REKLAMA

Zadbaj o siebie: Co jeść, by nasz umysł był sprawny?

Superfoods
Data emisji:
2021-09-29 12:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:53 min.
Udostępnij:

Kiedy pracujemy umysłowo, spalamy dużo kalorii. Nasz mózg potrzebuje odżywienia np. w postaci jagód goji, miechunki, surowego kakao, które można dołożyć do owsianki. Przy dużej ilości stresu warto też pomyśleć o adaptogenach, takich jak ashwagandha, która pomaga się wyciszyć przed snem. Pamiętajmy też, że jeśli potrzebujemy pobudzenia, to kawę czy napoje energetyczne lepiej zastąpić guaraną. Dr Hanna Stolińska, dietetyczka kliniczna i doktor nauk o zdrowiu w rozmowie z Ewą Podolską wyjaśnia, jak jedzenie wpływa na nasz mózg.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
na podcast zaprasza kury dla Super Foods oferująca w 100% naturalne produkty o najwyższych wartościach odżywczych Kurella Elle dzień dobry państwu Ewa Podolska kolejny odcinek naszego cyklu zadbaj o siebie i podobnie jak w poprzednim moim gościem ekspertem jest pani Hanna Stolińska dzień dobry dzień dobry witam panią witam państwa pani Hanna Stolińska jest dietetykiem klinicznym doktorem nauk o zdrowiu, bo byłyśmy już o wpływie tego co jemy na to jak funkcjonujemy w aspekcie Rozwiń » jelit w aspekcie chorób cywilizacyjnych, a ostatnio rozmawiałyśmy o tym co jeść by ze sztuk, lecz dzisiaj porozmawiajmy jak jedzenie wpływa na nasz mózg to znaczy czy możemy sobie pomóc by być bardziej skoncentrowani by się nie męczyć tak pracę umysłową, gdy zdarzy nam się tyle godzin siedzieć przed komputerem nie mówiąc już o stresie, któremu podlegamy także czasami mamy problemy ze snem jednym z 1 słowem jedzenia nasza głowa i takież cieszy, że poruszamy ten temat, bo faktycznie stresu mamy bardzo dużo dzisiejszym świecie, który faktycznie wpływa na naszą koncentrację i po również na nas na nasz sen jest to pewnego rodzaju błędne koło, bo jeżeli jesteśmy zestresowani niewyspani Noto mamy gorszą koncentrację i również jedzenie jak w przypadku wszystkich innych narządów możemy odrzucić ten nasz mózg dostarczyć sobie cennych witamin składników mineralnych do jego prawidłowego funkcjonowania, ale pani Anno pani doktor i świat jest pełen propozycji dla nas w tej materii prawda są pewne produkty cudowne napoje których, jeżeli napijemy się niż ich i to badania pokazują, że tak jest to będziemy pracować 20 godzin bez przerwy będziemy prowadzić samochód nie będziemy czuć zmęczenia po 7 godzinach są takie gotowe gotowe produkty na wyciągnięcie ręki no tak panią za takie stymulatory intensywna, która nie bez znaczenia wpływają również przed dużym spożyciu negatywnie na nasze organizmy mówię przede wszystkim tych napojach energetycznych Lem zawierają bardzo dużo kofeiny, które mają, ale mają witaminy z grupy, która m.in. odrzucają nasze mózgi, ale nadmiar kofeiny jest niebezpieczne, bo może prowadzić do układania serca do bóli głowy do właśnie zaburzenia wręcz koncentracji przy nasilonym spożyć, jeżeli gorzej metabolizm jemy to kolejne i ja raczej bym sięgała po samą kawę dużej ilości czy energetyki, a np. guarany, która ma taką delikatniejsze punkowej nadużył uwalniającą się i nie tak mocno działającą na nasz organizm także Gorana jest bardzo niedoceniana u nas, a jak najbardziej może zastąpić tą zwykłą kofeina czy napoje energetyzujące, ale wielkiej postaci będą górne mamy brać to jest pastylki, gdzie jednak władze PiS to jest w ogóle go ranem nie są takie owoce czerwone, która również zawierają właśnie kofeiny wolno uwalniająca się i ją możemy najlepiej kupić w postaci proszku tak jak inne Super Foods i dodawać np. do koktajli do soków do ścianek, gdzie tylko chcemy tak naprawdę i mgła rano spod byśmy po prostu mieli więcej energii tak takiego kopa nam daje trochę tak zdecydowanie tylko nie tak mocno intensywnie jak zwykła kofeina Skawy tylko powoli uwalniające się także to jest m.in. 1 stymulator natomiast pamiętajmy, że nasz organizm przy intensywnej aktywności umysłowej spala jakieś 500600cal, więc to jest bardzo bardzo dużo, więc musimy żywić się nasz organizm faktycznie m.in. te witaminy z grupy BRE, czyli pełnoziarniste np. produkty zbożowe, ale również kwasy omega 3, które znajdują się w tłustych rybach morskich w Siemieniu lnianym nasionach chia nasionach konopnych zielonych warzywach liściastych produktach sojowych do omega 3 są bardzo potrzebne dla naszych komórek nerwowych, ale pani powiedziała tu jedno liczby, które nie zaskoczyła powiedział pani tak, gdy intensywnie pracujemy umysłowo, a przecież pracują umysłowo siedzę tutaj przy stole prawda pogrążyła się w pracy i rzeczywiście rzeczywiście czuję że, że pracuje i faktycznie umysł pracuje pani powiedziała spalamy nawet 500kcal tak zawsze słyszę jak siedzę siedzę przy biurku czy mistrz spala prawie tak spożywamy bardzo dużo kalorii, kiedy pracujemy umysłowo to jest tzw. waszego przemiana materii podstawowa, czyli to co nasze na nośność narządy potrzebują do pracy m.in. mózg, więc on potrzebuje odżywienia również z węglowodanów złożonych, czyli pełnoziarniste produkty zbożowe netto węgla podany prosto w postaci owoców świeżych czy suszonych suszone owoce szczególnie polecam jagody goji jagody nie funkcje morwa białą to są fantastyczne suszono owoce, które można budować też do pełnowartościowych posiłków np. ścianek lub gdzieś tam podjadać, jeżeli faktycznie pracujemy intensywnie umysłowo no i taką taką ważną rzeczą, która pobudza nas do pracy umysłowej jest czekolada jest kakao my szczególnie polecam surowe kakao, która ma więcej wartości takie zwykłe KK tak to surowe kakao pojawiały się już chyba nigdy nie jadłam i spróbuje pani zachętę ota można je kupić w postaci proszku albo kruszonego kakao jest przepyszne naprawdę fantastycznie smakuje co zrobi na koncentrację po po kilku godzinach naprawdę mamy z nią problemy no myślę, że Magna jest tutaj takim ważnym składnikiem mineralnym, który m.in. właśnie znajduje się w tym kakao, a stres stres nas dobija zabija męczy, a w stresie działamy źle stres na pewien poziom stresu niezbędny dla naszego życia prawda, ale ona radni obecnej nawet mocniej wkracza często ten poziom dna tak ja o wczoraj miałam konferencję naukową dotyczącej właśnie odporności i mówiła o roli diety i co jest bardzo ciekawe ten krótkotrwały stres szybki taki w danym momencie podnosi naszą odporność korzystnie na nią działa natomiast stres przewlekły negatywnie działa na naszą odporność pamiętajmy, że to jest bardzo ważny temat dzisiejszych czasach ta odporność więc, jakby krótkotrwały stres dla nas korzystne, ale raczej, że w tym permanentnym stresie, który też nie pozwala nam prawidłowo sypali sypiać jak bardzo polecam też wspomaganie się doktrynami Ross to jest takiego, a do badanego geny Ada to geny to są właśnie jest grupa produktów roślinnych, która nas wycisza relaksuje m.in. takim dobrym mandat podany jest aż agenda, którą można sobie łykać w postaci tabletek szczególnie przed snem naprawdę wycisza i i pozwala troszeczkę się zrelaksować, a agent już kilka razy ostatnio się pojawiła moich programach bardzo dobrze Mitex indyjska u nas Indii pochodzi co jest za roślinę aż agenda tak to są wszystko te adoptowane to są takie troszeczkę faktycznie egzotyczne produkty u nas w Polsce absolutnie nie tutaj nie możemy i dostać także one są po prostu sprowadzane z zagranicy i to do aż agendę samo dostaje w porównaniu z rzeczy połączeniu z czymś w pas tylko w proszku wpłynie najlepiej kupić w postaci takich obsługiwanej w postaci suplementów diety można dostać te wcale lub nawet na różnych drogeriach sklepach ze zdrową żywnością zamówić przez internet inne także bardzo fajnie działa również na sen, który jest istotny, a ja rozmawiam z moimi pacjentami i słyszy coraz częściej mamy problemy ze snem tak, a sam jest bardzo ważne ludzie może nie mają tak często nie słyszał o tym, że mają problem z zasypianiem, ale raczej wybudzanie się z bardzo wcześnie trzecia czwarta i niemożność zaśnięcia także trzeba też przeanalizować czy nie jesteśmy głodni jesteśmy uprzedzeni czy co nas stymuluje czynie pijemy za dużo przed przed tym snem, żeby nie chodzi do łazienki, ale najważniejsza rzecz, o czym rozmawia z pacjentami każdy się przebudzą co robi sięga po telefon no właśnie to jest znaczna, a zaczyna grzebać i rozwijać i oglądać dokładniejsze rozbudza także jest naprawdę duży problem pani powiedział każdy, kto przybył zasięga pod telefon, a dawniej, ale też pewnie teraz system jest każdy, kto się przepłaca wstaje idzie do lodówki tak też bywa SA jeszcze proszę mi powiedzieć, bo takie rady zawsze słyszałam wypija szklankę ciepłego mleka przed snem o ciepło jako jak najbardziej tak troszeczkę usypia, bo pamiętajmy, że też są produkty bogate w tryptofan, który z, którego wytwarza się serotonina i te produkty to m.in. właśnie kakao banany mleko rośliny strączkowe orzechy chlor Ella Spiró lina, czyli algi morskie szczególnie Aspiro lina i tak to są produkty, które gdzieś tam też nas relaksują na pewno nie dodajemy do tego mleka miodu, bo często się to zdarza niósł nas pobudzi to jest cukier także przed snem absolutnie żaden cukier w ogóle będzie pewność, a owocnym Arkadia poprzecznym tak to też nie jest korzystna, żeby na nocy jadać owoce, bo jednak to fruktoza nas nas na pobudza napędza, a wieczorem mamy się wyciszyć niejeden 23 godziny przed snem jest bardzo ważne, żeby jakość naszego snu była dobra trzeba troszeczkę zadbać o to by kolację, bo wcześniej ja wrócę do tej sytuacji budzimy się idziemy do lodówki jest nas takie wewnętrzne wewnętrzna potrzeba to niektórzy jesteśmy głodni, ale chcemy coś przekąsić co na co pani się zgadza jeśli o przekonanie nie w nocy nie zgadzam się na mnie na mnie nie to jest to jest jakiś dziwny nawyk, który trzeba wyplenić jak najszybciej, bo w nocy nie potrzebujemy tej energii wstajemy normalnie rano jemy śniadanie, jeżeli budzimy się głodni faktycznie jest rozstanie to trzeba się zastanowić czy nasze kolacje była dobrze zbilansowana warto dodać, że kolacja miała te pełnoziarniste produkty zbożowe, ale też, żeby miała odpowiednią ilość białka, czyli albo rośliny strączkowe albo chude mięso ryba jajko na biało ewentualnie dodatek jakiegoś białka roślinnego typu białko konopnej jeśli chcemy coś lekkiego sobie zjeść przed snem i białko zabezpieczona przed uczucia głodu w nocy także to jest bardzo ważne, żeby spojrzeć na naszą kolację Therapy teraz na zakończenie o innej sytuacji śpimy tam siedzi zdarzyło śpimy długo i wstajemy tacy rozbić 2 godziny nam potrzeba byśmy się zebrali, owszem, jeżeli mamy coś godzinowego-li coś pilnego to wtedy działamy w stresie adrenalina podnosi szybko szybko szybko szybko, ale jeżeli tego nie mamy tu nie możemy dojść do siebie czy jest coś zaczyna się głowa pracuje jak i zwolnionych obrotach czy jest coś co powoduje, że by ten czyn ten proces przyspieszy tego ożywienia porannego na pewno letnia woda z cytryną bardzo szybko nas pobudzi gimnastyka przebiec przeniesie pójdziesz tam pójść na szybki spacer chłodny prysznic, ale ja też często słyszy od moich pacjentów, że jeżeli jedzą za ciężki kolacja za późna kolacja to wręcz budzą się z takim uczuciem Harrodsa, kiedy ta nasz organizm trawi przez całą noc jest wymęczony rano i nie ma tej porannej energii, ale wtedy co zrobić jakąś taką głodówkę przez pół dnia nie od celu czasami mamy takie poczucie o tyle zjedliśmy mówimy tak musimy ten egzamin ten organizm przeczyścić nie będziemy jeść obiadu, aby wzmocnić nasz organizm wtedy można powiedzieć nie wie co ma robić jutro zostanie śniadanie nie dostanie śniadania i metabolizm spowalnia także nie robimy czegoś takiego, jeżeli rano jesteśmy bardzo głodni, bo troszeczkę sobie pozwoliliśmy na wieczór to warto może jakieś chociażby owoce wypić koktajl coś takiego lekkiego żeby, żeby pobudzić, ale absolutnie nie nie głodzić to nic nie da to później znowu to, że wieczorem kolejny raz zwrócimy się do powiedzenia, ale wszystko cel nie rozumiem pani słodkiego jogurtu kupionego z owocami wcale nie absolutnie o to chodzi to nie to jest skok ten mnie nie nagrywaliśmy koktajl najlepiej pobudzi się czym z zielonymi owocowymi IRA zrobi, bo odeszli właśnie np. markę, która jest tak pobudza troszkę RN energetycznie albo Morning zieloną, ale matka to jest fantastyczna produkt, który też zawiera witaminy z grupy by właśnie dlatego kopa energetycznego Nights zmarł rana w tym momencie też domagają się przyda make pisze, że przez co prawda tak się pisze dziękuję bardzo, dziękuję bardzo rozmawiałyśmy dzisiaj co jeść ewentualnie co oddawać do tego co jemy by nasz umysł był sprawny, a przecież to jest tak ważne naszym gościem i ekspertem w tym programie była pani Hanna Stolińska dietetyk kliniczny doktor nauk o zdrowie bardzo pani dziękuję dziękuję pozdrawiam serdecznie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SUPERFOODS

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA