dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dosłownie kilka dni minęło od premiery najnowszego spektaklu w teatrze powszechnym w Warszawie opowieści niemoralnych spektakli grane m.in. jeszcze dziś moimi państwa gościem jest reżyser spektaklu Jakub Skrzywanek Witaj serdecznie witam dzień dobry pani opowieści niemoralne no tytuł przyciągający i odpychający jednocześnie trochę tak jak filmy Waleriana Borowczyka, które były podobne dla siebie dla dramaturg i Weroniki
Rozwiń »
Murek punktem wyjścia do całego spektaklu tak rzeczywiście Walerian Borowczyk reżyser, który tak naprawdę za granicą i sobie bardziej znanej w Polsce ta jego firma szczególnie właśnie opowieści moralne dla mnie było dużą inspiracją jak ten film zobaczyłem poniekąd nielegalnie w wieku 14 lat na jednym z festiwali filmowych na mnie zrobił wtedy ogromne wrażenie rzeczywiście w momencie, w którym społecznie politycznie tak dużo znów rozmawiamy o przestrzeń seksualności o tym czym ona ma być wydawało się czymś bardzo ciekawym, aby stworzyć spektakl, który powróci do tego samego tematu, który będzie dziś oscylował w wodę narzędzi którymi Borowczyk posługiwał, ale jednak jej zupełnie się od nich też odciął i 1 starał się tą opowiedzieć w jaki sposób bardzo mocną aktualnie wasz stosunek twoich Weroniki do barów czekać na jego twórczości, jaki był w tamtym momencie, kiedy zaczęliście spektakl planować co chcieliście wyciągnąć z tego przede wszystkim co robił, jaki jest ten stosunek Waś do tej twórczości Borowczyka dziś już po powiedzmy zamknięciu prac nad spektaklem, kiedy spektakl jest gotowy to było oczywiście dla dla mnie osobiście, choć barwną ciekawą droga po od oczywiście dziś bardzo wiele i to bardzo widać jak te filmy Borowczyka co jednak jakimś bardzo takim męskim okiem można by powiedzieć co jakiś sposób taką patriarchalnym perspektywą widzenia seksualności ciała kobiety itd. oczywiście jako w jaki sposób było dla mnie jasna drugiej strony no na Walerian Borowczyk również ciążą oskarżenia ze strony np. choćby Grażyna Długołęcka, która grała główną rolę w dziejach grzechu też przestrzeń przemocy molestowania na planie filmowym my oczywiście to wszystko dla mnie było wiadoma drugą stronę ja miałem takie poczucie, że jednoczą pierwsze filmy Borowczyka one naprawdę wywarły na mnie bardzo duży wpływ jednak ja też jako osoba jak większość osób w Polsce wychowana w jakiś takim duchu konserwatywnym czy katolickim nota jego twórczości je bardzo mocno, żeby była wtedy szczególnie ten polityczny sankcyjna uwalniającej rzeczywiście ona miała dla mnie wtedy te kilkanaście lat temu taki moment formują te też nie znaczy dla mnie zobaczenie filmów Boga można taki opis taką odwagą opowiadać łamać tabu to było mocne no ale tak jak nie wiem z drugiej strony my mamy świadomość tego jak te firmy dzisiaj choćby w dobie to jego ruchu MeToo i różnych ruchów feministycznych jak firmy dzisiaj wyglądają to młoda oczywiste stąd też podjęliśmy decyzję, że w tym wytworzyć nasze spektakle pewną podobno maszyna choćby przez użycie różnych opowieści w ramach 1 spektaklu autonomicznych pozornie oddzielonych używać pewnych wrażeń wizualnych estetycznych i sprawdzać, który używał Borowczyk i sprawdzać jak one wyglądają, ale z drugiej strony starać się opowiedzieć o seksualności o przestrzeni co ona jest przestrzenią wolności zniewolenia zupełnie inny sposób również tym szybkiej, czego myślę, że społecznie dowiedzieliśmy, o czym powiedzieliśmy sobie w ostatnich latach także w Polsce w ostatnich miesiącach szczególnie mówię o tych właśnie kwestiach czy będą postrzegania w ogóle roli kobiety społecznie czy kwestii tworzenia sztuki Rezy to bez przemocą spektakl tak jak powiedziałem składa się tak naprawdę z 3 bardzo autonomicznych części dzieje grzechu bestia i goto wyspa miłości to są wszystko tytuł filmu Borowczyka wspólnym mianownikiem jest oczywiście też to już zdążyła powiedzieć podejście do seksualności, ale także do przemocy, bo pierwszy akt to jest taka dość szeroko uniwersalna opowieść o Polsce i o jej uwikłaniu w kościół nas oczywiście też w naszą fałszywą moralność w tak oczywiście dla mnie bardzo mocną inspiracją było no tutaj też to myślę, że taki w ogóle to na analizę refleksję na temat tego jak w ogóle wygląda nasze dojrzewanie i w biedzie wykluwa się seksualności w kraju, w którym przestrzeń w ogóle aktualne to głupota budowana normę używamy takiego hasła, że do dziś w Polsce tak naprawdę biedy jedynym szeroko en aktualnym miejscem do rozmowy na temat seksualności konfesjonał i oczywiście jest to absolutnie dla mnie patologicznego jak w takim sensie społecznym edukacyjnym a, a nawet można być takim poziomie moralnym mają świadomość tego co w ogóle kościół robi jak bardzo lubi pan choćby skandale pedofilskie to jest to oczywiście jak bardzo trudne i taka analiza po prostu właśnie pewnego zbyt wykluczania się dojrzewania czy w kraju tak jak nie Polska jest bardzo ciekawe o tyle ciekawe że, bazując trochę naszą erą i na pierwszy akcja romski, bo dla mnie to był jedyny element dziś, przez który stanowi jakąś inspiracje dalej ta książka się wg niego zdarzało się o to pretensji bo, bo przez 100 lat myślę, że społecznie tak długo aż miło potrzeba płatności 3 można myśleć wątpliwa żadnych jakiś pretensji, ale ten pierwszy act no niestety takiego właśnie opowiadania jak jestem fundament dzisiaj próbuje nasza seksualność autonomia chować wypróbować no wiele nie zmieniło jest to przerażające i dlatego tam o tym w jaki sposób opowiadać w drugim akcie przeskakujemy trochę do innych czasów, chociaż tak jak powiedziałem wszystko są opowieści uniwersalne, ale tutaj no rzeczywiście szczególny przypadek, bo rekonstruuje cie to co wydarzyło się kilkadziesiąt lat temu willi Jacka Nicholsona i Roman Polański, który wg tego co słyszymy ze sceny cały czas nie rozumie, że to nie jest historia o nim tylko przemocy mielonej seksualnością czemu zdecydowaliście się na przytoczenie tej sprawy, które mam wrażenie mocno nas w Polsce, a może nie tylko w Polsce polaryzuje dla mnie to było bardzo istotne właśnie w kontekście do myślenia takiej analizy firm właśnie Borowczyka tego co się dzisiaj w Polsce dzieje ja bardzo doceniam i bardzo też jakoś osobiście angażuje się te wszystkie ruchy anty przemocowej nie tylko naszych wewnętrznych przestrzeniach teatru takich jak mitu, ale w ogóle wszystkich pracach nad osobami z doświadczeniem przemocy również na tle seksualnym nasze było dla mnie ważna dlatego też blisko współpracował choćby była 8 lipca, a z nimi robią Kordiana, który zresztą kawę podejmował i tutaj po raz kolejny ją cały czas takie poczucie strachu nie mogą uwierzyć to od tego, że my wciąż nie jesteśmy w stanie w Polsce zło nazwać złem, a przemoc przemocą, lecz już tak jasne tak oczywiste, a to musimy o tym mówić nie ukrywam, że miał takie poczucie, że opowiadamy o tym teatrze teraz chętniej tutaj przecież chodzi kościoła, ale ta nasza wewnętrzna przestrzeń i cały czas tematem tabu, gdyż bardzo mocno poczucie, iż mamy być uczciwi w rozmowie na temat przemocy takimi jak nie stawili się poniekąd trochę skompromitował też popadł w dziesiątkach lat to musimy też uczciwe zajrzeć do wypłaty sumienia i stąd przytoczenie tego Polańskiego dlaczego, bo też przytaczamy konkretnie jego lekarz kilka lat powodów po pierwsze, osi przyznał do winy bardzo ważne, żeby powiedzieć też widzę tutaj powiedzieć to to, że nasz PKB oparty w całości na transkrypcję publikowane w ujawnionym w trakcie rozprawy sądowej tak zeznaniach w zeznaniach ofiary, do których w większości Roman Polański przyznało, a to do czego to jest podanie narkotyków podania alkoholu na letnie dziewczęta kilkukrotne ją poznać aktualne to są fakty i teraz ja mam poczucie, że my od wielu dziesiątek lat trudno Diany dookoła już mieliśmy tej legendy wokół tej historii prawda wykładów to matka ta odpowiedzialność na matkę na ofiarę, a czy czują się ten czas, który tam skryte jak przesłuchań wychodzi niestety obraz absolutnie przerażającej mojej ocenie zgodnie, z którą Roman Polański dokonał dla mnie, kiedy dotarłem do tych dokumentów czytałem, bo mnie absolutnie porażone inną niż 150 dzisiaj jakaś absolutna Niezgoda znaczeniu umie zrozumieć wiedząc to wszystko, a przecież to wiemy i dlatego tak jasno pokazujemy ten artysta jest nadal tak bardzo fetowany w Polsce, a jego firma kilka miesięcy temu o takim jego udziałem kilka miesięcy temu otwierał festiwal filmowy w Krakowie czy dla mnie to poziom 1 od trudnego dla Krzewienia historii negowania pewnej rzeczywistości i tutaj na koniec powiedzieć Jean Reno Zapolnik po ostatniej książki bardzo mocno pisze, że jest potrzeba obalenia takich figur, które wydają nietykalne ona mówiła z kolei amerykański oczywiście blokowi bili o stanie itd. dla mnie bardzo polityką figurą jest Roman Polański bardzo bardzo ważne jest, żebyśmy zaczęli uczciwie nazywać to co on uczynił willi Jacka Nicholsona kilkadziesiąt lat temu ja nie chcę oczywiście odbierać negować jego zasług, ale wszystkim dla spółki wszystkich elementów cytowania tej odprawy musimy dodać też to co zrobił czyli, czyli akt tego właśnie absolutnego przekroczenia odbywania stosunków z osobą nieletnią podawanie narkotyków alkoholu i musimy mieć świadomości musimy mówić głośno i tu się z tego bardzo Czesia i dodaje dla pań szczególnie cieszy też z tego, że właśnie też ten spektakl i też szczególnie przy tej części mamy patronat fundacji Feminoteka, która zajmuje się w ogóle przestrzeniom osób z doświadczeniem przemocy i najlepiej bardzo ważne jak pani jeszcze czasu dla budżetu opowiadają ujęta w okresie tarła jest bardzo ważne, bo w ogóle te sceny seksu nagość kwestia mocno słusznie dyskutowana ostatnimi czasy w Polskim świecie artystycznym akurat zabezpieczyły aktorów przed tym, żeby nie poczuli się przekroczeń we własnych granicach opowie też jak jak to się udało, bo też wydaje się, że jesteście pewnymi jednak prekursorami takiego działania tak absolutnie tak oczywiście moralna tych pierwszych kartach historii w Polsce, który do, którego współpracy zostały zaproszone konsultantki scen intymnych 2 osoby jedna z założenia Aleksandrowa, które dukata konceptualną osobą, która ma bardzo duże doświadczenie spytała czy zajmowanie się pytanie seksualności tak dalej i Agnieszka róż, która jest osobą też pracującą przy tej fatalnej, ale równocześnie zajmującymi się kwestiami antyprzemocowej mi do szkoleń zabezpieczenia tego typu przestrzeni i rzeczywiście zaprosiliśmy konsultantki, które miały sprawić pomóc nam wzajemnie wypracować jak w ogóle te intymne sceny przemocy seksualnej mają u nas tak być wytwarzane to był bardzo niesamowity proces tak jak powiedziałaś no i byliśmy prekursorami poniekąd sieci filmy mamy z tym do czynienia przyjdzie tam już nikt nie robił, ale musimy trochę myśleć, jakby od zera jak w ogóle mamy naciąć na nowo ze sobą rozmawiać tak sobie dajemy po niezbędne dla Kor fanty dla realizatorów pracownicy teatru, ale też widzów wzajemne poczucie bezpieczeństwa i tego, że jeśli się na to decydujemy np. przekonanie, że czy nawet gotowi, że czują się odpowiednio bezpiecznie komfortowo trakty wtedy w celach, które sobie stawiane mu szkodzić jestem niesamowicie kontra podbudowane ja myślę, że nigdy też tak daleko tak odważnie w trakcie plany nie poszedłem też takie argumenty często podnoszony też w niektórych polskich artystów twórców, że to doprowadzić jakiś cenzury, jakiego zanegowania świata sztuki absolutnie tak byście niemoralnych to łatwe lub artystycznej wolnościowej wspaniały powtarza i myślę też tak bardzo odważne w wielu momentach, ale tak te, które mam poczucie, że by każda osoba była bardzo odpowiednia opieka była zabezpieczona, żeby nie doszło nie skrzywdzić nikogo tutaj i właśnie oprócz konsultantek bardzo ważny dla mnie było, żeby nie tylko przeciwko wnuczka, ale też na zewnątrz opowiadamy o przemocy seksualnej badamy przyczyny gwałtu dla mnie to jest bardzo ważne, żeby ubezpieczyć jak by zabezpieczyć widzów przed tym przy takim przejmie retro malowania tego dlatego właśnie siódmy zespół katów dla piąta minuta AK oni pomogli przygotować komunikaty dla widzów odpowiednie tzw. lider Górnik i takie ostrzeżenia, które muszą wydostać, żeby być pewni, że są gotowi zobaczyć konkretny materiał spektaklu no i co najważniejsze jest to pierwszy w Polsce po spektaklu otwarta specjalna linia telefoniczna 2 godziny po spektaklu dyżur, na które każdy widz może dotknąć jeśli coś się uruchomić dziękuje pewien dyskomfort może o tym porozmawiać z psychoterapeutą te numery telefonów podane w teatrze i myślę, że tutaj taka opieka i w ogóle dlatego myślenie od odpowiedzialności jest nie tylko artystycznej, ale takiej społecznej no i został pchnięty bardzo daleko z tego trzeba przecież taki jest niesamowity przykład tego właśnie wasz spektakl i to działanie jak teatr powinien wpływać na naszą rzeczywistość w takim wydają się jednak bardzo pozytywny sposób bo kiedy słyszałam, siedząc na sali te komunikaty Feminoteki myślę sobie może kogoś jednak dotyczy tutaj właśnie z tych osób, które siedziały na spektaklu i oglądał opowieści niemoralne i być może będą mogły osoby dostać po prostu pomoc bardzo ci Kuba dziękuje Jakub Skrzywanek reżyser opowieści niemoralnych spektaklu w teatrze powszechnym w Warszawie był gościem kultury osobistej dziękuję bardzo, najbliższe spektakle proszę państwa dzisiaj tak dzisiaj jeszcze spektakl w teatrze powszechnym, a później od czternastego do 17października do usłyszenia czas na informacje w radiu TOK FM jeszcze tylko dziękuję Pawłowi Wiśniewskiemu za to, że pomógł przygotować program
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA
-
11:26 W studio: Grażyna Plebanek
-
13:19 W studio: Renata Derejczyk
-
14:19 W studio: Aniela Gabryel
-
-
12:16 W studio: Łukasz Muszyński
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
04.06.2023 09:00 Świat się chwieje51:59 W studio: Dominika Sitnicka , Jacek Gądek
-
04.06.2023 08:40 Poranek Radia TOK FM - Weekend16:01 W studio: Agata Szczęśniak , Katarzyna Przyborowska
-
-
04.06.2023 15:30 Program Specjalny10:07 W studio: dr hab. Anna Wojciuk , prof. Leszek Koczanowicz
-
04.06.2023 15:40 Program Specjalny17:54 W studio: prof. Andrzej Zybała , prof. Dorota Piontek
-
04.06.2023 11:00 Program Specjalny42:40 W studio: Grażyna Staniszewska , Jacek Michałowski , Szymon Gutkowski
-
04.06.2023 12:30 Program Specjalny23:27 W studio: prof. Krystyna Skarżyńska , Sonia Sokół
-
-
-
04.06.2023 17:30 Program Specjalny
-
04.06.2023 16:00 Mikrofon Radia TOK FM01:06:09
-
04.06.2023 14:00 Program Specjalny01:00:28
-
04.06.2023 13:00 Program Specjalny57:59
-
-
04.06.2023 17:20 Przy Niedzieli o Sporcie12:36 W studio: Cezary Kowalski
-
04.06.2023 18:00 Przy Niedzieli o Sporcie26:20 W studio: Marcin Dorna
-
04.06.2023 15:40 Praca od podstaw16:42 W studio: Pamela Krzypkowska
-
04.06.2023 17:00 Przy Niedzieli o Sporcie11:50 W studio: Adam Romer
-
04.06.2023 18:40 Przy Niedzieli o Sporcie16:32 W studio: Karol Borys
-
04.06.2023 15:20 Praca od podstaw12:23 W studio: Joanna Sosnowska
-
04.06.2023 17:40 Przy Niedzieli o Sporcie14:23 W studio: Ewelina Kobryn
-
04.06.2023 20:00 Wywiad Pogłębiony53:13 W studio: prof. Zbigniew Mikołejko
-
-
-
04.06.2023 23:00 SexAudycja52:25 W studio: prof. Krzysztof Nowosielski
-
-
-
-
06:59 Mała władza51:00 TYLKO W INTERNECIE
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL