dzień dobry sweter Dimitrowa i Tomasz Stawiszyński dzień dobry albo dobry wieczór o badaniach pewnych będziemy dzisiaj rozmawiać o badaniach w 2014 roku, który prawdopodobnie tak na pierwszy rzut oka są jeszcze bardziej aktualna w 2021 idea zakłada, że są, bo dotyczą radykalizacji tak można chyba określić, choć to słowo się właściwie nie pojawia w raporcie z tych badań, ale istota sprawy na tym właśnie polega tych mechanizmach radykalizm owa Ania i polary zaufania się
Rozwiń »
zatem będziemy mówić dziś trafiłem jakiś czas temu na bardzo ciekawy raport amerykańskiego think tanku piór są czy senator, a grał Guardiola czekał konsystencji polityka polaryzuje się Indie American public nauczyli się nazywa polaryzacja polityczna w amerykańskim społeczeństwie i ta pierwsza najważniejsza część dotyczy rosnącej ideologicznej spójności co to jest to zaraz powiem, ale wydaje mi się na początek to warto też dodać już o tym wspomnieliśmy we wstępie, że mimo tego, że minęło 7 lat to po pierwsze, ten raport uchwytu trendy z kilku dekad, które są bardzo wyraźne i można sądzić, że ten proces, za którym mowa tylko się pogłębił, bo tam z 290 jego czwarta w każdym razie gdyby to jeszcze dzisiaj zbadać to wydaje się, że istnieje duże prawdopodobieństwo, że ten trend by się utrzymywał, który jest tam odzwierciedlony no, więc rzecz dotyczy on tak jak można się zorientować z tytuł raportu właśnie politycznej polaryzacji i spójności ideologicznej badane są postawy zwolenników partii Demokratycznej partii Republikańskiej w badania obejmują rok dziewięćdziesiąty czwarty 20042014 no i dotyczą właśnie owej tytułowej spójności ideologicznej co się okazuje okazuje się, że systematycznie ta spójność po obu stronach rośnie to znaczy nie w 199423% Republikanów było bardziej liberalnych niż średnia średnia u Demokratów natomiast wśród Demokratów 17% było bardziej konserwatywnych niż średnia u Republikanów w 2014 roku na kiedy to te badania zostały przeprowadzone 4% 5% odpowiednio było na u Republikanów i u Demokratów tych osób bardziej liberalnych niż średnia albo bardziej konserwatywnych niż średnia w przeciwnej partii co pokazuje, że te poglądy polityczne się właśnie uspójnienia ją, że coraz jest mniej mówiąc innymi słowy ludzi, którzy mają jakieś wątpliwości albo, którzy nie pasują swoje stanowiska albo też coraz mniejsza jest tolerancja na osoby o niejednoznacznych poglądach czy takich zróżnicowanych poglądach wewnątrz tych grup to jeszcze w ten sposób można czytać w związku z tym no właśnie to jest punkt wyjścia do dyskusji to jest ciekawe czy te spójności, bo spłynąć w ogóle kojarzy się z takim czymś dobry dobry no właśnie już skrytek złapałem się na tym, że jakieś wartościowanie się tutaj pojawia co myślę, że w kontekście tej rozmowy będzie szczególnie istotne, ale raczej kojarzy się kojarzy się właśnie z jakąś taką powiedzmy, że nos integrowanie Miki rzeczy i z tego punktu widzenia można sądzić, że takie usługi niani jakiegoś światopoglądu to jest coś co jest jakimś odzwierciedleniem jakiegoś procesu rozwojowego natomiast tak naprawdę właśnie to jest zasadnicze pytanie czy to jest spóźnianie się wokół pewnych wartości, czyli takie budowanie właśnie bardziej takiego no właśnie spójnego nie szukam innego słowa, ale zwartego w nowych czy tak brzmi specyficznie, ale duży w właśnie na jakiegoś takiego światopoglądu czy jakieś tego typu postawy czy raczej ten rodzaj takiej konsolidacji czuł spóźnienia jest konstruowany w opozycji do czegoś czyli, że to uspójnienie jest, ponieważ uspójnienie się też wizja tego przeciwieństwa znaczy tego wobec to, że ten antagonizm się staje czymś bardziej takim klarownym na to jakoś ten problem zarysowały się w tym opisie, który przed chwilą przedstawiła 6, ale w gruncie rzeczy to co jest wydaje mi się kluczowej najbardziej w tym interesujące to jest to, że znika przestrzeń taka właśnie niejasna jakaś różnych odcieni właśnie szarości nawet w obrębie poszczególnych partii, czyli znika jakieś różnicowanie też wewnątrz danych ugrupowań na rzecz takiej 1 bardzo ostrej wyraźnej różnicy pomiędzy tymi 2 ugrupowaniami tak zresztą zwykliśmy myśleć o polityce amerykańskiej, który oczywiście tutaj nie traktujemy wyłącznie jako naczynie zajmujemy się dokładnie tym, ale w ogóle pewną tendencję, która ma miejsce no i również w polityce europejskiej i w ogóle od jakiegoś czasu obserwujemy tego typu tendencje nie jest to nic oryginalnego ciekawe jest to jak bardzo też pogłębiło od 2014 roku, bo też te ostatnie lata też obfitują w rozmaite kryzysy można oczywiście tego typu zmian przyczyn tego typu zmian upatrywać w różnego rodzaju kryzysach, ale w ogóle być może to jest taka okazja do tego, żeby się zastanowić co sprzyja tego rodzaju właśnie polaryzacji tego rodzaju różnicowaniu tego rodzaju konsolidowanie się wokół na 1 sprawy czy 1 zestawu poglądów można na to patrzeć oczywiście jako na pewne zjawiska społeczne nie tylko polityczne, ale dotyczące bardzo szerokiego spektrum takich wydarzeń, które które, które służą jakiejś auto definicji też próbie znalezienia sobie tożsamości grupowej, ale też mogą dotyczyć procesów indywidualnych tym myślę, że tutaj to jest jakoś przekłada na jedno na drugie albo można posługiwać się też językiem indywidualnej psychologii do tego, żeby opisywać tego typu zjawiska ja mam z tyłu głowy oczywiście taki mechanizm obronny, którym wszyscy się posługujemy, ale który należy raczej reporterów repertuaru mechanizmów bardziej pierwotnych, czyli myślę oraz szczepień, ale może o tym rozszczepienie za chwilę zastanawiam się czym, gdy przepisuję np. tego typu tendencji jako ten myśli tutaj jeszcze 1 uwaga, a propos tego raportu sami autorzy tego raportu piszą, że to się oczywiście przekłada na większą liczbę zwolenników obu partii, którzy są skrajnymi zwolennikami swojej opcji i w związku z tym, ponieważ nie znajdują dokładnie po przeciwnych stronach polityczną ideologicznego spektrum to dyskusja pomiędzy nimi oraz możliwość znalezienia jakiegokolwiek wspólnego punktu w debatach politycznych jest coraz mniejsza przez to no, więc to się bezpośrednio przekłada też na konflikt na po prostu atrofii rozmowy i na to, że rozmowa się staje niemożliwa i nawet nie tylko rozmowa tak dosłownie pojmowana tylko w ogóle jakiś konsensus polityczny staje niemożliwe no myślę, że to było później przy okazji wyboru Trumpa, które nastąpiły już po tym, jak opublikowano badania czy wyboru Trumpa no i tego wszystkiego, cośmy widzieli w ciągu kadencji Trumpa i tego co wciąż teraz widzimy także, kiedy i różna no raczej problematyczna działania Joe Bidena na obserwujemy no to potwierdza właśnie ten też szczególną cechę takiego spolaryzowane go pola politycznego, w którym współpraca kooperacja staje się praktycznie niemożliwa, więc to niewątpliwie prowadzi do antagonizmu takiego rosnącego bardzo ciekawą lekturą w kontekście tej tych badań jest też książka nienawiść spółka za Matta tej Biblii, która ukazała się czas temu nakładem wydawnictwa czarna, która z kolei opowiada o tym jak no niejako liberalne media w stanach Trumpa wykreowały na kandydata na prezydenta ostatecznie na prezydenta, ponieważ forsowały bardzo świadomie w sposób bardzo cyniczne też wyolbrzymiają pewne rzeczy im i pompując nakręcając polityczny spór na, grając właśnie na tym wszystkim co tutaj jest w tych badaniach widoczna kreowały go jako takiego jako takie ekstremum właśnie taką figurę, która w, która właśnie powinna być wystawiona przez Republikanów na stanowisko na kandydaturę na prezydenta Stanów zjednoczonych no bo sądzili, że na pewno on przegra w związku z tym tymczasem wygrał, ale to obsługiwanie tego w tych emocji tej polaryzacji nakręcanie tego przez obie strony jest naprawdę pięknie tam opisane i wnikliwie i oczywiście zyskała też symetrystą od razu ten ma też bita w Chinach Stanach Zjednoczonych no ale to jest oczywiście książka bardzo bardzo pożyteczna powiedziałbym taka nie wpisująca się kompletnie właśnie takie oczywista oczywistość szlaki natomiast myślę, że tutaj, jakbyśmy coś się zagłębi Leaf geneza tych zjawisk to bardzo długo moglibyśmy rozmawiać ze mną w dużym stopniu już część z tych naszych rozmów w tym programie temu była poświęcona boi jakiż rosnącej potrzebie pewności w niepewnym świecie jakiemuś no rosnącemu takiemu niezadowoleniu i frustracji, które mogą być zniwelowane doraźnie właśnie przez park koło nie przez taką akcesję do jakiegoś jednoznacznego zero-jedynkowe czarno-białe do sposobu myślenia przeżywania, bo to też jest osobą wiąże nie wiem przez media społecznościowe przez to wszystko co się dzieje w internecie co nakręca tego typu postawy nakręca tego typu spory nie przez wreszcie wydaje się też na dosyć cyniczne rozgrywanie tego wszystkiego przez klasę polityczną bo, bo to jest po prostu bardzo skuteczna metoda budowania sobie poparcia taki radykalizm owa elektoratu na igranie na takich apokaliptyczną plemiennych nutach budowanie w ludziach przekonania, że stoimy właściwie u początku jakiejś albo już nawet w trakcie jesteśmy wielkiej wojny pomiędzy dobrem złem i czasie koniecznie jednoznacznie bez żadnych niuansów bez żadnych światło dziennie opowiedzieć po 1 bądź drugiej stronie no, więc to są wszystko takie zjawiska bardzo charakterystyczne dla współczesności bardzo ciekawe jest to że, że to są już od lat dziewięćdziesiątych takie za, zaznaczając się trendy to znaczy można prześledzić jak jak one w sposób stopniowy ewoluują aż do tej aktualnej bardzo intensywna postać na to są zjawiska bardzo złożona oczywiście można myśleć o takim kontekście szerokim geopolitycznym też o tym, że tak też, że od lat dziewięćdziesiątych obserwowali no tak myślę o tym, że zresztą też padało w tym programie, że ten mechanizm ma takiego takiej polaryzacji, który rozgrywał się w tym konflikcie zimnowojennych przeniósł się na do do wewnątrz, jakby np. politycznego życia Stanów zjednoczonych, ale mamy rzeczywiście do czynienia z czymś takim w ogóle na poziomie globalnym, ale tak dużo różnych wątków się tutaj pojawiło, bo z 1 strony faktycznie ma dosyć często zahaczamy od tematu, ale stało się to rzeczy się przedmiotem takiej dosyć wnikliwej obserwacji psychologów amerykańskich takich psychologów o takiej orientacji powiedziałabym pozytywistyczna oświeceniowej czy takich psychologów eksperymentalny tak też interesujących się neurobiologia takim szerokim kontekstem filozoficznym, ale generalnie myślę, że jednak poszukujących różnych takich oznak tak, że jakiś postęp w następuje mimo wszystko z tyłu głowy np. wyszła glinę psychologa z uniwersytetów Harvarda, który nie wiem jakoś w okolicach 2000 być może dwunastego czternastego roku nie pamiętam dokładnie ukazała się taka jego książka moro trzeb, które też on opisuje właśnie to konsolidowanie się poszczególnych grup wokół określonych na wartości przekonań moralnych i właśnie ten rodzaj też podziału, który tworzy być może nasz umysł ma taką głęboką predyspozycje do tego, żeby w ogóle, jeżeli nawet my wypowiedział się symetrycznie, jeżeli próbujemy teraz rozmawiać o tym z jakiego się czy z jakiegoś meta poziomu obserwować pewien rodzaj takiego realistycznego opisu rzeczywistości to w gruncie rzeczy fakt, że Rze, że ja staramy się jakoś to nie integrować czy oglądać z różnych stron na już powoduje, że z kolei nie opowiadamy się, po które jeszcze próbujemy się temu wymknąć, ale co za tym idzie na to pociąga szereg różnych konsekwencji właśnie natury moralnej tego, z czym się identyfikujemy co de facto oznacza no tak jakby od razu zasysa to znaczy w takim sensie, że jest, bo kurczy się jakąś przestrzeń też do myślenia na ten temat, a jest takie wezwanie do właśnie zajęcia stanowiska coś, o czym bardzo często mówi, że w takim też bardzo głębokim sensie, bo trochę takie coś takiego właśnie pojawia się też w tym artykule czy w tych badaniach od, których zaczęliśmy, a mianowicie, że najbardziej tutaj tacy wyraziści światopoglądowo jak reprezentatywnej dla swojego ugrupowania są ci są te osoby, czyli najbardziej też spójne, które są najbardziej aktywne politycznie, które są najbardziej w jaki sposób właśnie takie zorientowane na działanie, które np. zazwyczaj biorą udział w wyborach itd. itd. no lub w ogóle, jakby są ich aktywność życiowa jest jak bardzo tutaj rozbudowana no i oczywiście jedno może zasilać drugie to znaczy trudno tutaj stwierdzić co jest co jest początkiem też ciekawą rzecz wiedzieć o wykreowaniu Trumpa postaci czy bardziej jak figury przez liberalne media oczywiście można na ten temat dyskutować o takim echem, bo to jest teza po prostu tai Bibiego można się z nią zgadzać, ale nie trzeba no tutaj pewnie też można obserwować to obie strony w zależności od tego, jaką perspektywę się przyjmie, że nie chce powiedzieć, że wszystko ma jednoznacznie tożsamą wartości tak dalej też sama mam różne identyfikacje bardzo jest trudno poza nie wejść ale, ale taki mechanizm projekcji też też mówisz takim, które w pewnym sensie no i obróciła się właśnie przeciwko przeciwko autorom tejże projekcje znaczy tak bardziej opisał to traktując, czyli właśnie, że coś takiego w wyolbrzymiony go rozumiem, że w zamierzeniu o takiego monstrualnego stało się w pewnym sensie właśnie rzeczywistością mającą jakąś taką ogromną moc powracającą rykoszetem, ale to wszystko toczy się w obrębie takiej przestrzeni, gdzie ich erozji ulega możliwość właśnie spotkania to znaczy takiej dyskusji, w której oczywiście zachowane są różnice natomiast, gdzie jest jakieś wspólne pole, bo bo, bo to co też daje się jakoś zaobserwować na tych grafikach, które ilustrują właśnie rezultaty tych badań widać jak z takich trochę zazębiające się takich 2 górek, gdzie tam jest, jaki no, gdzie po prostu da zachodzą na siebie takie no właśnie to co obrazuje światopogląd tam Demokratów to co Republikanów to stopniowo, jakby tak się rozchodzi się takie 2 góry odrębne przeciwstawione sobie tworzą w tym ostatnim badaniu 20042014 roku no dla mnie to jest nawiasem mówiąc realny symetryzm już o tym w przeróżnych okazjach mówiłem właśnie takie 01 czarne białe naprzeciwko siebie bez niuansów bez zróżnicowań to jest realna symetria w no ale to przypomina mi w ogóle badania i to już chodzi po głowie od początku naszej rozmowy, kiedy się pojawiła tutaj słowo spójność przypominamy się, że Carl Gustav Jung miał zwyczaj mówić, że nikogo się tak nie boi jak i spójnych ludzi to znaczy takich, którzy czują się bardzo wewnętrznie Spójni właśnie i nie doświadczają żadnych dysonansu nie doświadczają żadnych rozdwojenie ani zróżnicowań no bo to taka teza, ale myślę, że odpowiadająca empirii jednak wewnętrzne ludzkie doświadczenie nie jest spójna jesteśmy kompozycją już pójdę Jamesem Iwanem bardzo różnych głosów bardzo różnych perspektyw bardzo różnych wewnętrznych figury postaci, które czasami każda swoją stronę nas ciągnął i taki rodzaj za wszelką cenę integrowania i uspójnienia Ania jest formą no pewnego rodzaju nadużycia czy roszczenia i to nie tylko w wymiarze właśnie indywidualnej psychiki tylko w wymiarze zbiorowym także oczywiście to nie oznacza relatywizmu pełnego uznania, że każda perspektywa każda taka wewnętrzna figura każdy taki głos jest równoważne równoznaczne i każdy należy w równym stopniu honorować, bo to z kolei są jednak jakieś takie już przesądy postmodernistyczna już dawno dawno temu z no jakoś też zdekonspirowany, żeby się post modernistycznym językiem posłużyć natomiast jednak ten rodzaj i ja sobie np. bardzo ocenie takiego wewnętrznego dysonansu takiego jakiegoś poczucia że, że coś od wewnątrz jednak nas nam rozmontowuje taką nieustannie taką potrzebę ujednolicania, która też jest bardzo kulturowo zdeterminowana i też jakość oczywiście zakorzeniona w myśleniu chrześcijańskimi symbolice w ogóle monopolistycznej to znaczy takim w takim przekonaniu że, że wszystko ma swoje jedno centrum i że to jest dobre jeśli właśnie mamy takie jedno zintegrowane centrum, a może niekoniecznie wcale tak jest wydają się, że to jest raczej konfliktogenne też analizy wojen w paradygmat ach, monopolistycznych toczonych tych konfliktów, które w kulturach polityk i stycznej występowały no jednak pokazują istotne różnice pomiędzy motywacjami to intensywnością tak dalej tych tych konfliktów także także tego w jaki sposób się postępuje np. z tymi, których się podbijano tutaj w przykład imperium Romanum jest jest ciekawy tam po prostu te rozmaite wierzenia lokalna, a asymilować no one się komponowały w krajobraz one stawały się po prostu chodziło o pewną aneksję terytorialną, ale jeżeli chodzi o in wierzenia to nikomu nie zależało na tym, żeby za wszelką cenę tutaj instalować jedyną prawdziwą wiarę byli natomiast w przypadku Mono tej mocno to wiadomo jak to wygląda to jest też tek nie z kolei kieruje ku takim myślą dotyczącą tylko co leży u podstaw takiej potrzeby porządkowania rzeczywistości taki sposób czy też potrzeba wydaje mi się, że chodzi mi o jakiś taki druh takie dróg czy wyposażenie naturalnie pojęcia, ale jednak taka bardzo pierwotna w gruncie rzeczy też na idąc za pewnymi hipotezami dotyczącymi no i rozwoju w ogóle ludzkiego umysłu na ten stan pierwotny właśnie jest taki nie zintegrowanym jakimś ego tak naprawdę tylko właśnie, że w takim pierwszym okresie życia np. w teorii relacji z obiektem na niemowlę doświadcza tego teraz szofer Berii np. rodziców jako jako znaczy w sposób odrębny czy rodziców, którzy ze spokojem jak port jakieś potrzeby jako dobrych rodzica zaspokajającego potrzeby jako dobrego rodzica, który właśnie w jaki sposób zawodzi lub nie zaspokaja jako złego znaczy, że to są takie, że stan pewnej ambiwalencji utrzymywania pewnej takiej jasności wewnętrznej czy coś co nie jest w tym coś co jesteśmy wyposażeni tylko coś co nabywamy drogą rozwoju i też kwestionujemy się do takich Stanów jeszcze zastanawiam czy co jest takim impulsem do tej agresji, której jesteśmy postępującej tak naprawdę rzeczywiście coraz mniej jesteśmy w stanie też na poziomie zbiorowym trzeba utrzymywać zarówno właśnie ten stan niewiedzy, jaki nic, jaki pewnego finansowania czy złożonego na utrzymywanie takiego złożonego obrazu rzeczywistości nota po pierwsze na pewno bardzo idąc taką hipotezę z kolei no właśnie działania mechanizmów obronnych cały czas myślą właśnie o tym rozszczepienia, o którym wspomniałam na to rozwiązuje poniekąd kwestia lęku radzenia sobie z lękiem czyli w jaki sposób dostarcza pewnych ram rzeczywistości, które są dosyć czytelne to oczywiście też włącza się coś co jest no bardzo nam niezbędne, a zarazem dalece problematyczne, czyli kwestia właśnie wartości moralność nawet rozszczepienie zazwyczaj dokonuje się na linii Don dobre złe mamy z tym też do czynienia trochę mecz cały czas właściwie byli też bardzo obserwowali, ale tak myślę o tym jak bardzo innym no można umieścić wszystko co złe i jakoś wtedy w odbudowywać się w swojej twierdzy umacnia granice itd. ale no, toteż to jest to są kategorie, w których w ogóle bardzo myślimy to znaczy tylko, że tym, że w dowodzie takim religijnym chrześcijańskim jednak taka Manifa ska wizję rzeczywistości co wszyscy poniekąd wygodna i porządkująca różne rzeczy nowych w ogóle cała nasza takie jak np. nie wiem, bo w dzieciństwie różne bajki, które sięgamy tak dalej na pewien rodzaj takiego świata obrażonego jest bardzo mocno skonstruowanym Gott wokół tego typu jasnych podziałów, więc z 1 strony rzeczywiście jest to remedium na lęk z drugiej strony wespół z tym narzędzie podtrzymywania samooceny to znaczy no bo zazwyczaj trwa wycena co jest na zewnątrz, więc można się wtedy jakoś tak no chronić chronić swego poczucia tożsamości, ale zadaje sobie pytanie, jakiego rodzaju właśnie dezintegracji w pewnym sensie ulegamy tak na poziomie na poziomie kulturowym żal, że że, że jest nam to niezbędne do przetrwania znaczy takiego się dzieje im, bo to jest bardzo trudna to znaczy to jest zjawisko na tyle złożone, że bardzo jest trudno nie opisywać na tyle na rozłożone zniuansowane, ale zarazem ono jest jakoś opisywana nawet jakieś takie próby w pewnym sensie przenikania się czy czy próby przedostawania się też do tych świadczeń np. tutaj nieraz pojawiała się armii Hochschild wracając do powodu do kamery amerykańskiej soli modelowy przykład na nic takiego właśnie rozumienia czy zbudowania takiego takiej wspólnej przestrzeni przerzucenia pewnego mostu do rozumienia osób, które no reprezentują światopogląd bardzo odmienne od jej i oczywiście wszystko też jest możliwe się dzieje na poziomie jednostkowym również na poziomie grupowym jak najbardziej natomiast siły odśrodkowe, które powodują, że tę polaryzację rosną zarówno na zewnątrz, czyli właśnie na poziomie grupowym jak i być może wewnątrz nas tak naprawdę są ogromne bardzo oczywiście ten mechanizm obronny rozszczepienia bardzo jest kojarzony z zaburzeniem osobowości typu Borderline i no być może on też jest służy temu, żeby taki sposób diagnozować stan współczesnej kultury oczywiście tych diagnoz jest bardzo wiele, więc ja tutaj nie opowiadam się za za żadną z nich tylko bardziej tak myślę o tym jakich pojęć używamy do opisywania rzeczywistości na pewno na pewno taki stan jest czymś po co często Wiela wielu badaczy sięga do opisywania rzeczywistości czy badaczy raczej osób, które próbują w jaki sposób właśnie diagnozować za pośrednictwem tego stroju typu instrumentów rzeczywistość tutaj bardzo ładnie widać jak te kategorie rodem z indywidualnej psychologii czy takiego takiej indywidualnej fenomenologii psychologicznej przydają się do postrzegania tych procesów społeczno-politycznych jak one w ogóle na siebie zachodzą no i oczywiście można by było jeszcze tutaj szukać jakiś takich stricte już społeczno-ekonomicznych powodów, które stoją za pogłębianiem się takich procesów i analizować kulturę, która akurat w takim kierunku zmierza co tutaj czyniliśmy przez ostatni czas, ale nie wydaje się, że właśnie te narzędzia radę także z tej tradycji psychoanalitycznej w one bardzo poręczne są do tego, żeby jakiś opis dawać takich takich zjawisk tak niezwykle interesujące, aczkolwiek też spędzających rozmaite potencjalnie płatki, więc do niczego tutaj co pada też jakoś bardzo intensywnie ja się przywiązywać nie mogę, bo też pewnej perspektywy te tt nad tymi myślami przy ciele wiadomo w każdym razie bądź nie Spójni postuluje Tomasz Stawiszyński jest na, byleby się tak, że dezintegracja w Szwecji tak jest też bezpieczeństwo pod naporem lęku mam go niemało ostrzega świat powinien trochę bardzo dziękujemy państwu zachęcamy do tego, żeby pisać nasze wewnętrzne konflikty małpa Gmail com Bartosz Dąbrowski oczywiście wydawał audycja dziękuję bardzo, do usłyszenia do usłyszenia
Zwiń «