REKLAMA

Projekt budżetu na 2022 rok

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2021-09-29 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
14:50 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze Maciej Zakrocki dzień dobry to jest raport gospodarczy środę 28września godzina czternasta 4215 sekund rząd przyjął wczoraj projekt budżetu na 2022 rok, który zakłada, że Polska będzie rosnąć siłę ludziom będzie żyło się to ostatnie, a dokładniej to przeciętny rodak przeciętnie miesięcznie pracując w gospodarce zarobi 5922zł brutto inflacja spadnie do poziomu 3,3%, więc realna wartość tych zarobionych pieniędzy poprawi się w stosunku do tego co Rozwiń » mamy teraz bogactwo naszego kraju jako całości, a więc PKB wzrośnie o 4 i 60%, a ważne parametry dotyczące sektora finansów publicznych takie jak deficyt czy dług publiczny spokojnie zmieszczą się w unijnych konstytucyjnych ryzach czy to prognoza oparta na mocnych przesłankach o tym już za chwilę porozmawiam z gościem raportu, ale teraz jeszcze krótki przegląd informacji z dnia ze świata gospodarki za ponad godzinę temu pojawił się na Twitterze wpis pana Łukasza Schreibera szefa komitetu stałego rady ministrów, z którego wynika, że będzie ulga dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą dokładnie ten wpis brzmi tak premier Mateusz Morawiecki rekomendował klubowi PiS zgłoszenie poprawki wprowadzającej ulgę dla klasy średniej dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, które rozliczają się na skali podatkowej i zarabiają do 13 000zł podobno ta poprawka jest już w sejmie zupełnie jak w Ameryce za czasów Donalda Trumpa ważnych rzeczach dowiadujemy się z Twittera zobaczmy jeszcze, jaka jest sytuacja jeśli chodzi o rynek walut frank szwajcarski 427EUR 463 funt 535 i do lat 397 na giełdzie dzielono wzrosty WIG 20 jest na plusie 073%, a WIG 063 teraz już pora na rozmowę z gościem raportu gospodarczego raport gospodarcze, a tym gościem jest pan dr Sławomir Dudek główny ekonomista forum obywatelskiego rozwoju dzień dobry dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwu powiem szczerze, że im bardziej wczytałem się w różnego rodzaju analizy po wczorajszej prezentacji projektu budżetu na przyszły rok natrafiono również na pana wypowiedzi no i najbardziej nie zaproponowało zdanie moim zdaniem nie wiemy, jaki jest stan finansów publicznych no to jak możemy komentować dane przedstawione wczoraj tak po pierwsze, budżet budżet państwa ta kategoria czy też miernik wynik budżetu państwa w tym wypadku deficyt 30 000 000 000zł jest już od psów nie tylko ja powtarzam mamy wielu ekonomistów co ocenia, że to jest nic nieznaczący miernik potwierdza to nawet Najwyższa Izba Kontroli Najwyższa Izba Kontroli nawet jakby w takim ujęciu europejskim pełni rolę taką radę fiskalną i rady budżetowej, bo nie mamy takich w Polsce komisja ona Nikki realizuje pewne tutaj cele NIK powiedział, że budżet utracił swoją rangę jako centralnego dokumentu planistycznego dotyczącego finansów państwa to to dlatego nie wiemy nic o finansach państwa oczywiście tutaj minister Kościński dodaje, że przecież on podał wg metodologii europejskiej wynik 2,8% to daje dziś 76 000 000 000zł, czyli ten deficyt już 1,5 raza większy niż 30 000 000 000zł, ale my mamy tylko 1 liczbę tak naprawdę nie ma jeszcze ostatecznego projektu, ale w tym projekcie takim wstępnym sprzed miesiąca, który poszedł do rady dialogu społecznego tam dosłownie na 500 stronach, gdzie mamy tysiące liczb, ale metodologii krajowej w tej technologii, która jest, jakby wszyscy ją tutaj mówimy żona jest nie pokazuje niepełny obraz mamy tylko 1 liczbę taką reakcję ciekawostkę statystyczną postaci tego deficytu sektora finansów publicznych pełnego w ujęciu europejskim ponadto rząd nie rozlicza się z tej liczby rząd rozlicza z tego deficytu krajowego, który obejmuje wielu transakcji parlament tego nie kontroluje także budżet nie jest planem, na podstawie którego my społeczeństwo parlament może ocenić i rozliczyć rząd i zarządzania naszymi finansami publicznymi i to to przede wszystkim, a drugi aspekt to jest perspektywa średnioterminowa przed nami trudne wyzwania tak naprawdę teraz jesteśmy na sterydach mamy świetny wzrost gospodarczy odbiliśmy się od dna wszyscy kupują produkty na zapas kupujemy mieszkania inflacja przebiła 5% oraz będzie 6% to wszystko podbija dochody bieżące, ale to nie jest trwały, bo to za chwilę się uspokoi problem co finansami publicznymi potem wzrost gospodarczy to jest 5 powyżej 5, a świat Essentia agencjach, na które powołuje pan premier prognozuje, że w 2024 ten wzrost wyniesie tylko 22 ostre hamowanie i co wtedy no ale jest też na rzecz, która je zaciekawiła, bo jeżeli jest właśnie tak jak pan mówi zakładam, że jest potwierdzają to zresztą no chociażby ten słynny kiedyś raport czy prezentacja przez szefa NIK-u pana Mariana Banasia w lipcu ów w parlamencie, który mówił właśnie o ogromnej kwotach, które znajdują się poza budżetem by były już wicepremier Jarosław Gowin mówi ogromny dług publiczny ukrywany przez rząd metodą kreatywnej księgowości przede wszystkim jest przesuwany do banku gospodarstwa krajowego i i teraźniejsze przypomina, że przecież mamy coś takiego jak konstytucje i art. 216 ust. 5, który określa np. Max nocą maksymalną wielkość relacji długu publicznego do PKB to, jeżeli nie wiemy jak dokładnie to wygląda to nawet nie wiemy czy te progi ten próg ostrożnościowy zapisany w konstytucji jest dochowany w związku z tym nie wiemy czy konstytucja nie jest łamana tak też nie wiemy, kto miał oceni czy moim zdaniem to jest prawda mgr. Inki i zacznie też od tego, że całe szczęście, że jesteśmy Unii Europejskiej i musimy raportować Eurostatu, bo Eurostat komisja europejska Rosja jest taki urząd statystyczny Unii Europejskiej, który pilnuje, żeby statystyki we wszystkich krajach był porządnie liczone i spełniały odpowiednią jakość, bo komisja europejska podejmuje na tej podstawie decyzji po tych bankructwo Grecji i wszyscy pamiętamy, że były pewne nadużycia w statystykach naprawdę komisja mocno zacieśniły reguły zaczęła pilnować tych statystyk sprawdza co 2 lata krajem oni robią audyty i całe szczęście, że jesteśmy ja pamiętam naszą wiarygodność wisi na włosku Eurostatu komisji europejskiej, gdybyśmy niebyli euro starcie Tuźnik w nich żadne liczby nam nie uwierzy i rzeczywiście raportuje ten prawdziwy dług publiczny prawdziwy deficyt do komisji europejskiej, ale robimy to z opóźnieniem od minister finansów na stronę dopiero dane za pierwszy kwartał premier się chwali nadwyżką już po sierpniu i nie wiemy czy po sierpniu to jest finansami publicznymi tymi prawdziwymi wg ujęcia europejskiego, a po drugie, jak powiedziałem by te liczby europejskiej prawdziwe i ten dług prawdziwy one są raportowane z opóźnieniem, ale rząd nie jest z tego rozliczane są ciekawostką statystyczną budżecie my nie możemy z tych liczb składowych, które są w tych na tych 500 stronach sprawdzić czy te 28 to jest prawdziwe czy nie ten deficyt 76 000 000 000, bo nie wiemy np. nie ma planu do budżetu nie są dołączone plany tych funduszy przy BGK, jeżeli chodzi o sam dług rzeczywiście on o tyle jest dobrze jest raportowanie do komisji rząd nie tyle co ukrywa on kreatywnie księgowością przerzuca z definicji konstytucyjnej do tej definicji europejskiej są te fundusze BGK i mniej więcej wiemy pączka nawet BGK emituje dług, czyli to są jeszcze regulacji rynku kapitałowego no i tak nie można sobie obligacji emitować bez żadnych śladów w przepisach rząd tutaj nie ma śladów, jakby ona w księgach jakiś tam bankowych i kapitałowych i tu całe szczęście wiemy ile tego jest przyczyn tego już jest tak naprawdę co czwarta złotówka wg planów rządu w 2022 będzie poza kontrolą parlamentu ci będzie miała tę definicję konstytucyjną, a ja uważam, że to jest złamanie tak mówi nie jestem prawnikiem, ale nie można sobie tak zrobić lepiej, bo skrajny przykład taki, że w ogóle generujemy ten dług skarbu państwa wszystko przerzucimy do BGK do powieszenia, a i wtedy 100% długu będzie poza kontrolą i uważam, że duch konstytucji wtedy nie jest spełniony i uważam, że naprawdę należałoby zatem przyjąć przyjrzeć czy rząd tutaj nie mamy tutaj tak samo, jakbyśmy sobie zrobili Sąd Najwyższy jakąś inną instytucję nazwali, że jest Sądem Najwyższym tak samo dał publiczny jest instytucją, jaką zastał zestawem definicji długu nie możemy sobie nazwać jakieś inne liczby to jest dług i moim zdaniem tutaj jest poważne nadużycie w tym zakresie najgorsze jest to, że to, że nie ma kontroli parlamentu, bo to jest najważniejsze, że jako społeczeństwo musi mieć prawo kontrolować jak są wydawane pieniądze w lotach jest bowiem elementem no właśnie jeszcze 1 element, który zwrócił pan uwagę w jednym z komentarzy chodzi o fundusz przeciwdziałania covid-19 używał tam pan w tym swoim komentarzu do mocnych określeń, że jest to skandaliczne, że ten fundusz realizuje wszystko nazwał pan go rajem podatkowym premiera Morawieckiego to znaczy wydatkowe rajem podatkowym tak jak nad wydarzeniami onych podatkowymi mówi, że np. nie wiem jakieś nieuczciwe firmy wynoszą swoje transakcje na Seszele Bahamy, gdzie do rajów podatkowych, żeby nie było widać w naszej księgowości faktur to samo sobie premier robił z wydatkami po prostu stworzył sobie równoległy budżet funduszu przeciwdziałania covid czy ten fundusz w ramach tego funduszu niby czy walka z covid, ale tak przy tym od tym Funduszem kryje się rządowy fundusz inwestycji lokalnych pamiętamy te czeki premiera w kampanii wyborczej rozdawane samorządom tym, które akurat są rządzone przez sprzyjające władzy tak Fundacja Batorego udowodniła to był czysty cel polityczny to było związane z walką z covid to było na ochronę zdrowia nie bój czeki wyborcze kolejny element przecież też powołano takich pod fundusz w ramach tego przeciwdziałania covid, który Polski inwestycje strategiczne fundusz Polski ład, czyli to jest fundusz, który ma realizować inwestycje strategiczne zapisane w przełomowym wielkim programie rządowym Polski ład to też wszystko jest w funduszu przeciwdziałania com po pierwsze nie wiemy nie znamy żadnych planów nie wiemy ile tam premier może wydawać, ale najgorsze jest to, że to jest poza to już nawet nie chodzi o to, że nie ma w budżecie państwa to są fundusze chodzi o to, że to jest poza ustawą o finansach publicznych to nawet nie podlega rygorom dyscypliny finansów budżety nie nie jest dołączany do budżetu i premier my teraz parlament będzie dyskutował nad bardzo grubym dokumentem 500 stron ustawa budżetowa pełno dokumentów planów tysiące tych nie ma tam planu funduszu covid my to przyjmiemy będzie jakiś budżet i a premier będzie na boku ten swój fundusz przeciwdziałania covid tam nie musi nowelizować ustawy budżetowej do Sejmu może po prostu 1 SMS-em 1 Sejmem nagle sobie zdecydować proszę tam tymi tym samorządom tymi tym jednostkom dat kilkanaście kilkadziesiąt miliardów złotych bez żadnej kontroli bez zapytania Komisji Finansów Publicznych nakłada ktoś chce zmienić planu funduszu sprawiedliwości też słynny fundusz, który mamy problemy z wynajmowaniem, ale przynajmniej minister Ziobro chciałby zmienić jakiś pozycję w tym funduszu sprawiedliwości musiałby iść do parlamentu zapytać Komisję Finansów Publicznych tam musiał być wydana opinia byłaby dyskusja jakaś komisji sejmowych w parlamencie kamery tam są stenogram wszystko byśmy wiedzieli jak się dzieje, a w przypadku tego raju podatkowego premiera Morawieckiego nic nie wiem może sobie w każdej chwili dowolnie to zmienić co oznacza, że budżet państwa ta 500 stron jest beletrystyki na książka jakaś historia bezużyteczny dokument planistyczny, jeżeli chodzi o o finanse państwa, bo z boku premier ma wehikuł może naprawdę wydawać bez żadnej kontroli nasze publiczne pieniądze to dobrze przewidywałem na początku naszej rozmowy, że właściwie, gdyby gdybyśmy, gdybym ja sam o sobie odpowiedź na pytanie czy ten projekt budżetu na przyszły rok rzeczywiście dla nas dobrym projektem czy będzie bezpieczny czy finanse są no właśnie pod pod pod kontrolą no to rozumiem, że taka jest błędem naszego spotkania, że właściwie nic nie wiemy nie istniejemy ten dokument na nic nie mówi minister finansów udaje, że jest przejrzysty, ale chyba dla agencji ratingowych czy dla niego dla kogo widzę nie wiem, a my jako obywatele parlament niestety nie wiemy rząd może przyjmie stoiska i sekundę po przyjęciu budżetu przez parlament podpisaniu przez prezydenta może sobie na boku dowolnie zmieniać parametry istotne bardzo wielkie transakcje na miliardy złotych bez naszej kontroli także ja powiem szczerze trudno jest przecież ten dokument póki nie zostanie naprawiona przejrzystość finansów publicznych i w ogóle nie powinniśmy dyskutować o tym dokumencie, bo to jest to jest książka beletrystyki na nie dokument planistyczny finansów państwa, ale na pewno powinniśmy właśnie mówić o tych wszystkich wątpliwościach co też miało miejsce w raporcie gospodarczym, którego gościem był pan dr Sławomir Dudek główny ekonomista forum obywatelskiego rozwoju bardzo panu dziękuję za spotkania również dziękuję pozdrawiam podziękowania plany Piekutowski, która czuwała nad raportem Szymona waluty, które go realizował Maciej Zakrocki słyszymy się dzisiaj jeszcze po 2003. raport gospodarcze nie ma czasu posłucha Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA