REKLAMA

Wyższy Level. Jak dostać pracę w branży gier?

Gościnnie w TOK FM: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2021-09-30 10:10
Prowadzący:
Czas trwania:
22:01 min.
Udostępnij:

Rozpoczynamy cykl Wyższy Level poświęcony polskiej branży gier. Jak dostać pracę w tej branży? "Przede wszystkim potrzebny jest otwarty umysł. Różnorodność zadań jest pięknem tej branży. Żeby w niej pracować, należy rozwijać sieć znajomości poprzez uczestniczenie w konferencjach, panelach czy spotkaniach. Kolejny krok to rozwijanie umiejętności - należy budować portfolio, uczyć się nowych technologii (w tej branży doświadczenie jest ważniejsze niż wyższe wykształcenie). Kluczowa jest też znajomość języka angielskiego - to podstawowy warunek. Ważne są także umiejętność komunikacji i myślenie kreatywne" - mówi Krzysztof Kondrak, inżynier oprogramowania w firmie Huuuge Games. Na podcast zaprasza Łukasz Ostruszka z działu gospodarczego "Gazety Wyborczej". Więcej podcastów na https://wyborcza.pl/podcast

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
rozpoczynamy nowy cykl wyższy Level poświęconym polskiej branży gier w nowy odcinek raz miesiącu, a dziś porozmawiamy o tym jak dostać pracę w tej branży ósma 10 podcast gazety wyborczej dzień dobry witam państwa w podcaście ósma 10 tutaj Łukasz Ostruszka z działu gospodarczego gazety wyborczej państwa moim gościem jest Krzysztof Kondrak inżynier oprogramowania firmie już Gates dzień dobry Krzysztofie dzień dobry Polska branża gier od wielu lat jest na topie niektórzy Rozwiń » mówią, że to nasza nowa Polska specjalność ja mówię często zamiast węgla będziemy kiedyś wydobywać głównie gry i rzeczywiście to tak ciekawa branża zależy, jakie perspektywy na to spojrzeć na pewno jest to bardzo ciekawa z perspektywy pracownika jak, chyba że jestem już ponad 10 lat w zasadzie do dnia 12 był 13 artykuł z doświadczenia i jest chyba jedyna branża w moim życiu w tej pracowałem, gdzie tak naprawdę będąc na jedno stanowisko jestem w stanie zamknąć się z rzeczami z kompletnie różne dzieci nie jestem z zawodu inżynierem programowania, ale na miałem już też styczności z biznesem zarządzaniem trochę też grafiką stosowania dlatego pod tym kątem jest na pewno bardzo ciekawy bardzo zmieniające no właśnie powiedziała, że to jest kolejna branża w twoim życiu to znaczy, że się przekwalifikował jakoś czy to był trudny moment to wejście w branży gamingowej no akurat moja przygoda z bingiem czystą branżą jest tak naprawdę dziełem przypadku, bo ja będąc po studiach nie widziała tak naprawdę ze sobą zrobić w życiu zawodowym wiedziałem na pewno chcę pracować technologią, że chce być programistą, więc pierwsza praca to było łap pracę jako deweloper www robiłem strony prawie dawno dawno temu potem pasjami okazja na wyjazd do Szwecji, gdzie studiowałem i będąc tam miałem prace jako programista pytona dla pół etatu, więc studiowałem i pracowałem, żeby się utrzymać potencjał chciał, że tam prace straciłem ze względu na zamknięcie firmy i był to dla mnie okres taki dosyć ciężki to był rok 20072008 i w tamtym okresie czułem taką pewną można powiedzieć depresję, bo byłem jednak za granicą miałem tam mocno ograniczone środki na życie na wsparcie rodziny nie mogą za bardzo liczyć na, bo też mieliśmy aż tyle, żeby ono niepodatkową utrzymywać, a więc taka naturalna ucieczka to była ucieczka gry przepraszam, że przerwa rozumiem, że ucieczka z gry jako gracz tak tak Czeszka gra ograć był taki, kiedy serwis nikt, kto ptakom, które czas odwiedzają elektroniczna istnieje, ale tam było takich prostych gier liczbowych, które zabijały czasy potrafiły się odprężyć i była pewna seria gier wypuszczana przez 1 firmę, która się szczególnie podobała, bo jakoś tak szczególnie wtedy wciągała, więc płynąć stwierdziłem, a może do nich po prostu napisze wyśle maila zapytam czy szukają ludzi do pracy zabrano wtedy, kto będzie praca zdalna, a to było ono już ponad 3 naście lat temu, więc kończy się czas to było dosyć nowatorskie podejście od tematu wysoki Sejm do nich od głównych napisali i co się okazało ta firma to było 2 młodych chłopaków, którzy niszczą sami się co ja nie wybiorą 2 ulice od mojej poprzedniej pracy w kwestii i sami nie szukam nikogo do roboty, ale płacili mnie tam swemu innemu znajomemu chce też firma Orion są gry właśnie w Szwecji, a więc zwanej drugiej osoby ze swoją szansę walkę z ubogą ubogą, ale mimo wszystko jednak tak się zaczęło dostałem pracę, a więc można powiedzieć takim demo otwiera zupełnie w przypadku i potem historia potoczyła się samo też wielki kryzys finansowy 2017 roku, a dziś w międzyczasie odezwał się do mnie rekruter z GI mają Studios, który dzisiaj żadnego z drugim właśnie, a więc dają sobie szansę bić się do Polski no i takie są tutaj do dziś, więc 11 lub 12 lat jestem na miejscu już także kompletny przypadek sobie zawsze mówię, że jest pandemia kiedyś pisali geografię natomiast chodzi też sumy, bo sesję do Kielc ciekawe i to jest taki przykład tego, że branża gamingowa niezwykle otwarta tutaj nie liczą się chyba stricte jakieś kwestie formalne prawda wykształcenia tylko pomysłowość i talent no i ciężka praca chyba także przede wszystkim otwarty umysł, bo tak mówił na początku to jest branża, która czasem może oczekiwać wyjścia pozostał swego komfortu, więc nie jest także przychodzę do pracy jako programista były im Tytusa będę tylko tor przez następnych parę lat może się zdarzyć okazja będę musiał zająć czymś innym w ramach danego projektu w danej firmy i nie każe to lubi trzeba lubić są osoby, które wolą mieć taką pewną stabilność finansową czy zawodową i rozwieźć go winnym kierunku, ale są też tacy właśnie jak to zrobią ma swoje bardzo różnych rzeczach i to jest piękno tej branży to jest coś, czego chyba nie da się doświadczyć wielu innych dziedzinach przynajmniej w rynku IT Krzysztof wyobraźmy sobie teraz, że słucha nas osoba, która jest w takiej sytuacji akty przed kilkunastoma latami i myśli sobie czy mam szansę w branży gamingu, jakbyś mógł podpowiedzieć, jakie powinny być pierwsze kroki takie osoby i jakby powiedział też kogo dzisiaj szuka branża gamingowa w Polsce to znaczy kto może znaleźć w tej branży pracę, bo to przecież nie tylko programiści graficy spełniać tak jeszcze co taka osoba powinna zrobić to dobry jasnowidz ona się chce robić czym chce zajmować, którą Senat się ukierunkować czy właśnie chcę być programistą chce być grafikiem ma w sobie muzykiem dźwiękowcem analitykiem też po takich, gdzie szukać branża wiedząc już to coś co dzisiaj polecam co jest dosyć trudne dla wielu osób, bo branża gier szczególnie chodzi o programistów to słynie z introwertyka ów, ale mimo wszystko w dzisiejszych czasach bardzo ważne są znajomości i to niemal na myśli coś takiego, że został kolega, który zna kolejek to znak kolega, który możemy załatwić pracę niskim kosztem, bo to, owszem, też może zadziałać, ale na dłuższą metę się sprawdza bardziej tutaj na myśli uczęszczanie do jakiego rodzaju konferencjach organizowanych eventach gamingowych tego jest naprawdę pełno samej Polsce no teraz niedługo będziesz się dzik w Poznaniu co jest pan świetnym klientem takie okoliczności i zacząć budować swoją sieć kontaktów po w tej branży ludzie pochodzą naprawdę z różnych stron i można się naprawdę dziwić ludzie kiedyś pracowali, a jak trafiłaś do wyniku, a więc to jest pierwszy poznać ludzi o krok drugi, który właściwie można realizować równolegle rozwijać swoje umiejętności jestem programistą założyć sobie konto np. na GitHub wie, że zaczął rozwijać się własnymi projekty wolnym czasie upublicznia się wejść w OFE Emilia tweeta szczególnie tutaj bardzo istotne, bo daje to na tyle duża ekspozycja na świat na ludzi z tej branży, które w Polsce na całym świecie, więc bardzo łatwo można zaistnieć też przypadkowy chwilę ktoś poda dalej i tak poczujemy się swoją matkę też grafice dewiant hard też jeszcze swoje prace pokazać się budować swoje twoja mając taką bazę dużo łatwiej potem oddać na nowo kwalifikacyjną już mamy coś do pokazania szczególnie istotne, że nie mamy doświadczenia żadnego rywala i wody mimo wszystko to jest bardziej cenione niż wykształcenie wyższe co wcale nie przeszkadza, ale no w porównaniu z doświadczeniem takim praktycznym przynajmniej u nas firmie no wiesz to zawsze górę także mieć otwory co pokazać umieć sprzedać mówiąc wprost, jakie pytania zadajesz potencjalnym kandydatom czy jak i sprawdzasz na co zwraca uwagę, gdy przychodzą do ciebie szukają pracy w tej chwili są obecnie zmierza udział oprócz umiejętności technicznych bardzo ważna jest umieć komunikacji język angielski to już jest teraz taka podstawa, że w zasadzie mną, a czasami nawet nie pytamy co znajomości, czyli widzimy, że ktoś ma jakiś publikacji na blogach swoich lub w PiS nawet kot po angielsku z komentarzami, ale angielskie to jest absolutne minimum w tej branży bez tego nie da się szansy po prostu przetrwać ani efektywnie pracować szczególnie jako programista komunikacja i umiejętności techniczne moim przypadku ja preferuję jak kandydat ma właśnie wtedy pokazanie, kto nie musi być silnie rozbudowana gra lub naprawdę ogromny projekt programistyczny rozwiało świata minie wystarczy kawałek kodu, które mogą kandydatem omówić, że postać jego lub jej TOK myślenia wołu myślenie kreatywne myślenie poza takimi wszystkimi szablonami w tej ważnej czasem naprawdę bardzo potrzebne i to widać w kodzie niewiele z tego może bezpośrednio w chodzie, ale jeżeli widzę kod i pytam kandydata kandydatkę, dlaczego za dany program ten inny sposób od osób doznaje lub TOK myślenia, więc bardzo często jest dla nas też stała tu taki dalsze rozmowy były inne tematy i ewentualnie pogadać o rozwiązanie też innego podobnego problemu, który nawet możemy mieć dużą obecnie do rozwiązania, więc dla mnie zawsze dobry punkt startu naj z okazji kandydaci się też trochę rozluźniają, bo nie czują się jak na sprawdzianie muszą pisać test tylko rozmawiając z człowiekiem, który też tak jak unijną zajmował się tymi rzeczami i chcą ich poznać prostu lepiej i przy okazji sam też powiadom o tym jakie stosujemy, jakiego rodzaju kod piszemy, jakiego rodzaju problemy rozwiązujemy jest to dla dróg nie dobry sposób na poznanie siebie nawzajem i przy okazji gdzieś tam między wierszami złapanie czy dana osoba faktycznie wie, o czym mówi i do tej pory powszechnie panuje tutaj jest ja tak Krzysztof załóżmy, że już przyjęły taką osobę do pracy i jakby nam zdradził teraz jak wygląda kuchnia tworzenia gier czyli jakie są poszczególne etapy od stworzenia koncepcji po finalny produkt jak to wygląda ile to trwa ile osób zaangażowanych, bo to bardzo skomplikowany proces tak wszystko zaczyna się od pomysłu mamy do Daimlera lub co tak menedżera, który przychodzi z pomocą nagra i zaczynamy fazę postępowania, więc niech sami się od razu wielki wir robienia ogromnych kasowej produkcji tylko na początek chcemy sprawić czy dany pomysł w ogóle załapię czyta w ogóle zaskoczy także programiści danym zespole, w którym panował taki, który mecz, a potem my wypuszczamy do wąskiego grona testerów lub ludzi, którzy są teraz testować na tej bazie wiemy mniej więcej gra jest rwana gra wciąga potem w kolejnych latach trujemy dane pomysły powstaje taka pełnowartościową grafika też dzięki muzyka i ile czasu trwa trudno powiedzieć, bo nie ma jakichś określonych ram czasowych, ale dane kredyt możemy robić kilka miesięcy za ogólnie trwa dłużej niż rok, bo chcemy poznać te wyniki czy widzieć dany pomysł ma sens jak najszybciej i w momencie, kiedy już czujemy, że mamy coś co potencjalnie mogłoby chwycić naszego czy serce chcemy ten skład i mówiąc wprost patrzymy co się dzieje, jeżeli widzimy, że gra jest pobierana jest ściągana jest grywalne co potem przekłada się amortyzację naszych grach i 3m dalej rozwijanego jeszcze szerzej, bo potem już historia kręci się dalej samo, bo zasadnicza różnica w branży mobilnej od gaży gier na konsolach no to co to jest taka, że wypuszczają gry na Steama lub tak jak kiedyś to było grypy naukową studio zakładało, że czasu, jaki będzie trwał tam od kilku do kilkunastu godzin gra będzie w zasadzie wtedy już skończona Graf zdanie kiedyś jeszcze wróci, ale do stolicy produktów skończy, chyba że pomyślimy jak i dodatkach, a w przypadku branży mobilnej jest także wypuszczają gry teraz mamy możliwość bardzo łatwego i aktualizowania, aby grać po co z nami utrzymać jak najdłużej, bo zadowolony grasz przekłada się też potem u nas na wyniki finansowe, a gry mobilne charakteryzuje też to, że gra szybko się potrafią mówić, jeżeli wprowadzamy nowych zmian lub, jeżeli grasz pozostaje czasem, trudno więc nie mogę powiedzieć, że wszystkie nasze gry, które obecnie rozwijamy są skończone, bo one nie są skończone one będą przez nas rozwijane w zasadzie tak długo aż będziemy widzieli w nich potencjał, więc to jest taka ciekawostka to jest też coś co trzeba lubić, bo nie każdy coś się odnaleźć w tym, że pracuje tylko jedno produktem, a ile pomysłów odcięła się to znaczy ile pomysłów, które macie trafia do tego etapu końcowego o to jest trudne pytanie czy z tego względu, że teraz my skupiamy się nam rozwoju nasz istniejący już tytułów, więc de facto sami pomóc sami wychodzimy już tak często, bo interesuje się bardziej pomysłami ludzi z zewnątrz, więc chirurg będąc firmą, która kiedyś robiła, gdy sama dla siebie teraz wchodzi w fazie szukania gier świecie, czyli studia z potencjałem, które mają re, która wg nas może chwycić na rynku może dać dobrze zarobić zarówno studia, jaki nam, widząc taki tytuł nawiązujemy z nimi współpracę i potem dany pomysł pomagamy rozwijać zarówno pod kątem grywalność, jakie pod kątem marketingowym także jedną z takich przykładów jest właśnie trafi pasa, który teraz jest takim naszym numerem jeden z chóru to była kreacja czysto zewnętrzna stworzona wraca do Kamila i pracowaliśmy ponad rok pierwotnie po okresie marketingowe w tym także gameplay ową i w chwili obecnej jest to jeden z naszych najlepiej zarabiających tytułów i najbardziej grywalnych tytuł wówczas także inwestycja opłaca się opłaciła to jest jeden z trendów na rynku, które wydaje mi się może być w dłuższej perspektywie dominujący nie tylko w Polsce, ale też na świecie, a czy mieliście takie sytuacje, w których ktoś zgłaszał się tak powiem z ulicy z jakimś pomysłem zwykły szary człowiek no jak się zgłosić to pomyśli sobie coś w tym może być ciekawego tak tak mieliśmy tak historię to było wprawdzie dawno temu już od dłuższego czasu zgłaszamy się zaś tylko konkretne studia, które mają już gotowy produkt, ale tak mieliśmy z naszej dalekiej przyszłości o tytuł, który nazywał się do fit to była gra przypominająca nieco krzyżówka trasa z puzzlami, która była wybrana przez 1 osobę z zewnątrz i którą postanowił się w tym pomyśle wesprzeć mówiliśmy w tym potencjał to protest coś nam się mówiąc wprost opłaciło w tamtym czasie, ale przyznam szczerze bardzo rzadko zdarza, żeby przychodziły na pojedyncze osoby bardziej są, tak więc studia, które mają już grę, którą rozwijali już przez okno pary lub nawet paręnaście miesięcy sami widzą, że ona ma potencjał tylko nie potrafią je masowo nie wiedząc co zrobić, aby ona dała im zarobki w tym momencie chcemy, jeżeli widzimy taka ma faktycznie potencjał zaczynamy prace zaczną takie wsparcie, więc to jest nowy trend sporo mówi się o tym, że to monetyzację, której wspomniałeś, że ona jest na takim minusem branży gier mobilnych po często, jakby wyciąga pieniądze od użytkowników jak wygląda ten model sprzedaży jak być więcej coś na ten temat powiedzieć, kto od kulis planowanie tego wygląda o to ściśle zależy od typu gry, bo nie ma 1 uniwersalnego modelu, który nam zagwarantuje, że im zarobimy i gaz będzie szczęśliwy i nie będzie czuł frustracji, że jedyne na czym nam, że jego lub pieniądze, więc jest to bardzo Kate proces my staramy się tak skomponować nasze gry, żeby grać mogą grać naszą grę zostali w sposób nieograniczony nie, wydając ani złotówki ani dolara i jedyne co na co zwracano uwagę to, żeby potencjalnego Grasia przyciągnąć zachęcić do wydawania pieniędzy, oferując np. opcję szybszego progresu w grze lub taką walutę danej gry, jeżeli gra obsługuje walutę, a więc nie ma już 1 określonego modelu my staramy się być naprawdę tutaj zbalansowania, bo sami robimy jako gracze jak co chwilę zyskujemy okienko, aby wydać ileś tam dolarów na to, aby zgrać dalej fajnie było mieć jakąś inną receptę na to, ale co jest niestety niemożliwe Krzysztof, a czym różni się produkcja gry mobilnej od gry na konsole, bo to jest zupełnie inny produkt to jest zupełnie inny świat czy można powiedzieć, że produkcja gier mobilnych jest łatwiejsza mniej skomplikowana w produkcję gier mobilnych na pewno łatwiej wejść będą takim nazwijmy to z człowiekiem z ulicy, bo w tym momencie, żeby stworzyć na ponad 1 telefon z Androidem wystarczy mieć komputer wystarczy ściągnąć gotowy silnik do robienia gier typu silniki, które też może być za darmo, jeżeli student przekracza tego rozmiaru i bardzo niewielkim kosztem, robiąc gra na technologii, gdzie nauczyć nie można też macie internetu, bo jest cała masa tutor jak dostęp na stronach internetowych i na YouTubie można Kongres stworzyć im małym kosztem w tym momencie chyba 100USD może być np. na Apatora i gracze mają już wtedy od ręki dostępne na telefon zaufania, więc to jest zasadnicza różnica, jeżeli chodzi o gry konsolowe, a tutaj głównym problemem jest wysoki próg wejścia, jeżeli chodzi o zdobycie sprzętu, aby w ogóle móc taką grę na osobę stworzyć, bo firmy typu Microsoft Sony oni oferują sprzęt tzw. wlewki do robienia gier rzeczą sobie za to przeważnie nadużyć określonej kwoty opisania całego szeregu umów już nawet sformułowanej działalności gospodarczej to coś co jest odstraszające i robienie gier na konsole jest z reguły opłacalne dla turystów, którzy już mają jakąś renomę na na rynku mają kompetencje, bo zdobycze technologii normujących jednak są też nie jest czasem trywialne i dokumentację zawsze zamknięta, więc treść tego nauczyć tak od z internetu, więc wydaje mi się to jest zasadnicza różnica, bo sam proces projektowania gier aż tak bardzo odbiega może trochę przesadza mówiąc aż tak bardzo odbiega jednak nakaz oraz trochę inne niż zamówione, ale tam też wszystko zaczyna się od pomysłu trzeba zaangażować pograniczu trzeba planować grafików dźwiękowców, więc pewny momencie drogi nam się krzyżują tylko ten próg wejścia do niej Krzysztof chciałbym, żebyśmy zakończyli klamrą i zadam pytanie trochę prowokacyjne wchodzi babcia do pokoju młodego człowieka mówi znowu grać na tym komputerze nic innego robić tylko grasz co byś powiedział takiej babci w kontekście współczesnego rynku pracy tych możliwości gamingowych, które są obecnie w naszym kraju to jest bardzo trudnym pytaniem szacuje przychodzi do głowy to odpowiedzieć mojej babci, że szkole swoje umiejętności, aby wziąć udział w najbliższym turnieju Pierre będzie można wydać realne pieniądze procesu jest przemysł sam sobie jednostek najbardziej plan tytułów, który jest używany wykorzystywany w studniach jest właśnie StarCraft to już gra z bardzo bardzo długą brodą, ale jest nowego planu to jest Narodowy sport w Korei Południowej i tam ludzie z tego po prostu żyją biorąc udział w studniach interwencji tony, a także, jeżeli ktoś powie, że granie w grę to jest czysta czasu niekoniecznie bym się z tym zgodził, bo wszystko zależy od środy dziękuję bardzo, państwa moim gościem był Krzysztof Kondrak inżynier oprogramowania firmie już Gamesa dzięki serdeczne dziękuję bardzo, jest Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA