REKLAMA

Człowiek 2040: Kształcę się

Gościnnie w TOK FM: Człowiek 2040
Data emisji:
2021-09-30 13:20
Prowadzący:
Czas trwania:
38:27 min.
Udostępnij:

W kolejnym odcinku rozmawiamy z prof. Dariuszem Jemielniakiem o przyszłości edukacji. Zastanawiamy się, na ile nauka w szkole podstawowej i średniej będzie spersonalizowana, czy kursy online mogą zastąpić akademię i jaką rolę powinien odgrywać system edukacji - uczyć myślenia czy przygotować do zawodu. Rozwiń »

Rozmowę prowadzi Andrzej Bobiński.

Podcast jest częścią projektu Człowiek 2040, w którym wspólnie z T-Mobile zastanawiamy się, jak będzie wyglądać przyszłość i jaką rolę odegra w niej technologia.
Więcej o projekcie możecie przeczytać na stronie www.politykainsight.pl/czlowiek2040
I możecie się tam zapisać na newsletter, w którym przeczytacie, jak będzie wyglądać życie Polek i Polaków w 2040 r. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
człowiek 2040 to próba zmierzenia się z tym jak będziemy żyć za 20 lat nowym serwisie opisaliśmy hipotetyczne wydarzenia firmy i procesy za pomocą, których pokazujemy jak może wyglądać codzienne życie Polek i Polaków 2040 roku, a w podcaście rozmawiamy o trendach, które będą przyszłość kształtować naszymi gośćmi są ekspertki eksperci zajmujący się stykiem technologii życia społecznego to oni powiedzą nam, które kierunki myślenia są słuszne a gdzie Rozwiń » przestrzeliliśmy i o czym nie pomyśleliśmy naszym partnerem w podróży w przyszłości z T-Mobile Polska, które właśnie obchodzi dwudziestopięciolecie obecności w Polsce i wspólnie z nami chce zastanowić nad bliższą dalszą przyszłością, a także postawić pytanie o rolę technologii w życiu człowieka ja nazywam się Andrzej Bobiński i zapraszam na wirtualną wyprawę w przyszłość dzisiejszym odcinku rozumiem z prof. Dariuszem Jemielniak wiem o tym jak będziemy się kształcić mój rozmówca specjalizuje się w strategii organizacji branży technologicznej i w badaniu społeczności otwartej współpracy Dariusz jest członkiem katedry zarządzania w społeczeństwie sieciowym Akademii Leona Koźmińskiego, a 2015 pracy jako fakt jest się w zwykłym klasy c internet Society na Uniwersytecie Harvarda od 2015 roku jest też członkiem rady powierniczej fundacji Wikimedia, a dziś się porozmawiać o tym jak będzie wyglądała podstawa programowa w przyszłości czy Akademia zostanie rozczłonkowana i będziemy uczyć na mikro kursach i zdobywać mikro dyplomy oraz czy w świecie, w którym wszyscy będą chcieli być informatykami ktoś jeszcze będzie umiał pracować w grupie zapraszamy rozmowy Darku zaczął od szkoły podstawowej szkoły średniej trendem, który zderzyliśmy przyszłości edukacji jest personalizacja dużo mówimy mimo tej personalizacji mam wrażenie jak chyba większość osób, które patrzą na przyszłość coraz bardziej będziemy personalizować wszystko usługi edukacyjne uczenie produkty itd. i teraz część by zapytać czy uważa, że szkoła przyszłości zostanie spersonalizowana, czyli innymi słowy czy np. każdy uczeń będzie miał indywidualny tryb nauczania zdecydowanie tak, aczkolwiek co 2 trendy 1 trafił właśnie polegający na personalizację uważam bardzo ważny bardzo przyszłościowy mamy się właśnie chociażby Platforma Instal link po stanie to jest Platforma dla nauczycieli 200 000 uczniów w Polsce tego używa oraz współpracuje od formy to forma darmowa, która wspomaga naukę języków naukę języka polskiego właśnie poprzez to z dostosowuje powtórki materiału do tego czy uczeń dzielnica wiedzieli znają odpowiedź związku z tym to jest w pełni zindywidualizowane projektory powtórki każdy powtarza to w tym akurat problemu nie to co ma uczyć akurat chciałby, żeby było tworzone i tego rodzaju trend indywidualizacji, jaki jest Ringo dość, że wielu innych platformach on się opieram na zauważenie, że ludzie są różnie bywają różne potrzeby różne doświadczenia to np. uczą się jakiegoś języka obcego i przez to, że znają powiedzmy język hiszpański łatwiej będzie z francuskim i tego rodzaju fenomen, który w oczywisty, ale jednocześnie wcześnie odkrył nowoczesnych technologii udało się go zaadresować, ale mam jednocześnie drugą stronę bardzo moim zdaniem niebezpieczny trend opierający się na e-learningu po raz kolejny przekonanie, że nauka może polegać na wysłuchaniu wykładu na słuchaniu wobec świetnie perfekcyjnie zrobionego sią przez najlepszego wykładowcę wykładowczyni na świecie i w tym wariancie, a takich placówek jest sporo nauka jest w ogóle nie zindywidualizowane to jest taki 1 kibic, który w tej samej formie do wszystkich to niebezpieczne baby są zalety rozwiązania oczywiście o niebezpiecznych, dlatego że zwłaszcza kraje globalnego południa mogą mieć pokusa, żeby zamiast inwestować w szkoły publiczne się po prostu kupić sobie znacznie taniej licencję dać dzieciakom krąg do ręki powiedzieć macie uczy się taka edukacja niestety nie zadziała do tego, że istotą edukacji nie jest treść informacyjna tylko właśnie socjalizacja interakcja dialog złe jak mogli pociągnąć trochę dalej i dłużej Matej i personalizacji indywidualizacji nauczania po pierwsze, bez autobusie czy wyobraża sobie, że w wyobrażalnej przyszłości ten trend zawitał w szkołach to znaczy, że rzeczywiście to będzie nie oddzielne jakoś Platformy, który będziemy wykorzystał jego wykupywali albo dostawali do wsparcia nauki naszych dzieci czy na samych czy jest taki moment, w którym to rzeczywiście stanie się elementem po prostu nauczania podstawy programowej czy ogólnie myślenia o tym jak szkoła powinna uczyć już jest elementem edukacji instalacji oraz inne narzędzia tego typu okręt stoi za dobrze jest bowiem powiedzieć to polega na tym, że nie jest to zupełnie osobna rzecz od nauki w szkole przeciwnie nauczyciel nauczycielka w szkole podstawowej średniej uczy podstawy programowej z podręcznika, a na Platformie ma przydzielone słówka przydzielać ćwiczenia pasujące akurat do rozdziału z tego co trzeba w podręczniku Platformy edukacyjne w zakresie edukacji zewnętrznym, czyli możliwość podłączenia do także coś, o czym z kolei oprócz tego zresztą powtarza natomiast tutaj mamy pełen błędów dla lewicy Platforma się nie używać poza edukacją pełni wg podręcznika szkole, bo to jest uzupełnienie właśnie moim zdaniem istotą edukacji przyszły jest indywidualizacja wyglądu dłoni, czyli edukacji możliwą edukacji przez nauczyciela edukacji w małej grupie, ale uzupełnienie właśnie poprzez nowoczesne technologie, które umożliwiają właśnie to zindywidualizowanie trajektorii powtórek materiału, z którego materia oczywiście jest jakoś toczyć przez nauczyciela nauczycielkę wyobraź sobie, że zamiast uzupełnienia w sensie bardziej z instytucją w sensie, że te pomoce naukowe staną się de facto nauczycielami nie sądzę, dlatego że tak jak mówiłem już w pierwszym zdaniu nauka w moim przekonaniu jest pewną formą socjalizacji pewną formą dialogu i nie wierze rozmów długofalowo, chyba że będziemy w stanie nawiązać relację z programami, czyli mecz mieli poczucie, że to jest osoba dopóki coś takiego nie nastąpi myślę, że edukacja czysto zużyciem platform będzie wyłącznie dla osób bardzo trwałe, dlatego że edukacja Fink gości opiera się właśnie w relacji z nauczycielką nauczycielem na tym, że inne są w stanie zmotywować dostrzec zrozumieć oni są w stanie pokierować naszą bardzo edukacji, a także pokazać rodzące się grupą i od tego nie ma ucieczki Platformy technologie mogą wspierać, czyli mogą rozwiązywać pewne konkretne problemy jak np. problem tego, że trzeba powtórzyć słówko w danym momencie, zanim zostanie zapomniane, ale nie mogą zastąpić tego elementu interakcji i wywoływanie motywacji no tego że, zwłaszcza przypadku dzieci te motywacja jest dużym stopniu zewnętrzna dzieci nie mają naturalnego pędu do tego, żeby opanować materiał z przedmiotów ma naturalną ciekawość świata, ale to jest niezgodne z panoramą tego co uważamy za niezbędne minimum tego, że musimy ich nauczyć no dobrze mówi w tej grupie, a ja myślę, że jednak następstwem tego trendu, czyli pociągnięciem go dalej w sensie personalizację indywidualizacja będzie rozbicie tej grupy na tym etapie z tego co rozumiem to jest bardziej sposób sprawdzania wiedzy potem wracania i potwierdzenia tej wiedzy do sztuką bywania tej wiedzy czy poprawiania tej wiedzy tak, że to jest następstwo już jakieś lekcje, gdzie jest testowany w momencie, w którym odpowiedziałem jestem dopytywany np. trzymam dołączyć natomiast jestem sensu wyobrazić wydawałby się będzie prędzej czy później jednak wejściową już na podstawie różnych innych parametrów ten program będzie mówił, czego się powinien nauczyć stolik działa system odwróconej lekcji najlepiej, czyli nauczyciel mówi Słuchajcie będziemy na lekcji używali tego zakresu słownictwa z resztą podręcznika zresztą rozdziału uczyni sobie powtarza przychodzi na lekcji przygotowany, czyli to nie jest tak, że w wyniku tego już nie musi ze stosunku, który więcej w ocenie nie podlega to co zrobił dobrze zrobił źle, bo w ogóle nie jedyna siostra podlega ocenie to czy spędził pewną liczbę dni kończąc sesję czy systematyczność oraz badania do badania pokazują, że nie ma uczniów urodzonych w tym osobom niezdolnym są uczniowie uczennice systematycznie systematyczni nawet osoba o troszkę gorszy zdolności kognitywnych, jeżeli włoży do 35 dni w tygodniu i będzie autentycznie przerabiać materiał tu się nauczy po prostu to wariancja wynikające z inteligencję znacznie mniejsza wynikające z systematyczności także te Platformy technologie już służą temu nie, żeby testować jestem fanem testowania w ogóle szkołę i testowanie to jest ostateczność potrzeba pewna jedność rynkowa to służy właśnie na uczeniu się, czyli spowodowaniu, że poprosi aktualizuje czas nie uczymy się tego już wiemy po to jest bez problemu, że ucieszy materiału ale, powtarzając go powtarzam 80 proc, a nawet rzeczy, które tak naprawdę umiem, ale drugi problem taki właśnie wytworzenie pewnego nawyku systematyczności badania są bezlitosne i poświęcenie 5 godzin raz w tygodniu jest warte mniej niż poświęcenie 20 minut codzienny czy jednak nie jest tak, że im bardziej będziemy personalizować indywidualizować tryb uczenia, tym bardziej będziemy oddawać tych grupowo się tej grupy ja myślę, że to jest coś trzeba wyważyć oczywiście aspekt socjalizacji w szkole jest niezwykle istotne widzieliśmy wszyscy przez ostatni rok to, że dzieci no teoretycznie miały podobny materiał lekcyjny, ale nie miały socjalizacji miało fatalne na skutki edukacji i myślę, że nie możemy zrezygnować z etapu uczenia się wspólnie kolektywnego natomiast są pomięte rząd wynika także część własnych ram, czyli nawet to, że są w trybie indywidualnym powtarzam pewnej puli materiał, który wspólny mam, czyli ze wspólnych mam rozmowy interakcje w klasie, a interakcje z nauczycielem nauczycielką w związku z tym myślę, że ten element społeczny nadal będzie występował nawet jeśli na razie nie będą suka rasy, lecz filet z bardzo fajny starto krajowy, który służy do zastępowania korepetytorów matematyki Super sprawa bardzo się budowa tuż pod skórę, a i to jest pełną indywidualizację, ale spożycie kontekst czy to jest także dziecko nie będzie się w Owruczu na temat interakcji z innymi nie to jest pewne uzupełnienie użycie narzędzia do tego, żeby osobie albo uzupełnił braki albo wyszła przed materią, ale ta indywidualizacja ona nie zastępuje całości potrzeb edukacyjnych nie bardzo wierzę, że kiedykolwiek nastąpi, dlatego że no właśnie to, że uczymy kim uczą się w grupie jest niezwykle nam jako gatunkowi nieobce my robimy od setek tysięcy lat tak by troszczyć to znaczy np. przez 15 minut dziecko uczyło razem z sztuczną inteligencję tabliczki mnożenia, a potem przez pozostałe 30 minut tej lekcji rozmawiało o tym w jaki sposób radzić sobie ze swoimi emocjami, bo bawiło się zrobiło się rozleje i socjalizm wała pod miał przerwę w sensie zastanawiam się czy rzeczywiście w przyszłości nie dojdziemy do tego wniosku, że te 2 funkcje obie ważne i mówi, że 1 musi koniecznie zastąpić drugą, ale może jednak rozszerzyć i one mogą być elementem edukacji, które będzie się toczyła trochę dwutorowo nie jestem pewien brzmi to jak po prostu Tuska rzecz głosu autoryzowane co w praktyce, zanim jeszcze była nowoczesna technologia w szkołach dzieci nauczyły częściowo tryb indywidualny częściowo w trybie zbiorowym, kiedy byliśmy część lekcji, które ktoś rozwiązuje samodzielnie zadanie to jest typowe zadania indywidualne, kiedy dyskutujemy próbujemy coś wspólnie rozwiązać to jest działanie wspólne, więc jestem pewien czy wprowadzenie takiego sztucznego podziału będzie celowe co, więc myślę, że akurat wykorzystanie technologii dobrze się sprawdza moment, kiedy dzieci nie są ze sobą razem czy lekarz w szkole w niedziele bym sztucznie, a teraz proszę wyciągamy sprzęt i macie 15 minut na pracę indywidualną myślę, że raczej tam, kiedy życie są ze sobą to trzeba wykorzystywać ten wielki atut tego, że mogą ze sobą integrować wychodzimy ze szkoły proponuje teraz przeniesiemy się do świata kursów online pierwsze pytanie bardziej ogólne twoje doświadczenia i projekty poczuły się na ostatnie 2 lata może też nadchodzące miesiące czy twoim zdaniem pandemia przybliżyła nas oddaliła świata, w którym będziemy uczyć online nie offline myślę, że przybliżyło nas bardzo do tego, że giganci technologii zauważyli, że państwo po prostu pieniądze i ogromne nakłady, które rosły zarówno na rozwój ms Teams, jakiego brzmi czy suma, bo przekładają się częściowo na torze Platformy są w chwili obecnej znacznie lepiej dostosowane do uczenia zdalnego, ale co jeszcze rozwijać naukę, a synchroniczną na końcu, czyli realizację zwyczajny klasy tylko, że zdanie, kiedy wszyscy się widzimy mamy pewną ograniczoną liczbą osób w czasie możemy monitorować od nauki, a synchroniczne, kiedy obrona np. właśnie nagrany perfekcyjny wypłat następnie robi sobie ćwiczenia jednak drugie przeżyło wielki boom to się pandemii myślę, że jednak drugi ma swoje bardzo ważną funkcję, ale nie wierzę, że edukacja tradycyjna zastąpić tę ostatnią dziedziną osób kończą oto, kiedy jak najbardziej wyobrażam sobie, że można by klasyczne studia realizować bez problemu w sposób zdalny, więc brzmieć herezja, dlatego że studenci których, którzy przez ostatnie 8, czyli walczyli nic z tego nie wyciągnęli mogą mieć poczucie, że to jest kompletna, bo 5 liczby podane w stacji także wykładowcy mają, ale myślę to wynika ze złego Stettin z tego, że to nauka zdalna, która była realizowana była po pierwsze, źle przeprowadzona źle zorganizowana i także ze złymi regułami, który jest chory sposób na uczelni, bo nie dało zrobić, bo odchodzi zrobiony na chybcika z racji okoliczności, ale są to przykład trzeba zauważyć, że jest niezbędna niezbędna jest na początku pewne socjalizacja grupy czy wyobrażam sobie można robić cały rok nauki zdalnej o warunki np. zrobimy obóz integracyjny dwutygodniowe, kiedy czuł się Super poznają poznał wykładowców to już pewne relacje osobiste dalej coś co jest absolutną katastrofą to jest to, że nie ma jednolitych reguł postępowania co do włączania kamer, bo w moim przekonaniu, jeżeli ktoś nie włącza kamerę to nie jest obecna spotkaniu po prostu tego nie ma, ale nie mogliśmy wymagać włączenia kamery z prostego powodu ludzie byli w różnych sytuacjach życiowych nie mieli możliwości w związku z tym nie wiedzieli z góry taki będzie wymóg dozuje się na studia w związku z tym to było nierealne, ale rzecz umieli projektować od zera obrońcy pandemia minęła chcemy zrobić naprawdę porządne studia, które będą większościowej to tak to należy zrobić niezbędne wideo, czyli cały czas widzimy się nawzajem oraz elementy stylizacyjne, czyli obóz integracyjny po pół roku kolejny i wykorzystanie tego co jest dla interakcji pomiędzy lokali między ludźmi, którzy mają w relacji zasadniczo zgadzam się siłą rzeczy ze wszystkim co mówisz w tym wątku natomiast ze stanowym przy czym nie ma takiej czy nie dostrzega jednak nawet działanie zagrożenia takiego trochę spowolnienia tego rozwoju, który wynika z tego właśnie, o czym mówić rzeczy z tego, że to zostało zrobione w sposób ad hoc nie idealny z pewnymi błędami, które wpisane w tę sytuację i czy to nie jest także w związku z tym myślę trochę cofniemy, bo będzie takie poczucie, że nareszcie możemy wyższego ona mną i wrócić do tego planuje to widzę np. nie ma w branży tych wszystkich wydarzeń eventów itd. pamiętam ten pierwszy miesiąc Jezus Maria wszystko są mogą oglądać każdą dyskusję wszędzie to jest niesamowite naprawdę po miesiącu mają także nie chciałem oglądać żadnej dyskusji momenty poczucie, że to jest strasznie nudnej możesz patrzeć ten trend i oczywiście zostaje z nami to możliwość oglądania tych debat nie wiem czy na temat wyborów w Niemczech w stanach na temat tego co się dzieje tu czytam itd. tak dalej tak dalej, ale z drugiej strony przez to właśnie co się wydarzyło w sytuacji dziwnej wymuszonej to trochę nas cofnęło, bo uciekamy od tej nienaturalnej sytuacji źle wymyślonej sytuacji na pewno nam się odbijać czkawką i nie dziwię się jeszcze będzie pewien okres takiego troskę odbicia z powodów do tradycyjnych to wynika także się z tego, że innym celom Tuska służą konferencje online konferencji nazwał akurat oglądanie gadających głów na ekranie to jest coś co moim zdaniem kompletnie zbędne i robimy to zła nie po to, żeby tak, aby posłuchać wreszcie także o to, żeby się poprzez różne w kuluarach, żeby się napić kawy, żeby zmienić myśli i to jest podstawowy cel spotkania na żywo to pretekstem może ktoś tam jakiś pan będzie realizowane i robili tego właśnie pomija w tym kluczowy aspekt zostawia to najbardziej nudną związku wcale się zrozumiałe tego rodzaju odczucia natomiast spojrzymy na to od strony tego co można zrobić no prowadzenie dyskusji z klasą online jest jak najbardziej możliwe to nie jest problem w fundacji Wikimedia mamy spotkanie osób paręnaście osób naraz z całego świata się spotykamy i nie ma najmniejszego problemu, żeby dyskutować, więc jest to w pewnym stopniu łatwiejsze, bo łatwiej możemy podzielić swoim ekranem niż w przypadku dużych spotkań na żywo rozkoszy są pewne zalety to wymaga to przygotowania świadomość, że będzie tak spotykać odpowiedniego parkingu odpowiedniego sprzętu, bo nie mogę wyobrazić, że student stulatka, który nie ma własnego pokoju musi wyłączyć telefonu komórkowego będzie w pełni uczestniczyć w zajęciach, ale świat inaczej jeśli ktoś nie musi przyjeżdżać do Warszawy na studia nie musi płacić za najem mieszkania jest z góry za tego rodzaju kosztów poniesie to być może o tym rodzaj osoby możemy wymagać, że poniesie nakład polegający na tym, że zorganizuje przestrzeń biurową na czas studiów dobrze to teraz ciągnąć ten wątek dalej, bo mówi w dużej mierze o studiach kursach zorganizowanych w świecie akademickim, jaki znamy z drugiej strony jest rosnąca branża mikro kursów i mikro dyplomów wydaje się nadal jest dosyć małe, ale spodziewałbym się, że ten przyrost ten wzrost branży powinien być dosyć szybki, a wręcz skokowy no i że to przejście do online oswojenie tego on-line uczeniu się tego, że to można robić to może być lepiej niż zrobiliśmy przez ostatnie miesiące 3 lata powinno dać jeszcze dodatkowego dopalenia i teraz zastanawiam się czy w ogóle widzieć w obrazie docenia się uważa się za coś dobrego fajnego czy raczej niebezpiecznego może to bym za to pierwsze pytanie w tym wątku mamy bardzo docenia uważa też sugerować obroża człowiek nie zastąpi edukacji formalnej akademickiej w dającej przewidzieć przyszłości kursy typu czy Edek z kursu czy Takam oraz Super fajne umożliwiają właśnie wybranie sobie konkretnych pigułek wiedzy i w tym zakresie sprawdzają narzędzia FK nie jest to system wiedzy nie jest kształcenie akademickie tylko jest to doraźne rozwiązanie problemu jeśli np. z przyjemnością uciekać do nas już być tak kampus parę środków tam skończył właśnie z tego zakresu, ale nie rości sobie pretensji do tego, żeby sądzić, że mam jakiekolwiek kompetencje z zakresu Computer, rzucając miałbym przez program Niejestem programistą to troszeczkę różne rzeczy tak jak mógł skończyć kurs prawa cywilnego stał się prawniczym chcą tylko miałbym pewną techniczną umiejętność wydaje się, że systemu, więc jako takiego kursu na razie dobrze nie oferują one właśnie oferują poszczególne cegiełki presja ma już druga od edukacja akademicka zawsze opierała się w pewnym stopniu na kompilacji przywileju formalności tego, że ktoś był w stanie poświęcić 35 lat swojego życia na edukację akademicką z grubsza wie co jest, a to ktoś poświęcił ile godzin na uczeniu online tu jest jednak troszeczkę zabawa z innej kategorii klasy społecznej z innego troszeczkę świata i jestem przekonany, że pracodawcy jest to dosyć długo większość zawodów może od programowania nie jest jedną z nich, ale większości normalnych zawodów będą raczej preferowali osoby, które posiadają formalne wykształcenie niż osoby, które drogą mnóstwo certyfikatów, ale przyjmuje co mówisz, ale tutaj też postaram się trochę zachwiać podstawami twojego myślenia patrzy na świat jakąś zmienia patrzę na to jak nie zmieniają się media zmienia się telewizja przechodzimy od przekazywania linearnego albo całościowego wiedzy do bardzo punktowych metod przekazywania jedno stan wiedzy, ale też rozrywki korzystanie z treści czytania pod każdym względem w każdym miejscu tak z drugiej strony patrzy na banki na świętach patrzę na to jak coraz więcej funkcji, które wydawałoby się, że muszą być umieszczone w wielkim banku wielkim gmachu z wielkim zarządem z wielkimi kapitałami nagle są wyjmowane do różnych małych szybkich winnych cyfrowych przedsiębiorstw, które potrafią świadczy usługi dostarczać jakiś produkt lepiej szybciej i w sposób tak naprawdę nas winniśmy mądrzejszy niż duże zastał instytucje i rozumiem, że z Akademią jest problem może to szczęście, że ma wieki tradycji bardzo konserwatywne jednak kadry myślenie o tym w jaki sposób mamy się kształcić, ale zastanawiam się wraz z wejściem młodego pokolenia, które będzie wychowywał jednak w innym świecie, który dużo bardziej rozdrobniony inaczej funkcjonujące to nie jest tak, że ta rewolucja i to odchodzenie od tego właśnie całościowego trzyletniego pięcioletniego holistycznego podejścia do edukacji nie zostanie jednak jakoś nadszarpnięte czy zmienione nie ma czego chcemy się budzi w środku nocy w myśl Jezus Maria też może wydarzyć po pierwsze wtedy doszłoby do trybu dla specjalnie duży, bo Ludowego komisarza sobie poradzę w życiu osobiście personalnie to nie jest kwestia natomiast z punktu widzenia rynku edukacyjnego myślę sobie raczej tak, że to jest troszkę takie myślenie odpowiedział no powstał McDonalds w stanie robić tak tanio szybko jedzenie czy nie boimy się z nim restaurację, bo chyba nie chyba nie do końca jest tak troszeczkę inny rodzaj produktu i osób w pewnym stopniu zaspokaja podobną potrzebę, ale jednak nie to samo i zauważ, że edukacja akademicka ten proces Super kosztowny, bo to jest realizacja biologicznych zajęć przez 3 lata w grupie w najlepszym razie po 10 osobom jest Super kosztowne w porównaniu z kursem, które leczono ich zwrotu synchronicznie to koszty są wiele rządów wielkości wyższe oczywiście początkowo stworzenia kontentu jest wysoki w przypadku tych platform, a w przypadku uczelni jest trochę niższy, a nadal są też są zupełnie osobne kategorie i to ma czysto technicznie rura konto, czyli to, czego rzeczowych na studiach w moim przekonaniu jest troszeczkę czymś innym niż to, czego uczy kursu certyfikacyjnego i o ile studenci bardzo często mają takie pragnienie bez złudzeń, że jak uczą się pożyczać środki chcą umieć chciałbym już wtedy szybko to w moim przekonaniu to się szybko weryfikuje w pracy w czasie postu do pracy i na początku przyznaje kurczowo, które były na nich do tego przydają proszę psują muszą od 0 i Gosławice prawda musi się uczyć na lodówki, ale po 10 latach to co zostanie międzynarodówka to co zostanie będzie pewien system myślenia to będzie pewne rozumienie procesów i narządów się zmienia co roku co 2 lata wnętrzności to 3 w związku z tym certyfikacji prowadzące do zrobienia razem już jest bardzo ważna może zastąpić częściowo być może pierwszy rok pierwsze 2 lata w pracy, ale nie zastąpi edukacji akademickiej czy paradoksalnie certyfikowane kursy moim zdaniem większym stopniu podkopują szkolenia in-house firma niż edukację akademicką to oczywiście, jeżeli uczelnie sława czy, jeżeli ktoś robi słabo uczelnie akademickie to prawdopodobnie takiego gracza to będzie o tyle ryzyko, że zamiast mieć chłam z pani o tym 3 lata mogą mieć coś, poświęcając mniej pieniędzy mniej czasu to takim wyborze oczywiście narządów może być dotacji, a czy w ogóle ośrodki akademickie myślą o tym, że wejście na życiówkę choćby trochę wracającej patrząc na to z perspektywy globalnej wyobrażam sobie, że jeżeli jest jakiś kraj, w którym poziom edukacji formalnej jest bardzo niski i można, łącząc trochę te wątki, o których rozmawialiśmy zrobić ktoś gdzieś tam chyba dzieje kurs online z prestiżowego Zachodniego powiedzmy z kraju globalnej północy Uniwersytetu, które będzie dobrze przygotowany będzie, zanim się jakiś poważny certyfikat czy nie jest tak, że to może spowodować rewolucję wzniesienie konieczne w tych krajach, w których ten system edukacji formalnej bardzo silnie ugruntowane ale jednak by stworzyć jakąś jako bardzo dużą asymetrię pomiędzy różnymi krajami, w których są różne poziomy nauczania i też różne poziomy technologicznego wykorzystania narzędzi po to, żeby lepiej uczyć myślę tutaj Russell Karola Kosińskiego, czyli uczenia, który pracuje na ćwierć wieku to jest uczelnia, której 13 student to są wręcz na studiach właśnie tylko narzędziowego podyplomowych jest uczenie już drogę i więcej ludzi, która czeka na studia to są częstość posunięcie banki, bo wiedzą proszę spodziewać znają jakąś małpę leży dostępu towarów i wracają do sędziów to jest czas 2 osie duża uczenia, które Edek z projektem IT Harvardu ostatnio sprzedane za 6 000 000USD uczelnie wchodzą na ten rok prowadzi tylko, że pytanie czym, jeżeli to jest projekt, w którym ja będę miał zajęcia w grupie dwudziesto osobowej z prof. Harvardu i będę płacił cenę niższą niż w Polsce to jasne to będzie konkurencyjne zbiornika nie pójdzie wżyciu to coś takiego nie ma nie będzie, dlatego że Harvard nie będzie oferował swoje profesury w trybie online Arturowi to co robi swoją profesor obsadza tyle godzin potrzebuje tyle sam Chorwat ma interes na boku szkołę wieczorową z instruktorami z trudnymi ulica długa różnie z faktu oświadczenie kursu na Harvardzie po drugie, już tak robią także na miejscu oni nie mają potrzeby tego, żeby się wyprzedać zmonetyzować w ten sposób, że będą organizowali jakością edukacji małych grupach mogą robić asymetryczny, czyli łącznie 1 profesor magla 23 osób właściciele posłuchał, odkąd jest zwolnione ze wspomnień już edukacja akademicka i moim zdaniem wartość tego, że sobie posłucham dobrego kursu żywność za to zapłacić niestety wysoka mamy dostęp do bardzo dobrych wykładów za darmo w związku z tym wartość była głównie w tym zostanie kilka co jest Warta certyfikat Sharma trudno powiedzieć myślę, że podstawą edukacji w ogóle jest rozmowa z ludźmi, którzy np. na Harvardzie uczonym bardzo istotnym elementem edukacji biznesowej jest to, że ludzie czytają wspólnie same rejsy wspólnie ze sobą dyskutują na tym polega edukacja profesor profesorka suwerennego czapkę, żeby analizować prowadzić dyskusję pani po to, przyjdzie czas, którego nie gadać wykładać jakąś wiedzę nie można tego zrobić komunikatorach można tak jak mówiłem jak najbardziej da się to zrobić tylko, że Harvard nie ma takich zasobów, żeby poświęcić swoją kadrę akademicką NATO przyłączyli zdaniem posłów, jaką cholerę pan profesor napędzają zajęć no 120 godzin zajęć tyle wart, gdyby chciałby nawet na stacjonarne studia przyjąć 10× więcej ludzi jest przyjemnością myślę, że to zapisane to nie jest interes to nie jest ich Corbis Corbis ulegają silnym oni zostają dotacja absolwentów dzięki temu nasączoną elitarną itd. tak dalej ZUS-u skalowanie liczba studentów nawet stacjonarnych się opłaca, a co dopiero zdalnych bratu wymagając profesora 26 osób grupy, czyli tak, podsumowując trochę upraszczając trochę wyostrzają rozumiem, że ewentualna rewolucja, do której twoim za nie dojdzie musiałby być rewolucją de facto polityczną nie edukacyjny nie technologiczną de facto politycznym znaczy to co blokuje pójście w tym kierunku to jest system, który oparty na elity śmie musiałby powstać wszystko jeszcze inne w ogóle model dystrybucji VAT np. rewelacyjne nagrania najlepszego profesora na świecie w resorcie danego tematu okej, a do tego lokalne instruktor, który to komentuje modeluje prowadzić może wybrać taki model czy mamy prof. Harvardu, a w Polsce jakieś tam lokalny operator wykupuje licencję na używanie tego systemu to taki tekst troskę to tylko do exposé bardzo rozproszone i nie ma tam duży koordynacji, ale tutaj można by wyobrazić, że część Contador takim jak podręcznik także szef oświaty potrafimy go używamy dla społeczników niemal cały kurs zagrały przygotowane ćwiczenia przygotowane metodologii jak tego uczyć podał się zrobić, ale na razie nikt tego tak robi dobrze to już ostatni temat, który chcemy, żeby zaczepić, który też trochę wiąże się ze wszystkim co dotychczas sprawdziliśmy, więc to się dobrze składa to jest takie odwieczne napięcie wyświechtane i męczące, ale myślę, że trzeba się z nim zmierzyć w tym kontekście i chciał się wyciek będzie się dalej rozwijało czy to napięcie właśnie między edukacją, która ma służyć nauce zawodu czy raczej rozwojowi myśleniu o przygotowaniu przyszłych zadań zawodowych trochę o tym mówiłeś, ale zastanowią się jednak świat, które będzie zmieniał i w którym doświadczymy nie wiem czwartej piątej szóstej rewolucji przemysłowej, w której będziemy doświadczać bardzo szybkich i nagłych skoków technologicznych będzie musieli bardzo szybko zmieniać o tym bardzo często mówi też w innych kontekstach w kontekście np. pracy będzie musieli wielokrotnie w kontekście Lifelong Learning będzie musieli wielokrotnie zmienić parokrotnie zmieniać zawód uczyć się zupełnie nowych kompetencji czy to nie jest świat, który nas zmusi do tego, żeby przewartościować trochę rolę funkcję pełni edukacja już trochę o tym mówię, więc to pociągnę dalej chodzi o to, że z perspektywy jest perspektywa Uniwersytetu jest perspektywa potrzeb ucznia, ale też perspektywa potrzeb rynku pracy i zastanowią się jak w tym trójkącie w przyszłości, nakładając na to szybko zmieniającą się rzeczywistość czy tutaj to pozwala powiedzieć coś nowego ciekawego na temat tego, jaką funkcję powinna pełnić tę edukacja wyższa i to napięcie między nauką zawodu, a nauką myślenia i rozwoju na pewno się to bardzo zmienia w tym sensie, że lepszą broń to jest już pewne pryncypia, którego nie da się uniknąć ludzie, którzy kończą studia teraz mają poczucie ruchu już mogę strzelać księgozbiór, bo już niczego nie żyje są po prostu będzie tego się nie da tak zrobić do tego, że nie da się zbyt szybko dezaktualizuje nowy system wiedzy, o którym mówiliśmy o wymaga stałego uzupełniania poprawiania dostosowywania klub tylko pies pogrzebany jak to zrobić będziemy właśnie Włosi kursy zdalne kończą się tym bronić kursu zdalne równoczesne to będzie robić kursy stacjonarne proporcje między nimi jak nie ma tutaj gotowe odpowiedzi, ale bardzo ostro postawić pytanie, kto jest dbałość czy uczelnie powinny się bać my wzajemnie nie powinny czuwać powinny oczywiście się dostosowywać same banki nie powinny się bać Revoluta czy powinniśmy się na to nie ma najmniejszego sensu z punktu widzenia gospodarki Revolut jest Kazikiem w ogóle nie zauważamy, o czym to udane i wykorzysta fajnie, ale porównamy to łącznie z wszystkimi tradycyjnymi bankami, bo nie ma o czym mówić w tej chwili to nie jest konkurencja od nas jest to fajny impuls do banków, żeby banki zaczęły myśleć o tym co robiły też można w tym sensie także uniwersytety oczywiście powinny głęboko w siebie spojrzeć zastanowić jeśli uczeń szkody, których nie powracały na studia podyplomowe tu zostawić co się dzieje odsłonięta, bo przecież to jest sztandarowa wizytówka robimy komuś licencjatem magisterium to co powinno zostać lojalny do końca życia można być zadowolona powinna być absolwentem absolwentką będzie łożyć na uczelnie nowe, które na całym świecie działa i jeżeli jakaś uczelnia robi to słabo to prawdopodobnie rzeczywiście będzie miała kłopoty być może to jest ostatni dzwonek, żeby zmienić nawet jest też 5 np. siłą rzeczy między przedmiotami ścisłymi, a ogólnie szeroko pojętą humanistyką to widzimy już teraz widzimy to tak naprawdę dobrych 1015 lat, jeżeli nie dłużej, a jak zgadywać, że ta debata i to napięcie będzie się pogłębiało i będzie narastało i zastanowię się czy w tym nowym świecie ono nie doprowadzić do jakich dalej idących zmian jak toczyć trochę nakładający właśnie na jednej z mam ten zawód ten rozwój, ale z drugiej strony mamy przedmioty ścisłe humanistyka trzeciej strony mamy jednak wymogi rynku pracy ja zakładam, że zmiana w tym jak my pracujemy będzie kolosalna ono już jest duża ona będzie kolosalna i ona dużo większą niż cokolwiek co my doświadczyliśmy pamiętam, więc wydawałoby się to jednak musi spowodować jakiś większy ruch zgoda wyrośnie nie wiemy, jaki łączy to będzie także filozofowie socjologowie cała ta humanistyka to darmozjady pochorowali musimy łożyć będą kierunek, że będzie odwrotnie ze sprawy techniczne to jesteśmy w stanie załatwić komputerem sztuczną inteligencją niema potrzeby żadnej po prostu rozwijać tak jak kiedyś był bardzo artysta architekt w tej chwili są potrzeby artysta, ale ten element też zresztą w architekturze jest coraz mniejszy, dlatego że są coraz lepsze oprogramowanie właśnie do realizacji pewnej wizji świat programowania także mamy narzędzia, które za pomocą sztuczną inteligencję są w stanie optymalizować poprawę jego przyszłości za 1020 lat możemy spodziewać, że on prowadzi zaawansowane planowanie będzie się brało zatem nie na tym, żeby pamiętać w jaki sposób zakodować taką stworzyć funkcję tylko na tym, żeby mieć pewną bardzo dobrze przemyślaną logika góry, bo te uzupełni kompetencje niż bycie konary, które się po 12 urzędnicy być może to jest kompetencja, która da się wykształcać także właśnie na filozofii panie sensu stricte na naukach inżynieryjnych sam to jest bardzo trudne pytanie na pewno byłbym ostrożny przed pochopnym dyskredytowanie nauk humanistycznych społecznych myślę, że mają ważną rolę w społeczeństwie ważną rolę w tym, żebyśmy nie powtarzali będą w przyszłości także duże bloki historyczne no i jednocześnie trzeba dostrzec, że one muszą za duchem czasu samo to bowiem sobie socjologia jest ważna nie może być wytrychem do tego, że powiedzieć socjologia ma się zmieniać socjologa także musi zmieniać mamy przecież za cyfrową mistykę mamy socjologię cyfrowo mamy tam wykorzystanie narzędzi programistycznych świat się bardzo przypadają w związku z tym koniec końców myślę, że żadna skrajność jest prawdziwa to jest także musimy się uczyć od siebie nawzajem umieć łączyć dane ilościowe jakościowymi chociażby to jest oczywiście trudna wymaga złożonych nietypowych kompetencji, ale to jest przyszłość zarówno społecznych humanistycznych jak i także nauk inżynieryjnych włączanie chociażby do projektowania wiedzę z etnografii łączenie wiedzy od użytkowników użytkowniczek to już teraz dzieje wiele korporacji inwestuje w profesjonalne fotografie o to, żeby lepiej tworzyć techniczne produkty wydaje się, że koniec końców raczej będzie w stanie na 2 nogach zdrowiej się rozgościć na koniec ją, żeby zapytać, bo mam poczucie, że te wszystkie takie szalone przyszłościowe wizje, które chciałem tutaj by zaszyć zostały słusznie zestrzelone chciałem teraz odbić piłeczkę przecież zapytać jak to sobie wyobrazić jak będzie wyglądała edukacja za te 20 lat Niemcy w szkole czy na Uniwersytecie czy jesteś w stanie w jakim taki wymiar wycinkowe siłą rzeczy sposób, ale jakoś zmierzyć z tym pytaniem jak to wszystko wszystkie trendy te wszystkie zmiany, a z drugiej strony potrzeby i dystrybucja władzy czy prestiżu jak to wskaże przełożony przyszłość Polski noga w szkole podstawowej średni moim zdaniem przede wszystkim względy dla ringu czy to będzie nauka z tak dużym wykorzystaniem narzędzi budowy platform jak obecnie z wykorzystaniem drukowanych na papierze podręczników i trzeba działać odwrócić myślenie, że narzędzie to jest nie odwołano część edukacji, ale tak samo nie wyjmowano częścią jest czas na żywo z osób publiczność w istotę członka edukacja katyńskie są przekonane, że bardzo wiele uczelni pójdzie w kierunku właśnie nauki zdalnej, ale z elementami spotkań na żywo, czyli mamy hybrydowy spotykamy się na tydzień 2 potem mamy sesję, w której widzimy się na żywo zauważy technologie komunikacji też do osób otoczonych Google duplex np. to jest technologia, której możemy łączyć przez komputer, ale ekran daje nam uczucie złymi w związku z tym już mamy tego problemu, że nie będzie uciekał przed sobą przychodzi poszerzona rzeczywistość wirtualna rzeczywistość ciągu w perspektywie dwudziestoletniej problem tego czy jesteśmy fizycznie w tym samym miejscu co zresztą klasy będzie wtórny, a obecnie wtórny będzie doroczną synchroniczne czasu kliniczną i będzie synchroniczne to już mamy Super bardzo dziękuję bardzo, dziękuję za rozmowę bardzo dziękuję za takie grunty wynik układ ćwiczenie tych różnych trendów i pomysłów w rzeczywistości może nawet w przyszłości dzięki dzięki wielkie Consus SA na dziś to wszystko na kolejną wyprawę zaprasza w przyszłym tygodniu Poznajcie również naszych pozostałych audycji, które znajdziecie na najważniejszych platformach podcast owych klip do serwisu News Letter człowiek 2040 znajdziecie w opisie odcinki serwis serię podcastów utworzony wspólnie z T-Mobile Polska, czyli operatorem sieci komórkowej, który obchodzi swoje dwudzieste piąte urodziny chce wykorzystać ten moment zostawienie ważnych pytań o przyszłość kraju i techno Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: CZŁOWIEK 2040

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA