REKLAMA

Jak Stany Zjednoczone "przepracowują" traumę 11 września 2001 roku?

Poza Sezonem
Data emisji:
2021-09-30 22:00
Audycja:
Czas trwania:
47:27 min.
Udostępnij:

Kilka "rocznicowych" dokumentów na platformach streamingowych pokazuje pewien schemat. Atak na WTC był sytuacją niezwykłą, bezprecedensową i nieporównywalną z niczym innym. Z punktu widzenia historii USA to prawda. Ale czy nie jest możliwa także inna, mniej "narodowa" perspektywa?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jakub Janiszewski Joanna Malicka Bartosz Staszczyszyn dzisiaj będziemy rozmawiali o właściwie całej grupie produkcji i seriali realizowanych przez różne Platformy różne stacje seriali, które i filmów, które łączy 1 temat, czyli temat 11września 2001 roku i tego co się wówczas wydarzyło w nowym Jorku, czyli tych słynnych billingów 757, które leciały w WTC część niby się rozbiła w rozmaitych miejscach kraju i co to właściwie zmieniło i kulturze i w polityce i na dobre Rozwiń » swoje można powiedzieć na całym świecie szerokim, jeżeli ktoś z państwa już prześledził jak to wygląda np. na Netflixie to jest tam bardzo charakterystyczny mam wrażenie dokument 5 odcinkowy zatytułowany termin Point czy punkt zwrotny, który właściwie opowiada wszystko to co dzisiaj wiemy już o 11 września jako o pewnym punkcie politycznym rzeczywiście to określenie punkt zwrotny to bardzo adekwatne to zaiste, był punkt zwrotny w historii i Stanów zjednoczonych i chyba też historii powiedziałbym imperializmu amerykańskiego, ale też może nawet trzeba powiedzieć szerzej historii liberalizmu i praw człowieka, bo to co się wydarzyło globalnie po 11 września to osłabienie tego standardu prawdą człowieczego, zwłaszcza w stanach Zjednoczonych, ale nie tylko ten serial dobrze to pokazuje dobrze pokazuje to czym była późniejsza decyzję czy było, o czym była Patriot act w jaki sposób się przełożyło na powstanie takiego miejsca w Guantanamo w jaki sposób to się właśnie zintensyfikowało za sprawą interwencji w Iraku i doprowadza ten ciąg historyczny do Afganistanu także ten tak najbardziej oczywiste konsekwencje 11września są tutaj dobrze pokazano też tak bardzo po bożemu dokument choć, ale może za chwilę państwo czegoś tam brakuje najbardziej, ale to jest jak tylko 1 prawda jest też parę innych produkcji, które moim zdaniem już dłuższych rozpisać referendum jest tematem, który decyzję sentymentalnych produkcji jeszcze bez żadnej dyscypliny twórcze ja mam na myśli przede wszystkim tzw Epicentr raczej coś co jest na HBO go co ja muszę od razu powiedzieć, że tutaj bardzo ostrożnie się powiedzieć panie papież odpadłem i nie zamierza więcej próbować zbyć lub co tam się dzieje jest absolutnie nie na moje nerwy, więc może teraz we traktuję jak chce zacząć chyba od tego, że moim zdaniem w Amerykanie mają jednak problem z opowiadaniem o 11 września żaden z tych seriali dokumentalnych, a mam takie wrażenie, że liczby z Netfliksem jednak stanęło jakieś konkursy i rzeźby wybrało strategię kina autorskiego, bo ten film, o którym opowiada się to jest film z pań Kali, który w no w tym w sposób przedziwny też nie jestem fanką opowiada o nie tylko 11 września, ale w o w ogóle Nowym Jorku jako miejscu, gdzie świat zwykle, z którego perspektywy, którego świat wygląda zupełnie inaczej tymczasem Netflix wbrew pozorom uważam, że ten dokument jest lepszy, chociaż zrobiony bardzo pomoże mu bardzo użyła słowa uczciwie znaczy bez fajerwerków bez stawiania jakiś test, ale pokazuje, jaką rzeczywistość i w robi to chyba takich pobudek edukacyjnych to znaczy, żeby pokazać jako rzeczywistość w dosyć klasyczny sposób natomiast ani 1 drugi dokument nie dotyka w nie dotyka tak naprawdę tego czym 11 września był i w właściwie w okolicach rocznicy przez telewizję przewinęło się bardzo dużo różnych różnego typu dokumentów mnie się podobały tak naprawdę 21 to jest dokument, który powstał tuż po 11 września zresztą w Bochni ich autorzy tego dokumentu występują w tym projekcie w dokumencie spotkali, czyli 911 to jest ten słynny słynny dokument o strażakach przypomnijmy to jest historia, która czy filmowcy po prostu mieli szczęście tego dnia szczęście w nieszczęściu czy właściwie nieszczęście szczęściu w jedenastek oni kręcili film byli studenci ówcześni szkoły filmowej Nowym Jorku kręcili film o strażakach i tego feralnego dnia po prostu mieli dzień zdjęciowy nakręcili to co się zdarzyło nie wiedząc zupełnie o tym co coś co się będzie działo co się dzieje to jest w na poziomie takiej roboty reżyserskiej ser Czerskiej najciekawsza rzecz, ale noc w po powstała jednak pewne przez pewien przypadek, ale drugi dokument dokument współczesnymi niż on się pojawił w Polsce możemy go w tej chwili oglądać na Canal plus to w po polsku w ma to tytuł ocaleni nie nie jestem pewna do końca to jest trafny tytuł to jest film, który został zrobiony przez twórcę, który wcześniej podobny sposób opowiadał o ocalonych z Holokaustu i i to jest dokument je później będę chciała trochę więcej o nim powiedzieć, ale wydaje mi się, że to jest dokument, który nie popełnia grzechu, który popełnia wsparli w swoim serialu, bo jeśli mogę jeszcze parę słów z pań KUL w zupełnie nie rozumie, dlaczego ten serial ma 4 odcinki w pierwszym zupełnie dziwaczny sposób mamy w 1,5 godziny opowiadania o tym jak nowy Jork się boryka z pandemią zupełnie nie wiem co to ma wspólnego z 11 września drugi dotyczy tego jak czarnoskórzy sobie w radząc w nowym Jorku z ze swoim w ogóle żyć z problemami rasowymi i dopiero 0304. odcinek to są dzięki dotyczące 11września i może nie byłoby w tym tak by konstrukcji nic dziwnego, gdyby nie to, że u Pańka i mamy bardzo dużo historii mamy mam takie wrażenie jest taki wór z historiami z partii nie robi czegoś, czego naprawdę studenci uczą się na pierwszym roku reżyserii, czyli w ogóle nie dokonuje żadnej selekcji tam przypływają fantastycznie bohaterowie wstrząsająca historia bardzo mocne momenty tylko problem polega na tym, że te filmy to jest z składają się z takich króciutkich epizod dzików i z 1 strony mamy wstrząsające historie z drugiej strony opowieść o tym jak to spalili jechał pociągiem i nie mógł kupić biletu, bo nic nie jeździła do nowego Jorku, więc kompletnie nie wykonuje żadnej selekcji pełniona transakcji to strasznie oglądało czy tak właśnie to temu, żeby totalnie brak dyscypliny twórcze jakiekolwiek tam to jest czystej rodzaj takiego śmietnika, który powoduje, że nagle bez dramatycznych historii powstaje coś co dokumentaliści mam wrażenie powinien dążyć do czegoś dokładnie odwrotnego, czyli zamiast budować tłum po pewnym momencie mamy wrażenie, że też tłum, że te same z 1000 śmierci bólu rozpaczy to to nie robi na nas tak zupełnie wrażenia i zamiast wyjąć kilka z tych historii o nich opowiadać wsparli bawi się tym wszystkim za zalewa to sosem sentymentalizmu ja bym nawet użyła słowa to jest pretensjonalne staje się w pewnym momencie banalne nieznośna do tego pompatyczna muzyka straszne dramatyczna jakieś zwroty akcji w obrazy no nie wiem w ogóle zupełnie tego nie rozumiem i mam takie wrażenie, że nie ma nie ma filmów, które by rzeczywiście oddawały w pełni dramat tej sytuacji i na pewno spojrzeli w raz recenzją co też trochę zaskoczyło ponosi moim zdaniem klęskę proszę, że tak długo, ale nie w bardzo mnie to jakoś poruszył nie zresztą poruszyła niestety nie poruszyło w ten sam sposób Cube, czyli w połowie trzeciego odcinka uznałem, że to jednak nie jest dla mnie i że jednak nie zdzierży dużej parceli ale, toteż nie ukrywam mam do niego jakiś już uraz wcześniejszego jego zideologizowane i pewne taka skupienie raczej bardzo egoistyczne skupieni na tym co on sądzi i co uważa świecie i znalezienie ilustracji do tych tez jest dla niego ważniejszy niż powiedzenie jakieś historii, które obywatele Acta były prawdziwe jakoś tam dokumentalny wiarygodne natomiast i odpadłem od pani Kali o tyle ten dokument Netflixa punkty zwrotne obejrzałem z zainteresowaniem, chociaż mam takie poczucie, że jest produkcję dla niezaangażowanych to znaczy, jeżeli śledziliście państwo jakiekolwiek nawet medialne przekazy o sytuacji w Afganistanie wojną Afganistanie o tym źródła tego konfliktu z Al Kaidą zresztą szybko, więc wszystko to wiecie, jeżeli coś tutaj to jest oczywiście usystematyzowane jest poukładane w sposób, który bardzo klarowny w tym sensie doceniam ten dokument żony były na poziomie pewnej rzetelności warsztatowej i zawodowej i de facto graficznej jest bardzo umiejętnie zrobiony też to, czego nie robi jest w tej chwili jest selekcja bohaterów, że ta historia jednocześnie to jest mój największy walor ona jednocześnie jest takim podręcznikową opowieść o tym co kiedyś, dlaczego wydarzyło, a z drugiej strony bywa bardzo osobista to jest ciekawe, że ten obraz bywa przejmujące, kiedy oglądamy jednostkowe relacje jako człowiek czasami nie łamiący głos faceta opowiadająca swych współpracownikach mówi dużo więcej już tysiące ofiar statystyki, które będzie przytaczał wsparli, więc mam poczucie, że to jest taki serial czy bardzo się stara być uczciwe to jest z 1 strony trochę jego słabością, bo oni są mało wyrazisty, a z drugiej dużą siłą, bo też poczucie, że to nie jest serial, który by ulega jakieś ideologiczne muszą szantażowi jakąkolwiek stronę to znaczy mam poczucie, że jeśli ma się dostać tutaj Bushowi też dostaje, ale też, jakby nie jest jakaś polityczna agitka nie tak jak innym Roger Moore krajów firmy uchwalę Haidar pokazał tego Busha podejmującego decyzję to on ośmiesza właściwie i pokazał jako głupka i człowieka bardzo bardzo nie na swoim miejscu, a tutaj nawet dziś mamy pewną krytyczne spojrzenie na tego prezydenta Stanów zjednoczonych to jest spojrzenie, którym jest jakaś zrozumiała też myśli uczciwość dużo dalej posunięta, więc w tym sensie uważam, że ta produkcja ciekawa dla kogoś, kto nie jest myśleć, bo akurat przyznaje, że przez lata oczywiście dość uważnie czytałem dużo książek o Stanach Zjednoczonych i tej sprawie widziany z amerykańskiego punktu widzenia i dość dobrze chyba znam kontekst afgański tej wojny i tego co tam się zdarzało, więc ja nie znalazł no oczywiście nic zaskakującego, ale mam poczucie, że to jest bardzo uczciwie przygotowano produkcję, więc muszę powiedzieć mnie zaskoczyło, bo ja się spodziewałam, że to właśnie będzie ideologiczna agitka z jakimiś zwrotami akcji nagłymi i umowach i to do wina tych albo tych tutaj tego rzeczywiście nie ma ich zauważą, że to jest, że to jest bardzo bardzo uczciwie powiedziane, ale czy rzeczywiście trochę nie dać się zrobić takiej czysto ideologiczne jak nitki wokół 11września czy ktoś się to Szymańskiego parkowi takiego okazu jasna też jestem może natomiast, jeżeli próbujesz opowiedzieć żeby, bazując na faktach to właśnie wszystko przez jawne łącznie z rolą nie wiem dzika cennej prawda o tym słyszałem filmie dzik, iż cesarz jest tak bardzo bardzo wyraźnie było widać w jaki sposób doszło do tej jak tylko taki podział sekwencji tych dramatycznych decyzji bardzo negatywnych trudnych decyzji Stanów zjednoczonych, który potem niepodobna właściwie było się wyplątać nie także to jest taki faktycznie jest taki dokument, którym act, który można powiedzieć, że jest dokumentem rzetelnym tam tylko 1 rzecz może nie tyle nawet zdziwiła czy zastanowiła raczej myślę, że to jest bardzo ważny wątek, który wciąż istnieje jeśli tak naprawdę mielibyśmy sobie powiedzieć, czego mnie osobiście brakuje opowieści 11 września, gdybym chciał słyszeć dam, ale od Amerykanów to może nawet już nie tej opowieści ponownej o tym co się działo, na którym piętrze, bo te przyczyny po prostu zasypiam, jakkolwiek to dramatyczne wydarzenia i oczywiście wiem, że to było straszne współczuję tym wszystkim ludziom, którzy tam zginęli jeszcze bardziej współczuje tym, którzy stracili tam rodziny to jest absolutnie dramat ja już nie mogę historii słuchać polsko, że mogę wejść słowo to jeszcze w dodatku jest bardzo często w obraz zwane tymi samymi zdjęciami, bo wyraźnie nie ma aż tyle materiału i kiedy się ogląda te poszczególne firmy to w każdym są te same ujęcia z tego samego źródła uważam, że wreszcie z tymi samymi krzykami takimi cała rozbija się, ale zdecydował o i ich, ale w praktyce dotyczyć obrońcy Tal internetowy nie robi wrażenia Alicja Dodzie też irytuje to po prostu to jest taki, który Myszka Miki i działa też takie wrażenie, że to czego do czego zmierzam, czego nie ma to niema 1 rzeczy, które to jest tylko z wspomniano niewinne trwa ten ta sekwencja może minutę może nawet mniej czy rzeczywiście zaraz po tym, kiedy zaczął pracować Kongres nad tym jak stany Zjednoczone powinny odpowiedzieć była tylko 1 Kongresu, która próbowała się przeciwstawić, jakby tej militaryzacji debaty publicznej i temu absolutnie stany Zjednoczone muszą iść na wojnę i też, jakby tam nasze sprzeciwia przede wszystkim takim przyznaniu bardzo szerokim uprawnieniom samemu prezydentowi właściwie wyłączając trochę kontrola parlamentu, ale tam chodzi też coś więcej znaczyć coś zaczęło dziać na poziomie społecznym w stanach Zjednoczonych czy właściwie coś co może należałoby nazwać jakąś formą faszyzacji tego kraju to znaczy to mniemanie o sobie, że jesteśmy nacją nr 1 musimy spuścić wpierdol wszystkim wkoło to to jest coś co do tej pory nie zostało moim zdaniem należycie opisane przez samych Amerykanów oni tak jakby do końca chyba z tego nie zdali sprawę nie zdali sprawę jak pamiętam parę takich tekstów urządzono taki tego co się w ogóle rząd tak potem działo, bo tak, bo tą osobą, która wnuczka mówiła sprzeciwiała się mówieniu o terrorystach Perry tchórze ci tchórze, że atak terrorystyczny to jest tchórzostwo mówiła, że to nie jest już jest atak samobójczy nie jest tchórzostwem jak długo będziemy tak mówili tak długo nie zrozumiemy, jakie są motywacje jak wielką desperacją ci ludzie są kierowani i ona była za to potwornie potępiana potwornie po prostu dokładnie tak samo jak wypowiadająca się tutaj właśnie polityczka z Kaliforni, która otrzymywała liczne groźby śmierci zaraz potem, kiedy rzeczywiście w kongresie wystąpiła tak to było rzeczywiście taki wątek, który aż prosiło, żeby pociągnąć za z tego cały odcinek, bo namówiła i to jeszcze się też uderzyło, że otrzymał wtedy 60 000 różnych listów e-maili z po większość gra w razie wielki taki to jest tak myślę taki wątek właśnie społeczne taka społeczna historia 11września, która wciąż pozostaje gdzieś nie do końca opisane to znaczy jak bardzo radykalizm radykalizm wały to społeczeństwo co tam się zadziało tam się stało z jak w umysłach tych ludzi i ich mniemaniu o tym czy nie Ameryka i czym jest tzw. naród amerykańskiemu to jest bardzo ciekawe ja mam takie poczucie tego wciąż nie wiadomo być może zostało opisane takiej książki nie nie widziałem ale, ale na pewno nie zostało sfilmowane nie została już ujęte w jakiś ciąg taki powiedziałbym fabularne czy czy dokumentalny, który by jak zapisał świadomości przynajmniej nie moje były takie przypadki właśnie tak jak mówię nim rząd tak i protest przeciwko pewnemu językowi, który zaczął dominować w debacie amerykańskiej, ale to były przypadki jednostkowe i właśnie bardzo spotykały z takim szerokim i głośnym potępieniem ja myślę, że to jest interesujący wątek, którego nie ma po prostu na to ja teraz więcej powiedzieć o tym filmie o ocaleni, a te autorem jest Brytyjczyk co może ma pewne znaczenie, a tylko się nazwa i w on wybiera spośród ofiar w ofercie też to jest dyskusyjne to są ofiary wybiera tylko kilka osób i obok pokazuje historia robią z nimi po prostu głębokie wywiady o tym co ich spotkało, ale to nie są tacy ludzie większość bohaterów tych tych opowieści tylko to są to są np. ojciec 2 synów, który jeden z nich zginął 11września i ten ojciec czeka na wiadomość czeka czeka mija 7 lat 8 i pewnego dnia on już mieszka w wielkiej Brytanii przychodzi Pacuszka z kawą właściwie bez osobowo pisanym kawałkiem kości Jana opowiada o tym jak tę paczuszkę przyszła jak to było i że wszystkie właśnie opowieści oblane sosem takiego, że tutaj Pato z znajdzie się kość pochować swojego Senat nagle nagle to stanie się w w przejrzy przejdziesz swoją traumę będzie w stanie się tym wydarzeniem, które pozwoli przekroczyć trauma okazuje się, że to nie działa, ponieważ goście nie do końca zbadana i do tego jest liścik no wiesz w sumie nie wiemy czy to jest koszt jego znaczenie, ale przesyłamy na wszelki wypadek, jakby chciał takie od organizowania tej tego tego świata nagle pokazuje, jaki to był dramat tam oczywiście też pojawia ten ten wątek w polityczne bardzo ciekawy sposób zresztą powiedziane, ale ja mam wrażenie, że w Amerykanie niema nie nie widzi nie mają do tego co może jest naturalne żadnego dystansu i ten patos, który po to, co jest zresztą najbardziej przeszkadza w z tego z tego patosu nie potrafią się żaden sposób wyrwać i nie są w stanie opowiadać historie, które byłyby rzeczywiście ludzkie i to co mówić mówić o języku i o tym od tej fali, która się przez właściwe zmiotła w pewnym momencie taki zdrowy rozsądek to też wydaje się, że to jest dla filmu niezwykle atrakcyjne, ale Zobacz też filmy fabularne Sienie nie żaden im się właściwie nie udał żaden film nie wyzbył się takich nie wyszedł z tego takiego, jakiej takiej pułapki tego tego patriotycznego nadęcia i wydaje się, że spali w tym samym dokumencie to życie tak daleko on tam, że dalej po prostu nie można na końcu wsi, do którego doszli życie jak rozumiem nie planujemy niech nie namawiam was naprawdę 1 trochę nie mogła uwierzyć w to co oglądam na końcu pojawiają się fanfary ogłaszając, że nowy Jork przetrwa mimo wszelkich traum, ale to to właśnie pokazuje jak brak takiego dystansu do tej sytuacji potrafi nawet zadość najciekawszy najbardziej atrakcyjny filmowy temat i jedyne 1 no tak naprawdę film który, który zrobił na mnie jakiekolwiek wrażenie również, którego jestem poruszony ten ten wątek głosowania w i i właściwie takiego, więc jedynie zdrowo rozsądnej zdroworozsądkowej reakcji na to co się zdarzyło to jest test z dokument człowiek, który z zewnątrz jednak nie fascynuje to co tylko bać powiedziała o tym, że ciągle nie możemy doczekać historii, która wypatrzyła na notę problem łotry Center w jakikolwiek inny optyce przez jak sobie pomyślę co najbardziej fascynujące jest paraliż rząd trwa tyle lat i jak bardzo powoli ten paraliż odpuszcza weksel przypomnijmy nie wiem czy pamiętacie rzeczy po zamachach z kilku dużych produkcji filmowych usuwano w ogóle złotej cent, żeby nie było widać mnie nie wywoływać cały dach nagle helikopter w ogniu Ridleya Scotta stał się jakimś takim dowodem triumfu ducha amerykański kościół oczywiście apotem, żeby poczekać na filmy, które będą realnie opowiadały o tym to minęło 5 lat i nawet Oliver Stone, który jest pierwszym krzykacze i rozpory wykonano reżyserem amerykańskiego kina zabił WTC wybuchła na grzeczniejszy filmem w jego karierze, bo wiedział, że to jest tak grząski grunt na amerykańskiej, jakby ziemi opowiadać o tym nawet on, który zazwyczaj szastał wielkimi słowami jeszcze większymi głupotami tym razem były bardzo bardzo grzeczny, więc czekał w niedawno rozmawialiśmy o tym serial o kreskówce tej niezręcznej silników wartym, gdzie tam pojawia się, mimo że jesteśmy 20 lat po rewolcie Center aluzja do łączy centrali bohaterowi ludzi byliśmy nie wie jeszcze za wcześnie nie wypada żartować ze złotej Center i mam poczucie, że ten, że ten paraliż bardzo powoli odpuszcza to jest ciekawe w ogóle jako zjawisko pewnej kulturowej żałoby może narodowej, że przy stosunkowo niedawno dopiero się ze 3 lata temu mieliśmy serial wg zresztą znakomitego reportażu czy Lumen całe o opowiadający o tym ile błędów po drodze na na relacjach służb i polityki wydarzyło się doprowadziło do tragedii łączy Center dopiero 23 lata temu ten serial mógł powstać i przedstawić właśnie taką nieco od realizowaną i od realizowaną wizję Stanów zjednoczonych, które trochę tutaj się okazały po prostu stajnią Augiasza, w której nikt niczego nie ogarną prawda, więc to jest jakaś zastanawiające, że aż tyle lat to trwa, a z drugiej strony też fajne jest obserwowanie jak jak te elementy powoli powoli zaczynają się pojawiać się, że film Greengrassa locie od 1993 był już wiemy jednak innym niż łączy centrum miasta, ale tam jednak firm skupionych w ludziach, a nie no właśnie tej zbiorowości mitologii działaniu pewnej amerykańsko, więc to to wszystko jest fascynujące niezależnie od tego jak bardzo ciągle te dokumenty fabuły są może nie satysfakcjonujące, zwłaszcza w tych zostawimy to z literaturą się w literaturze chyba dotychczas najlepiej takie reportażu imieniem uciekł czas nazwisko autora tych książek, ale czarne flagi autor reporterskiej opowieści o Al Kaidzie i tali Bach to były to był książki czy naprawdę dotyka bardzo głęboko do ludzi robiło lig tak to było, który leczy się bardzo dziennikarz, który i reporter, który pisał bardzo krytyczne analizy tego co stany Zjednoczone zrobiły nie tak w tych rejonach świata, które chciały tutaj naprawić trochę skolonizować ona też na poziomie przenoszą wsie jedno jedno zdanie też na poziomie literatury w taki popularny, bo przecież okropnie ekranizowana książka strasznie głośno niesamowicie blisko wersji literackiej jest naprawdę wstrząsająca, a przynajmniej bardzo interesująca propozycja jest oczywiście popularna, ale jednak poruszająca temat ultra Center w bardzo jednak oryginalny sposób więc, więc z, a adaptacja podobno ma on ma wszystkie grzechy, o których o, których rozmawiamy jeszcze się dostać, bo to jest też coś co mnie kiedyś zajmowało tak jako człowiek, który tam bada popkulturę powiedzmy, że fascynująca była po 11 września kariera kilku seriali, które z kolei w sobotę, o ile kino sobie radziło, ale postanowiła przemilczeć tematu od telewizja była trochę takim wentylem bezpieczeństwa również tam z kolei ta to się przychylał drugą stronę i mieliśmy do czynienia przybył wielki fenomen serialu przez 24 godziny, który był powrotem takiego sposobu opowiadania znanego z tego regionu fotografii, gdzie nagle myśmy czwartego bohatera, który ratuje Ameryka niezależnie poczuje się do wszystkiego, żeby uratować ten serial przez kilka lat miał ogromną widownię też, dlatego że Amerykanie widzieli w tym jak takie nawoływanie do polityki twardej ręki do tego, że musi być bezwzględnie walczyć o swoje i w tych samych latach od w przez 24 godziny zaczęło swoją karierę w 2001 roku i VW 2007, czyli do momentu zaczął śpiewać firmy po raz pierwszy był trochę bardziej krytycznie opowiadająca łączy Center, ale w tym samym czasie sporą karierę były takie seriale jak budek z jednostki, który opowiadał oddzielnych dzielnych żołnierzach z jednostki specjalnej i nagle wtedy w tamtych latach te tytuły, które sprawia wrażenie burzy są, więc do 80 tych czasów jedynie Clint Eastwood zrobił Firefoksa, a Chuck Norris grał zaginiony w akcji filmy utrzymane w tej polityce w tej stylistyce nagle zyskiwały Super popularność bo, bo ludność wymagała pewnego rewanżu na złe, których zaatakował tak czy nie chce się zastanowią nad tym czy jak to jest z tym dystansem, bo z drugiej strony trzeciej to jest zrozumiałe, że to właśnie, bo przeżycie bombardowania czegoś czegoś podobnego dla ludzi, którzy mieszkali na Manhattanie niewątpliwie, więc nie ma się dziwić, że zostaje traum naprawdę mnie coś innego zastanawia, dlaczego w amerykańskim kinie, bo mówimy teraz w kinie głównie myślę, że w literaturze jest inaczej w komiksie jeszcze inaczej bez przecież słynny komik arta Szpilmana inny siadał w nią całe, który jest absolutnie właśnie Tiną wreszcie mitu wiesz co senator ataku na Olczy Santer taką ostrą pilną, więc to nie jest tak, że cała kultura amerykańska pozostała w w takim o imieniu natomiast niewątpliwie ta kultura, która najmocniej działają wzmocni też działa na świecie jest takim towarem eksportowym Ameryki, czyli właśnie kino tutaj tej opowieści niemal przed wszystkim nie ma to, czego ja bym chciał tak bardzo to może nawet nie tyle, bo to jest rzeczywiście tak jest w drogę śmiałków taka portret portret amerykańskiego społeczeństwa i zaglądanie w zakamarki duszy pewnej wyższości przekonania o tym, że jesteśmy narodem nr 1 bardzo trudno zrobić trzeba mieć będziemy bardzo wysp mocną pozycję na wielu polach, żeby taki dokument taką realizację nawet fabularną przeprowadzić to bym nie byle kto by się musiał za to zabrać to wyszło, ale my myślę o czymś innym znaczeniu stany Zjednoczone nie próbują przeprowadzić żadnej uniwersalizm racji tego tematu oni nie szukają podobieństw między sobą innymi choćby nacjami nawet na tym poziomie społecznym, czyli z 1 strony mamy dramatyczne zdjęcia zbombardowanej Syrii tak bardzo przypominają te w mikroskali nowojorską nikt z 3 i szuka żadnych analogii znaczy analogia nie mówią analogii politycznych, bo ich nie ma, ale mówią analogia ludzkich w jakimś takim doświadczeniu sypiącego się świata doświadczeniu skrajnego strachu czy skrajnej nędzy tej sytuacji, kiedy po prostu biegniesz nie wiesz, dokąd jeszcze przeżyjesz nie wiesz co to za chmura pyłu za tobą biegnie jakaś taka w ogóle sytuacja totalnego zagrożenia, że nikt nawet nie próbuje w pewnym sensie szukać czy zastanowić się nad tym doświadczeniem jako doświadczeniem czysto ludzkim doświadczeniem absolutnie nie tylko amerykańskim i nie Narodowym to właśnie uniwersalnym cały czas się klepie non stop te same opowieści tych samych pracowników tych samych biur nie nie, szukając się żadnego wyjścia z tej sytuacji poza tylko wyłącznie tym użalanie się nad sobą nad nad jakimś mitem Stanów zjednoczonych mitem nowego Jorku to jest dla mnie jakąś taką pułapkę nie do końca wiemy, czego bym oczekiwał prawda można do czego być tutaj chciał, żeby co, żeby też dokument o tym, że Syryjczycy tak samo cierpią Amerykanie no może właśnie tak może się coś takiego bym chciał może bym chciał jakiegoś dokumentu, który szuka właśnie w pewnym sensie tych różnic narracjach jak się portretuje katastrofy na Zachodzie jak się portretuje atak terrorystyczny w Paryżu jak się portretuje nie mam pojęcia jak się myśli jak się przeżywa takie wydarzenie coś robi z informacji na trzydziestym zamach w Kabulu trzydziestym zamach w Kabulu czy coś robić informacjami Niewiem Boko Haram czy z informacjami o tym co się dzieje w Syrii czy z informacjami o tym jak wyglądają zamachy terrorystyczne w Turcji jak to bywa w pewnym sensie interpretowane albo odczytywane, bo pokazywane jako no taki lokalny kontekst ani to się tak tam tłuką tak już od dawna tak mają tak tak to sobie załatwiają mu nawet kiedy wydarza się coś podobnego w naszym świecie traktujemy jako zaburzenie normy to mnie jakoś chyba najbardziej złości i w tym sensie, jakby ta opowieść o wolność Center jest taką opowieścią nóż rzeczywiście sprawną i też chyba nie do końca ja nie wiem, bo to jest trudna sprawa prawda, bo tak chciał tak o tym pomyśli to w pewnym sensie zawsze łączy się ta empatia wobec rodziny ofiarnej co mamy relatywizować to doświadczenie właśnie myślę, że doświadczenie należy relatywizować, ale już tą narrację narodową można by o g takiego dlatego ja darzę większym szacunkiem firmy net Netflixa, który nagle stawia też kontekst i może to jest z ud Kane jakieś oczywistości, ale to jest jest mocne w momencie, kiedy nagle w chciał też mówiono tak no a teraz były dane te decyzje spowodowały wojnę bombardowania jeszcze w ten ten dokument pojawił się w tuż po tych wydarzeniach związanych z nagłą na znak wycofaniem się z Afganistanu żołnierzy amerykańskich co powoduje, że też, jakby czytało się go pewnie w tamtym okresie w zaledwie miesiąc temu w nieco innym kontekście natomiast uważam, że tutaj przynajmniej została podjęta jakaś próba powiedzenia, że w tak potem manipulowano kwestię tortur manipulowano różnymi informacjami i przynajmniej w tym dokumencie te wątki gdzieś tam pojawiają natomiast bezrefleksyjne bełkot z pań Kali, który naprawdę kiedyś był interesującym reżyserem jest dla mnie nie do przejścia również takich czysto ideologicznych powodów, że tak by ze spółki wydaje się być ślepy na to co warte są też zrobił zrobiła też drugiej stronie tam oczywiście pojawiają się jakieś elementy drobna, ale cały czas ta perspektywa np. jeśli rasizm to rasizm wobec wobec muzułmanów no to z punktu widzenia raczej nowojorczyków mieszkających w wygodnych loftach, którzy nagle musieli w sklepie doświadczać realizmu no, jakby to decyzja czysto Polska poza tym też sądzę, że trauma tutaj niczego nie tłumaczy drugą wojnę światową 20 lat po powojnie opisywane w sposób niezwykle taki mocny ostry wyrazisty więc, jakby w zimę w Polsce musisz mieć Munka to znaczy, że Amerykanie też było np. ale też z drugiej strony jeśli mogliśmy mieć takie filmy kanał, które były bezlitosne dla wszystkich branż nota to nie to co to przemysł amerykański nie stać nas przecież kopalnią ironicznie powiem najwspanialszej myśli na świecie, więc z filmowej więc, gdzie czemu nie ma takich NATO dlatego myślę, że też, że być może to jest argument równie demagogiczne, żeby druga wojna światowa została jednak inaczej sportretowana, ale jednak myślę sobie taką trumnę taką traumę przekroczyć w jakim sensie myślę, że nie jest to, że to nie jest demagogiczny argument tylko, że to jest jakby to pokazuje różnice między sposobami uprawiania polityki tuż po drugiej wojnie światowej dziś prawda jest polityka staje się pop kulturowa, kiedy przykładać ręki takie legendy narodowe, które mają wzmacniać więź, ale tak na dobrą sprawę co zrobią jeszcze znam w duszach to jest inna sprawa prawda to jest to jest to, czego jesteśmy świadkami dzisiaj prawda jest to, że nasz rząd w momencie, kiedy przy granicy białoruskiej umierają ludzie jest wrzesień na litość boską nie ma tam śniegu to nie jest jakaś zima ludzie tam po prostu zamrażając wycieńczenia czy wychłodzenie jakaś porażająca historiach nasz rząd tam serwują powieścią nie wiem o gwałceniu krów jakież to są w ogóle totalny odjazd, ale myślę, że właśnie to storczyk Amerykanie wciąż jeszcze nie osiągnęli w kinie nie zdemontowali tego mitu, który powstał tuż po 11września tuż po zburzeniu wież nie nie próbowali się do tego dobrać jakoś to zacząć de konstruować pokazać co też ktoś się co się z nimi stało wskutek skutek tego, że ten racja była tak rozpędzona, że od razu po prostu stwierdzono, że należy wypowiedzieć wojnę to zresztą bardzo ciekawe mam wrażenie, że to globalnie się jeszcze cały czas kręci w tym samym kierunku, kiedy np. problem niedawno przy okazji właśnie kolejnej rocznicy 11września rozmawiać jednym z ekspertów, że w zasadzie są wątpliwości co do tego czy faktycznie wojna za z Afganistanu atak na Afganistan była przeprowadzona lega Artis czy to rzeczywiście było zgodne z decyzjami organizacji narodów Zjednoczonych, bo to jest duża wątpliwość właściwie to trochę nadinterpretacja to jak się odczytuje pewne nie było w rezolucji rady bezpieczeństwa, która wydaje jednoznacznie zgodę na tę interwencję to byłaby odczytanie takie poszerzone innej decyzji o tak można było powiedzieć to mam wrażenie że, że tutaj też nie ma takiej gotowości, żeby sobie uczciwie pewne rzeczy pokazywać powiedz Brytyjczycy są bardziej zaawansowani mam wrażenie w tym jest więcej takich analitycznych opracowań prawnych jak to właściwie było z tą wojną z Afganistanie też była na swój sposób no tak właśnie nadużyciem trochę tak myślę, że możemy też globalnie jesteśmy jeszcze przed przed tym demontażem tego co się wydarzyło tego jak się polityka międzynarodowa zaczęła kręcić 1 stronę polityka w ogóle taką cechę, żeby się kręcić 1 stronę aż się nie przerwali ten cały kołowrotek wtedy stawiasz kolejny to znowu zaczyna, jakby się jakoś tam uruchamia cele myślę, że jesteśmy chyba daleko już punktu przesilenia nie wiem może ten Afganistan w pewnym sensie taki by takiego pokazujący jakąś taką ja wiem niemoc niemoc sprawczą Stanów zjednoczonych to, że nagle w Afganistanie wraca to wszystko co było w latach dziewięćdziesiątych właściwie w ciągu kilku dni w dodatku tak trochę tak jest, ale niestety to jest sygnał dostaną dochodzą, które chodzą z Zachodu na temat Afganistanu pokazują, że absolutnie niczego się nauczyliśmy się zachodni czegoś nauczył, bo tak jak wtedy był kult szejka Masuda rodak, który był anty Radzieckim wojownikiem później walczył z talibami itd. a teraz znowu budujemy nowe pomniki nowych bohaterów, które tam mają być naszymi wysłannikami naszym, czyli Zachodu bez próby zrozumienia czym tamta polityka tamto społeczeństwo się jednak kierująca nim rządzi, jaka jest logika pewnego współistnienia tych mocno plemiennych zresztą struktur, ale co powiedział, że cieszy się uzasadnić chyba jedyną nadzieją na to, że przełamać ten amerykański impas Brytyjczycy rzeczywiście tak jak mówi, że ten serial dokumentalny brytyjski tutaj jest inaczej też akcent jest dokument jest film dokumentalny, ale polecam głową w środek nagle ofiary które, które obserwujemy przeszłam rzeczy ważne słowo, ale ofiary, które obserwujemy po 20 latach z im kompletnie innej perspektywy z nagle nagle w robią dużo większe wrażenie niż wiele wiele historii natomiast z np. 1 kobieta, która została poparzona 80% wykonania opowiada o tym jak to uciekała z budynku rzeka opowiada o tym jak trudno jest jej codziennie żyć chodzić, bo i nagle sobie uświadamia, że to nie tylko ci ludzie, którzy umarli, ale też cały świat przez 20 lat boryka się z tym, więc to jest z 1 strony argument za tym, że ta trauma tam jest, owszem, ale też w mam wrażenie że, że wystarczy naprawdę troszeczkę się przesunąć w tym obiektywem i skierować go nieco inną stronę już popatrzymy trochę inny świat przepraszam, że w rządowych mówiących o Anglikach też, dlatego że po pierwsze, przypomniałem sobie, że oni jako pierwsi w tym anglosaskim kręgu kulturowym zrobili też firm, które były 1 kpiną terroryzmu czy w najbliższym forma mając 4, gdzie pokazali jeszcze grał od świetny Aziz, który to film opowiadał 4 łona Bisz terrorystach, którzy bardzo chcieliby te zostały zbyt nieudacznik cokolwiek zorganizować to był prześmiewczy film, który też by podchodził ten dyskurs o około Center jako pierwsi przebijali ten balon takiego nadmuchany trochę pewnych lęków obaw, które sobie na Zachodzie budowaliśmy, ale też jak mówiły o tym, że właśnie domagał wyższych oczekiwał takiej symetrii pewnej i zrozumienia tego świata jest prosty jest amerykański centralny to przypomniało się, że 1 amerykański przekaz, jaki widziałem czy o tym wspominał, iż realnie to podnosi to był niedawno John Oliver, który po, który jest Brytyjczykiem, który jest Brytyjczykiem i po Amerykę po tym, jak Amerykanie wycofali się z Kabulu zrobił świetny odcinek o tym jakie to przez jakieś reperkusje tego wydarzenia tam pokazał coś co było dla mnie bardzo poruszające, czyli jeden z pracowników jak już NGO-sów mówił o tym, że dzieci w Afganistanie mają lęk już taki zdiagnozowany MUKS można nazwać w psychiatrii lęk przed latającymi obiektami, że oni są ofiarami dronów one się boją wszystkiego jest na niebie w lesie pojawia się cień na niebie one wiedzą, że to oznacza bombek zaspany i byłoby chyba uczciwe, gdyby Amerykanie potrafili opowiedzieć o tym, że te samoloty, wbijając się władze Center to jest 1 strona medalu na zrobotyzowane całe pokolenie właśnie umowę narodu no właśnie właśnie teraz się, że taka w 2004 roku wyszła książka nazywa się, dlaczego ludzie nienawidzą Ameryki zresztą napisane zdaje się przez to chyba nie byli też Amerykanie tam chyba był imigrant albo może Amerykanin Darskiego pochodzenia i dochodziło perspektywę bliskowschodnią, ale też perspektywa Ameryki Łacińskiej czy takich krajów najbardziej dotkniętych przez właśnie amerykański imperializm i to była taka lektura powiedziałbym z gatunku wstrząsających to znaczy ona w pewnym sensie nie była żadnym odkryciem to były rzeczy wiadome, ale zapewne naraz stanowiły taki rodzaj trochę może trutki to przeświadczenie Amerykanów jest, że są ofiarami to znaczy ja nie chcę przez to powiedzieć, że w jakikolwiek kraj jakiekolwiek społeczeństwo, aczkolwiek miasto zasługuje na to, żeby coś takiego spotka je spotkało spotkało nowy Jork, ale z drugiej strony właśnie to, o czym cały czas tutaj mówimy prawdę czy NATO zasługuje Damaszek na to zasługuje ale, po czym na to zasługują inne miejsca, w których podobne rzeczy się wydarzają i wydaje się, że to jest taki rodzaj już zamknięcia to też jest dziwne, że tak trudno jest Amerykanom z tego wyjść, bo potrafią niejedną rzecz pokazać w sposób rozmaite złożony i zwłaszcza kino artystyczne amerykańskie potrafi robić, a tu nie jak Czechy w jak nie ma ryzyka jest za dużo może kwestia finansowania jest po prostu nie do przebicia musi być musi być jakiś powód, dla którego to się nie wydarza w samych Stanach Zjednoczonych, a wydarza się czy może inaczej, dla których Amerykanie nie są w stanie akurat tego głosu z siebie wydobyć to jest myślę bardzo interesujące ciekawe, dlaczego krzyczy niemal jawna ma nawet wrażenie, że to Skorupa staje się coraz twardsi i o ile jeszcze ten gdzieś na początku szukano jakiejś właśnie innej perspektywy tak teraz już coraz rzadziej się to zdarza, mimo że wydawałoby się, że dystans czasowy spowoduje jednak poszukiwanie tych norm analogiczne poparł, ale w zgadzał się to Boże, że to jest przedziwne, bo przecież w innych aspektach kino amerykańskie często bywa niezwykle wrażliwe na dna tak zresztą krytyczne wobec swojej kultury czy obowiązek bezwzględnym no właśnie od czasu do czasu, a to jakoś nie zobaczymy może, chociaż nie jest jakoś przekona, żeby to szybko wydarzyło takie mam wrażenie nawet choćby w tych serialach, które tutaj analizujemy to właściwie tylko w długiej nocy były takie takie, jakby stawki co do rasizmu, który się zaczął właśnie po 11 września w odniesieniu do ludności pakistańskie i nikt, która jak kojarzy się jakoś tam się kojarzy z potencjalnymi terrorystami oni są widziani przez ten pryzmat, ale tak na dobrą sprawę tyle dni to inaczej to nie zafunkcjonowała gniewnym radzę tylko cień tematu, bo tak naprawdę to był serial kompletnie czymś innym co też, o czym świadczy przecież, gdyby się zastanowić tak filmowo to to jest temat, który jest fascynujący i ten rasizm wynikający z tego z tej traumy jest fascynujący mógłby być doskonałym tematem jakieś amerykańskiego serialu goście prowadzili jedynie co pamiętam taką próbę podjęto to była to film Toma McCarthy ego, który później w Spotlight i stał się bardzo sławna to było zaraz podróżników, żeby taki bardzo skromne spotkanie z czarnej ręki sem w roli głównej, gdzie opowiada właśnie historia krytą takich figur mówi, więc oferują zdejmował nawet karty, który wiedział, o czym chcę powiedzieć, bo ewidentnie miał odwagę podjąć temat rozumiał, żeby to mogło dotrzeć do amerykańskiej publiczności i nie zrazić musiał być powiedziane trochę takim w sosie kina budującego zostawiający widza w dobrym samopoczuciem aż się ten film podejmował jakiś wątek tego rasizmu po 11 września też opresyjnej polityki, która wtedy stany Zjednoczone wdrażały jeśli chodzi o traktowanie nielegalnych imigrantów, ale chyba jedyny tak tak duży i poruszający też tytuł, jaki mogę przypomnieć spośród wszystkich, jakie widziałem trochę jednak tego oglądamy sprzed lat tak to był 20062008 rok no właśnie Wej czemu tak w rekach pewnie pan tak z takim pytaniem państwa zostawia Jakub Janiszewski Anna Malicka Bartosz Staszczyszyn Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POZA SEZONEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA