REKLAMA

Indywidualizm nowym opium mas. Jakie jest opium elit?

Godzina Filozofów
Data emisji:
2021-10-02 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
40:06 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
godzina filozofów zaczynamy Tomasz Stawiszyński nieustająco przy mikrofonie, a przy mikrofonie gdzieś w Paryżu prof. Małgorzata Jacyno dzień dobry dzień dobry, a w, której dzielnicy Paryża do nas przemawia szesnastki o bardzo ciekawie bardzo dobrze długo tam będziesz i dawno przyjechałaś jestem od kilku dni na razie jest krótki pobyt jest można powiedzieć na takiej Inspekcji o Inspekcji paryskiej to brzmi bardzo intrygująco, a powiedz jak nastroje jak pogoda w tym mieście Rozwiń » myślę, że pogoda jest mniej więcej taka sama jak w Warszawie natomiast jeśli chodzi o nastroje do pewnego stopnia podobnie no i oczywiście kwestia proporcji różnic proporcji w tej chwili taką kwestią el najpilniej rozważono jest oczywiście przyszłość Europy wczoraj i publiczność Francuzka została zelektryzował no wiadomością o zmianach preferencji wyborczych myślę, że to jest bardzo symboliczne, że w tej chwili są najchętniej czytane 2 książki 1 książka to jest książka Eduarda Luisa i tak całkiem odważnie wymieniam tego autora, ponieważ jego książki są po Polsce są tak są tłumaczone w tej chwili ukazała się nowa jego powieść sią, że metody na pewno Polski tłumaczy lepiej sobie z tym poradzi ja powiedziałabym w tej chwili przepis na zmianę, a druga książka numer ba to jest książka Erika de mura to jest dziennikarz francuski, który wydawał się, że będzie takim urozmaiceniem tego czasu przed wyborami prezydenckimi natomiast tak jak powiedziałam publiczność francuska Łódź zelektryzowała informacja wczorajsza, że w ciągu 2 tygodni podwoiła się jego popularność wskazania 8 bodajże do 15%, czyli jak to się mówi w rodzinie prawicowej mamy tutaj kandydatów, którzy czeszą się tą samą popularnością za mur Bertram i Marine Le Pen jeśli chodzi o chmurę to sytuacja jest taka, że właśnie takiej postaci, która miała ubarwić ten czas by kontrowersyjnej, ale dekoracyjnej staje się postacią, która może zmienić coś z tego powodu, że wczoraj padło takie określenie jest wykształcony w edukowaniu Trump w czytelni nie jest szczyt klasie średniej oddawać na Erika chmura głosu, a jeżeli ktoś będzie na niego głosował to chętnie się przyzna i to jest o tyle interesujące, że jeśli chodzi o maliny ten no to zawsze mogła być trochę niedoszacowana inne no ale przede wszystkim jeśli chodzi o nastroje społeczne to widać, że jeśli Marine Le Pen i radykalna prawica były takim głosem protestu dla klas ludowych to Eric Moore może być głosem protestu dla klasy średniej, gdyby miała powiedzieć coś o nastrojach społecznych te powiedziałabym, że do tych emocji, o których dotąd się rozmawiało, a więc gniew druga emocja to wyczerpanie zmęczenie poczucie bezsilności dołącza trzecia emocja kwestia wstydu i to jest obecna zarówno właśnie w tej książce ze muzea to jest książka pt. Francja nie powiedziała ostatniego słowa no to jest coś co jest obecny w książce Eduarda Luisa i jeśli będzie taka potrzeba okazja to mogę więcej o tym powiedzieć okej to to wrócimy do tego oczywiście jeszcze są po mówimy o tych wszystkich emocjach, których powiedziałaś w kontekście francuskimi w kontekście europejskim kontekście wyborów, która we Francji w przyszłym roku się o odbędą, bo to też jest ciekawy wątek, który w, jaki sposób też kształtuje przecież zupełnie aktualną rzeczywistość polityczną, ale w tamtym kraju i zarazem w Europie, bo Francja to ważny gracz w unii europejskiej, ale ja chciałem na moment jeszcze wrócić do spraw polskich i zapytać czy od niesławnej konferencja ministrów Błaszczaka i Kamińskiego i prezentację, która tam podczas tej konferencji została zrealizowana jako zebrała aż ten język te komunikaty, które tam padły, jaki ma wg ciebie psychologiczne społeczne symboliczny wydźwięk to co tam padło to co żeśmy tam zobaczyli w kontekście też tego co się cały czas tam dzieje na na polsko-białoruskiej granicy mam nadzieję, że nie nadużyli prawa, jakie dajesz swoim rozmówcą rozmów czynią i chciałabym pokazać ci inny trochę kontekst tych wydarzeń i wrócić, ale czysto instrumentalnie do kwestii Hel niedawno omawianej mianowicie ataku na łatwiejsze rys pamiętam, że byłem rzecznikiem takiego przekonania, że to jest wydarzenie jakiś sposób wyjątkowe ja uważam, że to jest wydarzenie, które powinno być włączone do historii teraźniejszości takim ciąg wydarzeń i ich, że ta wyjątkowość powinna być odebrana użyję takiego chwytu retorycznego tu zgoda, jeżeli będziesz polemizował zdaje sobie sprawę, że jest to chwyt retoryczny jeśli powie, że demagogiczny NATO ustępie, ale im dobrać sobie, że zamiast oglądania przez kilka tygodni upadający wieś oglądamy w programach telewizyjnych coś innego przez kilka tygodni od rana do nocy, a mianowicie widzimy jak ludzie tracą dostęp do wody pitnej z powodu wydobycia surowców w Ameryce Południowej jak najpierw wędrują powody 6 km potem 18km potem 20 parę kilometrów jak w końcu dzieci przestają chodzić do szkoły, bo pomagają matkom nosić wodę albo pokazuje się nam dane statystyczne nieco inne od tych, które najczęściej widzimy np. dane mówiące o tym, że są 4 minuty ktoś traci wzrok z powodu niedożywienia z powodu niskiej jakości żywności oni są dane, które mówią o tym, że jakby nie było to dochód rośnie, więc myślę że, gdybyśmy albo jeszcze 1 rzecz, gdybyśmy ostatnio rozmawialiśmy o tym, że Polska jest chyba jedynym krajem, który nie skonfrontowano się z żałobą nie skonfrontował musi z czymś jeszcze, a mianowicie tym, że wiele osób podczas nasilenia epidemii wtedy, kiedy umierały setki osób zastanawiały się nad tym czy przejdą selekcję to ich życie zostanie uznane za dość wartościowe, żeby ratować nie wygra ze mną ktoś ktoś młodszy ktoś, kto ma znajomości ktoś komu przeżycie u umożliwią koneksje, więc wracając do swojego pytania powiedziałabym także jesteśmy jeśli chodzi o te konferencje o to co się dzieje w tej chwili na granicy i jesteśmy w takiej sytuacji tak by określiła w ogóle kondycji nie tylko społeczeństwa polskiego społeczeństw europejskich jesteśmy etykę, który nie kupił sobie oczu, a zobaczyliśmy coś co co było obecne co mogliśmy no WiK no utrzymywaliśmy w pewnym dystansie emocjonalnym natomiast w tej chwili nie jest stanąć na właśnie to jest pytanie czy, bo tu kilka bardzo ciekawych wątków się pojawiła w tym w tym co powiedziałaś jeśli pozwoli to tobym do nich nawiązał najpierw słowo, a propos tej wyjątkowości warto Center, bo rozumiem, że to na co wskazała to wyjątkowość jako pewna kreacja związana z tym, że akurat tego rodzaju obrazy były reprodukowane wielokrotnie w mediach i one tak głęboko wryły się nasz obraz świata, że stały się właśnie za pośrednictwem takiego innego ani innego wyboru, jakim wydarzeniem, któremu nadano charakter wyjątkowy fundamentalne i gdybyśmy na inne rzeczy zwracali uwagę w równym stopniu to one również niosłaby za sobą taką jakość czegoś wyjątkowego niezwykłego, że to innymi słowy jest produkt poniekąd selektywnego obrotu informacjami i tu tylko wyjaśnienie nie chodziło w tym rozumieniu wyjątkowości tego wydarzenia o taki porządek fenomenu logiczny nie o porządek ontologiczny tylko fenomenu logiczne to znaczy chodziło o to, że rzeczywiście my to tak odbieramy to znaczy tak to w naszej zbiorowej wyobraźni zbiorowej świadomości zapisało i tak o tym myślimy jako jakimś punkcie symbolicznym przełomowym bez względu na to, jakie są tego źródła natomiast druga tutaj z kolei ja z kolei jestem gotowa na ustępstwa oczywiście, że tak, gdybym miała to podsumować powiedziałabym, że to co w tej chwili widzimy na granicy to jest klęska rozumu humanitarnego ta i grę wchodzi to jak chcemy zobaczyć związki przyczynowo skutkowe, więc jak najbardziej zgadzam się z tym twoim dopowiedzenia cieszcie się, a teraz pytanie drugie czy taka myśl wokół tego co powiedziałaś w drugiej części swojej wypowiedzi właśnie czy jesteśmy tym etapem, który nie wykupił sobie oczu czy realnie coś widzimy czy też cały czas wszyscy obcujemy nas tak samo selektywnym obrotem informacjami, bo ostatecznie każdy w tej sytuacji widzi coś innego to znaczy różne strony w Polsce widzą różne sytuacja część osób widzi to co tam bezpośrednio po prostu jest obecna to znaczy niezależnie od wszystkich globalnych interesów myśmy tutaj też o tym rozmawiali że, że to jest jakaś potężna lekcja tego, że jednostka w dzisiejszym świecie jest niczym wobec rozgrywek wobec interesów wielkich podmiotów, a to państwowych, a to gospodarczych, która swoje interesy realizują jednostka może stać się amunicją w wojnie jednostka jest czymś zaniedbywali dnem czymś co można poświęcić coś co, czego można użyć, jakby do do pewnego do realizacji pewnego celu i ci ludzie, którzy są tak przerzucani ze strony na stronę, którzy są tam jakimś no to w derby naprawdę trudnym do wyobrażenia potwornym położeniu jakimś takim tragicznym i no naprawdę brakuje słów nawet, żeby opisać to te sytuację, w której znaleźli się ludzie, którzy tam w tej chwili łącznie z dziećmi które, którzy są na tej granicy w charakterze właśnie to jakiś amunicji to karty przetargowej przerzucani z 1 strony na drugą ich życie właściwie nie ma absolutnie żadnego znaczenia znaleźli się w jakiś żonie, w której nie działają reguły, które działają w kręgu zachodniej cywilizacji nie działają prawa człowieka nic nie działa nie ma nic po prostu w tej w tej przestrzeni, w której oni się oni się znaleźli natomiast no jest też liczna grupa osób, które nie widzą tam wyłącznie np. prowokacje reżimu Łukaszenki ewidentną też to to wiemy i to też jest dosyć oczywista sprawa, że sytuacja jest rozgrywana przez Putina Łukaszenka do realizacji jakichś swoich celów, ale są ludzie, którzy widzą to wyłącznie widzą tylko kwestia rozgrywki globalnej, ale właśnie Indie i indywidualne istnienia jednostki życia ludzkie, które są kartą przetargową w tej grze na kompletnie z tego pola widzenia znikają, więc zastanawiam się właśnie co widzimy i na ile to co widzimy jest też determinowane rozgrywane konfigurować na interesem politycznym interesem ekonomicznym dlatego właśnie ani inne od kilku lat wracają nabierają nowego wigoru i te interpretacje, które ty kiedyś nazwały się radykalnymi ich na myśli dalej za tamta, a też wymienia tych autorów nie bez kozery z tego powodu, że zwolennicy Erika de Muda, a także sam mur uważają że, a suka gór dzieje to są takie 2 postaci negatywnie bohaterowie, którzy zepsuli i demokrację użył zepsuli pewien porządek myślę że chciałabym tutaj też tak ilustracyjnej napomknąć no jednak i odwołać się jeszcze raz do tego rozumu humanitarnego no jednak widzieliśmy słyszeliśmy o tym, że dary, które rzekomo płyną do Afryki to to jest po prostu zepsuty sprzęt elektroniczny Jasną górę kilkunastoletni chłopcy z bankami na twarzach po prostu palą, więc to nie jest tak prawda, że nie wiedzieliśmy o tym, że zachód rozwija się kosztem Afryki w dodatku ustawia się takiej pozycji centrum kulturowego, które niesie cywilizację ma pewną misję ba nawet ratuje Afrykę tymczasem jest raczej instrumentalizacji jak i ze względu na swoje potrzeby ekonomiczne ze względu na rozwój ekonomiczne, a także ze względu na swoje potrzeby związane z wypoczynkiem rada parki, które raczej służyły właśnie elitom zachodnim, a bynajmniej nie miały nic wspólnego z ochroną środowiska natomiast gdybym miała określić takie współrzędne bardziej uniwersalne w tej sytuacji to powiedziałabym, że ta po pierwsze mamy do czynienia z zawieszeniem zawieszeniem, które jest trochę mam mam na myśli trochę czekamy jak ułożą się sprawy w Niemczech, jaka powstanie koalicja widzimy też dużą rolę odgrywa odgrywają liberałowie, którzy nie osiągnęli takiego oszałamiającego wyniku jest to sytuacja, a po drugie, będziemy czekali na wybory we Francji to, że jest to zawieszenie nadal tak w tej chwili się nazywa fałszowaniem jest niesłychanie upokarzające dla rządów takich krajów jak Polska i myślę, że możemy się spodziewać się wielu nieobliczalnych gestów działań np. jest chcę powiedzieć, że to jest taka sytuacja bardzo upokarzająca częściowo także dla Francji i im takie poczucie schyłkowy gości przełomową ości no można by było opowiedzieć się bardziej dyplomatycznie oględnie sytuacja wyczekiwania jak ułożą się relacje między Niemcami Francją no i jaki projekt będzie mógł być realizowany, bo w tej chwili taka diagnoza mówię tutaj Opolu akademicki taka diagnoza to popularna czy podzielana jest taka, że Unia europejska, a przecież to będzie bardzo determinowała to, jakie polityki migracyjne będą realizowane, ale Unia europejska nie wytworzyła stabilnych cieszących się zaufaniem struktur do tej pory rozbiór państwa czy osłabianie państwa osłabianie sektora publicznego zazwyczaj było usprawiedliwiane wymogami Unii Europejskiej absurdalnymi tymczasem mamy do czynienia z taką sytuację, że państwa zostały po rozbierane osłabione, ale nie wytworzyły się jako forma równowagi żadne struktury integrująca prawda, więc to jest 1 współrzędne, a druga współrzędne taka związana z tym co się zwykło określać nastrojami społecznymi to jest to, że prawdopodobnie będziemy mieli do czynienia z taką sytuacją rozbijania pewnej fikcji symbolicznej i mówi się naukach społecznych fikcji symbolicznej maszyna myśmy w tej chwili newsów iluzji w piasek, bo liczna to jest coś co jest potrzebne do trwania porządku społecznego pokoju społecznego dajmy na to, jeżeli ja dawała sobie prezent zerwała metka jest to fikcja wartość tego prezentu można albo sprawdzić nową Rosję można się domyślić prawda, ale to jest potrzebne, żeby relacja przyjazna była zachowana ta nie etat czujesz się ceną no i zerwanie metki i jest potrzebne jest z tego powodu, że od Reszla to, że nasza relacja wyjęta jest w relacji ekonomicznych to znaczy, jeżeli ja daję sobie prezent to nie w oczy i korzyści tak nie oczekuje korzyści i ta akcja jest potrzebna ona jest realizowana w różny sposób tak to jest w ogóle troszkę tak jedno jedno zdanie piętrowa fikcja oczywiście bo, bo prawo wzajemności działa psychologicznie to jest dobrze opisane zasady tego na raka mają itd. tak ekonomia daru to jest to jest jeszcze inna historia nie chciałabym wchodzić chcę chcę w tej chwili zaznaczyć to, że fikcja symboliczna jest konieczna do porządku społecznego, czyli jakiś rodzaj hipokryzji można powiedzieć tak jest potrzebny, bo moja bezinteresowność ostatecznie może mieć jakiś charakter ekonomiczny, ale jest on wypierany oddaje wybieramy taka fikcja np. panuje w szkole ma jednak nie wsadza się na razie dzieci bieda z biednych rodzin na zęby na zydlu z tyłu i Magda tylko wszyscy siedzą w ławkach są szkoły prywatne są szkoły publiczne, ale to cały czas mimo wszystko podtrzymuje pewne minimum fikcji natomiast to z tym mamy do czynienia w tej chwili to jest atak na fikcję symboliczną i on dokonuje się z obydwu stron z 1 strony np. pojawiają się takie głosy we Francji niedawno ktoś zaproponował, że skoro jest tak duża absencja Noto warto było pomyśleć o tym np. niektórym nie przyznaje 2 głosów no bo ktoś mieszka w Paryżu i ma rezydencję w regionie i tam jest wysoka absencja, dlaczego taka osoba mogłaby oddawać głosów tak w miejscu zamieszkania i w miejscu, gdzie ma, gdzie ma poza metropolitalną rezydencję z 1 strony tak mimo, że to jest coś co jest w tej chwili przedmiotem debaty mówię o tym jak rozwija się pewną fikcję symboliczną 1 człowiek 1 głos tak atak na na fikcję z drugiej strony bezsilność i brak skuteczności brak skuteczności różnego rodzaju protestów sprawiają, że także po frakcje, które podlegają w tej chwili degradacji deklasacji UE muszą używać nie chcę rozstrzygać czy świadomie czy nie świadomie muszą używać Neo liberalnego języka, a więc np. znowu mówi, że to jest głos radykalnej i nie nie jest centrum debaty, ale np. pojawiają się takie głosy skoro 14 najuboższych nigdy nie tężnie ani 1 emerytury komisja europejska przed przewiduje wydłużenie czasu pracy skoro 14 najuboższych nigdy nie weźmie 1 emerytury to czy algorytm licznie, kto przy jakich dochodach ile będzie żył, jaki ma dostęp do ochrony zdrowia i każdy będzie się rodzi od razu z takim algorytmem długości życia albo będzie płacić składki emerytalne albo nie taka organizacja na różnych poziomach i włączenie różnych struktur, a do obliczania wydolności ekonomicznej jednostki w związku z tym jakiegoś regulowania np. do jej dostępu do różnych dóbr itd. szacowania ryzyk rozmaitych to to są już bardzo realny scenariusz to się już w zasadzie dzieje np. banki bardzo skrupulatnie posługują się takimi narzędziami ale, ale pewnie niebawem to się radykalnie poszerzy myślę też do pewnego stopnia, bo ta kwestia wraca dochodu podstawowego kiedyś część ekonomistów lewicowych robiła takie zastrzeżenie, że nie są są zwolennikami dochodu podstawowego no i skoro jesteśmy w pluralistycznym no to musimy też dopuścić do głosu kolegów, którzy sprzeciwiają się dochodowi podstawowemu za to są zwolennikami pełnego zatrudnienia w tej chwili wydaje mi się, że tutaj coś się dzieje rozmijają się proporcje, bo tych zastrzeżeń już się nie robi no np. aktywność w sieci i powiązanie tego z dochodem podstawowym tez w istocie powiedzenie w ten sposób skoro ja mam podaje swoje dane skoro ja mam ciągle z minuty minuta informuje o tym jak się czuje co mi dolega to przynajmniej zapłaćcie mi za to tak mężczyźni za to ja mam się codziennie z swojej Adam, ale wynik przynajmniej za to płacić, czyli widzimy, że te roszczenia czy rewindykację są w istocie taką formą adaptacji kontrolujecie nie jest zbieracze moje dane dobrze to zbierajcie ale, ale zapłaćcie, ale z tego co mówisz z tej swojej diagnozy wynika coś takiego, że jeśli do tej pory dla kultury europejskiej taką wartością był indywidualizm to widzimy, że zmienia się bardzo charakter tego indywidualizmu, a mam tutaj na myśli to twoje wyjściowe pytanie o rolę jednostki zimy, że jest ona staje się jest to taki indywidualizm mocno funkcjonalizm Giovanni z instrumentami izolowany ze względu na to co należy i oko nazywali maszyną militarną ekonomiczną należy, że jest taki indywidualizm można powiedzieć no reglamentowany i tak kwestia pojawia się już bardziej konkretnie czy on się jak rozumiem masz masz na myśli to, że on się staje takim nowym opium ma tak to znaczy, że on się staje pewną narracją, która może być użyteczna uwagi na to, że w określony sposób profilu je zachowanie jednostek i ich samo rozumienie i ich działania natomiast, że realnie świat nie działa wcale taki sposób jak gdyby jednostka miała taką bezwzględną wartość, o której mowa w tych narracjach o to chodzi tak, a także jest no jest indywidualizm może mieć różne kierunki, a indywidualizm może mieć różne barwy i może podlegać także właśnie funkcjonalizm racji powiedziała o opium dla ma także jest to taka forma można powiedzieć nawet Regina z 1 strony no ale można by było też zastanowić, jakie opcje mają elity nie da bo, choć trochę punkt ciężkości zainteresowania ostatnio się zaczyna przemieszczać cały czas się zajmujemy masami ludem, dlaczego nienawidzi nic dlatego jest taki nieufnie nie nazywa się zająć nawożeniem no właśnie no właśnie widać, ale Ogar warunek jest wideo Tomasz pogarda elit, a nie pogarda wobec elit pogarda wobec elit jest dosyć dobrze, zwłaszcza w Polskim dyskursie po osiemdziesiątym dziewiątym roku opisanym zdiagnozowany na wszelkie możliwe sposoby zjawiskiem, ale pogarda elit żywiona wobec masy no to już jest zjawisko na finał opisane i nieufni nośność na tak i nieufność i teraz chciałabym przywołać książkę, która się inne niedawno ukazała masa takiego nie jest to nie powiedziałabym że, że wokół niej, ale jakaś wyzwoliła się uwolniła się jakaś debata, bo u nas jest to autor z pewnych powodów popularny to by przede wszystkim jest popularny to w aplikacji w Polsce, dlatego że polskie społeczeństwo społeczeństwem Amerykanin Giovanni i może sprawić tylko takie idee nazwijmy je lewicowe, a cóż to i kaci zwraca uwagę na to, że elity europejskie właśnie zajmijmy się, bo ciągle mówimy o tym jakie zdolności poznawcze, jakie rozpoznanie ma lód i we Francji określenie populiści nie jest słowem niecenzuralnym trzeba pamiętać, że data jest inna tradycja, ale zastanówmy się jako ideologię mają elity, jakie opium mają elity i automatyzacji podobnie jak wielu innych autorów pisze wprost, że ich europejskie są zapatrzone w system chiński, że taka być może też dlatego podczas wielu protestów także w Polsce takim nośnym hasłem jest wolność o odrzucenie kontroli, a więc to w podczas protestów słyszymy ten język neoliberalnych da, ponieważ dotychczasowe protesty nie były skuteczne w takim razie zwalczamy też ostatnią funkcję zdającą jakiś porządek społeczny właśnie używające tego języka, bo też inny nie może im nie może żaden inny nie może z tym językiem konkurować trzeba pozostawać w takiej jak to mówią dzisiaj ekonomiści Francuzce w takiej fikcji już nie symbolicznej, ale takiej fikcji w porządku indywidualistyczny ego i naukowe go zarazem stąd takie gwałtowne odrzucenie nauki, a mianowicie pozostawanie w taki miks duże statystyczną Teologicznej no i to jest osoba, która nie znikną ideologiczna to rzeczywiście jest szczególna mikstura taki nadzór prawda jak kiedyś użyłem takiego określenia pamiętam, że robi się podobało krypto pastor realizm albo piękne technokratyczny pastor realizm taki to jest to są to jest to co tworzy dzisiaj ramy praktykowanego możliwe możliwego do praktykowania indywidualizmu w więcej to jest to ta krótka historia hal równości książka, którą wydał aplikacji jak zaznacza na początku, że napisał tym razem taką mniej obszerną książkę z tego powodu, że wiele osób skarżyło 1241 stron mam na myśli ideologii kapitału, która chyba niedługo będzie już także dostępna w wersji polskiej w dlatego napisał teraz krótszego, ale ten tytuł jest bardzo dwuznaczny krótka historia równości to jest właśnie krótka historia równości na Zachodzie w IT w latach, kiedy i jak to mówi w kwestii państwo państwo odzyskało niezależność suwerenność w stosunku do klas dominujących natomiast neoliberalizm jest ideologią, która umożliwiła Hela są dominującym opanowanie funkcjonowania instytucji państwowych i da i ten krótki krótki czas w historii wolności to są lata 19181980, ale nie jest to książka pesymistyczna jeśli chodzi o konkluzję natomiast natomiast, łącząc swoje pytanie i to jest sytuacja we Francji powiedziałabym, że wg mnie wg mnie w tej chwili niestety jesteśmy skazani na różne cierpienia związane z życiem my systemie, który się rozpada i jaką jaką jak jaki kierunek obierze historia trudno powiedzieć w Polsce mówi się rewolucji przyśni one we Francji mówi się o rewolucji ukradzionej albo klikać mówi o tym, że ten porządek równości zbudowany na fikcji równości jest porządkiem niesłychanie ruchem i każda sytuacja kryzysowa może powodować przechylenie w 1 bądź drugą stronę, więc to co musimy zrobić to przetrzymać oczywiście nie nie mówię o biernym przyglądaniu się natomiast to nie jest także, że system może się rozstać z dnia na dzień wyznaczone są terminy one są trochę symboliczne oddasz ułoży się sytuacja w Niemczech potem aż ułoży się sytuacja we Francji jeśli chodzi o liberałów niemieckich i w ogóle euro mam na myśli tutaj to środowisko w parlamencie europejskim NATO, gdyby rzeczywiście liberałowie niemieccy rozdawali karty noga już wstępnie zadeklarowali, że widzą porozumienie z Macronem, bo cały czas jest to kandydat po najbardziej prawdopodobnym poparcie dla niego jest stabilna wynosi około 145%, więc widać możliwość współpracy między Niemcami i Francję, ale też widać, że jest to program raczej neoliberalny cały czas aktualna jest kwestia dyscypliny budżetowej jeśli chodzi o zdrowie no to tutaj nie ma dobrych wiadomości 2020 roku we Francji zlikwidowano 5700 łóżek raczej widać, że no będzie rosło znaczenie usług cyfrowych i nie jest pewny jak rozbudowa czy wzmocnienie sektora publicznego no stoi pod znakiem zapytania no i na koniec wróciłbym jeszcze do tego wątku, o którym już mówiliśmy to znaczy do wątku kryzysu migracyjnego kryzysu uchodźczego, bo to wszystko się rozgrywa w tym kontekście ta historia, której mówi te procesy społeczno-gospodarcze mamy przed sobą najprawdopodobniej tysiące setki tysięcy ludzi, którzy będą się tutaj próbowali przedostać takimi czy innymi kanałami mamy korytarze, które będą tworzona i nieważne czy to z takiej czy innej intencji przez Łukaszenkę na Białorusi i różnych innych miejscach to Erdogan podobnie zachowywał się przed paroma laty wskutek pewnych negocjacji ten teren ten korytarz via Turcja został jednak poważnie ograniczony natomiast tysiące setki tysięcy ludzi będą próbowały przedostać się do Europy myśmy tutaj rozmawiali tydzień temu różnych formach nowej europejskiej polityki migracyjnej jakiś czas temu Robert Kudelski pisał o właśnie konieczności stworzenia jakiegoś nowego modelu myślenia o tych kwestiach, bo ten model pt. Hertz Lease Willkommen jednak się nie sprawdził i sama Unia od niego odchodzi, ale to są jakieś bardzo realne wyzwania to znaczy te granice będą szturmować będą rozszczelnienia one będą będą pod nimi i na nich stały tysiące setki tysięcy ludzi, którzy będą chcieli się tutaj przedostać niektórym się to uda nie i pytanie no właśnie w jakim kierunku to twoim zdaniem pójdzie to znaczy tego rodzaju działania, które w tej chwili są na polskiej granicy, ale też nie mogą wiecznie trwać presja opinii publicznej, kiedy przedostają się do niej to no naprawdę drastyczne jakieś przerażające obrazy i informacje o umierających tam ludziach o dzieciach, które nie są przewożone gdzieś do lasu z powrotem, mimo że już przedostały się na terytorium Polski no to są wydają się takie tak tak głęboko nasycone emocjami treści i tak potężny rezonans powodują że, że chyba metod balansujemy na jakiej granicy no naprawdę poważnej destabilizacji i chciałem zapytać jak ty widzisz w ogóle ta najbliższa tygodnie miesiące lata właśnie w kontekście tego wszystkiego co dzieje się na granicy polsko-białoruskiej co się dzieje też na granicach Unii Europejskiej na razie rozmawia się o zbudowaniu wspólnego systemu obronności wspólnego systemu militarnego ocena czy rozmawiasz rozważa się to, a migracje i wspólna polityka stają się w tej chwili są kwestią drugorzędną, ale wydaje się, że bardzo dobrze to właśnie pokazuje czym jest świadomość polityczna w pełni świadomości optyczna na przypomnimy sobie patent na szczepionki ta no jednak ta decyzja o tym, żeby nie udostępniać technologii produkcji szczepionek no po prostu mówi o obranym kierunku i co się dzieje na granicy polskiej i jest bardzo mocno związane z tymi wyborami bardzo dziękuję prof. Małgorzata Jacyno prosto z Paryża socjolożka autorka m.in. kultury indywidualizmu była państwa gościem za moment wiadomości informację po informacjach i Iwona kurz Jakub Majmurek po mówią o Bondzie my nowszym i nie tylko Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA