no i zaczynamy kolejną godzinę filozofów Tomasz Stawiszyński wciąż przy mikrofonie z nami są prof. Iwona kurz film znawczyni badaczka kultury polskiej z Instytutu kultury polskiej Uniwersytetu Warszawskiego też dyrektorka owego Instytutu dzień dobry dzień dobry i Jakub Majmurek eseista krytyk filmowy związany z różnymi tytułami m.in. z krytyką polityczną dzień dobry dzień dobry ja od razu się przyznaje, że nowego Jamesa Bonda nie oglądałem jeszcze dzisiaj będę oglądał
Rozwiń »
dopiero nie udało mi się niestety wczoraj zdobyć biletów na godzinę, która była możliwa dla mnie, ale chciałem zapytać czy widzieliście już najnowszego Bonda Iwona nie jeszcze nie czekam z utęsknieniem szczelnie Kuba pewnie widziałeś fakt działem byłem wczoraj na pokazie także już jestem po seansie, ale masz fajnie no dobrze to zaczniemy w takim razie od Jakuba Majmurka poproszę o taką krótką zwięzłą jak to potrafi potrafisz essentialia recenzja nowego Bonda bez spoilerów ile to możliwe myślę, że jest to możliwe niestety nie jest to najlepszy moim zdaniem kraju o najlepszy najlepszy, bo ja byłem minimalnie minimalnie rozczarowany nie jest źle jest pierwszy pierwsze akty są całkiem całkiem udany, zwłaszcza sekwencja na Kubie bardzo to państwo, zwłaszcza polecam jest niesamowicie zabawna świetnie świetnie zrobiona trochę rozczarowuje pina, który jest przeciągnięty trochę też przeciążony urzeka zupełnie nieznośna muzyką Hansa Zimmera no i też jednak za dużo pod koniec tam próbowano włożyć jakiegoś melodramatu usiłującego też, że sposób jednak specjalnie udany pogłębić psychologicznie postać Bonda, ale też np. udało świetnie w Casino Royale to tutaj moim zdaniem to to działanie do końca więcej tylko takie zakończenie obecności Craiga na ekranie jako Bonda minimalnie jednak poniżej oczekiwań i NATO wobec tego z ciebie zapytam w ogóle o Bonda Danielem Craigiem, które istotnie różnią się od bonów poprzednich nazwijmy to, choć każdy aktor jakąś nową jakość tutaj wnosi to jednak to jest wyraźnie nowa odsłona także z uwagi na to, że zaczyna się od ekranizacji w ogóle pierwsza chronologicznie powieści o przygodach Jamesa Bonda, ale jak Daniel crack na tle innych aktorów Bonda odtwarzających poczynając od Seana Connery przez Richarda Chamberlaina Timothy Daltona i Pierce Brosnan nasze prezentuje moim zdaniem reprezentuje bardzo dobrze natomiast zacząć można od tego, że kiedy ogłoszono, że to właśnie ma być Bondem tras zresztą przypomina wszystkie te historie wybuchły zamieszki prawie tak, że to niemożliwe jest jako urodzie kierowcy ciężarówki zresztą swoją drogą czy od razu pokazuje jak bardzo to jest prawda umocowane się pewnych wyobrażeniach estetycznych, że się po prostu do tej roli nie nadaje jest zdradą już sam wybór aktora jest zdradą LM Bonda, ale to był taki moment prawda, kiedy po pierwsze, skończyła się zimna wojna już ona się skończyła już wcześniej, ale no, więc być jeszcze przez moment kosztowało jednak napięcia pomiędzy dawnymi blokami i też po prostu rzeczywistość społeczna się wokół zmieniła wielu wielu punktach po prostu i w tym sensie to był ciekawy taki ruch prawdę wracamy do pierwszej powieści po to, żeby w pewnym sensie na nowo przedstawić Bonda, który nagle zyskał biografie po części przynajmniej z psychologii przede wszystkim i jakiś wymiar powiedzmy ludzkich tak tak tak mnie trochę technologii mniej gadżetów dużo fizyczności zarówno samego aktora zresztą nie bez powodu jeden z pierwszych scen wystawionego na spojrzenie widzów jak wcześniej wystawiono kobiety w różnych Badowski odsłonach, więc była taka zmiana właśnie trochę wynikająca z kontekstu politycznego, do którego już jakoś tam różne, ale jednak istotny sposób Bondy odnosiły, a trochę jednak zmiany kontekstu obyczajowego i nie można negować proszone są to też, że ty i ona mówiła o tej kierowcy się co rusz ktoś podobny sposób postrzegania Connery ego, kiedy go obsadzono właśnie Jan Fleming powiedział kiedyś powiedział mam grać na kolei to jest walczący kierowca ciężarówki, a nie dżentelmen, który tutaj, czego sobie wyobrażał jako banda no i sami sobie zawsze wyobrażał, że rząd powinien grać David Oliver taki może trochę dzisiaj zapomniany aktor, który właśnie często odtwarzał postacie z klas wyższych w kinie brytyjskim z lat czterdziestych pięćdziesiątych zresztą zagrał emerytowanego Bonda w takiej komedii Paradowskiej też takim schronieniem zaś mentalną siłę z innej innym Casino Royale Komedzie m.in. udziale występuje czy w ogóle mamy całą paradę Sądu Najwyższego emerytowanego Bonda gra David video dni ten, ale co do kraju psycholog to wydaje się, że podobną próbę podejmowaną, kiedy obsadzono w roli Bonda Maciela Daltona pod koniec lat osiemdziesiątych Daltona, który był aktorem też kontrowersyjne jak w kontekście bandażem urodzie niewątpliwie oko na wersję o rozwagę kojarzonym jednak taki dosyć poważnymi szekspirowskim rolami tam była taka jakaś bardzo ciekawa próba stworzenia bardziej pogłębionego psychologicznie Bonda, ale niestety w dal tonem nakręcono tylko dla firmy w obliczu śmierci oraz zabójczy widok robi pan zabójcze 8 tytułów NBA oczywiście można jednak licencja na zarabianie oczywiście, tak więc na zamianie w obliczu śmierci i te 2 dni później rzeczywiście ten weekend z zagranicy zdaje się 80 ósmy roku potem się kończy zimna wojna cała seria dziś jest jakimś zawieszeniu trochę na nią nie ma nie ma pomysłu jeszcze przed tym kręgu miast jest z kolei testowany Pierce Brosnan jako taki kolejny Cole kolejna forma później wchodzi kraju nagle prosta był taki bardzo stylu postmodernistycznego taktem bo gdy zostałem głos takiego bardzo post modernistycznego bawiącego się formom kina lat dziewięćdziesiątych to kraj jest tam powrotem do tej próby, którą podjęto przy okazji Daltona stworzenia Bonda bardziej poważnego bardziej trójwymiarowego bardziej je bardziej bardziej refleksyjnego kraju robi to znakomicie, ale jak też jakoś takim mamy mama ma jakąś taką fantazję coby było, gdyby jednak tych filmów z Eltonem ostało powstało więcej, gdyż przestępcy za ścieki najlepszy bank, którego nie dość widzieliśmy na na ekranie Ilona zgadza się z tym, że właśnie Timothy Dalton, bo jeszcze chciałam przy okazji zapytać jak już tak o aktorach rządowych mówimy o George, a razem, który zagrał tylko w 1 filmie tajnej służbie królewskiej Mości za to ten film jest uznawany za jednego z najlepszych bandów w ogóle, ale no właśnie Timothy Dalton to jest ten najlepszy w cudzysłowie bądź też dla siebie nie dla mnie jednak kraj Chełm natomiast myślę, że ta dyskusja właśnie za każdym razem oczekiwania ten nowy Bond odmieni oblicze Bonda dobrze tego, bo te dobrze pokazuje prawda tutaj ten projekt ten mechanizm to znaczy mamy do czynienia z jakiego rodzaju fantazję projekcją złożoną z takiego zestawu motywów prawda jakaś elegancja broni w tym sposób przedstawiania się drink, którą pije i niezależność wszystkich od tego jakby kto jest zatrudniany to za każdym razem jakiś problem co zrobić z tą konwencją prawda w takim sensie, że widzowie oczekują, że zobaczą to samo, ale zarazem, że zobaczą coś zupełnie innego, że znowu dadzą się zaś zaskoczyć takiej tutaj nowe kasyno ruch Royal właściwy składało się samych takich właśnie prób przepracowania tego zestawu cech charakterystycznych Bonda w i takiego prawdę przepracowania właśnie tych tych tych motywów i takiej paradoksalnej ucieczki od konwencji o paradoksalnej oczywiście nadal jesteśmy w obrębie kina widowiskowego i bohatera, który sam 1 ma zbawić świat no znowu ta zmiana prawda od lutego 2006 roku kiedy, kiedy my było Casino Royale to jest zmiana aktów, w której bohater coraz częściej musi uratować samego siebie tak jakby w tym sensie nie tylko świata, ale i samego siebie Kuba, a do tego jeszcze dobrze razem chciałem zapytać zanim, zanim na bardziej ogólne wody refleksji Bonda logicznej i Bonda oficjalnej płyniemy to co jeszcze słowo od Ula Zambii no właśnie w tajnej służbie królewskiej Mości to 1969 roku film on zastępuje las Zambii Seana Connery, ale już filmie diamenty są wieczne 1500 siedemdziesiątym pierwszym roku, czyli kolejnym filmie bordowym znowu gra Sean Connery, o co chodzi własnym rządem la zombi, który jak mówi Adam bardzo ma bardzo dobrą prasę i ten film sam aktor czytał aktor nie wie nawet nie przez fanów jest traktowany bardzo również są bardzo spolaryzowane powiedziałbym opinię na temat tego jego jego przedstawienia dlatego jego występu on po pierwsze, Australijczykiem nie był Brytyjczykiem to też było dla lekarz dla wielu dla wielu fanów szokujące, że jednak to nie jest jednak to nie jest Brytyjczyk myślę też, że to nie jest jakiś aktor jak bardzo szerokim warsztacie terapii rzeczywiście jest bardzo dobry się dobrze 888 dobrze ogląda po latach wydaje się, że aktorsko tam jednak dla Ebiego przykrywają 2 inne postaci, czyli z 1 strony Teresa Walas w roli ich lokale, które do jest tak jedną z lepszych Bordowski złoczyńców, a z drugiej strony Dajana Erik jako ości jedyna kobieta, która poślubia poślubia Bonda na ekranie wiąże się z nim na winie ostatniej ostatniej scenie stanie Feel to w ogóle taka ciekawostka taka analiza była jedyną dziewczyną Bonda, która dostała większe pieniądze jako jako aktorka już odtwórca roli Bonda ponieważ, a nawet League wtedy już była gwiazdą przede wszystkim telewizji kojarzoną z serialem szpiegowskim rewolucyjne oni 9 sekund w, a razem Ala min gwiazdom nie było z tym by to było to procent uznali, że Connelly będzie lepszym wyborem zaoferować jakiś rekordowy na ówczesne czasy honorarium no i on wrócił na 1 film diamenty są wieczne 70 pierwszym roku Iwona kurz Jakub Majmurek są naszymi gośćmi no i po informacjach wracamy do bandy Logi już jesteśmy ponownie na antenie Iwona kurz Jakub Majmurek cały czas z nami raz jeszcze dzień dobry, ale robotę mam pytanie fundamentalne kim jest James błąd i Iwona kurz w trudno jest na tak postawione pytanie myślę, że niema nikogo takiego hojnie to znaczy tak już w poprzedniej części trochę o tym mówiłam prawdę, że mamy do czynienia James Bond nie istnieje taki damy tytuł tej audycji podcast z pewną projekcją oczywiście na matę, gdyby przymioty, których głównych jest służba właśnie w siłach jej królewskiej Mości licencja na zabijanie z czasem coraz bardziej komplikujące się relacje z kobietami i erotyczne, ale też relacja Macierzyńska prawda z DM właśnie od Casino Royale przynajmniej no natomiast rzeczywiście tutaj to jest taki typ bohatera, który w pewnym sensie właśnie celowo jest pusty po to, żeby móc lepiej wypełniać potrzebami czy fantazjami widzów w i to oczywiście to jest coś co ginie w tym układzie narracyjnym polegającym na tym żony ciągle w ruchu prawda ciągle akcji ciągle podlega jakimś działaniom złych sił albo same te złe siły wywiera jakąś presję i w tym bezustannym, jakby w przemieszczaniu się w tej ucieczce właśnie możemy mówić to pytanie o tożsamość niż wydaje się takim bardzo dobrym komentarzem do tego jak bohater skonstruowany inny bohater popkultury, czyli Don Draper o serialu mad MEN to zdrajca, gdzie mamy dokładnie, jakby to samo prawdę to znaczy za dużo papierosów za dużo alkoholu za dużo kobiet wszystko jest bardzo piękne zresztą były takie krytyki tego serialu właściwie całego taki potencjał krytyczne związane z próbą nowego spojrzenia na kulturę amerykańską lat pięćdziesiątych sześćdziesiątych jest alibi do tego, żeby można było pokazywać jak bogaci mężczyźni piją alkohol i uwodzą kobiety, ale to co było tam ciekawa jak wprost, bo takim bezpośrednim komentarzem do tego czym mówimy to jest to, że dobrej gry był członkiem określonej tożsamości dosłownie prawda to znaczy jego taka oficjalna biografia była zupełnie inna niż ta rzeczywista i w pewnym sensie to właśnie ten moment, kiedy można być ten dominujący bohater kina, czyli biały heteroseksualny mężczyzna sprawcy posiadający pistolet lub jakiś inny atrybuty pozwalające mu właśnie działać być byliby sprawczą w obrębie akcji poprzez działanie poprzez władze spojrzenia jest w gruncie rzeczy miejscem pustym w przypadku Dona Drapera jak już przywołać tę postać jeszcze 1 cecha jest jest ciekawa przypuszczam, że to wynika już pewnej dynamiki tworzenia scenariuszy takich bardzo kasowych seriali Otóż on mniej więcej w połowie albo w końcowej fazie każdego sezonu menu w prawie się rozsypywał już był jakimś radykalnym kryzysie już w zasadzie traci kontrolę nad pijanym tonami alkoholem hektolitrami raczej alkoholem już muszę wszystko rozpadało już stracił pracę już tożsamość jego wydobywała się niemal na powierzchnie ta autentyczna, po czym w kolejnym sezonie już na nowo funkcjonował bardzo sprawnie i podnosił się z każdego takiego upadku w przypadku Bonda jest trochę inaczej, bo w zasadzie kryzysów nie miewa to znaczy czasem i Daniel crack chyba jest najbliższy takiemu takiemu domowi raperowi, bo tam jest parę momentów tych najnowszych Bonda, kiedy albo zostaje bardzo poważnie pobity albo jakieś inne tarapaty popada, ale jednak i tak zawsze udaje mu się również z tego wszystkiego dźwignąć Jakub Majmurek, ale właśnie do ciebie też to pytanie kieruję kim jest James błąd to jest moje przede wszystkim pewną fantazję sporą fantazją, która rodzi się też bardzo określonych warunkach społeczno-politycznych Jan Fleming pisze swoją pierwszą powieść o Bondzie w latach pięćdziesiątych na swojej rezydencji Golden, a i na Jamajce w momencie, gdy spełnia rolę w Jamajka cały czas jest kolonią brytyjską pozostaje częścią brytyjskiego imperium to imperium no właśnie wygrało wojnę z trzecią rzeszą przy wydatnej pomocy Amerykanów, ale też przez przynajmniej 3 lata, tocząc wojnę przez ponad 3 lata, tocząc wojnę no faktycznie samemu po upadku Polski po upadku Francji po upadku krajów skandynawskich LO to imperium, gdyby May krzyki za sobą problemy wojna jest ruiną wałach kraju UE w ramach odbudowy gospodarczej mamy kartki na cukier i inne podstawowe produkty i tutaj też wzrostu wszystkich do stycznia ekscesy Bonda są taką trochę kompensacyjną fantazją właśnie czasu racjonowania żywności to imperium zastanawia się na swoją przyszłością chyba gdzieś tam sterująca klasa wie to się wszystko za chwilę skończy się na ich James Bond jest taką właśnie taką fantazją i Wielkiej Brytanii, która cały czas jest światowym mocarstwem, które cały czas liczyć się wielkiej geopolitycznej grze, a wszyscy dobrze wiemy np. że już na pewno od kryzysu Sueskiego i to właśnie Brytyjczycy wspólnie z Francuzami i Izraelem próbowali prowadzić jakąś taką samodzielną rozgrywkę na bliskim Wschodzie niezależnie od Stanów zjednoczonych związku Radzieckiego i błyskawicznie zostali przywołani przez Amerykę do porządku i musieli jak gdyby uznać swoje właściwe właściwie jesteśmy w świecie i od tego kryzysu Sueskiego czy pięćdziesiątego szóstego roku to wiadomo już, że to jest to już to już tak nie jest jakimś sensie można powiedzieć, że mówi się czymś takim jak fantomowe bóle, że to jest niezwykle fantomowe bóle po imperium brytyjskim taką właśnie odwrotnością fantomowe bóle koncertową przy przyjemnością dostarczaną przez organ, który już tam zań zanikną w ten w ten sposób w ten sposób można powiedzieć to jest taka właśnie fantazja Wielkiej Brytanii, która cały czas pozostaje pod ten gumę po potem, kiedy już potęgą być przestała trochę jak por. Borewicz to też taki fantom mowy fantomowe przyjemność po organie, który zaniku mam wrażenie, a w tym czasie, gdy oglądamy w ten sposób obecny tam brata, ale nauczyć się pojawić były krzyki polską fantazja Polski wszystkim Bondzie no właśnie ja tylko dodam, że Don Draper bardzo często czyta powieści Jana Fleminga i on w ogóle literatura bardzo różną konsumuje tam co jakiś czas się pojawiają oczywiście oryginalne wydania tamtych lat scenerii serialu i Jana Fleminga tam kilkukrotnie do Driver czytuje Iwana czy coś co dodać do tego co powiedział Kuba w pełnym wymiarze nazwijmy to polityczną politycznej fantazji wnioski kupa jak zauważył rzeczywiście tutaj syntetycznie tu dokonał, jakby skrótu tych początków wolnej może można dodać tylko prawda jak pracuje w takim sensie wobec lęków zimnowojennych, bo ta zimna wojna oczywiście w tej serii bardzo długo podstawowym motywem i taką najszerszą ramą dla działań Bonda, ale zarazem ramą, która jest w obrębie generacji podważana prawda, bo pokazuje, że w, jakie tam napięcia pomiędzy Stanami Zjednoczonymi związkiem Radzieckim widmo tak to jest zagrożeń Spectre czy lokal to są prawdziwi macherzy którzy, więc tu dużo mamy takie napięcie dość typowe dla kultury popularnej, czyli rozpoznawanie pewnych lęków, o których wiemy, że są istnieją są widoczne i jak przetwarzanie przerabianie za pomocą czegoś co podsuwa fantazja wyobraźnia w tym sensie, a do Borewicza wymierzy zrobił takie zastrzeżenie, że jesteś taka ciekawa kwestia, że on też jest sierotą i ale tak to zresztą podobnie jak po części bohater czterdziestolatka w jakim sensie mężczyźni ważni dla popularnych narracji peerelowski, które jakoś miały legitymizować tą Polskę w latach siedemdziesiątych byli jakoś przedstawiania właśnie dzieci PRL-u można chwycić, a też zarazem self-made man niż w specyficzny sposób, gdy złe jeszcze 1 zanim, zanim o takim zupełnie współczesnym kontekście Bonda z kim mówimy już pewnie kolejnej odsłonie tej rozmowy, bo za kilka minut przed nami na informacje, ale zwróciłbym jeszcze uwagę waszą na ten wątek związany z pewną figurą męskości, którą błąd niewątpliwie uosabia on jest taką fantazją o pewnym wzorcu męskości pytanie czy fantazją przede wszystkim męską czy też fantazją w pewnym stopniu kobiecą także kulturowo kształtowaną i programowaną przyznam, że obejrzeliśmy moją żoną jakiś czas temu Bondy w prawie wszystkie od początku zaczęliśmy, ale trochę żeśmy ugrzęźli w pewnym momencie, ale jakoś tak sukcesywnie bądź po bandzie wspinaliśmy się na tej na tej drabinie do do filmów z Danielem Craigiem i rzeczywiście jak się zobaczy to, zwłaszcza w filmy z Seanem Connery to tam sposób jego funkcjonowania zachowywania się rozmowy z kobietami w ogóle figur kobiecych no z perspektywy dzisiejszej jest powiedziałbym oburzający to znaczy ogląda się rzeczywiście z takim poczuciem że, że mamy tam do czynienia z kulturą radykalnej mizoginii i takiego takiego podejścia do spraw interakcji seksualnych, które dzisiaj właśnie podpada pod przemoc molestowanie i gwałt momentami i zastanawiam się na właśnie po pierwsze, tą ewolucją Bonda mężczyzny jako pewnej figury męskości archetypu męskości właśnie oraz nad rolą takiej figury kulturze po prostu Iwona kurz no to tutaj inny błąd można byłoby powiedzieć ten klasyczny tak czy w tradycyjny byłby problematyczny dla figury mężczyzny w kinie popularnym jak właśnie to, o czym już wcześniej mówiłam takiego bohatera, który właściwie jest absolutnie sprawdź czy to znaczy to on niesie akcję oni jest wstanie zmieniać się w kierować prawda losami bohaterów natomiast kobiety jak to napisał klasycznym sella ramowej przed wszystkimi wiekami spojrzenia nagrodą czasem występują takiej funkcji anioła, czyli kogoś, kto tam lekko może skorygować tę akcję poprzez odwołanie do więzień sumienia czy jakichś uczuć wyższych i tak to wygląda w całej właściwie konwencji takiego klasycznego kina prawda nie bez powodu ten plan, w którym widać bohaterów na ekranie tak nic do kolan, a od głowy do kolan nazywa się planem amerykańskim panie to był plan, w którym było widać jak mężczyzna sięga po broń, więc się znakomicie spełnia prawda w filmach gangsterskich i usterkach na np. i no to jest bardzo uciekł ciekawe prawda jak by jak ja ktoś jak jak to się odnosić do rzeczywistości społecznej, bo oczywiście na poziomie analizy struktury narracyjnej to jednak mówi, tyle że rzeczywiście tutaj to jest świat organizowany przez męskie spojrzenia co nie znaczy, że każdy fizyczny mężczyzna ma ten rodzaj władzy no ja, ale znaczy to buduje pewną fantazje na temat tego jacy mężczyźni powinni być jacy są jak rzeczywiście też władze dysponują też pamiętajmy o tym, że jednak zasadniczo za kamerami byli mężczyźni ten wyobrażony widz też był mężczyzną, w które się cały kontekst, jakim Moore moralizatorstwa związanego z tym, kto jak, w jakich warunkach można oglądać pewne typy przedstawień i to się oczywiście zaczyna zmieniać czasem prawda to i to jest też, gdybym bardzo ciekawe jak znowu taki szerszy mechanizm popkultury, w którym ona reaguje na to co się dzieje na zewnątrz prawda nawet nie ma no umówmy się, że wody mają niewiele wspólnego z rzeczywistością rozumianą jakość konwencja realistyczna, ale są nawiedzane przez rzeczywistość w tym sensie właśnie, że muszą reagować na pewno oczekiwania widowni zmieniające się, które trochę zmieniają właśnie z nudy oczekiwania, że będzie inaczej, ale trochę też wynikają właśnie z tego, że po prostu mam ma być ma być inaczej tutaj mówimy o poważnych kwestiach jest funkcja czy Brolla pozycja mężczyzny, ale nawet tak drobna rzecz jak zmiana konwencji gry aktorskiej i prawda, która wymusza to, żeby jednak w ogóle bohaterów psychologii dawać, nawet jeżeli tam psychologii nie ma żadnych o tym oddam głos może Kubie, bo Noto już ja wtedy oddam Kubie po informacjach głos, bo właśnie zbliżamy się do tego momentu, kiedy informacje pojawią się na antenie Iwona kurz Jakub Majmurek są państwa gośćmi rozmawiamy oczywiście o Jamesie Bondzie w tym przypadku godzina Bonda zasuw i będą za efekt Iwona kurz Jakub Majmurek są cały czas z nami raz jeszcze dzień dobry dzień dobry dzień dobry Kuba, bo nie zdążyliśmy ciebie zapytać o figurę banda jako figura męskości w poprzedniej części naszej rozmowy, więc oddaje głos, a później jeszcze takimi bardziej ogólnymi kwestiami związanymi z Bondem światem współczesnym się zajmiemy to na pewno też jest właśnie pewna fantazja o męskości może tak jak mówiła tutaj Iwona sprawczej męskości działającej męskości też bardzo konkretnie umocowanej klasową opon jest tutaj tą osobą, która porusza się w świecie luksusu świecie klasy wyższej, kiedy poznajemy go po raz pierwszy pierwszym żydowskim filmie chronologiczną, czyli doktorze no widzimy go, kiedy gra w kasynie w ekskluzywnym klubie typu tylko dla członków w Londynie, więc to jest jakaś taka jakaś taka fantazja większość ludzi wie, że nie będzie, bo bierze nie będzie żyła nigdy na tym na tym poziomie, ale filmy dają mi taką możliwość ucieczki możliwości właśnie przeżycia jakich dzięki niesamowitej niesamowitej przy niesamowitej przygody często po prostu na kilku kontynentach, ponieważ większa robiły się w budżety sądów, tym bardziej są geograficzny oraz gmach jego podróży jego podróży podróży działań tylko to fantazja rzeczywiście zmieniała się trochę wraz z każdym aktorem, który tego Bonda odtwarzał na bony konar i jego takim Bondem oczywiście trochę bardziej surowe niż bon literacki bardziej fizyczne no i konary właśnie przez samego Fleminga było na początku jak mówiłem trochę odrzucony przez urząd uważał za postać wizualnie habit Kosowo zbyt proletariacka, żeby temu tę rolę odtwarzacz później Bond Moore był takim z kolei Bondem trochę bardziej salonowy trochę bardziej ironicznym taki bardziej, po który na nią częściej rodziły wrócił złośliwe kalambury niż kogoś uderzył, chociaż oczywiście to drugie to drugie też też też też też też potrafił hańbą dla jego rząd kraju to były z kolei takie rządy, które próbowały być tam pogłębi pogłębione trochę bardziej bardziej bardziej psychologicznie chcę też co najmniej od od lat dziewięćdziesiątych film wspólnie z pierwszym rozmawiam od twórcy filmu sami przyznają za ten wzorzec męskości, który prezentuje bądź no nie jest oczywisty współczesnych czasach rząd zaczyna coraz bardziej robić się anachroniczne określenie oglądamy przez te filmy z kolein, zwłaszcza Goldfingera, gdzie mamy scenę, która dzisiaj uznawana jest po prostu za scenę scenę gwałtu dokona stanowi jeszcze bardzo ważny moment FAA moment moment fabuły i wyznacza najważniejsze w niej zwroty akcji i zachowanie Bonda jest jak najbardziej fabularnie usprawiedliwione w tym pilota oglądamy to bardzo dużym dużym dyskomfortem najmniej bardzo wielu filmach rozstałem napięcie pomiędzy nie ma np. jego szefową MO g 6 punktów widoczną buduje ratusz ona jest kobietom już właśnie w Brytanii lat dziewięćdziesiątych w Brytanii Blachowski patrzy na bok trochę jako taki relikt zimnej wojny seksistowski nie nadążają za współczesnymi czasami, którego w ogóle nie wiadomo czy w tej współczesnej Brytanii lat dziewięćdziesiątych w tym współczesnym świecie po zimnej wojnie należy zostawić trzeba jednak odesłać na emeryturę, więc też sięgnąć co najmniej od połowy lat dziewięćdziesiątych, kiedy startują firmy zostałem jeszcze bardziej o filmach z kraju może w krainie za taką próbą wyjścia z tego kryzysu no jest to pewien wzorzec męskości, który wymaga dla współczesnej publiczności jakiegoś to uskuteczniać usprawiedliwienia, który przestaje być tak bardzo oczywistym się obudowy dwóje różnego rodzaju defensywnymi ruchami pojawiło się w waszych wypowiedziach pojawiło się i wypowiedzi Iwony i twojej wypowiedzi Kuba pojęcia sprawczości i teraz przez pryzmat sprawczości m.in. chciałbym się Bondowi jako pewnemu bohaterowi także współczesnej wyobraźni zbiorowej przejrzeć mam wrażenie, że takie 2 elementy czynią Bonda poniekąd idealnym bohaterem naszych czasów tego współczesnego krakowskiego Bonda oczywiście, ale banda w ogóle też Otóż właśnie ta nieludzka sprawczość ta sprawczość na poziomie Super bohatera poczucie sprawczości zachodnich społeczeństwach jest nikłe wszystkie badania pokazują od pewnego czasu rekordy popularności biją seriale filmy, w których główne role główne role to są role superbohaterów to uniwersum Marvela niskie dostarcza nam nieustannie nowych filmów seriali, w których superbohaterowie taki czy inny sposób ratują świat przed zagładą albo przez knowania różnych złych ludzi tego jest całe mnóstwo i popularność tych figur popularność filmów i popularność różnych zabawek Super bohaterskich pokazuje, że rzeczywiście ta fantazja sprawczości niezwykłości też no właśnie wyjścia z takiego anonimowego bez własnego nie sprawdź, czego tłumu i stania się kimś, kto siłą swojej niezwykłości siłą swoich niebywałych talentów albo jakichś mocy, które posiada jest w stanie świat uratować no to jest oczywiście fantazja, która bardzo mocno dzisiaj organizuje zbiorową wyobraźnię tak się wydaje z drugiej strony mamy też wątek, który na ogromne rzesze ludzi powinien chyba przyciągać powinien być czymś takim co na pewno głębokich nutach w ich wyobraźni gra to znaczy tą prze potężną gigantyczną głęboko zakonspirowaną organizację owo widmo właśnie tytułowe poprzedniej części przygód Jamesa Bonda tych możnych ten tajny rząd światowy to dziwna Stowarzyszenie, które kontroluje bez mała wszystko co co się dzieje na świecie od katastrof żywiołowych po jakieś procesy polityczne ta fantazja spiskowa jest w tej chwili bardzo popularna i rozwinięta popularnej zresztą w pandemii teorii spiskowych bardzo wzrosła i spadek zaufania do tych wszystkich oficjalnych narracji też jest rejestrowany przez ośrodki badania opinii publicznej innymi słowy bądź jako ten obdarzony niezwykłymi mocami superbohater, który walczy z międzynarodowym zakonspirowany głęboko z piskiem i organizacją, która pociąga za wszystkie sznurki no to się wydaje po prostu idealna fantazja na dzisiejsze czasy co NATO i Iwona kurz tak i trochę nie to znaczenie nie nawet polemicznie komentuje jeszcze jakby troszkę, jakby inne konteksty uruchomiła, bo to co powiedzieliśmy o tym nowym Bondzie, czyli tym krakowskim tak tak tak się umówiliśmy to jest to, że oni właśnie, owszem, sprawczy, ale zarazem czerpiący obolały no właśnie zmuszone do konfrontacji swoją przeszłością tak jak wszyscy wypraw, jakby mimo jest jednym z dużo bardziej taki człowiek tonem bohaterem, a propos męskości to oczywiście cała ta scena jego takich tortur w Casino Royale też była interpretowana jako symboliczne wręcz dosłowne pozbawienie go właśnie z kości od tortury obejmowały ciosy zadawane w przestrzeń intymną Jamesowi Bondowi, więc to on się śmiał historycznie w trakcie tych tortur i miał wszystko to zupełnie za nic jakoś sobie poradził no trudno dzieciom taki poradzono właśnie wychodzi z tego całego splotu prawda później też CIT z tej historii z SPR, ale jeden z ubiegłym w bardzo się 2 kontekst 1 jest kontekst właśnie wprost się w sensie tańszy może to znaczy seriali telewizyjnych niektóre jak tutaj pewnie bym po podtrzymywały to, o czym mówisz w tym sensie, że wiele z nich to są te seriale, które mają teraz pokazywać, które pokazują środowiska wcześniej reprezentowane w kinie i pokazują środowiska jako grupy ludzi wspierają się nawzajem, który w, których łączą jakieś bliskie przyjacielskie czy takie rodzinne wręcz 9 zloty to ta rodzina z wyboru i którzy właśnie, próbując dawać radę, które dają radę to są zasadnicze właśnie historia takiego sukcesu rozumianego jednak niejako pięcie się jakiś hierarchii praw danie nie w takim liberalnym sensie tylko właśnie jako dawania sobie radę utrzymywania się na powierzchni poczucia sprawczości i uczy się ten kontekst sensie trzeba przywołać, że co co było ciekawe znaczy nadzieja w pandemii co dawało wreszcie będzie premiera Bonda, która Mariana ratuje całą pandemię na tym naprawdę przejechałem to jest bardzo ciekawe, że to miał być ten lęk objaw zdrowienia może już, ale oczywiście się wiąże z tym, że chodzi o to czy widownia wróci do kina bądź inaczej czy te fantazje, które są powszechne, które właśnie występują bardzo różnych tekstach kultury, ale w tym kinie widowiskowym Bond superbohaterowie po prostu są prezentowane w wielkim rozmachem takim rozmachem, którego jednak Netflix czy Libią nie zapewnią, więc sed to jest jak tutaj ta stawka prawda i toteż warto tutaj dodać się może rzecz oczywistą znaczy też wielkie widowisko o taki ciągle czekamy, że kolejne widowisko nas zaskoczyło niezależnie od tego całego złożonego kompleksu uczuciu Jakubowi my muzykowi oddam głos za tylko jakieś przykre to właśnie tak, że jesteśmy mamy połączeń poddać się już kończymy zaraz po prostu dlatego jedno 1 uważa tego wszystkiego to nie zapominajmy o tym to owszem jest sprawczość tak dalej ale, żeby specyfika sądów polega na tym, że one są przede wszystkim bardzo zabawne, że nie kreują siebie do końca serio, że to jest spektakl jest taki spektakl, który stawia nas bardzo wygodnej pozycji, bo Puszcza do nas oko mówi no wiem, że jesteście tak inteligentni do końca to nie uwierzycie, ale tu jest taki bezpieczny ironiczny dystans, na którym może się wycofać jednocześnie cieszyć się tym spektaklu z drugiej strony mieć poczucie, że to nie jest do końca nas już jesteście trochę tego inteligent upamiętnić, żeby sobie takiego przeciętnego spektaklu, bo tutaj jest jakaś taka dodatkowa warstwa Ironi to szczególnie się nie było wygrywa wykonywane w tym okresie, kiedy Roger Moore trwania euro urocze znać po raz pierwszy w firmach wyjaśnia reżyser Terence Young twórca i tych pierwszych banków reżyserem to one, gdyby ten bardzo naciskał na to, żeby wprowadzić ten element elementy humoru ironii dystansu do twierdził, że bez tego ta przemoc obecna w tym filmie to byłaby dosyć byłaby dosyć nieznośną cała taka byłaby się filmowo nie utrzymała, gdyby nie tyle wymiar ironiczny to jest bardzo ważne to co mówiła Iwona o tym wymiarze przemysłu filmowego minęło wczoraj na Twitterze niż nagłówek z jakiegoś francuskiego Dziennika świetnie pamiętam z jakim może, gdyby tam nadano mu artykuł taki James Bond jest na bardzo ważnej misji ocalenia globalnego przemysłu filmowego oczywiście ten przesuwano przez kilka kilka razy przesuwana data premiery względu na pandemię, ale ze względu na obawy NATO, że nie dość ludzi ten film zobaczy na ekranach to też, gdyby wyraża taki lęk przemysłu filmowego czy pandemia nie skończyła nam cała branża z zapartym tchem patrzy teraz ludzi ludzie dlatego pan do innych przywrócą tłumne po tych pandemicznych przerwach czy kina po prostu dostaną jakiś wielki zastrzyk gotówki to jest jakaś taka najważniejsza emisja Bonda z tego co czytałem to w wielkiej Brytanii, a tak jest Super premierowe pokazy o północy z czwartku na piątek obejrzało 30 000 ludzi, a na pierwszy weekend sprzedano już w kasach przedsprzedaży jak rozumiem ponad 1,51 000 000 biletów w wielkiej Brytanii Irlandii, a więc to są całkiem przyzwoite liczby bardzo przyzwoite liczby jak na weekend otwarcia ja też wczoraj, kiedy Śląsk nie to dwudziestej drugiej, kiedy na ogół nie mają komu to po raz pierwszy widziałem oczywiście mam poczucie o jest w kinie to jest pierwszy raz coś takiego powiedziałem od czasu hejtera no i trybu w lutym 2020 albo marcu każe wrażenia zaraz przed tym jak kina zamknęli mowa oczywiście kosztami misja Bonda zakończy się sukcesem bardzo dziękuję prof. Iwona kurz Instytut kultury polskiej Jakub Majmurek eseista krytyk filmowy byli państwa gośćmi na teraz będą informacje po informacjach Paweł Matuszek po mówimy o krajowy bank każe
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILOZOFA - TOMASZ STAWISZYŃSKI
-
26:45 W studio: Ignacy Dudkiewicz
-
42:25 W studio: dr Michał Łuczewski
-
23:19 W studio: dr Dominik Batorski
-
41:22 W studio: prof. Zbigniew Mikołejko
-
26:29 W studio: Justyna Sobolewska
REKLAMA
POPULARNE
-
30.05.2020 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński25:54 W studio: Jakub Majmurek
-
05.06.2021 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński40:11 W studio: dr Paweł Boguszewski
-
26.06.2021 13:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński24:54 W studio: Filip Springer
-
03.04.2021 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński41:38 W studio: prof. Rafał Matyja
-
15.01.2022 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński37:08 W studio: dr hab. Jan Chwedeńczuk
-
12.11.2022 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński39:34 W studio: dr hab. Jan Chwedeńczuk
-
23.10.2021 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński41:08 W studio: Justyna Dąbrowska
-
-
13.11.2021 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński38:46 W studio: Marta Niedźwiecka
-
-
13.02.2021 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński41:20 W studio: Artur Nowak , o. Marcin Mogielski
-
24.04.2021 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński39:49 W studio: dr Paweł Boguszewski
-
-
26.03.2022 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński25:26 W studio: Paulina Wilk
-
28.05.2022 13:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński24:33 W studio: Max Cegielski
-
30.05.2020 12:40 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński15:38 W studio: Justyna Sobolewska
-
-
23.07.2022 13:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński26:50 W studio: Paweł Matuszek
-
-
18.12.2021 13:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński23:12 W studio: dr hab. Grzegorz Makowski
-
-
-
23.04.2022 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński41:06 W studio: prof. Zbigniew Mikołejko
-
15.10.2022 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński41:28 W studio: prof. Zbigniew Marciniak
-
26.03.2022 13:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński28:45 W studio: dr Piotr Łukasiewicz
-
03.12.2022 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński46:38 W studio: ks. Jacek Prusak
-
08.10.2022 13:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński25:12 W studio: Anna Łabuszewska
-
30.07.2022 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński37:59 W studio: Maks Wolski
-
-
29.01.2022 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński39:44 W studio: prof. Andrzej Leder
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL