REKLAMA

Cyfrowe wykluczenie przed pandemią wyglądało inaczej niż podczas lockdownu [sponsorowane]

Digital Festival
Data emisji:
2021-10-04 05:50
Audycja:
Czas trwania:
25:34 min.
Udostępnij:

Przed pandemią cyfrowe wykluczenie oznaczało mniejszy dostęp do ciekawych treści, do rozrywki, do zakupów online, do zdalnej bankowości... Ale w czasie pandemii cyfrowe wykluczenie oznaczało brak dostępu do edukacji w ogóle. Jeśli ktoś nie miał dostępu do internetu, był wykluczony z edukacji - mówi Paweł Biarda, prezes i Członek Zarządu ds. Komercyjnych w firmie NEXERA. Rozwiń »
Więcej na stronie digitalfestival.pl

Do wysłuchania podcastu zaprasza Digital Poland, organizator Digital Festival. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
na podcast zaprasza Digital Poland organizator Digital festiwal witam państwa serdecznie Jerzy Olesiński uśmiecham się dlatego bardzo polubiłem, gdy rozmowy z tego naszego cyklu bardzo dużo dowiaduje się przy okazji Digital festiwalu, czyli takie imprezy, która wyrównuje szanse, która ma wspaniałe ambicje, żebyśmy my wszyscy społeczeństwo nie zostawali w tyle tego cyfrowego świata, który się rozpędza i który nie będzie się specjalnie oglądał czy nam się podoba się nie Rozwiń » podoba trzeba go doganiać, ale myślę, że tak naprawdę brzmi to może tak trochę dwuznacznie, ale jednak chyba nam się podoba lubimy świat mobilny, zwłaszcza z wielu rozmów z ekspertami, którzy reprezentują swoje firmy swoje marki na Digital festiwal wynika, że w ogóle my jako społeczeństwo Polacy jesteśmy bardzo chętni do bycia w awangardzie pewnych zmian płatności mobilnych dbania o zdrowie mam oczywiście te cyfrową stronę kochamy media i konsumowanie treści rozrywkowych np. dzięki nowym cyfrowym technologiom krótko mówiąc chyba jest się z czego cieszyć nie zostajemy w tyle rozwijamy się jako społeczeństwo może nie wszyscy tak samo, ale o tym też będziemy mogli za chwilę porozmawiać przy okazji kolejnej rozmowy kolejnego bardzo ciekawego eksperta Paweł Biarda prezes członek zarządu do spraw komercyjnych firmie Nexera dzień dobry dzień dobry to bardzo miło szybkie stabilne łącze internetowe we współczesnym świecie jest chyba równie ważne kiedyś woda prąd tutaj na państwa stronie przeczytałem arcyciekawą rzecz mianowicie, że to jest kwestia, która brzmi w ramach Digital festiwalu, że ta cyfryzacja to dostarczanie wydajnego łącza internetowego też odpowiedź na absolutnie realne potrzeby ludzi społeczeństwa lokalnych społeczności nie jest to kwestia tylko rozrywki tak jak przed pandemią można byłoby pomyśleć, że internet to gaming to to słuchanie muzyki to YouTube dzięki świadomości, jaka to jest ważna odpowiedzialność państwo przyczyniają się do realizacji celów edukacyjnych do wyrównywania szans dzieci młodzieży z małych miejscowości obszarów wiejskich mają państwo taki program, który wspiera rozwój dyrektorów liderów, którzy w swojej pracy wykorzystują potencjału internetu i technologii tak właśnie tego chciałbym zacząć, że to jest wielka odpowiedzialność to jest ta wizja, która kieruje spojrzenie daleko w przyszłość i państwo sobie taki ambitny cel również stawiają tak na 3 to ambicje nasze są tak powiedział wykraczają mocno poza jedynie zbudowanie infrastruktury i po prostu, ale jej udostępnienia my uważamy, że dzięki temu, że ta sieć światłowodowa, którą budujemy głównie w terenach wiejskich małych miasteczek to jest taki element, który spowoduje istotną poprawę jakości życia i faktycznie to, o czym pomyśleliśmy na samym początku wystartowaliśmy naszą drogę z firmą z tym projektem to to było takie pytanie, w którym miejscu najlepiej dodatkowo z takimi działaniami poza inwestycyjnymi czy powinniśmy się skupić się powinniśmy się skupić edukacja jako miejsce szkoła jako miejsce, w którym możemy obserwować najbardziej taki długotrwały, ale też najbardziej istotny efekt działań pokazujących to w jaki sposób efektywnie wykorzystać infrastruktury było takim czymś oczywistym programu, którym pan wspomniał to nie tyle nasz program program fundacji Humanitas, ale program, w którym uczestniczymy od jakiegoś czasu, czyli Akademia przywództwa liderów oświaty, gdzie dyrektorzy szkół nauczyciele uczą się jak traktować szkołę niejako tylko miejsca, w którym wykonuje się swoją pracę polegającą na tym, że trzeba przekazać wiedzę i odpytać ucznia z tego, jakie przyswoił, ale jest to miejsce, w którym kształtuje się jednostki kształtuje się ucznia wypuszcza się go na koniec procesu edukacyjnego na świat całym bagażem tego czym zetknął się w szkole całym bagażem nie tylko wiedzy, którą przekazano, ale również postaw tego w jaki sposób nauczyciele pracowali z nim, ale też pracowali ze sobą w zespole w jaki sposób dyrektor szkoły pełnił właśnie rolę lidera to jest uważam bardzo bardzo ciekawy program dlatego zdecydowaliśmy się w nim uczestniczyć on właśnie pomaga nam realizować naszą misję w regionach, w których powstaje nasza sieć cyfrowe wykluczenie te nierówności pogłębia w tu przede wszystkim już chyba chodzi o to, że wszystko wszystkie obszary życia w tej chwili są cyfrowe również te narzędzia, które uczniowie no właśnie albo mają do nich dostęp albo nie mają i chodzi o tę barierę i o próbę zmniejszania tych nierówności to czy cyfrowe wykluczenie to w ogóle jest ciekawy temat, bo ono różnie wygląda czy te bardzo różnie wyglądają w różnych czasach mieliśmy czasu zwyczajne i czasy mamy obecnie nadzwyczajne pandemiczne w czasach zwyczajnych można było powiedzieć, że to cyfrowe wykluczenie powodowało, że zamykamy był dostęp do łatwiejszych, jeżeli mówimy o szkole oczywiście do łatwiejszych treści do do ciekawszych treści do ciekawszych szkoleni, ale poza szkołą również do pewnych takich sfer życia, która dosyć aktywnie rozwijają się w naszym społeczeństwie wykorzystywane przez nasze społeczeństwo, czyli np. do zakupów obaj np. do bankowości zdalnej tak dalej czasach zwykłych było to utrudnione albo niemożliwa co powodowało, że można było korzystać z tych rzeczy, ale trudniej, czyli była to pewna bariera utrudnienia wczasach niezwykłych nadzwyczajnych pandemicznych wykluczenie cyfrowe zabierało możliwość edukacji w ogóle, jeżeli ktoś nie miał dostępu do internetu do szkoły, która była prowadzona przez wiele miesięcy online Noto był wykluczony z edukacji, a w innych sferach życia mamo nie mógł korzystać z niektórych sfer, które wymagały tego, żeby robić to zdalnie nie mógł złożyć formularza w urzędzie np. poprzez stronę internetową, bo urzędy były zamknięte także różny poziom wykluczenia w różnych czasach w czasach nadzwyczajnych aktu wie jak długo potrwają czasy nadzwyczajne dla nas dzisiaj jak co jeszcze nas czeka może spowodować w ogóle odcięci od możliwości funkcjonowania w społeczeństwie to niezwyczajny nadzwyczajne czasy jeśli potraktować jako jakąś naukę, która nie, chociaż tyle płynie z ich uciążliwości daje nam pewnie, bo w tym czasie prawie 2 lat odpowiedź na pytanie, jakie rozwiązania się sprawdzają jakich obszarów nie da się przenieśli do internetu z państwa perspektywy jak to wygląda np. ciągle, poruszając się w obszarze edukacyjnym i w ostatnim czasie przeprowadziłem sporo takich rozmów indywidualnych i miałem możliwość spotkania się grupa z nauczycielami też pytałem się ich bezpośrednio jak wygląda z perspektywy co się sprawdziło i co niekoniecznie tak sprawdziło się na pewno korzystanie bez dodatkowych treści to znaczy też warto wspomnieć o tym, jakiego punktu startowaliśmy EW na początku zeszłego roku tu też może nie wszyscy zdają z tego sprawę dla mnie to też było zaskoczenie, ale zrobiliśmy badanie takie na początku zeszłego roku tak się złożyło jeszcze przed pandemią, więc mieliśmy ciekawy punkt startowy okazało się, że tylko 5% nauczycieli było gotowych do tego, żeby prowadzić zajęcia z wykorzystaniem internetu zdalnie tylko tyle miało doświadczenia i faktycznie aktywnie z tego korzystało ponad 80% nauczycieli miało takich doświadczeń w ogóle nigdy w swojej pracy zawodowej nie korzystali z dostępu do internetu oznacza, że jeżeli nie korzystali z internetu w ogóle, ale w procesie nauczania to był punkt startowy i teraz jak popatrzymy sobie dzisiaj dzisiaj rozmawiam z nauczycielami co się właśnie sprawdziło to po pierwsze, oni się bardzo dużo nauczyli nisze są wszyscy są takie czasy nadzwyczajne jak sytuacja zmusiła, ale musieli się bardzo szybkim tempie podszkolić no i doświadczenia są ciekawe sprawdziło się korzystanie z dodatkowych treści filmy, które są gotowe dostępna i edukacyjne różnego rodzaju aplikacja, które potrafią np. śledzić postępy ucznia w internecie to są rzeczy, których można było korzystali edukacji online wtedy, kiedy uczniowie byli rozproszeni swoich do House, a uczczą również zwykłemu z domu lekcje prowadzili, ale są rzeczy, które można również wykorzystywać normalnym procesie edukacji w klasie jest to na pewno się sprawdziło to potwierdzają sprawdziły się wywiadówki online coś co potwierdzają ich nauczyciele rodzice, którzy dzisiaj też niedawno czytałem jakiś taki komentarz, dlaczego nie możemy nadal robić je do wykonania tylko ściągać na wspólnotę do szkoły to na pewno takie rozwiązania, które się sprawdziło jest doceniane mówią nauczyciele też w sytuacjach np. możliwość uczestnictwa chorych dzieci zajęcia prawda jak też wiele osób, które słucha naszej rozmowy też sobie myśli jak wiele ta pandemia przyniosła nam rozwiązań hybrydowych, które polubiliśmy oczywiście trochę dlatego to jest ten kontekst pana wypowiedzi, bo byliśmy do tego zmuszeni jak większość nauczycieli, która po prostu nie miała prawdopodobnie potrzeby korzystania z niektórych narzędzi, a została postawiona przed taką koniecznością to jest trochę taki to też jest kolejny taki przykład tego jak wiele jako społeczeństwo Polacy musieli umieć, dlaczego Polak potrafi, dlatego że bardzo często musiał oczywiście można historycznie sięgnąć do czasów wojny, kiedy nasi wnuczka dziadkowie nabrali, chcąc nie chcą tak wielu kompetencji, których nie mieliby, gdyby nie to trudne doświadczenie co pomagało im potem radzić sobie w trudnych powojennych czasach nasi rodzice i my, żyjąc w PRL-u też nauczyliśmy się zupełnie inaczej radzić sobie z pewnymi niedoborami no i kolejna taka sytuacja ta teraz pandemiczna pewne rzeczy wymusza no myślę, że wiele takich rozwiązań jak właśnie np. hybrydowe inne spotkania zebrania w pracy czy w kontekście edukacji np. zebrania mogłoby faktycznie funkcjonować, oszczędzając czas energię no i pewnie trochę też na jakość ekologicznie wpływa, bo po cóż wsiadać do samochodu jechać na godzinne czy półtoragodzinna wywiadów skoro można to np. zrobić w domu nie tracić czasu absolutnie został pan bardzo ciekawego aspektu oczywiście ekologia jest bardzo ważna możliwość komunikacji zdalnej od właśnie bez korzystania być może niepotrzebnie z samochodu jak najbardziej, ale od pamiętnego bardzo ciekawego wątku, czyli właśnie tego jak bardzo lub wykorzystanie różnych narzędzi i u nas w Polsce bardzo często wynika w ogóle postęp bardzo często wynika z tego, że musimy sobie radzić w określonych sytuacjach, gdy pandemia ta sytuacja nadzwyczajna faktycznie spowodowała, że wielu nauczycieli zmuszonych korzystać z rozwiązań do edukacji zdalnej podniosło swój poziom kompetencji i będzie i potwierdzają to będzie stosować tą, ale dziś taki ciekawy wątek Otóż, jeżeli mówimy o niedoborach w sytuacjach takich, które stawiają nas trochę pod ścianą dzisiaj dosyć mocno dyskutowany jest taki problem w edukacji szkolnictwie braku nauczycieli i dzisiaj nauczyciele czy dyrektorzy mówiono mamy kłopoty, bo musimy korzystać z 1 nauczyciela, który prowadzi lekcje wielu różnych szkołach w tym mojej, ale problemy z dostosowaniem planu lekcji, bo tak to się robi często po takich nauczycieli, którzy właśnie biegają 1 szkoły do drugiej i do kolejnej ja stawiam taką tezę, że być może takich zastosowań oraz edukacji online nie jest jeszcze trochę takich, które nie zostały wykorzystane, a sytuacja właśnie stawiająca pod ścianą spowoduje, że zostaną, bo skoro mogliśmy przez kilkanaście miesięcy prowadzić zajęcia w ten sposób, że czasami nauczyciel był w pustej szkole, ale szkoła była podłączona do szybkiego internetu, więc tam sali siedział prowadził lekcje uczniowie z siebie długu to dlaczego nie można byłoby w sytuacji niedoboru nauczycieli zrobić tego w drugą stronę czyli, żeby nauczyciel niekoniecznie na każdą lekcję musiał biec do innej szkoły, ale z tej szkoły prowadził zajęcia z uczniami, którzy siedzą w sali, ale w szkole kilka kilometrów dalej tu taka też być może abstrakcyjna odpowiedź za chwilę realna wizja myślę, że to jest kwestia pewnej odwagi pewnej otwartości prezes Paweł Biarda jest gościem naszej rozmowy członek zarządu do spraw komercyjnych firmy Nexera wspominaliśmy o tym co się udało przenieść do internetu i przy odrobinie dobrej woli mogłoby tam zostać chociażby przy takim obszarze hybrydowym, czego nie da się przenieść do internetu w kontekście państwa rozmów z nauczycielami może oni podzielili się też takimi doświadczeniami, czego dowiedzieliśmy się również w tym trudnym czasie od tej stronie jednak analogowej, która taką powinna zostać tutaj nie ma niespodzianek to też temat, który już od jakiegoś czasu jest dyskutowany na nie da się przenieść takiej fizycznej po prostu bliskości obecności tego, że jestem w grupie mój kolega koleżanka siedzi w ławce obok, że ja widzę, jakie są emocje grupy moje czy boję się wpisują to grupa czy są gdzieś obok to tutaj jest też proces kształcenia o tym się też dosyć dużo mówi szeroko tutaj niespodzianek nie ma tego aspektu się po prostu przenieść nie da w ogóle, jeżeli mówimy o o cyfryzacji i nauce cyfrowej to ze względu na taką potrzebę przymusowość szybkości przejścia do szkoły tradycyjnej do szkoły online byśmy doświadczyli wszyscy szczególnie dzieci, która 1 dnia siedziały w ławce właśnie koło swojego kolegi koleżanki nagle doświadczyły takiej sytuacji to staram się czasem tak opisywać to przeniesienie szkoły realnej do szkoły online nastąpiło w taki sposób, jakbyśmy nagle dzieciom w klasie postawili na biurku komputery i przykryli kocem i tak udajemy, że jesteśmy w klasie, ale tak naprawdę nie widzimy tej klasy takie to było doświadczenie szkoły realnej do cyfry do internetu po prostu przenieść nie da to była taka potrzeba chwili tu szkołę trzeba po prostu cyfrowo trochę inaczej myśleć i zostawić te rzeczy, które tak jak pan zadał pytanie, czego się do tych, które się nie da przenieść, czyli tej bliskości zachowań społecznych i trzeba się nauczyć jednak w Realu i nie udawajmy, że uda się zrobić inaczej po prostu nie oczywiście ja myślę, że tak, o ile najmłodsi użytkownicy internetu i cyfrowych narzędzi potrzebują jeszcze socjalizacji w samym procesie kształcenia swojej osobowości chociażby o tyle już z tych badań, do których mamy dostęp po pandemicznej wynika, że nawet dorośli ludzie, którzy już aż tak nie musiał specjalizować w procesie kształcenia te są wydajniejsze, jeżeli mogą uruchomić burze mózgów w pracy np. pewnych rzeczy nie da się zrobić online tylko się dając chociażby w tej stołówce w kafejce czy gdzieś tam z takim socjalnym miejscu Skawą może trochę mniej formalnie, ale właśnie, wymieniając się też tymi emocjami tak być blisko tego na pewno zastąpić nie da to uczniowie nauczyciele dzięki internetowi podnoszą swoje kwalifikacje od tego też nie uciekniemy bo o ile oceniamy świat z perspektywy Poznania Warszawy Szczecina Wrocławia tyle, oceniając go z perspektywy świata czy oglądając go z perspektywy takiego lokalnego mniejszego świata małych miasteczek czy wsi jednak dostępność do pewnych kompetencji jest mniejsza, gdyby nie internet pewnie by w ogóle tej dostępności nie było dla nauczycieli był zdecydowanie tak ten program, który mówił na początku, czyli Akademia przywództwa liderów oświaty to jest taki program, który i swojej definicji jest takim programem wyjazdowe nazwijmy to w ciągu roku spotykają się osoby z całej Polski na kilku sesjach i mają możliwość właśnie takiego spotkania się, że trzeba kształtowania z mentorami, ale też ze sobą wymiany doświadczeń tu to jest taki tradycyjny nazwijmy to program on też względu na pandemie w zeszłym roku w tym roku kilka takich sesji musiało być przeprowadzone zdalnie, ale to był wyjątek natomiast faktycznie to co pan mówi o dostępności treści metody trzyma już od patrzenia sobie w jaki sposób prowadzić zajęcia, gdzie są jakieś płatki, których można uniknąć to dokładnie tak samo jak w przypadku uczniów to jest absolutnie bardzo duża pomoc właśnie dla takich nauczycieli dyrektorów z ośrodków oddalonych, którzy moją, żeby z tego korzystać niekoniecznie muszą właśnie uczestniczyć w takim programie, gdzie ta oraz na parę miesięcy pojawiło się spotkają, ale mogą mieć dostęp do tych treści online praktycznie dowolnym momencie to jest olbrzymie ułatwienie to jest olbrzymia pomoc w tym, żeby te również dowiedzieć co ja jako nauczyciel mogę przekazać innej formie swoim uczniom nie tylko to coś w podręczniku, ale też to co jest dostępny tylko jak pojedziemy nimi parę tysięcy kilometrów dalej to możemy możemy zobaczyć w takiej formie żywe, więc absolutnie nauczyciele też tutaj taką grupą, która dzięki dostępowi online może sama się rozwija się zobaczyć, jakie trendy, jakie treści wykorzystywać dzięki temu bardziej pozytywnie wpływać na efekty tego procesu edukacyjnego swoich uczniów, bo to oczywiście jest również łatwość sięgania do zasobów biblioteki Kongresu Stanów zjednoczonych albo zaglądania do zbiorów Luwru, ale też wydaje mi się jestem ciekaw czy pan zgodzi się takim doświadczeniem jednak młodsi konsumenci treści cyfrowych mają łatwość z nadążaniem za tą ewolucją, a jak starsi zostają trochę tyle to dziś tyle zostaje też pewien rodzaj zaufania rośnie rodzaj politowania wśród uczniów wobec nauczycieli, którzy jak to mówią młodzi no nie dają rady nie nadążają to chyba też jest ważne, żeby umieć korzystać z pewnych narzędzi, które no jak obserwujemy ostatnie 1020 lat no wymagają pewnej elastyczności, bo chyba im człowiek starszy trochę trudniej ale, żeby być autorytetem dla młodych ludzi to trzeba dawać radę, chcąc nie chcą tak czy na pewno umiejętność korzystania z tego czym posługują się z czwartku nauczyciela tego czy w jaki sposób posługują się go uczniowie na pewno powoduje taką bliskość może by powiedział tak żyli jeszcze autorytet, bo tutaj można też przekroczyć pewną granicę tak kół niekoniecznie warto przekroczenia wolności od czy nie powinien być taki chyba tak mi się wydaje kolego, ale powinien uczeń faktycznie widzą tak, bo to ujął nadąża tak to znaczy w sensie wie czym oni się interesują w jaki sposób co oni robią itd. może miałbym podkreślił że, o ile to jest oczywiście bardzo ważne trzeba też sobie z tego korzystać, bo ten autorytet jednak buduje się takimi umiejętnościami i kompetencjami trochę jednak wykraczającymi tylko poza to, żeby móc wejście grupa swoich uczniów tak by kolega także są takie kompetencje, które nabywa właśnie m.in. w takim programie Akademia przywództwa liderów światłem, czyli umiejętność wykorzystywania tych cyfrowych narzędzi natomiast to jednak są zupełnie nie cyfrowe kompetencje i tu dochodzimy jednak bardzo budującego wniosku, że nie wszystko da się do świata cyfrowego przenieść i dobrze, bo chyba jednak to powinny być narzędzia, które mają nam służyć działanie takie, które przejmują nad nami cyfrową kontrolę i chyba też jest ważna rola w tym dorosłych ludzi, żeby uświadamiać tych młodszych, że to ma nam służyć, że nie ma nas osłabiać nie ma nam szkodzić pewnie w wielu przypadkach jednak tak zdajemy sobie sprawę z pewnych cyfrowych zagrożeń tu absolutnie ma pan rację również trudno się nie zgodzić z tym, jeżeli mówimy już pewne kompetencjach to tym szkoła, jakie kompetencje nauczycieli, jakie kompetencje uczniów powinien dostrzegać rozwijać to, jeżeli mówimy o świecie co robiłem to wydaje się, że takie ważne jest rozróżnienie to gdzieś powtarza się od pewnego czasu się z tym jak najbardziej zgadzam się szkoła powinna w dzisiejszych czasach więcej uwagi zwracać na rozwój kompetencji niż na jakąś specyficzną wiedzę tylko teraz tutaj jest pytanie co to znaczy to kompetencje cyfrowe, bo jeżeli tak trochę sztampowo myślimy o kompetencjach cyfrowych jako oczy czy potrzebnych do tego, żeby poruszać w świecie cyfrowym jako taka biegłość w wykorzystywaniu aplikacji w znajdowaniu wykorzystywaniu internetu do poszukiwania pewnych informacji danych, bo to tu trochę za mało i teraz ja myślę, że to co jest mogli krytyczne, żeby nauczyciel dzisiejszych czasach wiedząc, że dzieci mają taką biegłość uczniowie mają tu biegłość nie oczekują, że nauczycieli będzie pokazywał jak się to wykorzystać jakiś aplikacji natomiast wydaje się to, czego mogą od niego oczekiwać co nauczyciel musi im przekazać to jest krytyczna ocena dostępnych treści to jest dzisiaj absolutnie podstawowa kompetencja w świecie cyfrowym tych treści jest dużo to treści są łatwo dostępna, ale treści często mogą być takie było końca niekoniecznie pokazujące świat w sposób prawdziwe i jak mówiliśmy o tym, że nauczyciele powinni być w stanie poruszać się po świecie cyfrowym podobny sposób jak jak uczniowie po to, żeby nawiązać nić porozumienia to te umiejętności poruszania się w tym świecie są również potrzebne po to, żeby oni mogli widzieć na jakie treści uczniowie napotykają i być w stanie wspólnie z nimi i nauczyć ich oceniać ich wartości i oceniać odróżniać treści wartościową od niej wartością owej wydaje się, że dzisiaj wszyscy stoimy nie tylko nauczycielem stosunku do swoich uczniów, ale też ulice stosunku do dzieci czy w ogóle społeczeństwo w stosunku do siebie w ogóle przed takim bardzo dużym wyzwaniem jak sobie w tym świecie cyfrowym świecie dostępności tak dużej treści pomóc oceniać ich wartość myślę, że i dzieci nauczyciele rodzice dziadkowie mamy już narzędzia, ale jesteśmy właśnie w takim momencie, w którym musimy mieć świadomość swej newsów musimy mieć świadomość, że hejt w internecie, zwłaszcza tych najmłodszych trzeba tego nauczyć no jest tak samo krzywdzący, a może nawet momentami bardziej, bo łatwiejszy szybszy bardziej anonimowy niż w świecie rzeczywistym chyba to są te wyzwania, które no i zadania domowe, które wszyscy od najmłodszych do najstarszych musimy odrobić i też tak na to patrzeć tak samo nauczyciele, z którymi rozmawiał również dostrzegają coraz bardziej rozumieją, że szkoła to społeczność, która wykracza, jakby swoimi relacjami poza mury, a nawet będąc w murach tę nauczyciele uczniowie mają możliwość trochę życia w tym takim równoległym świecie i rolę również szkoły i nauczycieli jest pokazywanie zagrożeń takich jak pan jest nazwa, czyli jakiegoś hitu, który kiedyś bez internetu sprowadzał się do jakiegoś nie ignorowania kogoś klasie co było widoczne można było na to zareagować dzisiaj jest dużo trudniejsza, bo się to odbywa po prostu gdzieś taki sposób dla osób nie wpuszczono do jakiejś grupy postronne, więc tak trzeba wiedzieć o tych zjawiskach i umieć dostrzegać symptomy, że coś takiego się dzieje i tego wszyscy chyba musimy się uczyć dla wspólnego dobra prezes Paweł Biarda członek zarządu do spraw komercyjnych Nexera bardzo dziękuję za tę rozmowę, z której wynika, że dużo już wiemy wiele mamy do nadrobienia uczymy się, że cyfryzacja to szansę to rozwój, ale też pewne zagrożenie i myślę, że o tym warto pamiętać, zwłaszcza w kontekście tej odpowiedzialności, której rozmawiamy jeśli chodzi o Digital festiwal dziękuję bardzo, dziękuję pięknie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DIGITAL FESTIVAL

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA