REKLAMA

Jak rozmawiać z młodzieżą o nierównościach społeczno-ekonomicznych?

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2021-10-03 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:30 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jak z dzieckiem niedzielnym magazynie Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwu dziś naszymi gośćmi są pani Anna Olszak pedagożka i animatorka dzień dobry kłaniam się w tym dobre nie z nami także Szymon Zakrzewski projektantce pomocy dydaktycznych pomysłodawca cyklu zajęć kapitalistyczny tor przeszkód dzień dobry dziękuję to jest propozycja skierowana do uczennic uczniów do takich, które wchodzą w świat dorosłych, bo myślę, że tak należy traktować 1415 Rozwiń » latków to jest też propozycja, która uświadomi dzieciom być może także pośrednio rodzicom jednak nierówności społeczne ekonomiczne wciąż są też rzecz oczywista ale, ale one są wspierające, o czym dzieci młodzież wiedzą najlepiej proszę opowiedzieć o tym, lecz na czym polega kapitalistyczny tor przeszkód który, który odbywa się w ramach stypendium twórczego miasta Krakowa może zaczniemy od pani Anny, a myślę tutaj akurat się przyjmie dobrze to dobro może odwrócić kolejność bardzo proszę panie Szymonie kapitalistyczny tor przeszkód to jest cykl zajęć, który zginął 7 takich najbardziej fundamentalnych kwestiach gazowym, a nawet prawami człowieka, ponieważ będziemy tutaj jakby starać się poruszać z dziećmi 4 zagadnienia i 4 zagadnienia są dość aktualny i też cały czas palące są to m.in. kwestie migracji kwestię zarobków i nierówności płac hierarchii w pracy relacji pomiędzy pracownikiem pracodawcą oraz problem własnego mieszkania wszystkie problemy tak naprawdę dziś już w okresie szkoły średniej rocznej dziś wybrzmiewa, ale naprawdę dopiero dziś po skończeniu edukacji szkolnej w sensie takim prawdziwym problemem chcielibyśmy dzieci tak naprawdę były przygotowane na sytuacje, które będą musiały się zmierzyć nie stanęły nagle w sytuacji, w której tak naprawdę nie wiedzą coś co tak naprawdę etykę, skąd wynika czy nagle nie są w stanie mieć coś własnego mieszkania do tych zajęć przygotowałem by pomocy dydaktycznych mają być punktem wyjścia dyskusji starałem się by nakreślić jakiś metaforyczny sposób problem, który jest obecnie, a następnie zaproponować jak mógłby wyglądać inna rzeczywistość to na czym najbardziej zależy to propozycje wysuwane przez dzieci i ten zwykle pewny scenariusz, który one same będą musiały pisać, bo tak naprawdę to też jest ich już przeszłość i nad nim ani one będą decydować, jaki kształt przybierze tak naprawdę rzeczywistość, więc te zwykle pewne części jedynie propozycją, którą one też mogą podważyć pani Anno no ja tutaj bym dodała, że ten kapitalistyczne tory przeszkód niejako no właśnie tak jak powiedział Szymon do tych zaczyna już dotykać te osoby w wieku od wieku dorastania, ponieważ żyją w tej otaczającej rzeczywistości i widzą te problemy może ona nie dotykają ich bezpośrednia właśnie kwestia wynajmu czy kupna własnego mieszkania, ale jednak są świadome tego, że ich rodzice rodzina czy znajomi pracują za granicą wyjeżdżają i i po prostu podróżują po podróżują po świecie, gdyż tak też stają się takimi osobami, które podróżują w celach zarobkowych no i ten kapitalistyczne tory przeszkód jest tak zaprojektowane tak pewien sposób, żeby właśnie pokazać te przeciwności losu i spróbować z nimi zmierzyć to znaczy zastanowić się jak co możemy zrobić, żeby te problemy w jak najmniejszym stopniu nas dotknęła albo może ustrzec nas dotknął to, żebyśmy wiedzieli jak sobie z nimi poradzić, a też chcielibyśmy tutaj zostały bardzo dużą przestrzeń młodzież, że właśnie wbrew temu, że będziemy rozmawiać o nierównościach, proponując właśnie równościowe tryb pracy warsztatowej na zajęciach, więc tutaj będziemy w takiej takiej partnerskiej relacji z młodzieżą i będziemy rozmawiać o tych kwestiach właśnie, oddając głos to znaczy bardzo uważnie, słuchając będąc takim właśnie uważnym tego co się wydarza w nich, jakie oni mają o tym wszystkim zdanie, bo wychodzimy z jakiegoś takiego założenia, że młodzież jest świadoma tego co się dzieje ma bardzo duże, więc o świecie no gdzieś warto jest wiedza pewien sposób usystematyzować zastanowić się nad tym wspólnie podjąć jakieś takie realne działania proszę podzielić nawet alternatywne scenariusze, bo inaczej te scenariusze, wedle której tych nierówności nie ma co dzieci młodzież przedstawia jak ten świat widzą oczywiście w oparciu o zjawiska ekonomii, bo od, których nie można abstrahować od mamy tutaj jakby lepsza jakość taką sytuację trochę przedstawiono tylko technicznie ale jakby próbującą pokazać, że jest inne oczywiste jest np. sytuacji Grecji istnieje projekt labirynt Grecji, gdzie tak naprawdę tylko niektórzy są w stanie przejść przez granicę przez obostrzenia jak teraz dzisiaj obecnie w stanie zauważyć i proponujemy otwarcie wszystkich granic ego o punkt wyjścia dyskusji i chcemy się wtedy stało naprawdę są takie sytuacje, które są odwróceniem 180 stopni tego co się dzisiaj dzieje, ale może wcale nie są aż tak radykalnego wydawał tak samo proponujemy na wkład w kwestii hierarchii w pracy zarzucenie relacji wschód piramidalne jej rzecz horyzontalnych relacji, gdzie każdy ma taką samą sprawczość i takim propozycje nie są niczym nowym i padały od wielu lat nawet w biznesie są stosowane, ale wciąż wydaje się bardzo progresywny bez chcieliby zobaczyć co ty naprawdę dziś uważa tej decyzji, bo bardzo ciekawe przede wszystkim są dane i tak naprawdę one ciekawie dementują w ogóle pewne obawy które, gdy są gdzieś na zrośnięty, które chłonie jak gąbkę z mediów i opinii publicznej pani Anno to to jest prawidłowe nie wiem nie chcę siedzieć TOK myślenia, ale też sposób budowania sobie rzeczywistości alternatywnej, która nie jest jakimś modelem, do którego być może obecne dzieci młodzież chce dążyć no właśnie to jest myślę dobre pytanie właśnie do tej do tej młodzieży, gdyż tam będziemy proponować różne różne możliwości i młodzież również będzie proponować swoje rozwiązania, gdyż wspólnie będziemy się zastanawiać jakie, jakie wady, jakie zalety ma każdy właśnie z tych alternatywnych alternatywnych modeli, gdy będziemy się zastanawiać, który może być najbardziej przydatne, który może być najbardziej możliwe do do dolara najbardziej możliwy do realizacji, gdyż do takiego wspólnego i takiego wspólnego Apple za aplikowania o tych rozwiązań do naszej rzeczywistości, bo też będziemy musieli brać pod uwagę to, że właśnie żyjemy w takiej unijnej rzeczywistości i być może każdy z tych alternatywnych modeli zupełnie zupełnie inaczej sprawdziłby się, ale w innych warunkach kulturowych my będziemy się wspólnie zastanawiać jak jak moglibyśmy ETA, a te rozwiązania właśnie przenieść na nasz na nasz grunt, jaka jest wiedza dotycząca ekonomii jeśli chodzi o 1415 więcej latków obecnie z tego co wynika z podstawy programowej osoby, które kończą szkołę podstawową po ostatniej reformie po zlikwidowaniu gimnazjów mają przede wszystkim wiedzę o społeczeństwie im nie posiadają podstaw przedsiębiorczości, które znają się dopiero w pierwszej klasie liceum i w tym momencie nie taka dość duża luka, którą tak naprawdę tymi zdjęciami chcielibyśmy wypełnić wniosek wiedzę, którą będziemy poruszać i treść interdyscyplinarna mówimy tutaj zagadnienia geografii historii ekonomii, ale też socjologii i te są tekę połączenie, które odejść naturalnych dziwne wysokości szkół wyższych, ale cały czas, gdy takie myślenie nie funkcjonuje ani w liceach zniżkę podstawowych i jest to pewnego uzupełnienia luki, które tak naprawdę mogłaby tak naprawdę ze zaproponować takiej rund do rozmowy z młodzieżą ściąga się przyszłość, kiedy będą mogli opierać na danych i konkretnych informacjach swoją wiedzę i tutaj mogłabym dodać, że właśnie chcielibyśmy uniknąć takiego bazowania na takiej wiedzy potocznej takich jak już w domysłach na mitach, które mogą funkcjonować w rzeczywistości czy internet czy wieku takich, a uczyć takiej wiedzy pochodzącej od różnych osób jak chcemy, żeby ta wiedza i te informacje, na których będziemy opierać się podczas warsztatów było jak najbardziej merytoryczne sprawdzona, żeby to były sprawdzone badania na informację i na tym opierać po prostu nasze spekulacje dotyczące rzeczywistości czy właśnie możliwość rozmowy o tym, jaki jest biorąc pod uwagę stan faktyczny ani jaki po prostu tak nazwijmy to zmanipulowane narracje medialne takie też się zdarzają musimy być tego świadomi, a MO, że informacje, które dostajemy powinniśmy odpowiednio przesiać myślę, że młodzież zdaje sobie z tego sprawę, aczkolwiek jest na tyle trudna trudna rzecz do zrobienia, że czasami udaje nam się popaść po prostu pułapka takiej powierzchowności mamy właśnie chcielibyśmy od tej od tej pułapki uciec w teście jedna z prawem lub co jest dla dzieciaków dla dla młodzieży istotniejsze w takim taki już no to nazwijmy to luźnej narracji ekonomia, czyli ta strona finansowa jednak strona społeczna więzi międzyludzkie tego właśnie to jest bardzo trudne pytanie wydaje mi się, że ona jest ze sobą bardzo mocno połączona w zależności od tego jakie wartości będziemy się, że tak powiem wyznawać społecznie to też to też przekuje na tę stronę ekonomiczną mam takie wrażenie, że jeżeli będziemy też, gdy rząd, żeby zresztą wartością będzie pozostawać 5 pieniądze na to wtedy te wartości będą bardzo wtedy do wartości będą bardzo ekonomiczna strona będzie bardziej ekonomiczna natomiast 1 położymy na szali właśnie np. rodzina miłość na to wtedy ta wersja społeczne, gdyż pamiętam, że jednak z takich, a swoich rozmów właśnie ze z młodzieżą dziećmi na rozlicznych warsztatach jednak okazuje się, że kwestia rodziny miłości przyjaźni są dla dzieci młodzieży najważniejszy najważniejsza i oni też bardzo często mówią, że dla nich bardzo ważna jest, żeby rzecz z ludźmi tutaj tak cytuję, a że z ludźmi którymi, których się lubi, których się sami, gdyż dla nich bardzo ważna jest tutaj takiej swojej mikro społeczności, żeby spędzać ten czas z ludźmi, a te z takimi ludźmi, z którymi oni potrafią się dogadać mówiąc tak bardzo potocznie, więc mam wrażenie, że te wartości społeczne są szczególnie widoczna a, a w dzisiejszych czasach i też młodzież coraz częściej podejmuje różne aktywności na rzecz własna walki o prawa człowieka walki o swoje prawa walki oprawa uczniów uczennic i nierzadko też podejmują różne inicjatywy, które mają na celu zmienić po prostu pewien sposób środowisko szkolne co uważam za bardzo pozytywny trend, że właśnie uczniowie i uczennice biorą sprawy swoje ręce i walczą na rzeczy takiego godnego traktowania NIK właśnie walczy z tym, żeby szkoła nie była już systemem opresji tylko właśnie kimś takim wspierającym środowiskiem dla nich proszę jeszcze powiedzieć w jaki sposób można dołączyć do do tego cyklu zajęć kapitalistyczny tor przeszkód jest to bardzo proste wystarczy napisać maila na adres kapitalistyczny tor przeszkód ma bardziej kropkę com i były wstępne zajęcia jest darmowy obowiązują zapisy, więc zapraszamy gorąca do uczestnictwa będzie żonę spółdzielni ogniwo krakowskiej więc, jakby też mamy pewne ograniczenia gabarytowe, ale myślę, że udałem się, że przeprowadzenie dla wszystkich zainteresowanych dziękuję państwu bardzo za rozmowę Olszak pedagożka animatorka dziękuję pani bardzo dziękuję bardzo, Szymon Zakrzewski projektom pomocy dydaktycznych pomysłodawca cyklu zajęć kapitalistyczny tor przeszkód dziękuję bardzo, dziękuję za państwo byli z nami byli naszymi gośćmi cyklu jak z dzieckiem, a teraz proszę naszych słuchaczy informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA