REKLAMA

Prof. Januchta-Szostak: Miejski piekarnik powoduje obciążenia dla zdrowia mieszkańców, zwłaszcza starszych

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2021-10-04 09:00
Czas trwania:
14:05 min.
Udostępnij:

Gościnią Macieja Głogowskiego była prof. Anna Januchta-Szostak z Wydziału Architektury Politechniki Poznańskiej i zespołu doradczego ds. kryzysu klimatycznego Polskiej Akademii Nauk.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 4 to jest magazyn EKG Maciej Głogowski dzień dobra dziś naszym gościem jest pani prof. Anna Janusz Szostak z wydziału architektury Politechniki poznańskiej członkini zespołu doradczego do spraw kryzysu klimatycznego przy prezesie Polskiej Akademii Nauk dzień dobra czy dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwu miasta są zagrożone przez katastrofę klimatyczną czy miasta zagrażają klimatowi przyczyniają się do katastrofy Rozwiń » klimatycznej świetnie opanowują panie redaktorze, ponieważ ta zależność relacja jest właśnie dwustronna miasta stanowią globalnie zaledwie 3% powierzchni natomiast odpowiadają za około 6070% zużycia energii 75% emisji związków węgla w związku z tym przyczyniają się istotny sposób do, a zwiększenia globalnego ocieplenia, czyli chęć prowadzącego do katastrofy klimatycznej problem, bo mecz oraz części coraz więcej z nas chce mieszkać w miastach tak i w Europie to już prawie się 34 populacji mieszka w miastach w Polsce 60% w związku z tym, a miasta się rozrastają na szczęście nie mamy w Polsce takich megamiast mamy dobrą strukturę, ale w związku z tym również rośnie ryzyko zagrożeniami związane z zagrożeniami klimatycznymi, dlatego że populację miast rosną i zwiększa się też zainwestowanie mamy często krytyczną infrastrukturę w miastach no, a katastrofalne zdarzenia klimatyczne i pogodowe właściwie, a stanowią no poważne zagrożenie i dla miast, czego już mieliśmy też 3 okazje doświadczyć w Polsce w no dobrze chciałem już przerwać, ale myślę sobie, że jeszcze pani nie postawiła kropkę nad w pierwszej w pierwszej odsłonie, więc bardzo proszę zatem wracając do tych dwustronnych relacji, a miasta nie tylko wpływają na klimat globalny, ale również, a samy modyfikują lokalny mikroklimat do poprzez uszczelnianie powierzchni poprzestał już klasyczną polską i betonozy, a sprawiamy, że lokalne warunki klimatyczne w miastach przyspieszają intensyfikują ekstremalne zdarzenia Hydro meteorologiczna do najpoważniejszych sale należą miejskie powodzie błyskawiczne i fale upałów, które są potem potęgowane właśnie przez miejską wyspę ciepła co jest miejska wyspa ciepła miejska wyspa ciepła to jest jak popatrzymy na taką mapę temperatur to temperatura w miastach jest o kilka czasami wielkich miastach nawet kilkanaście stopni wyższa niż temperatura otoczenia, a to wynika z akumulacji inności cieplnej materiałów, z których zbudowany jest miasto, ale będą miasta, ale także jego geometrii w jakiej jest w związku z tym problem przede wszystkim, a w nocy te materiały, które się należały w ciągu dnia oddają ciepło i w związku z tym temperatura w miastach jest istotnie wyższa niż w otoczeniu, a w momencie, kiedy mamy falę upałów to dodatkowo ten miejski piekarnik nam się włącza i podgrzewa, powodując znacznie większe obciążenie dla zdrowia, a czasem ich życia mieszkańców, zwłaszcza starszej populacji to zwrócę się tam do państwa naszych naszych słuchaczek naszych słuchaczy nie bez powodu o tym dzisiaj rozmawiamy co prawda w ogóle Climate klimacie katastrofy klimatycznej bardzo często rozmawiamy w magazynie EKG, bo jest jeden z kluczowych tematów, którego nie można pominąć już niemożna pominąć prawdopodobnie jeszcze długo nie będzie można pominąć znaczenie ma dla polityk zdrowotnych społecznych ekonomicznych kapitalne znaczenie ma na dziś właśnie opublikowany został taki dokument w miastach czy na temat zagrożeń miast wobec kryzysu klimatycznego opracowany ten dokument właśnie przez wspomniany już zespół doradczy do spraw kryzysu klimatycznego przy prezesie Polskiej Akademii Nauk oprócz tej diagnozy, które pani pani profesor teraz powiedziała nie w tym dokumencie jak rozumiem są także odpowiedzi co robić jak prowadzić miejskiej polityki, żeby przepraszam za to sformułowanie tej kwadratury koła wyjść, bo z 1 strony miasta przyczyniają się z drugiej absorbują te skutki, które są być może dla mieszkańców miast jeśli nie teraz w przyszłości katastrofalne to co to powiedzmy w szarą Biden szlachty co trzeba robić przede wszystkim w komunikacie staraliśmy się przeanalizować co stanowi największe zagrożenie to starcie jeszcze diagnostyczna zarówno w zakresie zwiększania emisji poboru energii, czyli tych aspektów które, które zwiększają zagrożenie klimatyczne jak i a pewnego kapitału miast Aten, a zielony kapitał polskich miastach jest dalszym ciągu dosyć wysoki natomiast w działaniach rekomendacje innych właśnie odnieśliśmy się do do tego jak zmniejszać zagrożenie, czyli mitygować się do zmiany klimatu i jak się adoptować, bo zmiany klimatu będą postępować, nawet jeżeli ograniczymy zredukujemy emisję to jest taki rozpędzony pociąg na dużą inercję w związku z tym i tak i tak musimy się do tych zmian adaptować i tutaj jeśli chodzi o adaptację bardzo ważne w miastach jest, a powiązanie tych celów klimatycznych UE ze strat różnymi strategiami rozwoju integracja i przede wszystkim zmiany w zakresie planowania przestrzennego obejmujące bardzo intensywne wdrażanie błękitną Zielonej infrastruktury i myślę, że kilka tygodni temu o tym w magazynie EKG mówi trochę, szykując się do tej przyszłe rozmowy trochę, zwracając uwagę na to jak bardzo zróżnicowane albo inaczej jak rozległy jest temat katastrofy klimatycznej jak dotyka różnych dziedzin naszego życia i myślę sobie, że mimo, iż o tym rozmawialiśmy o tej błękitne zielone infrastrukturze miejskiej to bardzo proszę, żebyśmy raz jeszcze sobie wyjaśnili co to znaczy, że to są generalnie systemy zieleni i wody różnej skali począwszy od struktury zieleni miasta skończywszy na na ogrodach deszczowych przydomowych w związku z tym ta Błękitna Zielona infrastruktura, czyli zieleń powiązana z wodą i również jeśli traktujemy jako infrastrukturę to są, a celowo zaplanowane struktury, które mają służyć mają świadczyć pewne usługi ekosystemowi tak wśród tych usług Eko systemowych m.in. są korzyści regulacyjne w związku z tym niebiesko Zielona infrastruktura reguluje klimat reguluje również cykl hydrologiczny, a i dzięki temu możemy np. zagospodarowywać spływy opadowe te wielkie opady nawalne, które zdarzyły się w tym roku w polskich miastach w pierwszy będą się powtarzać tak na pewno będę się drugie rozumiem, że jeżeli będziemy myśleć i przewidywać żona i mieć świadomość, że będą się powtarzać to tak możemy, a przepraszam budować konstruować zmieniać nasze miasta by skutki no i starać się minimalizować nie powiem, że skorzysta na nich, bo to może byłaby przesada, ale zminimalizować te negatywne, które demolują naszą rzeczywistość ten krajobraz dookoła tak nie za późno na to gdzie pan nigdy nie jest za późno, żeby zmniejszyć skalę strat, bo nie działanie będzie nas kosztować dużo więcej natomiast ta blisko Zielona infrastruktura może nam przynosić różne inne korzyści, jeżeli w nią zainwestujemy, bo to jest również tworzywo struktur struktur rekreacyjnych miasta z każdej skali, a pandemia pokazała nam jak bardzo potrzebujemy przestrzeni do rekreacji do wypaczeń w wypoczynku blisko miejsce zamieszkania to jest grupka która, która wchłania wodę to jest naturalny parasol, który nas będzie chronić przed w no pewnie zespołu ciepła, ale częściowo ograniczać tę wyspę ciepła i chronić przed upałami i w związku z tym panie proszone są im tak, a wprowadźmy jeszcze bardziej kontrowersyjny temat przynajmniej dla niektórych może on jest wciąż jest kontrowersyjny, dlatego że wciąż potrzebujemy jeszcze więcej wiedzy jeszcze więcej dowodów takiego samego wspólnego przekonywania się jak istotne są sprawy, o których teraz mówimy i porozmawiamy o transporcie miejskim co w tej dziedzinie należałoby zmienić by również się poprawia sytuację miast i w przyszłości unikać tych jak najbardziej negatywnych zdarzeń związanych z konsekwencjami zdarzeń związanych z kryzysem powodowanych przez kryzys klimatyczny tak patrząc na sektorowe zużycie energii transport, a to zużycie energii emisję c 2 w transporcie rosną w związku z tym to jest kluczowa sprawa zarządzanie mobilnością w ogóle w miastach jest kluczowe dla integracji łagodzenia tej antropologiczne zmiany klimatu, jaki byłby najbardziej pożądany scenariusz po pierwsze, my przez przede wszystkim musimy, a zmniejszyć zużycie energii i się w transporcie i tu można to zrobić na różne sposoby i poprzez EW wprowadzanie takich niskoemisyjnych albo bez emisyjnych systemu transportu stawiać na na transport trwa ruch pieszy rowerowy wspierać też transport publiczny, żebyśmy nie używali tylu samochodów albo np. systemy współdzielenia współużytkowania w transporcie no, a jeśli chodzi o strukturę przestrzenną musimy zapobiegać przeciwdziałać z organizacji, czyli rozlewaniu się miast mieszkańcy, którzy dojeżdżają do pracy są powodem zwiększania tego intensywności tej intensywności ruchu, więc świetnym rozwiązaniem jest taka zasada miast 15 minutowych takich miast zwartych i wielofunkcyjne, gdzie w ciągu tych 15 minut wszędzie można dotrzeć pieszo albo rowerem to w związku z tym co się wiąże nie tylko z działaniem w sektorze transportu, ale również planowania przestrzennego to jest możliwe także w dużych miastach tak to jest możliwe także w dużych miastach, aczkolwiek znaczy są takie są miasta, które są za PLA zaprojektowane w taki sposób, że dzielnice tworzą takie wielofunkcyjne samowystarczalne obszary dostępne właśnie w w tej ochronie 15 minut dojścia pierwszego oczywiście, że tak w takich takich ogromnych miastach jak Warszawa gdzie, gdzie przemieszczania się ludności wiąże się ona z różnymi miejscami pracy tutaj przede wszystkim transport publiczny musi odciążyć ten ruch kołowy dzięki temu, że podjęliśmy pana, a na końcu naszej rozmowy ten wątek transportu okazało się, że wcale to nie jest kontrowersyjny, choć się dla niektórych może się wydawać, że zawsze jak usłyszał o tym, że trzeba ograniczać możliwość poruszania się samochodem to jest jakaś kontrowersja wcale nic kontrowersyjnego przynajmniej w mojej ocenie nie padło, bo było szereg zaleceń jak można sobie serze ze sprawą radzić pani prof. Anna Januchta Szostak z wydziału architektury Politechniki poznańskiej i zespołu doradczego do spraw kryzysu klimatycznego przy prezesie Polskiej Akademii Nauk była gościem tej części magazynu EKG bardzo dziękuję za rozmowę rozmawialiśmy na temat opracowania, które we wspomnianym zespole powstało na temat zagrożeń miast wobec kryzysu klimatycznego to świeża dzisiejsza publikacja wszystko co jest w kryzysie klimatycznym jest warte nie tylko naszej uwagi, ale poważnego potraktowania dlatego bardzo dziękuję za tę rozmowę kończymy pierwszą część magazynu EKG słyszymy się po informacjach będziemy rozmawiać o tym na ile widać już oznaki słabnięcia naszej gospodarki Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA