REKLAMA

Trauma, przemoc seksualna oraz publicystyka we współczesnym malarstwie młodych twórców

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-10-05 11:40
Audycja:
Czas trwania:
14:45 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska młodość plus malarstwo równa się właśnie za chwilę postaram się w kulturze osobistej na to pytanie odpowiedzieć okazją jest wystawa MO jak młodość, którą będziemy mogli oglądać w Państwowej galerii sztuki w Sopocie już od 14października Piotr Sarzyński krytyk i popularyzator sztuki publicysta tygodnika polityka i kurator wystawy jak młodość jest dziś gościem kultury osobistej witam serdecznie Rozwiń » dzień dobry malarstwo żyje tak zaczyna pan tekst kuratorski dotyczący wystawy no i tu pojawia się moja wątpliwość, skąd w ogóle potrzeba przekonywania, że tak właśnie jest czy ktoś malarstwo wyprawił jakiś niezapowiedziany pogrzeb no w tej chwili okazuje się, że już tego pogrzebu nie było ale, ale groziło pogrzebem, a przynajmniej zgonem bez pogrzebu, bo rzeczywiście był taki czas sztuce współczesnej szczególnie w drugiej połowie dwudziestego wieku, że te tradycyjne gatunki sztuki tak jak malarstwo rzeźba grafika mocno się cofa ustępowali miejsca bardzo dynamicznym nowym formom instalacją wideo warto owi tak dalej w sztuce konceptualnej i nagle okazało się, że jednak te sentymenty ludzi do tradycyjnych form ekspresji artystycznej są na tyle silne że, że od pewnego momentu ten trend nie wiem czy się odwróciła się na pewno zahamował i to malarstwo powróciło do Łask co mnie osobiście cieszy, bo świadczą ci wychowują lista na napisach się czy Leonardzie da Vinci to jakoś trudno było wyobrazić, żeby nagle to malarstwo zniknęło no właśnie to jest także lubimy po prostu to co, choć trochę znamy wolimy bezpieczeństwo w obcowaniu ze sztuką w czasach, kiedy wszystko może być dziełem sztuki wciąż właśnie potrzebujemy obrazów, które powstały, bo ktoś wziął do ręki pędzel postawił sztalugę i przelał na płótno barwy i emocje i pokazał, że nie jest też mistrzem w swoim fachu, a troszkę pewni czeskimi za tym, żeby odróżniać im rzeczy dobre od złych na podstawie tego czy ktoś potrafi coś zrobić czy nie no z całym szacunkiem dla współczesnej sztuki progresywnej nazwijmy ją, jeżeli jest to mięta Kulka papieru rzucone na podłogę być może ma ona jakieś przesłanie niesie te ironizował ci odrzucać takiej koncepcji artystycznej, ale stoimy trochę wobec niej bezradni, dlaczego to właściwie wielka sztuka czy, dlaczego ty w ogóle sztuka, a jeżeli ktoś maluje lasy rynkowo pół roku obraz współcześnie i staje zachwyceni i nie możemy pensja też tak namalował Noto to jak pozwala nam się troszkę pewni by poczuć podobno lasów na pewno łatwiej kolekcjonować inne gatunki sztuki co jesteś nie bez znaczenia łatwiej pokazywać w muzeach i na pewno dochodzi też taka nasza tradycyjna słabość do sztuki dawnych, kiedy ostatnio malarz malarka otrzymał paszport polityki, a ostatnio właśnie Małgorzata Mirga ta to takie malarstwo poszerzający jeszcze trochę granice malarstwa, bo malowanie ma materiałem wyższy wanie łączeniem ale, ale takich konwencji właśnie malarstwa w poszerzonym po absolutnie się mieściło przepiękna sztuka zresztą wróćmy do Sopotu i na wystawę jak młodość, które będzie do zobaczenia tak jak powiedzieliśmy już w połowie października jednocześnie, choć otwiera się w połowie jesieni można tak powiedzieć pan nazywają ucztą nowalijek rozumiem, że świeżość to podstawowy atut tego co zobaczymy jak rozumiem pracę, jakie wybrał pan na wystawę to reprezentacja różnych malarskich nurtów tak jak różnorodna bywają noweli tak dodam tylko, że na szczęście, bo miałbym duży problem nie musiałem dokonywać wyboru, bo jest to w całości pokazywana 1 kolekcja kolekcja, którą Mbank postanowił zbudować za pieniądze, które gdzieś tam sprzedał stare dzieła sztuki postanowił zainwestować młodych właśnie w czasie pandemii uznając, że to trochę pomoże młodym artystom młodym galerii, które no ów zaczęły cienko przysiąść gdy, więc wyboru na szczęście nie trzeba było pokazujemy całą tę kolekcję natomiast tym i noc ciała oczywiście jakoś ułożyć trzeba się zastanowić co w tym młodym malarstwie jest i tak chyba pierwszą rzeczą, która przychodzi do głowy najważniejsze to właśnie różnorodność tej sztuki, że skończył się na szczęście ten czas w Polskiej sztuce, gdzie każdy chciał być sosna, ale w związku z tym malował zaciekami farby spływającej w jego konwencji zakładając, że skoro osiągną sukces to dlaczego ja nie no tak nie tak sztuka nie działa na szczęście teraz widać dzieci młodzi artyści i w każdy próbuje znaleźć swoją drogę to strasznie fajne, że oni od początku pewnie jeszcze na studiach, a już na pewno tuż po studiach próbują się jakoś odnaleźć próbują być osobnik próbują być indywidualizm i może czasami troszeczkę na siłę ale, ale większość właśnie nie to to jest to się czuje w rozmowach w patrzeniu nawet na tę sztukę że, zanim to jakaś osobowość jakiś myślenia świecie czasami może naiwne, ale ale, ale takie szczere, a jest bardzo ciekawe czy są takie tematy, których młodzi artyści unikają też takie, które często eksplorują sztukę nazwijmy to publicystyczna, ale komentująca rzeczywistość życie uciekają od tego czy wprost przeciwnie do niedawna uciekali co mnie zresztą martwiło, bo nie będzie lubię sztukę publicystyczną to źle brzmi, ale lubię sztukę, która się bierze za bary z rzeczywistością, która stara się próbować odpowiadać na pytania, które nas wszystkich trapią na te problemy, które się wokół dzieją i tego było bardzo mało teraz oczywiście tak 1 taki malarstwo, bo mówimy w tej chwili malarstwie w innych dziedzinach było troszkę inaczej zaczyna się pojawiać jest coraz więcej natomiast co dominuje nowe dominuje jednak przede wszystkim taka sztuka my zaglądania w głąb własnej duszy, czyli chęć opowiadania o tym co przeżyłem co czuje o przerabiania własnych traum, które często są często są bolesne wy np. na tej wystawie mamy sporo malarstwa kobiet więcej niż mecz w ogóle uważam to inna, że to malarstwo kobiet dużo fajniejsze w tej chwili rozwija niż malarstwo mężczyzn i i to jest niesamowite, bo część z tych artystek ma po prostu bardzo jakiś taki dramatycznej traumatyczne przeżycia osobiste typu rynny typu np. mniej jakiś seksualnych złych doświadczeń tak dalej im i one próbują w tym malarstwie cały czas przepracować jakoś się z tym uporać się psychicznie dlatego też takie często głębokie malarstwo takie, że Lis może nawet nie do końca wie, o co chodzi i co stało za tym, ale wie, że coś stało, że gdzieś tam jest jakiś problem i dlatego not te fascynujące, bo mój no nie wszyscy na szczęście nie wszyscy mają one takie doświadczenia, ale bywają to są zazwyczaj wtedy takie takie prace, które jakoś tak szczególnie poruszają, a kogo są oprócz siebie oczywiście i niech nie zabrzmi to negatywnie zapatrzeni w patrzeniu ci młodzi twórcy szukają wzorców np. tych malarza którzy, jakby przywrócili malarstwo, o czym pan mówił Niemiec Wilhelm Sasnal np. Agata Bogacka właściwy malarstwo wszystko było można powiedzieć, więc jeżeli ktoś ma spore opatrzenie ze sztuką to zawsze, stając przed obrazem artysty ma w głowie jakiś połączenia synaps, które sprawiają, że widzi w tym od razu innego twórcę, który już kiedyś malował nie da się tego tak do końca uniknąć natomiast tutaj myślę, że w tym pierwsze tonie rzeczywiście leżą są wpatrzeni w siebie, bo to jest to, o czym mogą wiarygodnie na razie mówić ich doświadczenia życiowe są jeszcze dość skromne ich przemyślenia na temat świata polityki procesów globalnych no te są są młodzi tymi przemyśleniami, więc fani tematy podejmują, pokazując w niej swój swoje wkurzenie na świat swoją niezgodę na różne rzeczy, ale najbardziej wiarygodnie oczywiście mówią o sobie i sięgają po różne wzory te właśnie fajne, że tam nie ma tylko tej wciąż pewnie jest Agata Bogacka pewnie dziś ten Marcin Maciejowski pewnie dziś ten Wilhelm Sasnal i paru innych Jakub Julian Ziółkowski ale, ale zasadniczo to tak dziś to jest cień oni próbują gdzieś znaleźć swój kącik, gdzie będą robić coś, czego inżynierowi no dobrze to, żeby używać stosowanego już do określania niemal wszystkiego słowa narracja spytam w jego opowieści to wszystko się układa na wystawie w Sopocie jak pan pracę podzieli pogrupować czy może wolał zaniechać tego pomysłu, żeby niczego żaden sposób nie szufladkować no tak mam ten problem zawsze na wystawach, na które chodzę, że zadaje pytanie czy kurator za bardzo ingerował w w treść sztuki czy za mało ingerował jak się za bardzo ingeruje to jest właśnie wystawa kuratorami wystaw artystów źle jak się w ogóle nie ingeruje tylko Wiesia te, żeby było ładnie też niedobrze bo jakby nie odpowiada się, czego odbiorcy właśnie wprowadza jeszcze większy chaos po co ta wystawa to ja zawsze pytam np. od której strony zaczyna malować zawsze są podzielone Marek, a więc tym razem też smokami o tyle trudne, że wszystkie pomieszczenia są okrągłe, więc ważne miały źle ich prawo tych pewny, więc zawsze coś znaleźć jakieś takie pośrednie wyjście, które podpowie pewne tropy, ale nie będzie bardzo narzuca tej narracji w tym przypadku ja się ograniczyć do takich 3 opowieści, ale w ich ramach jest to bardzo duża dowolność od trochę o nich wspomnieliśmy pierwsza to jest takie taką opowieść pod hasłem obserwatorzy świata czy lustro na gościńcu, czyli właśnie ci co, którzy głównie przyglądają się i otoczeniu komentują jakoś to tu jest sporo no i Bolesław Chrobry, który właściwie takim prawie publicystom malarzem publicystą najbardziej, ale są też twórcy, którzy młody np. dziewczyny, które strasznie fajne robią taką wrażliwą sztukę, ale właśnie o problemach tych które, które nas dotyczą którymi, który nas bolą tak jak Anna Grzymała Filip Kępka w Zofia Pałucha, która ma taką pracę w ogóle pandemiczną Marta nadal, więc jest trochę taki żart artystów, którzy fajnie się rzeczywiście to to jeszcze na tym gości ustawiają przyglądają drugi jest ten wątek, który najwięcej dziś mówiliśmy, czyli taki takie pytanie kim jestem bardzo kim jesteś inny, czyli takie zaglądanie w głąb przyglądanie się innemu człowiekowi bez szerszych kontekstów raczej psychologia raczej emocje raczej dusza raczej doświadczenia itd. i trzecia taka grupa jest sobie nazwał metafory rebusy ukryte narrację czy są takie prace które wymagają jak nieoczywiste wymagają pewnego namysłu odbiorcy, o co właściwie twórcy chodzi czasem łatwo odczytać czasami trudniej, ale one są zbudowane z pewnych kontekstów pewnych odwołań historycznych pewnych odwołań do historii sztuki, ale też pewnej redukcji np. w sztuce abstrakcyjnej, gdzie patrzymy nie wiemy właściwie jest ładne albo brzydkie, bo raczej nie podoba albo nie, ale możemy też próbować, jakby czytać coś w tym w tym malarstwie dlatego zdecydowaliśmy, że w ogóle taki zabieg, który bardzo rzadko zdarza się na wystawach i wszystkich tych młodych artystów do 3005. roku życia taka jest endecy Zura czasowa poprosiliśmy o auto komentarzy do prac, które są na wystawie i to jest fascynujące w ogóle sprawa, jeżeli ktoś będzie zostawić to zachęcam do tego, żeby je samemu popatrzeć na obecni czytać zastanowić się co artysta miał na myśli, żeby odwołać do tego nawet do tego wyższe danego zwrotu, a później przeczytać i ja sam bym wielokrotnie zaskoczony jak moje od jak mój odbiór pracy zupełnie zbiega się z tym co artysta chciał powiedzieć czasem się biega, ale często się rozbiegu no to jest fantastyczne, bo to pokazuje potęgę malarstwa tego, że właściwie każdy może stanąć widzieć w tym obrazie co innego sam artysta milicyjnego każdy z twórców może zupełnie innego proszę państwa 14października otwiera się już wystawa jak młodość w Państwowej galerii sztuki w Sopocie także zapraszamy w imieniu tej galerii, która rzeczywiście słynie z fantastycznych wystaw Piotr Sarzyński kurator wystawy znany także znany krytyk publicysta tygodnika polityka był gościem kultury osobistej bardzo dziękuję ja dziękuję ido nam będzie wystawa trwała całe 2 miesiące więc, choć nie jest to środek sezonu nadmorskiego to może przez 2 miesiące do połowy grudnia znajdzie się kilka, żeby wypaść pooddychać jodem, a przy okazji zobaczyć naprawdę świetną sztukę pełną dynamizmu Energi jest bardzo blisko morza galeria bardzo dziękuję Paweł Kierzniewski program wydawał Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia czesne informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA