kultura osobista przy mikrofonie Filipka kurz dzień dobry państwu jest ze mną Katarzyna Orzeszek problem ska z fundacji ciało umysł dzień dobrem dzień dobry i będziemy rozmawiać o trwającej dwudziestej edycji Międzynarodowego festiwalu sztuki tańca performansu ciało umysł edycja wyjątkowa, bo właśnie okrągła, ale wyjątkowa także, dlatego że festiwal odradza się post pandemicznej jego tegoroczne hasło brzmi niech żyje, ale to jeszcze nie jest takie życie w pełnym
Rozwiń »
wymiarze mam wrażenie na co trzeba było położyć nacisk, przygotowując właśnie te edycje festiwalu ciało umysł przede wszystkim chciałem, żeby wybrzmiało niech żyję nie żyję tak ja nie kryją dlatego w radiu radiu tak dobrze nie można wyrazić po bardziej wizualnych naszych materiałach widać na co trzeba było zwrócić uwagę myślę, że już troszkę mieliśmy doświadczeń zebranych z zeszłego roku no bo poprzednia edycja też odbywała się już się w takim czasie zamknięcia mieliśmy dużo szczęścia, bo udało nam się przeprowadzić wszystkie wydarzenia, które miały się odbyć w tzw. Realu także także to się nam udało jeśli chodzi o takie różnice w porównaniu z poprzednimi latami które, z którymi się musimy borykać to ciągła taka niepewność co do tego ile osób na widownię wejdzie czy ktoś nie zachoruje artystów czy będzie, jakie będą ograniczenia przy wjeździe do kraju i z tego też powodu m.in. nie mamy w tym roku artystów stricte zagranicznych przyjeżdżających z zagranicy, bo byłoby to bardzo trudno żeby, żeby doprowadzić program do, a od początku do końca w takim kształcie, jaki został zaplanowany przez dyrektor artystyczna Edyta Kozek, ale też przyświeca nam taka taka taka wizja tego, żeby jednak teraz ten świat się na tyle otworzył, że definicja tego to jest zagraniczne troszkę się zmienia, bo wszyscy artyści wędrują po świecie przyjeżdżają wyjeżdżają i tak jak mówię ta droga definiujemy co to znaczy to znaczy tam między narodowość tak gdzieś, gdzie każdy w środku już nosi w sobie tę te międzynarodowe także w porównaniu z poprzednimi edycjami mówili od tych wcześniejszych niż poprzednia to np. jest taka różnica, że nie ma zespołu duży tak, które przyjeżdżają będziemy pokazywać status skupiliśmy się w tym roku na premierach jest to właściwie można powiedzieć festiwal premier, bo poza 1 wydarzeniem wszystkie wszystkie nasze wydarzenia są premierami także są też duże niespodzianki dużo, bo przed premierą jak wiadomo nie zawsze wiadomo jak to będzie wyglądało za nami są już w tej chwili w ubiegły weekend 2 premiery Edyty Kozak na 4 Terra incognita, a to piękny spektakl o spotkaniu z kilku wymiarach o spotkaniu z samą osobą o spotkaniu z przeszłością, ponieważ ten spektakle ma też sobie taki nosi tak taki reset Res historyczne, ponieważ jest powstał na bazie spektaklu z pierwszej edycji festiwalu, kiedy jeszcze naszą inną nazwę z 1995 roku taką, jaka sięgnęła do do tego spektaklu do tych ludzi, którzy tam wtedy wystąpili i oni spotkali się po 20 iluś latach oraz po raz pierwszy, bo mieli taką taką przerwę do spotkania i postanowili spróbowali razem no nie odtworzyć, bo to jest pytanie czy można w 100% odtworzyć tak ten spektakl ale, ale to sięgnęli do tych wspomnień, więc byłyby przepiękne spotkanie właśnie właśnie tych ludzi, ale też trzeci wymiar spotkania to spotkanie z przyszłością, dlatego że do tego spektaklu Edyta Kozak zaprosiła też generacji młodych tancerze którzy, z którymi pracowała i którzy jakiś swój taki osobisty sposób odnieśli się do tego co wydarzyło się te 20 parę lat temu, a druga premiera Jacka Przybyłowicza, które już także się odbyła humani corporis fabryka bardzo ciekawa forma słuchowisko choreograficzne z charyzmatycznym głosem Andrzeja Chyry i 2 charyzmatycznym też mogę powiedzieć tancerzami, którzy wystąpili z Ryszardem Kalinowskim i Grzegorzem pani takie spotkanie kilku gwiazd można powiedzieć bardzo takich doświadczonych dojrzałych artystów stworzyli na spektakl entuzjastycznie przyjęte przez przez widownię euro jest to swoiste wykład anatomiczne o o maszynerii ciała teksty, które tam słyszymy są to teksty atomu z szesnastego siedemnastego osiemnastego wieku właśnie takie traktaty o ciele bardzo bardzo ciekawa propozycja taniec na stole sekcyjnym tak o tym o tym mówimy, a że teraz znajdują się właśnie porozmawiają otwiera o tym co się wydarzy w najbliższym czasie, dlatego że festiwal potrwa jeszcze do 17października ta trzecia premiera złe ziele performans Magda Jędra czytam w opisie tego wydarzenia, że artystka od kilku lat pogłębia wiedzę na temat przyrody, szukając kanałów komunikacji ciała ludzkiego ciała roślinnym i brzmi intrygująco i rodzi pewne wyobrażenia, ale jeśli mogę spytać, czego możemy się potem forma się spodziewać no sama jestem ciekawa też też nie widziała mogę tylko wiem tylko tyle ile Magda chce zdradzić nam z tego z tej pracy opowiada o tym że, zwłaszcza te rośliny, na które w tym spektaklu zwraca uwagę to to są tzw. rośliny niechciane, czyli chwasty i obserwuje ich strategie przetrwania i one są takim punktem wyjścia dla stworzenia tego spektaklu tak jak mówił ja nie wiem co no zobaczymy konkretnie Magda, opowiadając o tym spektaklu mówiła o pracy z bezruchem i parkur rem także bardzo takie sprzeczne z przed snem i kontrastujące elementy zobaczymy bardzo to to też brzmi ciekawie tutaj dramatu szkoły tego spektaklu jest Anka Herbut także myślę, że zdarzenie jak tych cech tych postaci także coś bardzo ciekawego z tej energii, którą Magda ma w sobie bardzo zachęcam to tak tutaj przy okazji wspomnę, że festiwal trwa też na tzw. scenie czyni to w internecie krótko mówiąc na naszym kanale nie od opinii na Facebooku, gdzie można grzebać takie rozmowy przedpremierowe ze z artystami bardzo zachęcam do obejrzenia tego, bo to daje takie ptaki po pogląd na to jak ta praca powstawała, jakie są jej źródła także, jeżeli ktoś wybiera jeszcze Magda Jędra to na pewno jądra to na pewno warto warto sobie to nie to obejrzeć przed, a po spektaklu też będzie rozmowa z centrum sztuki współczesnej zamek Ujazdowski tam się przenosimy na najbliższe najbliższy weekend, a później te te rozmowy też puszczamy w internecie także, nawet jeżeli ktoś się będzie musiał już biec nie zostanie na rozmowę to to zachęcamy do do posłuchania na koniec festiwalu na tańcu rozmawia z naszymi artystami na koniec festiwalu planujecie wydarzenie specjalne pod hasłem imprezka takie podsumowanie wydaje się ostatnich 20 edycji zresztą z tego co pani mówiła zaglądać do historii bardzo mocno tego festiwalu przy okazji tej okrągłej dwudziestej edycji właśnie i to ma być takie wydarzenie z aktywnym udziałem widzów i świadczy o tym, że wokół festiwalu wyrosło już grono takich wiernych sympatyków widzów, których jesteście pewni no tak myślę, że to środowisko tańca jest dość już ugruntowane, ale też ciągle się poszerza to nas bardzo cieszy o nowe po prostu pokolenia które, które dorastają i przychodzą przychodzą do nas na koniec mamy nawet 2 wydarzenia specjalne, bo wielką grę przegrana jedno to tzw. imprezka to jest szesnastego sobota to całodniowe wydarzenie, w którym bierze udział aż artystów to więc, ale wydarzeń mamy 14 każdy o charakterze premierowym to są różne przeróżne formy od wykładów performatywnych przez mini warsztaty performance, a także wystawę fotografii oprócz oprowadzanie po byli też wprowadzenie performatywne, więc nie takie nie kustosz przy dźwiękach oprowadzi, ale artystka, a także bardzo różnorodne wydarzenia tak one są takie było zadanie dla dla artystów, którzy biorą udział w tym w tym wydarzeniu, żeby się w jaki sposób odnieść do festiwalu natomiast tutaj każdy z nich miał absolutnie wolną rękę tak także my też tego tego nie wiemy to tak trochę chcieliśmy, żeby to było dla nas taka taki prezent urodziny, choć okazji do dwudziestej dwudziestej edycji i chcemy się nim dzielić dzieli ze wszystkim, ale też sami sami same z ciekawością będziemy będziemy na to czekać i to to jest pierwsze pierwsze wydarzenie tak jak mówię całodniowe podzielone na 4 bloki także można sobie sobie wybrać zakończone tańcami nic zatem wileńskim, a w niedzielę to jest to drugie wydarzenie specjalne, o którym o, którym wspomniałam wielka gra o to tu chodzi, czyli taki teleturniej improwizowany udziałem publiczności to jest też takie wydarzenie, w którym bardzo liczymy na aktywny udział publiczności będą wspomnienia będą pytania i zadania związane z 20 edycjami festiwalu to zapowiada się bardzo bardzo dobra ciekawa ciekawa zabawa to jeszcze publiczności i o tym jak artyści postrzegają swoją pracę, bo z 1 strony zwracać się do swoich stałych widzów, a z drugiej strony wydarzenie jest rozpoznawalnej wydaje mi się rozpoznawalne coraz bardziej czy trzeba mieć jakieś kompetencje jakąś szczególną wrażliwość by przejść do komuny Warszawa na zakończenie festiwalu na spektakl performance i czerpać pełną garścią macie jakiegoś idealnego widza decydowanie o odpowiedź na to pytanie brzmi, że nie mamy idealnego widza, bo idealnym hitem jest każdy widz, który przejdzie i obejrzy nasze nasze wydarzenia, a ja co roku sprawdzam to ona na mojej rodzinie czy te wydarzenia, które proponujemy są hermetyczne czy nie są hermetyczne często się z takim, bo trudno powiedzieć zarzutem taka jest taką opinią spotykamy i co roku z przyjemnością obserwuje na różne pokolenia mojej mojej rodzinie, że dochodzą zadowoleni wzruszeni naprawdę przejmują i chłoną te wydarzenia, które proponujemy jak gąbka także przy naprawdę to jest jakieś taka zmora nasza że, że czasami się mówi, że to jest, że to jest hermetyczne kompletnie się nie możemy z tym z tym zgodzić, gdyż jest ten dystans ludzie po prostu próbują na rozum coś zrozumieć i wydaje im się, że to co my mamy do zaproponowania to jest coś coś dziwnego trudnego podczas gdy na tak wielu poziomach można odbierać renta i ona ma tak wiele różnych odmian niuansów te stąd też nasza nazwa rak to nie jest festiwal tańca współczesnego tak jak on się kiedyś kiedyś nazywał to jest festiwal sztuki tańca i performansu, bo chcemy pokazać jak szerokie spektrum obecnie sztuki performatywne mają też sztuki, które są związane właśnie chciałem z ruchem z przestrzenią ja to jest tak wielowymiarowe, że stąd zresztą, chociaż to nasze wydarzenie specjalne wielka gra a o co chodzi, bo właśnie tam trochę będziemy podsumowywać tego się nie da zamknąć w 23 dania, ale na pewno da się to poczuć każde państwo może się o tym przekonać festiwale ciało umysł dwudziesta edycja festiwalu sztuki tańca performansu trwa jeszcze w Warszawie do 17października ze mną była Katarzyna Orzeszek Groblewski z fundacji ciało umysł dziękuję bardzo, dziękuję zapraszamy do zamku Ujazdowskiego i do komuny Warszawa za kilka chwil godzina dwunasta w radiu TOK FM informacje program przygotował Paweł Kierzniewski ja nazywam się w Lipkach już do usłyszenia
Zwiń «