REKLAMA

„Belle”, czyli wielowymiarowa opowieść dla dzieci dorastających w świecie nowych technologii

Projekcje
Data emisji:
2021-10-07 11:10
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:22 min.
Udostępnij:

„Belle”, najnowszy film mistrza kina familijnego - Mamoru Hosody , to efektowna mieszanka klasycznej opowieści o „Pięknej i Bestii” i post cyberpunkowych motywów. Obraz dotyka trudnych społecznych kwestii pozostając jednocześnie inspirującym, optymistycznym i wizualnie atrakcyjnym spektaklem. Film został owacyjnie przyjęty w Cannes, a w Polsce można było go obejrzeć na festiwalu Kino Dzieci. Dr Agnieszka Kiejziewicz, znawczyni kultury japońskiej opowiedziała o najnowszym filmie Hosody w kontekście jego dotychczasowej twórczości oraz problemów, które tym razem reżyser postanowił poruszyć.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest organizator ósmego Międzynarodowego festiwalu kino dzieci przy mikrofonie Piotr Kubica jest dzisiaj ze mną dr Agnieszka Kiejziewicz znawczynią japońskiej kultury popkultury czy dobrze dzień dobry witam państwa i będziemy rozmawiali o najnowszym filmie Mamoru osady zatytułowanym Bell to jest film, który w takiej się szerszej dystrybucji będzie w Polsce w przyszłym roku to jest film, o którym się dobrze mówi był pokazywany w Cannes dostał 14 minutową Rozwiń » owację na stojąco to jest też film reżysera, który chyba przy każdym swoje filmy już świętuje sukces bo, bo każdy kolejny w tym osoby jest raczej dobrze przyjęta bardzo dobrze przyjęty poprzedniego nominowana do Oscara to chyba też będzie kolejny sukces zgadzam się z tym, zwłaszcza że w ogóle trzeba powiedzieć, że film osady Bell zaskakuje wizualnie i znowu osobę kolejny raz on przekraczać siebie on ma takie można powiedzieć, że tam ciągoty do przekraczania tej wizualną ości do tworzenia kolorowych miast światu, ale tutaj my zostajemy jako widzowie od razu w pierwszych scenach zderzenie zderzenie z tym przepięknym wirtualnym światem czy też może zobaczyć na naszej leży, więc ten chyba te pierwsze nawet pierwsze spotkanie z tym firma zachęca wizualnie do wkroczenia w cyber świat osady FCB świat, do którego osoba tak naprawdę wraca wolność takie kroki podejmował wcześniej przy samej włos tak i toteż w właśnie szukałem filmu, bo bardzo spodobała ta strona wizualna szukałem filmu, który ma nie jest podobny wizualnie trafią w końcu ona w najnowszym chodzą osoby, czyli do Samborskiego co się dzieje częściowo w rzeczywistości wirtualnej tam jest dosyć podobnie pokazano prawdę tak tak, bo ma swoją pewną wizję rzeczywistości wirtualnej to na pewno nie jest rzeczywistość wystąpi na to jest bardziej świat, który coś obiecuje, czyli on jest on kolorowy oczywiście nie jest nieciekawy obraz trzeba powiedzieć swoje zakamarki można postaci pływają przez ten świat temu, a dzieją się różne perypetie poznają inne postaci, ale przede wszystkim jako cechę tego świata, który też zresztą cecha powraca we jest samostanowienie, czyli to jest chyba stąd też dla młodego widza, który spotyka się z filmami osady, a ponieważ ten młody człowiek z trasy, wkraczając do cyber świata on podejmuje pierwsze decyzje, czyli takie decyzje migracyjne na temat tego jak będzie wyglądał czy on będzie, jakim charakterem tej Bell jest troszeczkę inaczej, bo tej komputer podejmuje poniekąd decyzję, ale jednak młody człowiek akceptuje ten wybór dostaje znowu jakąś propozycję propozycję ulepszonego siebie i to i tak propozycja może uzyskiwać w tym cyber świecie może się rozwijać może znaj odnajdywać nowe pasje, więc ten świat jest jest przyjemny i tutaj osunęła podąża trochę właśnie za takim Polsce PL bankowym spojrzeniem na cyber świat, który obiecuje, który obiecuje no właśnie coś, czego on może jeszcze nie mamy może będziemy mieli kiedyś tym świecie, ale obiecuje, a całkowitą inercję i obiecuje, którzy tam jest dobrze już 2 światy rządzone przez jakieś prawa i Rze, że jest pilnowany np. przez przez strażników czy tam nic nie stanie złego nikomu, a nie złego nie stanie się dziecku, które tam graczy czym jest po co pan może powiedzmy czym różni od takiego ponurego bardziej dostąpił tego co w RPA cyberpunka z Sejmu pan miał pewne założenia gatunkowe tylko, że tutejsze trzeba też powiedzieć jedno, że w tych założeniach gatunkowych Seymour Panka żaden film może no kilka może niewiele, ale raczej filmy wszystkich założeń nie wypełniały i tak jakieś elementy gatunkowe pojawiały się są też filmy inspirowane cyberpunkiem nic nie pojawi się w roli w jakim się w świat itd. mieszka to jest bardzo ciekawe, ale MF w kinie kinie japońskiemu więcej opinii Live act zniknie animowany samo wniknięcie do cyber świata to jest dosyć dosyć nowa rzecz musi być dosyć późno, czyli wcześniej był ten Sejm pan bez cyber świata ewentualnie takim systemem, do którego się bohaterowi nie było takiej krainy do zgłębiania nasze pojawiła około 9 tego ósmego roku chce mieszkać w takim serialu jak seria Experiment Life, a albo właśnie temu negatywne negatywnym cyber świat wracając do Polsce Panta on przekracza Bryanta dlatego gdy mamy trochę trochę innych bohaterów i trochę inne podejście do świata, czyli świat nie jest dyscypliną nie jest zły oczywiście może być poniekąd, ale całkowite dyskurs jest inny, czyli w Polsce banku raczej ci bohaterowie dążą np. do obrony społeczności albo danej grupy albo jednostek tutaj głównym bohaterem już nie jest taki cover konsoli czy czy inny bohater inspirowany Suart, a nie jest to pan trochę owce i kapeluszu tylko raczej będzie to ojciec rodziny albo będzie to właśnie bohater bardzo zaangażowane w swoją społeczność albo właśnie dziecko które, które ten cyber świat zgłębia czy ten postęp w bankach właściwie elementy potrzebnym Polsce bankowe to pozytywne elementy technologiczne, ale właśnie nadal elementy technologiczne czy mamy pewną narrację o przyszłości nie jest jeszcze sens większe mamy pewne sektor bankowy założenia gatunkowe, ale trochę inaczej mówimy o tej ani technologicznej przyszłości, która nastąpiła i to może być zaskakująco wyżej on część, jeżeli mówi się o dzieciach i mediach społecznościowych to w kontekście zagrożenia oraz, że ten świat względne bezpieczeństwo trzeba dzieci i ostrzec tutaj nie ma takiego kazania z ambony nie raczej właśnie tak jak wspomniałaś w tej wirtualnej przestrzeni może wybrzmieć ta podmiotowość sprawczość może bowiem krótko czy wystarczy test o uczennicy, która mieszka z ojcem i jest ów w takich żałoby cały czas traumy po śmierci matki na przenosić się do wirtualnej rzeczywistości czegoś rodzaju portalu społecznościowego, gdzie jest w stanie powrócić do śpiewane ona kiedyś lubiła śpiewać, ale w związku z traumatycznymi przeżyciami nie może się już w Realu w rzeczywistości no to na to zdobyć, więc u daje to pod taką maską pod Avatarem, które zyskuje w tej wirtualnej przestrzeni to podoba się cieszymy, że ten świat wirtualny jest pokazany jako sztuczne to jest także to jest jakiś do końca SK PiS prawda ta rzeczywistość jest to prawdziwe to realistyczna co czyni to realistyczna co ma realny wpływ na na rzecz ludzi i to jest bardzo ważne w tym hit tak, bo czekałem tutaj elementem jest właśnie to połączenie, bo osoba ma taką tendencję do pokazywania, że świat wirtualnej jest ściśle połączony ze światem rzeczywistym i tutaj on to w Bell on to czyni za pomocą stacji to można, a może odpowiedź nie jest w Polsce się to jest początek filmu, więc w tworzeniu Avatara polega w tym filmie na zeskanowaniu pewnych cech biologicznych użytkownika no i ten awatar zawsze zostaje połączone za pomocą tej technologii, którą a, którą bohaterowie dysponują zawsze zostaje wyłączony z ciałem, czyli jeśli coś dzieje się ciało biologicznemu to też ma to związek z Avatarem widać np. nie pojawiał się dziś plamy na skórze tego awatara tak dalej czy kiedy bohater, bo bohaterka tutaj uderzyć w głowę to może też być widoczne na Avatarze, więc ten związek ten związek zawsze jest jakby w tym świecie też można poniekąd odczuwać ból cierpienie, ale właśnie tutaj osada wcale nie mówi o tym, że przez włączenie awatarem nasze ciała ulegną destrukcji tylko on pokazuje właśnie na przykładzie ciała, a co z głównej bohaterki on pokazuje, że głos, który w świecie rzeczywistym jest zamknięty jest uwięziony osi może otworzyć za pomocą tego, że właśnie skan tego tych biologicznych CSM trochę zmienia cechy, więc ona jest sobą, ale jednocześnie nie jest sobą, ale głos może się wydobyć oczywiście też osoba też mówi porusza temat np. uzdrawiającej roli muzyki, więc w ogóle warto wspomnieć, że żeber to jest film bardzo wielowymiarowe i wypływa się bardzo wiele wątków, które oczywiście sprowadzają się do tego że, że poprzez cyber świat można odkryć siebie przeżyć coś uzdrowić się wyleczyć traumę, a jednak wątki też się trzyma na warstwę to jest chyba czeka tam najbardziej podobało, a tam właśnie to jestem bardzo wiele różnych tematów społecznych przewija się w tym tak tak tak, bo to mogą brzmieć, jakby naszym bardzo taki opowiadał jakiś radosny bez bezproblemowe sytuacji ale, toteż teraz mówimy tak może trochę dookoła żeby, żeby zadłużenie z rolnictwa były ale, ale no bohaterka musi się zmierzyć z naprawdę takimi poważnymi problemami to jest siódmy jest przemoc przemoc rodzinna no właśnie i zastanawiam się jak jak to wygląda np. w Japonii stanowiący czy widzowie jakoś inaczej tutaj tam mogą odbierać i czy na pewno na pewno widzowie zauważą ten problem, ale myślę że, przygotowując się do odbioru tego filmu czas głosować drugi problem, którego widzowie mogą nie zauważyć mianowicie coś powie 2 problemy nie tylko przemoc rodzinna, ale też problem dręczenia w szkole albo problem wyobcowania i jeżeli jakby 2 pkt 2 problemy tutaj się tutaj się łączą do tego może obcowania do obcowania zaraz wrócę, ale rzeczywiście wracając do przemocy rodzinnej to film osady to jest negatywne, ale wpisał się trendy 2021 roku w Japonii, a ja pozwoliłam sobie znaleźć trochę trochę statystyk właśnie, przygotowując się do opowieści o tym momencie, kiedy im się pojawił te statystyki oczywiście możemy i będziemy winić, więc pandemie, ale one bardzo się podniosły wie pani w 2021 roku i było to około 200 000 za raportowany sprawę znęcania się nad dziećmi w samym 2020 roku 70 około 70 dzieci zmarło z powodu z powodu właśnie przemocy fizycznej tutaj oczywiście o 200 000, które podamy też zaraportowano przemoc fizyczna i psychiczna i od roku 2019 ten wzrost to jest około 6%, więc to jest to jest bardzo duże, więc widać, że jest to problem jest narastający teraz można pytać jego z czego to wynika albo jak w ogóle społecznie wygląda w Japonii wykresy w Japonii bicie dzieci, a w ogóle w jakby przemoc, czyli klasy przykład na ulicy jest prawnie zakazane więc, więc jedynie 59 krajem która, która właśnie podpisała umowy na temat zakazu znęcania się i w ogóle fizycznego fizycznego takiego kontaktu negatywnego z dziećmi no i od tego momentu a bardzo rozgorzała dyskusja na temat dyscypliny to jest właśnie ten środek środek tego problemu, ponieważ japońskie wychowanie opiera się bardzo dużej mierze na dyscyplinie przy dyscyplina jest prowadzona od pewnego roku życia, ponieważ historycznie i w ogóle społecznie mieli do piątego czasami do siódmego roku życia japoński dziecko może robić co chce, bo ono pozostaje takim rozumieniu społecznym pod opieką matki i ona ono może po prostu się rozwijać może może biegać tak dalej, ale potem kończą też na urodziny dziecko przechodzi, jakby z tą męską energię tzw. opiekę ojca tak symbolicznie prawda oczywiście jest to związane z historycznym wychowaniem edycji, a jeszcze dawniejszych czasach no tak czy owak wtedy dziecko jest włączane w ten schemat szkolny schemat dyscypliny, który jest oczywiście oczywiście rezonuje negatywnie na psychice dziecka to widać w filmach polskich filmów o wręczenie jest bardzo, a i przemocy szkolnej jest bardzo bardzo dużo o przemocy wobec dzieci jest ich trochę mniej i to jest bardzo ciekawe, że osada stworzył taki film, który porusza niesamowicie ważny temat temat na treść dysku dyskutuje oni, a odbiorcą tego filmu jest też dziecko, a więc ono tutaj też pewną pewną naukę z tego filmu może wynieść ten film mi ten film pewien sposób może dzieci zachęca, żeby identyfikowały też swój problem bardziej problem w ogóle społeczeństwa polskiego jest to, że część tych problemów się nie identyfikuje czy dziecko może być wręczone przez lata wobec tego czegoś nie widzi to nigdy nie wychodzi Jana potem wkracza w dorosłość jak ten uszkodzone zepsute naznaczony dorosły jest osoba troszeczkę pod wodzą właśnie tym właściwie animacji przemyca to przesłanie do dzieci myślę to jest to jest bardzo bardzo ważne myślę, że zachodni widzowie młodzi widzowie zresztą przesłanie pewien sposób mogą odczytać takie są, że to jest twórca, który ma ogromny talent żeby, żeby robić filmów, których młodzi ludzie mogą dzieci właściwie, bo też od 10 lat mogą naprawdę poczuć, że to jest dla nich o Spielberga tak mówiono że, że on robić ludzie cech, które pokonują przeciwności losu nie mimo to są dziećmi tylko właśnie dlatego zasobom własnym pokazuje ten czas bardzo ważny i wartościowej i pokazuje podmiotowość i też spraw wczesnej Hansena też z takim reżyserem Jackiem on pełen empatii taka osoba ma niesamowitą umiejętność oczywiście wejścia w skórę dziecka, ale też, jakby on on jak stary co czy nawet nie straci konto rozumie on rozumie to, że dziecko jest dziś na pograniczu też trochę korzysta z kultury japońskiej Benek dziecko właśnie właśnie ono mając to moc sprawczą ma też umiejętność dostrzeżenia różnych światów czy wasze dziecko najlepiej odnajduje cyber świecie, więc tutaj w tej nawet vel społeczność może społeczny starszych pań które, które w pewnym momencie przyglądają się rozrywce tylko odbiorcami, a to młodzi ludzie właśnie potrafi otworzyć te awatary potrafi zrobić cyber świecie zjednoczyć się też działać razem z funkcją jest czymś takim wezwaniem do tego, że jeżeli zawodzi rodzina to, żeby stworzyć z własną, ale podobnie podobnie było przecież mirai w poprzednim filmie, gdzie też największą wyobraźnię miał mały chłopiec i on to on potrafił dostrzec to, czego nie widzieli nie widzieli dorośli innym filmie mianowicie BAC Mono naukowo innym filmie osady też mamy do czynienia z tą przykrą jest przekroczeniem granicy dziecko dziecko umie dostrzec magiczny świat potworów, czyli Okaj, a i też potrafi tam właśnie zyskiwać nowe nowe umiejętności umiejętności walki, tak więc tak, więc usługa traktuje dziecko tego młodego odbiorcę jako taką postać poza wprawdzie więcej postać, która ma moc sprawczą, która też ma swoje przeżycia i w żadnym wypadku jest też bardzo ciekawe w żadnym wypadku nie mniejszej dziecięcej traumy, czyli ci bohaterowie, bo np. motywem powracającym też w twórczości osoby jest brak rodzica, czyli czy śmierć rodzica czy odejście rodzica czy w ogóle nie posiadanie rodziców, więc tej osoby nigdy nie umniejsza tej dziecięcej traumy mówi, że dziecko też potrafi potrafi cierpieć cierpi i przez to to też może wpływać właśnie na jego na jego losy i podejmowane decyzje odwrotną perspektywę przy Wilczycach prawda jednak chyba takim głównym tematem jest szansą jest to co czuje matka, kiedy z dzieci wypływają z gniazda to wszystko są filmy familijne i każdy jest inny perspektywę ego z perspektywy może innego członka rodziny albo inne problemy z wyciągniętym należ też bardzo wielkie polscy twórcy obchodzą się z takimi klasycznymi powieściami, które znamy bardzo dobrze na Zachodzie tutaj jest piękna bestia, która zostaje w bardzo ciekawie zrelaksowana i trochę taką wzmiankę, poznając historię spodziewamy się, że między, o czym w tym to bestia okazuje się, że jest coś zupełnie innym, więc jest to taki ciekawy ciekawe nowe spojrzenie nowe opowiedzenie historii akcji pięknej bestii bestia z tak, tak więc on też na to spojrzeć inaczej, ale czekamy, jakie państwo chcecie inspirują tymi wpływami z zachodnimi bądź inspirującego tego nauczył Japończyków tak się twórców filmowych przede wszystkim Kurosawa faktury, a który te inspiracje zachodnie przynosi i Szekspir Dostojewski, a Dostojewski może mniej zachodnich, ale te inspiracje były obecne, ale też związane z początkami Kinematograf japońskiej, gdzie jednak kino w ogóle do Japonii też docierało Zachodu pierwsze awangardy do Japonii docierały właśnie na podstawie, a dokumentów francuskich, więc Japończycy to nie jest tak naprawdę nowość rząd przetwarza to historie, ale samo samo przetworzenie właśnie właśnie czeka skoro już wspomnieliśmy o Dostojewskim i ślusarze i przemocy to w muzyce warto podkreślić ze swym dla dzieci i naprawdę naprawdę jest drodzy to nie jest coś co miałoby dziesięcioletnie dziecko stron mowa w jakikolwiek sposób firmy są w bardzo przyjemny bardzo przyjemne są godne techno wizualne muzyka prawda to jest świetny spektakl czy rząd wręcz re miksuje sam sobie w tym filmie, bo ta rzeczywistość wirtualna faktycznie nawiązuje do samej głos, czyli filmu z 2009 roku tak, bo wydaje się, że ciekawe ciekawe jest w ogóle to możemy przyjąć taką perspektywę tak zastanawiam się oczywiście rozwijać swój cyber świat jestem bardzo ciekawe co zrobi potem, bo jest on wrócić do tego tematu znowu rozwinie ten brak myślę to już stworzy pewną trylogię, ale tutaj między Bel same włosy też są też są pewne podobieństwa i też można by nawet powiedzieć, że te 2 filmy dzieją się ani nawet może w 1 wiosce, bo tutaj znowu mamy to wiejską taką, a dług wiejską koszcie pewności bankowość to co Japończycy nazywają Rosatom czyli, czyli kolebką, do której się wraca taka droga to jest w ogóle taki koncept jest bardzo silny w kulturze japońskiej, czyli taki koncept, do którego większość Japończyków nigdy nie wróci, czyli tęsknota za utraconą niewinnością tej bliskości i bycia wśród natury i znowu mamy bohaterów, którzy złożą się cyber świecie, którzy w, który w ogóle nie pasuje do tego do tej koncepcji Rosatom, ale jednak jednak tam żyją, więc hossa to pokazuje też ciekawe życie by tak i dalej tropem sektor bankowy on pokazuje, że sir frank albo po Sejmie pan technologia dotrze wszędzie tak naprawdę więc, więc ona już tutaj jest i to technologia w kontekście w ogóle społeczeństwa japońskiego ona już jest nawet w japońskiej kolebce w USA to więc, że przed technologią nie ma ucieczki a, ale nadal jest to film bardzo pozytywnej radzieckich wszystkich czy też niezbyt optymistyczne, kiedy rozmowy szły na osie to znów zaskoczył optymizm, jaki z tego emanują czy on jest zbyt optymistyczne to teraz poza offem szef IEO myślę, że tutaj zależy od percepcji, bo inaczej ten film będzie odbierać rodzic, który ludzie z dzieckiem kina już będzie chciał, żeby taki film był inaczej będziemy odbierać np. domy, czyli zniszczeni patologicznym cyberpunkiem filmoznawcy chcę więc, więc myślę, że zależy od percepcji ja osobiście nie jak wszyscy, a ja osobiście przyznaje, że ich, że dla mnie dla mnie mistrzostwo cyberpunka jest co zaczął etycy człowiek z żelaza właśnie szukam oto więc, gdzie jest bardzo bardzo duża przepaść między tym mamy, ale w piątek tak, ale jednak w pełni jednak to nie jest, bo bywają takie filmy, które męczą mnie albo nudzą takim czasie w takim w takim temacie sektor bankowy jest 6 godzin Szal, do którego przykro przepraszam ale gdy wraca już od animacji, a w tej osobę ten film jest optymistyczne, ale osoba po tej pierwszej scenie pod sceną transferowej, jaką chciałem coś takiego zobaczyć trochę może zaskoczyło mnie zaskoczyła mnie pewne rozwiązania końcowe, których nie będę nie będę zdradzała z uwagi na spoilery ale, ale rozwiązanie końcowe one są dobre dla dla młodego widza osób jest szczery Access, rozszerzając czerwoni ściemnia młodemu odbiorcy, bo nie mówi młodemu odbiorcy, że ja będę wciskał, że technologia jest zła on mówi spoko lubimy technologie przecież lubisz gry Noteci pokaże, że właśnie dzięki technologii możesz coś innego zrobić, że tak jest fajnie, że jest kolorowo myślę, że on po prostu dopasowuje ten film do percepcji młodego widza która, który jest zanurzony od najwcześniejszych technologii my mieliśmy technologia daje byliśmy tacy młodzi, żeby oglądać takie firmy i i tutaj co znowu jego zrozumienie chyba wraca w tych wątkach, więc moglibyśmy chcieć co innego jak chciał innego zakończenia przyznaje, ale cóż by nie był film dla dzieci wtedy dr Agnieszka Kiejziewicz wielkie dzięki za rozmowę dziękuję bardzo, bardzo miło było mi rozmawiać o tym filmie i tam oczywiście polecam, bo mimo wszystkiego co powiedzieliśmy tutaj dzisiaj wszystkich może negatywny koncepcji jest nadal film dla dzieci jest Fin niesamowicie niesamowicie piękny zaskakujących wizualnie UE i przede wszystkim dla dla ile rodzice i dla dziecka taki film, którego tam możemy wyciągnąć wiele tropów wątków może przede wszystkim długo nie myśleć, więc warto tak podobnie jak poprzednie 3 osoby, jeżeli ktoś z jeszcze nie widział to dobra okazja żeby, żeby przekonać do tego twórcy dziękuję bardzo, do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PROJEKCJE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA