REKLAMA

Algorytmy traumy: jaki naprawdę możesz mieć wpływ na to, jakie Facebook pokazuje ci reklamy?

Panoptykon 4.0
Data emisji:
2021-10-07 17:50
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
01h 02:12 min.
Udostępnij:

Sposób, w jaki wielkie platformy dobierają reklamy do użytkowników, z pozoru jest bardzo prosty: reklamodawca zaznacza, do kogo chce targetować komunikat, a platforma wyświetla treści w najbardziej zaangażowanych grupach. Jednak pomiędzy zleceniem reklamy, a zainteresowaniem produktem zawsze pojawia się człowiek, który interesuje się treściami. Wszystko idzie dobrze, jeśli tylko człowiek dostaje dopasowane do siebie treści, ale co się dzieje, kiedy reklamy zaczynają niepokoić, denerwować, a nawet podkręcać lęki i problemy psychiczne?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
witam serdecznie przy mikrofonie Katarzyna Szymielewicz zaprasza na kolejny odcinek podcastu Panoptykon 40 poświęcone działaniu Facebooka mojego ulubionego portalu sportowego, którego działania mechanizmy drą, że opowiadamy krytykuje z uporem być może wartym lepszej sprawy, ale tak naprawdę myślę, że jest naszym obowiązkiem prawników działaczy aktywistów, ale też obywateli po prostu przyglądać się zasadą działania mechanizmu, który ma tak istotny wpływ na życie Rozwiń » społeczne dostęp do informacji cykle newsowych w naszym kraju i za granicą, ale także jak pokaże to, o czym dziś będziemy rozmawiać na nasz dobrostan psychiczny to jak się czujemy czy popadamy w depresję czy popadamy w stan neurotyczny czy rzeczywiście misja, którą Facebook wychodzi publicznie łączenie ludzi pomaganie w kontaktach w docieraniu do informacji materiałów ma szansę się realizować, bo jeśli użytkownik człowiek korzystające z tej machiny tak naprawdę z wyniku tego działania jest bardziej sformalizowany i popada w depresję no to z przegrywa to w mojej ocenie inne funkcje tworzy problem, który po prostu trzeba rozmawiać trzeba, bo Facebook nie jest zwyczajną usługą, której możemy nie korzystać, który możemy unikać, kiedy tylko tracimy ochotę na kontakt z tego typu funkcjonalnością truizmem jest powiedzieć że, że to już jest poważny monopol, którego macki sięgają tak rozległe dziedziny naszego życia społecznego politycznego zawodowego czy jesteśmy w szkole przedszkolu na Uniwersytecie w pracy, która polega na byciu częścią obiegu niósł owego albo polityki albo np. debaty publicznej po prostu nie da się nie posługiwać tym kanałem w ten czy inny sposób, więc wielu osób nie jest to opcja jest to albo kwestia zarabiania na życie albo kwestia bycia poinformowanym w tematach, które są dla nich obiektywni ważne choćby dzisiaj w Polsce trudno wyobrazić sobie nie zaangażowanie się poprzez Facebooka w kryzys uchodźczy czy czy inne ważne tematy, które dzieją się na naszych oczach, więc mamy Facebooka jako monopol posługujący się nie przejrzystymi mechanizmami opartymi o inteligencję i mamy ludzi, którzy klikają klikają nie zawsze, dlatego że lubią nie zaś dlatego, że to realizuje ich potrzeby przynależności potrzeba bycia w kontakcie potrzeba bycia pochowanym czasami klikają, bo algorytm wciąga i konsumpcji treści, które są uzależniające, które są ekscytujące, które odpadają jakąś potrzebę, ale potrzeba nie ma nic wspólnego z przyjemnością i niewiele wspólnego ze wolnym wyborem ten mechanizm jest badany od od lat przez różne grupy w kontekście dyskryminacji w kontekście problemów dotyczących dzieci eskalowanie takich zjawisk jak depresja tendencje samobójcze i cieszę się, że tak jest cieszę się, że ta narracja również się przebija i że to co kiedyś Max Berg mówił o swoim portalu to jest taka spersonalizowana Gazeta, która trafia na twój wróg rano może sobie ją przejrzeć dla swojej przyjemności człowieku, że ta narracja już bardzo mocno nie pasuje do tego co wiemy o zasadzie działania portalu portalu, który działa bardziej kroplówka podpięta do naszego obiegu krwiobiegu pod nasz system nerwowy, które serwuje nam dopaminy serotoniny adrenaliny i naprawdę ciężko jest nam ten koktajl kontrolować się do niego z dystansować treści, które płyną przez przez ten obieg informacyjny są przecież zabawny sposób sporządzony przez reklamodawców, w których interesie jest to, że my będziemy je konsumować na ich warunkach, a nie poddawać krytycznej analizie i do nich dystansować, więc skoro stawką jest zaangażowanie kliknięcie i budzenie emocji to po drugiej stronie musi pojawić się jakiś koszt i to właśnie o tym koszcie będziemy dziś rozmawiać na kanwie bardzo ciekawej historii o powinnam do niej Piotr Bieżuński badacz z no i stronie Uniwersytet w Bostonie Piotr, który na co dzień pracuje właśnie w Zjednoczonych zajmuje się audytowane algorytmów jak sam mówi weryfikuje mierzy potencjalne szkody, jakie komercyjne produkty oparte na różnych agencji mogą wyrządzić zarówno na skalę społeczną, jaki pojedynczym użytkownikom Panoptykon 40 podcast tokfm PL i fundacji Panoptykon witam serdecznie Piotr dzień dobry dziękuję bardzo, zaproszenia rozmawiamy na kanwie eksperymentu, który zaprojektowała wspólnie z fundacją Panoptykon jego bohaterką jest młoda matka nazwijmy ją Joanną Joanna jest jedną z tych osób, dla których Facebook stał się źródłem niepokoju i wyzwalacze traumatycznych wspomnień zdrowie to zawsze budyń drażliwy temat, a pogłębiło się to od czasu, kiedy jedno z rodziców zmarł na raka, kiedy zaszła w ciążę jej obawy dotyczące zdrowia rozszerzyły się na choroby, które dotykają dzieci Facebook bardzo trafnie ten stan zdiagnozował i wykorzystał, serwując jej dzień dzień reklamy zbiórek na leczenie dzieci i propozycje badań w kierunku chorób, które te dzieci dotykają no jak możemy spodziewać ten koktajl z pewnością angażowano bohaterkę, a jednocześnie pogłębiały niepokój i odświeża rodziny traumę zresztą od początku jak jak sądzisz patrzeć jak wiesz ze swoich badań, skąd Facebook tak dobrze wiedział co pokazać naszej bohaterce myślę, że te trzeba zacząć od tego, a żeby wspomnieć, że Facebook siedzi, a całą naszą aktywność zarówno online a jaki częściowo, a poza internetem także to nie jest tylko to co klikamy na Facebooku czytać lubimy na Facebooku, ale również jak dużo czasu spędzamy patrząc na treści nagrania klikamy, a ponadto Facebook śledzi, a całą naszą aktywność na innych stronach internetowych jak również miejsca, które odwiedzam fizycznie i ostatecznie jeśli mamy aplikacja Facebooka na naszym telefonie, a to Facebook może też pobierać większość danych, które można z tego telefonu wyciągnąć np. sieć kontaktów, a nawet poza Facebookiem powiedzieć fizyczne, jeżeli może wiedzieć, gdzie się logujemy, gdzie fizycznie czujemy się w mieście i czy to jest sklep albo szpital albo mieszkanie prywatne innego użytkownika jest bogato aż tak głęboko sięga, a dokładnie tak w zależności od tego jakie pozwolenia danej aplikacji Facebooka na naszym telefonie to będzie, aby albo aż tak dokładna jak np. którym sklepie jesteśmy ale, a państwo będzie przynajmniej wiedział w jakim jesteśmy mieście albo, jakim jest jak jesteśmy dzielnicy na podstawie tego, a skończy łączymy, a w spółkę i tutaj też chciałbym zaznaczyć, że tam mimo wszystkich danych, a które Facebook zbiera tam tak jak powiedziałem, że Facebook zdiagnozował teren, a problem i rozumiem, że w ten sposób można tam wytłumaczyć to jaki jest odczucie natomiast trzeba pamiętać, że to mimo wszystko, a jest system abym, który nie jest aż tak bardzo inteligentny także ja bym tutaj oponował przeciwko powiedzeniu, że Facebook zdiagnozował jakiś problem, a Facebook na podstawie tych wszystkich danych na podstawie tego jak pani Joanna zachowuje się ona ani offline Facebook zauważył, że może kilka częściej jakieś reklamy na jakiś temat natomiast konkretne niekoniecznie faktycznie zdiagnozował w sensie medycznym, a jakikolwiek problem no właśnie do tego problemu wrócimy Facebook nie musi rozumieć, na jaką chorobę cierpi człowiek, jakie ma słabości co tak naprawdę nurtuje czy ręka, żeby de facto poprzez to jak profilu dla niego swój Newsweek dość skutecznie wpływać na NATO oczy taka osoba myśli na zachowanie i potęgować traumę, że nie zawsze ta wiedza świadomość Facebooka jako firmy w ogóle nie jest do tego potrzebne, bo robią to algorytmy i oni za chwilę powiemy szczegółowo jak to działa wracają z naszej historii, żeby utrzymać pewien logiczny TOK nasza bohaterka w momencie, który ogląda takie reklamy kilka razy dziennie, a nadal chce korzystać z Facebooka jako źródła wiedzy o tym co robią bliscy wiedzą o świecie zaczyna mieć dość zaczyna szukać sposobu, żeby przerwać to co nie dramatyzuje szuka wsparcia i tą drogą właśnie trafia na materiały fundacji Panoptykon, a my trafiamy to znaczy my ówcześni trafiliśmy na ferie na materiały z badań Piotra Łapińskiego i tak zawiązuje się mała koalicja na rzecz polepszenia losu bohaterki projektu wspólnie eksperyment, który zaczynał od próby zaradzenia jej problemowi prawda pierwszego, któremu życie służą temu, żeby było lepiej, żeby zniknęły te notujące reklamy jak to robi dokładnie tak dokładnie tak jak mówisz, więc Facebook oferuje użytkownikom dużo opcji jeśli chodzi o ich prywatność a jaki preferencje dotyczące treści, a w tym eksperymencie postanowiliśmy tam znaleźć niektóre z tych opcji, a bardzo skomplikowanych ustawienia Facebooka i spróbować tych, które najbardziej bezpośrednio, a dotyczą treści i pierwszą z takich opcji, których próbowaliśmy to tam ograniczenie ilości reklam dotyczących rodzicielstwa, a więc w tym konkretnym, a w zestawie ustawień Facebook oferuje 4 tematy, a co, do których użytkownik może powiedzieć, że chcę oglądać mniej takich jak i 4 tematy to jest, a rodzicielstwo, a tam zwierzęta domowe alkohol i polityka ciekawym nie wiem, dlaczego nie wiem, dlaczego akurat taki wybór, ale to są te 4 tematy, które może ludzie dosyć często, a znajdują, a problematyczny jest pani Anna, a deklarowała, że chce oglądać mniej reklam dotyczących rodzicielstwa po tym, jak zmieniła ustawienia, a kontynuowaliśmy zbieranie, a reklam, które oglądała na Facebooku, a żeby potem móc porównać czy faktycznie tam ta zmiana ustawień spowodowała jakąś zmianę w tym, jakie reklamy pani Anna dostaje ani za nim schedy po jakimś wyniki dodam, że tam następnie jako to na poczekaniu 2 tygodni przeszliśmy do innego zestawu opcji, gdzie Facebook, a mówił użytkownikom, jakie zainteresowania, a Facebook znalazł na podstawie zachowań, więc nie są zainteresowanie, które użytkownicy sami mówią jestem zainteresowana, a takimi tematami to są tematy, które Facebook, a mi znajduje na podstawie zachowań online, a offline właśnie tego co pisałeś chwilę temu, czyli tego głębokiego śledzenia, które wnika w różne aspekty życia, czyli to jest to śledzenie behawioralne, z którego wyłania się nasz prawdziwy obraz i to są głosowania, które jest przypisuje bez naszej kontroli to znaczy nie wyda zgodę, ale daje możliwość ich im zaprzeczania czy tak dokładnie tak jak mówisz, więc Facebook nie pyta jeśli użytkownik sam, a nie postanowi sprawdzić tych, a zainteresowań użytkownik nie będzie wiedział natomiast jeśli użytkownik jest na tyle zdeterminowane, żeby się dowiedzieć co Facebook, a wymyślił, a od użytkowników to morze, a taki dostęp do tej listy uzyskać i pani Anna właśnie znalazło to lista i okazało się, że na tę liścia, a były zainteresowania, a tam również dotyczące np. zdrowia i Facebook miał, a ponad 20 takich zainteresowań dotyczących zdrowia i to były zainteresowania od ogólnych np. jeśli chodzi o dietetyka do konkretnych chorób ami i to, że Facebook miał te konkretne choroby na tej liście oznacza, że reklamodawcy, a mogli dotrzeć do pani Anny, używając właśnie takich kryteriów np. dawca na chwilę Julkę albo SMA tak bardzo konkretne schorzenia którymi ona mogła być zainteresowana klucza cierpi na to cierpią moi bliscy albo bawią się tego tego lodowca nie wie, ale rozum już do tego z zmierza powołany ten przykład że, gdyby był tam człowiek chory, który też potrzebuje pomocy to tym bardziej być może byłby aromatyzowane albo dotknięty reklamami, które są na temat choroby, a tak i właśnie takie opcje Facebook udostępnia reklamodawcom więcej prawodawca możemy wymyślić, że jest jakiś pozytywny przykład co np. a reklamodawca chce promować badania przesiewowe, a albo coś faktycznie mogłyby pomóc użytkownikom i to jest taki przypadek pozytywny może faktycznie obrzeża, a że takie, a o opcje są dostępne natomiast doświadczeniu pani Anny nie było tak, aby w jej doświadczeniu większość tych, które dostawała tylko zwiększała tam zwiększała jej a, a problemy poczucie niepokoju tak dalej, a nie ułatwiała jej dostępu do ani do potrzebnych zabiegów, więc podjęła wysiłek i od klika działa od 21 dobrze pamiętam medycznych kategorii, bo nawet trudno nazwać zainteresowaniami prawda to jest ciekawe, że Facebook nazywa to zainteresowanie, czyli próbuje ubrać swoje działanie polegające na śledzeniu inwazyjnym tego co robimy i profilowaniu na potrzeby tak jak podkreślamy rozmowie, który raz reklamodawcy przecież ani użytkownika na złoto zainteresowaniem, że tak naprawdę ja bym powiedział, że bardziej etykietami niejako towaru, który ląduje na aukcji reklamowej albo już produktu, który opakowany dla kupującego moją uwagę pracodawcy to nic wspólnego z tym co mnie interesuje, bo myślę, że Joanne z naszego eksperymentu interesowało by prędzej np. jak pozbyć się niepokoju, który czuje albo jak zadbać zrobimy go dziecka, a nie nie interesowało jej tak naprawdę historie z małymi dziś mury umiejącym na raka one po prostu ją stresowały w wyniku tego, że stresowała ona ani klika, a więc nazywanie bogatego zainteresowanie jest już gdzieś wydaje się symptomatyczne dla tej zdrady jaką, jaką dokonuje Facebook, wystawiając nas na pastwę reklamodawcy dobrze, ale w takim razie co przyniosło, jakie efekty przyniosły próby pozbycia się tych tak tych etykiet, a także po próbie pan od klikania pozbycia się tych wszystkich, a etykiet, a on kontynuowaliśmy nasze zbieranie reklam, żeby zobaczyć co faktycznie się pan zmienia jeśli chodzi o treściach, które pani Anna dostaje i po kilku tygodniach obserwacji stwierdziliśmy, że tych zmian jest tak naprawdę bardzo niewiele, a cały czas pani Anna dostawała za dużą część reklam dotyczących rodzicielstwa ta część jak pan trochę się zmniejszyła, a w porównaniu do, a do początku naszego eksperymentu sprzed zmian jakichkolwiek ustaleń natomiast jeśli chodzi o ilość reklam dotyczących zdrowia, a w szczególności jeśli chodzi o reklamy dotyczący, a zdrowia dzieci, a tutaj liczby nie zmienił się prawie wcale, dlaczego tam jest kilka powodów, a dla, których tak się wydarzyło, a pierwszy najbardziej, a oczywistym, chociaż może problematycznym powodem jest to, że po tym, jak pani Joanna od klika lat 21 zainteresowane czy dotyczących zdrowia Facebook znalazł kolejne etykiety, które przypisał pani Annie niemal natychmiast po tym, jak zmieniła ustawienia i to były etykiety dotycząca, a oddziału intensywnej terapii i inne etykiety związane ze zdrowiem czy zamiast choroby pojawić nawet sprzęt używany do jej diagnozowania rezonans magnetyczny zamiast glejak coś takiego dokładnie, tak więc treść tych reklam te nie zmieniła się wcale natomiast aby zmieniły się nieco parametry, których reklamodawcy mogą używać, żeby dotrzeć do pani pan tutaj trzeba zaznaczyć, że po tym, jak pani Anna od Glika 20 kategorii faktycznie nie dostała żadnej reklamy, która była ami tak gotowane przez reklamodawcę, a dotyczące, używając tych etyki, więc Facebook może powiedzieć, że zmiana faktycznie zadziałała natomiast jej doświadczenie nie zmieniło się prawie wcale to w takim razie wytłumaczyć proszę, bo to może być oczywiste dla dla słuchających nas jak masie decyzje reklamodawcy do tego co robi Facebook to są 2 etapy prawda na pierwszym to Facebook to Facebook słucha reklamodawcy i podąża za jego wyborami, a potem dzieje się jakaś wewnętrzna magia w walory Mach Platformy, ale jak to dokładnie działają, a i właśnie próbą odpowiedzi na to pytanie, a zajmuje się od kilku lat i na tym oparty jest oparte większość moich badań, więc odpowiedź jest nieco długa postaram się streścić, więc tak jak wspomniałem są tam 2 etapy w pierwszym etapie reklamodawca opisuje swoją grupę docelową np. przy użyciu tych etykiet, które właśnie mówiliśmy NATO i również reklamodawca wybiera, a swój budżet, czyli ile pieniędzy chcę spędzić czas na dalsze 4 kierują młode matki i zlokalizowane w Polsce albo w większych miastach Polski, które np. chciałyby kupić probiotyki albo jakiś i inne media około medyczne suplementy dla swoich dzieci z budżetem do, a on budżet reklamowy nie osoby, którą traktujemy tylko budżet pracodawcy, bo rzecz, jaką tam, tak więc reklamodawca może bardzo dokładnie opisać swoją grupę docelową, ale reklamodawca tak naprawdę niekoniecznie musi teraz czekamy na sam może powiedzieć, że po prostu chce dotrzeć np. do kobiet w Polsce, a tam to jest pierwsze lata w drugim etapie Facebook musi zdecydować, kto konkretnie spośród tej grupy docelowej reklamy zobaczy dlatego taka decyzja musi być podjęta, bo zazwyczaj ten budżet, który reklamodawca ma ani nie wystarcza, żeby dotrzeć do wszystkich osób w tej grupie docelowej i rentowym jest szczególnie, a jasne jak np. reklamodawcy reklam próbuje dotrzeć do kobiet ogólnie jasne czyli gdyby to była 1 rzecz to musiałby mieć nie wiem 1 000 000zł on ma akurat 10 000, więc wiadomo, że chcemy pokazywać czekamy na Facebooku milionom kobiet to zobaczy ją efektywnie 1000 i to Facebook musi wybrać, który 1000 naj prężniej kliknie prawda największym prawdopodobieństwem zareaguje na reklamy to jest to poszuka sam tak czy Facebook z 1 strony, a musi znaleźć osoby, które najpewniej kliknąć na reklamę albo, chociaż nawet jeśli nie tylko na reklamy, chociaż nie będą, a zniechęceni do oglądania Facebooka, ale jak zobaczą taką reklamę i teraz, a ten model tory ręcznie, a działa całkiem jeśli chodzi o sprzedawanie produktów jak próbujemy sprzedać np. jak reklamodawca reklamuje materac albo sukienkę albo jakiś inny produkt to oczywiście, a chce pokazać reklamy tylko osobą która, a ewentualnie byłyby zainteresowane kupnem takiego produktu ze strony użytkownika można mówić, że to też jest jak mysz jak funk i dobra funkcjonalność, dlatego że użytkownik nie musi oglądać treści, które są zupełnie dla takiego użytkownika interesujące, a natomiast właśnie jeśli natomiast wiemy np. naszego eksperymentu, że duża część tych treści nie są reklamy produktów, które po prostu zwyczajny produktów, które się wuja, a dużo reklam dotyczy zdrowia dużo reklam dotyczy ani sprzętu medycznego tak jak powiedział jeszcze nawet zbiórek pieniędzy, a jakieś konkretne problemy jak rozumiem etyki politycznej, której było głośno za sprawą skandalu z Cambridge Analytica, od którego to zaczęło się zresztą takie masowe grzebanie w debatach Facebooka, bo pokazał Facebook realnie na czym polega jego władza jak ona jest niebezpieczne proszę tylko powiedz jeszcze, bo to ciekawi czy reklama zwykle jest jako reklama opisywane czy może być także człowiek na Facebooku widzi po albo informacje i dziś ma informacje sponsorowane, ale nawet w ogóle woda reklama może być także ja widzę Joannę np. widzi artykuł, który dotyczy badań przesiewowych jako jako nie wie forma edukacji i to też jest taki właśnie taka taka treść taką też płacić to zwykle jednak jest reklama reklama, a większych rzek, które w świetle na Facebooku, a znajduje się bezpośrednio wniósł idzie i wyglądają podobnie do postów od naszych znajomych czy od strony która, którym się interesujemy natomiast jeśli dobrze rozumiem to prawnie Facebook zobowiązany napisać, że jest tutaj sponsorowana niezależnie od tego to jest zwyczajna reklama czy po prostu ktoś zapłacił, żeby promować swój, a swój post teatralne jest tak, że mogę sobie wyobrazić ktoś mniej wprawny w tym cyfrowym świecie mniej zorientowany, przekonując Newsweek, widząc np. dużo treści dotyczących nie ma alkoholu sam problem z alkoholem albo dzieci sama w czy nawet stara się dziecko oczyma dzieci, które chorują albo obawia się czegoś do dzieci może mieć poczucie, że cały świat gada na tematy, które są dla niego drażliwe i wkręca się taką spiralę konsumowania tych treści nawet nie myślę, że to jest reklama prawda nie musi być ten przekaz nie jest tak odizolowany jak jak mogłem się wydawać, kiedy usługi są reklamy dlatego mówię, żeby nie zostawi wątpliwości, że to nie jest tak łatwo rozróżnialne na pierwszy rok brzmi dla mnie nie było nam tylko co do tego nie wydaje się, że jest to prawnie regulowane wydają się również w gazetach papierowych czasem mogą być problemy z rozróżnieniem tego, a oczywiście z punktu widzenia reklamodawcy IAI Platformy czy jest to papierowa Gazeta jest Facebook, a oni próbują ukryć ten fakt, że te reklamy jak najbardziej natomiast na szczęście jest jakaś prawna regulacja, która zobowiązuje, a Platformę do tego, żeby zaznaczyć, że to jest treść sponsorowane to brak tak tak tak jest do teraz w zmowie z Facebookiem jest oczywiście odniósł do wyników eksperymentu, które opublikowaliście ty i Fundacja Panoptykon nie ukrywając oczywiście jest eksperyment na 1 już użytkownik chce specyficznej, a więc to nie jest badanie przesiewowe badania dużej próbie nie było prezentowane od Facebooka, który oczekiwalibyśmy wszyscy jest, że to jest jednostkowy przypadek i że ta użytkowniczka nie postarała się dość, bo np. od właścicieli firm pojawiło się też takie taka sugestia, że Joanna mogłaby również wyłączyć cytuje dane od partnerów i zablokować konkretne reklamodawców, że takie działanie mogłoby dać ci stuprocentową pewność, że pewnie wydawcy nie będą już niczego pokazywać czy uważa, że ta droga dałaby jakiś rozwiązań tego problemu to jest po prostu odbijanie piłeczki korporacje, ale nie ten efekt, a wydaje się, że to jest znakomity przykład, a tego efektu i kolory iluzorycznej kontroli użytkownika, a po pierwsze a szczerze mówiąc o odpowiedź Facebooka a dostaliśmy odpowiedź przed publikacją, więc postanowiłem sprawdzić jak wyłączyć, a daną partią zewnętrzną, bo szczerze mówiąc sam nie wiedziałem, a więc udało się znaleźć opcja ta opcja jest, a 7 kliknięć, a w głąb ustawień, a i wyłączenie tej opcji nie wyłącza tylko, a niektórych reklam wyłącza również funkcjonalność Facebooka, a taką którą, a wielu ludzi używa do logowania do innych serwisów czy np. już wam nasze konta facebookowego wylogować się do serwisu Spotify albo tam albo Netflix to wyłączenie danych partnerów wyłącza to opcja i nagle tracimy dostęp do naszych kont w innych serwisach jeśli włączymy to opcja czy mamy trzeba kliknąć przez 7 ustawień czy znowu trzeba być naprawdę zdeterminowany, żeby obcy znaleźć i wyłączenie tej opcji, a nie przychodzi za to nie jest tak wprost możemy włączyć płacimy, a utratą funkcjonalności, która faktycznie używana przez wielu użytkowników, a efekty dla tego wyroku w przypadku byłby człowiek obiecujący moim zdaniem czy to jest kolejna ślepa uliczka tam no właśnie jeśli chodzi o wyłączanie konkretnych reklamodawców to też jest bardzo, a można się przestraszyć jak dotrzeć do tej listy reklamodawców większość tych firm, które a, które do nas wysłałem reklamy to nie jest film, który kiedykolwiek słyszeliśmy i dodano zewnętrznych partnerów, a pochodzą od firm, o których jako użytkownicy nigdy nie słyszeliśmy to nie są firmy, które sprzedają jakieś produkty są w większości firm, które zajmują się reklamami i taka prawda ja nie wyłączenie teraz z nich może reklamować może pośredniczyć w wystawianiu mnie reklamodawcą medycznym, która zupełnie innym i domyślałem się nie wiem czy słusznie, że jeżeli łącze pierwsze 100 to znajdzie się kolejny to, których nie wyłączyła mieście, które również będą pośredniczyły na giełdach pomiędzy użytkownikiem zainteresowanym chorobami w tym przypadku, bo jakoś trzymamy zatem drogą tego typu eksperyment, a firmami, które kupują tego typu reklamy, a dokładnie, więc jeśli znajdą się kolejne firmy, które oferują reklamy o podobnej treści to Facebook na podstawie tego co, a wymyślił użytkowników albo użytkownik chce, a będzie podawał szkolenia będzie podawał kolejne takie treści no właśnie czy to ta alejka byłaby zapewne bez nich przeszłaby pewnie ciekawego efektu, choć podkreślam, bo to jest uczciwe w tej rozmowie, że Joanna jej nie testowała, ale odchodzą teraz już osuwają się od tego konkretnego przypadku, które opisaliście Fundacja Panoptykon ostatnim elemencie czy jak powiedział sam badacz ten ten problem od lat, a więc, jaki obraz wyłania się swoich badań czy problemy, które napotkała Joanna jest również problemem innych ludzi co o tym wiemy z badań, które ty lub inni badacze prowadziło wcześniej, a on wcześniej moich badaniach, a zajmowali zajmowałem się krzywda mi trochę innego typu moje badania wcześniej dotyczyły dyskryminacji jak również tego efektu, a banki informacyjny tam należy, zanim opowiem o tych moich poprzednich badań chciał również wspomnieć o, a opadaniu, która niedawno został opublikowany głos liczono, a o Platformie TikTok, która wprawdzie jest inna Platforma niższy niż państwo, ale zasada działania jest całkiem podobna mianowicie używają algorytmów, które na podstawie zachowania użytkownika starają się zrozumieć, jakie treści utrzymają uwagę użytkownika przy Platformie i właśnie Włosi Johny pokazał, że Arte to bardzo, a szybko, a może zacząć przykładać się do ludzi do problemów ludzi z ASA z depresją, a czy czy problemami z tam z żywieniem tak dalej także ten, a na pewno problem ten nie jest odosobnione natomiast ciężko stwierdzić a jaka skala tego problemu głównie za sprawą tego oczywiście Platforma nie publikują żadnych danych, a którą, których moglibyśmy użyć do tego typu dane rozumiem, że możemy jeszcze pod rozmaite później dach tak myśli pan Zając nawiązująca sobie natomiast wracając do moich badań i tam to moje badania zajmowaliśmy się najpierw, a dyskryminacją i pokazaliśmy moich badaniach że, a reklam pokazuje, że Facebook pokazuje inne reklamy jeśli chodzi o reklamy pracy kobietom i mężczyzną kolejne badania, aby przykryć ja wprawdzie nie pracowałem, ale niektórzy moi, a współautorzy pracowali, a Wcisło autorzy pokazali że, a tu nie chodzi tylko o to, że np. a jest mniej kobiet informatyków albo więcej kobiet przedszkolanki to wszystko, a i to tłumaczy różnica, którą obserwowaliśmy na Facebooku, ale ich badania, a pokazały, że nawet jeśli reklamuje się do ludzi, którzy mają te same, a umiejętności i ten tak samo nadają się rok do danych, a w danej pracy Facebook cały czas utrzymuje te stereotypy, dlatego że np. statystyka teraz mówię o stworzenie Boga, którego nie widać statystyki nie kłamie, a więc, jeżeli 50% trzeba, więc właśnie za reklamy o ile by na jedną z kandydowania w badaniu była reklama kierowana do kierowców ciężarówek prawda oferta pracy dla kierowcy ciężarówek i większych niż mężczyźni no to Facebook nie będzie ryzykował tego, że klik Right czyli, czyli skala reakcji na reklamy spadnie poniżej jego wskaźników nie pokaże je równomiernie kobietą mężczyzną nawet jeśli tą drogą trafił do jakiś kobiety, które pragnie dokładnie do tego zawodu wystartować tylko pokaże ją większość mężczyzn obuwie statystycznie to się taką pracę wykonują na tym polega podążanie za startem prawda tak, ale problem jest jeszcze gorszy dlatego właśnie w tym innym badaniu maj, a współautorów oni pokazali, że nawet reklamując, a oferty pracy dla informatyków w zależności od tego, która firma się reklamuje to będą różnie to Facebook różnie dostarczy do kobiet mężczyzn konkretnie w badaniu, a oni panowali oferty pracy dla Netfliksa jako programista, a i dla Villi, czyli to są 2 firmy, które stoi od inwestora o tym powodzian są może, a bardziej w kręgu zainteresowań kobiet mężczyzn faktycznie Facebook pokazuje, a pokazał reklamy ofert dla programistów wandali bardziej mężczyzną natomiast, a oferty pracy dla informatyków pewne większe bardziej, a kobieta, a czy może być to ważne ze zdjęciami jakich użył doprowadza ofert i to i to też pokazują nasze poprzednie badania i tutaj właśnie dlatego zaznaczyłem na początku rozmowy, że ja nie używał słów typu zdiagnozował albo jak strasznie przypisywać zbyt wiele inteligencji dotyczy sztucznej inteligencji inny okazuje się, że zdjęcie, którego się żyje w reklamie ma olbrzymi wpływ na to kto a reklamy zobaczy także tak się to statystycznie składa że, a reklamy może pracy dla informatyków mają, a elementy takie klawiatura monitor czy coś takiego dlatego Facebook decyduje pokazywać reklamy mężczyzną, a nie chodzi tutaj faktycznie tak to, jakie kwalifikacje kto, a faktycznie może być informatykiem, a bardziej o taką z prostą statystyczną korelację, że jeśli obrazek ma jakiś element to, a mężczyźni bardzo bardziej, klikając w taki obrazek, ale pokazaliśmy proszę skończyć to pokazaliśmy na podstawie naszego bardzo prostego elementu a gdzie reklamowaliśmy, a kosmetyki i a ćwiczenia do budowania mięśni na siłowni na początku pokazaliśmy reklamy jeśli chodzi o programy treningowe, a Facebook i powiedzieliśmy sobie Miko Facebookowi jako reklamodawca, że chcemy dotrzeć do grupy, a tak nasza grupa docelowa była złożona w połowie z mężczyzn w połowie kobiet i mimo że mieliśmy takie kryteria, a tak gotowania to Facebook dostarczył reklamy o programach treningowych głównie, a mężczyzną, a natomiast reklamy o makijażu głównie kobietą czy poprawę do miasta graniu was jako reklamodawcy co wydaje się szczególnie ciekawe w tej relacji Facebooka nadawca, która jest prezentowana no jak relacja partnerska to właśnie prawodawca z klientem w końcu to on płaci ten utrzymuje portali to bardzo się z reklamodawcą podpiera się Facebook, mówiąc że czegoś tam nie może zrezygnować, po czym praktyka pokazuje wasze eksperymenty pokazują, że kiedy się postawił butelkę dawcy zapłacimy przy udziale pieniądze za tę reklamę, bo tak było w tym przypadku to i tak możemy się potem dziwić, że Facebook poprawi nasze myślenie ale, żeby docelowej powiedzenie wcale nie HiFi tak naprawdę głównie faceci albo głównie kobiet tak to się wszystko zgadza tylko, żeby dodać o tym jak a proste jest to sztuczna inteligencja ten eksperyment kontynuowaliśmy taki sposób, że zamieniliśmy obrazki i teraz, a nasza reklama makijażu cały czas, a po kliknięciu kierowało użytkownika na stronę makijażu opis reklamy cały czas było makijażu, ale użyliśmy tego zdjęcia z siłowni i drugą stronę użyliśmy zdjęcia makijaż, żeby reklamować części siłowni i teraz wreszcie siłowni trafią głównie kobiet, a wreszcie makijaż trafił głównie mężczyzn tylko dlatego zamieniliśmy obrazki z rynkiem i chcieliby w sumie może być Facebook też ich nie daje się złapać na na no tak na taką taka taka pułapka okazuje się skuteczna co pokazuje, że aresztowanie nie ma tego tej głębszej analizy tylko jest robić niepotrzebnej najprostszych sygnałów wizualnych też, dlatego że one mają większą część sieci, że najczęściej jednak taki racjonalny prawodawca wybierze zdjęcie, które oddaje charakter reklamy, a więc najczęściej Facebook jednak trafi trafi do celu ciekawe było dla nich czytanie w opisie jednym z badań, że traktowanie dyskryminacyjne odnosi się także do wieku i np. reklama słynny to był Case przypadek reklamy samego Facebooka, kiedy oni rekrutowali na stanowisko w firmie i reklama okazało się, że zostawi się przede wszystkim ludziom kobietom w tym przypadku poniżej 5 tego roku życia praca jest niezgodne ze prawem w wielkiej Brytanii bodajże, które uważa takie działanie za dyscyplinujące na rynku pracy i chyba od tego się zaczęło drążenie tematu dyskryminacji właśnie reklamy facebookowej ami wydaje się, że właśnie tam ten temat, a do do całkiem niedawna ami ten temat, o którym mówiliśmy tych 2 etapów, gdzie najpierw reklamodawca opisuje grupę docelową potem Facebook, a decyduje, kto wśród grupy docelowe wydaje się, że ten podział był nie do końca jasne i a dużo, a dużo artykułów, a przed naszymi badaniami dotyczyły tego co robi pracodawca np. ropa lekka, a dziennikarze ASA z pro publico pokazali, że tam reklamodawcy mogą wybierać mogą zdecydować np. oferta pracy, a chcą pokazać komuś, a tylko ludziom poniżej pięćdziesiątego roku życia albo tylko osobom miałem rzadziej tylko czarnym i tego typu tam chodziło, bo też nieruchomości w zaznaczonych produkt tradycyjny rynek, gdyż za segregowane z uwagi na kolor skóry, bo są dzielnice białe dzielnice czarne i stąd była narracja filmu pozwala trenować Facebook z tego co wiem wyłącza te etykiety właśnie dostęp do reklamodawców no i okazywało się potem to się okazuje dzięki waszemu eksperymentowi swoim badaniom, czyli że nawet pozbawienie reklamodawcy możliwości dyskryminacji niekoniecznie usuwa ten efekt na poziomie optymalizacji tak i okazało się, że efektem ubocznym tego, że Facebook wyłączył ta opcja dyskryminacji, a ze strony pracodawcy jest to że, a okazało się, że niektórzy reklamodawcy używali tych opcji właśnie, żeby obejść dyskryminację Facebooka, a więc okazało się, że niektórzy reklamodawcy mieli kopie, ale reklamy, która ugotowała tylko mężczyzn kopie reklamy, która gotowała tylko kobiety na podstawie tego jak, a Facebook dostarczył reklamy mogą zmienić budżet albo wyłączyć, a jedną z tych kopii o to, żeby osiągnąć jakiś tam parytet jak sobie reklamodawca zamierzył np. a pułapu, ale teraz Facebook wyłączył taką opcję, bo nie można już pan tak gotować, a 1 płci, a tam w reklamach o pracę, więc ci reklamodawcy nie mają nawet teraz możliwości natomiast właśnie ten drugi, o którym mówiliśmy, o który a opisuje w naszych badaniach, a bym to się nie zmieniło, więc ta dyskryminacja cały czas ma się do tak naprawdę będą tylko dawcą oceniłbym, że bardzo opłaca mi się nic mówić dać budżet dać reklamy zrobić dobrą kreację jak to się mówi branży, czyli napisać atrakcyjny skrypty reklamy i dać mocne zdjęcie i zaufać algorytmowi który, kiedy nie wpada w pułapkę, którą wy zostawiliście bardzo skutecznie prawdopodobnie stanie skutecznie ocenić dopasować czy ten rodzaj zdjęcia ten rodzaj przekazu spodoba się użytkownikowi tej wrócić tamtej w tym wieku czy w innym z taką chorobą lub inną, bo ma ogromną bazę do porównywania ma ogromna ma dostęp do ogromnej liczby danych nie od deklarowanych zainteresowaniach, ale obserwuje faktycznie Facebook jego firmy obserwują co faktycznie ludzie robią w sieci przez to do profilowania jest bardzo głębokie wydaje się niestety często bardzo trafny i teraz pytanie dla mnie najważniejsze w tej rozmowie to jest czy da się z tego wybrnąć potrafi sobie wyobrazić Facebooka, który zaczyna słuchać użytkownika, które w konfrontacji taką Joanną bohater powyższy eksperymentów przyjmuje się jej opowieścią mówi no w sumie Joanna rozumiem swoją frustrację nie chciałaby być traktowana tymi reklamami, które powodują, że się robić bardzo nerwowa smutna i aromatyzowane pomożemy ci, proszę bardzo, ma tutaj 3 kontrolki pogadać z algorytmem powiedz mu tak naprawdę pragniesz i twojej user Experience to powoduje powołuje się zawsze Facebook obiecując, że to co robi robi dla użytkowników będzie rzeczywiście pełniejsza milsze przyjemniejsze czy czy teraz w trybie związuje próbuje pokazać scenariusz, który o, którym być może wielu słuchających nas myśl być może taki Facebook się w ogóle z czy może działać możemy sobie wyobrazić droga w tym kierunku czy jednak to model biznesowy oparty na reklamie i giełdach reklamy, które działają cały czas w tle wyklucza tego typu kontrole jak widzisz tam rozumiem, że to jest eksperyment myślowy, ale to, czego brakuje w tym eksperymencie myślowym tak motywacja dla Facebooka co skłoniłoby Facebooka, żeby faktycznie, a dać użytkownikom kontrolę, która a, która ma wpływ na to jaki jest doświadczenie mogę sobie wybrać można ją PR, że np. chodzi o odebranie oręża grupą, która atakują firmy, że chodzi o to, żeby wyprzedzić regulację prawną, która nadchodzi nadchodzi dużymi krokami, bo szykuje się w europejskiej potężna reforma dotycząca platform w tym szczególnie największych platform zwanych kitki parami i będzie tam kilka słów reklamy, więc mogę wyobrazić, że nie, rezygnując z modelu, którym to Facebook kontroluje dane obserwuje profilu je i wystawia nas na giełdach pojawiał się pojawi się intencja, żeby wykluczyć tej gry to bardzo wrażliwe nawet tak jak mówiłem sam, że te tak 4 kategorie pojawił się gdzieś tam w ustawieniach reklam polityka tak zdrowie rzeczy, które ludzie u standardowo uważał za wrażliwe więc, gdyby Jezus chciał na etapie optymalizacji ochronić jakieś takie najważniejsze elementy, żeby nie pakować za chwilę w tarapaty PR-owe i powodować rzeczywiście Trump u ludzi bez bez ważnego powodu, bo może zarabiać przecież cały czas na innych aspektach ich życia i będzie będzie za to krytykowany czy to jest technicznie możliwe takie zaplanowanie algorytmy, żeby on robił to co będzie ujęły optymalne dla wszystkich nie tylko dla reklamodawcy ami być może mam wyjątkowo tutaj negatywne, a podejście jeśli chodzi o Platformę i oko operacje oparte o zysk reklam owe natomiast wydaje mi się, że byłoby to tam bardzo trudne, a dopóki te Platformy faktycznie nie, a uznają, że to co się dzieje jest krzywdząca i z naszego doświadczenia przez ostatnie lata wszystkie katastrofy PIT PR-owe, a Facebook wychodzi z nich obronną ręką i jest ich co tydzień jest, a jakaś inna katastrofa PR-owe wartość Facebooka tylko rocznie wydaje się, że są tylko 2 drogi, a które faktycznie mogą doprowadzić do tego, a żeby ta sytuacja się zmieniła jedna z tych dróg tak jak wspomniałaś, a to jest bardzo silna obostrzenie prawa, a zmuszenie Facebooka do tego żeby, a zmniejszyć swoje dochody, a ze sprawą zmniejszenia dochodów, a może polepszyć sytuację poszczególnych użytkowników mamy oczywiście Facebook nie zostanie do tego zmuszone to tutaj zmiana, a nie nastąpi, ale jest długa droga, a wydaje się, że są głosy, które są coraz głośniejsze, że cały model biznesowy oparty na personalizowany reklamach, a jest bańką, która w tym momencie musi pęknąć jest, a książkę, która weszła w tym roku, a ma Wanga, a o kryzysie uwagi i gdzie właśnie argumentuje, że tak kryzys, który teraz powstaje jest na blisko ran związane z kryzysem, a kredytowym 2008 roku gdzie, a pieniądze są pompowane, jaki system oparty na, abym na przekonaniu, że faktycznie ten system działa natomiast okazuje się, że jakby, że jednak to jak wierzymy, że ten system działa, a oni stwarza obraz, a zbyt pozytywny i wydaje mi się, że trzeba pamiętać też o tym, że mimo tego, że Facebook czy Google pracuje pracują tysiące bardzo mądrych inżynierów naukowców i ci bardzo mądrzy ludzie zajmują się budowaniu tych systemów, a jeśli spojrzymy na dane o tym jak reklamy są klikania to mniej niż, a 1100, a faktycznie, a jest Wikana wiemy, że często kliknięć będzie przypadkowa, bo ludzie, a oglądając reklamy na smartfonie czasem plikami może nie chcieli jest duża część, a botów, które klika reklamy i to nie są faktycznie ludzie, którzy wtedy plan klikają i ostatecznie, a wydaje się, że ta optymalizacja również, a mimo tego co mówiliśmy, o czym mówiliśmy do tej pory może sprawić, że ten system działa gorzej mianowicie jeśli ja przez jakiś produkt i Facebook pokazuje moją reklamę ludziom, a którzy wg Facebooka są najbardziej zainteresowani tym produktem to ja jako reklamodawca nie wiem czytam czy osoba, a kupiła tę prawdę, bo oglądam reklamy czy kupiłaby ten produkt nawet bez oglądania reklam i wraz z moich danych ja widzę, że Facebook pokazuje reklamy ludziom, którzy czekają potem kupują produkty oraz Niewiem czy, a nie byłbym w stanie wcale tego produktu nawet nie, wydając pieniędzy na reklamę być może moje pieniądze są marnowane na ludzi, którzy kupili to, a tak czy inaczej, więc wydaje się że, a nie tego nie znam się specjalna biznesie także to wszystko należy traktować z odrobiną dystansu natomiast wydaje się, że możliwe, a możliwym kierunkiem rozwoju jest to, że zdamy sobie z tego sprawę że, a nasza wiara w ten model biznesowy i w to, że reklamy faktycznie działają, a jest przesadzona i jak zdamy sobie z tego sprawę to będziemy musieli tego modelu, a odchodzić mam nadzieję, że nie doprowadzić do kolejnego kryzysu ciekawi mnie czy czy zgodziłby się też taką i z taką tezę, że ten sam mechanizm, który krytykuje też te, a propos reklamy traktowanej on Facebook jest wpięty głębiej, bo one również odpowiada za to, jakie treści wniósł widzi w ogóle są wyrzucane i że osoba taka jak Joanna, która w, którą realizują treści dla zdrowia, a jednocześnie nie potrafi oprzeć się kliknięć uznanie, bo w wynika to właśnie z jej Stanów lękowych i w tym aspekcie słabej psychiki byłaby narażona nadal na podobny efekt w nie pozorowane musicie po prostu algorytmy, które na Facebooku mają odpowiadać za utrzymanie jej uwagi za utrzymanie aktywności na portalu nadal potrwałoby jej tego typu treści tylko nie sponsorowane i że w tak to patrząc tak długo jak istotą działania portalu jest eskalowanie naszej obecności aktywności zaangażowania bez względu na inne wartości ze względu na nasze samopoczucie np. to, czego tak naprawdę chcemy to ta pułapka zawsze gdzieś tam będzie spot podwoziła i kontrolę nad algorytmem tego nie zmieni o, tyle że sensem jego działania jest właśnie ów engagement zaangażowanie, a zgadzam się z tym i jestem też ciekawy element na Facebooku teraz, że są treści polecane, czyli właśnie treści, które Facebook wrzucano chwila od twórców, których my nie polubiliśmy na Facebooku i są też to to są właśnie treści sponsorowane, czyli ktoś tam na Facebooku rzuca jakieś firmy czy rzuca jakieś inne treści i mimo że my tej osoby nie polubiliśmy nie jesteśmy znajomymi z tą osobą to Facebook cały czas umieszcza w niej widzieć to są właśnie te rzeczy, które Facebook wierzy utrzymana utrzymał naszą uwagę, mimo że nic Facebookowi za to płacić państwo zarabia w ten sposób, że po tym, jak już nasza uwaga utrzymana przez treści, które są dla nas interesujące też Facebook można wrzucić kilka dodatkowych reklam natomiast i zgadzam się, jakby tak to, a dużo o tym mówiliśmy w kontekście eksperymentu z Panoptykonu właśnie ten Ng moment jak jest źródłem problemu natomiast do problemem jest to, że jak jedyna alternatywa, która teraz popularne w internecie to jest model subskrypcji, czyli tak jak np. nabycia, a płacimy co miesiąc, a nie oglądamy reklam i jakby dla Netfliksa już nie jest ważne to, żebyśmy cały czas oglądali seriale Netflix musi tylko nam dostarczyć tyle treści, żebyśmy się nie chcieli wypisać tylko, żebyśmy płacili co miesiąc, a ile nas kosztuje, a i to jest to jest ich miara tego zaangażowania engagement, czyli ilu użytkowników, a nie wypisze się z serwisu i oczywiście to jak częściowo rozwiązuje problem reklam nie rozwiązuje problemu treści, które są podsumował podsuwa użytkownikowi oczywiście nad ich też polecam też na potrzeby naszych zainteresowań na nie rozwiązuje tego problemu, że jednak dostęp do Netfliksa mam tylko ci, którzy są w stanie, a zapłacić za to na to, aby nasze podejście do internetu przez lata było to, że ta informacja dostępna za darmo myślę także to gdzieś gdzieś błąd w założeniu tego ekosystemu imprezowego miał być otwarty miał być oparty na równym dostępie miał być niekomercyjny w założeniu, po czym szybko wywieźli spod spodu reklamodawcy jak ci, na których barkach i budżetach to wszystko stoi, więc to było jakieś największe kłamstwo dla użytkowników dla ludzi, którzy byli wpuszczani do sieci 2 dekady temu, kiedy się jeszcze jakoś w miarę kształtowało nie widzieliśmy z Noli branych na relacji, które dominowały wtedy, że nie ma landu za darmo, a jednak daliśmy się zwabić na darmowe land, za który zapłacił ten, kto kupuje naszą uwagę teraz brutalnie budzenie z tego snu z tego złudzenia do tego zmierzam, że to zawsze było złudzenie tam nigdy nie było akt takiej prawdziwej usługi prawda i w kontekście tego co robimy dzisiaj ja potrafię wyobrazić trzeci modeli ciekawa jak to się jego zapatruje się to byłoby ciekawe, czyli model, w którym płacimy za algorytm, a więc być może Platforma jest darmowa chorują na treści od ludzi, którzy tam wrzucają jest swoją pracą swoim czasem, więc nikt nie musi pozorować treści w internecie jest dość naprawdę tego 1 mamy dość, ale ja kupuje nie subskrypcji na Netflixie, który za subskrypcję zleca drugiej swoją drogą całkiem dobre produkcje tylko kupuje być może dużo mniejsze pieniądze sam algorytm, który działa w moim interesie, które jak trenuje swoimi kliknięciami, który słucha moich wyborów i on nie jest motywowany zyskami to moda tylko jest motywowany no właśnie tym, jakie są moje odręczny zainteresowania, a nie tak przypisanymi przez śledzący nie skrypt tam jeśli za, abyśmy kilka lat temu to byłby wielkim fanem tego pomysłu natomiast paschę z czasem doszedłem do wniosku, że jednak, a rozwiązania, które proponujemy nie powinny zakładać, że użytkownicy faktycznie będą mieli czas umiejętności, a ich chęć do tego, żeby przejąć pełną kontrolę nad tym doświadczeniem wydaje się, że jednak, że oczywiście pomogłoby to pewnej grupie ludzi może takie akty czyja, którzy faktycznie interesują temu i którzy tak tryb byłoby to nawet ciekawe doświadczenie planować jakiś algorytm, a natomiast wydaje się, że dla większości użytkowników domyślne ustawienia powinny być sformułowane tak, żeby chroniły ich, a jakieś tam najlepsze interesy i wydaje mi się, że jeśli chodzi o zmianę ogólną takim które faktycznie by pomoc pomogła na poziomie społecznym ani na poziomie, a indywidualnych użytkowników, którzy chcą się tym zająć to jednak musimy się skupić na na domyślnych ustawieniach i na dodatkowych opcji i napraw zakazach dobrze razem lądujemy w realnym świecie i tym razem byli już po rejsie 1 ważnej rzeczy, które chciałabym na zakończenie rozmowy jeszcze minutę porozmawiać to jest ciężkie życie naukowca, który próbuje algorytmy badać, bo powiedział chwilę o tym, że wielu użytkowników wielu ludzi korzystających z serwisów tego typu nie chce się tym zajmować, ale jak wygląda życie ludzi, którzy zawodowo zajmują się wydaniem algorytmów i badaniem tych rozmaitych ustawień po to, żeby, żebyśmy zrozumieli jak to działa czy Facebook wam pomaga czy dokładnie przeciwnie, a więc nasze doświadczenia z Facebookiem, a nie są najlepsze cały czas nie są najgorsze, bo Facebook nie nie grozi nam, a nigdy, a sądem ani procesami groził innym naukowcom no właśnie natomiast, a natomiast jednak z punktu widzenia systemu tak jesteśmy może ludźmi, których zachowania są podobne do zachowań, a cyber przestępców otwieramy wiele kąt duża część naszych akcji jest zautomatyzowana co oni mogą wykryć i dlatego często nasze konta są zamykane nasze reklamy, a nie są puszczane, mimo że są dokładnymi kopiami reklam od innych pracodawców, którzy dostają swoje reklamy, a więc duża część naszej pracy, a oprócz tego że, a projektujemy eksperymenty, żeby móc zmierzyć ewentualne szkody, których algorytmy dokonują to jest budowanie narzędzi, a do tego do od tych podmiotów i to jest niekończąca się walka z platformami za każdym razem jak budujemy jakieś nowe narzędzie oczywiście wtedy Platformy zmieniają, a to ja w jaki sposób działają, żeby nam utrudnić używanie tego narzędzia i tłumaczone często rolnicy bezpieczeństwa prawda pamiętam taką rozmowę z czasów, kiedy władze Panoptykon prowadziła badanie reklam politycznych w czasie wyborów również zależało nam na zebraniu wytycznych reklam i danych, które wolą 4 stycznia na przekazywali własnej woli komisji oraz udział w badaniu i również nasza wtyczka została wtedy zablokowana Niewiem czy pod pretekstem autentycznie chodziło o to, że no właśnie Facebook musi zabezpieczać przed rozmaitymi rolami botami innymi tematami i bardzo szybko podpiął ten nasz system pod ten sam to samo zagrożenie może myśleć przedstawialiśmy to było jawne działanie dziwiło nas w sumie, że nie ma takiej ścieżki, którą mógłby zgłosić badacze powiedzieć halo halo tu uniwersytetem no i stron albo plecy Panoptykon albo RBI, bo tego typu sytuacje były blokowane przez Facebooka i to im grożą procesami my robimy coś w imię nauki pomóżcie nam, aby pozwólcie nam działać prawda nie ma takiej ścieżki są programy, które Platformy oferują, a właśnie, a po to, żeby udostępnić dane naukowca, a natomiast Platformy nie są bardzo popularne z 2 powodów, a po pierwsze, dane, które udostępniają naukowcom to są dane, które Facebook uznał, że to są właśnie te dane, które naukowcy powinni mieć, a nie te dane, które w, których naukowcy faktycznie potrzebują, a po drugie, dostęp do tych programów nie jest, a ogólne tylko trzeba faktycznie się zgłosić, a do Facebooka wytłumaczyć co się będzie robić, a Facebook wtedy decyduje czy takie dane można udostępnić cienia i rozumiem jest jakby cały czas zgodnie z tym co opisał oś natomiast jeśli chodzi o naszą historię z Facebookiem, a wydaje mi, że byłoby mało prawdopodobne, że Facebook chciałby pan współpracować z naszą grupa, a po tym, jak wyglądają nasze kontakty do tej pory jest znacznie nawet w tych umowach, które trzeba podpisać już faktycznie Facebook zgodził od NATO, żeby udostępnić dane, a cały czas trzeba udostępnić Facebookowi możliwość zapoznania się jest tam z postacią, którą publikuję zapoznanie się badałem też publikuje na podstawie danych i Facebook cały czas ma prawo weta może powiedzieć, że ten konkretny artykuł nie wychodzi na IT jakoś to nie dziwi, czyli to jest taki Dwór cesarski, na którym są koncesjonowane naukowcy, którzy mogą robić to co cesarz w tym zaś widzi swój interes, a tam, gdzie przechodzą niezależną owcy próbują dźgać giganta w jego podbrzusze i wycinać mu jakieś malutkie budżety nie są duże duże badania siłą rzeczy zawsze mrówką wobec tego giganta, ale udowodnić koszty to jest niewygodne dla dla Facebooka to jesteśmy blokowani, a tymczasem Facebook próbuje np. zasłaniać się programem tej Formuły, która teraz jest widzę mocno siedzi sieci o obecny chodzi oczywiście o dane do zwalczania covid Night in, czyli ci naukowcy, którzy chcą tworzyć jakieś zadania oparte np. dane statystyczne z Facebooka jakiś ankiet, które wypełniali użytkownicy albo analizy ruchu na Facebooku również widziałam takie zestawy dane dotyczące tego ludzie przemieszczają, czyli takie Mobility DSS pokazujące jak działają lockdowny kwarantanny to w sumie Facebook chętnie i ja nie dziwie to nie jest także ja oczekuję od firmy, żeby sama się opodatkowała sama otworzyła drzwi tam, gdzie jest niewygodnie natomiast kolejna rzecz konia piłeczkę do ogródka regulatora europejskiego i zresztą walczymy o to Fundacja Panoptykon, żeby takie postanowienia wy prawy wspomniałam w kodeksie usług cyfrowych i regulacji dotyczących samych Gate Keeper ów też nazywany Digital markets act znalazły się postanowienia dotyczące transparentności i współpracy z naukowcami uważamy, że to jest właśnie droga do takiej pełnej przejrzystości bez Kopania się z koniem, którego w Czadzie i mam nadzieję, że zmiany przejmą tam tutaj ja pracuje w stanach, więc oczywiście ta regulacja niekoniecznie będą dotyczyć natomiast tutaj też są pewne zmiany, które dokonują np. a dopiero w zeszłym roku, a zdecydowano, że wszystkie badania, które prowadzimy nie są, a przestępstwa i ta interpretacja przepisu była jasna do marca zeszłego roku, a jest prawo w stanach, które właśnie Computer Frondy robił akt z lat osiemdziesiątych i stwierdza, że jeśli użyje się systemu komputerowego wbrew, a licencji czyli, a tam z Sevres to jest przestępstwo jeśli Facebook mówi, a swoich aut w swojej umowie z użytkownikiem, a że nie można korzystać z Facebooka sposób AutoMapa automatycznie, czyli tak jak my korzystamy z Facebooka cały czas naszych badaniach, a to byłoby rozpatrywane jako przestępstwo, a z karą więzienia także większość naszych badań, które wprowadziliśmy do marca zeszłego roku cały czas po prostu wychodziliśmy z założenia, że tylko z powodów zbiorowych Platformy nie będą, a próbowały nas ścigać na na drodze sądowej i dopiero w marcu zeszłego roku okazało się, że to jednak nie będzie możliwe, żeby ta, żeby mścić cieszę się że, chociaż na tym wylądowaliśmy dziękuję za waszą pracę, która wie, bo obserwuję od lat to co to nie jest lekki kawałek chleba ani seksualnie ani jak opisujesz od strony operacyjnej i nawet czasem groźby części karnej się pojawia więc, tym bardziej bardzo dziękuję w imieniu organizacji społecznych i zwykłych normalnych użytkowników, którzy dzięki temu tylko wydają się jak tak naprawdę reformy działają dla tych z was, którzy nas słuchacze i myślicie Joanna brzmi jak coś co znam to brzmi jak historia, której doświadczyłam doświadczyłem mi też powiedzieć nie podobają też intryguje mnie, dlaczego algorytmy tak sprofilowane albo pokazują takie treści, które jakiś delikatny mój punkt zahaczają mam takie ogłoszenie od fundacji Panoptykon, że można się zgłosić ze swoją historią link do tego jak zgłosić klimy w opisie tego odcinka podcastu również oczywiście z praktyką kropkę org algorytmy myśli traumy znajdziecie więcej formacji eksperymencie i o tym jak można kontynuować pracę może na swojej własnej historii może dzięki temu uda nam się zbudować takie koło zamachowe i docisnąć trochę giganta, żeby w ramach reformy prawa, o których wspominałam przynajmniej ten problem rozwiązał, bo ja cały czas wierzę, że dałoby się Targosz algorytmy troszkę tutaj ujarzmić, ale po pozwoli Piotrze zakończyć na tej pozytywnej nucie wiem, że to już być pesymistą i masz do tego prawo natomiast no no my będziemy swoimi środkami jednak walczyli o to, żeby trochę ten system jeszcze wyklarować i ludzi w nim ochronić zobaczymy piłka w grze ja dziękuję bardzo, za rozmowę wam za wysłuchanie naszej rozmowy i przedtem się powoli to był Panoptykon 40 technologie i człowiek człowiek i technologię uciekają na nas zagrożenia jak korzystać z technologii by na nich skorzystać jak kontrolować, kto gromadzi nas informacji do czego używa z ekspertami praktykami rozmawia Katarzyna Szymielewicz Panoptykon 40 podcast tokfm PL fundacji Panoptykon Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PANOPTYKON 4.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej! Dostęp do nagradzanych podcastów, wszystkich audycji z anteny oraz Radio TOK FM bez reklam w świątecznej zniżce.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA