REKLAMA

"Squid Game" czyli koreańska popkultura atakuje (tym razem na Netflixie)

Po sezonie
Data emisji:
2021-10-07 22:00
Audycja:
Czas trwania:
53:27 min.
Udostępnij:

Oto Korea Południowa, z jej turbokapitalizmem, hierarchią, korupcją i rywalizacją, sportretowana w manierze komiksowo-dystopijnej. Fabuła prosta, w zasadzie bliska banału, ale akcja wartka, trzymająca w napięciu. Bezbłędna realizacja, świetne, ekspresyjne aktorstwo. I niemal natychmiastowy, globalny sukces. Czym tak skutecznie uwodzi "Squid Game", najmłodsze dziecko południowokoreańskiej kinematografii?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jakub Janiszewski to jest audycja po sezonie Anna Malicka Bartosz Staszczyszyn z nami jest gościa Oskar Pietrewicz z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych dzień dobry dobry wieczór dzień dobry dobry wieczór i obecność Oskar Pietrewicz, a już dla państwa, którzy słuchają połączenia może być pewnego rodzaju wskazówką, bo jest znawca Korei Południowej i się rzeczy też północnej, bo trochę nie da się rozdzielić tych 2 tematów, a skoro jest po sezonie w audycji o Rozwiń » serialach to znaczy, że będziemy mówili o produkcji koreańskiej dysku i GameINN seria Netflixa, które robi furorę już właściwie chyba na całym świecie serial właśnie produkcji południowokoreańskiej, którym dzisiaj porozmawiamy serial tak się zastanawiam w jaki gdy, jakiego stopnia powinienem wyjawiać fabułę, bo one bardzo skomplikowana bardzo szybko się rozwija też te serial nakręcony w nieprawdopodobnym tempie napisany w nieprawdopodobnym tempie serial o człowieku, którego właśnie moglibyśmy nazwać takim południowokoreańskim przegrywam, któremu nic w życiu nie wychodzi nie ma kasy rozwiódł się godzi się rozpadła zajmuje się dzieckiem taką powiedziałbym z doskoku bardzo chce się odegrać bardzo chce coś jeszcze znaczyć w życiu i właściwie jest skłonne i macie wszystkiego próbuje zarabiać na hazardzie na obstawianiu wielką wyścigów konnych, ale nawet tam go okradli, więc jest zadłużony, więc tutaj generalnie był punkt wyjścia fatalny i ten człowiek spotyka pewnego dnia na stacji metra tajemniczego pana w garniturze, który proponujemy grę grę, która bardzo proste zasady, ale okazuje się bardzo trudna w wygrywaniu, w której mówi tak, jeżeli ja przegrywam płace to by jeżeli przegrywasz płacisz mnie nasz bohater odpowiada, ale nie mam pieniędzy, a ten na to nie musisz mieć może płacić własnym ciałem, ale co to znaczy, jeżeli przegrywasz dostajesz ode mnie po twarzy co na to dobra wchodzę w to i zaczyna się regularna łapani na tym na tej stacji metra, która kończy się no powiedzmy jakąś wygraną naszego bohatera to już pewnego rodzaju satysfakcją już zamierza na to, żeby zadać ten czas zemsty nasz tajemniczy bohater garniturze odpowiada, a nie przecież reguły są takie, że jeżeli mam pieniądze to nie bierz mnie tylko ci płacę, ale chciałby zrobić więcej może wziąć udział w bardziej zaawansowane grze oczywiście siłą rzeczy nasz przegra się na to decyduje to bardziej zaawansowana gra okazuje się w zasadzie obozem koncentracyjnym, gdzie oprócz niego jest jeszcze 455 takich, którzy mają grać w gry, ale tutaj problem polega na tym z tymi grami, że po pierwsze, są to właściwie wszystko gra w sumie zerowej, czyli moje zwycięstwo zawsze całkowitą porażką jego przeciwnika, więc właściwie żadnych sojuszach w obrębie tego więzienia mowy być nie może, ale przede wszystkim najgorsze jest to, że kto przegrywa wypada z gry ten ginie po prostu strzela mu się w głowę to jest coś na kształt takiego wystąpi innego świata stworzonego gdzieś nie wiadomo, gdzie jakimś pustkowiu na na wyspie na Wybrzeżu w i w zasadzie tutaj gra toczy się o wszystko, ale to co mówię brzmi strasznie mroczny, a natomiast, jeżeli ktoś ogląda ten serial Niemców macie takie podobne wrażenia to moim zdaniem zabawa przednia, nawet jeżeli to nawet, że mamy świadomość tego, że tutaj stawka Wysoka Izbo bardzo okrutny w gruncie rzeczy serio to i tak on ma w sobie jakiś nieprawdopodobny komponent rozrywkowo Arnie jak to określić na poziomach komediowe, że to jest po prostu niesłychanie groteskowa produkcja to tyle wprowadzenia jak się oglądało to ja chętnie zacznę i po narzekam ogląda się świetnie i to jest kina zdecydowanie rozrywkowe tak jak mówi szef to, że w tej chwili jest to nr 1 Netflixa naprawdę na całym świecie nie tylko w Polsce, ale właściwie wszędzie od kapryśnych Stanów zjednoczonych po w Europę to w ogóle nie dziwi natomiast w ja niekoniecznie znam się jakoś bardzo na kinie azjatyckim natomiast mam takie wrażenia, że jestem dlatego jestem też ciekawa co na to powie, że to jest zlepek takich rozmaitych tropów do dostrzeganych czy dostrzegany w kinie azjatyckim od bardzo wielu lat, bo to jest tak mówi azjatyckim z pełną świadomością tego, bo nie chodzi tutaj tylko, że kino koreańskie, ale np. dla mnie tam jest dużo kina japońskiego w pewnym momencie bardzo zresztą w Polsce również popularnego czy też, lecz dobrze to jest oczywiście pewnie indywidualna sprawa natomiast trzeba sobie powiedzieć, że konstrukcja tego serialu to jest konstrukcja igrzysk śmierci przełamany przez Niewiem czy pamiętacie takiego reżysera popularnego w Polsce 15 lat temu 10 lat temu tak Takashi mi Kamilka takież to jest Japończyk, którego filmy zdecydowania House owe zdecydowania artystyczne zdecydowanie poetyckie były jednak oparte na podobnej zasadzie, czyli chodzi o to, że pokazujemy świat, który jest bardzo brutalne, ale też rozrywka czerpiemy z takiej przemocy, która nie jest tak zdecydowane, kto u Tarantino tylko w jest zdecydowana taki bardzo specyficzny sposób napięcie narasta jest coraz straszniejsze to jest autor takich filmów jak gra wstępna jest zrobiony zaś jego film jak pani zemsta pan zemsta i one wszystkie gdzieś w duchu w klimacie nastroju są podobne do do do tego filmu z drugiej strony mamy ich, że amerykańskie igrzyska śmierci mamy kino japońskie takie gatunkowe thriller horror coś pomiędzy podobno to jest też kino, które czerpie z komiksów japońskich i tutaj niestety na tle się nie znam, więc proszę tylko rzecz, którą drogą, którą chciałam podkreślić jeszcze do tego wszystkiego mam wrażenie, że ta, że mamy tutaj w jasny ten podział tego świata z, który znamy z Parasite i to wszystko tworzy mieszankę, która jest moim zdaniem ciekawa bardzo dla widza atrakcyjna, bo ceny tych gier, których Kuba opowiadały to są sceny, które są przepięknie nakręcony bardzo kolorowe bardzo tak formalnie przepis rozbuchane tak bym powiedziała i wszystko tworzy bardzo ciekawą popularną mieszankę, ale zastanawiam się na ile oryginalną od razu powiem, że sam twórca po powiedział wyrazisty przestańcie przestańcie mi przypominać tych wszystkich nawiązania, bo to jest moje ja napisałem tak lubię takie kino takie i taką kulturę popularną, ale należy dany dzień dobry powiedzieć także ten amalgamat różnych luźnych i wariacje na temat różnych tytułów, które znamy to właśnie Polska luka czy paru innych twórców takich bardzo popularnego kina to chyba najciekawszy element to mieszanie tonacji w tym serialu dla mnie najciekawsze oczywiście miał również desery, który z 1 strony chcę być próbuje być czasem jest passatem, a z drugiej strony jest takim filmem za 80 gdzie, który był Jean-Claude Vandamme o tym, że źli bogacze polują na biednych ludzi Parkuj i urządzają polowanie na tych przypadkowe ofiary, więc to jest takie mieszanie tego umownie wysokiego niskim i te najciekawsze to właśnie torze z 1 strony ten serial cały zbudowany na paradygmacie kina sensacyjnego thrillera, a z drugiej strony dość groteskowy ton właśnie jest słyszalny od początku do końca ją też jest widoczne na poziomie choćby scenograficznym, które nie zachwycał jakby, bo plastykę tego tego filmu tego obrazu sama scenografia zdjęcia są zupełnie niezwykłe, bo one w tej samej scenie połączy właśnie operowanie kamerą kolorem i ujęciami rodem z thrillera rzecz narasta atmosfera jakiegoś zagrożenia, a to wszystko rozgrywa się jakiejś zbudowanych z klocków lego pastelowych pastelowych schodkach, które zostały przypominają raczej dom dla Lalek takiej lub jako, jakiej się Roskilde dla ale, choć trochę przestrzeń niemożliwa trochę jesteśmy wielkim komiksie jeszcze dodam tylko to jest fantastyczne bardzo lubię ten zabieg mianowicie, kiedy nasi kolejni bohaterowie giną zazwyczaj odstrzałów głowę pakuje się do takich tekturowych trumien kabel elektryczny opakowania dla prezydent Chin takie czekoladki to chyba, że to w ogóle jest trzeci kapitalnej myślę poczty humor ratuje ten serial przez myślę, że dla europejskiego widza też, że staje się czymś co pozwala nam pewnie lepiej poczuć tę historię na pewno wejść, ale rzeczywiście wyjątek potwierdza bardzo przyjemne lekko kultowe doświadczenie, ale bardzo świadomie klubowej ta właśnie taka zabawa kultura i tymi niskimi rejestrami kultury nawet tutaj sprawdza się świetnie też wydaje się, że chętnie o tym posłucham też moją znajomość azjatyckiego jest umiarkowana, ale wydaje się, że to też coś co jest co mi się kojarzy właśnie z koreańskim kinem popularnie już nawet nasz wielki twórca prasa czy też przez laty zrobił nie wiem, choć potwór film też miał taką mieszanką totalnie dziwnej gatunków połączonych ze sobą, a potem zrobił ustąpić sera i trybu z kolei jakimś akcji, jakie w takim trochę w anturażu jakiegoś Black Mirror wręcz, więc ręce ten serial Super atrakcyjny, a jednocześnie mam poczucie, że przejmie dla kogoś, kto ma takie kompetencje odbiorcze ja pewnie takim jednorazowego użytku serialem trasie spożyje pewnie zapomni jakiś czas mogę jeszcze 1 rzecz wtedy, zanim oddały głos w te testy cytaty nie wiem czy to w ogóle można nazwać cytatami raczej wykorzystywanie pewnych motywów jest tak głębokie, że w ostatnio dzięki dzieją się w gacie oglądają te igrzyska w cudzysłowie z jakiegoś takiej dziwnej przestrzeni tam meblami w scenografią tego przedziwnego miejsca są pomalowanie ludzie to jest motyw wyciągnięty i bar amerykańskiej książki pana, który nazwał sobą książkę nazwać Klara i półmrok i prawdopodobnie to jest zupełnie dziwaczne myślałem, że gminy jak i też ale, ale w tutaj to jest jakby w wykorzystywanie takich elementów, które i myślę, że w tej tam nagromadzenie to jest wykorzystywanie takich elementów należycie tam się nad budową ją na na kulturze popularnej przez lata przez i to jest zabawne, ale zgadzam się z nową Bartków być może jednak też dosyć 3 w jakim sensie hermetyczne dla nas wewnętrzna lubię, ale leżał w tej właśnie, że nie będzie w ogóle ja już nie mieli bardzo ciekawy właśnie to coś taka była zabawa trochę oglądanie tego szukania różnych dziwnych kroków to tak rozsiane właśnie chcę mówić o literackim jak pochodzeniu tych SENT z kolei miałem absolutnie służbę w oczy szeroko zamkniętych publika, więc tych takich nawiązań czasami bardzo o szerokiej rozpiętości tak powiem genetycznej jest tutaj bardzo dużo to jest chyba jak czyta grę ten serial ktoś się zajmuje karę czy może też na początku jak mi się oglądało pierwsze 3 odcinki Super później już trochę słabiej tak, bo jednak zachwyciło mnie zachwycił mnie ten miks, bo mówimy tutaj o tym wymiarze atrakcyjności tej kolorów dynamiki akcji, ale też zwróćmy uwagę NATO to będziemy żaden spojler drugi odcinek jest zupełnie inne niż pozostałe dotyczy tła społecznego i dla mnie jako osoby zajmującej się sytuacją społeczną w obu państwach koreańskich to było niesamowicie interesujące, bo to świadczyło o tym, że nawet w czymś co ma być przede wszystkim atrakcyjne dla oka dobrze mamy się bawić ma być dobrą rozrywką da się wrzucić jakieś zarysowanie sytuacji społecznej kraju, któremu w związku z tym to jest dla nas atrakcyjne, ale równocześnie ile tam mogą zobaczyć Koreańczycy i to jest widoczne bardzo wy w prasie południowokoreańskiej, gdzie zastanawiają się komentatorzy widzowie, jakie elementy zostały tam przede wszystkim podniesione w dostatecznym stopniu, czego brakowało i czy nie ma za nie ma w ogóle bardzo takiej dyskusji o o w tym wymiarze artystycznym, bo to wszystko co powiedzieć to jest esencja koreańskiej fali pomnik pomieszać wszystko z zrobić połączenia, które ludziom głowy nie przeszły później by spotykać się z zarzutami, że to jest wzięte z tego z tego z tego, ale Koreańczycy zawsze powiedzą dobrze, ale to my połączyliśmy tak i efekt jest koreański to, że to może być z realiów takiego kina takiego tutaj przecież sam autor reżyser przyznaje, że on kiedy, kiedy ten pomysł zrodził w jego głowie w 2008 roku to wówczas był złej sytuacji materialnej i zagrałby wszystko tak zagrał we wszystkich przede wszystkim są skupił się wtedy na czytaniu mangi japońskiej i po prostu on potem mangę sięgał i tak trochę go, toteż natchnęło boi, więc jeśli odpiera zarzuty, że coś skopiował i tak dają mówi nie wzorowałem się na mannę na historiach manii, a dodatkowo rzeczywistość społeczna Korei Południowej dostarczała kolejnych argumentów, jakie wątki podniesie jak bohaterów skonstruować, bo faktycznie ciekawe jest to, że mimo tak, że my się dobrze bawimy jako ludzie Zachodu przyzwyczajeni do kultury zachodniej i mamy może faktycznie to poczuć się z nami Gazeta to poczucie, iż hermetyczności czegoś dziwnego to jest po prostu strasznie dziwne na początku to co widzimy ten świat tych właśnie taki trochę i zabawki, ale trochę ale, ale grał życie tak ta lalka strzelanie do ludzi no jakieś pomieszanie porządków, ale też sięgnięcie po gry proste zwyczajne prostych zasadach to nie jest film to serial, w którym musimy zastanawiać się, o co chodzi w grach my zasady gier łapiemy my i o to chodziło reżyserowi odmówił jeśli przedstawię to przez proste gry, które grały dzieci może teraz nie grają, ale w latach osiemdziesiątych jak najbardziej dzieci w Korei Południowej grały te gry, które my widzimy to przynajmniej część, bo nie wszystkie nie wszystkie gry, które są tam są grami dla dzieci takimi i zaczerpniętymi z dzieciństwa Koreańczyków, ale jednak on starał się twórca wykorzystać to zaczepienie w czymś co bliskie wszystkim Koreańczykom i zrobił dokładnie ten sam zastosował ten sam mechanizm, który zrobił bombę przy Parasite robię coś, żeby było dla Koreańczyków, żeby zrozumieli to wszyscy Koreańczycy, a później łapie się na tym, że już łapie cały świat to się okazuje, że Koreańczycy są obywatelami świata to znaczy, że problemy Koreańczyków nie są obce my dajemy konwencję wydajemy nasze tło kulturowe naszej zabawy bo, ale zwrócił uwagę bardzo podobne są dzieci dziecięcej rozrywki, więc od razu łapiemy, o co chodzi o g czerwone zielone to jest praca raz 2 trzeba, bo Jaga patrzy do władzy dokładnie, tak więc to jest znały podobieństwo od razu wiemy, o co chodzi i w efekcie możemy skupić na tych postaciach i to co jest zarysowane, jakie jacy są uczestnicy gry no tutaj jest uważam, że ta największa wartość taka głębia społeczna tego filmu, bo mamy postaci, które reprezentują absolutnie wszystkie bieżące może nie wszyscy, ale prawie wszystkie najważniejsze problemy współczesnej Korei Południowej mamy uciekinier z Korei północnej bardzo ciekawą postać mamy właśnie tego tytułu tytułowego głównego bohatera nieudacznika takich nieudaczników takich nieudacznika uczył się nie mówi w Korei Południowej to jest kraj, gdzie się walczy o swoje i nie rzesze chodzi po plecach tych przegranych i myśli o zwycięstwach tak zwycięzcy rządzą o nieudacznika się nie mówi tutaj zwraca się na to uwagę takich ludzi mimo, że to jest wysoko rozwinięte społeczeństwo cała masa rozwarstwienie coraz większe Korei Południowej dochodowe dodam, że ten społeczny odcinek nosi tytuł piekło co też jest bardzo dziękuję charakterystyczną, że to przypominać, bo to jest też ważne Koreańczycy mówią o swoim właśnie piekło Korei tak witamy piekarze rzeczywistość społeczna współczesnej Korei Południowej, zwłaszcza dla młodych ludzi to jest piekło to jest rywalizacja, w której nie bierze się jeńców tak jak w grze, tak więc mamy dzielnicami są wszyscy że, uczestnicząc tak tak jak w tej grze tak jak także i mamy mamy przecież też nie tylko nieudaczników, ale też tych, którzy wydawali się jak jeden z ważniejszych bohaterów, którzy już są wykształceni już robili pieniądze, ale się zapożyczyli problem zapożyczenia się problem cen nieruchomości w Korei Południowej najpoważniejszy problem współczesnej Korei Południowej ludzi nie stać na mieszkania nawet bogatych, więc na tych Super bogatych to stać na wszystko, ale tych nawet całkiem zamożnych jednak nie stać na rzeczy wydaje się dość czasem podstawowe dla dla funkcjonowania w społeczeństwie zwróć uwagę, że akurat ta postać przebija swoją brutalnością największego brutala tak wszystkich grających natomiast postawa wójta w latach, który tworzy coś na kształt gangu, ale nawet on przepada konkurenta system gościem, który ma być wykształconym panem w garniturze, który w gruncie rzeczy jest w zasadzie takim kompletnie bez kręgosłupa moralnego morderców taki i przypomnimy sobie na 2 bohaterów Parasite mamy rodzinę bogaczy i rodziny tych mieszkających w piwnicy zresztą tutaj główny bohater też mieszka właśnie czymś takim w tej jednej z uboższych dzielnic Seulu i kto jest bardziej brutalny jedni drudzy są brutalni tu nie ma podziału, że ci straszni bogaci, ale być biedni w tej swojej biedzie też są skłoni no i zadźgać dosłownie tego rywala tak i to jednak też to brutalne, jaki jest, bo to jest zauważane ta różnica np. był też firmy japoński sprzed lat Battle Royale jeden z ulubionych filmów Quentina Tarantino, który dzieje się na wyspie co młodzież jest zabrana na wyspę i rozpoczynamy grę tylko tam nie ma tego komponentu materialnego nie walczą o pieniądze tutaj mamy uważam właśnie w tych pierwszych odcinkach kapitalny zabieg pomiędzy pomaga wskazujący na to, że to, że ci ludzie się znajdują w grze to jest ich wybór wybór motywowany kwestiami materialnymi i to moim zdaniem każe patrzeć na to nie wyłącznie jako rozrywkę, że tu jest z tyłu ten bardzo wyraźny problem, który jest podnoszony w kinie południowokoreańskim problem globalnego kapitalizmu kryzysu kapitalizmu, a równocześnie sama gra i 2 w wielu momentach to jest podnoszone plus sama postać lidera to mam wrażenie może wbrew trochę intencją mały reżysera, bo nie przeczytałem w wywiadach z nim, że miał taką intencję, ale przecież świat gry to jest taki trochę socjalizm socjalizm z Korei północnej, ale wszyscy tam jesteście równi w tej no właśnie te bardzo ciekawe bo kiedy oglądałem ten serial też, ustanawiając w tym momencie to jest fantazja Korei Południowej na temat Korei północnej czy to jest jednak próba jego przetworzenia tej rzeczywistości, w której Korea Południowa jest czy może jeszcze coś więcej, czyli pokazanie pewnej bliskości tych 2 Korei paradoksalnej takiej czy to jak sądzisz tutaj jest taki element często interpretują znaczy mam jeśli oczywiście w jak jako widz mogą powiedzieć, że właśnie te elementy połączone są tak, że tutaj też można odnaleźć i Koreę północną właśnie w tych przekazach wszyscy znacie reguły, a równocześnie system sam sobie, który ma działać w zegarku jest wadliwy jest skorumpowany wewnętrznie tak to jest wypisz wymaluj rzeczywistość Korei północnej przecież w systemie, który ma jest zaprogramowany tak gra są uczy są zarządzający tą grą, którzy chcą obchodzić ten system chcą odnosić indywidualne korzyści to jest wypisz wymaluj sytuacja skorumpowanego kraju, jakim jest do cna Korea Północna, która z lotu ptaka ma wyglądać wszyscy macie takie same szanse, ale są równi równiejsi, ale mimo wszystko jeszcze tutaj moje jako widz, ale i takie są to dzieło może budzić skojarzenia takie takie pomysły mogą interpretacyjne pojawić natomiast gdyby trzymać się tego na co zwraca uwagę twórca plus aktorzy to, że oni jednak chcieli przystać Koreę południową i co więcej musimy pamiętać o tym, że te ciągoty w kierunku jakiegoś totalitaryzmu programowania ludzi tak dalej to nie jest domena Korei po północnej, bo w warunkach pandemii takie zarzuty moglibyśmy się do Korei Południowej, że też pewne restrykcje dla nas są nie do pomyślenia poziom inwigilacji zwrócił uwagę to też jest także ci ludzie są przerażeni, że twórcy gry wiedzą wszystko tak, ale później okazję jakoś z tym żyjemy tak i trudno więc mam wrażenie, że to jest przede wszystkim Korei Południowej z tym zastrzeżeniem, że jest tak tak jak Parasite było trochę graty takie prześmiewcze tony w kierunku Korei północnej sam schron był przeciwko Korei północnej tam przedrzeć niani przez 1 bohaterkę jako jak to spikerka północnokoreańska trzymaj tak tutaj mamy bardzo ciekawą postać uciekinierki i to jesteś rzecz ciekawa dla południowo koreańskiego kina w ogóle jak przedstawia południowokoreański kino Koreańczyków z północy w ostatnich kilkunastu latach oczywiście za rządów autorytarnych to wrogowie trzeba jak i przygłupów wrogów także przedstawić, ale w ostatnich kilkunastu latach to, zwłaszcza twórcy właśnie takich inklinacje lewicowych przedstawiają Koreańczyków z północy i to w filmach akcji też, że jest nieudacznik z południa jakiś tam trochę skorumpowany policjant taki gruba nie może poradzić w akcji i ten wysportowany mężczyzna z Korei północnej w wielu firmach to mamy tutaj mamy postać uciekinierki, ale która generalnie jest bardzo zaradna na tle jakąś pięknością one w ogóle tak i to i to też jest coś coś też coś co chcecie podkreśla w kinie południowokoreańskim twórcy mają tę swobodę, żeby dużo więcej powiedzieć dobrego o Korei północnej, zwłaszcza Koreańczyka z północy niż w polityce i mam wrażenie, że tutaj to jest tak ładnie sprzęgnięte jednak szedł w kierunku, że to jest przede wszystkim film o Korei Południowej z elementami o Korei północnej bardziej jakiś obaw fobii Koreańczyków żołnierze oni sami już mogą mieć jakiś system dziwne zresztą, a propos zarzutów tamą komunizm itd. to przecież przeciwnicy polityczna obecnego prezydenta Korei Południowej nazywają komunistą jak parę lat temu w Korei Południowej to wielu sytuacjach absolutnie panią ja jestem z Polski tak to wie, że tam rządzili komuniści na nami też teraz rządzi komunista żądze no tak nie ma nic wspólnego z komunizmem tak, ale właśnie kontekst polityczny jest taki, że łatwo osądzić komisji może tutaj też są takie takie zabiegi zastosowane, ale co mnie zastanawiało, kiedy oglądałem ten seriali, zwłaszcza jedną z gier to pewien rodzaj takiego sentymentalnego wyobrażenia przeszłości tej ubogiej Korei prawda to jest ten najstarszy gracz, który potem się okazuje bardzo podejrzaną postacią właściwy jest podejrzany od początku nosi nr 001 trochę ustanawiamy, o co chodzi to jest taki moment, kiedy oni wchodzą taką wykreowaną sztucznie przestrzeń miasteczka może wioski jakiejś, gdzie ten staruszek spacerując między uliczkami mówi o to wygląda tak jak Korea mojej młodości to właściwie rozumiem też rodzaj takiej, jakiej roli względem idealizm i idealizowania i takich sentymentalnych opowieści o przyszłości koreańskiej o koreańskiej bierze jakiś taki rozumiem tak sądzę przynajmniej to chyba o to chodzi także co, zwłaszcza to znaczy to jest taka chłopom ani tak to jest odwoływanie się przez ludzi, którzy muszą osiągnęli wszystko starałem się jeszcze wmówić innym, że kiedyś to było fajniej tak, bo kiedyś były więzi braterstwa itd. no bo podzieliliśmy silników Resovii byliśmy tacy sami tak dalej łączyła nas bieda teraz ten to przez Żydów pieniądze na podzieliły no raczej tak to ocenią, zwłaszcza że tutaj jest bardzo też wyraźny ten kontrast, jaki jest przesłanie z tego filmu to co mają spojrzenie bogatych, którzy mają jak najgorsze wyobrażenie o ludziach po prostu, że ludzie sobie nie pomogą ludzie zostaną ludzi można wykorzystać związku z tym tak, bo nie ma nie ma co polegać na jakiś odruch ach, ludzkich no i że jednak mimo wszystko o tym czy biedniejsi mają jakieś większe skłonności do mimo wszystko współpracy tworzenia jakiś kwas Sojusz na potrzeby, chociaż 1 gry tak, bo też tutaj są jednak też gry znamy jednak następcy pana ministra stricte zespołowa gdzie, gdzie wymaga to jednak jakiś jakiejś współpracy, więc mam wrażenie, że tutaj mamy taki ten silny przekaz ostateczny jest taki, że ci bogaci są także generowanie, że już nie mają czym się bawić bawią się biednymi i jeszcze starają się wmówić, że wtedy zobaczymy to co kiedyś było nam bliskie przed tym jak staliśmy się bogaci to jest obraz szalenie zdegenerowanych, ale coś uwagę te drzwi jakiś tam pojawią tych to nie są tylko Koreańczycy i to jest właśnie rozprawiali tak to jest sygnał też wyraźny globalny kapitalizm to jest wojna skrajnie się w formie tworzy takie potwory tak, które bawią się życiem biednych tak, bo mogą, bo nikt nic nie nikt nikt nie zrobi niczego złego tym bogatym mówi o tym, że właśnie w tym serialu prezentowane są różne postaci stają się lustracją pewnych problemów społecznych i ich spójność tej uchodzi z kolei jak się mają inne postaci kobiece to jest bardzo mocny wątek ten właśnie kobiecych postaci, które są wykorzystywane seksualnie i są obiektem, jakby przemocy takiej ze strony mężczyzny ktoś ma właśnie do to wiele akcji MeToo no jest jest to bardzo zaznacz w ogóle tam pokazania 1 bohaterki żona sama jest w stanie oddać mężczyznom żeby, żeby dobrze wypaść w grze to świetna postać w ogóle ważne najlepiej napisany jak najlepiej zagrane tak ta dokonała daje strona jest bardzo nie czytałem opinię, że niektórzy jak wszyscy słuchali mają dość takiej oznaczone naprawdę dobrze tę rolę gra była jest nieznośna w tym i tak w taki też pewności siebie i już czyniono zarzut reżyserowi, a to przecież parę dni minęło od premiery, że właśnie pokazał tą stronę, której nie powinno się pokazywać tak, że wiemy, że to jest problem wykorzystywania seksualnego tak, ale że on to właśnie wykorzystuje, żeby naświetlić ten prowadzony nie uciekał tego problemu, bo kwestia w ogóle obecności kobiet w przestrzeni publicznej głosu kobiet w przestrzeni publicznej w Korei Południowej to jest jeden z głównych tematów w ostatnim dziesięcioleciu to jest problem, które jest w stanie skompromitować bardzo wysoko postawionych polityków burmistrz Seulu oskarżony przez sekretarkę o molestowanie seksualne popełnił samobójstwo paręnaście lat temu nie do pomyślenia po naście lat temu popełnił samobójstwo, gdyby mu zarzucano nepotyzm, ale nie za taką wtedy w cudzysłów błahostka jak wykorzystywanie seksualne to, proszę bardzo, zmieniło mam wrażenie, że te postaci kobiece właśnie, że to jest uciekinierkę też czy z Korei północnej, a przecież droga uciekinierem to jest droga przez mękę, bo one trafią zazwyczaj przez Chiny, gdzie są zazwyczaj wykorzystywane seksualnie przez Chińczyków to co to w jakim stanie trafiają psychicznym fizycznym do Korei Południowej to jest temat dobrze znany w Korei południa, więc jeśli one są po jest pokazywana bohaterka, która ma coś więcej do zaoferowania niż tylko, że jest z tym przedmiotem jakiegoś tam procesu społecznego na to to już jest oddanie głosu mam wrażenie, że jest jeszcze ta jedna z bohaterek ciekawa tak troszkę dziewczyna młode pokolenie zupełnie tak taka taka ona jest taka dyżurni pęta można powiedzieć, że ma faktycznie Company ma doświadczenie patologicznej sytuacji rodzinnej i ona jest taka totalnie odjechali ona bierze udział w tej grze, ale tak, jakby zapomina, że zaraz jednak wyjdziemy, że nie bierze w ogóle na serio tej gry ludzie są tam przerażenie ona jest taka zblazowany mam wrażenie, że ona matę to, że postać kobieca, ale ma też reprezentować to młode pokolenie trochę, że ono na tyle już jest w swojej rzeczywistości zaciera się między rzeczywistością groteską jakąś, jaką rzeczywistością totalnie wirtualną użyte to jest tak tak płynne przejście rzeszę czasem może nie Orion, ale też rzecz w tym momencie gry czy tak bardzo właśnie zauważyć, że jeżeli chodzi o postaci kobiece to jest bardzo ciekawie, bo z 1 strony mamy takie 2 postaci, które są trochę swoimi zaprzeczenia to znaczy kosz to jest bardzo wyzwolone o to, żeby się wyzwolić, czyli tą, choć czy nie mamy tego jest bardzo wyzwolonym po to, żeby właśnie spuścić wpierw wszystkim wkoło, czyli taką taki rodzaj jakieś agresywnego feminizmu, który kompletnie z konsekwencjami to zresztą postać się wszyscy boją nikt nie chce współpracować z, ale naprawdę jestem by po sympatii do tej aktorki, bo u nas wygrać bardzo ciekawego to jest naprawdę jedna z najbardziej wyrazistych ról w tym serialu jest jeszcze zwrócić uwagę ze 2 postaci kobiece czy właśnie ta młoda dziewczyna, która się koniec końców jednak poświęcać jedyna postać w całym tym serialu, która jest pokazana jako takie poświęcenie się w imię przyjaźni właściwie między tylko między kobietami zachodzi jakiś rodzaj Sojuszu prawdziwej przyjaźni wszystkie inne przyjaźnie są tylko, żeby takie akcje mentalne takie chwilowe i zazwyczaj kończą się jakąś próbą oszustwa nie jest jeszcze postać kobiety, która jest małżeństwo, które też, jakby staje się ofiarą tego małżeństwa, żeby ja mam takie wrażenie, że kobiety są to pokazane bardziej różnorodny niż mężczyźni myślą właśnie wszyscy jednak oszustami może poza 1 bohaterem, który próbuje jakoś tam obnażyć funkcjonowanie całej tej gry coś chcą się nie do końca udaje czy takim, jakim bohaterem tak taki takim próbą próba jak jest cieniem zbawienia świata, ale kobiety są pokazane dużą w sumie ciekawy i bardziej społecznie choćby przez 1 postać, której mówię, że to raczej bym powiedział, że jak co miał odczytać to, jakie intencje reżyser to on jest raczej profesor mistyczny anty feministyczną tak tak czytam co tutaj się dzieje też też się tak wydaje, bo jednak może to jest tylko, że 1 tam się w stanie oddać cieleśnie mężczyzną to raczej pokazuje tę tragedię tego, że kobiety są zmuszane tylko może jest takie należności potem za to mści tra ta jest ogromne stawia tak taką, że w żadnym montażystą mam wrażenie, że ona w każdym momencie ona kontroluje sytuację taki to jest niesamowite, bo Boże tu nie ma poddaństwa kobiety tak to jest coś co jest takim właśnie nie jest tak tak wyraziście feministyczny, ale właśnie co powiedział, że tak te postaci są zróżnicowane są różne oblicza kobiety w bardzo w Korei Południowej w związku z tym to jest może taki sygnał zajmujemy się kobietami w przestrzeni medialnej przestrzeni filmowej artystycznej tutaj południowcy uwagę kobiety są pokazane właściwie w każdym wieku od kilkulatki po babcie profesora te babcie, które tak w pewnym sensie to tak jak w Polsce funkcjonujący jako ten ostatni ostatni bastion jak wszystko zawodzi cała historia ląduje trzeba być teraz chcemy się uratować taktu zarządzają wnuki i matki matki, które przez sąd to dni kultury znawcy są przerażeni sytuacją był taką społeczną kulturową w Korei Południowej od lat, że matki tak nie kończą swoich synów, zwłaszcza że ci synowie są właśnie takimi niedobrej natomiast polskie jest, kto z nas po prostu matka matka zrobi wszystko dla syna i nawet kilkunastu letni chłopcy są w stanie rzecz się boją sami pójść do łazienki gdzieś, bo mama powinna towarzyszyć, tak więc niektórzy twierdzą, że w związku z tym dobrze, że jest wojsko Korei Południowej, bo tam się nauczą przynajmniej życia tak tak mówi prawica samemu chodzić do ziemi tutaj nauczą się jak to jak to jak funkcję później funkcjonować społeczeństwu, ale jest jeszcze jedna z tak mówią o tych problemach i tutaj same koreańskie, ale jest 1 zupełnie bohater ciekawy inne inne pod każdym względem to jest imigrant Ali, a ta jest też bardzo ciekawe, bo jest to duży problem społeczny Korei Południowej warunków pracy w trakcie pandemii to też ujawniło, że ci masa pracowników najemnych migrantów, których jest masa z Tajlandii Filipin z różnych części z Indii Pakistanu w Korei Południowej, którzy wykonują prace, które nie chcą wykonywać Koreańczycy ci ludzie nie chcieli się być testowani najpierw późniejsze szczepić na toby wyszło, że oni są nielegalnie zatrudnieni tak nie chcieli stawiać się do punktów szczepień się okazało, że skala jest dużo większa w warunkach pan niższe niż się wydawało Koreańczykom z południa i mają bardzo niechętny stosunek do migrantów więc, pokazując postać może ja mam wrażenie jest zbyt widzów idealizm Giovanni to postać tego imigranta na tle innych inne postaci są dużo bardziej złożone on jest takim takim dobrym Pakistańczyk jest taki dobry Pakistańczyk przyjechał chce pracować wydarzyła się coś złego w pracy nie może pracować no jest zmuszony do właśnie tej skrajności, jaką jest udział w tej grze lekarz zostają szukamy tak tak właśnie do niej z Koreańczykiem nie zna zasad do końca tak to też jest taki taki sygnał, że skoro tutaj taką mam wrażenie refleksja zachodzi w tym filmie, że wykorzystujemy tych innych tak oni nie znają zasad, więc wykorzystamy i i in w spokoju chodź do nas przyjeżdżają robią robotę, ale generalnie nie będą tacy, zwłaszcza że nie jest takim tak oderwane od rzeczywistości on mówi po koreańsku komunikuje tak do wszystkich, toteż jeszcze w wersji koreańskiej się tego słuchało z napisami to też wybrzmiewa, bo on do wszystkich się zwraca najbardziej uległ sposób taki uniesiony zwraca się z tymi najbardziej pamięta wszystkie formy honor fika sztywne żeby, żeby jak najbardziej dopieścić każdego rozmówcę też ciekawa rzecz, której mają gminy nie dostrzegamy jeśli ktoś, chociaż przestrzegam przed oglądaniem tam lektorem lepiej lepiej zawsze z napisami moim zdaniem zaszczyt są tak ekspresyjnie Koreańczycy nawet nie znając języka warto tego posłuchać, ale my w napisach widzieliśmy rzeczy do głównego bohatera, że tam się 2 kich Fund tak, ale jeden z jego tych przyjaciół dawnych lat kolegów tak nie odnosi się tak nie odnosi się nigdy po imieniu on się do niego odnosi się per pion to jest wersja starszym bracie tak to jest wersja grzecznościowe, które polegająca na tym, że jeśli kogoś znajdzie się zieleń jest starszy tak to tak się odnosi to starszy może się po imieniu odezwać do młodszego takich i to jest ciekawe mówi o tym dlatego, że to na to Koreańczycy bardzo zwrócili uwagę, że wiele postaci zachowuje to formy grzecznościowe, czyli te rygory społeczne nawet skrajnych momentach, kiedy się i na rozgrywała gra ich życia lub śmierć, ale jest 1 moment, w którym w tej jestem herszt tych tych łobuzów zbirów i matek swoich podwładnych wszyscy do niego mówią do pewnego momentu, że właśnie z tą formą grzecznościowo a, ale jest 1 moment kiedyś właśnie odzywa ten jego podwładne do niego po imieniu i jest zszokowany tym tak może dla Emmy dla nastoletniej wybrzmiało boisku jesteśmy skupieni na dramaturgii tej akcji, ale to też udział, że jak to ja jestem wyżej do mnie się tak nie odzywa, tak więc też to jest bardzo pod tym względem koreański są wszystkie reguły językowe wszystkie reguły tej relacji społecznej też w języku widoczne one są bardzo udanemu my tego nie odczujemy się nie znamy języka koreańskiego ale, ale dlatego to Koreańczycy na inne aspekty tutaj też zwracają uwagę w tym seriale to co nam nie robią bardzo dużo w razie duże wrażenie, kiedy oglądałem ten serial to jest coś co nie wiem to jest cecha dystrykty na kina koreańskiego co to właściwie stawiamy poczucie niesłychanej bliskości i czytelności emocjonalnej tego co grają poszczególne postaci dla mnie nie było problemem, gdyby mam poczucie obcości, które rzeczywiście już na początku nie wynika, aby tego jak to jest zrobiony tylko raczej właśnie tej rozpędzonej zabawy śmieciami kina i śmieciami popkultury, że to jest coś co tworzy taki tak taką dziwną po złoto, które się wydaje obca nie jest stosowana w kinie europejskim natomiast całą resztę Super czytelna tam są takie sceny, zwłaszcza takie strony tych gier dwójkowych prawda, kiedy gracze są dużym zbliżeniu krytycznie jest gra grupowa tylko duet czy taki klasyczny chwyt scenariusza nie mogę mam wrażenie, że jakby popatrzeć na to co się dzieje w poszczególnych odcinkach przy okazji tych gier to w ogóle można przecież to są takie strategie scenariuszowe grupa przeciwko grupie duety oraz 2 jak baba Jaga patrzy bardzo dobrze znane z horrorów różne takie rozwiązania scenariuszowe, które tutaj są sprowadzone do pewnego modelu, ale co się działo w tych duetach było dla mnie totalnie poruszające miałem wrażenie, że aktorzy koreańscy bardzo przypominają takie wybitne role aktorów polskich od Międzyrzecza, kiedy oglądać tych 2 zbirów grających w kulki wiemy, że 1 przeżył tutaj bym oglądał nie wiem Jerzego, która z Gajosem to był bardzo duże czegoś takiego co mi się wydawało swojskie bardzo czytelne, żeby to zdaje się okazuje, że nie ma tej przesłony kulturowej, na którą tak wszyscy zwracamy uwagę mówimy, że to my mamy tam nie rozumiemy tego kina azjatyckiego sensacyjny guzik prawda w ogóle nie są inni znaczek by konstrukcja i sposób w reżyserii i takie takie powiedziałbym oddania aktorskie tej sprawie, która tutaj jest tak profesjonalne tak jakby dobrze przeprowadzony jest po prostu bardzo bardzo swojskie poza tym, że nic nie rozumie z tego języka zmieść wszystko brzmi Miki emocji logiki tej postaci to bardzo bardzo dobrze zrobione kino takie mam wrażenie ja miałem też znać może dlatego się tym zajmuje od wielu lat to to tak różnice się zacierają i w morze to co zwraca uwagę to jest czasem taki by takie bardzo teatralne po to jest naturalne, bo to jest robione w studiu wszystko stać zamkniętym świecie tak plus plus jeszcze taka teraz ta teatralność tych zachowań taka ekspresja wybuchowa, które my, że trochę jest przesadzone czasem może nam się wydawać ale, ale właśnie to co wspominać tych w tych relacjach w dwójkach w ogóle tam pojedzie tam grają nie nie tylko aktorzy tacy najbardziej znani, ale też przecież główny bohater to jest facet, który zazwyczaj grał role dobrze tam sytuowanych panów to jest związane tak tak zresztą facet, który jest był uważany przez lata w rankingach za najlepiej prezentującego się w garniturze Koreańczyka, więc i on mówiono 49 lat też wywiad z nim czytałem powiedział ja jestem na takim etapie, gdzie już tych o takich ról wcześniejszych coraz mniej dostaje i czekałem na coś nowego i on mówi, że usiadł charakteryzator ani mój oddaje się wam zróbcie za kogoś zupełnie innego niż dotychczas grałem i faktycznie jest taki w nią po prostu widać konto jest on całym sobą w tym, jakie ma ubrania, jakie uczesanie, jakie niedozwolone itd. tak dawno widać, że ten facet z nizin społecznych z tego tylko takiej szkoły przetrwania po wersji południowokoreańskiej właśnie, że jest wyjście ze swojego emploi się okazuje, że w takim serialu, który możemy postrzegać jako właśnie taka totalna rozrywka aktor południowokoreański odnalazł się jako, że to jest dla niego jakieś wyzwanie aktorskie takie południowokoreański Roman Wilhelmi po okresie, a z kolei z kolei ten staruszek, które jest nie wiem czy kojarzycie to jest przecież postać mnicha z kim Ki-duk owego wiosna lato jesień zima znowu wiosna, tak więc to są znane postaci ten, który gra w metrze z właśnie tę 1 grę, która ma zaczynać nowy zaprosić uczestników do gry w garniturze elegancki pan też z ostatnich kitu hitów kinowych m.in. z zombie Express, który też jest na Netflixie, więc to są postaci jedna z ważniejszych w kinie południowokoreańskim obecnie i wybrały taką produkcję, która właśnie wydaje się, że dla nich też mogą być wyzwaniem aktorskim, tak więc radomian do takiej gry zapędził, w których BPH TFI tak gruby fantazyjny jest jak ja bym chciał wrócić do tego wątku kiedy, kiedy powiedzieli, że to jest takie teatralnej dla nas to jest jakieś obce miana dyskutowały czy właśnie jest dwoje w ale sposób gry Azję w kinach jak jest specyficzne musiałem również w wypływa właśnie chciałem tylko powiedzieć, że wydaje się, że też popularność tego kina w ogóle od lat, bo to nie jest także kino azjatyckie pojawiło gdzieś tam w przy okazji Parasite nas wielkich festiwalach kina azjatyckie współczesne kino azjatyckie obecna bardzo dawno nie w ja mam takie wrażenie, że przychodzą kolejne fale kolejne mody w aut w Europie czy w ogóle w świecie Zachodu na kino azjatyckie tak tak tak myślał o tym, a propos tych nazwisk, o których wspominałem i im też nauczyliśmy się trochę obcować z takim kinem nie właśnie z 1 strony do to co to co Kuba mówi że, że z te dialogi i te na wymianę dwójkowa gdzieś w ekspresji jest nam bliska, ale też z drugiej strony ten efekt obcości też nie jest taki, bo my też nauczyliśmy się w jakim sensie rozumieć tak azjatyckie kino oczywiście myślę, że nie na takim poziomie jak jak aktywa np. te niuanse językowe dla mnie też w fascynujące co opowiadać, ale też z drugiej strony w jakim sensie przyzwyczailiśmy się, że pewna estetyka forma właśnie taki rodzaj, jakiej jakiegoś, jakie sztuczności czy chłodu, który może to jest nasz nasz punkt widzenia, że wcale tak nie jest stało się to dla nas też w jakimś stopniu oswojone, ale ja chciałam zapytać czy jak jak myślisz co powoduje, że ten serial jest tak popularny na świecie to nie jest także ludzie go po prostu oglądają to stało się w przeciągu właściwie kilku tak kilku dni ten ten serial zrobił niesamowitą karierę i naprawdę jest także, że wystarczy wbić w wyszukiwarkę wysypują się właściwie tekst mniej lub bardziej analityczne, a jednak z tego co opowiada żony bardzo mocno zakorzeniony w Korei to masz na tajemnicę to jak to jest tajemnica Korei musisz wiedzieć też należnego jest ważne, że kupiła Europie głównie stanowicie tylko, że coś co co jak rozumiem jej wyrasta naprawdę wyrasta z tej kultury mimo tego, że ja tam widzę oczywiście w estetykę moje reż Darren wino, ale ale, ale Kuba Kuba mówi że, gdyby te interakcje między bohaterami są nadal zrozumie lada tor ale, ale kwotę jeśli mogę to mnie to mnie fascynuje jak by się stało że, że kino stało się takie skoro jest tak skomplikowane, dlaczego tak łatwo się sprzedaje, a mam na z 1 strony uważam, że ten serial jednak na tle wielu innych popularnych to jednak nie jest na tym poziomie skomplikowana ości tak to jednak to to są to są wiele pozycję dużo trudniejszych w odbiorze wspomnijmy właśnie trylogii zemsty NATO połapać się tam w motywacjach bohaterów głównym non szalenie trudne tako ja pamiętam pierwsze moje podejście do Boya uznał mnie no trudno sensownie, ale Adam ponownie jednak, ale trochę, ale każdy, kto jest to jest kina to jest Arka też kino artystyczne, które nie udaje, że oto chodzi i będzie tutaj kosić milionowe, ale widownia albo też inne lata to był też inny etap kina, bo był taki moment, kiedy Koreańczycy chcieli podbić właśnie tak jak podczas dług podbić festiwale to się już od dawna, ale chodziło o to, żeby wejść na rynki i spokojnie na rynek japoński chiński Azji południowo-wschodniej i ostateczny cel rynek amerykański i to, jaką robotę, bo duchowych wykonał dla kina południowokoreańskiego jest niesamowite, bo on pociągnął to wszystko, bo teraz już producenci w stanach Zjednoczonych nie mają wątpliwości, że Koreańczycy zrobią to świetnie i będzie to sukces ogromny kasowy, bo przecież pociąg musiał przejść no taką drogę też trochę przez mękę snu Pierce ser to była współpraca z łań z tajnym tak no znaczy przez drogę przez bank, ale panie akurat akurat ta o takie nic nie mówił ale, ale łań staje mu tak chyba z najmu osią ten pewnie stanowić tak i czekamy na wersję reżyserską chyba jeszcze nie mamy rzecz będzie taki jak zdobyć, ale no, więc honor zrobił ogromną robotę dla kina pokazując, że wartością jest pomieszanie tego co chcemy przekazać światu jako Koreańczycy, ale musimy znać świat i od tego się zaczęła cała koreańska cała fala w połowie lat dziewięćdziesiątych globalizacja oni wtedy byli w kryzysie gospodarczym ogromnym, który tobym tą mkną Koreę południową ogromny kryzys azjatycki kryzys finansowy wtedy prezydent kraju prezydent na takim poziomie powiedział, że soft Power kultura nasze kino i tak daje musimy nauczyć się globalizacji musimy tworzyć przekaz dla świata i to i po 20 paru latach mamy efekty, że nie brakowało nakładów w Korei Południowej na realizację tego co koreańskie niszowe, ale też musi być no tak skrojone pod globalnego odbiorcy Koreańczycy 20 lat, że nie robi się kultury dla Koreańczyków wyłącznie to co nie jest atrakcyjna dla globalnego odbiorcy nie nadaje się na to by wytwórnia nie powinna przeznaczać pieniędzy oczywiście też są mniejsze przedsięwzięcia, ale tutaj jest wejście na globalny rynek i zdobycie rynku amerykańskiego jest podstaw, więc mam wrażenie, że nic tak mnie cieszy teraz Koreańczyków jak to, że nr. 1 na amerykańskiej liście nad wiza jest południowokoreański serial i tak jak wcześniej Parasite jako film, który na najwyższe nagrody amerykańskie zdobył, więc mam wrażenie, że może to przepis brzmi to banalnie, ale to połączenie wykorzystanie tego co jest w innych krajach, bo oni byli ogromnie pod wrażeniem kina japońskiego byli ogromnie pod wrażeniem kina hongkońskiego byli zawsze pod wrażeniem genialnej siły amerykańskiej największej świeczek z amerykańskiej soft Power to jest dużo silniejsza niż amerykańska armia amerykańskiej soft Power i wiedzieli jak to inni zrobili uznali, że my też możemy coś zaoferować swojego, bo przecież zarzutów zawsze będzie cała masa, że tutaj jest kopiowany tym, ale teraz mam wrażenie, że to już osoby, które nie są zaznajomione z kinematografią południowokoreańską odpalą film nie wiedzą, jaki zostanie odpalony firm i po 23 minutach już wiedzą, że tajskim koreański one już są tak charakterystyczne to już nie jest kino wyłącznie artystyczne, które pomyślimy między kinem japońskim koreańskim chińskim i czy Azji południowo-wschodniej to jest już to jest mam wrażenie niesamowicie dobre opakowanie tego produktu od strony tego mam wrażenie, że tak jak w tym serialu konkretnie twórcy gry wiedzieli, jakie są słabości ciągoty uczestników gry tak twórcy kina południowokoreańskiego dobrze wiedzą, czego my chcemy jako odbiorcy kultury my chcemy dynamiki dlatego już mam wrażenie, że ten serial jest dobrą reklamą w ogóle dla tech form artystycznych południowokoreańskich, bo dramy dotychczas bywają strasznie mdłe, a tutaj mamy coś co jest zrobione szalenie atrakcyjny naprawdę tutaj wydają się podobieństwa do parasoli nie są przypadkowe boje z po prostu taka dynamika taki kocioł wydarzeń, że to jest przecież też konsekwencja tego, że Koreańczycy i oni mówi, że my musieliśmy się nauczyć kina globalnego to jest przecież także sił Bogu ducha mówił, że tak, że ogromnie się cieszę, że Tarantino gratuluje itd. mówi, że jestem jednym z jednym z jego ulubionych twórców mówi Tomowi Tarantino przeniesie się na nim uczyłem tak, że nauka był czas nauki jeszcze 20 lat temu od 20 lat jest ofensywa za pomocą narzędzi, które znamy kina, które znamy pokazać coś swojego, ale wymieszać to taki sposób jak nikt inny nie wymiesza i z tego uczynili już swój znak rozpoznawczy mam wrażenie, że taka tajemnica przez takie proste ocenia w lesie tak jak rozumiem ja myślę, że akurat takie wystąpienia historie o grach, w której stawką jest jak zwycięstwa albo śmierć to też są historie, które zawsze w każdej kulturze dobrze grą i wszyscy łapią, o co chodzi prawdę tak jak choćby 11 pierwszy film zrobiony wg tej noty to jest włoski film Marcello Mastroianni Ursula Andres la decima witamy prawda dziesiąta ofiara wg Roberta przykleja także są takie rzeczy, które zostają w kulturze bardzo długo, bo są proste to jest właśnie ten scenariusz odchudzony do rdzenia i tym zawsze można widza przytrzymać, ale też sobie porozmawiamy, kiedy indziej takich rzeczach Jakub Janiszewski Anna Malicka Bartosz Staszczyszyn Oskar Pietrewicz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PO SEZONIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA