REKLAMA

Antropologia lasu. Leśnicy a percepcja i kształtowanie wizerunków przyrody w Polsce

OFF Czarek
Data emisji:
2021-10-08 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
32:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie dużo tematów politycznych a, ale wydaje się, że jeżeli chodzi o uczestnictwo w unii europejskiej przyszłość to jesteśmy w lesie Szanowni Państwo no, więc to jest doskonała okazja, aby w lesie porozmawiać z państwa moim gościem jest pani dr Agata Kończal euro pijany Forst inny świat w dzień dobry witam panią bardzo serdecznie dzień dobry nakładem wydawnictwa Rozwiń » znak ukazała się książkę antropologia lasu Leśnica percepcja i kształtowanie wizerunków przyrody w Polsce rozumie, że ta publikacja to jest tak przystosowana do czytania pani praca rozprawa doktorska tak tak wszystko się każda może tylko dodam, że nie było to wydawnictwo znak, a Polska Akademia Nauk na RTL literackich, ale to ja tak powiem po szczegóły i wszystko się zgadza jest moja praca doktorska, która realizowała na Uniwersytecie imienia Adama Mickiewicza, a ja bronią w 2017 roku, czyli już jakiś czas temu taki Instytut badań literackich Polskiej Akademii Nauk korek korekta mea culpa i wracamy do lasu na pierwszy rzut ucha las termin las wydaje nam się dość zrozumiały wydaje się, że wszyscy wiemy, o czym mówimy mówiąc las, a tymczasem pani pokazuje tę wielopoziomową ość czy też bardzo szeroką możliwość interpretacji słowa las las oznacza różne rzeczy dla różnych osób dla różnych instytucji dla różnych podmiotów w inny, ale pokazuje pani też o lesie można myśleć mówić zastanawiać się właściwie, kto może mówić, ale się czym jest las dla każdego z tych podmiotów, który w lesie się wypowiada albo też, kto ma prawo o lesie mówić może zaczniemy od definicji mając lat właściwie, o czym, o czym możemy myśleć tak co możemy mieć na myśli mówiąc las tym jest dla nas powód świetnie pan podsumował pani redaktor i myślę, że powinny też zacząć od wyjaśnienia słuchać tego jestem antropologiem i my antropolodzy UE bardzo rzadko jak chcemy akceptować rzeczy, że takim, jakie są albo takim jak ja bym się na pierwszy rzut oka i jest dokładnie to co robiłam z lasem próbowałam troszkę zajrzeć za kurtynę tej definicji lasu i podążać za różnymi aktorami społecznymi i raczej przedstawić to co oni poprzez las czy w lesie widzą, że poprzez definicję lasu rozumieją i dlatego temu książka to jest właśnie taki można powiedzieć symboliczny las znaczeń, podążając różnymi grupami społecznymi różnymi wydarzeniami odsłania różne definicje lasu, ponieważ las może znaczyć wiele różnych rzecze dla wielu różnych osób, a i tak też próbuje pokazać w tej książce na przykładzie Polski właśnie tego co się stało czy tego co się działo przez ostatnie 20 lat w Polsce to, że las jest czy jako definicja jest bardzo dynamiczna i zmienia się z nami, czyli ze społeczeństwem dlatego możemy mówić o definicjach lasu raczej w liczbie mnogiej niż 1 lesie no i to właśnie próbowałem przedstawić takie rzeczy po stażu badanie nowo las, jeżeli spojrzymy sobie dokument oficjalny to jest pewne pewna powierzchnia zalesiona, ale to było masło maślane porośnięta pewnym typem roślinności mamy lasy państwowe mamy lasy prywatne mamy jeszcze jakąś przestrzeń pomiędzy, ale las, toteż spe przestrzeni powiedziałbym przenośna tak no ja na początku powiedział, że jesteśmy w lesie tutaj las jest symbolem mym takiego powiedziałbym ogarnięcia bycia nie na bieżąco bycia opóźniony bycia niezorganizowany pewnego chaosu, ale lasy to też jest przestrzeń historii przestrzeni, która nam się kojarzy zależeć od tego jak dawno ne czy jak zbyt daleko cofamy się do tej historii tak leśni pewnie kojarzą nam się z żołnierzami wyklętymi z partyzantami, zanim kojarzą nam się z pracownikami lasów państwowych tak ten las staje się wtedy takim taką ma mu powiedziałbym pamięci historii tak dokładnie tak jak to pan ujął UE, lecz wykorzystywany był się czy służy społeczeństwu w rozmaitych momentach historii i rozwoju UE i świetnie przywołał pan ten przykład leśnych leśni żołnierze czy trzykrotnie wyklętych, którzy też w tych latach mieszkanie to też pokazuje też, że społeczeństwa bardzo często zwracają się w stronę lasu wtedy kiedy, kiedy dzieje się można powiedzieć coś złego, kiedy szukają schronienia i te związki różnych kultur różnych społeczeństw tak jak społeczeństwo polskie te z lasem zmieniają się na przestrzeni dziejów i toteż właśnie pokazuje jak blisko jesteśmy tym lasem związani jak często do niego, a w jego stronę zwracamy wtedy, gdy dzieje się nie tylko coś złego, ale także coś dobrego i co w związku z tym możemy obserwować to są te wartości, które przypisujemy nie tylko lasem, ale całej naturze można by powiedzieć tylko przestrzenią naturalnym i w aktualnej sytuacji teraz w Polsce już, przywołując sytuację Puszczy Białowieskiej, ale także europejskiej dyskusja na temat chociażby strategii leśnej, które dzieją się obecnie pokazują, że społeczeństwo polskie spożyć europejskie przywiązuje bardzo dużą rolę do tego co się z tym naszym stanie jak teraz przedstawiane jak będziemy oglądać i tak jak to ma do niego dostęp no właśnie, kto do niego dostęp i teraz jak te osoby czy grupy, które mają do niego dostęp myślą także osobie klas to natura czystość naturalność świeże powietrze pewnego rodzaju wolność, ale lasy także zasobem las może mieć wymiar ekonomiczny las to drewno las to grzyby las to ściółka las to nie słowy produkty, które można sprzedać no i oczywiście te środki za sprzedaż tych produktów też trafiają gdzieś i to gdzie trafiają w pewnym sensie definiuje czy czujemy się współwłaścicielami lasu tak jak najbardziej i może też to jest dobry moment, żeby wyjaśnić, dlaczego to tytuł moje książki nawiązuje do leśników jako grupy zawodowej w Polsce, a na, jakie zainteresowanie leśnikami dlatego, żeby przedstawiać ich jako złych bohaterów tylko dlatego, żeby pokazać, że ta sytuacja w Polsce sytuacja własnościowa jeśli chodzi o o lasy jest sytuacją specyficzną, a 85 oraz lasów w Polsce to są następstwa w zarządzie skarbu państwa z czego 77% zarządza gospodarstwa leśnego lasy państwowe jest też sytuacja dość unikalna w Europie tak mamy ten być może 23 inne kraje, które mają podobną sytuację własnościową w Europie i to warunkuje dużym stopniu to jak o tym nasze nasze myślimy jak mysz jak wtedy jak społeczeństwo się nimi jak powinno powinny teraz być zarządzane i też generuje różnego rodzaju konflikty też bardzo dla mnie ciekawe tylko dla antropologa właśnie to jak ta dynamika różnych konfliktów środowisko środowiskowych w Polsce się zmienia i to jak zaczęliśmy od tych klasach bardzo głośno mówić mi, więc od 56 lat mamy moment, w którym organizacje pozarządowe, ale bardzo często też lokalni mieszkańcy jakiś podmiejskich osiedlach Che czy małe wioseczki ach, można wypowiedzieć walczą albo odsuwali się w kwestii lasów, które nagle zaczęli postrzegać jako własne mamy inicjatywę, która mówi o konieczności obrony obroni obroni swój las zobaczyć twój Lesznie wycinane ta cała narracja między, który w tej sytuacji używany też bardzo ciekawe, bo nagle obudziliśmy się możemy powiedzieć jako społeczeństwo im zaczęliśmy myśleć o tych lasach państwowych lasach w zarządzie skarbu państwa jako naszych lasach, a nie jest sytuacja, która była tak widoczna w ciągu ostatnich poprzednich 15 lat, czyli możemy przestać nas obserwować także co się dzieje w naszym społeczeństwie powrócimy do społeczeństwa i do lasu po informacjach Radia TOK FM informację już za kilka minut o godzinie dziesiątej 20 państwa moim gościem jest pani dr Agata Kończal i Europie Forst Instytut rozmawiamy dzisiaj o antropologii lasu powracamy po informacjach w Polsce krajach jak i państwa moim gościem jest pani dr Agata Kończal euro pijany Forst Instytut rozmawiamy o antropologii lasu leśnicy percepcji kształtowanie wizerunków przyrody w Polsce to może pani doktor dziś, gdyby do tych leśników przejdziemy, bo powiedziałbym, że oni przeszli taką bardzo interesującą drogę historycznie to dla tej sprawie dłuższa opowieść, ale myślę sobie po roku 1989 w pewnym sensie Stali się albo został byli postrzegani jako opiekunowie gospodarzy lasu czyli, ale także osoby, które są dumne z tego co robią osoby, które są postrzegane jako pro państwo chce tych, którzy troszczą się nie tylko o to, aby wyglądać zawodowo, ale też, aby insygnia związane z mundury były także insygniami związanymi z państwa z państw z państwowością patriotyczne tak Orły oznaki i coś wydarzyło w ciągu ostatnich mam takie wrażenie kilku lat, że cały ten kapitał mozolnie budowany rozleciał się jak domek kart tak tak panie dyrektorze to jest zdecydowanie jeden z ciekawszych wątków leśnego banku dla leśnego antropologa można by powiedzieć w Polsce tak jak pan zauważył ten ten mit Leśnika czy ten może być archetyp Leśnika Polaka, który też opisuje w książce on był mozolnie budowanym tak jak pan mówi nie mamy dzisiaj czasu sięgać historię, ale zdecydowanie początków tego mitu Leśnika Polaka obrońca ojczyzny strażnika dóbr narodowych należy szukać na początku dwudziestego na początku dwudziestego wieku, kiedy instytucja lasów państwowych powstawała ten początek tej instytucji został ściśle splecione z początkiem czy odzyskaniem państwowości przez Polskę tak no ita cała rewolucja roku osiemdziesiątego dziewiątego też bardzo ciekawy moment miast jak wspomniałam o tym uprzednio troszkę, ale tak jak mówiłem w Polsce 85% lasów to są lasy państwowe Polska jest krajem, który nie przeprowadził reprywatyzacji dlatego po roku osiemdziesiątym dziewiątym ustawą o lasach taka sytuacja została po części utrzymana i toteż pomogą leśnikom i kontynuować to ich rolę obrońców dóbr narodowych budowanie tego wizerunku lasu Leśnika Leśnika Polaka kosz ściśle połączonych i tak jak pan zauważył no co się stało co się stało, ale nie tylko z leśnikami co się stało z polskim społeczeństwem, że aż ten wizerunek ten archetyp UE rozpadł się można powiedzieć jak domek kart, a szczególnie jeśli się wybierze się wybierzemy to teren troszkę miejskich, gdzie te leśników jest dużo łatwiej spotkać dużo większy niż dużej aglomeracji to możemy zauważyć jakby, że ta poz. Leśnika jeszcze jest stosunkowo inna w tych miejscach, a lasy państwowe jako instytucja na terenach wiejskich nadal są, a bardzo co 1 i pożądanym pracodawcą, więc ta sytuacja między miastem, a wsią tutaj jednak też odkrywa znaczenie ten Leśnik będzie troszkę inaczej postrzegany w dużych aglomeracjach inaczej będzie postrzegany w społecznościach wiejskich, ale tak jak pan mówi no coś się stało biało wieża oczywiście sytuacja w Puszczy Białowieskiej tutaj flagowym przykładem to jak leśnicy byli postrzegani przez organizacje pozarządowe mamy do czynienia bardziej, że antagonizm z taką Semi można powiedzieć biało czarne sytuację z dobrymi obrońcami z miłośnikami bardzo upraszczając bardzo często takie wizerunki nam się pojawiały w mediach no i można powiedzieć, że UE KE ten rozpad czy czemu o zmianę wizerunku postrzegania Leśnika w Polsce się zbiegła ze zmianą zrozumienia czy ewolucją postrzegania lasów jako takich, a te lasy państwowe zaczęły być postrzegany jako dobra, które powinien chronić Leśnik, ale dobra którymi powinniśmy się zająć wszyscy a kto za, które jesteśmy odpowiedzialni wszyscy jako obywatele jako właściciele części tych lasów i ta zmiana wizerunku Leśnika jako właściciele lasów do takiego wizerunku i zarządcy jest moim zdaniem dość kluczowa i to co obserwujemy nie tylko w Białowieży, ale w lasach trójmiejskich Puszczy Karpackiej wielu wielu wielu innych miejscach w Polsce to moment, w którym obywatele mówią okej sprawdzamy sprawdzamy co robią leśnicy czy oni robią faktycznie to co chcemy, aby robili z lasem moja między czasie te społeczne oczekiwania w stosunku do lasów bardzo się zmieniły społeczeństwo chce terenów rekreacyjnych społeczeństwo chce społeczeństwo coraz częściej myśli o zmianach klimatu, które może obserwować na co dzień mówi tak tak jak już powiedziałam sprawdzamy sprawdzamy czy leśnicy robią to co chcemy abyśmy, aby oni robili i wydaje się, że gdzieś był taki początkowy moment tej lawiny, która ruszyła, a jednocześnie wspomniała pani o tym, że mamy różne różne głosy mówiące o lesie tak mamy głos leśników, który też pewnie nie jest wspólny to mogą być to może być chór różnych głosów mamy tzw. ekologów mamy społeczeństwo także poprzez różne grupy no i można zadać pytanie, kto ma rację albo może inaczej, kto ma prawo mówić o lesie czy mamy kogoś, kto szczególnie właściwie mówi o lesie, kto ma jakiś jakoś się znajomość lasu lepszą czy też te głosy są równoważne to też zdecyduje o tym kto czy głos jest ważniejszy czy powinien być silniejszy wtapiają się, że zadał pan kilka różnych pytań niejako antropologa tutaj będzie interesowało też kilka różnych wątków po pierwsze nie interesują wszystkie głosy i też wydaje się, że ważne jest, abyśmy chcieli siebie słuchać zarządzanie przyrodą zarządzanie lasami jest tematem istotny dla nas jest tematem istotnym dla nas wszystkich od tego zależy nasze po prostu biologiczne przeżycie na tej planecie dlatego każdy głos powinien, gdzie znaleźć miejsce w tej debacie wydaje mi się, że częścią problemu, które obecnie mamy w tej debacie o lasach debacie przed w Polsce to ona bardzo często jest zero-jedynkowa jednak grupa mówi druga atakuje druga grupa mówi pierwsza grupa atakuje ważne jest wydaje mi się, żebyśmy próbowali szukać nowych metod dyskusji o lasach te głosy będą bardzo różny będzie oczekiwać różnych mecze no oczywiście mówienie, że należy szukać kompromisu brzmi trochę jak frazes, ale w kwestii zarządzania przyrodą niestety nie mamy innego wyjścia należy tych kompromisów szukać natomiast pytanie o to kto decyduje czy ktoś decyduje czy właśnie silniejsze to zupełnie inne pytanie i on jest właśnie uwarunkowane sytuacją kulturową historyczną społeczną, ale także ekonomiczną jeśli chodzi o zarządzanie lasu oczywiście w obecnej sytuacji w Polsce moc leśników nie bardzo silny, a wynika właśnie z tej sytuacji historycznej, którą troszkę się przywołaliśmy sytuacji kontekstu kulturowego, ale też ekonomicznego nie ma co się oszukiwać tak leśnicy lasy państwowe jako instytucja zarządza 77% lasów w kraju tego jest też konkretny dochód i konkretne środki, ale taki już pokazaliśmy ten kapitał nie wszystko, ponieważ ten dynamika dyskusji o lata w Polsce mimo organizacji pozarządowych mają coraz silniejszy głos i to one coraz silniej obecne np. w mediach, które są też zupełnie UE może nie wypełniałem, ale też, jakby odrębnym źródłem wiedzy informacji o lasach na nie możemy zapominać też o środowisku naukowym, które podobnie jak leśnicy też nie mówię głosem z jak na różne opinie o tym jak należy zarządzać lasami w obliczu katastrof naturalnych w obliczu zmian klimatu, więc głosy, a wszystkie powinny mieć miejsca powinny mieć tam swoją, a swój czas na brzmienia tutaj wzrokiem jest Instytut parę lat temu zorganizowaliśmy taką debatę, która nazywała się Białowieża, stając inicjatyw i rozmawialiśmy w ramach niej o Puszczy Białowieskiej i oczywiście chcielibyśmy znaleźć rozwiązania od dla kwestii Białowieski jak zarządzać, ale to jak przekraczały nasze możliwości naszym celem było, a zgromadzenie naukowców, którzy mają różne perspektywy bardzo często konkurujące może pan opinię tego co się w Puszczy Białowieskiej dzieje, ale chcieliśmy, żeby się spotkali ich z takiej naukowej atmosferze wzajemnego poszanowania argumentów naukowych mogli argumenty wymienić i zgodzić na to czy oczy uzgodnić kwestie, które nie zgadzają i to się moim zdaniem, jakby początek i sposobu rozmawiania dyskutowania oczywiście mamy prawo nie zgadzać a, ale musimy szanować swoje swoje poglądy, bo las las należy nas wszystkich w las należy do nas wszystkich, a czym jest las o tym proponuję byśmy także porozmawiali po informacjach Radia TOK FM, które zbliżają się już kilka minut istnieje takie pojęcia pojęcie las naturalny i ono brzmi bardzo o w dobrze pozytywnie zachęcająco, ale czy właściwie jest las naturalny o tym będziemy rozmawiać po informacjach Radia TOK FM państwa i moim gościem jest pani dr Agata Kończal i Europie Forst Instytut antropologia lasu leśnicy percepcji kształtowanie wizerunku przyrody w Polsce to te tytuł książki także rozprawy doktorskiej i naszej dzisiejszej audycji informację o dziesiątej 40 w Polsce trawę jak i pani dr Agata Kończal i Europie Forest Instytut jest państwa i moim gościem antropologia lasu leśnicy percepcji kształtowanie wizerunku przyrody w Polsce to jest rozprawa doktorska, ale także książka nakładem Instytutu badań literackich Polskiej Akademii Nauk wydawnictwa i lesie dzisiaj rozmawiamy las naturalny wydaje się o nową świadczyły co istnieje poza kontrolą człowieka czy poza nawet językiem człowieka nazywamy jakieś zjawisko nazywam jakiś obszar naturalnym lasem, ale ta jego naturalność to jest coś co, czego właśnie człowiek nie dotyka, a tymczasem okazuje się, że nawet naturalność lasu jest pewną formą albo pewnym sposobem mówienia o lesie znowu przez człowieka i to człowiek tworzy niejako las naturalny tak to jest też ciekawym element książki, ponieważ w książce cały rozdział jedno rozdział poświęciła temu tematowi naturalności lasu czy lasu naturalnego i taka anegdota no to jest jeden z najbardziej kontrowersyjnych tematów w książce zazwyczaj EUS leśnicy też czasami UE przedstawiciele nauk przyrodniczych zarzucają niżej właśnie nie rozumiem tej definicji lasu naturalnego, dlaczego ja ją używam książki, a więc wyjaśniam szybko, że dla mnie ten las naturalny jest taką jest kategorią analityczną mają działać na warsztat właśnie po to, aby pokazać że, a las jak wracając do pana pierwszego pytania o definicję lasu las jako taki jest konstruktem społecznym my się umawiamy jako społeczeństwo na to, że coś mieć obszar element środowiska naturalnego będziemy się będziemy nazywać latem i tak samo jest z tym lasem naturalnym rozprawiają się z tą kategorią, aby pokazać, że za tą naturalnością zawsze przyjąć jakieś ludzkie wartości i las nazywany będzie naturalnym wtedy, kiedy połączymy z nim jakieś zestawy wartości, który jest w danym momencie historycznym społecznym ważnym ważne dla jakiej grupy i te po książce chciałam pokazać, że jakby ta definicja lasu naturalnego tyle naturalnego taki jest zasadnicza płaszczyzna wielu sporów środowiskowych w Polsce Europie i właściwie na całym świecie, bo oto co mi się pocimy to tak naprawdę konkurencyjne wersje przeszłości lasu tego jak ta przyroda w przeszłości wyglądała i tego, jaka jest rola człowieka kształtowaniu przyszłości tego lasu, więc naleśników ten las naturalny to będzie las, w którym mamy do czynienia, w którym zawsze obecna jest praca człowieka to człowiek i jego prace tworzą ten las naturalny rozumiany tutaj to dla właściwy, które chcemy oglądać, które chcemy mieć w swoim otoczeniu natomiast dla jego organizacji pozarządowych organizacji ekologicznych las naturalny dla właściwie taki, który chcemy mieć osiągnąć, a być otoczeni przez tą las bez człowieka czy my musimy się z tego lasu wycofać, aby on on, aby mógł być taki, jakim go chcemy podziwiać no i to oczywiście warunkowane jest wiąże z tym wiąże się z tym jak sobie tę przeszłość tego lasu wyobrażamy czy myślimy o tym, lecz jako stworzonym czy wykreowanym po części poprzez działania człowieka praca Leśnika i pracy przeszłych pokoleń czekolad, który jest rezultatem tylko wyłącznie działań matury tak jak mówiłem to są UE to są nasze konstrukt społeczny, na którym się umawiamy cie, a w ramach, których się wspierany i za nimi zawsze kryją się nasze ludzkie wartości za fascynujący także obraz lasu powiedzmy dla Leśnika, który jest takim terenem, na którym Leśnik bez żadnych map drogowskazów czuje się jak w domu zna każde drzewo w lesie raczej nie zgubi, bo wie jak las czytać, ale w momencie, kiedy las trzeba jakoś za szufladkować kategoryzowanie, acz wyznaczyć strefy wycinki strefy ochronne strefy takie lub strefy o takie wtedy powstaje mapa lasu, która w pewnym sensie ten las przekształca w zupełnie inną przestrzeń tak to jest bardzo ciekawy temat, którego pan doktor dotkną i pokazuje apotem wielość definicji lasu jeśli chcemy z lasu uczynić zasób jeśli chcemy z tego lasu pozyskiwać drewno albo z drugiej strony chcemy ten las, choć rolnicy i chcemy stworzyć tam obszary ochronne konkretne gatunki albo wprowadzić te obszary natura 2000 musimy tak jak pan powiedział ten czas odpowiedni sposób zakwalifikować części 2 strach chować środowiska musimy wyjąć jego poszczególne elementy, aby jednak nieść na mapę i to jakby też próbowałem pokazać w książce, że w ten sposób tworzymy, jakby co 2 równorzędne światy ten las, w którym Leśnik albo każdy z nas, kto żyje w tym, że przebywa w tym czasie wzrasta jest współistnieje z tym czasem czuje się w nim można powiedzieć naturalnie i ten las na mapie, który służy nam jako element do zarządzania mamy 2 zupełnie inne funkcjonujące równocześnie obok siebie światy i tak chciałam dodać, że jak dla mnie to była ogromna przyjemność pracować z leśnikami można wypowiedzieć w terenie w lesie i obserwować to właśnie oni o części są tworami tego lasu, ponieważ Leśnik, który przez 2030 lat mieszka na 1 obszarze on na tym lat można powiedzieć jak przysłowiową własną kieszeń i nie tylko tworzy ten las nie tylko sadzić tam działa nie tylko troszczy się nie, ale też część jest tworzony jako istota biologiczna jako po prostu osoba przez to środowisko, w którym wzrasta i myślę, że taką dotyczy części każdego z nas, kto obcuje tymczasem, że jest w tym lesie tak samo jak my kształtujemy nas to obcowanie z tym czasem bardzo dużym stopniu wpływa na to jak, jakimi osobami, a czy jak my stajemy się nie tylko jako istoty biologiczne, ale także po prostu osoby, ale średnia przestrzenie, którą pani książka także wpisuje to jest taka przestrzeń powiedziałbym opowieści o lesie opowieści naukowych analiz, ale także właśnie opowieści leśników, które pani przytacza swej książce tak to jest taka przestrzeń na poły mityczną na poły fantastyczna na poły reportaż tak jakby moim celem Jan z tak celem książki to tylko opublikowania książki, a nie było tylko z Unii zmierzenie się z nowymi antropologicznym nurtami się współtworzenie dyscypliny, ale także przybliżenie tego lasu czytelnikom, a przeciętnemu czytelnikowi, aby także on mógł poznać niezwykłe historie, które bardzo często możemy odkryć w lesie, a lukę spojrzeć na ten dla innej perspektywy, aby w czasie jazdy dać szansę do brzmienia innym głosem innych perspektywą na las i przez to także otworzyć drzwi dla tej debaty o lesie, w której wszystkie głosy mają swoje miejsce mają swój wymiar MF też po części była zainspirowana, pisząc książkę współpracę z innymi antropologa środowiskowymi i że zdanie czy ze Stanów zjednoczonych, który miałam szansę współpracować oni, pisząc książki o grzybach rzekach bardzo często nie tylko nie chorują tylko do środowiska naukowego, ale także do do przeciętnego czytelnika, aby ta dyskusja na temat środowiska tego czym ona dla nas jest jak środowisko zmienia swoją rolę w czasach antropocenu tej nowej geologicznej epoki, w której żyjemy jak środowisko ma role, żeby każdy z nas każdy czytelnik, a miał tam swój mały udział albo mogą uczestniczyć, choć pani wciąż się do lasu oczywiście, a czy lasy polskie są inne niż lasy niepolskie, a każdy widz znaczy jest narodowości lasu coś takiego, a myślę, że po prostu dużą rolę odgrywa tutaj geograficzna specyfika taka historyczna specyfika tego i tego jak te lasy były zarządzane jako to jak one wyglądają źle na północy Polski, skąd ja pochodzę w Borach Tucholskich te drzewa rosną przez obowiązek rząd kach jest nie rezultatem historycznej gospodarki leśnej, ale ten las jest równie piękny jak Puszcza Białowieska, w której te drzewa rosną w rządkach oczywiście każdy ma swoje miejsca, do których lubi wracać te lasy, w których czuje się bardziej swojsko no ale myślę, że każdy las jest specyficzny ATA narodowość lasu wynika jednak moim zdaniem z czego jest zupełnie innego z tych mitów o powierzchni, które my ludzie łączymy z tymi miejscami bardzo pani dziękuję za dzisiejszą rozmowę ci z państwa, którzy lasem są zainteresowania lasem z punktu widzenia antropologa czy antropolożka i polecam rozprawę doktorską, która także ukazała się w formie książki antropologia lasu leśnicy percepcji kształtowanie wizerunku przyrody w Polsce to książka autorstwa pani dr Agaty Kończal i dzisiaj to jest i Europie Forst Instytut, ale oczywiście wcześniej Uniwersytet imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu rysie niemile wszystkich kata cudownie bardzo pani dziękuję za dzisiejszą rozmowę państwa, którzy są lasem antropologia lasu zainteresowanie odsyłam do tej pozycji informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach chyba wracamy do programu Owczarek i dodam, że czekamy Szanowni Państwo na ogłoszenie laureata tegorocznej pokojowej nagrody Nobla 6 minut i 40 i sekund w tym momencie za za 6 minut i 30 kilka sekund dowiemy się, kto został jako osoba lub jako organizacja opieki osoby zostały laureatami la laureatami laureatkami i wiadomo różne formy pokojowej nagrody Nobla i tylko się wydarzy to zobaczymy może jak to będzie Polak postęp zaprosić do studia te osoby, jeżeli tak będzie Polak to też, ale pewnie się ma mniejsze szanse powodzenia w każdym razie będziemy mówiąc my mam na myśli te także ja to nie jest pluralizm ma status będziemy trzymać rękę na pulsie dla państwa informację o godzinie jedenastej po informacji wracamy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA