REKLAMA

Jak robić szkołę?

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-10-11 11:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista kultura osobista w radiu TOK FM przy mikrofonie Filipka kurz dzień dobry państwu jest ze mną dziś Szymon malborski jeden z kuratorów tegorocznej trzynastej edycji festiwalu Warszawa w budowie dzień dobrem dzień dobry ten festiwal trwa potrwa do 8listopada, a pytanie, które stawia w tym roku brzmi jak robić szkołę jak co roku w planie debatę oprowadzania, ale centralną częścią festiwalu jest wystawa muzeum sztuki nad Wisłą przy Wybrzeżu Kościuszkowskim ta Rozwiń » wystawa czynna jest od zeszłego tygodnia i choć przestrzeń wystawiennicza muzeum jest całkiem spora to jednak zmieścić w niej zagadnienia związane ze szkolnictwem tak z jego wymiarem programowym, jaki wymiarem architektonicznym opisującego rozwój w Warszawie 3 w Polsce na przestrzeni ostatnich 100 lat wydaje się, że nie było łatwo musieliście dużo materiału prac zagadnień odsiecz, żeby tę edukację muzeum wsi znać jasno na temat edukacji jest niezmiernie rozległe, a jeżeli jeszcze potraktujemy go historycznie, przyglądając się w ogóle takiej idei edukacji powszechnej różnym kryzysom sposobom naprawdę przestrzeni ostatnich wielu lat NATO rzeczywiście na pewno trzeba być syntetycznym wybrać to co ważniejsze, aby złapać szczególny obraz, przechodząc do tej kwestii związanej z systemem edukacji nie jest przestrzenią architektoniczną Warszawa w budowie to jest wydarzenie mocno osadzone oczywiście stołecznej rzeczywistości poprzednie edycje dotyczyły np. sąsiedztwa pomników wmieście placu Defilad pomysłów na jego zagospodarowanie, ale chyba nigdy nie zdarzyło, żeby festiwal był tak aktualne jak teraz jednocześnie pokazujecie w nim, że spory, które teraz toczą się w Polskiej edukacji w rzeczywistości nie są sporami nowymi tak zawsze staraliśmy się, aby festiwal no wykorzystywał taką swoją badawczą naturę, gdzie przytaczamy dokumenty archiwalia po, aby komentować rzeczywistość bieżącą, bo zazwyczaj jest także to co się dzieje dzisiaj ma swoje źródła w jakiejś konkretnej historii tak samo jest w tym przypadku w naszym dzisiejszym sporze o edukacyjne ten system system niedomaga od dłuższego czasu pewnie 2016 roku wiemy o tym duża, bo od tego momentu jest to temat bardzo medialny, niemniej jednak już 100 lat kłócimy się jako społeczeństwo chociażby o świecki charakter edukacji ex lat temu zablokowano wprowadzenie do konstytucji marcowej poprawki wyznaniowym charakterze edukacji również, jeżeli chodzi o taką władzę szkolnictwem i to jakieś ukształtowane decyzyjny hierarchia te są tematy, które nie są nowe natomiast w dzisiejszej rzeczywistości społeczno-politycznej nad tą wystawę zaczynamy od takich z 11 haseł jedno z nich brzmi walczą szkołę, która decyduje osoby, gdyż wszystkie nasze badania rozmowy z ekspertami z frytkami mówi nam jasno, że szkoła dobra szkoła, która jest dostosowana do lokalnych potrzeb i jest szkoła która, którą robią ludzie, którzy znając edukacji mogą kształtować dosyć swobodnie to, o czym jak edukować to jest rzecz, do której się wrócić, ale jeszcze troszeczkę później, dlatego że pamiętam swoje pierwsze wrażenie z tej wystawy pomyślałem powiedziałem do pana ochotę będzie podróż do przeszłości, a pan w tym momencie odpowiedział, że niekoniecznie sięgać daleko również w przyszłości pokazujecie, że jest jeszcze, gdzie sięgać, bo chociażby przestrzeń, w której uczą się najmłodsi podlega ciągłej ewolucji ciągłym zmianom zależy od tego jak rozwijają się w tym miejskim systemie różne inne gałęzie tak jak najbardziej mi się, że poszukujemy różnych pomysłów na rękawiczkach w przyszłości, ale po to, żeby wrócić do dobrych standardów na na przyszłość też na wystawie mamy taką recenzję z systemu stworzona przez młodą aktywistkę ZenCard, która w tym roku kończyła matura tylko pytam o to jak szkoła powinna nauczyć obsługiwać różnorodność jak też powinna dostosować swoje metody modele pracy do wyzwań współczesności i katastrofy klimatycznej właśnie tego, że ponad 50 000 osób jest kształci w tym systemie te nie są osoby z polskim paszportem ale, toteż kwestia tego jak muzea instytucje kultury mogą włączyć się w ogóle taką naprawę edukacja, bo w ogóle taką systemową współpracę z tym z ze szkołami jako instytucjami i co my na znacznymi kompetencjami naszą wiedzą poziom ten system widać, a czy jest jakiś odzew np. ze strony szkół i ze strony tego systemu rzeczywiście sięgamy po wiedzę osób, które bezpośrednio z systemem nie są związane np. pracują w muzeach i być może mogą rzucić nowe światło na to jak robić szkoła, żeby nam wszystkim mówiąc kolokwialnie i górnolotnie było lepiej takie jak najbardziej współpracujemy ściśle z różnymi środowiskami nauczycielskimi m.in. takim zawiązane podczas naszego projektu sanatoria dla pracowników pracownicy oświaty sumienie w sierpniu wakacje przez 4 dni mogliśmy się z 1 strony rozkoszować natura, ale z drugiej zaś prowadzić takie gruntowne rozmowy na temat szkoły i dobrostanu nauczycieli nauczycielek to jest projekt formy podstawowe, który rozpoczął już 10 szkołach 5 jest w Warszawie 5 poza Warszawą, gdzie nawiązuje taki długotrwały dialog, którego efektem jest w ogóle taka nauka robienia sztuki na miejscu przy współpracy artystów i artystek to też jest konferencja, którą organizujemy wraz z forum edukatorów muzealnych, które dotyczy 2 tematów 15października o godzinie dziesiątej zajmujemy się, a 1 kwestię co muzea mogą zrobić dla edukacji, a 29października zajmujemy się kwestią dla projektowania szkół projektowania przestrzeni edukacyjnych ta konferencja Marty bardzo warsztatowe, więc tutaj liczymy na liczne zgłoszenia osób, które na co dzień pracują i zajmuje się tymi tematami jak już i gdyby to też jest takie główne główny rys tego festiwalu, że tworzymy taką Platformę wymiany myśli dyskusji, a ustawy z takim punktem odbicia, którego startujemy co może komentować wyjaśniać natomiast ta taka bieżąca praca podczas festiwalu miesięczną dzieje się w debatach i wprowadzania, czyli coś jeszcze mam nadzieję z tego narodzi, a z rozmów, które wprowadziliście właśnie z przedstawicielami systemu edukacji mówiąc szeroko, jaki obraz wyłania się szkoły z perspektywy uczniów czy oni traktują to jest to jako miejsce jako taki dopust Boży miejsce, gdzie rzeczywiście trzeba prostu swoje odsiedzieć porobić te zajęcia w międzyczasie zawierać znajomości czy może rodzić takie myślenie, że to jest miejsce, w którym mogę faktycznie sam się rozwijać, a bardzo podobało się w tym kontekście też co kiedyś powiedział Marcin Wicha, że wszyscy właśnie dyskutujemy o tę edukację one istotne ważne, ale powinni mieć przed oczami tego najgorszego nauczyciela, z którym spotka tego gnębić cela po to, aby, dbając o edukację unikać takich osób w tym systemie w związku z tym szkoła ma swoje systemowe niedomogi tak jak wyszło nam współpracować z młodymi aktywistami dyskami niekoniecznie szkoła radzi sobie z obsługą rzeczywistości niekoniecznie sobie radzić chociażby ze zdrowiem psychicznym osób którymi się zajmuje, który kształci nie ma systemowego wsparcia tym obszarze co też jedną z takich głównych bolączek nauczycielskich brak wakatów znaczy dużo dużo ile wakatów, czyli brak osób, które chcą pracować w szkole generalnie taka trajektoria raczej zjazdowa, a z drugiej strony to co istotne, czyli tak bardzo zdolne trud różnych osób środowisk, aby coś z tym zrobić też edukację zbyt ważną częścią naszego życia, aby ją sobie odpuszczać tak też trochę taką mamy refleksyjna, a tej wystawy jako społeczeństwo przez kilkadziesiąt lat składaliśmy się różne akcje na ponad 5000 budynków szkolne, które wybudowaliśmy prosto ze składek przez 50 lat dobrze, że takie społeczeństwo walczyła o to, żeby idea edukacji powszechnej nie była fikcją, ale czymś co jest stosowane w praktyce i w jakim sensie ten system dzisiaj przeżywa głęboki kryzys, który dość, którą tworzy twarzy znaczy być może grozi rozłam, bo obserwujemy taki gwałtowny rozwój szkolnictwa prywatnego to ta idea edukacji powszechnej właściwie do dzisiaj wymaga, iż taki naprawa też wymaga prostu troski i za dużo jak społeczeństw przez 60 lat zrobiliśmy, żeby ona się urzeczywistnia, aby teraz stracić zaprzepaścić taką czy inną decyzją polityczną niż te decyzje polityczne ten system rozsiewają Access jest rozchwiany tym łatwiej wypaść z niego osobom, które mają możliwości czekać więcej, ale tak, a jest szansa, żeby w tym momencie ten system jakoś ustabilizować to jest praca na pokolenia wydaje się, że te prace na pokolenia też zrozum chociażby z ekspertami Przemysław Sadura wiemy, że system można reformować wtedy, kiedy weźmie pod uwagę jak on wchodzi w relacje ze społeczeństwem z rynkiem, jaki jak jest kompatybilny bądź nie jest modelem państwa, które chcemy robić bez wzięcia pod uwagę tych 3 takich obszarów, które wszystkie są zależne od szkoły nie da się wprowadzić skuteczne reformy albo ona będzie nie odpowiadać w ogóle oczekiwaniom i zapatrywaniem tego co kogo powinniśmy kształcić albo będzie sprzeczna z interesem społecznym do społeczeństw staje się coraz bardziej różnorodne w związku z tym trend, którym szkoła ma być jednorodne i decyzja taka dyrektywa sterowana nie będzie sprzyjać będzie kondycję społeczeństwa WEK z kolei też państwo, które chce być różnorodnej przyjazna obywatelom no, że tak powiem nie może wprowadzać reform, które uczynią ze szkoły przeciwieństwo tego jak chcielibyśmy, żeby państwo wzywał w związku z tym bardzo delikatna materia, jeżeli dodamy do tego, że osoby, które pracują w szkole są raczej sfrustrowane raczej dzięki swojej wytrwałości i takim osobistym pasy niż ze względu na zachęty, które stwarza system w tym systemie dalej tkwią no to, gdyby nie mamy takiego łatwego punktu startu, w którym tę edukację można by reformować skomplikowanej pesymistyczny jest obraz, ale kończąc rozmowę właśnie chciał nawiązać do 1 pozytywnego akcentu, który jest na wystawie szkoła w budowie muzeum sztuki nad Wisłą to jest przykład szkoły podstawowej w Radowie małym zachodniopomorskiemu to jest przykład tego jak w istniejących ramach prawnych można stworzyć coś co nie przypomina szkoły podstawowej takim potocznym stereotypowym rozumieniu tej innowacji przynoszą rezultaty to jest fantastyczna historia tak jest to Radowo małe, które przez 18 lat w tym tych ministerstw pracowała Ewa Zdanowicz dyrektorka tamtejszej szkoły podstawowej wraz z zespołem od danych osób jest taką jedną z wielu historii, ale być może taką najbardziej pouczającą, gdyż Ewa Radowicz pokazała, że dobrą edukację dobry model szkoły da się robić nawet w bardzo trudnych warunkach w miejscowości ubogiej popegeerowskiej, gdzie właściwie nikt nie miał głowy do tego, żeby zawracać sobie kwestiami edukacji właśnie taką codzienność Ewa Radowicz właśnie, szukając różnych luk albo po prostu interpretując system i przepisy tak jak jak chciałaby to zinterpretować stworzyła taki model szkoły oparte jednak na warsztatach oparty na pracowni artystycznych opartej na współpracy współdziałaniu czy też przekształci przestrzeń tej szkoły, jeżeli chodzi właśnie sposób zorganizowania taki rodzaj domowej atmosfery poczucia właśnie przynależności bezpiecznej przestrzeni można korzystać nie tylko w czasie godzin lekcyjnych, ale i też poza to wszystko, że tak powiem przy poziomie dotacji taki sam jak wszystkie inne szkoły systemowo przy poziomie w tak niesprzyjających przepisów taki sam rynek wszystkich innych placówkach, ale znowu tak to jest, gdyby taka historia konkretnej osoby konkretnej pasji wielu lat eksperymentu też pewnej autonomii, którą miała, aby móc taki eksperyment prowadzić bank generalnie to co jest istotne z tej lekcji RL nawet to, że dobrze zaprojektowany system jest taką ogólną ramą, która pozwala różnym osobom w różnych miejscach poszukiwać indywidualnych rozwiązań nad jakąś szkołę prowadzić po to, aby ona była dostosowana do wymagań lokalnej społeczności w ten jeden z takich podstawowych warunków, jeżeli myślimy o szkole jako o strukturze, które bardzo hierarchiczna, w której chcemy wprowadzić dyrektywy ne sterowanie dotyczy to siłą rzeczy chodzi do szkoły, która musi mieć taką sztywne ramy przepisów i przykłady historyczne i rozmowy z dzisiejszym ekspertami z frytkami pokazują, że nigdy to nie jest przepis ten nigdy nigdy nie stworzy dobrej jakości edukacji, gdyż zawsze system no tak powiem nigdy nie będzie na tyle elastyczne, aby reagować nie będzie na tyle elastyczny, aby w danej konkretnej sytuacji z rzetelnym podpowie najlepsze rozwiązania bardzo dziękuję Szymon malborski jeden z kuratorów tegorocznej trzynastej edycji festiwalu Warszawa w budowie ten festiwal jeszcze potrwa do 8listopada natomiast gdzieś sercem tego festiwalu jest wystawa jak robić szkoła muzeum sztuki nad Wisłą w Warszawie zbliża się godzina dwunasta za chwilę informacje Radia TOK FM jest nazwa Filipka kurz do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA