REKLAMA

NIK: Od 2017 roku rośnie liczba pijanych kierowców. Dlaczego?

TOK360
Data emisji:
2021-10-12 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
09:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
TOK 360 mam przed sobą ustalenia Najwyższej Izby Kontroli straszne ustalenia od 2017 roku rośnie udział kierowców znajdujących się stanie nie trzeba nietrzeźwości lub pod wpływem alkoholu podczas drogowych kontroli w 2017 roku nietrzeźwa była 1160 skontrolowanych osób 3 lata później 170 w sumie blisko 99 000 dalej jest o tym ile wypadków i za ile śmierci ludzkich pijani kierowcy są odpowiedzialni prof. Adam Tarnowski psycholog transportu Uniwersytetu Warszawskiego jest Rozwiń » gościem TOK 360 dzień dobry panie profesorze dobry wieczór właściwie do rejestru na dobry stan rzeczy państwo NIK wymienia też dużo zaniechań m.in. niereagowanie przez rząd na to, że już widać było w statystykach, że sytuacja nie wygląda dobrze ale gdyby pan miał próbować podsumować przyczyny tego stanu rzeczy pijanych kierowców czy też kierowców pod wpływem alkoholu lub środków odurzających, bo tak to jest zgodnie z prawem sformułowane jest więcej zamiast mniej, dlaczego tak się dzieje od zewnątrz myślę, że można tutaj wskazać takie 2 oblicza po pierwsze, prawdopodobnie są dokładniejsze kontrole troszkę, ponieważ nos takich badań statystycznych prowadzonych w ogóle europejskich, a jeszcze niedawno, gdy wynikało, że problem z alkoholem jakoś maleje ta natomiast tutaj mamy ten wniosek kompletnie przeciwne są kameralne, więc chcecie PS czy zastanowić na ile to jest jak wyjaśnić tę niedogodność to była dobra wiadomość bo to by znaczyło, że zaczęliśmy egzekwować ścierać rezerwować nowości to nie są to kluczowy jeszcze nie było tak źle traktuje także także myślę sobie dobrą wiadomością jest to, że no i wyłapuje trochę tych nietrzeźwych kierowców, ale też, ale też wydaje się, że ono rośnie jednak przyzwolenie to co udało się parę lat temu jakoś tak wybić przez jakiś czas było oczywiście no było obciachem 6 po pijanemu samochodu, a zdarzało się, że współ towarzyszą imprezy zabierali kluczyki prawdę to wychodzi w tej chwili gdzieś to się ulotniło się zupełnie, dlaczego się ulotniła, dlaczego to przyzwolenie rośnie z czego wynika Niewiem Niewiem tutaj trudno trudno wskazać bez jakieś dokładniejsze badania z broni i nie wiem nic żadnych dokładniejszych badaniach tak już 1 jedno tego problemu taki pogłębionych oczywiście na odporność na statystykach policyjnych nam niewiele widać natomiast wydaje się, że na to po prostu jakoś to poszanowanie prawa nie jest nie jest najwyższa to jeszcze możemy dodać takie historie jak jak przekraczanie prędkości, które jest jednak problem nr 1 jest średnio przez telefon czy pisanie SMS-ów prawda sektory, które są bardzo poważnym problemem no i to wszystko jakoś tak się sypie jakoś tak jakoś tak czujemy się nieśmiertelni i bezkarni jak z tą z tym poczuciem nieśmiertelności bezkarności walczyć, bo powiedziałbym, że ścigać i egzekwować, ale w sytuacji, kiedy pan postawił tezę, że być może te statystyki wyglądają jak wyglądają, bo skuteczniej kontrolujemy to może tych rozwiązań należy szukać w innym miejscu to znaczy na pewno przydałaby się dobra diagnoza problemu prawdę przydałoby się z dokładniejsze sprawdzanie przyczyn tego zjawiska naczep czy po prostu przeprowadzi badania takie badanie takich jak i jakie były prowadzone kilka lat temu rzeczywiście wykryto dosyć się dokładnie mechanizmy i Włosi jazdy po spożyciu i celowano kampanie reklamowe kampania promocyjna dokładnie prawda przyczyny zjawiska natomiast no właśnie wtedy wtedy okazało się np. że poważnym problemem jest jest Kac, czyli po prostu nie i niewiedzę ludzi o tym, że kiedy są z Napoli szczęśliwym wieczorze prawdę jeszcze przez pewien czas pewnie da się utrzymują co jeszcze wyszło w tamtych badaniach co być może byłoby pewną podpowiedzią dzisiaj na sukces oczywiście też była tak bardzo poważna grupa ludzi, którym z, którym zasady nie warto porozmawiać na tacy, do których nic nie przemawia, który chciał po prostu wyłapać to taka taka grupa istniała istnieje no i obawiam się Rosja jest po prostu większa byli ludzie, którzy no po prostu uważają, że więcej mogą oddać szczerze, że w sumie, ponieważ są dobrymi kierowcami, owszem, drobne stan nietrzeźwości wcale nie przeszkadza, żeby część część z nich np. była no takimi jak dobrze funkcjonującymi ojcami rodzin prawdę tak dalej tutaj można było zaapelować do odpowiedzialności no no i jajka, które tak z tego co pamiętam tak szybko to są te główna część przyczyn badania dotyczące przyczyn tego, że ludzie już po alkoholu należałoby tak jak pan profesor mówi powtórzyć zaktualizować, żeby znów te kampanie wycelować bardzo precyzyjnie to co wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli to są jednak również pewne niedomagania systemu jedna z rzeczy, na które zwraca uwagę NIK to jest to są lekarze to są lekarzy 40% lekarzy nie wykonywać nierzetelne badania z psychologii transportu taka jest teza NIK-u na podstawie sią na podstawie kontroli czy tu jest problem jak z tym problemem należy walczyć w oczy i pamiętam swój egzamin naprawo jazdy przed wielu wielu wielu lat no badanie ono dotyczyło chyba psychologii transportu, ale badania pozostawiał bardzo wiele życzeń to znaczy oczywiście trzeba różne badania lekarskie badania psychologicznego tutaj ten raport NIK-u koncentruje też na przyczynach przyczyna takich niedoskonałości prawne badań psychologicznych no tutaj trzeba powiedzieć parę no to jest już parę przyczyn prawda jest przyczyna taka systemowa mianowicie funkcjonujące ustawy o zawodzie psychologa prawdę powinniśmy, ale powinniśmy samorząd zawodowy powinni mieć izbę z krajową tego nie ma prawdy po prostu to zostało uchwalone w roku około 2001-li następnie po prostu nie weszło w życie tak ministrowie nie wydali rozporządzeń i i utknęło w miejscach wszystkich rządów po drodze premię od 2006 chyba na pewien tutaj jedno jest ogromne zaniedbanie systemowych dla po prostu nie ma nie ma takiej wyprawy, która przyznawała prawo do zawodu zawodu psychologa potrafiła prawo odebrać, a druga sprawa na pewno oczekujecie o kwestii finansowych były już razem z ustawą o o kierujących pojazdami wyznaczono cenę za badanie psychologiczne 200zł następnie rozporządzenie ministra obniżyło składkę do 150zł i tak zostało prawda tych kilkunastu lat badanie, które trwa godzinę 2 godziny, które wymaga kosztownego sprzętu, który wymaga licencjonowanych testu na po prostu kosztuje kosztuje trojga kosztuje i psycholog zwykle dostaje 50zł prawda z tego do kieszeni dlatego godziny pracy rada na co jeszcze co jeszcze w tej można powiedzieć na tym też pewne taka inaczej trzeba powiedzieć no i ligi i na pewno taka no i niedbałość prawda części część psychologów o chociażby o to, żeby posługiwać się w aktualizowanym normami dobrymi ciastami i na ty to wszystko są rzeczy, które kosztują pieniądze prawda związku z tym czas niedoinwestowanie prawda widać też tutaj bardzo dziękuję prof. Adam Tarnowski psycholog transportu Uniwersytetu Warszawskiego był gościem TOK 360 za chwilę dr Monika Sawicka z fundacji Terra Press release Uniwersytetu Jagiellońskiego prezydent Brazylii oskarżony przed międzynarodowym Trybunałem karnym wylesianie to co, że ich Bolsonaro zrobi z lasami Amazonii ma być zbrodnią przeciwko ludzkości Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA