REKLAMA

"Czarodziej z Łysej Góry. Opowieść o Bolesławie Książku"

OFF Czarek
Data emisji:
2021-10-13 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
33:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie, a państwa moim gościem jest pani dr Bożena Kostuch historyczka sztuki kustosz muzeum narodowe w Krakowie znawczyni ceramiki dziewiętnastego dwudziestego wieku dzień dobry witam panią bardzo serdecznie dzień dobry miło mi najnowsza tak zdaje mi się książka pani doktor to czarodziej z Łysej góry opowieść o Bolesławie książką, która ukazała się nakładem Rozwiń » wydawnictwa marginesy w zeszłym roku w kwietniu jeśli się niewiele jest premiera była 4grudnia, a także nawet wiązka nie ma roku Ano to co cudownie może być przesłana w w każdym razie książka ciekawa, dlatego że mówi o po pierwsze o Bolesławie książką, który jest postacią nietuzinkową, chociaż może nie tak bardzo znaną, a szkoda, ale też pokazuje jest to opowieść o czasach chciałby pani słusznie minionych, ale dzisiaj właściwie nie wiadomo nigdy, kiedy czasy słusznie minione nagle okazało okażą się zastukał ją w tym nie w tylne drzwi lub lub do okna Bolesław książek pani doktor my może tym z naszych słuchaczy słuchaczy, którzy nie znają albo nie pamiętają przypomnijmy tę fascynującą postać, ale to był artysta serami urodzony w roku 1911, ale miał rzeczywiście niezwykle ciekawe życie, a bardzo taką trudną młodość urodził się w rodzinie Robotniczej jego ojciec był Hutnikiem szkła w latach trzydziestych rodzina trafiła do Krakowa uczył się podczas wojny Kurska RB czule, czyli tej szkole, którą przekształcili zarówno Akademii sztuk pięknych jak szkołę przemysłową Niemcy to miała być szkoła, która po prostu takich dobrych rzemieślników kształci i sam uczył się u prof. Tadeusza Szafrana jednego z najwybitniejszych polskich ceramików okresu międzywojennego na po wojnie rozpoczęła się jego kariera ceramiczna najpierw w Krakowie, a od roku 50 tego pierwszego w Łysej górze niewielkiej wsi położonej między Krakowem Tarnowem, gdzie kilka lat wcześniej powstała spółdzielnia Kamionka uczelnia ceramiczna, która na pewnym czasie została włączona w struktury Cepelii to właśnie książek już od roku 50 tego pierwszego do końca życia, czyli roku dziewięćdziesiątego czwartego mieszkał w tej Łysej górze przez 20 lat placówka mające był kierownikiem artystycznym projektował wzory wyrobu są górskich naczyń i projektował dekoracje uczył również przez pewien czas szkole zawodowej, a od roku sześćdziesiątego otworzył także kompozycje, które zaczęły pojawiać się w architekturze tzw. płyty wysokogórskich tak rzeczywiście taką postacią niezwykle niezwykle twórczą niezwykle zaangażowaną kochającą ceramikę oddającą się tej dziedzinie właściwie całym sobą, a równocześnie to jest niezwykłe on mieszkał na wsi prawda daleko od jakichś dużych ośrodków może nie tak daleko od Krakowa, ale tamtych czasach połączenia oczywiście komunikacyjnej nie były tak proste jak dzisiaj uczestniczył w życiu tej wsi uczestniczy w ogóle był członkiem zespołu Ludowego, który działa przy uczelni z tym zespołem podróżował po świecie rozmaitymi występami, tak więc znowu tak można powiedzieć nietuzinkową postacią i czasy też były nietuzinkowe powiedziałem słusznie minione, bo jest to dziedzictwo, którego te staramy się w pewnie odciąć z różnych powodów ale, toteż jest dziedzictwo, które każe nam, a może nie karze, ale ale, ale wydaje się, że patrzymy też na różne osoby, które żyły tworzyły działały w czasach PRL-u no właśnie przez pryzmat tych czasów tak zastanawiamy się też czy oprócz tego, że ktoś był artystą reżyserem aktorem pisarzem pisarką to i w jaki sposób zachowywał się tak doszukujemy się szkieletów można by powiedzieć peerelowskich szkieletów sza w szafach twórców tak jak ja przyznam, że był taki moment, gdy zgłębiałem biografie Bolesława książka także bałam się otworzyć szafę, gdy pojechałam do archiwum IPN-u i poprosiłem o jego teczkę szczęśliwie nic w tej teczce nie znalazłam poza jakimiś tam dokumentami paszportowymi, tak więc tutaj, niemniej nie mieli żadnego takiego w pełnie dobrego szkieletu szafie, ale na temat książek na pewno miał, zwłaszcza w latach pięćdziesiątych sześćdziesiątych lewicowe poglądy jak wspomniał on miał bardzo trudne jeśli są bardzo trudną młodość musiał bardzo wcześnie ich do pracy wraz ojcem utrzymywać rodzinę no i potem ten nowy ustrój dał mu duże możliwości, a właśnie działania tworzenia rozwijania się, jakby współtworzenia tego co dookoła nas było Wanda Rakowska założycielka Instytutu wzornictwa przemysłowego w Warszawie mówiła o pięknie dla wszystkich opieki na co dzień, a polskie fabryki w Polsce artyści projektanci, ale także spółdzielnie te peerelowskie nowości realizowały to w praktyce i Bolesław książek nową jedną z osób, które na pewno przyczyniły się, a zarówno do popularności wyrobów ceramicznych na jak ni Mosaic i kompozycji zdobiących architekturę mam wrażenie, że pani doktor, że ceramika szkło z okresu PRL-u wraca do Łask dzisiaj bardzo interesująca wystawa wzornictwa państwa zrostów w muzeum miasta Gdyni, ale w ogóle trochę inaczej zaczynamy patrzeć na tę sztukę na ceramiczną sztukę szkła, która powstawała w okresie PRL-u i tutaj wydaje się, że Bolesław książek jest świetną świetną, ale świetnym artystą świetnym twórcą, żeby nas w ten świat poprowadzić natomiast warto chyba jeszcze porozmawiać o tej spółdzielni, bo to też ciekawa rzecz, dlatego że ale jaja, a może jeszcze zanim spółdzielni też Łysej górze, bo znowu mamy mamy Bolesława książka postać mało znaną, choć niezasłużenie mamy Łysą górę, która przecież kojarzy się pewnie bardziej czarownicami niższy tak dużym no no mamy tę spółdzielnie ceramiczną, która też doskonale wpisywała się myślę tutaj o Kamionce, która też doskonale wpływ wpisywała się potrzeby socjalistycznego państwa, bo była to wieś właściwie zapomniana przez państwo jednak jak już pod zgromadziła też spotkali się tam jeśli tak może powiedzieć spotkał się na różne osoby, które postanowiły tak w sposób społeczny społecznikowską pozytywistyczne rozkręcić no oczywiście kiedy, kiedy projekt zaczął się rozkręcać to władze socjalistyczne uznały, że propagandowo to jest w ogóle cudowne kolory zawahanie ale, ale proponuję byśmy do tego wątku, czyli do Łysej góry do książka do książki książką i do Kamionki powrócili po informacjach Radia TOK FM, które zbliżają się nieuchronnie o dziesiątej 20 informacje państwa moim gościem pani dr Bożena Kostuch historyczka sztuki stożka muzeum Narodowym w Krakowie znawczyni ceramiki dziewiętnastego dwudziestego wieku dzisiaj czarodziej z Łysej góry opowieść o Bolesławie książki książka ukazała się nakładem wydawnictwa marginesy to wcale tak pani dr Bożena Kostuch historyczka sztuki kustosz muzeum narodowe w Krakowie znawczyni ceramiki dziewiętnastego dwudziestego wieku jest państwa moim gościem rozmawiamy dzisiaj o Bolesławie książki i książce Czarodzieje z Łysej góry opowieść o Bolesławie książki wydanej przez wydawnictwo marginesy autorką jest pani dr Bożena Kostuch Łysa Góra, czyli nie tylko czarownice no właśnie jest Łysa Góra wszystkim kojarzy się czarownicami i górami świętokrzyskimi natomiast Łysa Góra w Małopolsce położona między Krakowem Tarnowem, a i chciałbym, żebyśmy się na kilka przenieśli do Łysej góry drugiej połowy lat czterdziestych, a ponieważ to była taka typowa biedna Małopolska galicyjska wioska ale by nie było tam oczywiście prądu nie nie było drogi droga była bita a gdyby była jeśli zima zamieniała się właśnie taką na błotnistej błotnisty trakt i właśnie w tej Łysej górze powstała spółdzielnia Kamionka, do której przy, której powstania przyczynił się przede wszystkim Franciszek mleczko przedwojenny ludowiec, a to minister, a polonista pedagog rzeczywiście osoba Ano wyjątkowa niezwykle zaangażowana on na fali tych czystek peerelowskich wrócił do Łysej góry i mali postanowił działać na rzecz swojej miejscowości postanowił ją po prostu jak napisał wprowadzić już dwudziesty wiek, a w latach czterdziestych prawda, więc to po to, zacofanie na głos spore i dzięki niemu powstała zarówno spółdzielnia jak szkoła zawodowa, której okoliczna młodzież mogła się kształcić potem znajdować się zatrudnienie w spółdzielni Kamionka i lekko gromadził wokół siebie osoby, które myślały podobnie jak on, które chciały po prostu jak pisali dziennikarze przemienić Łysą górę miasto, a jak pan wcześniej wspomniał ich działania bardzo spodobały się władzą, ponieważ wpisywały się po to, dla władzy było ważne, czyli Sojusz robotniczo-chłopski wagę czynów społecznych echem mówiono także aktywizację zacofanych terenów, a więc to wszystko właściwie działo się w łódzkiej Kusia, czyli mamy inną Łysą górę wieś, która doskonale wpisuje się w tę narrację mamy spółdzielczość mamy działania oddolne i mamy zdaje się też pobliskie sąsiedztwo wioski, który wywodził się Wincenty Witos tak tak tak to jest taki region Małopolski, gdzie oczywiście kilka znanych postaci z konta kilka znanych postaci pochodziło m.in. a ja byłam bardzo poruszona jak czytam w ogóle pogrzebie Witosa który, który był schowany w Wierzchosławicach i chłopi jeśli jego trumnę z Krakowa, a na barkach własnych, a także oczywiście sokółczanie, którzy określani byli Witos owcami uczestniczyli w tym położenie no mamy w końcu naszego bohatera, czyli Bolesława książka, który no właśnie, który chce być kim z bardziej rzemieślnikiem artystą twórcą społecznikiem na pewno artystą on miał artystyczną duszę on był człowiekiem utalentowanym, a jego życie potoczyło się w ten sposób, że nie da nam była taka może być profesjonalna akademicka nauka, a on do wielu rzeczy dochodzi sam, ale miał bardzo dobre wzorce choćby właśnie wspomnianego Tadeusza Szafrana 4 w jaki sposób patronował w pierwszych latach jego działalności książek, gdy przybył do Łysej góry włączył się właściwie wszelkie aspekty tamtejszego życia on pracował po kilkanaście godzin dziennie nie brał urlopów je kasował w sobotę wracał w niedzielę po prostu oddawał się w ceramice spółdzielni życiu Łysej górze nad sobą pewien sposób pewnie zaniedbywał trochę rodziny zaniedbywał córki no ale to ceramika ta spółdzielnia to była esencja jego życia co mamy niezwykle fascynująca pewnie na co dzień myślimy o ceramice głównie w znaczeniu w kontekście użytkowym właściwie w jaki sposób jest wykonana czy co najmniej jest jest mniej ważne niż stoczy czy dobrze służy także, że nie potłucze czy czy można w końcu ustawić do zmywarki czy się tym Niewiem nie rozpadnie albo coś, a tymczasem to jest przecież fascynująca przestrzeń to, czego z, jakiej Glinki się to wykonuje w jaki sposób zdobi albo nie zdobi cały z myślą sobie stworzenie takiego sposobu czy też może wzorca w twórczego systemu twórczego niesłychanie ważne dla tego co na końcu nam powstanie także wykreowanie nowych to jest to przede wszystkim dawniej była zapowiedź taka wiedza na poły tajemna, ponieważ serami muszą być również Chemik musiał być znakomitym technologiem wtedy nie korzystano ze szkliwem gotowych tylko twórcy ceramicy sami je zestawiali książę musiał wymyślić właśnie tę ceramikę ulica górską, a ponieważ w tej miejscowości nie było żadnych tradycji ceramicznych i oparł się jeśli chodzi o wzorce na ceramice ludowej, ale to nie były takie dokładne odpowie za polecenia, ale 3 wariacje na temat ceramiki ludowej to była taka nowoczesna ludowość, która miała trafić do mieszkańców miast te wyroby w mniejszym stopniu były tworzone były produkowane dla mieszkańców wsi, choć oczywiście już laty wsi takich owiec, które weszły głębiej wiek dwudziesty i chciały urządzać swoje domy na nowo oczywiście tak, ale przede wszystkim są góry kupowano w miastach kupowano chyba Perłowski ona była dostępna również za granicą książek oraz formy w morzu dekoracje nawiązujące do jak co miałam zarówno nowych, ale potem zaczął wprowadzać także do tej ceramiki również dekoracje abstrakcyjne, a więc coś to ze sztuką ludową nie ma nic wspólnego właśnie i zawsze, jeżeli chodzi o abstrakcję i systemy autorytarne to powstaje pytanie w jaki sposób zostaną odebrane przez włodarzy czy to nie jest zbytnie zbytni zbytni skręt w kierunku nieoczekiwanym niewłaściwym nie niebezpieczny tak było po okresie socrealizmu, więc wydaje mi się, że tu nie było jakichś szczególnych problemów na poza tym na rzemiosło ceramika to niebyła ta dziedzina, którą władze szczególnie zwracały uwagę nie było malarstwa nie była rzeźba nie były pomniki to były naczynia, które można było postawić na szafce na stole zawiesili na ścianie, więc zupełnie taki inny kaliber twórczości ceramikę fascynuje innym jest taki rodzaj ataku Meksykańskiej ceramiki, które zwie się ta la Vera, który w, których produkowany z Glinki, która występuje w pewnym regionie i podejrzewam, że przez setki lat mieszkańcy po prostu robili wypalali to sobie użytkowo aż w końcu postanowili też w pewnym sensie na tym, jeżeli tak może być zarobić albo przynajmniej zastrzegł sobie pewne pewne w wartości właściwości związane stale Verą i w ten sposób powstało Stowarzyszenie, które skupia twórców są bardzo ścisły przy przepisy tak się wyrażę dotyczące tego co może być stała zerowa co, a co nie może być stale 0, czyli jakich kolorów można używać to musi wykonane ręcznie podpisane ręcznie itd. tak dalej fascynujące w ogóle część tej dziedzictwa Meksyku a, ale zostawia się czy tutaj Łysa Góra i Kamionka była równie czy myślała w ten sposób swoich wyrobach właśnie rzecz, że jest coś wyjątkowego, tym bardziej że przecież tworzyła pewną tradycję od początku niejako tworzyła tradycję także tej tradycji Korzennej nie było, a pewnie tak oczywiście mnie na taką skalę jak jak w Meksyku na pewno książek wiedział, że tworzy coś niezwykłego coś wyjątkowego i na pewno przekonał do tego, choć były górskie kuratorki, które pracowały w fabryce, a no i innych inne osoby, które związane były ze spółdzielnią Kamionka elementu są góry patrzymy przede wszystkim przez pryzmat obecnych czasów prawda to znaczy, że to jest takie fajne takie nowoczesne Teddy bardzo często czytam takie relacje że, gdy te wyroby trafiały na wkład, jaki tam lokalnych sklepików NATO to nie udał jakiegoś większego zainteresowania natomiast kupowane były chętnie miast tak jak ja wcześniej wspomniałam, ale nie nie nie można nie można w ogóle porównywać tego typu sytuacji w USA Góra przede wszystkim już nie istnieje tam oczywiście działają jakieś pojedyncze osoby, które robią sobie w domu ceramikę, ale ta tradycja została niestety przerwana, a spółdzielnia po osiemdziesiątym dziewiątym roku, a upadła jako spółdzielnia tam jeszcze pojawili się francuscy inwestorzy, którzy kontynuowali produkcję 60 lat ale, ale potem nie przedłużono niestety umowy tak właśnie te tradycje całkowicie zanikły powrócimy do naszej rozmowy o Łysej górze i Bolesławie książki po informacjach Radia TOK FM informację o godzinie dziesiątej 40 państwa i moim gościem pani dr Bożena Kostuch historyczka sztuki kustosz muzeum narodowe w Krakowie znawczyni ceramiki dziewiętnastego i dwudziestego wieku wracamy po informacjach państwa, bo kości jest pani dr Bożena Kostuch historyczka sztuki kustosz muzeum Narodowym w Krakowie znawczyni ceramiki dziewiętnastego i dwudziestego wieku książka najnowsza pani doktor to czarodziej z Łysej góry opowieść o Bolesławie książka wydana nakładem wydawnictwa marginesy chyba warto też wyjaśni, dlaczego mówimy o czarodzieju, ponieważ wolę od książek był czarodziejem był czarodziejem gliny czarodziejem szkliwa był czarodziejem pędzla, a do tworzenia ceramiki przed kilkudziesięciu laty potrzebna była wielka wiedza wielkie doświadczenie takie można powiedzieć czarodziejskie moce zresztą nie tylko Bolesławiec książką mówiono, że jest czarodziejem z kolei dekoratorka pracujące w spółdzielni pająka nazywane były często małymi czarownicami tak tego rodzica w Łysej górze było Arkadiusza, a co nam pozostało z tamtych lat, bo pewnie szybki rzut oka na różnego rodzaju serwisy aukcyjne pokaże, że dzisiaj cenimy ceramikę z Łysej góry sądzący po cenach, jakie osiągają nie wiem talerze wazony wazy, ale przecież też różnego rodzaju figurki, które także bez zwierząt ludzi innych tak rzeczywiście ceny ostatnio bardzo wzrosły coraz większe zainteresowanie i mogę powiedzieć, że to jest nowość, ponieważ jeszcze kilkanaście lat temu właściwie komu są rekolekcje, bo bardzo niewiele osób można było kupić naprawdę świetne prace za niewielkie pieniądze, a wtedy zastanawialiśmy się z naczyniami polskich fabryk figurkami i projektantów związanych z Instytutem wzornictwa przemysłowego teraz dochodzą do tego również Telichowski spółdzielnie, a Łysa Góra spółdzielnia pająka jest właśnie jak najbardziej charakterystyczna ani produkcja również była dosyć duża, więc wciąż mocna znaleźć na rynku bardzo ciekawe wyroby, a Irena one są po prostu nowoczesną dobrze wpisują się także nowoczesną estetykę kiedyś kiedyś Cepelia i Triada to takie określenie jako pejoratywne Jan się, że wraz z młodszymi pokoleniami, które mają większy dystans chcecie nie znają na pewno autopsji tamtych czasów następuje przewartościowanie i zaczynamy doceniać się estetyka tych wyrobów zaczynamy doceniać ich piękno i kolorystykę, a więc to na co powinniśmy zwracać uwagę w przypadku ceramiki artystycznej artystyczne dekoracyjnej Łysa Góra też fascynująca z tego punktu widzenia, że to mamy wieś gdzieś zagubione nie wiadomo, gdzie i którymś momencie właściwie koniec lat pięćdziesiątych dwudziestego wieku ta po Tarnowska wieś zaczyna ściągać, bo może inaczej zaczynają się tam pojawiać artyści Warszawy, czyli de do tej pory było także ludzie z Łysej góry wyjeżdżali uciekali do miasta za chlebem za przyszłością, a pod koniec lat pięćdziesiątych okazuje się, że to wie wielcy artyści artyści w Warszawie pojawiają się nerwy po to, aby projektować po to, aby realizować projekty płyt czy płytek ceramicznych np. dla architektury tak właśnie artyści Warszawa nie tylko wasi artyści z całej Polski przez Kamionkę przewinęło się w latach sześćdziesiątych kilkudziesięciu różnych artystów, a niektórzy realizowali tam pojedyncze projekty inni nawet kilkanaście, a byli malarze rzeźbiarze byli to graficy, którzy otrzymywali stracenie na tworzenie kompozycji architektonicznych, a no właśnie Łysa Góra oferowała im znakomite warunki pod koniec lat pięćdziesiątych wybudowany został nowy budynek spółdzielni tam znajdowały się obszerne sale odpowiednie piece piece tunelowe, które umożliwiały wyparła się większych gabarytów i tej ceramiki architektonicznej my oczywiście mieli znakomite wsparcie techniczne technologiczne książka Jerzego fachem pracowników spółdzielni, którzy po prostu nad wszystkim czuwali i zawsze potrafili odpowiednio zareagować i do Łysej góry przyjeżdżają artyści Warszawy ne chęć niż Madejski, a potem także z Krakowa ze Śląska i prace są górskie czy to w postaci zwykł takich płytek ceramicznych, które komponowane są mozaiki 3 właśnie płyt okładzinowych już dużych architektoniczne pojawią się we wnętrzach na elewacjach, której Polski, ale Łysa Góra była w Warszawie już wcześniej, bo w roku pięćdziesiątym drugim płytki ze spółdzielni Krynka Łysej górze znalazły się w barach NDN, a i teraz w tym roku okazało się, że w bazie złota Kurka wciąż zachowane są płytki z roku pięćdziesiątego drugiego projektowane przez książka malowane przez dekoratora siły są górskie, tak więc jak, gdyby były takie naczynia połączone prawda Łysa Góra trafia do Polski do różnych wnętrz domów w prasowych kin restauracji na dworce, a do figury przyjeżdżali artyści w naszej tutaj coś nowego jakąś nową estetykę na pewno też inspirowali USA górskich ceramików takie Łysa Góra staje się taką wsią niezwykłą, bo pojawiają się tam instytucje, które pewnie raczej kojarzymy z miasteczkami ja na pewno z miastami przedszkole szkoła straż pożarna ośrodek zdrowia biblioteka sala teatralna no właściwie Łysa Góra staje się w pewnym sensie metropoliom wiejską jeśli tak postąpiono nie on, że taki to jest też niezwykłe, że przyjeżdżają do Łysej góry aktorzy profesjonalni teatrów krakowskich Tarnowski ze spektaklami przyjeżdżają krakowscy filharmonicy organizowane są tam konkursy recytatorskie tak rzeczywiście na niwie kulturalnej bardzo dużo tam się dzieje tak oczywiście cały czas mamy Bolesława książka tego czarodzieja z Łysej góry efekt, który tworzyły wspaniałe projekty no ale z racji tego, że jak to się czasy były inne nie myśleliśmy o patentowaniu zastrzeganie wzorów i symboli, więc właściwie, gdy część chyba tej spuścizny bezpowrotnie przepadła chociażby w sensie ochrony tak poza tym Bolesław książek, gdy prace mające nie sygnował swoich praw, więc teraz, kiedy też są problemy, aby rozpoznać przed to jest projekt książka może kogoś innego, ale jeśli chodzi o lata pięćdziesiąte to tu właśnie problemy są niewielkie, ponieważ kolegów jedynym projektantem potem także w Łysej górze realizowali swoje projekty inni a gdy w piątek przez Kamionki zaczął sygnować, choć swoje płyty takie dekoracyjne w tym płaskorzeźby przeznaczone do powieszenia na ścianie oni tak bardzo charakterystycznym monogram, ale ten pan wspomniał rzeczywiście część część tego roku na pewno przepadła uległa rozproszeniu nie była nie była odpowiednio traktowana niebyła tak doceniana jak oceniana teraz Knight na ich płyty ceramiczne dla dobrze przed męką komercyjnie tworzone wcześniej czy czy termin do tego wino pasuje powiedziałbym dla potrzeb architektury, w którym momencie jak rozumiemy usta Góra stała się tylko potentatem, ale wręcz monopolistą na na płyty ceramiczne dekoracje, a tak, ponieważ są Góra miała najlepsze warunki do wyrobu do produkcji tego typu ceramiki Ano i to też w jaki sposób przyczyniło się do odejścia książka z Kamionki i do tych wszystkich konfliktów, które pod koniec lat sześćdziesiątych tam się zaczęły o wiele osób zastanawiało się, dlaczego książek odszedł pojawiła się jakaś zawiść pojawiło się właśnie jakieś podejrzenia dotyczące spraw finansowych, ponieważ te wskazują historycy tworzenie kompozycji architektonicznej było dobrze płatnym zajęciem i artyści, którzy tworzyli otrzymywali średnio honoraria oczywiście dzieli jakieś honoraria ami podwykonawcom, jakim był książek czy z pracownikami spółdzielni to pewne osoby, które nie brał udziału, a no w jaki sposób zaczęło uwierać i no dosyć takie nieciekawe sytuacje pannę zaistniały w sondażu fascynujące, bo ta ceramika artystyczna, która z powodzeniem stosowana w w budownictwie znaczy do dzisiaj by możemy czy Tarnowie w okolicach znaleźć domy, które mają takie dekoracje czy wręcz obrazy ceramiczne jako jako część wystroju część ściany zewnętrznej by znowu się pewnie patrzymy z nostalgią i zachwytem, chociaż w którymś momencie to chyba było postrzegane jako obciach na domach prywatnych może tak natomiast jeśli chodzi o budynki takie użyteczności publicznej, ale wydaje mi się, że nie do końca, choć oczywiście te dzieła kojarzyły się w minioną epoką one stały się tak bardziej pospolite nie zauważaliśmy często były wręcz traktowane jako miejsca, na który dał się pan wygląda rynek reklamy ogłoszenia, a w szczęśliwie też zaczyna zmieniać coraz bardziej doceniamy to dziedzictwo właśnie tam zastygł architektoniczną także wykonywaną materiału ceramicznego, a są rozmaite akcje, gdy słyszymy o chęci zniszczenia jakiejś mozaiki skucia to pojawiają się protesty, chyba że dzieje się to na Uniwersytecie wtedy post factum się pewien proces tak często się pojawią post factum unieważnienie nie wszystkie są nagłaśniane niestety ale, ale dzięki protestom udało się nawet uratować kilka bardzo ciekawych realizacji no i gorsza sytuacja z tymi, które znajdują się we wnętrzach prawda, bo tam opinia publiczna tak łatwo nie reaguje tak szybko nie jest w stanie zareagować ale, ale jak widzę widzę bardzo dużą zmianę, ponieważ jeszcze w latach dziewięćdziesiątych przeczy na początku obecnego wieku, a Note te prace były bezrefleksyjnie skrywane zasłaniane przykrywane ociepleniem teraz teraz coraz bardziej właściciele budynków doceniają, gdzie możemy dzisiaj no nie myślę o domach prywatnych, ale właśnie o elewacjach czy wnętrzach różnych instytucji miejscy oglądać czy płyty ceramiczne nowo, jeżeli chodzi o ceramikę użytkową czy te figurki to pewnie na różnego rodzaju aukcjach internetowych znajdą państwo, ale należeli chodzi o płyty ceramiczne ozdobne, który był używany w architekturze o bardzo wielu miejscach może może tam kilka krakowskich przykładów na moje 2 ulubione realizację to są elewację teatru bagatela, a tam są na przepiękne monumentalne płaskorzeźby Witolda Klepacza zrealizowane właśnie we współpracy z Książkiem czy kino Kijów wnętrze kina Kijów z kolei kompozycja pani Krystyny Ostrowskiej realizowana z Książkiem, ale też największa największa okładzina e-usług Górska w Polsce dworzec w Gliwicach bardzo odnowione na szczęście pozostawiono tam dekoracje ona jest dlatego nietypowa, że jest malowana na płytach Sokorski one przede wszystkim były rzeźbione płasko rzeźbione opracowane plastycznie czuje dekoracja malarska, a więc takie można powiedzieć najważniejsza i największe przede wszystkim realizacja, ale ich jest bardzo duża i w Tarnowie i także w Warszawie Toruniu książek wymienił kilkanaście miejsc, w których do, których trafiły płyty wysokogórskie, a także co co może jest warte dodania o wiele rzadziej spotykane są również w kościołach pani doktor bardzo pani dziękuję państwu, którzy są zainteresowani czy wysokogórską Manufakturą czy Bolesławem Książkiem od państwa do książki pani doktor książki zatytułowanej Czarodzieje z Łysej góry opowieści o Bolesławie książką w wydanej nakładem wydawnictwa marginesy państwa moim gościem była pani dr Bożena Kostuch historyczka sztuki kustosz muzeum narodowe w Krakowie znawczyni ceramiki dziewiętnastego dwudziestego wieku informacje Radia TOK FM już kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA