REKLAMA

Mózg, umysł czy polityka? Dimitrova i Stawiszyński o zdrowiu psychicznym

Nasze wewnętrzne konflikty
Data emisji:
2021-10-13 19:00
Czas trwania:
39:18 min.
Udostępnij:

W najnowszej odsłonie Naszych Wewnętrznych Konfliktów rozmawiamy o zdrowiu psychicznym – z okazji Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego, który obchodziliśmy 10 października. Co to jest "zdrowie psychiczne"? Jakie czynniki na nie wpływają w pierwszej kolejności - stan neuroprzekaźników, dzieciństwo i relacje z rodzicami, a może raczej… polityka i ekonomia? To tylko niektóre spośród wątków, które w tym odcinku poruszamy. Piszcie do nas: naszewewnetrznekonflikty@gmail.com

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry sweter Dimitrowa i Tomasz Stawiszyński dobry wieczór albo dzień dobry w minioną niedzielę obchodziliśmy światowy dzień zdrowia psychicznego 10października obchodzimy ten dzień już od dziewięćdziesiątego drugiego roku jest to inicjatywa światowego światowej federacji na rzecz zdrowia psychicznego, która od lat zajmuje się nad poszerzaniem wiedzy szeroko pojętej na temat właśnie zdrowia psychicznego też dostępu do pomocy dla osób, które się zmagają z Rozwiń » różnymi problemami psychicznymi w tym roku hasłem przewodnim, czyli hasłem przewodnim 20002021 była, bo zdrowie psychiczne i świecie pełnym nierówności do tak w pełnym nierówności już takim tłumaczeniu naszym, ale rzeczywiście takim akcentem na nierówności, które są powodem też kryzysów czy cierpienia psychiczne ja od razu powiem na początku, że bardzo jest krzepiące, że właśnie takie hasło się pojawia pytanie oczywiście, zanim idzie, jakie później treści wokół niego się budują, ale okoliczność akurat nierówności na plan pierwszy zostały wystawione, że tutaj jest mowa o takim ewidentnie politycznym kontekście zdrowia psychicznego to jest coś bardzo pokrzepiająca go, bo jednak wciąż żyjemy w takim paradygmacie myślenia o zdrowiu psychicznym bardzo indywidualistyczny takim właśnie, który postrzega zdrowie psychiczne jako coś zamkniętego w obrębie umysłów albo ciału albo głów jednostek noty czasem tutaj mamy jednak uruchomiony ten to szersze pola refleksji cały czas jeszcze w tych naszych różnych rozumienia zdrowia psychicznego pokutuje takie klasyczna definicja taka klasyczna definicja zdrowia psychicznego Zygmunta Freuda wywodząca, że zdrowy psychicznie dodam, kto jest zdolny do kochania i pracowania no tutaj nic nie ma w kontekście społecznym politycznym w takim rozumieniu zdrowia psychicznego tymczasem hasło właśnie nierówności jakoś wybija i akcentuję no ja bym powiedziała, że nic, jeżeli życie zrozumiałam, bo jednak to wszystko jest bardzo mocno w jakimś właśnie w jakimś społeczeństwie zakorzeniony po pierwsze po drugie bardzo rewelacyjny natomiast rzeczywiście, ale jak to prawda, ale jednak parametry tego zdrowia psychicznego, czyli tego czy ktoś zdolny jest do kochania czy pracowania to się operacji analizuje na kozetce, analizując wspomnienia dzieciństwa fantazje dotyczące dzieciństwa w tym sensie to nie jest takie myślenie o jakim mówiła, gdy idziemy w tym kierunku to będzie rozmowa, o czym silnym zawiesimy to temat będzie wielokrotnie powracał jednak jak też nie traktowała tego jako czegoś co jest w oderwaniu natomiast ciekawym słowem się posłużyła się mianowicie parametry i w ogóle wydaje mi się, że ewentualnie to co jest może tak, żeby takiego wątku pesymistycznego nie wprowadzać szybko, ale jednak, że ten co tym co jest jakoś zagrażające właśnie w ogóle ujmowanie rzeczywistości też psychiczne i różnego rodzaju parametry i temu służy też pewien rodzaj takiego paradygmatu medycznego, który przyjmuje też w stosunku do urn tzw. zdrowie psychiczne co przez to rozumiemy co to są za inicjatywy jak np. wspierane przez światową organizację zdrowia, bo ja jestem oczywiście entuzjastką tego typu inicjatyw uważam, że jak najbardziej to dobrze, że tak jest i że ten kontekst polityczny, w którym wypowiedział się jakoś ucieszyłam to znaczy spodobało mi się też, że to jest w ten sposób ujęte zwraca się na to uwagę też dużo się mówi o tym, że pandemia covid-19 rzeczywiście też bardziej uwypukliła różne zjawiska, które strony mamy do czynienia już od bardzo dawna tutaj takich oczywistych konkluzji nie ma to znaczy są badania, które pokazują, że rzecz jasna wielu u wielu osób stanu i z ich zdrowia psychicznego, czyli po prostu jakiś też subiektywnej oceny własnego samopoczucia uległ pogorszeniu, ale też są takie, które pokazują, że u innych uległa polepszeniu, więc takiego konkluzje znanego wyniku dotyczącego tego jak właściwie ta pandemia na zdrowie psychiczna w sposób globalny wpłynęła to niema też to się bardzo różnicą skanują koreluje z tym hasłem pod względem sprawności systemów opieki społecznej sprawności systemów wsparcia jakiegoś ogólnego na ogólnych wskaźników gospodarczych w poszczególnych krajach słowem tam, gdzie pewne poduszki socjalne działają lepiej tam ludzie generalnie psychicznie lepiej sobie poradzili z pandemią tam, gdzie gorzej tam bywa gorzej, bo w ogóle takim parametrem, którym tutaj często rozmawiamy, który jest kluczowy, jeżeli chodzi też kondycję psychiczną na bardzo wielu poziomach to jest kwestia nierówności właśnie, że społeczeństwa, których im im większa nierówność tym gorszy stan psychiczny tym się od lat zajmują 2 profesorowie i jakiej Piketty i Richard Wilkinson najpierw oni mogli publikować swoje badania w postaci artykułów kilka lat temu też wydali książkę w ogóle, jeżeli problematykę nierówności kogoś pociąga prędzej czy później na te 2 nazwiska natrafi dużo tutaj jest też takiej kąpieli po prostu takiego przyjrzenia się z bliska różnym właśnie parametrom wtem nieszczęsne słowo, która jakoś pozwalają nowe zdiagnozować zaobserwować taką tendencję, ale w ogóle to, o czym mówiło się z kolei w kontekście w kontekście covidu tego, że 1 lepiej innym gorzej to oczywiście no to co jednak jest obserwowalny to jest to, że tym, którym było generalnie nie najgorzej może się jeszcze bardziej pod niektórymi względami mówi o bogaceniu się najbogatszych poprawiło natomiast tym, którzy są w no na tym drugim biegunie się pogorszyło, ale mówi w takim wymiarze Ekonomiczno polityczny mnie, bo tak, ale tutaj myślę, że też jak to ja w jaki sposób w jaki sposób, chociaż obraz jest bardziej złożony w jaki sposób koreluje z kondycją psychiczną, a co najmniej czymś na co zwraca uwagę też właśnie ta światowa federacja zdrowia psychicznego, a mianowicie np. na dostęp do pewnych form pomocy co nie znaczy, że w krajach wysoko rozwiniętych to jest też życie jakoś tak świetnie tak się nie wygląda natomiast oczywiście ten dostęp jest już w ogóle sposób znaczący ograniczone w krajach nisko rozwiniętych rozwijających się tutaj też na ten rodzaj, jakby nierówności czy czy dysproporcją zwracają uwagę nie, bo wielu psychiatrów, z którymi rozmawiałem na temat to są oczywiście tzw. dowody anegdotyczne, ale one też pewien obraz czeka wydają, z którymi rozmawiałam w różnych fazach pandemii na temat tego jak właściwie w gabinetach przedstawia sytuacja jak z ich perspektywy gabinetu psychiatrycznego widać pandemia zwracał uwagę na to, że bardzo wiele osób o takiej strukturze neurotyczna lękowej nazwijmy to taki i takie osoby, które zmagały z zaburzeniami lękowymi jakimiś fobiami społecznymi itd. to są osoby, które samopoczucie w każdym razie nie pogorszyła, kiedy się polepszyło właśnie z uwagi na to, że nastąpił lockdown to, zwłaszcza w pierwszej fazie pandemii tak było, że kontakty społeczne zostały ograniczone co teraz natomiast jakąś grupą nową, która się zaczęła pojawiać w gabinecie byli ludzie, którzy właśnie funkcjonowali w takim koło rocznie często wydawało im się, że funkcjonują bardzo sprawnie, że świetnie sobie radzą, że w tym sensie są zdrowi psychicznie jak najbardziej, bo mogą pracować np. funkcjonują też jakich relacjach natomiast w momencie, kiedy jakiś rodzaj zakłócenia nastąpił na tej linii no to także i pojawiło się jakieś problemy, jakie cierpienie psychiczne u nich także tu tu to tu tu tylko się odnoszą do tego, że niekoniecznie akurat z tej perspektywy i w tym obszarze jest także ci, którzy źle się czuli się poczuli jeszcze gorzej ci, którzy dobrze to to jeszcze lepiej tylko często bywa odwrotnie w tym przypomnienie tego nie mnie nie miałam absolutnie na myśli że, że w takim kierunku poszło tylko raczej myślę o różnych procesach społecznych, które dokonują, które jakiś sposób zasilają no określonego rodzaju reakcje psychologiczne, które też może są odzwierciedleniem czegoś co się dzieje jednak, że wzrost nierówności na świecie się pogłębiły z powodu pandemii to jasno tak to jest jedno, ale ja tutaj też jakąś roboczą w odpowiedzi bym chyba miała na to co wypowiedziały się tych osobach na tak oczywiście też umownie kategorią właśnie tych norm etycznych, które to lękowych itd. które to się lepiej poczuły przynajmniej w jakimś momencie myślę, że na początku tego tej pandemii tego lockdownu itd. a mianowicie na sposób w jaki funkcjonujemy społecznie jak bardzo zorientowane na pewien rodzaj takiego przyspieszenia produktywności dobrostanu, który jest no takim bardzo interna wizę one wymogiem nic tutaj nowego nie mówię jak już wielokrotnie też jakoś temu przyglądaliśmy, ale pewien rodzaj zatrzymania się świata w tym względzie no na pewno pomógł jakoś odseparować się właśnie od tego rodzaju nakazu, czyli od właśnie czegoś charakterystycznego dla tych społeczeństwu znacznymi myślę, że tak by tak by interpretowali może albo coś jest w tym duchu myślenia podobnego właśnie Wilkinson i Piketty, że żył jednak tutaj jest bardzo silna orientacja głęboko na zbudowana na nie jest pewnie nawet specjalnie uświadomiona ani nie jest czymś co z czym wielu z nas by się świadomie identyfikowała na pewien rodzaj właśnie takiego za czepianie się o właśnie w cudzysłowie pewne parametry sukcesu czy czy skuteczności czy czy właśnie dobrostanu itd. i jesteś co też zasila ogromny lęk przed utratą statusu, więc tutaj tak naprawdę też ten w ogóle na poziomie funkcjonowania psychicznego z tymi nierównościami bogaceniem się tych najbogatszych to wcale nie jest także ich stan ulega wyłącznie poprawie czy idąc, jakby zatem tłumaczeń, lecz turystą stan konta czy stan psychiczny, bo to ostanie psychicznym miast chęci konta to znaczy z nimi nie mam tutaj i nie chodzi o to, że nie dysponuje woda dowodami to nie jest teza, ale tylko raczej jest także tutaj z kolei, jakby naraz jakaś obawa przed utratą np. statusu przed utratą czegoś co zostało tam nie wiem nagromadzone itd. że tutaj w ogóle jak w pewnym sensie przy takich dużych takich rozszczepienia czy takich dużych rozwarstwienia właśnie w pewnym sensie też to zasila pewien rodzaj lęku czyli, czyli właśnie w tym sensie oddziałuje niekorzystnie na stan psychiczny oczywiście, jeżeli chodzi określonego typu symptomy to duży pewnie bardzo zróżnicowane tylko chciałem powiedzieć po prostu, że no jednak ta sytuacja pandemiczna w pierwszym swoim okresie dawała takie poczucie jednak pewnego wyrównania wobec czegoś to znaczy znalezienia się w jakiejś wspólnej sytuacji paradoksalnie właśnie czy w ogóle przywróciła poczucie myślenia i w kategoriach społecznych właśnie i to różnych zależności i tego, że jednak przynależymy do jakiejś większej całości spółdzielni swój los innym itd. itd. bo być może tym co też jest czynnikiem bardzo jest zintegruje chcącym wypowiedział się takim indywidualistą ręcznym spojrzeniu na funkcjonowanie psychiczne no właśnie stworzymy w ogóle jak w sposób bardzo indywidualistyczny siebie doświadczamy te różne lęki właśnie szeroko ujmując dotyczące właśnie utraty statusu czy tego jak jesteśmy postrzegani przez innych, które mają głęboki wpływ na nasze postrzeganie samych siebie też na one działają izolujące oznaczone sprawiają, że wzrost tutaj np. wilki son pika poruszają ten wątek ograniczają zaufanie społeczne zniechęcają do pogłębionej kooperacji poziom różnych takich aktów agresji tak dalej społeczeństwa, które są równe też jest wyższy itd. itd. nie rozumiem, że mamy po prostu do czynienia z pewną statystyczną prawidłowością, że tam, gdzie jest są większe nierówności w tych społeczeństwach nie jest też więcej nazwijmy to problemów czy zaburzeń psychicznych, że to za sobą koreluje natomiast nie oznacza, że jakieś konkretne grupy społeczne właśnie sytuacji nie wiem swojego bogacenia się albo albo odwrotnie natychmiastowo zaczynają albo bardziej albo lepiej się psychicznie czuć, więc tutaj na pewno nie jest także, że całą pewnością bogaczom się pogorszyło samopoczucie psychiczne albo polepszyła osobom w gorszej sytuacji musiało się pogorszyć albo albo też polepszyć nie wiem w każdym razie nie chodzi po prostu pewną strukturę społeczną która, która albo sprzyja albo nie sprzyja występowaniu w populacji pewnego poziomu zaburzeń właśnie nie wiem lęków depresji samobójstw Cetera et Cetera et no i co oczywiście jest też taka prawidłowość, która i ci autorzy, którzy przez siebie zostali przywołani o tym piszą też od bardzo dawna bardzo wielu autorów, którzy polemizują właśnie taką, bo my tu o zdrowiu psychicznym rozmawiamy cały, czas więc polemizują właśnie taką zindywidualizowaną sprywatyzowaną koncepcją zdrowia psychicznego o o tym właśnie piszą, wskazując na te prawidłowości no bo myślę, że mamy taki bardzo mocno zakodowany w głowie obraz czy rozumienie pojęcia zdrowia psychicznego to jest właśnie coś takiego co się bierze z naszego mózgu z naszych relacji z rodzicami ewentualnie i co jest taką naszą indywidualną prywatną sprawą jak nam szwankuje to idziemy do lekarza podobnie jak grypa nie jest kwestią polityki no, chyba że nie wiem dostępu do szczepień np. może być, ale podobnie jak niem drobno ustroje bakterie zasadniczą po prostu gdzieś sobie w świecie funkcjonują i niezależnie od tego jakie relacje społeczne w kulturze danej panują to możemy się tymi bakteriami zainfekować tak samo myślę odruchowo na postrzegamy swoje zdrowie psychiczne tymczasem ono jest wiele na to wskazuje właśnie wypadkową bardzo wielu obszarów czynników bardzo wielu aspektów życia społecznego politycznego naszego indywidualnego oczywiście też im no i oczywiście takie zjawiska w tym sensie jak choćby pandemia no też uwagi właśnie na swój taki charakter wszech obejmujący czy wszechogarniający czy anektując właśnie wszystkie obszary naszego życia NATO to można przypuszczać, że ona w jaki sposób będzie nas oddziaływać po prostu no ale tutaj w tym porównaniu z grypą właśnie jednak to kwestia w naszym ja to porównanie oczywiście neguje bo, ale ono się pojawia bardzo czasu jak się mówi o zdrowiu psychicznym, że powiada się to jest dokładnie to samo zdrowie fizyczne nie ma różnicy to jest pewna forma higieny idzie do lekarza jak masz grypa dostać lekarstwa odzież jak masz na lęki albo depresję też dostaje lekarstwa to jedno to samo tymczasem no właśnie wydaje się, że nie, że nie do końca nie wiem wiem wiem wiem, że to ci chodziło właśnie tutaj o zdrowie psychiczne jednak jest zasadniczą kwestią jednak wydaje się pewnego kontekstu i też relacji i one są jednak o wiele trudniejsze chyba pominąć to znaczy o wiele trudniej tak to powiedzmy na czynnik biologiczny o tyle rzucić, że w ogóle, jeżeli chodzi o sposób funkcjonowania systemu opieki i udzielania pomocy w tym względzie to niezwykle ważne właśnie patrzenie na to w sposób bardzo taki szeroki i właśnie bardzo kontekstów jony to wyłania się ze wszystkich no właściwie tekstów czy opracowań dotyczących np. tego jak system w pewnym sensie zaanektował też np. właśnie pomoc psychiatryczną itd. i jak uczynił z niej jakieś takie fragmentaryczne częściowe formy udzielania pomocy bardzo niskim poziomem skuteczności, dlatego że nie da się pomocy tego typu sprowadzić do właśnie jakiegoś parametru jakiegoś innego czynnika, który jest, na który dostaje dana jednostka określone finansowanie to jest jakaś konkretna usługa np. 1 sesje psychoterapeutyczne, a tyle pacjentowi np. przypada w ramach w ramach pomocy publicznej w wyliczeniu na podstawie tam różne rzeczy oczywiście też postawienia diagnozy itd. tutaj dużo ciekawych rzeczy się można dowiedzieć z tekstu z reportażu Aleksandry Warecki, który ukazał w piśmie 5października ten tekst się nazywa ostatnia szansa polskiej psychiatrii tak na bieżąco z tym z tym jak się to wszystko ma w Polsce, ale też właśnie nie z 1 strony jak się ma w Polsce z drugiej strony jak się w ogóle na poziomie społecznym ma nasze myślenie właśnie o zdrowiu psychicznym to nie tylko w Polsce oczywiście w innym charakterze, ale też ono w ogóle myślenie o udzielaniu pomocy ludziom, którzy zmagają się z problemami psychicznymi w taki sposób, że właśnie dostarczy im się określonego rodzaju taką wycinką ową usługę, a nie patrzy się na ich doświadczenie całościowo dostarcza się w jaki sposób na 1 jakieś diagnozy nie chodzi o to, żeby funkcjonować całkowicie poza tym, ale właśnie, jakby abstrahując od pewnego kontekstu, że to jest bardzo problematyczne jest bardzo takie w duchu oczywiście neoliberalnym David Ball zwraca uwagę brytyjski psychoanalityk NATO, pisząc tekst pt. neoliberalizm szkodzi zdrowiu psychicznemu jest szkodliwe dla zdrowia psychicznego no to wiemy oczywiście nie tylko Davida Bella o tym negatywnym wpływie neoliberalizmu, ale m.in. właśnie z tego się ten wpływ bierze najprawdopodobniej, że w tym myśleniu neoliberalnym wszystko jest sprywatyzowana to znaczy zdrowie psychiczne jest sprywatyzowana pełni również i postrzega się je wyłącznie jako taką sfera zamkniętą w czyimś jednostkowym umyśle i całkowicie oderwaną właśnie od warunków społecznych i politycznych tymczasem myślenie o zdrowiu psychicznym tez jego kolejna rzecz propos tego co powiedziałaś powinno być myśleniem systemowym i powinna obejmować nie tylko kwestie związane właśnie z poziomem neuroprzekaźników czy relacjami z rodzicami tylko powinna obejmować właśnie cały szereg alternatyw SOS no bo tylko no to są najbardziej popularne alternatywy rada przez zdarzenia obrażeń w ten sposób nie to nie on na mnie jak Chrystus jasno w to mogą państwo do nas pisać czy rzeczywiście z takimi się państwo wykładnia stykają czy rzeczywiście jest także albo mówi się leczeniu lekami psychotropowymi wtedy chodzi o to, żeby przywracać odpowiedni poziom neuroprzekaźników, bo stąd się bierze lęk czy depresja czy też właśnie pyta się myśli się o tym, że jakieś relacje z rodzicami przeżycia dzieciństwa na wpłynęły na państwa zdrowie psychiczne jeśli ktoś uważa, że to nie jest alternatywa najpopularniejsza w spośród dostępnych to bardzo chętnie zapoznam się nad brzeg przedstawiły jako alternatywa najpopularniejsza wśród dostępnych to okej tak właśnie to przedstawiająca go pociąg zachęca do przeprowadzenia ankiety na oczywiście wiesz w ogóle to, że mówi, że no wpływ jakieś doświadczenie wczesnych na to co nas doświadczenia aktualne no jasne, że mają wpływ znaczy chyba nie jest przedmiotem dyskusji nie, ale ja zupełnie czymś innym mówi mówi o tym, że dominuje pewien sposób myślenia o zdrowiu psychicznym właśnie takich, które zamyka zdrowie psychiczne w jednostce wie jak i jednostki historii prywatnej albo w mózgu jednostki i wtedy albo się mówi zazwyczaj dominującym w dominującej większości albo o tym, że chodzi o to, że swoje złe samopoczucie swoje objawy swoje symptomy biorą się stąd, że ma się z zły poziom neuroprzekaźników zaburzony, czego przywrócić przy pomocy leków albo się biorą z tego, że miałaś doświadczenia trudne w dzieciństwie w związku z tym dlatego masz depresję albo leki tak dalej no, więc ja powiedziałem tylko, że jak się myśli w świetle tego, o czym mówiliśmy wcześniej w świetle tych różnych koncepcji, które kwestionują tego rodzaju alternatywa i tego rodzaju spojrzenie, które właśnie Kazia zdrowie psychiczne redukować do prywatnej prywatność jednostki może ono musi być systemowe musi wykraczać poza perspektywę neuroprzekaźników i relacji z dzieciństwa czy doświadczeń dzieciństwa musi brać pod uwagę właśnie rzeczywistość społeczną całą architekturę rzeczywistości społecznej i wtedy ono realnie mówi o takich programach zdrowia psychicznego czy programach mających na celu poprawę samopoczucia, bo tam co jest zdrowie psychiczne to byśmy właśnie mogli jeszcze bardzo długo rozmawiać zastanawiać na ile ta kategoria w ogóle istnieje adekwatna natomiast do akt jakiegoś takiego dobrostanu psychicznego nazwijmy to psychologicznego Noto to to jeśli to ma mieć ręce nogi wydaje się znowu w świetle tego także co mówią przytaczanie przez siebie autorzy co też wielu różnych innych ekspertów m.in. z kolei cytowanie często przez przeze mnie Jerome Blake Williams Horowitz piszą to musi brać musi być czymś więcej niż tylko troską neuro przekaźniki albo prywatną historię jednostek musi brać pod uwagę rzeczywistość społeczną no i funkcjonowanie instytucji społecznych relacje społeczne itd. itd. bo to się jeszcze ściśle wiąże z naszym samopoczucie te indywidualne w tym głęboko zgadzam akurat po prostu chcę zaparkować uważam, że no one wykładnia taka związana też ze wczesną dziecięcym mi doświadczeniami nie redukuje się jednak ta tego tylko do indywidualnej historii poza jakimkolwiek kontekstem, że tylko matka albo tylko ojciec albumach ich ojciec itd. oczywiście też lokalnie nie redukuje, ale bywa redukowana bardzo często różnych gabinetach na tę przemoc można już możliwe, że tak po prostu no rzeczywiście no bo pod czymś takim też czy jest jestem jest mi to bardzo dalekie w tym sensie, żeby myśleć, ale tutaj jest jakiś rodzaj dosłowności to znaczy, że może albo albo tutaj jakaś taka taki trochę Święty Graal to znaczy, że albo takie biologiczne podejścia, bo właśnie takie narracyjne, ale narracyjne wokół takich bardzo wiedziałabym o mało subtelnych struktur nie no właśnie chodzi o to, że jest to trzecie, którym cały czas mówimy takie, które bierze pod uwagę także ten kontekst społeczny polityczny itd. więc to właśnie chodzi o to, żeby wyjść z tej alternatywy no tak ten kontekst społeczny rzeczywiście czy w moim przekonaniu też inna sprawa, że to oczywiście to w cudzysłowie indywidualne doświadczenie teraz umownie się posłużyć tą kategorią też by rozwija się w określonych ramach określonych ramach społecznych też w określonym duchu świecie określonych przekonań wartości itd. jakiś dominujących dyskursów, więc jest oczywiście obraz bardzo złożony taki myślę, że ten to całe oto otoczenie społeczne niezwykle ważne i stąd moja taka wątpliwość zgłoszona na początku co to właściwie znaczy, że instytucje typu z całym szacunkiem dla tego typu przedsięwzięć naprawdę, jakby też takim docenieniem wkładu w takim też uważam, że bardzo ważne, ale instytucje typu światowa federacja na rzecz zdrowia psychicznego najważniejsze, kiedy akcentuje coś takiego w pewnym sensie no właśnie czyni tego jeszcze 1 problemem zagospodarować do zagospodarowania to znaczy właśnie nie czymś co jest bardzo złym bardzo głębokim sensie problemem systemowym, ale właśnie, że zwracamy uwagę na takie parametry, a mianowicie nierówności są złe dla zdrowia psychicznego, więc powinniśmy zwiększyć dostęp to jest to dlaczego mam jakiś jakości czy jakąś refleksję czy uwagi, bo nie chodzi o to, że ten czyni oczywiście prosta powinniśmy zwiększyć dostęp do pomocy, a która oczywiście jest ograniczony sposób dostępna na skutek tych nierówności i właśnie mówię o tym dostał od takiej dostępności też procentowej w różnych krajach itd. czy to nie jest właśnie takie skanalizowanie tego taką stronę indywidualistyczny to znaczy, że zaczynamy od problemu systemowego i zaakcentowanie problemu systemowego idziemy w to że, żeby to oczywiście jak za bardzo upraszczam, ale do rozwiązania takiego indywidualisty ręcznego, czyli więcej specjalistów więc, że jak być, gdyż raczej pytanie, które nie jest czy rzeczywiście poziom takiej świadomości społecznej wzrasta czy może mamy taką kondycję i taką sytuację w tym momencie właśnie dziś takich podziałów czy takich rozszczepienia czy takiej potrzeby widzenia świata właśnie w kategoriach dobry zły czarno-biały, że tak naprawdę w pewnym sensie pewną wygodną funkcję spełnia to, że widzimy kogoś, kto się, z czym zmaga jako kogoś, kto ma coś, czego ja nie mam od czego ja jestem wolny mogę się dzięki temu czuć lepiej, a to jest dziś oddelegowanych dziś za te parawany szpitalnej tak dalej czy może za mocno to jakoś stawia mi z całą świadomością problematyczną ości tego bardziej o to, żeby się nad tym zastanawiać niż, żeby postawić jakąś tezę dwoje nie posiada nauczyłem się, że taka organizacja jak ta federacja nie zrobi rewolucji na świecie politycznej, więc może robić tylko to co robi, czyli na jakieś tam aspekty związana z dobrostanem psychicznym zwracać uwagę zwraca akurat bardzo słusznie uwagę na ten wymiar społeczno-polityczny, więc wydaje się, że to jest bardzo godne wsparcia, bo hasło mogłoby brzmieć zdrowie psychiczne w kontekście neuroprzekaźników albo zdrowie psychiczne w świecie, w którym rodziny coraz więcej rozbitych rodzin, w których prawda ojcowie nie spełniają swoich ról matki są coraz bardziej toksyczna itd. i tak również można by było oczywiście odpowiedni sposób ja tutaj gruba tak w zażartowała ale, ale odpowiedni sposób można by było to komentować czy ująć to hasło, które właśnie odsyłało do takiego bardzo prywatnego indywidualistyczny jego rozumienia zdrowia psychicznego tymczasem oni tutaj jednak starają się zwrócić uwagę NATO i w jakim sensie być może ktoś, kto się z tym styka sam cierpi z powodu różnych dolegliwości objawów symptomów doskwierają mu bardzo, jeżeli słyszę coś takiego to może zaczną też na nie inaczej patrzeć to znaczy może większą wyrozumiałością zaczyna patrzeć na swoje doświadczenia skoro uświadamia sobie, że także federacja na rzecz zdrowia psychicznego światowa zwraca uwagę na to, że kwestia nierówności, a on tych np. nierówności czy tego, że żyje w świecie niesprawiedliwym pod wieloma względami doświadcza na co dzień i ma jakieś przekonanie, że także i to jest czynnikiem, który go frustruje, który w, jaki sposób negatywnie wpływa na jego samopoczucie może ktoś taki właśnie odczuwam nawet pewną ulgę, słysząc takie takie hasło no tak czy w tym sensie pod wieloma innymi względami właśnie blisko jest do tego nie od ryzyka identyfikuje się z takim rozłożeniem akcentów, ale też myślę o tym jak bardzo jest trudna do nieba właśnie rozumienia objęcia umysłem w tym w ramach paradygmatu w jakim w ogóle funkcjonujemy i właśnie jak bardzo trudno jest pomyśleć też właśnie może inną rzeczywiście się też inną rzeczywistość psychiczną w tym względzie to znaczy na te to są takie już pytania bardzo otwarty i takie, na które nie znam odpowiedzi, ale czy na pewno to że, że zaczniemy w pewnym momencie myśleć o swoim doświadczeniu jako wypadkowej także sfery kulturowej społecznej czy politycznej ekonomicznej nie spowoduje, że od razu poczujemy się lepiej Tomasz Nowak nie będzie w tym sensie to oczywiście nie jest także o to, proszę bardzo, jest wielki komunikat od federacji i w ogóle tutaj od nas także to się wszystko bierze również z czynników społecznych sytuacji materialnej jak tego typu kwestii no i wszyscy mówią ów no tak rzeczywiście no to w takim razie to już nie przejmujemy się niczym przestajemy cierpieć, a więc to na pewno nie jest takie takie proste, ale wydaje się, że jednak, kto może wiele zmienić w takiej indywidualnej percepcji i może paradoksalnie również jakoś nieść ulgę może może być takim po prostu zwykłym komunikatem powiedziałbym odpowiednikiem czegoś co tutaj się już pojawiało nieraz co się nazywa odzwierciedleniem relacji nie tylko z dzieckiem, skąd w ogóle takim odzwierciedleniem, że ktoś coś czuje i MUM ktoś inny mówimy no tak to jest oczywiście czujesz to rzeczywiście jest adekwatna reakcja co się dookoła ciebie dzieje myślę, że taki i taki komunikat może po prostu na takiej samej zasadzie zadziałać, że ktoś sobie uświadamia, że jego doświadczenie nie jest kosmosu właśnie nie jest wynikiem jakiejś burzy dziwnej chaotycznej neuro przekaźników nie jest klątwą przez rodziców nałożoną gdzieś w przeszłości, którzy już wykonali czynności prowadzące do wystąpienia skutków owej klątwy nie da się tego na razie tych karykatur dobrze, ale ja pozwolę sobie mówić zgodnie z własnymi przekonaniami no, więc słyszy nie no tak dużym stopniu to jest normalne jest w porządku, że się boi, że doświadcza takich nie trudności Soja reakcja nie wiem rozpaczy smutku zobojętnienia jest reakcją wobec tego co się na tym świecie dzieje adekwatną zrozumiałą tonie oznacza, że nie możesz prosić o pomoc, że nie powinieneś poprosić o pomoc nie oznacza, że nie może nie wiem pójść na psychoterapię albo wziąć leków jak najbardziej w sytuacji, kiedy to cierpienie staje się nie do wytrzymania po to, są leki po to jest psychoterapia, żeby móc w jaki sposób dojść do ładu w tym doświadczenie móc także przynieść sobie w tym cierpieniu jakąś ulga natomiast pewnym fundamentalnym sensie nie jest to nie z tobą jest coś nie tak to nie jest także z tobą jest coś nie w porządku z tym światem jesteśmy w porządku i wydaje się, że to jest ważny komunikat, że to może wiele zmienić, kiedy człowiek to naprawdę usłyszy Galeja myślę, że z perspektywy właśnie tej kategorii zdrowia psychicznego można można rzeczywiście dużo powiedzieć o tym, że ze światem co się nie w porządku, że ze świata co jest nie tak i ma można mieć nadzieję, że tego typu inicjatywa jest właśnie jednak też takim komunikatem nie tylko do indywidualnie, ale właśnie jest komunikatem do dziękuję przedstawicieli różnych czy władz czy ugrupowań w ogóle ono decyzję by jakiś jednostek decyzyjnych w tym zakresie, czyli jednak, że adresatem tutaj jest też system to znaczy, że system, który jak przede wszystkim wzrost, ale znaczy, że być może spojrzenie na to z tej perspektywy właśnie kondycji psychicznej jednostek, ale i społeczeństwa jakoś właśnie w istotny sposób rzuca światło na to, że coś może z tym światem jest nie do końca tak nie i że to w sposób coraz bardziej bolesny dotkliwy widać, że coraz bardziej się jakoś odsłania no jednak w co by nie było pod wieloma względami rosnących statystykach, jeżeli chodzi o różne formy cierpienia czy zmagania się szeroko pojętej właśnie kategorii problemów psychicznych dziękujemy bardzo wobec tego dziękuję bardzo, zapraszamy do pisania w ramach może ankiety może niekoniecznie na nasze wewnętrzne konflikty bez polskich znaków małpa zimy kropkę com ten program wydawał Bartosz Dąbrowski do usłyszenia do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NASZE WEWNĘTRZNE KONFLIKTY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA