REKLAMA

"Nie ma szans na uzyskanie przyzwoitych regulacji"

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2021-10-14 07:20
Prowadzący:
Czas trwania:
11:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ranek Radia TOK FM jest już nasz pierwszy gość Grzegorz Maślanko radca prawny w Grant Thornton dzień dobre czy słyszymy, ale chyba, a jednak nie mamy połączenia z panem Grzegorzem maślanką oczywiście czekamy na to co się wydarzy, a ja chciałbym panu państwu powiedzieć, o czym będziemy rozmawiać Ano raporcie, który został przez Grant Thornton przygotowane w raporcie dotyczącym wdrażania polskiego ładu jak zostały przygotowane ustawy oraz jak one są procedowane 6 na 7 Rozwiń » zbadanych ustaw było bez udokumentowanych konsultacji społecznych 6 na 7 bez oceny wpływu na konkurencyjność gospodarki przedsiębiorstwa 57 bez rzetelnego planu oceny ex post w ocenie skutków regulacji 4 na 7 bez rzetelnej analizy rozwiązania problemu przez inne kraje Grzegorz Maślanko jest chyba z nami dzień dobre rzeczy który niczego by państwo, ale połączeniem mam wrażenie jest nadal fatalnym zobaczymy może jakoś się rozrusza był 15maja tego roku, kiedy prawo i sprawiedliwości ukazało oczom opinii publicznej Polski ład wg słów premiera prezesa dokument o charakterze przełomowym przyjęte Mateusz Morawiecki mówił wówczas, że bardzo trudno wchodzi się na szczyt im wyżej tym trudniej, ale wyznaczamy sobie ambitne cele i potem prawo sprawiedliwość przeszło do realizacji i tu wchodzą państwo ze swoim raportem analizą tego co się do tej pory wydarzyły się państwo początki wdrażania polskiego ładu budzą niepokój, dlaczego dlatego, że w tych projektach aktów prawnych, które zostały zamieszczone w rządowym centrum legislacyjnym na stronach w celu nie są zachowane te reguły, które władze same kiedyś sobie ustanowiły stosownych regulaminach m.in. w regulaminie pracy rady ministrów wytycznych dotyczących oceny skutków regulacji, tak więc krótko, mówiąc że poza standardami, które rząd kiedyś sam sobie narzucił tak niekoniecznie akurat ten rząd, ale myślę, że nie zachowywanie tych standardów nie jest jakąś specyfiką akurat aktualnej władzy natomiast teraz, obserwując te procesy na liczbach wydaje się że, że proces nie honorowania reguł dotyczących przyzwoitej legislacji się no to teraz także się pogarsza sytuację to porozmawiajmy o kilku obszarach, na które państwo zwracają uwagę brak konsultacji społecznych albo nierzetelne konsultacje społeczne myśmy przerabiali latem tego roku, kiedy zostało pokazane opinii publicznej pakiet bogaty podatkowe polskiego ładu na początku rząd dał raptem kilka dni na konsultacje społeczne w dodatku w okresie wakacyjnym, czyli siłą rzeczy urlopowym dopiero pod presją zarówno organizacji, jakiej opinii publicznej jak i mediów zdecydowano się konsultacje nieco wydłużyć do do końca sierpnia po drugie, tajność projektów to znaczy wszystko tajne przez poufne nie bardzo wiadomość mamy do czynienia w tym coś pojawia potem do tego liczne poprawki i ciągu jesteśmy czymś zaskakiwać zaskakiwani potrzecie pośpiech tak no tak można podsumować grzechy władzy, które zdarzają się coraz częściej fi procedowania nad projektami w i bez przyzwoitego dopuszczenia strony społecznej czy przedsiębiorców, których głosem byliśmy pewni, prezentując ten raport nie ma szansę na uzyskanie przyzwoitych przyzwoitych regulacji, ponieważ w nikt nie jest nieomylny, a słabości takiego projektu najlepiej wychwytują i do których prawo jest adresowana, czyli ci, którzy będą mieli je stosować i będą odczuwali jego ciężary także w Best dania przyzwoitego czasu na zastanowienie się na konsultacje zewnętrzne najpierw np. organizacji przedsiębiorców czy rady dialogu społecznego i zaprezentowanie tego ochrona trudno żeby, żeby tutaj uwagi do projektu były sformułowane kompleksowo i cele chciałbym rozmawiać o ocenie skutków regulacji i to 2 ujęciach, bo ocena skutków regulacji jest po to, żeby wiedzieć, jakie dane rozwiązanie prawne spowoduje skutki tak co co co się stanie, kiedy ten przepis prawny wejdzie w życie, ale także interesuje nas to w ocenie skutków regulacji jak to będzie już po wejściu tych przepisów w życie to znaczy czy ustawa zaprojektowana na taki ani inny cel ten cel osiągnie jak w tym obszarze wypadają ustawy polskiego ładu no akurat w tym obszarze jest bardzo różnie to znaczy są projekty, które mają całkiem przyzwoicie skonstruowany OSR, czyli właśnie tę ocenę skutków regulacji i mają nawet zaplanowany test oceny ex-post, czyli właśnie taka jest spojrzenie zlotu ptaka na funkcjonujące akt prawny po jakimś czasie natomiast większość niestety nie ma tego procesu analizy przed wdrożeniowej przyzwoicie zbudowanego albo w ogóle nie przewiduje tej oceny eksport, a to jednak jest no powiedziałbym fundamenty przyzwoitego tworzenia prawa, żeby prawidłowo ocenić skutki policzyć koszty przede wszystkim przeprowadzić pewien test proporcjonalności i z kalkulator kosztów zastosować, czyli zobaczyć, jakie rzeczywiście skutki ta ustawa wywrze być może w 1 obszarze się sytuacja poprawi, ale zdecydowanie pogorszy innej tak trzeba umieć zważyć i trudno parlamentarzystą potem odnieść merytorycznie do projektu moment, kiedy nie do końca wiadomo, jakie rzeczywiście efekty ustawowych, że to nie jest tak, że to jest taki generalny problem polskiej legislacji była myślę tutaj takim sztandarowym projekcie, czyli projekcie wdrażającym 500 plus też nie przewidziano żadnej ewaluacji tego projektu jeśli reklamowano program 500 plus jako projekt mający zwiększyć liczby urodzin to jakimś czasie należałoby sprawdzić czy to zadziałały czy faktycznie tych urodzin jest więcej, gdyby zaś program miał być programem walki z ubóstwem no, toteż trzeba byłoby sprawdzić dał takie rezultaty od razu powiem, że bank światowy stwierdził, że ten program jest najmniej efektywnym programem, jeżeli chodzi o nakłady w stosunku do osób wyciągniętych z ubóstwa, więc jeżeli chodzi o taką politykę frontalne to nie sprawdził, bo nie mamy więcej urodzin co przyznaje samorząd, jeżeli chodzi o walkę z ubóstwem to też się nie sprawdził, ponieważ ogromne środki no jest ich zbyt dużo co do osób wyższe wyceny wyciągniętych z tego skrajnego ubóstwa to nie jest taki generalny problem tu akurat jestem kazus 500 plus przeze mnie przedstawiony generalny problem polskiej legislacji, że wdrażamy jakiś projekt to w ogóle nie zastanawiamy się czy on zrealizuje zakładane cele, jakie efekty spowodował to znaczy na pewno jakaś ocena społeczna jest dokonywana anty pewnie bardziej polityczna czy ekspercka, ale przez ekspertów zewnętrznych wcale nie rządowych natomiast rzeczywisty tutaj powinno to być absolutnym standardem i pewnym minimum działania pokonywanie trasy 1 okresowej oceny skuteczności danych rozwiązań i korygowanie, bo to jest też zaczynano elementarz bym powiedział prawidłowego działania planowanie realizacja potem ocena i korekta, jeżeli jest potrzebna, tak więc Gdańsk bardzo podstawowe działanie, które niestety często nie chcą rządzący stosować, ponieważ to to jest jakby uznawanie się do iluś tam błędów, które popełniło, tyle że przyznanie się do takich ewidentnych błędów i ich skorygowanie myślę, że dużo więcej dobrego zrobiło, a władzy niż zamiatanie pod dywan piszą państwo tak w ostatnich 5 latach rząd oceny ex-post przeprowadził zaledwie 9×, a przynajmniej tyle analiz można znaleźć na stronach Rządowego Centrum Legislacji w 2020 roku nie przeprowadzono żadnej takiej oceny ostatnich 5 latach tylko mniej niż 1 ustawa na 100 była, więc w sposób metodyczny i zorganizowany poddawana analizie po wejściu w życie no to jest bardzo słaby wynik prawda niewątpliwie to jest powiedziałbym druzgocące, bo to znaczy, że władza działa poniekąd bezrefleksyjnie tak, czyli to zrobiliśmy teraz niech to Hula albo litery albo nie jeśli jest słabo to wprowadzimy może nowe rozwiązanie, które będzie być może również obarczone błędami, ale my również skorygujemy albo skorygujemy na zasadzie takiego rano ręcznego sterowania jest właśnie takiej toksycznej oceny i to najlepiej dokonywanej przez zewnętrznych ekspertów zewnętrznych ekspertów, ale tak i sposób z Tax organizowany, żeby wnioski z ich pracy rzeczywiście rząd brał pod uwagę, bo podobnie rzecz trzyma jeszcze cofnąć się na moment jeśli można do konsultacji społecznych toż bardzo ważne, żeby dziękuję pani musi dzwońcie rozumiem każdym razie na pewno jest to bardzo fundamentalna kwestia prawidłowej legislacji Grzegorz Maślanko radca prawny w Grant Thornton bardzo dziękuję za rozmowę ja również dziękuję panie się państwa zaproszone informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK - KAROLINA LEWICKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA