REKLAMA

"Castle Rock", czyli Stephen King to cały świat

Po sezonie
Data emisji:
2021-10-14 22:00
Audycja:
Czas trwania:
49:53 min.
Udostępnij:

To propozycja niemal idealna na nadciągające Halloween - mroczna, ale z dystansem. Trochę zabawiamy się tutaj ulubionymi wątkami powieści Stephena Kinga, a trochę składamy mu hołd - zdają się mówić twórcy. A co najciekawsze - to ten rodzaj interpretacji filmowej, w której twórcy doskonale wiedzą, że co, jak co, ale proza Kinga żyje tyleż w piśmie, co w obrazku. Bo w końcu to najczęściej ekranizowany amerykański autor

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jakub Janiszewski Joanna Malicka Bartosz Staszczyszyn dzisiaj porozmawiamy o serialu Castle rock w serialu, który zaprasza nas do uniwersum Stevena Kinga rozmawialiśmy już niejednokrotnie o tym jak istotne jest to postać dla amerykańskiej produkcji filmowej rozmawialiśmy o tym, że Steven King jest absolutnym rekordzistą jeśli chodzi o liczby ekranizacji i ten serial jest budowany myślę, że doskonałą świadomość tego faktu co znaczy z tego, że nawiązujemy nie tylko do Rozwiń » twórczości literackiej, ale też do twórczości filmowej, która wyrosła na gruncie literatury czy to jest taki serial, który wprowadza nas świat, który wychodzi poza ramy tego w tej konkretnej produkcji to szczególnie widać w drugim sezonie, w którym mamy bardzo takie wprost nawiązanie do mizerii jak Tarka, która gra główną rolę tuby też nawiązać do stylu gry Katy Base, więc to jest taki serial bardzo przewrotne bardzo złożony z bardzo specyficznym sposobem opowiadania bardzo oczywiste i moim zdaniem fascynujący ja muszę powiedzieć, że jeśli myślę o serialu, który w zasadzie jest nazywany dzisiaj na seriale grozy czy horrorem to to Castle rock jest dla mnie tym celu najbardziej to znaczy to jest i pewnego rodzaju na wjazd i pewnego rodzaju mrugnięcie do widza i zabawa formą i rozmaite takie intelektualne rozgrywki jest groza, ale także za nie jest taką grozą wprost nikt nie sprzedaje mięsa spod Lady tylko mnie wciąga jakiś rodzaj gry i wypuszcza na rozmaite skojarzenia pomysły niczego nie ułatwia bardzo komplikuje sprawę, ale cały czas dzięki temu jako widz jestem aktywny chce dowiedzieć, o co chodzi chcę te wątki jakoś połączyć umysł pracuje, a zarazem jest tego też dobra zabawa, mimo że ten dreszcz po kręgosłupie, który też jest właściwie wymierzonych nie jest także umiera ze strachu, ale też pod wystraszony od pośrednictwa osób także być, żeby jeszcze chciał za ten róg, gdzie tam, żeby te potwory czają zajrzeć miał na to energię siłę także może powiedzieć, że moim zdaniem to jest, jakiego rodzaju mistrzostwo to co się dzieje Castle rock, a jak wam się podoba w jak dodaje 1 rzecz do tego co mówi się, czyli wróciłaby na moment Stevena Kinga, bo on oprócz tego, że jest absolutnym mistrzem opowiadania historii już w swoich historiach zawarł taką Inter Pack z aktualną sobie użyję takiego słowa, chociaż on nie do końca tutaj w pasuje, ale jego jego książki są już, jakby nasycone takim budowaniem uniwersum to nie jest proste nie oczywiste i to w jest w rozmaitych rzeczach się objawia czasem to jest to jest na poziomie postaci czasem to jest na poziomie miejsca najczęściej czasem to jest na poziomie budowania jakiejś grozy strachu, bo on tutaj też rozmaitych elementów używa natomiast w i ta by im więcej czy też Stevena Kinga, tym bardziej porusza się swobodnie tych ról rozmaitych cytatach rozmaitych mrugnięcia okiem i tych takich subtelności tutaj ranking jest współautorem w ogóle samego konceptu nie na ile scenariusz to pewnie Bartek wiesz lepiej ale, ale w jest współautorem tego tego pomysłu i wykorzystuje by podnosić ten pomysł na wyższy poziom, czyli wykorzystuje też samo idee łączenia kropek takie są to nazwała, ale właśnie dodaje do tego ten naddatek różnych lektur ja bardzo Lubie długie w ogóle bardzo Lubie w i kina i seriale, które powracają dziś do tych postmodernistycznych takich aspektów tego grania różnymi konwencjami i grania wiedzą widza czyli, jeżeli widz coś wie to łatwiej się porusza w rozmaitych światach i w tym przypadku nie ma nie patrzy w Wicku, gdy jest nie nie nie chodzi o to, żeby wyjść był erudytą w tym świecie kultury wysokiej tylko w świecie Stevena Kinga i teraz im więcej wiesz im bardziej na kulturę popularną im więcej filmów widziałeś więcej książek czytałem tym przyjemniej oglądać się też seria, ale i tu się zgadzam, jeżeli nic nie wyszukiwanie kingu, jeżeli nic nie nie czytałeś i w ogóle pierwszy raz styka się z tym takim uniwersum horroru to w dalszym ciągu zostaje serial, który to uważam dotyczy 0102. sezonu, żeby była jasność to w dalszym ciągu jako widz ma przyjemność oglądania kina gatunkowego i to jest moim zdaniem świetna w tym serialu, że w chce się bawić w i intelektualne gierki, proszę bardzo, chce się bawić w gierki gdzieś tam w tym świecie kultury popularnej, proszę bardzo, ale nie chcę tego robić nie musi i to się najbardziej serialu podoba tak w ogóle są pod wielkim wrażeniem całego projektu nawet nie chodzi o same opowieści, które są odziane sam koncept tego, że można wymyślić w ten sposób serial, bo z wielkim rzeczywiście razem z wyżej w ramce są producentami serialu i co więcej bez Kinga jako producenta ten nie mógłby powstać, bo nie jest adaptacją 1 książki na co jeszcze można sobie pozwolić jeszcze procent kupienie praw do 1 książki, ale na kupienie praw do wszystkich książek Kinga cha i mieszanie z elementów, które gdzieś kiedyś stworzył tworzenie własnych historii na nikogo nie było stać prawdopodobnie tutaj mamy do czynienia rzeczywiście jest czymś co nie wiem, kto za pierwszym mam nadzieję, że nie, ale wzrost w Empiku jesteśmy, że zapraszają nas do takiego klubu miłośników Stevena Kinga, którym ja również jestem absolutnie to jest ważne taka scena w pierwszym sezonie strasznie lubię, którym jedna z bohaterek, która ma trochę takie ambicje dziennikarskie mieszkająca w małym miasteczku jak to zwykle Kinga siedzi tłumaczy bohaterowi, który jest nie do końca wiadomo kim trzyma uczelnie z postacią realną czy oni jakimś podróżnikiem między światami czym jest jakąś takim przybyszem zupełnie innego wymiaru czy może w ogóle nie jest istotą ludzką trudno powiedzieć o świecie bardzo śmieszne stawała się z nim w samochodzie pali gan, gdzie mówi musiał się nic nie dzieje tu w ogóle nie ma żadnej ciekawej historii do powiedzenia nawet jak mój wujek pojechał próbował zabić żonę w takim uzdrowisku zimą to też mi tego nie chcieli opowiedzieć rodziców, których Westy dokładnie jesteśmy w tym świecie jeszcze się z niego nabija Pele tak to jest niezwykłe, że ta historia posklejane właśnie bardzo różnych elementów na każdym możliwym poziomie te elementy pewnej gry kontekstem następują, że nie tylko w przyszłym sezonie zaczynamy więzieniu sią Schenk, które doskonale znamy później niż w drugim sezonie mamy z 1 strasznie mizerii i miasteczko Salem jak klasyczne powieści Kinga i te elementy przenikają z bardzo oryginalny bardzo też pomysłowi jest to stworzone do uniwersum, ale mam takie poczucie, że na poziomie obsady nawet są pewne ogólnie wizji Space, która się pojawia nie jest przypadkowa oczywiście Warszawa 1 pierwszy jedno w pierwszej ekranizacji prawda Kinga, czyli kary i gdzie w misji SpaceX zaistniała jako taka gwiazda aktor rewoltę hollywoodzkiego topnienie tylko jakieś tam niż artystycznej, ale też nie Bill Skarsgard dlatego o tajemniczego więźnia wygrał to jeszcze 1 rzecz w Zatorze, że misji Space tutaj gra babcie, które pamięta też zabawne i tego typu ukłonów oczywiście mnóstwo to jest kapitalne zbudowane nie tylko na poziomie właśnie sama historia pewnych kontekstów czy miejsc, które wypożyczamy z książek Kinga, ale też właśnie ten to puszczanie oka do widza polegać na tym, że obsadzimy tę aktorkę, którą kojarzymy z tą rolą, że ów weźmy takiego aktora, który wcześniej też wystąpił w innej adaptacji słynna księga to buduje wszystko razem taką siatkę odniesień, która dla kogoś to jest smakowanie chcieli za to, że w adaptacjach będzie samo w sobie kapitalną zabawą, a co więcej to na dodatek jest dobrze powiedziane te historie są naprawdę świetnie wymyślone dziękujemy za pozycje jedno 1 o 1 elemencie, że to jest wszystko strasznie subtelne mamy tak opowiadamy to cytat tutaj nawiązanie, ale to jest wprowadzone w taki sposób, ponieważ jest wartka historia i bardzo interesujący SA sam z w terminie fabularne są bardzo interesujące elementy jak funkcjonują wszystko jest na miejscu i to i to, że tak tak delikatnie jest opowiadany, że nie ma tego do wciśnięcia tego podał, że tutaj wszystko jest takie w zasugerowano to powoduje, że osiągnięcie okiem niż mieć z offu dokładnie bardzo to jest przez to atrakcyjne i wypowiedziami o tych rozmaitych strachach jest ranking zawsze opowiada swoje każda książka jest oparta na jakimś innym nowym rodzaju straszenia czasem to jest leje się krew czasem to są duchy czasem to jest jakaś bardzo realizm realistyczne strach, który nadchodzi i w tym serialu wszystko miesza, ale te takie rozmaite sposoby na straszenie też funkcjonują, więc nie tylko na poziomie postaci wątków czy historii, ale również na poziomie takich naszych przyzwyczajeń tak też narzędzi, które złożyła do straszenia używania emocji, ale to co jeszcze mnie tam właśnie ten uniwersum, które w tej tworzą ekranowe myślę, że tylko, że 1 tylko serial, który ma podobną koncepcję, czyli pani ŻW, która została czy dom grozy został stworzony z wiktoriańskich powieści głównie powieści grozy brytyjskich i też miesza elementy także w 1 odcinku mieliśmy kilka różnych powieści wymieszanych mam przecież tutaj jest w tle jeszcze ciekawsze, że to rzeczywiście dotyczy twórcy, który też ma pewne patenty bardzo spójne, jakby tego historię z jakiś sposób te puzzle mają takie same czwórki da się są dobrze spasować i to kapitanie działa co więcej jest bardzo ambitny pomysł, że właśnie 0102. sezon opowiadają mimo już są jak zazębiają się historie to jednak zupełnie 2 różne opowieści to jest imponujące w jaki sposób ten serial odkrywał w drugim sezonie na nowo, ale to jest właśnie to to znaczy jednak Steven King obrad jego twórczość obraca się wokół pewnych tematów, które zawsze wracają, które są takimi osiami można te 8 wyznaczyć wokół nich jakieś takie punkty takie pola siłowe powstają, które sprawiają, że to jest wszystko bardzo spójne to jest bardzo interesujący zabieg właśnie na poziomie jak nawiązań i tej z spójności tego świata nie to nie jest takie to nie jest takie granie z jakby powiedzieć Inter tekstu wolność znowu wrócę do tego pretensjonalnego określenia, jakie np. wiedzieć radnego tak jak np. widzieliśmy American horror Story prawda tylko to jest to jest bardziej wewnętrznego, bo American horror Story siedzi jak zewnętrznie to jest igranie z tytułami rolami to jest jakby bawienie się z obsadą teatralną trochę takim teatrzyk grozy, który podróżuje przez ileś sezonów tutaj mamy nie mamy spójny świat bardzo specyficznie bardzo charakterystycznie dla Kinga wytworzone czy znowu mamy pytanie o inność co ludzie robią, kiedy się stykają innym prawdziwym innym nie innym, które jest tylko innym człowiekiem tylko rzeczywiście czymś co nie jest nasze co nie pochodzi z naszego wymiaru nie jest z tej rzeczywistości te zmiany to jest jego podstawowy temat główny czy szaleństwo, które ludzi czy ludzi pochłania nie jest jakąś formą Niewiem kontaktu z duchami czy nie mówią przez nich czy mówi przez nich coś, czego my nie jesteśmy w stanie pojąć nazywamy to od razu szybko chorobą psychiczną albo próbujemy jakoś interpretować jako zagrożenie to jest to i jest bardzo dobrze pokazane tutaj i rzeczywiście to robi wrażenie te historie opowiadane w taki sposób straszni przyciągający do kraju zatrudnienie nie może się spawać właściwie, kiedy zaczynasz oglądać to jest idealne do 5 odcinku to po prostu jak dziś ktoś nie widział jeszcze nie zna lubi Kinga lubi powieści grozy niech sobie od razu zarezerwuje jakieś parę dni, żeby nie musi i kupić dużo papieru toaletowego tak jak przykładem trochę tych dzielnic woli, gdzie chodzić, żeby wszystko pod ręką, bo te faktycznie trudno się od tego oderwać, a jednocześnie bardzo ciekawa rzecz, bo mówię o tym, że te źródła grozy są bardzo różne i intensywności cały czas utrzymuje pewne napięcie czekamy nie przesadza z tym straszeniem nas nie przeciąga tej strony za mocno wewnętrznie cały czas oglądać w napięciu ja podzielam absolutnie tak samo miałem podczas oglądania tego serialu ponownego nawet chęć co ciekawe, ale też to co mnie za drugim razem uderzyło to z pewnością chętną ość, z jaką się używa tutaj tych narzędzi kina grozy, gdy nie mamy takiego banalnego także ich tam katów, czyli tego cięcia gwałtownego głośnej muzyki, która ma nam tutaj robić takie straszydła jednorazowych wyskakuje coś nagle przed oczami tutaj raczej mam tak, choć mamy do czynienia z takimi narastającym niepokojem i jakby to jak twórcy panują nad tą atmosferą jak są w stanie budować poczucie zagrożenia pewnej presji, której doświadczamy jako widzowie to jest niezwykłe, że bardziej to wszystko wpływa w sposób szlachetny miał poczucie, że to jest taka pulpa mimo, że to też element twórczości Kinga, jakby pewna pól powodzi jest jest częścią tego co widać zresztą w wielu serialach, bo kim była podobna próba stworzenia takiego uniwersum trochę właśnie Kinga swego tria Heaven okazał się straszliwie topornych właśnie taką pól po typowo rozrywkową rzeszowskie rzeczy wydawały się tak wymieszane trochę w kinie klasy BU tutaj w ogóle mamy poczucie tego, gdyby klasowo ości tylko absolutnie autorską opowieść jest równie udana jak outsider, ale jeszcze bardziej skomplikowane złożone prawda bardziej wyrafinowane też myślę intelektualnie i filmowo na pewno na poziomie formy na panu na poziomie formy pewnego konceptu produkcyjna scenariuszowego właśnie to cały czas to jest coś co mnie zdumiewa jednak, że taki projekt w ogóle ktoś się na to poważył i zrealizował go tak precyzyjnie, bo dodajmy, bo nie powinniśmy dotychczas też produkcja Hulu amerykańskiej Platformy, która rywalizuje z Netfliksem rywalizują o liczbie i oczywiście też postanowiła to w momencie produkować rzeczy, które będą rozrywkowe, ale będą dostarczać rozrywkę na takim bardzo wysokim poziomie też intelektualnymi pewnej estetyki, jakby rzeczywiście, kto nie obrażani naszych uczuciach ani ani inteligencji, ale to to było w też mówimy, że to jest szlachetne to wynika z tego, że ten serial, który nie sięga do nie wiem z obszarów takich pomysłów użyje słowa, chociaż nie wiem do końca mam rację, ale takich nowoczesnych pomysłów na straszenie tylko wraca też do takiego bardzo klasycznego gatunkowego horroru i tego co co, czego się boimy zadaj pytanie i twórcy zadają pytanie wszystkim, czego my się tak naprawdę boimy w kinie i środki, bo filmową to jest bardzo ciekawy serial w drugim sezonie ja z trochę się stało nie zgadza, że tam nie ma mocnych elementów takich, które nas straszą jak najbardziej salą masa jest drugim Wary pierwszym wrażeniem chociażby wprowadzenie kamery kiedy, kiedy pokazywany jest szaleństwo głównej bohaterki no to jest to jest taki bardzo klasycznie nadużywane czasem środek który, który powoduje, że my się jakoś boimy duże dźwięków dużo jest ciemności dużo krwi tak ten drugi sezon jest w tym sensie jednak mocno się odróżnia od stylisty, ale w dalszym ciągu i tu się z tobą zgodzę zostajemy w tym takim świecie jakiś taki szlachetności tego strachu, czyli w nie przekraczaniu granicy, gdzie przestajemy, bo tak jest w lesie także przestajemy traktować te obrzydliwości serio, bo to przekracza granicę nie wiem dobrego smaku się stać Campo jako chwali po prostu też przestajemy się tego bać, bo ileż można oglądać odciętych nogi tryskającej krwi oczywiście trywializuję ale, ale ten serial dochodzi do tej granicy, ale nie przekracza dlatego też tak dobrze wygląda to może powiedzmy jednak parę słów to bardzo skomplikowanej fabule, która już od samego pierwszego odcinka bardzo złożona od pierwszego odcinka pierwszego sezonu, który równocześnie szalenie atrakcyjna to znaczy mamy świat małego miasteczka, w którym jest gigantyczny więzienie szał osią, którego dyrektor właściwie na znak stop ni zowąd staje się z tego ze z tym światem własną decyzję popełnia samobójstw zresztą dość spektakularny widowiskowy sposób na jego miejsce zostaje przywołana zastępczyni, która ma tam posprzątać w więzieniu okazuje się, że jest całe jedno nieużywane skrzydło, które on celowo świadomie zamknął w tym skrzydle jest właśnie coś na kształt kontenera jakiegoś rodzaju cysterny, gdzie na na dnie tej cysterny znajduje się klatka w tej klatce siedzi człowiek, który był personalnym więźniem tego dyrektora i kto to jest ten nie wiemy wiemy tylko, że taką sarnę burzy takie były pełne niewinności o rzeczy i w zasadzie niczym nie nie nic groźnego z niego się nie wydaje emanować jednak ów dyrektor więzienia twierdził, że to jest diabeł wcielony teraz zaczyna się za historia, skąd się wszystko wzięło zostaje przywołany w trakcie też bardzo skomplikowany taki sposób to się dzieje ów dyrektor rozstając się właśnie z tym światem powiedział temu swojemu więźniowi masz prosić prawnika ten prawnik nazywa się tak tak zapamięta nazwisko to jedyne co ten człowiek przetrzymywany potrafi siebie wypowiedzieć rzeczywiście prawnik przyjeżdża prawnik oczywiście z tego miasta ma bardzo dziwne dziwną biografie dziwne losy i próbuje się jakoś odnaleźć rzeczywistości, która jest mocno przy tym z oczywiście jak to Kinga cała powyższa zmiana i przeciwna my się zaczyna robić trochę taka historia i pytań o swoją własną tożsamość swoją przeszłość od tożsamość tego miasta co wpływa na tożsamość tego miasta co wpływa na to, że ludzie tak się nim zachowują zaczyna się z tego robić trochę historii jako takich archetyp ach, o symbolach głębokich głębokiej pamięci o wspólnocie, która ma swoją historię wyparto teraz historia wraca w jaki sposób wraca robi się bardzo bardzo piętrową dziwnie to Kinga nie do końca rozumiemy co motywuje tymi ludźmi, ale wiemy, że to jest coś silniejszego od nich i to cały czas zanurzenie następnie znanym nieznany, ale realnym urealniają się z każdą chwilę urealniają się to jest ten trik fabularny tu tu się ta groza, jakby wytwarza to jest stan to jest mechanizm, który sprawia, że się boimy coraz bardziej, ale coraz bardziej chcemy się dowiedzieć chcemy się dowiedzieć co tam się dzieje i to nas tak mocno trzyma przed telewizorami, a do tego wszystkiego są oczywiście ta to ja liczę na siebie wszystkie elementy języka filmowego, które są tutaj bardzo ważne czy to, że to jest jakiś takich szaro zielonych kolorach prawda, że ten co się dzieje ze światłem jak to jest filmowane to wszystko tutaj jest bardzo bardzo istotne, ale testy z Women to często mówimy właśnie że, a tutaj i świat zostaje odrealnione przez kolor, ale w tym serialu wyjątkowo jest nie tylko kwestia jakiegoś koloru czy pracy to dziwnie zabrzmi Stasiu bo, ale nie są to nie są tylko zabawki po produkcyjne to jest również operowania np. światłem i ciemnością i nocą i ten drugi sezon, w którym który jest dużo mocniejszy pod pod tym względem ja nawet przez chwilę pomyślałam, że nie jest to nadużywane, ale absolutnie nie to jest dokładnie tak jak zbudowaniem tego napięcia i Tekli i tego strachu tutaj wszystkiego jest tyle ile potrzeba tutaj oprócz koloru też jest to przestrzeń to to test z akurat teraz myślę o tym drugim sezonie, gdzie trafiamy do, gdzie razem z bohaterem jest taka scena jak w 0203. odcinku, że pamiętam swoje, kiedy bohaterowie płynął łódką i nagle znajdujemy się w świecie młodzieżowego filmu wszystkie kolory są przesycone wszystkie kolory są słoneczne i nagle chmarę na chwilę zanurza się w wodzie jesteśmy w jakiej zieleni i nie wiemy właściwie co się wydarzyło ale, ale czujemy niepokój tutaj bardzo często właśnie takie elementy są wykorzystywane w tym pierwszym sezonie z kolei zima jezioro sceny otwierające w ogóle w ten nim dojdzie z nim dojdzie do tego samobójstwa sceny otwierające w ogóle ten cały serial to są elementy, które też były bardzo silnie zawsze wykorzystywane w filmach często wykorzystywane w adaptacjach prozy Stephena Kinga, jeżeli mamy śnieg to chyba każdy ma jednoznaczne skojarzenia zresztą by ten wątek też tak na marginesie ciśnienia się tutaj pojawia w wykorzystanie właśnie ciemność wykorzystanie kolorów wykorzystanie czerni bieli czerwieni, gdy to są to jest coś co jest absolutnie immanentną częścią w pojawiającą się chyba naprawdę we wszystkich adaptacjach wzywana Kinga tutaj wykorzystywane Super z mam wrażenie taką świadomością tego, że tu nie chodzi tylko wyłącznie o zdjęcie jakiegoś koloru czy przesycenie tutaj trzeba budować narrację przez wykorzystywanie środków filmowe także w okresie, jakiego my Castle rock jak przyglądają się też temu jak to jak to działa jak ta maszyneria jest wprawiona w ruch osę przypomniałem to historia piknik pod wiszącą skałą, gdzie UR wykorzystywał infradźwięki, które były niesłyszalne dla ludzkiego ucha, ale wywoływały widzę niepokój, czego potem zakazano by usunięto te infradźwięki ją poszerzyć ten serial trochę tak działa takie ma na każdym możliwym poziomie to właśnie formy czysto plastycznej czy historii czym scenografii działa także właśnie te infradźwięki już pracują nawet na poziomie też osadowych jak jest jak krzywo ogląda pierwsze sceny właśnie pierwszego sezonu mamy postać dyrektora więzienia chce popełnić samobójstwo, którego gra na dnie nieważne jednak rozwarte syn łysy starszy pan wygrał Lost zagubionych bardzo charakterystyczne bardzo taka Harry Harris ma tycz na postać, a jego żonę gra matka 6 stóp pod ziemią i taka szalona staruszka American horror Story to są już o Sadowy wybory, które od razu wywołują pewien niepokój oraz pokazują w jakim się lądowały jeśli te 2 postaci są otwierającym da dla serialu i 4 te właśnie takie infradźwięki docierające każdej możliwej strony każdy możliwy poziom i to jak precyzyjnie nie są zszywane struktura tego opowiadania jest absolutnie imponujące rzeczywiście, ale mówi się infradźwięki jak jakiś metaforze mam wrażenie, że są konkretne tak samo jak infradźwięki w pikniku nad wiszącą pod wiszącą skałą były konkretne tak samo są bardzo konkretny, jakby sposoby na to, żeby zbudować ten klimat grozy, ale rzeczywiście się może na moment skoncentrował na naszej obsadzie, bo obsada się wydaje tutaj kluczowa bardzo ciekawa fajna i na tym jak to jest zagrane, bo mam wrażenie, że ci wszyscy aktorzy doskonale mają świadomość tego, jakiej konwencji jest obsadzone wszyscy wiedzą, że muszą nawiązać do czegoś więcej niż tylko do tej konkretnej roli już taką kwintesencją tego oczywiście Lizzy Kaplan, o których wspomnieliśmy, która gra ani wilki, która siłą rzeczy musi nawiązać do tego gigantycznego osiągnięcia aktorskiego krety Base, czyli to jak niewielki została zagrana Mizery i ona to robi po mistrzowsku uważa znaczy to jest rozbudowanie tej postaci to jest młodsza niewielki to jest ani walki bez jeszcze tak rozkręcamy choroby psychicznej jak to się dzieje Miry, ale ma te same siały te same sztywności same nie umiejętności te same obsesje i myślę, że to jest bardzo ciekawy sposób budowania postaci z pamięcią o innej roli innej postaci innego aktora tak, żeby się do niego dokleić tak by stworzyć coś co się ładnie, jakby splata ma niesamowity wzrok na wieś w dodatku patrzy tak jak Cathy gest wobec patrzyła mi z takim sza rzeczywiście szaleństwem w oku i to jest dokładnie ten sam wzrok w, mimo że one są mocno postawić obok siebie 2 aktorki no one są skrajnie różne one są fizycznie do siebie zupełnie niepodobny, ale chyba nikt nie ma wątpliwości i to nie tylko przez konieczność same, jakby w samej roli tej bajce Mizery tylko w ogóle nikt nie ma wątpliwości, że to jest ta sama postać ta sama wręcz osoba, mimo że tutaj absolutnie wszystko różni i to jest wiatr jestem jednym z wielką fanką zresztą w ogóle lubię aktorkę od czasu ma ministerstwo seks i ona ona ma w sobie coś takiego nakazującego, że absolutnie mnie nie przeciąga i nawet przerysowania w formie, którym mówiłem wcześniej, czyli do pokazywania szaleństwo takiej wewnętrznej perspektywy rzeczy skupiania się kamery tylko na niej nie to w sumie w ogóle nie przeszkadza, ponieważ ona broni tej postaci również w dzięki wykorzystywaniu takich bardzo delikatnych środków nie wiem w mimice w właśnie w spojrzeniu on naprawdę uważam, że to jest mistrzowska rola, mimo że rzeczywiście grana takiej mocnymi jak z 1 strony subtelnymi środkami, ale z drugiej strony mocnymi takimi rana granicy szarży nagrana razem, a zarazem, jaki to jest hołd dla każdej sprawdza czy jakie to jest jednak uznanie jakiegoś gigantycznego osiągnięcia aktorskiego Mizery same to znaczy to faktycznie jest tak zagrana wizycie nie starzeje ten jeden z filmu, który nie starzeje moim zdaniem nie stosuje się głównie przez tę rolę nieprawdopodobną zupełnie się tam krety po co osiągnęła coś co jest bardzo trudne do do uzyskania, czyli ona nadała jak już logik jako szaleństwo ani elki z najmu, jakby właśnie obroniła jako postać i rzeczywiście stworzyła z niej taką osobę, która autentycznie przeraża bardzo jak bardzo ludzki sposób my wiemy, że to jest osoba, która faktycznie traci kontakt z rzeczywistością zdolna do różnych rzeczy i to nas w niej absolutnie przeraża to jest to jest strasznie trudne zadanie aktorskie, żeby się zmieścić jeszcze w regułach pewnego prawdopodobieństwa, ale już wytworzyć coś co jest trochę nieludzkie tego ja również zarażonej nie tylko przeraża ja myślę, że w, jakim stopniu drobnym ona nas z tym absolutnie to jest jedno jest miks dach, który jest to to jest suszenia jest to co się dzieje w samej też w tamtym świecie tego filmu przecież jest to, że bohater przykuty do łóżka patrzy na nią z przerażeniem istota ze zdumieniem co tu się w ogóle odbywa jesteśmy w tej sytuacji postawienie, kiedy oglądamy Mizery i często samo zastosowane tutaj bardzo się ten zabieg podoba uważam, że on jest on jest atrakcyjny i w pewnym sensie zabawne i taki strasznie postmodernistyczny Aru, a jednocześnie on jest logiczne w tym świecie to jest bardzo to się broni Toma sens to nie jest przesada dodajmy, że właśnie twórcy scenarzyści, którzy odpowiadają za Castle rock są jednocześnie się odkrywcami Lizzy Kaplan, bo to oni ją jako pierwsi wzięli tak dużej roli jak właśnie ta ma sensu seks i gdzie ona rzeczywiście błysnęła nagle okazało się pojawia się jakaś aktorka, która ma niebywałą charyzmę ja nie ukrywam, że od tamtego czasu jestem zakochany w tej aktorce jej talencie urodzie wszystkim, ale też jeśli mogę wejść w słowo ona tam była i gdy kiedy myślę o tamtej postaci myślę o kobiecie, która jest absolutnie przepiękna, kiedy cha, kiedy myślę o tej postaci młodej ani myślę, że ona jest przerażająca paskudna odpychająca ta jest mi wcale nie ja nie widziałem w sferze seksu jest piękna na wiele jest przerażająca jest porażająco piękna etapy tak ona jest piękna niezależnie od tego co gra, ale rzeczywiście trzeba przyznać, żeby skala talentu można tutaj objawia się dużo mocniej, bo też dostaje rolę, która jest absurdów pułapką aktorską to co macie do zagrania poza tym, że musi właśnie złożyć musi po nie chce złożyć hołd, kiedy Gates, ale też dla tych właśnie grana granicy szarży to jest świadomie utrzymywane na tej granicy to musi się o to granicę ociera liczby to poseł zachowała swoją wiarygodność i to jest najwyższa sztuka aktorska, żeby się nie nie zepchnąć z tej cieniutkie liny myślę, że to jest w ogóle też świadom zabieg poza tym, że nie mogli ufać tej aktorce ją lubić itd. tak dalej to myślę, że też to jest jakiegoś rodzaju takie trochę chichot tanie tego jak nam się kojarzy postać niewielkich stworzone przez KTBS, która jest postawna kobietą słuszny do wsi góry taką w ogóle specyficzną bardzo aktorką, że właśnie to kontrolujemy taką pięknością prawda i ja chciałem powiedzieć tylko, tyle że ta obsada mam wrażenie jest oczywiście po raz kolejny się dzieje w serialach, o których mówimy o tych serialach naprawdę z górnej półki też tych prawdziwych serialach premiowanie tych budowanych, czyli to, że mamy takie nieprawdopodobne takie ciekawe typy ludzkie prawda czyta, zwłaszcza w drugim sezonie jest tak bardzo ciekawe poza samą Lizzy Kaplan, które oczywiście już aktorką z dorobkiem bardzo rozpoznawalną mamy też całą grupę Nigeryjczyków tutaj prawda znaczy to jest tak opisane, że to jest grupa Nigeryjczyków te są czarnoskórzy aktorzy bardzo specyficznych rysach przede wszystkim tutaj jutra sama, która gra panią doktor z lokalnego szpitala, która by biegły to powiedzieć, bo mam mam takie wrażenie, że też taką właśnie kontrą do tej klasycznej pięknością Lizzy Kaplan, która ma takie Super symetryczne rysy twarzy jest cała taka właściwie łatwa w odbiorze prawda, a równocześnie tutaj mamy aktorki, które jest równie piękna, ale zupełnie inną urodę ja mam zrobić też to jest na tym, iż budowane, że jak z złożony sąd w ogóle to te światy i Kinga też to jak tutaj się nam komplikuje różne trochę też obrazem trochę obsadą różne jak ja się w pewnym sensie jeszcze bardziej go nie chcę być grzeczni niesamowitym, ale trochę tak jest to znaczy mam wrażenie, że Rze, że uroda kobiety też jest dość niesamowite całej tej grupy aktorów, którzy tam właśnie grają też Nigeryjczyków, że nie są tak bardzo inni są trochę tak jakby właśnie wylądowali już kosmosu te w ogóle ten obsadą ruchy i taka skłonność do nieoczywistych właśnie wyborów jest czekało też tym prawnik punktem mówiliśmy pierwszego sezonu to aktor, którego widział wcześniej tylko wynik, gdzie grał tak pierwszego czarnoskórego lekarza też taki drobny bardzo drobnej budowy mężczyzna, ale chodząc on się tak znakomity aktor, ale też mam wrażenie, że te obsadzony też ze względu na swoją pewną wyjątkowość aparycji również nie tylko talent aktorski, ale też znakomicie wpasowuje drogiej mamie Tim Robbins SA, który oczywiście widzieliśmy gorszą rękę filmowym tutaj gra zupełnie inną postać, ale oczywiście te wybory aktorskie można bardzo długo o tym gadać, bo mam wrażenie, że tutaj praktycznie nie ma postaci żadnej z tych istotnych chcę, bo obsadzona jakoś tak na zasadzie lekką ręką i opuszczone było to dobierania aktora każdy, kto jest wybrany bardzo precyzyjnego powodu właściwie się przyjrzeć każdej z głównych ról to znajdziemy ten powód jest w stanie go nazwać jesteś tego dowód pewnej precyzji na poziomie produkcyjnym i realizacyjnym sam fakt, że mówiono tych aktorów na tym robi jest aktorem wszyscy z PSL na pewno ktoś pierwszoligowi, którzy są są fakt, że zgodzili się na to, żeby zagrać w serialu wcale nie pierwszoplanowe role, choć ważne w we wszystkich właściwie przypadkach tych najważniejszych aktorów no to już jest sukces sam sobie w i no ja uwielbiam robić SA, ale tutaj gra postać z tak Hutnik negatywną i też skomplikowaną, że wydaje się że, że dla niego też musi być to wyzwania aktorskie, ale są także zdecydował na taką rolę jest dla mnie, imponując to też ciekawy jest właśnie wybór ma również w tym robi ryzyko aparycją takiego mi się tego faceta starającego się on zawsze kojarzy z pewną nieporadnością nie jak w takim kimś komu współczujemy lubimy automatycznie z aut to oczywiście gra postać kompletnie czarny charakter demon jest w ogóle jest głos absolutnie i ten wybór obsadzenie właśnie takiej postaci tym aktorem też nie jest przypadkowe danie mu możliwość zagrania na kontrze do tego, dlaczego przyzwyczają oczywiście to jest tak samo jak Francuz kontrolę, której wspomniałeś to znaczy to jest ta pani, którą pamiętamy z 6100 pod ziemię, gdzie grała matkę ona się przewija się bardzo wielu różnych serialach, grając bardzo ciekawe postaci ile American horror na chorych starych gra wiedźmy, która parokrotnie palono, a w sektorach zawierają oczywiście zapisać się z tym słynnym krzykiem Balenciaga w świat to płaćcie widzów i tutaj gra też taką postać trochę powiedziałbym ona ma takie w ogóle taką cechę dogrania niby łagodnych postaci, z których nagle wyłazi coś upiornego, gdy się dzieje coś bardzo podobnego czynnego niewidomą panią, która niby taka serdeczna dla świata jest właśnie w niej jakaś taka obrzydliwa trochę rasistowska służb i to w tym momencie z dochodzić do głosu także czy dużo takich rzeczy prawda już bardzo świadomie poprowadzony casting bardzo świadome decyzje artystyczne właśnie na każdym 1 poziomie to jest bardzo przemyślany właśnie tu nie ma tego, o czym często mówimy, czyli nie biegniemy zdjęcia, zanim się zastanowimy do końca co robimy tylko by każdy ruch jest ewidentnie kontrolowane i wiemy, jaki będzie miał wpływ na całość historii i też podoba mi się to bardzo, że ta historia w pewnym sensie zamknięta domknięta to są takie klamry, które otrzymają, jakby ktoś uparł to pewnie mógłby dokleić 0403. który tam sezon, ale w gruncie rzeczy są zamknięte całości i taki sposób zamknięte będą na na głucho tak wychodźcie, bo jak rozmawiamy w to odwoła i odwołujemy się co jakiś czas American horror Story przyszło mi w tej chwili do głowy, że w ten serial również gra z innymi serialami grozy, czyli ta te wybacz to słowo Inter tekstu Arno jest również na tym poziomie takiej w takiego igrania z naszymi lekturami codziennymi serialowymi czyli gdy w i nie związanymi z samym Kingiem w i to jest nie tylko to to właśnie mrugnięcia okiem do American horror Story, ale do bardzo bardzo wielu gatunkowych seriali, które najczęściej nie są niestety zbyt ciekawe, ale w wyraźnie tutaj też jest podjęta jakaś rozmowa polemika z ze sposobem straszenia we współczesnym kinie to uważam jest ogromnym plusem tego serio tak ja muszę dodać też to wynika pewnie z naszej rozmowy, że to co jest najbardziej panujący też to cała gra intelektualna i całej zabawy obsadą owo tematyczne to po Sowę lokalizacyjnej cały czas panie Kinga to wszystko nie przeszkadza samej historii często także jak twórcy zaczynają się bawić tego typu puszczanie oka Otóż kończy się wyłącznie tym puszczanie oka właściwie trochę cierpi na tym sama historia pewnej ono staje się samodzielna, a tutaj mam poczucie, że zarówno w pierwszej jest drugim sezonie absolutny priorytet dostaje historia dramaturga i to się świetnie ogląda przez to nie ma ani chwili dziś odpadali od ekranu, a cała reszta jest dodatkiem to jak ważnym dodatkiem to wychodzi nasze rozmowy jak bardzo na tym skupiamy, ale same historie też dla kogoś to niekoniecznie chce uczestniczyć w jakimś święcie na cześć Stevena Kinga to czy historii same sobie również będą fascynującą lekturą, ale też prawda, że ten serial nawiązuje do innych seriali innych filmów grozy bardzo mocno, bo nawet myśląc o drugim sezonie kasy rok ja się w tym momencie złapałem, kiedy zaczął seksualnie przez różne wątki się to pomieszało rano Oki American horror Story, bo jakoś podobne tam troszkę jest jakieś podobieństwa jakiś moment krzyżowania się tych fabuł ta jest też nawiązanie do tego głośnego taniego filmu, czyli właśnie nowej Anglii czarownica właśnie nowej Anglii znakomitego filmu zresztą też te historie z miasteczka Salem to są właśnie trochę skąpane w tamtej stylistyce no bo to też wynika z tego, że w tej chwili współczesne kino tego w drugą stronę czerpie z tego z tej klasyki, którą w międzyczasie stał się King, więc to jest takie to sprzężenie zwrotne, że z 1 strony oczywiście tutaj mamy cytaty z samego Kinga mamy polemikę ze współczesnymi serialami filmami, które z kolei polemizują z samym z Ivanem Kingiem jest to, ale to też jest pewna to też w jakim sensie pokazuje, gdzie jesteśmy z kulturowo, gdzie jest ten gatunek jak jest jego miejsca, ale też, jaka jest pozycja samego Kinga w budowaniu takiej naszej wyobraźni strachu tak sobie to nadal, bo mam wrażenie rzeczywiście to jest taka postać stała się emblematem nie będą się stało nie tylko rozpoznawalną postacią też on w jakim sensie redefiniowania ten gatunek i wyniósł nie tylko na szczyt popularności co było 1 osiągnięciem też na pewien szczyt cieszyły intelektualną ości my czytamy i potrafimy czytać też jego twórczość na poziomie takim prawie akademickim, bo ona też ma bardzo mocno wymyślony background z czego wynika jego skuteczność nie jest członkiem, któremu się udało napisać powieści wykon doskonale rozumiał jak to trzeba robić, o czym w, jaki sposób opowiadać, żeby działało myślę rząd po prostu wykorzystał jakieś tematy, które są bardzo nośny współcześnie w razie buduje na czym to dzisiaj bardzo mocno w społeczeństwach Grazie otwieramy się pojawi się, jakby to znaczy od za sprawą globalizacji zbliżamy się do różnych światów, które są tak bardzo obce to doświadczenie inności odmienności staje się świadczeniem powszechnym potocznym codziennym jak zarząd z tego po prostu czerpie to jest też świat rozpadających się struktur religijnych oraz tego odchodzenia w przeszłości, gdy pewnego sposobu myślenia rzeczywistość, jakie podsuwała religia laicyzacji postępującej ale, ponieważ się dokonuje teraz to widzimy jak to trzeszczy jesteśmy takich płytach tektonicznych widzimy, że tam się duże napięcia pojawiają, więc jest chociażby to, o czym była Carey prawda to to jest bardzo, gdy się to, czyli z 1 strony klasyczny motyw horrorów czy ktoś, kto ma nadprzyrodzone moce, które tutaj w zasadzie został jeszcze obsadzone w rzeczywistości religijnej praw do jakiej takiej wspólnoty religijnej czy sposobu myślenia się de Watts unijnego, więc myślę, że po prostu chodzi o to, że kilka bardzo sprytnym autorem jest takim motorem, które wiedzą kogo pisze Jerzy Wilk pisze do odbiorcy, który ma jakiś można zrobić dialog z tym wszystkim co tam w tych jego powieściach się znajduje jednocześnie w to całe myślenie magiczne i ten strach w takim prostym rozumieniu no to jest coś, czego z paradoksalnie też szukamy, bo w mówi, ale laicyzacji, ale to też wyrwano nas jakiegoś z jakiej takiej przestrzeni metafizycznej i on porusza wątki dodajmy nie to nie jest literatura, którą ja bym nazwał intelektualną, ale on porusza wątki, które są dla nas w jakimś sensie ważne, bo gdzież nam cały czas intelektualna nieznanego krotność nie jest zdolny kolega znany jest, ale rzeczoznawca ma być to wychodziło ale, toteż nie mnie nie ni ZM była prezydent przeciwniczką takiego znowu w podnoszenia tej literatury na jakieś wyżyny nie to jest to jest literatura popularna to jest literatura cierpiąca i budująca kulturę popularną natomiast robiąca w sposób mistrzowski, bo z jakiegoś powodu stał się klasykiem natomiast nie przez nie przeceniałbym literackiej wartości tego by tych powieści no wiesz od roku przez w tym radiu opowiada telewizji, więc w nie w śledztwie oraz wartą oraz oraz realnej telewizji oraz uwielbiał Stevena Kinga, żeby była jasność natomiast w chcę chcę powiedzieć o tym, że teraz to, że tekst ten deser tez oba te sezony ten serial dobrze się ogląda wynika również z tego, że Steven King jest mistrzem opowiadania nie właśnie intelektualnego grzebania w naszych duszach tylko w szukania tych naszych bardzo pierwotnych nawet powiedziałabym uczuć emocji i potrzeb i to jest chyba ten element, który buduje sukces w ogóle Stevena Kinga no powieści Kinga to czytają chyba od tak można powiedzieć zakres wieku czytelnika to mniej więcej od lat 13, bo nie wiem do 80 par ile tam ludzie żyją, więc to pokazuje jednak jakiegoś rodzaju niezwykłość tego autora myślę to znaczy, że naprawdę rozrywka tutaj ta specyficzna to chore, że no taka jest powiedziałbym to jest jakiś wielki talent, żeby Trzaska z tego tyle i zarazem tak tak nieprawdopodobnie szeroką szerokie audytorium sobie zbudować, więc w tym sensie jest to fenomen nawet jeśli intelektualnie to nie jest jakieś nie są jakieś wyżyny to jest pytanie jak to się stało, że ten facet odniósł taki sukces tak masowa publika kupuje jest różnorodny, bo mamy z 1, a zarazem nie jest, a zarazem nie jest tak, ale też nie jest przewidywalny, bo ja najbardziej Lubie książkę pt. Dallas 63, czyli w absolutną no no nie wiem jak to nazwać w ogóle alternatywną historię zabójstwa Kennedy ego zresztą powstał nieudany serię tak na marginesie, ale w, czyli w tej twórczości są też takie książki i dzięki temu nie są atrakcyjne dla ruchu dla Czytelników, którzy poszukują literaturze różnych rzeczy nie ja powiem tylko, że to co oczywiście jest bardzo ciekawy element tego serialu ja to one rzeczywiście mówimy o nim trochę jak cielę spełnionym wśród wielu różnych seriali, które kin w ostatnich latach oczywiście to co wielokrotnie powtarzali w tej edycji, czyli tak jak ostatnie lata zmieniły też sposób myślenia o serialowej produkcji o ilości tego co się produkuje już zatem stało się, że King z jego nadprodukcją literacką to się znakomicie odpowiedział jak przejrzymy na AM, gdyby jego ostatnie lata ilość adaptacji telewizyjnych to mamy do czynienia z kilkunastoma produkcjami z tego więcej są cudowne kiczowate momentami rzeczy jak węgle lub pod kopułą mój ulubiony serial w tym momencie jak szklana kopuła otacza miasto, przecinając krowę zresztą na pół leżałam wszystkie cechy i dziękuję bardzo, duże tak bardzo duża jest w gestii leży jak produkt absolutnie od początku do końca i w tym kontekście ilości tych seriali to coraz to, że to co zasługuje na uznanie jest to, że nie tylko się nie odcina kuponów, ale też traktuje jako punkt wyjścia to literatura nie tylko jako skończoną receptę na gotowy produkt okresie sprzedano wiadomo publiczność Kinga jest śliczna poza tym te przepisy, które kin wykorzystuje, tworząc swoje powieści są skuteczne, ale tutaj się do czynienia z czymś więcej niż adaptacją to jest chyba największy dla mnie takim plus dodatni tej produkcji, że tutaj twórcy nie są tylko adaptacja Rami, ale rzeczywiście są twórcami autonomicznych historii, która jednocześnie tak bardzo umiejętnie porusza się świecie możemy dać nabrać to jest kolejna z księgarskich historii, a na to co jeszcze mówiło się, że wiele z tych produkcji księgarskich to są rzeczy czysto wielkie plenerowe lub po prostu Gildii niekoniecznie premierowe, a tutaj mam poczucie, że rzeczywiście jest to serial, który na każdym możliwym poziomie dostarcza nam takiej satysfakcji, która też nie jest miałem poczucie, że tu jest jakikolwiek półśrodki są zastosowane, że jesteśmy gdzieś musimy przymknąć oko, żeby to dało się oglądać udało się kupić wprost przeciwnie tutaj jakby mam poczucie pewnej ambitnej bardzo ambitnej próby stworzenia uniwersum ekranowego jak opowiedzenia historii, która będzie samowystarczalna pięknie Jakub Janiszewski Anna Malicka Bartosz Staszczyszyn Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PO SEZONIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA