REKLAMA

Magia konsolety. Jak naprawdę nagrywa się muzykę?

Gościnnie w TOK FM: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2021-10-18 10:10
Prowadzący:
Czas trwania:
24:57 min.
Udostępnij:

Jak powstają dźwięki, które dochodzą do nas z płyt albo platform streamingowych? Kim właściwie jest producent muzyczny i jak narodził się ten fach? - To trochę psycholog, trochę artysta, a trochę wizjoner - mówi Maciej Werk, muzyk i dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Producentów Muzycznych Soundedit, którego 13. edycja - w gwiazdorskiej obsadzie - już od czwartku w Łodzi. Na podcast zaprasza Jędrzej Słodkowski. Więcej podcastów na https://wyborcza.pl/podcast

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest muzeum narodowe w Gdańsku organizator weekendu otwarcia domu z nowego muzeum sztuki to jest ósma 10 podcast gazety wybory rozmawiamy o magika konsolety, czyli o tym jak naprawdę nagrywa muzykę ósma 10 podcast gazety wyborczej witam państwa w podcaście ósma 10 ja nazywam się Jędrzej Słodkowski, a moim gościem jest Maciej warg wokalista muzyk kompozytor lider grupy chybione animator kultury kiedyś także wydawca no i dla zbadano list współtwórca dyrektor Rozwiń » Międzynarodowego festiwalu producentów muzycznych Soundedit, który 2009 roku odbywa się w Łodzi widać Maćku jak nas słyszy się słyszeć, czyli że doskonale bardzo dziękuję za wspaniałe wprowadzenie wielu tytułów zmieniłeś moich jest i tak o wiele mniej niż pełne nazwisko broń na inną także myślę, że jeszcze troszeczkę przyda nam czasu, żeby dołożyć kilka elementów, ale istotnie mamy wielkie szczęście, że właściwie całe moje zawodowe życie kręci się wokół muzyki oraz również mam z tego cały czas ogromną przyjemność, więc nie wyobrażam sobie, żeby można było robić coś co nie sprawiać przyjemności w życiu już pierwsza cenna lekcja z tego podcastu obranie i na pewno powiemy dzisiaj drodzy słuchacze porozmawiamy o muzyce jak mówił frank Zappa mówienie o muzyce sektę cienia architekturze, a my jeszcze pójdziemy dalej nie wiem co frank Zappa będą to powiedział, ale nie będziemy gadać o muzyce, ale także o tym jak właściwie powstają dźwięki, które potem do nas dochodzą z płyt winylowych kompaktowych, a teraz głównie z serwisów streamingowych zapewne no właśnie macie jest też dyrektorem festiwalu producentów muzycznych to zanim porozmawiamy o festiwalu, który już w czwartek rozpocznie się w Łodzi to powiedzmy wielkim właśnie jestem producent, bo w innych dziedzinach sztuki filmie, ale także teatrze czy sztukach pięknych producent to jest ten, kto no po prostu trzyma pieniądze i ogarnia całość przedsięwzięcia całość projektu w muzyce przynajmniej tych dużych wytwórniach też ktoś taki się zazwyczaj jest producentem wykonawczym, ale nie takiego producenta tutaj chodzi Marek krótka definicja producenta muzycznego wg ciebie pomysł bardzo istotny temat, bo producent wykonawczy, który pięknie się nazywa Executive product angielskiego to jest czasami człowiek, który rzeczywiście trzyma kasę, ale w przypadku bardziej właśnie sztuk wizualnych i filmów i są też producenci artystyczny i tutaj mówimy o tym drugim elemencie formy produkcji producent artystyczny czy też producent muzyczny to jest człowiek, który próbuje spełnić wizję artysty zarazem, dodając troszeczkę od siebie, a czasami również, balansując pomiędzy oczekiwaniami np. wydawcy, który to oczywiście wydawca patrzy przez pryzmat nie wiem często bardzo komercyjny tak teście, który musi pogodzić wizję artystyczną artysty tak naprawdę trochę odbiorcom, ale zawsze jest to bardzo subiektywny test nie da się zrobić krótkiej definicji producenta muzycznego był producentem muzycznym jest bardzo dużo bardzo dużo różnych sposobów ich pracy to bardzo istotne, bo od czasów, kiedy komputer stał się podstawowym narzędziem tworzenia dźwięku tworzenia muzyki czy nawet tablet smartfon tak naprawdę producentem muzycznym może się tytułować każdy człowiek, który sam w domu robi sobie dźwięki niż wtedy nie producent kiedyś to wymagało całej tej procedury magicznego przekroczenia progu studia historyczne jak to się z całą pełnię możemy też polecam ten poważnie czy nam starczy czasu natomiast dużym skrócie trochę psycholog trochę artysta trochę wizjoner, ale nie ma 1 definicji krótkiej, bo każdy pracuje inaczej nie taki producenta jak np. na pierwszy gość festiwalu są do wydania planu, który powiedział do nich na angaż, bo po prostu zagrałem postawił parę mikrofonu z tego powstała fantastyczna płyta demos, a są tacy producenci, którzy kleją właściwie każde słowo i łączącą ze sobą np. średnich wokalistów i drogę, żeby mieli lepiej tak cała ta popowa np. obraża całe to śpiewanie pań, które ładnie wyglądają niekoniecznie ładnie śpiewają to jest zupełnie inna forma produkcji każdy trochę inna nie wiem czy dobrze powiem, ale możemy powiedzieć, że takim pierwszym momentem, kiedy producent muzyczny wyszedł z cienia i właściwie stał się człowiekiem, który decyduje właściwie brzmienie muzyki popraw mieści się mylę, ale wybuchła inspektor twórca tzw. ściany dźwięku, która jako zrewolucjonizowała w ogóle muzykę po pierwszym powiedz czym właściwy jest ściana dźwięku po drugie, czy właśnie mogliśmy powiedzieć, że ten, że słynny człowiek zmienił oblicze nagrywania w ogóle muzyki ten słynny, aczkolwiek pogodny człowiek nieludzko nie był moim zdaniem pierwszym był jednak uważam, że pierwszy był człowiekiem, który stał się pełnoprawnym nowoczesnym producentem muzycznym wszystko był Sergio Martin to była prowokacja, bo jesteś fanem Beatlesów, więc wiedziałem, że tak odpowiesz na przesłuchanie Phil Spector działał trochę inny sposób także w nocy z Georgem Martinem sytuacja jest bardzo ważna historia również dla słuchaczy, gdyby nie to, że George Martin był wykształconym muzykiem klasycznym nie wprowadził w pewnych innowacji technologii nie przełomowym pewnego rodzaju barier i witali się nie żyliby tak jak brzmią, jakie były bariery co właściwie George Martin zmienił, więc to było także Marcin podpowiada pewne rozwiązania chłopakom np. harmoniczne rozwiązania lokalne członków, które spowodowały to, żeby dalsze wokalnie mówimy to fantastyczny tak jak do dzisiaj wszystkie harmonie wokalne są jakimś standardem stały się pewnego rodzaju odniesieniem do tego Brit popu wielu różnych popowych rzeczy tak dalej tak dalej potem zaczęli eksperymentować już bardziej świadomy zespół, czyli 4 mniej świadomych na początku chłopaków Liverpoolu zaczęły świadomie brać udział w pracach studyjnych potem pojawił się wtedy jeszcze 1 bardzo ważny człowiek, który zadecydował też o rozwoju technologii Czech emeryt jest przez biuro od sytuacja zaczęła wymuszać zapotrzebowanie Beatlesów i uważa Marcin na Amerykę na to, żeby robić coraz lepsze życie zaczęła wymuszać pewnego rodzaju potrzeby technologiczne nagrywali najpierw Mono potem był magnetofon był śladowy potem myślę, że po sobie 4 ślady potem z tych 4 lat zrobiło się 8 lat tak naprawdę czym są ślady tak naprawdę bym się, że nie wszyscy słuchacze wiedzą to, czego słuchamy ze streamingu to jest tak naprawdę zazwyczaj dźwięk stereofoniczny ale, żeby nagrać utwór na to trzeba użyć iluś tam instrumentu przyjmijmy Vital tego standardu mamy perkusja bas 2 gitary i powiedzmy wokale no i teraz, kiedy nagle bała się na tzw. setkę nie wiem Elvis Presley wszedł do kabiny takiej, w której nagrywał się płyta etatową taką jednorazową, że tak powiem na zasadzie pocztówki dźwiękowej zaśpiewał do mikrofonu gitara to było jedno nagranie Mono ma 1 ścieżkę potem pojawiły się 200 kim można było nagrywać, jakby równocześnie 2 rzeczy na 2 różne ślady potem się tam pracowało, a potem doszli technicy studia, bo pomysł, żeby każdy instrument nagrywać na oddzielną ścieżkę w tej chwili w komputerze możemy nagrywać tych ścieżek nieskończenie dużo powiedzmy 256 np. to potem wszystko mi sobie czy na oddzielnym śledzie mamy 1100 Pa, czyli bez będę gotowy werbel nie wiem blachy bas gitary 1 lokal drugi wokal przeszkadza, jaki to wszystko potem studia inżynier dźwięku czy też producent, kiedy jest inżynierem dźwięku miksuje samą piosenkę cały utwór to jest bardzo skomplikowany proces wyważania proporcji znajdowania pomysłów jak to ze sobą skleić czasami jest to bardzo trudne, ale cóż my troszeczkę teraz przeszli do technologicznej strony co spowodowało, że rozwinęła się zarówno inspektor Jagi czy George Martin na początku lat sześćdziesiątych wprowadzali wtedy zupełnie innowacyjne techniki np. właśnie nakładania iluś tam śladów gitar na siebie co powodowało jakieś siły potężne na tamte czasy brzmienie w tej chwili wydaje się to być właśnie do ściany dźwięku ścianę dźwięku do tego wszystkiego jeszcze inspektor to jest bardzo ciekawe, bo najtrudniej zmiksować hormonu wydaje się, że mowa jest takim mechanizmem, ale tak naprawdę znakowanie utworu do systemu monarchicznego zmiana finansowania czy spowodowanie, żeby te wszystkie instrumenty zabrzmiały notki Starem radio odbiorniku Mono chronicznym to jest największa sztuka dlatego często studiach nagraniowych oprócz bardzo drogi wielkich Super głośników jest taki osłów referencyjne, które jakimś takim malutkim głośnikiem, który sprowadza wszystko właśnie do takiego pierwotnego Mono można by powiedzieć troszeczkę to też temat temat natomiast, jeżeli chodzi o nowoczesną produkcję muzyczną to wygląda zupełnie inaczej, bo sam sobie studia domowe właściwe w tym momencie przeważająca większość nagrań powstaje w domach już teraz we, że lockdown nowe to już zupełnie prawda, bo to jest jakby dodatkowy element natomiast duże studia właściwie w większości przypadków służą do nagrywania albo orkiestr albo instrumentów akustycznych i perkusji często oczywiście również do grania na tzw. setkę czyli kiedy wszyscy muzycy siedzą w 1 pomieszczeniu rejestrują nagranie w czasie rzeczywistym komunikują się ze sobą albo poprzez siedzenie w 1 pomieszczeniu czasami korzystać, bo widzą się, jaki tam kamerka ma jednak wtedy tworzy tzw. winem, czyli współpraca emocjonalna i artystyczna pomiędzy członkami zespołu tak duże studia oczywiście są drogie, więc tym samym przy spadku sprzedaży płyt zmieniły się techniki nagraniowe natomiast zmuszą takich producentów, którzy siedzą sobie w domu i klikają myszką, robiąc właściwie rzecz ze jest przykładów takich płyt takich nagrań mnóstwo tłum dalej to może za chwilę pewnie MO kończąc wątek chwilę z sektora, który nagrywał m.in. Beach Boysów ramą również Vital również Bitelsów on nie dostanie waszej są dodatkowej nagrody człowieka ze złotym uchem no bo zmarł w tym roku po zakażeniu na covid więzieniu, gdzie odsiadywał wyrok za zabójstwo aktorki lany Clarkson podobno jednak drugie nieprawda szczególnie to pierwszy z wżyciu Fila z sektora być może nic w ogóle nie z prawdą prawda jest wychodził z pistoletem, bo mój znajomy pracował w studio inspektor tam przychodził rzeczywiście chodzi z pistoletami były zupełnie paskudny nieobliczalnym człowiekiem no i zrobił bardzo złe rzeczy jako człowiek na ten drugi fantastyczne rzeczy jako producent ale to by temat na inne podcast być może kiedyś zrobimy monograficzne podcast o inspektorze, a teraz powiedzieć o tym jak wspaniali artyści dostali własne nagrody, bo to był właśnie wspomniany przez siebie Daniela była no nie tylko odpowiedzialne za nagrywanie nie miał niemal wszystkim Szczerba współtwórca tego słynnego brzmienia tytułu to Bułgar widząc, który z kolei wytworzył właściwie takie firmowe brzmień depesz mord w ślad, który tymi oboma grupami pracował i nagrywał także moją ukochaną płytę DJ Harvey Story z fundacji ktoś z fundacji Billa złe Karl Bartos skrawek Roger Glover i propos dzionka jest Velvet Underground Brajan wspomniane Gary nie ma Giorgio Moroder z tych fal linii, czyli człowiek współodpowiedzialny za brzmień zwany Toni Visconti, który produkował płyty Davida Bowiego seryjnie, który z tych swoich wspaniałych artystów Magików konsolety jak często mówi producent jest moim ulubionym, dlaczego jest to też trochę trudne pytanie, bo tak jak z dziećmi ale jakby miał powiedzieć kogo najczęściej słucham i 3 dysk grafik mam na półce w mojej kolekcji płytowej właściwie w pełni to jest brany na Daniela była bez wątpienia z czasem płyty, które produkował też płyty autorstwa Bryana no i Daniela mała są dla mnie jako takie najbardziej chyba pełne, jeżeli chodzi o brzmienie, przygotowując się do tej rozmowy zapytał mnie, bo to może ubiegł teraz niespodziankę, jakie płyty rynku uznał za 3 najważniejsze płyty produkcyjny i zastanawiam się trzecia, więc zacznę od końca najnowszy album Daniela panował Black są jest to perfekcyjnie wyprodukowana płyta w stylu gospel, która zarazem nie jest płytą gospel nie jest to też jakikolwiek gatunek muzyczny, który można sklasyfikować Daniela była stworzył tak wielopłaszczyznowe plany brzmieniowe harmoniczne na tej płycie, że dopiero usłyszałem to tutaj zaczynamy znowu chwali technologiczną sprawę słuchałem tej płyty bardzo studio, w którym nagrywając ostatnie albo spółkę dane na bardzo duży i specjalistycznych głośnikach odkręcam rzeczy, których po prostu wcześniej nie słyszałem nawet płyty winylowej w domu zawsze kryją się jakieś tzw, ale kwoty mleczne duszki, które jeszcze pojawiają w zależności od tego na jakim sprzęcie tego słuchamy, więc tak naprawdę, ale kwoty nadwyżki na słuchawkach i w streamingu czasami znika to nie znaczy, że należy negować słuchanie muzyki w internecie nie natomiast w myśl, że to najbardziej pierwotne brzmienie jednak mimo wszystko jest niemal go tak uważa, chociaż większość po postawie tej chwili chcę się natomiast odpowiedź na swoje pytanie do Daniela była brani no i ta sama i lubiani producenci, czyli Reasumując, płyta nr 1, od której można zacząć świadome słuchanie muzyki zwrócę uwagę na roboty producenta, który tutaj akurat także z wykonawcą to danie la była ostatnią pociechę Wisan planu pod obecną władzą pisze la Noise, gdyż jest to obywatel Kanady owiec płyta nr 2 ten pewnie, proszę bardzo, płyta nr 1 powiem tak, jaką z 3 wyznania lider polskiego odpowiem jest to biuro do niedawna wydawało mi się zasady Pp, ale pamiętam wielką przyjemność 2 lata temu z okazji pięćdziesiątej rocznicy wydania tej płyty być dokładnie studio 2 wybiorą i słuchać albumu biuro w dniu wydania na specjalnej imprezy zamkniętej systemie Dolby Atmos, który system uważam za jakiś absurd i fanaberia okazało się, że ta płyt w tym nowym micie senator Marcina Zająca, który podjął się zadania niebywałego zmiksować na nową płytę i tak są to jest coś niebywałego zrobił to taki mocny sposób notabene właśnie przyczyna okazała się kolejna ostatnia odsłona tych nowych wersji Bitter w latach 250 rocznicę tego widzieć Martin stworzył bardzo nowoczesne brzmienie zespołu, który nagrywał 50 lat temu i płyta biorąc jest płytą, która koncepcyjnie i produkcyjny jest absolutną odparła oczywiście sam dzień po również i volvo również, ale stawiam na siebie od tego można zacząć słuchać można posłuchać sobie, że ktoś ma ochotę zrobić taką zabawę stary oryginalne nagranie i ta nowa wersja sprzed 2 lat niczym Charlesa Martina druga płyta, którą uważam za płytę produkcyjną wiem jak powstawała trochę zakulisowo i trochę nie wszystkich latach mogę podać opowiadam o tym producent zresztą też nagrodzony na festiwalu Soundedit Tim Simenon to jest moja ulubiona płyta grupy na pewno od autora ta płyta była sklejona ze strzępków nerwów, które działały wtedy w zespole na pewno dodam, że Dave Graham wtedy miał bardzo poważne problemy z uzależnieniem od substancji psychoaktywnych i jako lokale np. były sklejone z wielu tutaj głów, ale finalnie zaproszenie pewnej gości, którzy normalnie w przypadku pomocy nie pojawiali takich jak np. do głębi czy perkusista grupy jak i lipca i sklejenie tego produkcyjnie przez firmę, na który siedział niż przy komputerze i kleju po prostu dźwięk dźwięk stworzył dzieło absolutnie rewelacyjne brzmieniowo suplementem do tej płyty jest płyta Gawina frajdę Jasiek Tobacco produkowana również wszystkim zmiana, która do dziś brzmi znakomicie Reasumując, wybite z bielą i depesz mord, a trzeba ja bardzo też lubię tę drugą płytę rekomenduje także razem z tobą jest, stanowiąc z kolei jak Polska płyta kojarzy mi się z takim majstersztykiem producenckim rozmyślałem i wpadłem chyba na pierwszy album brygady kryzys mówi też nie bez powodu, bo Tomek Lipiński współtwórca brygady kryzys zagra na festiwalu ostatni koncert przynajmniej tak zapowiada, że to będzie ostatni koncert w karierze tego wybitnego muzyka też odbierze nagrodę, dlaczego warto też wybitną płytę do tego, że idealnie oddaje ducha stanu wojennego takie mrocznego dusznego jakiegoś takiego z technologii Giovanniego taki zły sposób, jakby się z telewizora trochę oglądało tego zasłużonego władzy to powiedziałyśmy Józef Nowakowski inżynier dźwięku wtedy jeszcze w Polsce nie było takiej funkcji jak producent dostał u nas też nagrodę opowiadał o tej płycie właśnie było zresztą nagrodę wręczał mu Robert Brylewski Tomek Lipiński na festiwalu sądowi to był bardzo wzruszający moment i 5 do euro dlatego pamiętajmy o tym, że producent muzyczny wtedy w Polsce w ogóle taka funkcja nie istniała, a nagrania były robione po godzinach studia tam presja, że dobrze pamięta Nowak rzeszowskiej w Warszawie i było to robione kompletnie na pałę bez żadnego przygotowania na zasadzie po prostu pewnego rodzaju nawet partyzantki jakimś tajemniczym cudem udało się rzeczywiście tworzy mimo tego albumu, który brzmi na tyle specyficznie że, gdyby było wydane w tamtych czasach nie wiem w wielkiej Brytanii czy Stanach pewnie byłby jakimś bardzo też znane światowe albumem, bo to jest bardzo ważne np. dla mnie płytę Maanamu są takimi płytami szczególnie przez pierwsze płyty na nie wspomniano patrol, który będziemy absolutnymi skończoną te są płyty, które powstawały w czasach, które właściwie trudno było mówić pewnego rodzaju referencje teraz wszyscy mówią o preferencjach gdzieś na studia i bierze sobie swój ulubiony utwór po to, żeby posłuchać jak chciałbyś, żeby miało swoje nagranie to trochę bez sensu chyba, a wtedy wita się też mieli referencji linia wsłuchiwanie bardzo mnie, że oczywiście znali podstawy rockandrollowe, jakby wyssali z mlekiem matki nie wiem stare kawałki rockandrollowe to wszystko mieli opanowane potem dopiero zaczęły się takie akcje nawet wewnętrzne w Londynie, że nie wchodzi chcieli koniecznie usłyszeć co nagrywają Bitelsi widocznie chcieli się co nagrywałem ludzi, a ma kartę przebieram się za za Araba biegał tam po jakich studiach nagraniowych w klubach, żeby podsłuchać jak ją inni zaś teatr był taką płytą, którą wszyscy bardzo chcieli środowiska usłyszeć, zanim została wydana nowi chcieli coś z tym zrobić Maciek ciebie wszystko nawet brygada kryzys prowadzi do Beatlesów wszystko prowadzi szpital, ale brygada kryzys to świetny przykład płyty, która jest niezwykle interesujący brzmieniowo razem będą fatalnie tragiczne nagranie technicznie podobnie zresztą jak stare płyty Janerki np. no podobny przykład jest także album Dźwirzyno między nagrywane w tym momencie znaczy, że często przypadkowych rzeczy jakiś pomysłów absurdalnych biorą się rzeczy genialne akurat przypadku brygady kryzys właśnie było także za stan wojenny trzeba przetestować nowe studio i widzieli jakiś tam ruchu zysków banków do nagrań próbnych do sprawdzenia wykręcenia wszystkiego w kosmos no i wyszła rzeczywiście kosmiczne płyta kończąc za powiedzmy króciutko tegoroczną edycję festiwalu są też, bo oni już powiedzieć, że ostatni koncert Tomka Lipińskiego, ale także pojawią się 2 wybitni muzycy z tamtej epoki, czyli Marc Almond owcę i mieć już z Alp vox, ale ja chcę żyć powiedział koniecznie 3 słowa, chociaż o wyjątkowym koncercie z okazji pięćdziesięciolecia płyty, ale moment Doors to może szybko po programie zaczynamy właśnie tym koncertem 21października w Łodzi w klubie wytwórnia zagra projekt Elle Women to jest uhonorowanie pięćdziesięciolecia wydania tego albumu w całości zagra zespół pod dowództwem Marcina Paprockiego z gościnnym udziałem wokalnym Elżbiety Mielczarek pierwszej damy bluesa zresztą łodzianki, która powraca po wielu latach na scenę będzie Waluś kraksa kryzys Marcin Zabrocki no i Tomek Organek potem na drugiej scenie klubu wytwórnia zagra dawno niesłyszany zespół zabić złodziej, który Wielgie, ale nie tak jak Bitelsów chyba prawda nie tak jak Bitelsów, ale wielbią ich nieco inaczej drugiego dnia zagramy dziur i Marka ma absolutnie 2 legendy na scenie 1 to myślę, że to jest duża gratka dla miłośników nie tylko Cisów i nie romantyk tego samego dnia też otworzymy wystawę przy Piotrkowskiej 102 w galerii łódzkiego Towarzystwa fotograficznego wystawę zdjęć Andrzeja świetlika, ale to był to zdjęcie, które robił Grzegorzowi Ciechowskiemu w tym roku przypada dwudziesta rocznica śmierci Grzegorza, który był naszym pierwszym niestety pośmiertnym laureatem nagrody czeka ze złotym uchem, bo definitywnie był to taki prekursor nowoczesnej produkcji muzycznej w naszym kraju w sobotę 23października mamy koncert specjalny sąd spot light na 2 scenach przez ponad 5 godzin zagrają młode zespoły, które w ubiegłym roku wydały swoje płyty i nie poddawały się tutaj może powiem tak może bowiem szczególnie o zespole blokowisko, który zdobył nagrodę publiczności w naszym gazetowym festiwalu sanki także proszę zwrócić uwagę też świetnie brzmiąca produkcyjnie, że zespół blokowisko zagra też Oxford Drama Wolska morświn bluszcz no i Tomek Lipiński, który otrzyma też nagrodę czeka ze złotym uchem za szczególną wrażliwość muzyczną i kunszt słowa, a całość tego wieczora zakończy Baś ze swoim afterparty no mamy jeszcze w niedziele i projekt specjalny po raz kolejny razem z Narodowym centrum kultury tworzymy rzeczy niebywałe skalpel z okazji setnej rocznicy urodzin Stanisława Lema przygotował koncert spektakl planetarium Lema to jest koncert, który przeprowadzi słuchaczy przez 4 planety Lema w tych podróżach będą też towarzyszyć im goście specjalni m.in. Kuba Więcek i piano chuligan Paweł Romańczyk małych instrumentów programu, czyli zna znakomici jazzmani i na koniec z wielka mała gwiazda coś co szczególnie ostrzy sobie zęby ja także, czyli Lidia land królowa nowojorskiego undergroundu, a z tym Lidia przyjedzie tym razem Lidia pokaże swój film autobiograficzny było nawet ów myślę, że bardzo na czasie to jest film ona też pada tam różne swoje zdarzenie, które miały np. z amerykańską policją jako już tak to niepokorna dama bankowa wydawała się różne trudne sytuacje będzie też performer w sensie spółkę Wars jeszcze możliwość rozmowy zadawania pytań tak myślę, że zakończymy ten festiwal trzynastą szczęśliwą edycję takim naprawdę ciekawym akcentem oby to wszystko się tylko udało wszyscy goście przybyli większość informacji też oczywiście na stronie Soundedit PL ja też chciałbym powiedzieć, że program edukacyjny bardzo silny w tym roku, bo te warsztaty spotkania są ukoronowaniem tych rozmów o produkcji można też się czegoś nauczyć tak, więc jeżeli państwo w najbliższych dniach zaczną swą przygodę ze świadomym słuchaniem to można od razu na festiwalu Soundedit także pójść na warsztaty z producentami ekspertami dźwięku zapraszamy do Łodzi zapraszamy do świadomego słuchania i żegnamy się w tym odcinku podcastu ósma 10 dziękuję ci Maćku dziękuję bardzo, zapraszam do Łodzi i życzę miłych wrażeń przesłuchaniu wszystkich dźwięków dziękuję za rozmowę i zapraszam na jutrzejszą ósmą 10 Jędrzej Słodkowski gazety wyborczej partnerem podcastu jest muzeum narodowe w Gdańsku organizator weekendu otwarcia domu z nowego muzeum sztuki Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA