REKLAMA

Książki. Magazyn do słuchania: Jarosław Mikołajewski

Gościnnie w TOK FM: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2021-10-16 10:10
Prowadzący:
Czas trwania:
01h 03:06 min.
Udostępnij:

W czasie gdy tak wiele i wielu z nas czuje niemoc wobec wydarzeń na wschodniej granicy Polski, zaprosiliśmy do drugiego wydania podcastu poetę, eseistę, pisarza, autora książek dla dzieci, tłumacza z języka włoskiego Jarosława Mikołajewskiego. Odcinek zaczyna się od jego wiersza "Dziewczynki na granicy w wielkich czapkach z wełny", który w zeszłym tygodniu opublikował na swoim Facebooku. Na czym jego zdaniem polega istota człowieczeństwa? Jak się odnaleźć i jak pomagać? Czy ideologia wpływa na postawę? W książce "Wielki przypływ" z 2015 roku Mikołajewski z czułością i delikatnością kreśli reporterski portret wyspy – przedsionka ziemi obiecanej uchodźców. Lampedusa jest kroplą: skupiają się w niej jak w soczewce problemy, z którymi musi się zmierzyć dzisiejsza Europa. Jak daleko jest dzisiejszej Polsce do włoskiej wyspy? Kolejne odcinki w cyklu "Książki. Magazyn do czytania" w każdą sobotę. Do usłyszenia! Więcej podcastów na https://wyborcza.pl/podcast

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ci dobry nos Jarosław Mikołajewski będę mówił z Michałem noga się zawsze świętą w wewnętrznym wewnątrz Narodowym książki magazyn do słuchania dzisiejszym odcinku spróbujemy postawić wiele ważnych pytań, a być może też znaleźć odpowiedź na to najważniejsze na czym polega istota człowieczeństwa zaprasza Michał Nogaś Michał Nogaś dzień dobry państwu w drugim odcinku naszego nowego weekendowego cyklu w ramach ósmej 10 to są książki magazyn do słuchania Rozwiń » państwa moim gościem w ten weekend jest poeta dziennikarz myśliciel eseista znawca kultury włoskiej Edyta Jarosław Mikołajewski dzień do wyroku dziś zaprosiłem do naszego studia do naszej rozmowy z kilku powodów, ale myślę, że chyba największym najważniejszym problemem, jakim nie tylko ja się muszą uporać jak człowiek w ostatnich tygodniach za chwilę będą miesiące niemoc takie uczucie, które towarzyszy myślę, że spośród nas, kiedy przyglądam się temu co dzieje się na wschodniej granicy państwa i tego w jaki sposób ci, którzy dzierżą władzę próbują nam to wszystko opowiadać jeśli twój profil na Facebooku, gdzie publikuje się co jakiś czas swoje kolejne wiersze, które są jakimś sensie swoją reakcję odpowiedział na rzeczywistość, która nas otacza oblepia jak tak jakaś okropna mgła i tam znalazłem taki wiesz dziewczynki na granicy wielkich czapkach z wełny to nie jest pewnie także ty pamiętasz swoje wiersze mógł się teraz głowy powiedzieć, więc pozwolę sobie przeczytać, jeżeli pozwolicie państwo Percy proszę może to ciągle jest ta sama dziewczynka w zespołowej to znowu po prawej w tej samej chwili po prawej i po lewej wciąż ta sama dziewczynka w czarnej czapce ze szlakiem i ciężkiej różowej, kiedy wchodzi noc różowe robi się szara podobnie jak to droga we wzory i tak trzecia żółta, bo 3 są dziewczynki na tym zdjęciu z granicy i wszystkie koty po zmierzchu są szare wszystkie dzieci po zmierzchu są stałe wszyscy starcy po zmierzchu do dzieci szara jest dziewczynka na stałe okupacyjnej fotografii mamy zamiast chciałbym wianek, bo była wiosna i święta komunia patrzeć na te obrazy na zdjęcia ze wschodniej granicy nie wiem, że moglibyśmy o tym mówić właściwie przez cały czas mamy godzinę, ale spróbujmy co myślisz to jest trochę jak z dzieckiem wietnamskim na słynnej fotografiach tych dziewczynce ponoć 1 palm, którzy to zdjęcie, więc zadajemy pytanie, dlaczego nie pomógł np. nie oskarżam fotografa kilka zadaje pytanie czy my nie jesteśmy obserwatorami je za bardzo za mało wchodzimy w ich życie z taką konkretną interwencją to jest także że widzę przede wszystkim coś rodzaju takiej ludzkiej urody i nieszczęścia, bo to jest taka ludzka uroda nieszczęście znaczy ja mam 61 lat zaczynam doceniać prawdę bardziej podobają się ludzie wymieniali prawdziwi niż ludzie jak taki bezy świąteczne, którzy okupują bitą śmietaną np. i tam widzę coś takiego co mogę nazwać takim pięknym pięknem tego ubóstwa skromności im biedy nieszczęścia i to jest bardzo pociągające piękno, bo to jest takie piękno, które stawia pytanie co my wobec tego piękna powinniśmy ani jaka jest nasza bezpośrednia reakcja i to jest taki piękno, które akceptuje przyjmuje chciałbym coś z nim zrobić tylko bardzo wiem co tuż przed przyjściem do studia próbowałem dodzwonić do fundacji ocalenie nie chyba nie ma właściwego numeru, bo nie mogę się dodzwonić i chciał po prostu spytać ja mogę zrobić dla tych dziewczynek, które pewnie już nie są w tym samym miejscu, gdzie były tylko no właśnie Bóg wie, bo tak naprawdę nie wiemy, ale są, ale się spytać czy mogę zrobić napisałem Adama Wajraka mam nadzieję, że wrócę to znajdzie jego odpowiedź pod Soja, bo udziela bardzo konkretnych instrukcji bardzo Lubie, kiedy pewne piękno, którym mówi takie piękne naprawdę, które wziął Dante się nauczyłem bardzo wielu kultury włoskiej taktu Dante najbardziej podziwia ludzi, którzy mieli w twarz pisane FOMO może człowiek, czyli o głębokich oczu Emmy wyostrzony brwi i kolejny od tego drugiego oka on człowiek i tym bardziej był człowiekiem ten, kto miał wyostrzony obraz człowieczeństwa pisanego właśnie w twarz czyli kto bardziej wywiedziony był bardziej skromne można powiedzieć, kto był bardziej doświadczone przez nieszczęście i to jest także, że ja zastanawiam się co mam zrobić wobec takiego pięknego, kiedy widzę takie piękne klasyczne nota kopie kontempluje po prostu na mnie prowadzi jak i harmonii, ale wobec tego piękna czuje się kompletnie zagubiony, bo nie mam zielonego pojęcia co powinienem zrobić oczywiście przychodzi mi setki tysięcy odpowiedzi głowy pierwsza jest taka, że jestem pisarzem, więc w końcu, żeby to opisać albo przemyśleć słowem i taką nadzieję, że już ktoś dostrzeże kiedyś było także napisem wielki przypływ książką lampy duże i dr Pietro Bartolo słynny bohater tej wyspy, czyli ten lekarz, który leczy tam żywych umarłych powiedział mi on pierwszemu chyba opowiedział swoją historię powiedział właściwie to nigdy problem, ale powiem, że te drastyczne rzeczy dlatego sądzę, że Europa nie reaguje Polska nie reaguje, bo nie wie jak się dowie chod na jej się dowiedziała, a to za mało tak potem szukałem innego wyrazu, jaką napisanych słuchowisko, które na wyborcza PL pojawiło się nazywać dziwna rodzina, czyli święta rodzina, bo te rodziny wszystkich które, które niosą i dzieci małe bardzo wyglądają jak matka Boska z Józefem mają taki sam rodzaj chusty syryjskiej powiedzmy tak, ale przypominającym świętą rodzinę Eco spotkałem tam rodzinę, która wyglądała rzeczywiście jak wielu obrazów święta rodzina, która szukała żłóbka tylko, że oni szukali żłóbka szukali grobu jest napisem to potem napisałem, że już nikomu się nie wymknęły się książka dla dzieci wędrówka nabór czy też małe emigrant chce to na szczęście jest też grany w teatrze w teatrze Arlekin w Łodzi teraz napisałem kolędę kolędy dla tęczowego Boga mógł się rodzice ganią Antka obok jego pieczątka no i uruchamiamy ileś tam środków, ale cały czas pozostaje takie też niedosyt takie poczucie, że to nie o to chodzi to znaczy, że to oczywiście na pisarz żyje w swoim świecie widocznie to i tak przyjmuje bardzo, że stanowimy świat naturalny, bo nie umiałbym pisać na temat to już jest moim światem jak w pewnym momencie mieszkając we włoszech zacząłem pisać media no ja nigdy wcześniej na samo MEN wielka w tym Rzymie jest tak obecna, że po 23 latach weszła do krajobrazu wewnętrznego po prostu je tutaj weszło mi do krajobrazu wewnętrznego widzieć ludzi potrzebujących pomocy kolejna rzecz to jest ciemny chciał po prostu być aktywne to znaczy chciałbym w jaki sposób się coś zrobić no i dzwoniłem co tutaj zrobić, ale też sobie za sprawy z tego, że ci ludzie, którzy już coś robią powinni nam my i dają nam bardzo często wskazówki i to powinno się być podległym ich rozeznaniu, a oni wiedzą najlepiej przesłać pieniądze oni wiedzą czy ubrania, jakie ubrania tak, jaki rodzaj tych ubrań takich, które są nieprzemakalne czy takie, które są, które łatwo schną powiedzmy chcemy się tego wszystkiego dowiedzieć próbuje się dowiedzieć, ale wciąż pozostaje niedosyt taki niedosyt, że i tego świadomość, że braterstwo polega na tym, żeby być z nimi po prostu tak to kiedy ja pisałem kolejną książkę też, że oto ludzie, którzy stracili wszystko trzęsienie ziemi środkowych Włoszech to dowiadywałem się co kościół i mówić ludzie mówią tym ludziom potem spotkałem na lotnisku księdza Bonieckiego pytam go Cezarem do książęcej książę Adam jakich słów użyć wobec tych ludzi mówi do nich trzeba przemawiać tylko trzeba z nimi być po prostu tak jest cały czas z różnych taka meta to znaczy, że wobec takiego Witek i biedy takiego losu takiego nieszczęścia trzeba stać się biednym dotkniętym takim samym losem i takim samym nieszczęściem to jest postawa, którą doskonale rozumiem zawsze mnie ratowała twórczości np. Alberta kami czy Simone Weil np. tak to oni uważali, że trzeba przyjąć ten sam los tak Ryszard Kapuściński, kiedy opisywał ludy nieznane Europie no to uważam, że trzeba z nim zamieszkać wśród nich zamieszkać tak dopiero wtedy się dowiemy tak naprawdę jacy są co chcieliby nam powiedzieć nie wtedy, kiedy zadajemy pytanie tylko wtedy, kiedy im samym przyjdzie do głowy nam coś powiedzieć, bo my daliśmy im z nasz czas, żeby doczekać tego właściwego momentu przychodzi mi głowy mnóstwo rzeczy, ale budzę się w takiej rozpaczy rzeczywiście bardzo często, że po prostu nie i no to wszystko jest na razie jest niedosytem bardzo ciekawa rzecz wydarzyła w zeszłym tygodniu byłem w Poznaniu na otwarciu wystawy jest tylko Beatrycze i właśnie nie ma to jest dysk wystawa fotograficzna wokół postaci Beatrycze i poszukiwania tego ideału, którego nigdy nie nie łapie nigdy się go nie osiąga podeszła do mnie dziewczyna posiadamy prof. Śliwiński mówić może moja studentka ma dr Anka spytać o coś bardzo chciała albo będzie zupełnie inna historia podeszła spadała podziała jak pisze doktorat na temat na temat stosunku ludzi twórców pióra i twórców sztuki do kryzysu uchodźczego i ja wtedy znowu z dały mi całkowicie relację z tego swojego stanu czy to znaczy, że można mówić, bo pan bardzo dużo pisze na ten temat pisze, ale mam takie poczucie, że to jest na razie za dużo tego pisania może w razie piszemy jest bardzo wielu natomiast wydaje mi się, że tam gdzieś na końcu jest taki los Świętego Franciszka znacie jakąś zajmował zajmował się trędowatymi to sam musiał wśród nich zamieszkać tak naprawdę posługiwać i był kuszony tym, żeby ich całować rany np. tak, żeby im pokazać również jakieś braterstwo broni się nie czuć wykluczeni tylko jedna z tym i wobec siebie czy w stosunku do siebie losem zdecydowanie lepszym cały czas uważam tak powinno być tyle tylko, że mierzy się też własną niedoskonałością własnym własną rozpaczą, że nie potrafi tego przeprowadzić, bo mam swoje problemy również ze zdrowiem, bo mam swoje swoją pracę pomysłów na to jak pomóc w tej sytuacji, w której się znaleźliśmy jest wiele tylko powiem, że na pewno dzisiaj znajdziemy moment rozmowy, żeby wrócić do wielkiego przypływu i do historii sprzed 6 lat, gdy książka ukazywała to te to co nazywano wielkim kryzysem uchodźczym było jednym z głównych tematów kampanii politycznej w Polsce pamiętamy, że partia, która doszła do władzy w wyniku tych wyborów wciąż sprawuje jasno mówiła, że nie przyjmiemy ludzi co mi się jakoś chrześcijańską postawą, którą operacja się chwalić wszem wobec nie spotyka, ale o tym za chwilę mówili o tym co można zrobić im to otwiera kolejnych lat, które dadzą mniej inną poruszą bo kiedy mówił że dobrze by pomóc to oczywiście nie każdy ma siłę czas środki możliwości i zdrowie, żeby tak jak np. Anna Alboth i wiele innych osób chodzić po tych lasach wzdłuż granicy szukać uchodźców zanosić paczki to takie paczki można robić miałem ostatnio takie doświadczenie taką sytuację byłem świadkiem uczestnikiem jednocześnie, że pojechałem do apteki osiedlowej dokupić 2 butelki na mleko dla niemowląt potem włożyć do paczki dla uchodźców i wysłać na wschód i pani, która sprzedawała butelki farmaceutka zadała pytanie, które przyznam się w mojej głowie od długiego czasu on jest bardzo tu i teraz nawet sobie zapisałem, więc będę cytował dosłownie myśli pan, że ci ludzie, którzy wypychają dzieci do lasu mają własne, że potem wracają do swoich ciepłych pokojów całują córkę albo syna wciąż spokojnie idą spać, a potem będą jak ci, którzy popierali nazistów po wojnie udawali, że są dobrze też cierpieli to moim zdaniem jedno z kluczowych pytań myślę, że jeśli chodzi o Straż Graniczną to on przede wszystkim podlegają rozkazom i bardzo trudno jest taki los taki rozkaz nie przekroczyć to znaczy bardzo mało osób, które gotowe są zreformować się przeciwko hierarchii przeciwko przełożonym wrócę, żeby odpowiedź na swoje pytanie wrócę do twojego poczucia nie przystawać gości tej postawy rządzących do ich chrześcijaństwa tak do ich matrycy chrześcijańskiej wierze to jedno drugiego raczej nie zależy wyobraź sobie to znaczy ideologię bardzo mało wpływa na na postawę to znaczy ja rozmawiam kiedyś ten hamulec to znakomita pisarka socjolożka laureatka Police lan, która tworzyła coś takiego co nazwała sam portret sprawiedliwego przebadała tam przyp rozmawiała przeanalizowała wypowiedzi ponad 300 ludzi, którzy pomogli Żydom podczas drugiej wojny sam jest Żydówką przechowane przez rodzinę chrześcijańską on tak dobrotliwie ustawioną soczewkę znaczone uważa, że rodzina, chociaż były pieniądze to miała prawo to ma prawo nazywać bohaterską rodzinę, ponieważ oni też musieli płacić za jedzenie musi płacić za wszystko po prostu powiększyła się rodzina tak czy inaczej mówiła, że przebadała i mówi to było zaskakujące, że ideologię w ogóle nie odgrywa żadnej roli przy podejmowaniu tego typu decyzji np. Jan Dobraczyński, który był no jeszcze przedwojennym antysemitą tak podczas wojny zorientował się, że coś takiego ideologię właściwie powinna dopuszczać do czegoś takiego oczywiście no i żeby zabrał się za pomaganie Żydom pomógł bardzo wielu Żydom, ale po wojnie wrócił troszkę do swojego pierwotnego nastawienia ich głaskał ją, czyli ocalałą po twarzy mówił bardzo ładne Żydów beczka jest też tak albo jeśli bardzo ładne, ale szkoda, że Żydów beczkę coś w tym rodzaju no ale ona z przeanalizowała mnóstwo przypadków zobaczyła, że za tymi bohaterskim czynami stoi przede wszystkim niezależność dlatego ja jestem tak często za niezależnością i uważam, że to powinien być szkolny przedmiot tylko skończyć nauczycieli niezależnych do nauki niezależności kurtką potrzebny ktoś się Revol czuje ktoś się przeciwstawić temu co wynika z oczywistości hierarchie ona wspomina przytacza taką postać wstrząsającą człowieka zwanego rybakiem we wsi, który kiedyś przejeżdżał przez plac, gdzie żandarmi postawili rozstrzelania dziewczynkę żydowską już mierzyć idealni, a on zamachnął się batem przejeżdżając obok furmanką i ciasnoty batem w nią właśnie uderzył ją i zaczął wrzeszczeć tu robisz matka powierzyła itd. tak czy udało, że to jest jego, gdy córka Lee i jego siostry czy nie Żydówka i że się strasznie niepokoju ona mówi zniknęła z oczu Jonas badać jego życie to człowiek, który chodził do kościoła, owszem, ale chodził, kiedy nie było tam księdza nie lubiła księży i chodził na własnych warunkach i te wszystkie typy, o których mówiła ona naprawdę dość dotarła tam 350 bodajże ludzi wszystkie te osoby wyróżniała 1 rzecz czy niezależność absolutną niezależność tak czy dziś w głębi siebie bez względu na ideologię bezwzględne powiedzmy ten etos występowała dziś taka głębia etosu głębie etyczna, która kazała być przeciw i oni byli gotowi przekroczyć te wszystkie normy czy zaryzykować w imię tej niezależności właśnie to znaczy tak, żeby ulec bez filtrów, które tylko przeszkadzają religijnych czy ideowych po prostu zareagować na to co coś co było ich poczuciem krzywdy niemalże tak jak jaki sobie to tak uważałem ja mam nerwicę natręctw takie czasem jak dotknąć czegoś lewą musi też prawo np. tak to na tej samej zasadzie to znaczy po prostu coś tak domaga się żeby, żeby zareagować, że inaczej nie można ani wysoka nerwica natręctw wyostrzone go sumienie coś w tym rodzaju i tego chyba nie można nabyć, ale oczywiście można wykształcić, bo można wykształcić niezależność moim zdaniem, więc powinniśmy się cofnąć trochę bardziej nie wiem czy czy są tacy ludzie czasami niektóre wypowiedzi, które teraz widzę w telewizji świadczą o tym, że to jest jakiś bardzo spójne z ich ideę i że oni w domu np. mogą być okrutnymi rodzicami tylko moje podejrzenie np. albo ludźmi takiej stanowczości bezdusznej wierzę po prostu myślę o tym, że jak się jest rodzicem obok mamy doświadczenie to z chwilą przyjścia na świat dziecka pojawia się w tobie taki podskórny lęk, który nigdy nie znika, ale on nie tylko dotyczy, chociaż przede wszystkim swojego własnego dziecka, ale też innych dzieci, bo często twarze tej dziewczynki, które na granicy siedzi w tej czapce różowej widzisz twarz własnego dziecka albo twoja wyobraźnia tak działa, że to sobie myślisz, a co ja bym zrobił, gdyby to było moje to co tam siedzi, ale zauważył, że doświadczenie nie przynosi też doświadczenie uczy w przypadku innych ludzi to znaczy bardzo często pada pytanie jak Polacy mogą tak reagować na obcych skoro sami przeżyli emigracja sześćdziesiątego pierwszego roku np. to stanie wojennym tak byli przyjmowani dziś rządzi i skoro sami emigrowali do Francji Włoch przyjmowali pomoc również w innych krajach Szwecji no i musimy tylko takiej konstatacji, że to doświadczenie po prostu nie przechodzi na innego człowieka to znaczy taki ktoś doświadczył sam pomocy może wie, ale tutaj są 2 mechanizmy 1 to jest mechanizm wyparcia tego kim się było czegoś co się samemu doświadczyło tunelem duże np. tak występuje jest to bardzo ludzkie znaczy ubodzy rybacy, którzy zamienili swoje domki rybackie wille turystyczne nagle zrobili bardzo wiele pieniędzy zaczęli kupować na pokaz wielkie samochody tylko, żeby się odczuć swojej rybackiej przeszłości np. 5 też występuje jeden z takich mechanizmów i ci uchodźcy przebywający na łodziach psuli krajobraz taki przychód strasznie krajobraz wsi dlatego nawet odpalili kiedyś doprowadzić takiej sytuacji, że Tunezyjczycy podpalili dystrybutor z benzyną a, ale druga reakcja jest taka, że jednak nie kto doświadczył pomocy to czuje się w obowiązku ją oddać no tu nie bardzo im się coraz szczepień tak może powiedzieć coś rodzaju takiej kultury osobistej często na głębszą kulturą nie taką spod znaku ministerstwa kultury tylko tej kultury, której w, której myśmy się znaleźli na samym dnie absolutnie teraz na kulturę w Polsce to jest to to jest ten fenomen, który doznał największej porażki kultura to jest taki sprawdza reakcja na świat na to co się dzieje na świecie i my tego nie mamy tutaj i ale już, żeby ci ludzie, którzy spróbują próbują odwdzięczyć za gościnność tak dobrać, której doświadczyli to już oni na różne będą tłumaczyć własnym dzieciom dzieci znowu muszą przeżyć coś na swoim doświadczeniu odchodzimy od czegoś takiego co można by nazwać takim poznawaniem empatycznym to znaczy poznawaniem, które wciela się z nas my np. jeżeli poznajemy Antygony to poznajemy ją jako pewną postać mityczną skończył odpytać po prostu tak to są fakty tymczasem nie zdajemy sprawę z tego nie uświadamiamy młodzieży np. że to jest cała seria zachowań w nas współczesnych, o których opowiada Antygona Miłosza myśl tego, że wszystko co współczesne niewłaściwe przepisywanie mitów tak to prawda wszystko co się dzieje biznesmen jak patrzymy patrzymy na na mity na postaci mityczne rodzaju Ulissesa czy Jazona podobają nam się na tych 3 cudownych statkach na morzu Śródziemnym, ale jak płynął w pontonach to w ogóle są tak czy to znaczy nie chciałby nam się im pomagać, bo są brzydcy po prostu, ale myślę też takiej no jeszcze tego kolokwialnie nazywać, ale może to jest taki moment, w którym trzeba o gębie pełnej frazesów o tym myślę w kontekście tego co właściwie ją, bo jesteśmy krajem, w którym społeczeństwo w większości wciąż deklaruje się jako chrześcijanie jako ci, którzy chcą wyznawać wartości, o których nauczał Bóg, kiedy wstąpił na ziemię, a potem siedzenie poświęcił jak pamiętamy z lektury Biblii i większość tych ludzi jest takim zachowaniem, żeby tych biednych wypychać ja czasami rzadko, ale jednak staram się odpisywać na wiadomości, które dostaje i to jest taką sytuację nie ma żadnej płaszczyzny porozumienia to znaczy ja staram się wyjaśnić komuś, że zresztą niedawno rozmawiałem na potrzeby ósma 10 tego naszego podcastu za nią albo wspominaną, która chodzi z wieloma osobami wzdłuż granicy pomaga uchodźcom, która organizowała marsz dla Aleppo itd. ona mówi też zgadzam z tym, że granica powinna być szczelna, ale nie możemy się odwracać plecami do ludzkiego cierpienia i myślę, że w tym wszyscy zgadzamy z 1 strony bezpieczeństwo z drugiej strony człowieczeństwo no i teraz 52% obywateli tego kraju mówi, że to wypychanie dzieci na bagna kobiet do lasów i mężczyzn zmęczonych już szuka żony zamarzają, bo tak się powinniśmy bronić a kiedy próbujesz z nimi w dyskusji to oni mówią, dlaczego inni też czegoś z tym nie zrobią taki zrzucanie odpowiedzialności, ale moim zdaniem też zapominanie o istocie tego co się wierzy i tego mój mały niszowy rozumie już po prostu nie pojmuję jak wielu po prostu polskie chrześcijaństwo pączków wiary to znaczy ja uważam, że krzyż miejsce w Polsce na ogół jest praktykowane w ten sposób, że chwytamy jakąś nadzieję na zbawienie oraz taki warunek, że jeżeli dotrwam z tą wiarą samego końca zostaniemy zbawieni jeszcze gdyby podtrzymywanie na bardzo kiepskich warunkach tego pomyłka czy chodzi o to, żeby się przed śmiercią zdążyć wypowiadać tylko chodzi tak dokładnie chodzi nie coś bardziej przeżyć tego nie nie jesteśmy w stanie na razie nad tym zapanować, dlatego że ciągle tworzymy ciągle żyjemy pozorami tak, kiedy byliśmy na Sycylii nie z Pawłem smoleńskim, kiedy żeśmy weszli do kościoła tam w dzielnicy sam Delisle takiej w Katanii taki no dawne Szmulki mniej więcej tak to wygląda nocnymi ksiądz, który inni kilkadziesiąt lat temu założył duszpasterstwo dla transwestytów, którzy mieszkają w tamtej dzielnicy np. w ogóle każdy przychodzi może słuchać słowa Bożego, ale więcej może głosić słowo Boże ja pytam Senatu biskupi Combino nic przychodzą do nas też chcą czegoś dowiedzieć tak wszystko na nas czegoś takiego nie ma tak to znaczy u nas ciągle żyjemy w takim poczuciu, że są pewne normy zachowanie i wiemy o tym doskonale, że ci, którzy głoszą te normy to sami od nich odstępują bardzo łatwo bardzo chętnie nie, przyznając się do tego co powoduje z kolei kolejny brak zaufania, więc ludzie to wszystko widzą zdają sprawę, że takiego nie wiem człowieka u księdza dziekana w pewnej miejscowości, którą pamięta przez całe dzieciństwo mówią o tym, że ksiądz dziekan głosi czystość natomiast wszyscy śmiali się gospodyni, która tam przekręciła jego plebani, której wszyscy mówili, że była kochanką i i ten ksiądz głosił zupełnie bezkarnie etno antysemickie kazania, ale był cały czas człowiekiem, który ni, który pilnował czystości małżeńskiej wszystkich innych taki głosił celibat i świętość celibatu na to wszystko to całe zakłamanie to powoduje, że po prostu przestaje się cokolwiek wierzyć u nas listy chrześcijaństwo literalne po prostu każdy się boi wystąpić ze względu na to, że nie zostanie po prostu później zbawiony ja pamiętam, że nome miał 23 lata, kiedy powiedziałem, że nie chce księdza na swoim pogrzebie byłem mocno wierzący miał coś wspólnego również pewnego rodzaju opozycją to znaczy, dlatego że kościół organizował również w kościele można się było spotykać w opozycji do systemu również do stanu wojennego i potem zobaczyłem, że to wszystko nie gra nie pasuje jest w ogóle coś innego chodzi, ale kościół nie dał mi tych lektur, żeby miastem to zrozumie tak nie było rozważanie nawet nie chodzi o to, żeby być w duchu Ewangelii by wesprzeć mówi coś jest ewangeliczny niech one liczne, gdybyśmy tak mówili, żebyśmy doszli do słynnego rozdziału Świętego Mateusza rozdział dwudziesty piątym jest najprostsza instrukcja obsługi zbawienia to znaczy tam jest napisane, że i nie dać pić dać jeść i przyjmować przybyszów tak to znaczy to jest prosta droga zbawienia, a jeżeli tego nie zrobić też jest napisane jest odwrotna strona tak będzie zgrzytanie zębów i płacz, a wielu, że członkowie polskiego rządu nie będą zbawieni tak wiemy doskonale tak tylko, jeżeli oczywiście spełni się ten scenariusz zgodnie z tym istnieje Bóg funkcjonujący tak jak no nie wierzą podpierają się często wierzą nie wie, że okres to nie wiesz oznacza wierzą bardzo bardzo wybiórczy Bóg tak to jest po prostu wiesz tato to jest w ogóle komplety uczeń, ale jeszcze inna rzecz to znaczy brak oryginalności myślenia, czyli po prostu nie myślą co raz się objawia coś takiego, że wszyscy ślepo ufają tej postaci zagadkowej zupełnie postaci prezesa nie rozumie na czym polega zawodniczki nimi przez przestępcę stać na czym w poszczególnych jednostkach organizacyjnych np. w ministerstwie kultury polega strach przed np. szefem takiego ministerstwa kultury lekarzem przypisywać różne cechy, których być może nie ma, bo być może dobroduszny człowiekiem, choć tak mi się nie wydaje, ale ja teraz organizowałem pewną rzecz pewne wydarzenie bardzo ważne opowiem o tym powiem, kiedy dobrze, bo jeszcze mam nadzieję, że może się karta odwróci i wszyscy powoływali się na coś, że nie można czegoś zrobić, bo on się wścieknie mówią skoro się jeszcze, który jest także oni się powołuje na to na jakąś wściekłość już ujawniono kończ domyślają raczej moją się w większości wściekli ten minister i dlatego czegoś nie robią np. czegoś, odstępując jest oczywiste czegoś tam kompletnie oczywistego takiego takiego co nie może być tolerowane ja będę jaśniejszy kiedyś mi zaprosi następnym razem el, ale dalej jeszcze niema być tak jasne, bo chciałby wygrać jednak to co robię i na co na co jeszcze liczymy bardzo była ważna rzecz natomiast ten lęk to straszne lizusostwo nie są też zauważ bardzo nieliczne tak no Chrystus nie był ZUS-em tak potrafił się postawić to straszne jest otwarty to straszne zakłamanie brak dostrzegania tego co można by nazwać je za Herbertem gliną ludzką po prostu, kto to trzeba bić pewną część taki poetycki stosunek do świata, żeby próbować właśnie w tym wymiarze to znaczy kochać brud kochać również tę graniczną ość kochać tych ludzi, którzy się spać Kali, a nie tylko jakiś jakieś wydmuszki takie, które istnieją po 1 wielkim preparowanie i bywają pokazywane w mediach i żurnala trzeba to jest wielka sztuka jednak kochać biedaka i kochać nieszczęśliwego młodszego dotykać nas jeszcze są takie rzeczy, które nie zawsze się chce, ale w tym po prostu to to nie ludzie pojedynczy wtedy ludzie pojedynczy muszą podejmować takie decyzje to już może być za późno państwo, gdy miał ochotę być odpowiedzialne to powinno po prostu robić to co robią niektórzy lekarze nie mieli uważa się pewnego momentu wprowadzenia procedury postępowania w stosunku do osób leżących na ziemi np. idziemy kiedyś pamiętasz jeszcze pewnie tak jak ja pamiętam, że ktoś leżał też mówił opinia prawna w ogóle można było przejść obok nikt nikogo za to nie piętnował od pewnego momentu mądrze lekarze zaczęli mówić w ogóle ludzie wrażliwi raczej mówić zatrzymał się przyjmie sprawczą jest pijany czynie chora, jeżeli nawet pijany to po prostu się pomóc dziś coś zmieniło zmieniło się, bo wprowadzono procedury tak kiedyś takiego człowieka to sprawdź czy oddycha za podstawę w czasie zmieniło taki, że zmieniły się w tym przypadku to jest taka taka wyższość procedur medium, bo procedury to nie jest nic innego tylko tylko przygotowaniem do czegoś, zanim się zdarzy po prostu rozmawialiśmy i profesorem sferę myśmy się zastanawiali, dlaczego wtedy, kiedy Polska nie miała jeszcze żadnego problemu powiedzmy tak z uchodźcami tonie przypatrywał się do świadczeń włoskiemu hiszpańskiemu greckiemu czy też chociażby brytyjskiemu prawdę, dlaczego wtedy trwaliśmy czas jakiś bzdurny wymyślaniem czy jak przyjdą islamiści nas islamizacją prawda nie uczyliśmy się tego co jest najważniejsze to znaczy jakich przyjmować jak przygotowywać własną kulturę przyjmowania, bo oni głodujący i zagrożeni po prostu zawsze ucichną bez względu na nasze druty kolczaste i tylko 1 rzeczą, jaką mamy do zrobienia naprawdę jest przygotować własną kulturę przyjmowania byśmy stracili ten czas nie przygotowaliśmy się tymczasem jest bardzo wielka siła w przygotowaniu, jeżeli co się zdarzy przygotujmy się do śmierci np. inaczej się umiera kiedyś jest przygotowany na to kiedy czuć się dowie, że nie jest wyjątkowy i że śmiertelność dotyczy wszystkich, ale nie jego, a inaczej, kiedy pomyślimy sobie Boże ile przed nami, ale przede mną umarło osób i to zupełnie inny to tworzy zupełnie inny stosunek jest proceder dotyczy to jest przynoszące ulgę u nas nie mówi mądrze po prostu u nas mówi się o bzdurach mówi o symbolach w przypadku wiary mówi bez przerwy o tym tylko czy uczy się w niedzielę poszło do do do do kościoła co może okazać i co było nakazanie głos wielki jedno, jakie sprawdzanie tak ja pamiętam jak dreszcz wspólnych przeżyć religijnych, kiedy właśnie opowiada były lata siedemdziesiąte był PRL myśmy się spotykali rozmawialiśmy o różnych postawach to dawało coś to była temu kościół bardzo fascynującym ich mieć szczęście takiego fascynującego księdza tli się nami opiekował ksiądz Jan Firlej, którego pozdrawiam i gdy i inne miałem takie szczęście, ale później kościół wszedł taką koszmarną jałowość, ale też ujawnił tego typu cechy jak przede wszystkim taką windykację na postawę w stosunku do świata znaczy kościół się nie samo ograniczył koszty, gdyby wiedział, że pomógł społeczeństwu, że pomaga bardzo często, ale też to nie tylko można powiedzieć i osiemdziesiątym dziewiątym roku, gdyby zaczął wystawić rachunek odzyskiwać grunty tereny pisał o tym w swoim Dzienniku Tadeusz Sobolewski o tym momencie bardzo ważnym na początku lat osiemdziesiątych, kiedy wprowadzono stan wojenny i ludzie poczuli pustkę, bo z 1 strony w jakimś sensie Solidarność zawiodła, bo dała się rozbić główni działacze siedzieli w więzieniach internowani oczywiście wg partia, bo wysłała żołnierzy przeciwko własnemu narodowi i te wszystkie szczeliny, gdzie można było zaczął chodzić kościół, ale potem okazało się, że nie chodzi tylko o rząd dusz, ale także realną władzę i do dzisiaj spłacamy ten rachunek tak nie pamięta nawet nie mam zielonego pojęcia co się stało, dlaczego tak jest i taki stosunek hierarchy do ojca Rydzyka nie ma żadnego pojęcia należy po prostu wieś przychodzą na jakiś koszmar domysłów, które z komisją nie daje rady, ale też co się stało z nami dziećmi nagle są takie opowieści bardzo przejmujące nie wiem antologia spółki Wawel Edgara Lee mastersie takim człowieku, który został lekarzem, bo jako dziecko chciał leczyć wisienki, bo niektóre wisienki były pęknięte już taki odruch wrażliwego dziecka, a potem nagle sprzeniewierzył się zawodowi i żeby zarobić po prostu zaczął produkować jakiś eliksir młodości coś w tym rodzaju, a myśmy przecież czytali nie Andersena dziewczynka z zapałkami no to nie nawiązuje w tym wierszu dziewczynki zapałkami właśnie tak w innym wierszu zresztą poprzedni też sądem takie postaci czy oni byli zapałkami, czyli zapałek i dziewczynka z zapałkami czy czegoś nauczy to właśnie uczy tak to znaczy dziewczynkami współczujemy płaczemy, kiedy mamy czytają nam tę baśń to my po prostu życzymy rzewnie tak na balkonie wierzymy, że dziewczynka z zapałkami jest prawdziwą dziewczynką lubimy płakać nad wymyślonym głosem my opłakujemy Chrystusa nierealnego tak w chrześcijaństwie my płaczemy nad naszym wyobrażeniem Chrystus zakochuje się w nieistniejących kobieta cały czas nie jesteśmy nieuznanie niżem realnie po prostu nie wprowadziliśmy naszej wyobraźni do świata i naszych uczuć do świata realnego tylko kochamy nasze uczucia nasze uczucia w stosunku do tych osób wyimaginowanych kochamy naszą szlachetność bardzo często to są okropne rzeczy notes był tutaj w tym przypadku ETO wy to wszystko wymaga procedury krótko, mówiąc że dziś człowieka cewnik chudnie, zanim powierzy pijany to podejść do niego i obwąchuje go nie wiem sprawdź się wskazanymi sposobami jak postępować ale kiedy przechodzisz koło granicy z ręki, kiedy wiesz, że w twojej mocy jest pomóc, bo temu nie wiem umierają dzieci umierają uchodźcy Noto to po prostu zareaguje natomiast jeszcze straszna wiadomość credo niedoszła, bo czasami straszne są słowa i obrazy, które się pojawiają w to znaczy ta wiadomość o tym, że ci uchodźcy mówił, że woleliby wrócić umrzeć na własnej ziemi żyć na naszej słyszę tak straszna rzecz jest taki ogromny policzek dla dla dla nas wymierzony przez nas samych zresztą jest tak straszne, że no nie mogę nad tym nad tym zapanować i tu właściwie musimy ja bym jeszcze postulowałem lata temu, pisząc jeszcze do gazety wyborczej znaczy myśmy powinni wszyscy wyżyć chrześcijaństwa jak postulował zupełnie poważnie i natychmiast w sposób świadomy podjąć decyzję o roszczeniu po prostu, a jeżeli chcemy traci, kto chce, kto nie chce tonie tylko niech nie powtarza, że jest chrześcijaninem także jestem całkowicie zgadzam my powinniśmy się od części, żeby się ochrzcić tak naprawdę, kto chce wracamy do tematu książki, które dzisiaj po 67 latach znowu jest niezwykle aktualna myślę o wielkim przypływie twoje czeskiej powieści Lampedusy, bo jest jeszcze 1 ważny wątek związany z uchodźcami się świetnie też łączy z tą historią włoską kiedyś próbuje rozmawiać z tymi, którzy nie rozumiem, dlaczego należy pomagać to słyszeć takie argumenty, że to jest turystyka ani ucieczka tak jakby ludzie z radością opuszczali własny dom dobytek wszystko to do czego w życiu doszli i woleli koczować na granicy i tam zamazać, że teraz Łukaszenka wysyła turystów pamiętam też się pojawiały takie opinie, kiedy w 2014 piętnastym roku uciekinierzy przed wojną domową Syrii czy przed koszmarem upałów głodu i braku wody do picia z Afryki próbowali dostać się na terenie Europy, że są części, a nie ludzie, którzy szukają pomoc i różnica jest taka, że wtedy 2014 piętnastym roku tam na brzegu na duże stał dr, któremu pozwalano pomagać w Polsce lekarzem się nie pozwala pomagać tym tzw. turystom, bo ktoś, kto uważa, że to jest obowiązek nie tylko zawodowa też ludzkiej etyka nakazywała to robić u nas też są lekarze, którzy tam pojechali, ale robi wszystko, żeby odpędzić, ale spróbujmy zobaczyć w tym doktorze co to takiego współczesnego ratownika z nim rozmawiać godzinami widziałeś go w działaniu myślę, że ci, którzy pojechali na granicę ci medycy są dokładnie tacy jak on mają tę samą wrażliwość samą potrzebę niesienia pomocy daniu komuś ulgi w cierpieniu co mówił czym jest jego człowieczeństwo jeśli wszystkim eliminuje się urodził im i mieszkał już pamięta doskonale pierwszą łódkę, która przybiła tam na miejsce mówi, że to dla niego było zawsze rodzice uczyli, że to jest wspólne może tak naprawdę czy też wspólny świat czy jedno morze, które z 1 strony z drugiej strony jest także, gdyby ktoś z drugiej stronie morza przyjechał do Aten brzeg, bo tam jesz nagle co się stało niedobrego i trzeba stamtąd uciec tak jakby się przemieścić w ramach domu w kuchni do do łazienki ze względu na to, że w kuchni wybuchł pożar to po prostu coś takiego troszkę inna też perspektywę to jest człowiek, który wypracował taką też kulturę pomagania bardzo precyzyjną ja widziałem, kiedy nie przepłynęła grupa uchodźców i byli młodzi lekarze koło dr. Bartolo, ale to nie był ten pierwszy moment bardzo przez wiele lat sam po prostu to już było powiedzmy 20 latach 25 latach była grupa ludzi była grupa lekarzy, którego otaczała i zabrali się natychmiast do badania tych ludzi tak przeprowadzić tzw. triaż, ale on powiedział to nie jest pierwsza czynność, jaką mają wykonać tylko pierwszą czynnością jest podejść do nich i pogłaskać po czwarty pierwsza życia absolutnie muszą robić, dlatego że ci ludzie są chorzy przede wszystkim na zawstydzenie własną sytuacją ludzi, którzy muszą prosić tak to znowu Herbert powiedział stukać laską niewidomego okna sytych i on my kazał głaskać, bo mówi, że przede wszystkim ci ludzie są na chore dusze i mają są chorzy ze wstydu i trzeba zdjąć ten ogromny ciężar rzeczywiście w działaniach ci jak ci ludzie bardzo często byli to ludzie ogromnie o wielkiej postury, którzy po prostu padali na ziemie klękali całowali ziemię po prostu płakali zalewali się łzami wiem też śluzy, które miały kolor krwi pamięta w oczy jakież to zobaczył to możemy posłać panów suskich Piotrowicz ów na granice i zobaczyć jak ludzie płaczą krwią może być troszkę opamiętali i może to przepraszam wymieniłem pana Kaczyńskiego możemy wysłać tam naprawdę nie zobaczy po prostu jak to wygląda i ja doceniłem bardzo ten gest papieża to znaczy papież poleciał z pierwszą swoją wizytą właśnie na Lampedusę Franciszek papież Franciszek tak i on bardzo krytykowany wtedy przez Polski kościół pamiętam wypowiedzi ludzi kościoła i to jeszcze bardzo światłych uchodzących za bardzo światłych, którzy mówili mieliśmy nadzieję, że przyjedzie do Polski wysłucha się skończyła się epoka przedłuża po prostu zaczęły się epoka latarni morskich po prostu koniec w kościele i tak podniesie to odebrać, ale też uczyła się taka epoka tego co papież bardzo pięknie nazwał miłosierdziem pomysłowym trzeba po prostu wiedzieć, o co chodzi widzi w jaki sposób pomóc tego dzwoniłem do pisałem Adama Wajraka i dzwoni do fundacji ocalenie bez skutku na razie, dlatego że on później kiedy, kiedy wrócił do Watykanu zobaczył, jaka sytuacja to wysłał swojego jałmużnika, czyli obecnie kardynała Konrada Krajewskiego wysłał z mnóstwem kart telefonicznych po prostu zobaczył, że dziś mają potrzeby powiedzieć swoim rodzinom w Afryce żyją albo powiedzieć, że widzieli kogoś z rodziny, kto nie przeżył np. te, więc ten taki instynkt to, żeby wiedzieć w jaki sposób pomagać dlatego też uważam, że powinni się dowiadywać po prostu, jeżeli są już organizatorzy to oni nam niech powiedzą i media często zresztą taki mamy u nas taki taką bohaterkę cudowną Janinę Ochojską prawda, która też myśli nie tylko wielkimi pięknymi słowami, ale również takim zmysłem czysto praktyczny w jaki sposób pomóc i wskazuje tę tę drogę no ona zresztą dokładnie to samo co też, że zdajemy egzamin powinniśmy przestać nazywać się chrześcijanami bardzo bardzo się przyjaźnimy to są jest taka taki takie nie mieliśmy mówić podoba się po prostu ogromnie podziwia jest blisko wszystko robi, ale wszystko co mówili co robi i mam wrażenie, że to po prostu instynktownie wychodzi ich Unii i ja ja po prostu w sposób naturalny tak uważa mam takie wrażenie, że tak jest zresztą także, że była ona mówi, że łatwiej było nieść pomoc w oblężonym Sarajewie niż na polskiej granicy dzisiaj to mnie jako osobie, która wielokrotnie była na Bałkanach pisała pracę magisterską o tragedii Bałkanów to po prostu serce krwawi, kiedy słucham, że w jednak dobrze najedzone i Polsce w 2021 roku dochodzi do takich rzeczy, ale jakżeby inaczej myśleć skoro ono już powiedział, że partii rządzącej to jest jedno, ale tej partii, która dąży i której w ogóle bardzo sprzyja chciałbym, żeby sporządziła troszkę, żeby szybko po prostu udało jej się przejąć władzę, ale w tej partii nie pamięta jeszcze całkiem niedawno, a może nawet teraz w dalszym ciągu mówi się o tym stawia się pytania poważnie czy przyjmować tylko chrześcijan również muzułmanów to bardzo wyraźnie postawione kiedyś pytanie, ale przecież media przypomniały, że kilka lat temu Polski prezydent apelował, żeby pomagać Żydom, bo to chrześcijanie no i teraz są w lesie na polskiej granicy i tych jest dłuższe wypycha no właśnie, bo też nie znamy nie pamiętamy też własne historie też własnych błędów no, więc np. mówi się dzisiaj bardzo często o tym, że o uchodźcach i imigrantach ekonomicznych, dlaczego ucieczka od głodu miała być gorsza od ucieczki przed wojną np. ja ja zastanawiam się, dlaczego tak poniżać polskiego górala i przypominam, że papież, kiedy Jan Paweł II, kiedy opuszczał ojczyzny zawsze z okna Pałacu arcybiskupów krakowskich śpiewał góralu czy, jeżeli ten Góral odpowiadał na pytanie czy nie żal dla chleba panie dla chleba ojczyznę opuści trzeba nie od lufy pani od lufę musiał uciekać od bomby nie od mamy tylko tylko tylko dla chleba po prostu to jest to zawsze jest to jest po prostu historia powtarzająca się powtarzające się historia czemu przecież wiesz po tak bardzo proszę tego tomiku, bo za każdym razem, kiedy jest wiosna dowiaduje się, że płyną nowi emigranci to się stanem czy są wciąż ci sami, którzy toną i wracają ze światów tak jest też ustawę uchodźca tak taki wieczny los takiego człowieka, który ciągle jest skazany skazany po prostu na to, żeby wracać tonąć i znowu podejmować swoją wędrówkę to jest mojego ostatniego tomu godzina myśli wierzchołek nie dosięgły świętej góry Syzyf znowu jak mówią utonęli ludzie tu tak jak gdyby to byli ci sami niezmordowanie się rodzą i tonu rodzą się by tonąć lub nie, żeby tonąć, ale i tak toną latem mówi prasa będzie szczyt utonięć czy mają pamięć poprzednich 30 dla nich wciąż nowa przygoda właśnie to wrażenie, że przecież bieda i Nędza i ucieczka jest zawsze to samo dzisiaj pojadę do mojej mamy na drugą stronę Wisły i spotkam się z nią i znowu będę myślał o tym że, żeby zaproponować jej przed wszystkimi świętymi w podróż na cmentarz w Pruszkowie, gdzie leży ojciec, którego spotkała, kiedy on osłaniał uciekinierów Warszawy po upadku powstania Warszawskiego ona była w tej grupie uciekinierów wiele ona spotkała go na chwilę ją zaraz potem zmarł na zginął zaraz potem od kuli i tych pamiętamy tych uchodźców warszawskich, którzy zatrzymywali się właśnie w dół długu i oboje Dulak i my już numeru i mój dziadek tam spoczywają, więc pojedziemy do niego i to jest też przypadek takiego kogoś, kto słania właśnie swoją rodzinę, która jest w grupie uchodźców tych uchodźców Warszawy moja mama, która wspomina, że gdzieś po opatrzeniu została przechowywane nie przechowane została przyjęta jakiś stodoły, żeby tam spać za worek złota rodzinnego tam Polacy mówi warszawiak powstania wam się zachciało i jestem sam stosunek ten sam stosunek cały czas ludzi, którzy potrzebują pomocy to jest jakaś zawsze dla nas okazja do samo wyższe nie do skorzystania, ale to nie jest okazja do tego, żeby gminę żeby, żeby praktykować własne chrześcijaństwo to jest coś takiego jak nie jestem chrześcijaninem, bo się to po prostu przestało podobać, bo w ogóle po prostu to przestałem wierzyć tak uznał taką religię która, jeżeli liryczną, która jeśli kogoś obchodzi to znaczy taką, która mówi, że jeżeli raz widzę może ich ląd jest taka wspólna linia, ale ląd nie jest może może nie jest lądem tym się czasami wydaje zwyczajne czasami cudowne to jest taka wiara np. tak już nie wierzę w to że, że coś nie wierzy w Polski mesjanizm np. również, w którym nas wychowują bardzo szkodliwe zresztą, dlatego że bez nich zadaje pytanie po co się cierpi po co się cierpi, jakby cierpieli muszą mieć sens myślę, że cierpienie nie ma sensu natomiast, dlaczego się cierpi to jest bardzo dobre pytanie, bo wtedy bylibyśmy w stanie wystąpić na taką refleksję, która by ochroniła nas przed cierpieniem to są takie pytanie, które powinniśmy sobie zadawać i które w, których kościół, których szkoła powinna sprzyjać zamiast bardzo tępego powtarzania ciągłych symboli ciągłych zakazów Niemcy, ale pamiętasz, kiedy się pojawiły na ulicach Warszawy takie billboardy nieco załóż zajęcie, gdy wiedział, że istnieje miłość już wiadomo, że nic nie można założyć to jest takie też wszystko postawili na głowie tak cała historia z księdzem oko z jego stosunkiem do osób homoseksualnych np. tak wszystko by pan były były takie nazwy czy też tworzył ten klimat takiego odrzucenia zobaczy przy stole istnieją nagle nie poznają się rodziny my nowożeńców tak poznał się na początku jest on i a nie wódki to nie pije prawda tylko wino jak białe czerwone różowe i wszystko jest bardziej elegancki pewny, że ktoś ośmieli jako pierwszy puści Bąka np. albo albo wypiję sobie 2 DVD mieszkanki wódki 1 i druga pod rząd jeśli ktoś puści kawał teściowej i wtedy zaczyna po prostu tak wtedy jak wszyscy są tutaj dano nam się zrezygnowano z czegoś takiego co z przyzwoitości wzajemnej i potem nagle wszyscy uznali, że są do tego upoważnieni to jest całkowity upadek czegoś co uznano za niewłaściwe, a ja uważam za bardzo właściwe tzw. polityczna poprawność, aczkolwiek tu bardzo często nie chodzi o polityczną poprawność ona nas chroniła ta polityczna poprawność przed wpadkami naszych płacić myślowych po prostu nagle żeśmy to wyśmiali okazuje się, że nic już nie hamuje tak i pewną jak się mówi o kimś prawda pogardliwie, że jest jakiś to wtedy po prostu coraz łatwiej mówić bardzo często no ludzie myślący również jak by się wydawało w telewizjach mówią używają np. Zobacz słowa parach np. Żydach pamiętam sytuacje te właśnie czy to potępiona czy była czy była wspólna zgoda życie, bo jesteśmy w tym momencie, w którym akcje na tego rodzaju określenia wczoraj czy kilka dni temu przeczytałem wpis na portalu rządowej telewizji 1 dziennikarzy, który tych, którzy pytają, gdzie są dzieci z Michałowa nazywał Chinami czekającymi na trupa, czyli siebie np. bo mnie w jego języku nie może na to zwrócić uwagi tej osobie dlatego, że to jest wolność słowa wszystko wolno powiedzieć bez konsekwencji tak no, a Sejm można powiedzieć do ministra, że będzie się na demonstracji można obrazić przeciwnika politycznego, mówiąc że będzie wisiał itd. 0 konsekwencji odpowiedzialności za słowo, ale jeszcze się trochę zaczęło tak samo, bo jeszcze inny chwalony prezydent, który zmarł zginął w w katastrofie lotniczej też powiedział spieprzaj dziadu powiedzmy Zobacz to jest coś takiego jest pod tym po tych rzeczach ja nie wiem czy, gdybyś ty się kiedyś do mnie odezwał w sposób jakiś zniecierpliwiony czy czy taki sposób, który by jakoś obraził tym naprawdę znika z tobą kontaktu już ja po prostu, jeżeli ktoś coś stać to wiemy o tym, że muszę tego unikać bogów różnych innych sytuacjach będzie ona zostać jeśli ktoś mówi spieprzaj dziadu to to ja go nie wybrał na prezydenta ja nie będę na niego głosował tak jak ona nie będzie mu nigdy kandydat boja wiem o tym, że oni w stanie taki język zastosować w stosunku do innych oczywiście Lech Kaczyński jest teraz postacią świetlistą by w w stosunku do tego co wyprawia jego brat to jest oczywiste natomiast nie chce o nim absolutnie złego słowa powiedzieć poznałem go osobiście nawet w domu bardzo sympatyczny człowiek natomiast natomiast rzeczywiście istnieje coś takiego jak brak takiej świadomości co może szkolić może urazić praktyki uważności zwykłej na inną osobę taka z drugiej strony stawianie sobie takiego, że nie można mówić ręką nogą, chociaż są to regionalizmy, które są jak najbardziej dozwolone, ale można powiedzieć jakimś parku np. albo ktoś się wsparciem przyszły to sołtys coś strasznego rzeczywiście to jest uważam, że idziemy w stronę społeczeństwa zdominowanego przez myślenie totalitarne uważam, że noc Kryształowa to nie jest rzeczywistość niemożliwa w Polsce w zupełnie poważnie i kiedy pewnej miejscowości niż nazywać, bo chyba wolę opisać całkowicie zniknęli Żydzi, ale zorientowałem się, że przybyło kilkanaście osób pochodzenia arabskiego też się tych Arabów nie zaprasza tych dziewczynek arabskich nie zaproszę na imieniny urodziny np. polskich klasach to jest coś takiego jak takie decydowanie co coś coś coś odrażającego ja poproszę stosunek do Ukraińców czy Białorusinów w Polsce korzystamy z ich pracy z ich pomocy, ale szanujemy pozycja na koniec co będzie twoim zdaniem na granicy w najbliższych latach myślę przed wszystkim to znaczy pozwoli zacząć od bardzo banalnego poziomu marnotrawstwa to znaczy my nas czeka prawdopodobnie wielki kryzys ekonomiczny już się toczy tak np. ja jako suweren, bo jest suweren prawda czy też na nikogo nie upoważni do tego, żeby poza tym, że tworzy strukturę wrogą symbolicznie jak płace z drutu kolczastego tylko nie upoważnił, żeby wydawał pieniądze na takie rzeczy po prostu tak to znaczy po prostu uważam, że to jest wielki tort ciasto, że podobnie jak wydawanie pieniędzy poprzez musimy za to zapłacić raczej nie wypłaconych pieniędzy za konflikt stron w sprawie Turowa prawda, więc to jest 1 rzecz drut kolczasty tworzy taką zaporę w głowach, że my nie zdajemy sprawę z tego, że on się stanie w pewnym momencie oczywistością zdobędzie pierwsze rozwiązanie, ale to może być też więzienie dla nas oczywiście, że tak pewnie nic nie wiadomo, kiedy się z zewnątrz, kiedy jest się wewnątrz nie wiem nie bardzo wiadomo oczywiście my też będziemy i ale w ogóle stworzy nam się jako najłatwiejsze rozwiązanie jak zobaczy po prostu jak i Club ich dziecko i NFZ przestaje płakać tylko milknie to bardzo często po prostu uznajecie za metody bardzo skuteczną się to stosuje tak samo drutem kolczastym mamy jakiś problem z kim to dawaj drut kolczasty poza tym, że ma aspekt śmieszny to znaczy, kiedy staje minister obrony mówimy tu zbudujemy powoli konstruuje swoją ubogą polszczyzną ten konstrukt myślowy i mówimy tu zaraz budujemy czekam na to co to będzie myślę, że przynajmniej wyraz 2 tyle, bo tu pada słowo płac i takich chłopczyka, który założył krótkie spodenki im płatny to zbudujemy tymczasem ten płot ma całkiem całkiem pokaźne zęby myślę, że my z tego nie będzie łatwo to znaczy po prostu myślę, że zależy rządowi na tym, żeby organizować tak jak Łukaszence z drugiej strony, żeby tworzyć klimat takiej mobilizacji to znaczy, że oni są po coś co po to, żeby bronić po prostu o tym jak Łukaszenka po to, żeby być, bo tylko gwarantuję, że to będzie, że rzezie że, że wróg się nie nie mam żadnego wyłomu właśnie Białoruś kości, a u nas po prostu, że mają po co rządzić, bo znaleźli jakiś pretekst do tego, żeby tam trwać, żeby udowadniać bez przerwy własną konieczność istnienia po prostu mają bronić po prostu przed czymś przed kimś to łatwo oczywiście pokazać, bo łatwo jest się umowa ta wieś już Niechcę mówić o tej nieszczęsnej konferencji prasowej, bo to jest to by to było wydarzenie straszny, bo wydarzenie historyczne w naszych dziejach najnowszych po prostu używanie tego typu argumentów tego typu języka ja myślę, że to, że to będzie to jest długotrwały konflikt ten pot będzie przedłużany będzie wyciągany i ten płot będzie takim argumentem wyborczym po prostu, z którym boję się, że my wygramy dopiero za wiele wiele lat tego się boję natomiast boi się przede wszystkim oczywiście śmierci ludzi moi ludzie naprawdę umierają dzień to jest takie nasze morze i w morzu Śródziemnym wiadomo musi być największa od katastrofy las to jest nasze morze tak to jest 2013 rok 3 października, kiedy zginęło 368 osób bodajże może mówić największa katastrofa będzie wiem, że największa katastrofa w morzu nie wiemy ile osób realnie o tych, którzy utonęli nie wiem tak naprawdę nie wiemy nie wiemy o tej największej katastrofy, a na tym naszym morzu może nasze morze to jest las po prostu i będą po prostu trupy imieniu co ich nie będziemy widzieli w jakiś czas tam znajdą się zwłoki tak jak to się znajduje na różnych obszarach tam, gdzie np. ludzie ludzie się kręgi tak ludzi kryli przed Żydzi jeśli np. przed nazistami czy też faszystami i i po prostu potem znajdowano zwłoki kości i tak będzie mniej więcej tak dlatego dlatego jakoś, tak więc wobec tego wszystkiego śmierć w ogóle nie jest straszne wydaje mi się, że śmierć jest rzeczą oczywistą taka nasza sobie myślę Boże drogi dla osób maluszek strasznych warunkach przede mną tak przed nami w ogóle jest taka nasza śmierć ludzi otulony Dobrzany po prostu jest absolutnie niczym innym nie przejmując myślę, że jesteśmy skazani na druty kolczaste po prostu i myślę, że boi się, że zachód pójdzie naszym śladem i że odgrodzić się od nas również drutem kolczastym tak myślę, że w pewnym momencie będą mieli dość Polaków, którzy robią tylko zamęt robią tylko problemy my ich nie chcemy tak mam wrażenie, że ten rząd próbuje nas wyprowadzić z Unii Europejskiej, że po to, poddaje się karom ściąga na siebie różne kary, żeby nie zapłacić w ten sposób w sposób naturalny zostać wyrzucony wyjść z poczuciem dumy albo Unię zohydzić albo uchylić to jest coś takiego bardzo widzę to źle ja jestem właśnie dlatego zastanawiam się nad tym czy zorganizować jakiś marsz np. już chciałem dzwonić do Krystyny Jandy czy do zaprzyjaźnionych ludzi do Magdy Umer Mariusza Bona szewskiego do Grzesia Kasdepke mi chodź pójdziemy w Warszawie takim marszem do siebie pojedziemy takim marszem jak to Mickiewicz, który swoje wizjonerstwo nagle stworzył Legion kilkunastu osób w Rzymie, żeby wyzwolić świat tyranów prawda nas doszli do Florencji by było 200 jakich doszli do Mediolanu był już 2000 aż zobaczyli ilu ich prawa i może zrobić taki marsz po prostu gdzie my byśmy się troszkę tych uchodźców podobni chciał namówiły są pielgrzymki do Częstochowy z taką pielgrzymkę od Częstochowy po prostu tak, czyli Warszawy w przeciwnym kierunku Warszawy tam na la pod biały stok Białystok flagi pójdźmy takim marszem, żeby pokazać, że to jest los nas wszystkich, żeby się trochę podobni do tych uchodźców, żeby nawet się już takiego charakteru bardziej różnić nim jesteśmy w tej chwili Jarosław Mikołajewski był gościem książek magazynu do słuchania i w ten weekend dziękuję bardzo, dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA