REKLAMA

Czy Kościół Katolicki stał się wspólnotą strachu?

Magazyn filozofa  - Tomasz Stawiszyński
Data emisji:
2021-10-16 12:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
40:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Gorczyński teraz realizuje to audycja na znak jest mecenas Artur Nowak dzień dobry dzień dobry Witaj Tomku częściach Tourze autor wielu książek poświęconych Kościołowi katolickiemu w Polsce ostatnio wspólnie ze Stanisławem Obirkiem książki Gomora no i też prawnik reprezentujący od wielu lat osoby pokrzywdzone przez przedstawicieli tej instytucji, które dzisiaj będziemy rozmawiali w kontekście dnia papieskiego dzisiaj 16 października dzień papieski no Jan Paweł II Rozwiń » jest bohaterem wielu twoich tekstów wielu swoich wystąpień takim bohaterem Stuart raczej, bo my wciąż nie posiadamy chyba żadnych bezpośrednich dowodów na to, że Jan Paweł II różnych sprawach mrocznym kościele całą pewnością wiedział rozmawiamy tutaj na ten temat nie pierwszy raz i taka podstawowa wątpliwość dotycząca Kate roli kardynała Stanisława Dziwisza w filtrowaniu informacji docierających bądź nie docierających do Karola Wojtyły jest wciąż rozważana może zacznijmy od tego jak ty w ogóle widzi dzisiaj tę postać dziś Jana Pawła II czworga, który też ma bardzo wiele zasług to nie chodzi o to, żeby teraz wyłącznie go krytykować rzecz jasna, ale na pewno ten pomnik spiżowy no kruszy AJA kruszeje niewątpliwie nie wszystkich nie we wszystkich percepcja w Polsce no bo są takie społeczności takie grupy, która wciąż uważają go za nie skala tego całkowicie, ale chyba jednak troszkę się ten wizerunek zaczyna psuć rzeczywiście, zwłaszcza dla przedstawicieli młodego pokolenia to postaci, jaką zaślepiona zabetonowana dziś wyryta głęboko nie wiem jak koszmar może jest przez wszechobecne oczywiście bo, bo spotykamy na ulicach jakieś placach rozmaitych sam Cracovii chyba 40 pomników Jana Pawła II Eko myślę sobie, że kościół ma problem problem z młodym pokoleniem, bo dla młodego pokolenia to jest postać dość mało znana trudno zbudować jakąś taką pamięć o Janie Pawle drugi dlatego mogą i młodego pokolenia na pana na barce, której autor de facto okazała się niedawna pedofilów pedofilami magistrze tata kilku czy obrazkach i anegdotach i takiej ugruntowanej na wielkości też nie chyba to jest teraz taki fatalny rząd, ale też jest niezwykle mocno w kościele akcentowane trudno się 9 rzecz jasna ale, ale to jest fakt ten mecz, ale też próbuje to pokolenie, bo to wizy kategorii 1 konfliktu kulturowego, bo nie chciałbym tutaj jakąś cenzurę pokoleniową stawiać, ale myślę, że problemem jest taka Niezgoda na dyskutowanie o micie Jana Pawła II tego największego syna polskiej ziemi nikt mamy taką poprawność też w niektórych mediach i myślę, że to jest to, o czym mówisz takim braku jakiegoś brakuje już dystansu jeśli zgodzę z tym, że nie mamy dowodów na to, że Jan Paweł II tuszował pedofilię na swej ja mam takie wrażenie jeśli chodzi o media, że tutaj jednak troszkę się zmieniło pamiętam jak przed laty kilkunastoma to był ja nie wiem, jaki może 2008 czy dziewiąty rok i wtedy pracowałem wniosły IQ i w tymże Newsweeku był jakiś taki blok materiałów na temat Jana Pawła II i ja napisałem wtedy tekst zdanie odrębne także ten tekst nazwał nawet gdzieś jeszcze w internecie chyba można go przeczytać, w którym tłumaczył, dlaczego mimo, że jestem ścisłym przedstawicielem pokolenia JPII, bo się urodziłem w 1970 ósmy roku to Jan Paweł II nie jest moim idolem i napisałem tam kilka rzeczy, które no dla autorów zagranicznych, ale też np. dla Czytelników już wówczas będącej w obiegu książki znakomitej Tadeusza Bartosia Jan Paweł II analiza krytyczna były dość oczywiste były związane m.in. zdławienie teologii wyzwolenia właśnie z stosunkiem do prezerwatyw w Afryce nękanej epidemią AIDS i problematycznym problematycznym stosunkiem do niektórych skandali w kościele np. w sprawie niejakiego masy, ale Degollado postaci, które tutaj też już była mowa i pamiętam, że wtedy to było jakoś szokujące dla wielu osób które, które te materiały przygotowywały też spotkało się z jakąś bardzo taką agresywną reakcją części Czytelników, którzy trzeci wcześniej przecież byli czytelnikami tygodnika zdecydowanie liberalnego, ale zarazem ten to tabu krytyki Jana Pawła II było wtedy jeszcze niebywale niebywale niebywale mocne pamiętam też rozmowę z redaktorem naczelnym pewnej gazety, który miał taką ambicję, żeby jakieś tabu właśnie naruszać, żeby kontrowersyjne tematy poruszać, na który jak usłyszał, że może być wobec tego zająć się tym nie skazanym wizerunkiem Jana Pawła II to w ogóle stwierdził, że to jest absolutnie nie do ruszenia nie wolno tego tematu dotykać to też było mniej więcej w tamtym czasie i teraz jednak rozmawiamy o tym krytyczne teksty krytyczne filmy na temat Jana Pawła II powiedziałbym, że jednak są dość powszechnie obecne także Niewiem Gazeta wyborcza o tym pisze nie tylko Gazeta wyborcza ze swojej książce ta książka się znakomicie też sprzedaje, więc coś chyba jednak zmieniło nie w całą pewnością tak czy wyszedł z tego pokolenia Jana Pawła II myślę sobie, że to jest pewien po prostu mit, bo to jest szkolenie naszych rodziców naszych dziadków jest powiedzmy sobie szczerze powtarzano nie da się ufundować jakiegoś autorytetu moralnego na podstawie właśnie nie wiem obrazków kilku obrazków sielskich czy też jak i wyrwanych z kontekstu tych cytatów problem polega na tym, że to jest w ogóle szeroki temat, ale Polski katolicyzm to postawił na narodowość to jest właśnie to spuścizna Wyszyńskiego też Jana Pawła II, czyli po prostu na szukanie pewnej Formuły takiego trudnego zgrupowania ludzi, którzy identyfikują się z wiarą katolicką siłą rzeczy no tam nie było jakiegoś takiego o gruntu do niuansowania do analizy krytycznej będzie się po prostu cieszyli, że znajdowali jakieś miejsce gdzie, gdzie byli pewną wspólnotom takim czasie wydaje się, że odzyskanie przez Polskę wolności po osiemdziesiątym dziewiątym roku pokazało, że wspólnym mianownikiem tej wspólnoty jest strach to widzimy jak po drugi był partner patronem właśnie tego strachu frustracji, którą teraz słyszymy czy jest dalej, bo już bardzo często przywoływane ludzi, którzy po prostu nie odnajdują się w rzeczywistości zaś to on też parady walczył z komunizmem powołań, kiedy Polska uzyska niepodległość nowsze taką fazę takiego gniewnego proboszcza, który mówił o tym niedobrym Zachodzie i wałkować to myśl tej cywilizacji pierwszy od śmierci ta właśnie z tego i po prostu tańszy, a jednocześnie hołubił najgorsze cechy nasze narodowe znaczy mesjanizm to takie poczucie wybrać czwartą taką polską godność myślę, że to zrobił wiele krzywdy i dla pewnego pokolenia oczywiście, które wychowało się w tym micie przed osiemdziesiątym dziewiątym roku kultury kultura się spakowała do kościoła i dnia Jan Paweł II był zawsze obecny to jest właśnie taki problem na jego temat mówić można oczywiście to zmienia myślę, że polscy biskupi realizują te zmiany tymi swoimi różnymi jakimiś niezrozumiałymi wypowiedziami, ale myślę sobie, że strach strach jest takim wspólnym mianownikiem tego kultu Jana Pawła II, które trwa zwykle paradoks, że do Jana Pawła II odwołuję się wszyscy przedstawiciele Radia Maryja nie przypominam, żeby jakiś katolickich pismach tzw. polskiego kościoła otwartego oczywiście ten kościół otwarty w Polsce, a na zachód od Odry to jest jakaś taka przepaść, żeby ktoś tam niuansować krytykował Jana Pawła II myślę, że może magazyn kontakt Ignacy Dudkiewicz jego środowisko bez kompleksów na ten temat pisze jest taki wymiar polityczny tego wszystkiego, bo to jest ciekawe, że no jeśli weźmiemy na warsztat już nauczanie Jana Pawła II, ale to jego teologii ciała takiego taki rygoryzm związane Uwierz tym przed chwilą tak nie akceptowania absolutnie żadnej antykoncepcji i no to, jeżeli zobaczymy też sprzedaż prezerwatyw w tym katolickim narodzie okazuje się, że rzezie na recepcji tego nauczania, a absolutnie nianie nianie jest bardzo słaba aż jedno w każdym domu czy każdy może nie, ale wielu o domach znajdzie znajdziemy jakieś obrazki czy też podobiznę Jana Pawła II, ale ludzie no nie praktykują jego kolegi wrócimy Arturze do tej rozmowy ale, toteż do państwa oczywiście komunikat, żeby państwo nas słuchali cały czas, bo do trzynastej Artur Nowak będzie naszym gościem na tylko muszą informacje wybrzmieć najpierw Artur Nowak wciąż z nami mieście oraz dzień dobry witam jestem rozmawiamy o Janie Pawle drugimi o tym od tych rysach, które pojawiają się nawet dość głębokich rys, które pojawiają się na tym wizerunku pomówmy może teraz trochę od różnych zarzutach, jakie wobec Jana Pawła II są formułowane trochę już o nich powiedzieliśmy m.in. właśnie ją w kwestii stosunku do antykoncepcji to jest dosyć istotne w tym sensie, że ów stosunek bardzo radykalny bardzo negatywny nie, utrwalając tą to to to nauczanie związane z całkowitym potępieniem antykoncepcji to jeszcze z encykliki Humanae vitae się wywodząca jest było prezentowane było podawane także w krajach afrykańskich w czasach epidemii AIDS no wiadomo, że używanie prezerwatyw może na znaczącym stopniu ograniczyć ryzyko zakażenia się tą chorobą i mimo tego, mimo że sytuacja była dramatyczna wtedy w latach osiemdziesiątych w stanach przepraszam w Afryce rzecz jasna to Jan Paweł II bardzo konsekwentnie głosił to na psiego przesłanie swoja no szacuje się, że bardzo wielu osób zakaziło się wirusem HiFi zmarłą my właśnie wskutek tego nauczania, a ja myślę, że to jest kwestia czasu, żeby odejść, bo to jest w ja nie rozumiem przepowiedzieć tej obsesji związanej z seksualnością dobrych przestrzeni kościoła dla dla Jezusa Ewangelii z tego co pamiętam jest oczywiście jakimś tam znawcą Biblii tam to jest temat peryferyjne w ogóle absolutnie nie istniejąc łączy miłość bliźniego rozumiemy swoje to sensem chrześcijaństwa, ale kości obsesyjnie tematy, więc dosyć od od wczesnego okresu swojej historii, bo to rzeczywiście z zewnątrz tych wspólnot chrześcijańskich wewnątrz kościoła pierwszych 6 Anno był temat istotnie rozważany jest kilka książek po polsku na temat stosunku, ale do ciała we wczesnym chrześcijaństwie jest książka tyran Kahane mam też o tej obsesji kościelnej związanej z seksualnością to oczywiście pojawia się dosyć wcześnie więc, ale oczywiście, że 20 dwudziestym wieku uzyskuje jakieś nowe oblicza bez wątpienia oczy wydawałoby się, że sobór watykański drugi, które z całą pewnością był już decyzję o takim zdarzeniem przełomowym, bo to argument to było też jakieś wejście w dialog z naukami społecznymi, żeby ten kościół unowocześnić niestety wbrew opiniom teologów na ludzi kultury ludzi, którzy którzy, którzy mieli jakiś background, żeby na ten temat mówić po szóste posła w tej sprawie Wojtyły i Wandy Półtawskiej Wanda Półtawska na kartach kroniki Beskidzkiej tak się nazywa auta i biografia tej relacji z Karolem Wojtyłą on mówi potem w prosty nasze ja mam takie wrażenie ja się przygotował kobietom w życiu Jana Pawła II się ostatnio tym zajmowałem na potrzeby naszej rozmowy, ale też jakieś takiego tekstu, który przygotowuje myślę wydaje, że tutaj znajdziemy wiele odpowiedzi, bo oczywiście no ta kultura obrazkowa dotyczące Jana Pawła II tej sielanki kremów kołowej tego, że on mówił o pokój tobie polsko Ojczyzno moja my to wszystko wiemy i bardziej na powierzchni funkcjonuje, ale wydaje się, że ważność jego typologia znaczy to rząd był jednak przedstawicielem, który nowy rok takich 3 systemach autorytarnych to jest nazizm komunizm kościół katolicki to są totalne systemem, ale też jego właśnie te relacje i Wanda Półtawska taką ciekawą postacią Wojtyła był z nią bardzo bliską twierdził żona cierpiała w trakcie drugiej wojny światowej, chociaż jeszcze nie znali, żeby mieć jakiś wpływ na jego życie tak one on widział taką wielką to była wielka wieś się, bo dla niego taka siostra duchowa był dla niej bratem mieszka dość długo jakieś przewodnika duchowego aż w końcu trafiono Wojtyła i rzeczywiście bardziej o 4 relacja i miał decydujący wpływ zdaniem Karola Wojtyły właśnie w zakresie tej etyki seksualnej teologii ciała i nie ma żadnych wątpliwości, że też miała taki decydujący wpływ na pośrednią na stanowisko po szóstego które to efekt ikon wypędził miliony ludzi kościoła przecież było bardzo wiele takich opinii teologicznych, które to główny spór toczył się wokół tabletki antykoncepcyjnej tak nie dłuższy jednak wskazywali, że jak najbardziej korzystanie z takich środków antykoncepcyjnych w etyce katolickiej mieści, więc nie było także sprawa była oczywista wręcz zdaje się, że jakąś niewielką stosunkowo przewagą właśnie ta opcja zwyciężyła no czy to też pokazuje, że aktywność tego rodzaju jest rozszerzyć kościele nie ma przewagi decyduje na końcu 1 człowiek etapie nie wiadomo oczywiście kary i wykwity antydemokratyczne na ile gdzieś tam normalnych korporacjach i tak się rozwijają się głosowania przejrzystość kontrola i bierze się pod uwagę racjonalne argumenty to w kościele tak nie jest ich i rzeczywiście tutaj no zwyciężyło jednak zabetonowanie się w tej w tej w tych rokowaniach znaczy jest analiza nie pamiętam któregoś z kardynałów belgijskich, który mówił, że no zawsze wejście kościoła magisterium w prawo jakieś takie naturalne jest winna być bardzo takie delikatne tak natomiast tutaj było ono takie i inwazyjne, ale wraz z połtawskiej tak kobieta to jest przedziwna po prostu miała nieprawdopodobny wpływ na papieża uda nie jest w tym pewien taki narcyzm metal mówi żona już gdzieś w czasie drugiej wojny jeśli oświatowej dla GMO znamy losy Wandy Półtawskiej no to okrutne traktowanie jej i te są to powiedz o tym, że więcej, bo nie wiem czy wszyscy znają mówią jej pobycie w obozie koncentracyjnym ona była świadkiem no i gwałtów gwałtów na zwierzęta przeżyła gehennę krótko mówiąc Jan Paweł II twierdził że, że to cierpienie miało przynieść mu jakąś ulgę w jego takim późniejsza życie przecięte związek ja o tym się na taką wypowiedź Wandy Półtawskiej przygotowanie pewien tekst, kiedy ona mówi jak była świadkiem jakieś rozmowy, kiedy 1 kobieta oskarżyła dr ją molestował i Wanda Półtawska, a wysłuchała ją mówi, o ile ma pani lato mówi 35 to jak się pani daje molestować co to ma znaczyć tylko po prostu to jest nieprawdopodobne albo prawa i po albo wypowiedź na na na nad na temat młodzieży, kiedy ona mówi o sobie i młodzież wymyśliła po prostu molestowania to takie siłowe zakusy, żeby stworzyć jakiś związek zawodowych katolickich lekarzy, którzy mają stworzyć jakieś lobby, bo po prostu to wchodzimy właśnie ten taki grunt wspólny mianownik rozumiał mówiłam taka Niezgoda na świat na to, że świat jest, jakie Niezgoda na rzeczywistość rozum rzeczywistość się charakterystyczne różnych ideologicznych projektów zresztą, którą ust, a które rzeczywistość konstruują jak ona się nie zgadza właśnie z tym co założone na poziomie teorii wyobraźni no to trzeba to uzgodnić, ale zazwyczaj siłą się to robi mąż lotu to właśnie tutaj też pamiętamy tę rozprawę z austriackim kościołem, kiedy no Jan Paweł II do końca broni Grozera kardynał austriacki no chyba jakiś przedziwny sposób który, który ze zwykłego zakonnika benedyktyna jakiegoś tam legionista Marii został kardynałem okazało się, że ma na sumieniu 2000 ofiar tak Jan Paweł II i tego człowieka no no no bronił tak odpowiadał jego doktrynie to chciał kilka usług publicznych temat polityki personalnej Jana Pawła II mówi, że nie miał ręki do ludzi o to oczywiście mogą sobie tak wszystko wytłumaczyć czy ktoś nie miał ręki, ale jednak podejmował pewne świadome wybory miały pewien skrót, ale Thomas Doyle dominikanin, który dostarczą informacji do komory opowiadał nam że, że rzezie bardzo proste kryteria muszą spełnić ktoś został, kto chciał zostać biskupem rygoryzm wobec praw kobiet, czyli ich kapłaństwa kwestia celibatu i kwestia antykoncepcji, jeżeli kandydat spełniał te kryteria mógł awansować, bo Jan Paweł II dokonał po prostu czystki jest ten element właśnie tego myślenia lękowego tego właśnie, ale teść Tadeusz Bartoś o tym i pisał o nim mówił wiele razy, że tam rzeczywiście panowała taka zasada, że awansowali i jakoś tam włączani w hierarchiczne struktury byli wyłącznie ci, którzy z nim zgadzali to znaczy jeśli ktoś z nim nie zgadzał to automatycznie lądował poza kręgiem uprzywilejowanych nie było w ogóle możliwości realnej polemiki jakiejkolwiek krytyki czy w ogóle innego zdania aniżeli zdanie Jana Pawła II, tyle że oczywiście to też było robione wszystko w miękkich rękawiczkach w tym sensie, że miało widziałeś któregoś dnia coś co się nie zgadzało z wykładnią papieską to po prostu jak to w niektórych korporacjach bywa karta już na drugi dzień nie działała wstecz po prostu dowiadywały się swe dowiadywać się już niema po co tam za bardzo przychodzić następnym razem no no on w zasadzie doszedł on miał tego rację Geralt oczywiście też ciekawe w ogóle po takie urocze było przemówienie Jana Pawła II zaraz po bo w wyborze na stolicę Piotrową, kiedy mówi jeśli bym się pomylił poprawcie mnie pani to fakt z już chodziło oczywiście jak włoski wielki entuzjasta zachęt natomiast on on nie akceptował, żeby ktoś go tam poprawia to nie był papież, który który, który słucha wchodził dialog stara się zrozumieć ten świat, ale myślę, że taką miał antropologii po prostu pochodził z takiego kraju został wychowany w takiej takiej brutalnej rzeczywistości tutaj mówienie o tym jego otwarciu ekumenicznym tak, ale oczywiście mógł się o dialog z islamem Żydami, ale jednak trochę zrozumieć trzeba powiedzieć nie zrobił tylko wydał zaraz dziwny dokument mini dominus Jezusa się nazywało, które w zasadzie Racinga formalnie, bo 2000 drugi rok rzeczywiście być może to i tak było natomiast stać w tym sensie, że po prostu wydała Kongregacja Kongregacja do spraw nauki wiary, czyli święta inkwizycja, której wówczas szefem był racji, który był też autorem tego dokumentu dominus jest taki koń zgadza się, ale chyba jednak wiemy też tej więzi wiadomo jak od drugiego i Racinga ratusz w ogóle ciekawa ani teoretycznie mogli spotkać się na na soborze i wtedy byli chyba trochę przeciwnych obozach, bo to jest jednak czy binga w myśl tej moderacji gaża jednak taki nurt po postępowe, ale wielką traumą z racji Graba sześćdziesiąty ósmy rok to kolejna postać re Mlynkova, która przy nim się pojawia, który kompletnie nie przyjął do wiadomości zjawiska rewolucji seksualnej co oczywiście miała szerszy wymiar już tylko o seksualne i że z pewną jakość traumą wtedy usztywnił na 1 i późniejsze oni oni się zbliżyli miał człowieka który, który doskonale w jak gdyby wpasował się tą rolę tego właśnie Pancer lego kardynała, który absolutnie nie dopuszcza żadnych nowości żadnych zmian, bo ta wierność doktrynie, ale po części tej kobiecie, bo jesteś ciekawa historia mamy się Faustyna Kowalską, która chyba była taką najbardziej bliską sercu Jana Pawła II świętom ja przypomnę, że Kongregacja nauki wiary są święte Oficjum jeszcze wtedy pięćdziesiątym ósmym roku absolutnie zabroniło szerzenie kultu świętej Faustyny i te dni stwierdzono nawet, że tej wizji sam jakieś jednak na wszystko obarczone jakimiś znoszą problematyczna, a Jan Paweł II bardzo forsował świętą ale czego zmierza zmierzam też do tego motywu uczestnictwa tak tej, a potem Ozzy cierpienia to w ogóle duży temat kościoła natomiast Jan Paweł II mam takie wrażenia, że wzmocni auto w radach to jest ciekawy wątek szeroki bardzo na wielu poziomach będziemy zapewne go dotykać, więc proponuje, ponieważ właśnie nasz czas w tej części naszej rozmowy się kończy, żebyśmy zrobili tzw. nie powiem, że przerwa, bo przecież nie jest przerwa pełnoprawne treści państwo słyszą na antenie to prostu inne niż my, ale my wrócimy po informacjach wciąż z nami Artur Nowak rozpoczęła szeroki wątek w poprzedniej części naszej rozmowy proszę Rozwiń go i inne pokazałem je także pokazałem chciałem zwrócić uwagę jak bardzo mocno, bo naprawdę mamy taką kulturę obrazkową jeśli chodzi o Jana Pawła drugiego jest ważne dzisiaj w domach itd. ale wydaje się, że ważny jest taki Namysł nad jego jakąś taką ma antropologia, której mówiłem mówimy o Wandzie Półtawskiej rozmowie o Faustynie Kowalskiej to były osoby, które odgrywają ważną rolę w jego życiu on zabiega bardzo mocno Otton beatyfikacja przypomnę, że Kongregacja nauki wiary bardzo krytycznie spoglądała dziesiątym roku jeszcze na Faustyna ona cały czas, a firmował i jest przeciwna, bo jest taka opinia zapomniana już profesora psychiatry Jerzego Trojanowskiego, który rozpoznał jako zaburzenie psychiczne EU u tej kobiety trudno posądzić go jakiś antyklerykalizm to było przypomnę jeden z wykładowców wyższego seminarium duchownym w Lublinie człowiek, który pociął dziewięcioro dzieci bardzo mocno związany z kościołem król Jan odrzucił to auto otaczały dzienniczka świętej Faustyny pisał, że można przypuszczać że, gdyby Polski na jako dziecko nie było uciął Czech ligi, że świętość polega na zbyciu się poparły seksualnego uważa, aby siebie za tak bardzo zła osoba uwypuklił też zmiany nastroju, kiedy ma twierdziła, że wybrana przez Boga jakieś miejsce potem, że jest potępiona i tak ledwie 11 psychiatra ma taką opinię, a jednak jakieś całe potężne grono ekspertów kościelnych to polecam dzienniczek tak na rzeczy oczywiście jakieś wnioski oczywiście to tam wiadomo, kto to jest bardzo osobliwa lektura trzeba przyznać, ale eksperci kościelni do innych chętnych to znowu byśmy otworzy jakiś temat tak natomiast do czego zmierza ten kult takiej cierpi lotniczy takiej sterylność seksualne jednak wszystko cała teologia ciała została zbudowana przez Wojtyłę na naszych założeniach, ale też czytamy w wielkim zdumieniem właśnie, że na niemal do końca Jan Paweł II się biczował zadawał cierpienia temu swojemu ciału to co ja nie dla mnie niezrozumiała o tym nie słyszałem przyznam szczerze nie no tak duże świadek na ten temat to nie tylko wyszła w trakcie procesu beatyfikacyjnego mówił potem też kardynał Dziwisz szkoda, że to jest przedziwne pokazuje go stosunek właśnie do do doczesności i zastanawiam się po prostu, skąd się wzięło się, bo ten człowiek Stana na czele potężnej instytucji tak generalnie bardzo mocno wniósł ten kościół chyba jednak, odsuwając od siebie ludzi, którzy mieli trochę inne pomysły jakością cielesności ciele ma mówić no w tych czasach, które się znalazł no w dobie przede wszystkim tym po rewolucji seksualnej on trwał uparcie przy tym nasza audycja jest jakąś taką refleksją na temat wyjaśnia Jana Pawła II próbom ich jak gdyby namysłu chciał, że bardzo już mocno wybrzmiało, że to jest jednak pewien po prostu mit, który nie wie nawet, jaką za sobą niesie treść tak no dla mnie jest konserwatyzm to za no chyba jest taki mit też myślę w dużym stopniu przez niego kultywowany przy czym ja rozumiem, że kontekst komunizmu epoki, w której funkcjonował momentu historycznego, w którym papieżem został jego jednak intensywnego zaangażowania politycznego w walce z imperium komunistycznym, że to wszystko sprzyjało takiej idealizacji tej instytucji często taki totalnie naiwne czy infantylnej pewnego punktu widzenia właśnie m.in. to co powiedziała o tym w stosunku do seksualności, a potem orze tzw. czystości cielesnej seksualnej itd. to wszystko miało jakiś związek przypuszczam z tym poczuciem funkcjonowania w warunkach zimnej wojny w warunkach bezwzględności pewnej drugiej strony on tak się mówi odrzucał bardzo intensywnie teologii wyzwolenia, ponieważ każde skojarzenie z marksizmem o tak zależności te z wolnością wolnością pewnie też, ale gdzie, gdzie tam w lesie pojawia Karol Marks i na myślenie w takim duchu socjalistycznym nawet jeśli ono było bardzo głęboko wrośnięte w przesłanie ewangeliczne no to dla niego automatycznie oznaczało jakiś alians z komuną, a z drugiej strony ten kościół widziany jako właśnie Opoka skała jako barka atak i coś takiego co z kolei podlega podlega nieustannym atakom ze strony nie wiem tajnych służb ze strony aparatu państwowego, choć oczywiście realia wyglądały inaczej kościół był też instytucją, która się układała z władzą i ci kapłani, którzy byli najbardziej represjonowani byli ludzie, którzy postu angażowali się politycznie działalność opozycyjną przede wszystkim natomiast sam kościół funkcjonował różnie podczas podczas epoki PRL-u, ale on niewątpliwie miał taką wyidealizowane wizje tej instytucji do dzisiaj ten mit Jana Pawła II nie wiem w wydaniu np. środowiska Radia Maryja wydaje się być właśnie tego rodzaju takim klerykalne tym mitem doskonałej instytucji, której ewentualnie coś złego jest to pochodzi z zewnątrz, która mi tam jest jakimiś czy, wobec której miota się różnego rodzaju epitety i próbuje się ją zniszczyć wszyscy ją w ogóle próbują zniszczyć cała dzisiejsza kultura cały dzisiejszy świat ona trwa szlachetnie na na posterunku wydaje się, że to jakoś tak mentora konstruował tylko powiedz Tomku, gdzie jest w tym wszystkim wymiar religijny w tych wszystkich właśnie to dobre pytania rodzin dopłaca proszę to jest wymiar religijny w czasie to oczywiście funkcjonuje, bo kościół nie wyszedł paradygmatu oblężonej twierdzy, która walczy mamy taką tradycję to jest coś ciągnie od siedemnastego wieku kościół nie ma pomysłu współczesnego rozmawiamy też o spuściźnie Jana Pawła II na to, żeby zintegrować ze światem, żeby poznawać przyjaźnić się uczyć się też na ich z tym mamy problem i osoby dalej funkcjonuje i gdzieś tam w tym środowisku Radia Maryja twierdzę, że patronem Radia Maryja jest właśnie papież Jan Paweł II, bo to jest ta sama krytyka retoryka oblężona twierdza trzeba walczyć trzeba się bronić Krześ itd. tak jakieś magiczne ZAKSIE Kik, ale tu też nie ma wymiaru religijnego w tym wszystkim, ale też myślę, że wieś trzeba dać myślę, że jak popatrzymy na to w kontekście tamtego czasu, kiedy on papieżem został po siedemdziesiątym ósmy roku no to jednak był to dla wielu ludzi w Polsce są całe potężne pokoleniowa przecież doświadczenia widzimy te tłumy pielgrzymki pierwsze które, które gromadzą tłumy właśnie przez cały czas PRL-u później też w latach dziewięćdziesiątych oczywiście każdy przyjazd to są tłumy, ale wtedy ta euforia była gigantyczna ludzie mówią o tym, że ból to był jakiś znak tego, że być może coś się w tym świecie zmieni jakiś powiew wolności nie, więc on był dla wielu ludzi takim synonimem oznacza dla życia tego nie wymienia wiele wiele tak to jest jasne tylko wyższe jak Warszawa spuściznę, gdzie są ci wszyscy ludzie, którzy tam Stali modlili się w sprawie tego co się dzieje w Polsce na granice w sprawie tego co się dzieje na granice z Białorusią, gdzie są wszyscy ludzie, którzy gdzie, kiedy biskupi prześladują gejów nie ma ich po prostu nie zostali wychowani właśnie chyba czegoś innego jednak jak tutaj zwraca uwagę, że całą pewnością wymiar taki to polityczne tak ten pontyfikat olbrzymi na oczy nie znajduje w nim wymiaru religijnego patrzymy dzisiaj dziedzictwo Jana Pawła drugiego tomu jest po prostu puste ta, kiedy mówienie, że jesteśmy pokoleniem jakimiś Jana Pawła II jest jakimś Fanta mapę dla, bo ja powiem, że rozmawiam z młodymi ludźmi oni kompletnie Jana Pawła, a drugiego nie rozumieją oni zebraną z niego jaja nie wiem pokazuje jakieś mamy na jego temat, bo to działa niestety i jest fatalna robota, którą robi papieżowi Polski episkopaty rząd dużego chce postawić na każdym pomniku wszystko go wpisać są bowiem, że czasami mam takie wrażenia jak dziś jeżdżą, zwłaszcza po wschodniej polskiej jakąś taką analogią do przywódców Korei północnej to Paweł siedział Jan Paweł siedział tutaj zasadził jakiś Targ nie wiem po Bogusław jakiś Żołądź, z którego wyrosną dom tutaj Puyola kajaku jeszcze punkt ten też duży temat na temat tego, jakiego takiego bałwochwalstwa bowiem takie wrażenie, że w tej całej rzeszy ludzi, którzy kultywują pamięć o Janie Pawle drugim właśnie znana jest kultura obrazków to jest cel tego już pamiętne zdania brońcie krzyża od Bałtyku aż pod Giewont odnowy tej ziemi, a jest pytanie jak ja ci ludzie znają Ewangelii tak no jak słucham Radia Maryja robię to często to bardzo często też zdarza, że są z napisem widział no słucham nie no słucham oczywiście z ogromnym zainteresowaniem prof. Jacyna, która tutaj też gościła o godzinie jedenastej jest również na stałą słuchaczką Radia Maryja, ale tam bardzo często właśnie puszczane są kilka razy dziennie jakieś fragmenty przemówień papieża z lat dziewięćdziesiątych i głównie z tych takich pielgrzymek, które wówczas odbywał do do Polski i powiem szczerze, że te wątki, których trochę dzisiaj mówiliśmy to znaczy te wątki oczywiście one są w specyficzny sposób wybierane przez przez osoby, które tam decydują o tym co na antenie się znajdzie, ale one rzeczywiście niezwykle taki mocny sposób oscylują wokół tych kwestii związanych z bio polityką to znaczy kwestią wychowania seksualnego i kwestią aborcji wojna krucjata przeciwko legalnej aborcji, którą Jan Paweł II prowadził na początku lat dziewięćdziesiątych w Polsce to była naprawdę zapalczywi i ta retoryka była niezwykle taka radykalna nawet jak się tego dzisiaj słucha to Tomasz takie wrażenie no i druga sprawa to rzeczywiście ta wizja twierdzy oblężonej to znaczy instytucji zagrożonej współczesnym światem będącej na jakiej wojnie z ową cywilizacją śmierci, która z kolei jednoznacznie kojarzona jest właśnie z aborcją jest w tym sensie powiedziałbym, że to proste to po pierwsze bardzo proste ale jaki to jest żywe to znaczy to jest jednak język, którym cały Polski kościół dzisiaj mówi zaczął, ale ja mówię o tym dziedzictwie Jana Pawła tango dla mnie to jest wspólnota strachu po prostu ludzi kompletnie pogubionych, którzy kiedyś byli jakimiś wybrańcami wszyscy całowali po rękach uwielbiali koperty do kieszeni składali się dokończyć będzie nowe pokolenia kary mówi zaraz zaraz co to w ogóle jest myślenie interesuje i to zjawisko, bo jesteśmy liderem jeśli chodzi o wejście młodych z kościoła seminaria, które są już pusta z tego co słyszałem powoduje też taką wściekłość taką frustrację obrażenie się na ludzi jako nie mogą po prostu jak oni chcą jakoś to wyobrażają, że wolno nas nie słuchają i ministerstwach i osobisty interes, bo to nie jest jakieś troski to wyraz troski o siebie właśnie Ania ja tak po prostu odbieram troski czy będą wpłacać na radio czy będzie jeszcze kasa na to całe przedsięwzięcie na nasze kuria na samochody nie wiem na nasze czapki ozdoby przepraszam to może się rozpędziłem, ale ja to wysokiej kategorii to widzę to jest wspólnota strachu mamy kości współczesne katolicki rzymskokatolickich w Polsce wspólnotom strach nie chcę uogólniać wyrok naprawdę fajnych ludzi w kościele, z którymi niekoniecznie na temat kościoła sobie rozmawiam, ale jakieś wyjątki potwierdzające to reguły to jest po prostu wielki resentyment za komunizmem o paradoksie, bo złoty wiek kościoła po prostu moim zdaniem w tym w tych ostatnich czasach pewnym wymiarze oczywiście na to statut teraz się dzieje to jest to jest frustracja to jest Tesla EMP dostarczy nam pieniędzy czy ludzie dar dalej będą tacy agresywni cięcia pytają o pedofilię o nasze finanse Boże Święty to co się dzieje mecenas Artur Nowak państwa gościem bardzo serdecznie dziękuję za to spotkanie no i też będziemy na pewno jeszcze do tej rozmowy wracać ostatnio wraz z prof. Stanisławem Obirkiem Artur Nowak napisał książkę Gomorra, którą serdecznie państwu polecamy rzecz jasna no a teraz informację za moment Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILOZOFA - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA