REKLAMA

Czy wciąż warto uczyć programowania?

Człowiek 2.0
Data emisji:
2021-10-16 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
27:31 min.
Udostępnij:

O nauce programowania mówi się w Polsce od lat. Powstało wiele szkół kodowania, znalazło się też ono w programie nauczania szkół. Mimo to wciąż organizowane są wydarzenia promujące tę dziedzinę edukacji, takie jak Europejski Tydzień Kodowania. Dlaczego warto angażować młodych ludzi w zgłębianie tajników programowania? Jak wpływa to na dobrostan dzieci i młodzieży? O tym opowie Iwona Brzózka-Złotnicka.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jan Stradowski przy mikrofonie witam państwa człowiek bardzo zajmuje się dzisiaj na konkurowanie to jest temat, który w ciągu ostatnich już prawie 10 lat na antenie często się pojawia w różnych kontekstach mamy 2021 to kodowanie nadal jest tak ważny trzeba mówić o jego nauce o wspieraniu tej nauki ze mną dzisiaj studził Iwona Brzózka złotnicka prezeska stowarzyszenia cyfrowy dialog dzień dobry dzień dobre rozmawiamy tzw. europejskim tygodniu kodowania ta impreza to wydarzenie Rozwiń » trwa od dziewiątego do 24października, czyli cały czas promujemy kodowanie to nie jest także uznaliśmy, że jest fajnie wszyscy wiedzą, o co chodzi możemy zająć czymś innym, a dokładnie tak konflikt trwa od 3 od 9 lat, bo 2013 roku jego pierwsza edycja i wtedy rzeczywiście kodu Blik to trwały tydzień czasu dzisiaj mamy nawet większą większe pole rażenia tej inicjatywie trwa 2 tygodnie właśnie dlatego rzeczywiście wydawałoby się, że tyle lat mówimy o kodowaniu tyle lat mówimy o programowaniu uczeniu programowania najmłodszych lat i po co rzeczywiście nadal to jeszcze promować, szczególnie że wiemy doskonale, że dzisiaj świat i programiści już tak bardzo są potrzebni, aczkolwiek mówimy dużo częściej o tym, że za chwilę będą zastępowali ich praca w części będzie zastępowana przez przez boty przez maszyny przez roboty, ale to jest chyba ważne to jest kluczowa, że my już nie mówimy o oprogramowanie jako wpisaniu kodu nie mówimy o programowaniu w kontekście tego programu uczyć gotowania, żeby zostać programistą i żeby mieć dużo pieniędzy świetną pracę tak jeszcze czasem myślą rodzice ich dlatego oni też często są inicjatorami posyłania dzieciaków młodych ludzi młodzieży na zajęcia właśnie z programowania ale, toteż obalamy ten mit naucza programowania w kontekście w ogóle takich kompetencji przyszłości, które są kluczowe i od darcia programowania kompetencji miękkich tak naprawdę robimy krzywdę oczywiście ważne jest, żeby posiąść język programowania i wyboru tak nam, żeby rozumieć jak myśli maszyna, żeby umieć zrozumieć w ogóle świat cyfrowy, ale kluczowe jest to, żeby przez oprogramowanie faktycznie młodzi ludzie posiedli kompetencji przyszłości mówi o takich kompetencjach jak i tutaj być może właśnie jest miękka strona to miejsca to konsula, czyli mówię o kooperacji, czyli o współpracy i pracy w grupie czasem pracy w parach co wbrew pozorom w Polskiej szkole nie jest tak bardzo sektorowa, o czym nie wszyscy wiedzą mówi o czymś co jest bagatelizowana i raczej myślimy o tym, że szkoła to zabijać kreatywności mówi o komunikacji, które kluczowa kluczową kompetencją i myślę o krytycznym myśleniu analitycznym krytycznym myśleniu, które do, którego też nakłaniamy młodych ludzi, do którego namawiamy podczas uczenia programowania, więc jeżeli podejdziemy do programowania jako takiej kompetencji pozwala zrozumieć świat maszyn, a świat robotów świat cyfrowy, który bardzo skomplikowany stać się aktywnym użytkownikiem komputerów i przy okazji nabyć kompetencje cyfrowe to wydaje mi się to taka misja na całe życie z drugiej strony, kiedy patrzę teraz na to jak programowanie jest dostępna właśnie ofercie edukacyjnej to czasami mam wrażenie to jest dużo to jest w ogóle interesująca, ale bardzo takie powierzchowne, bo moi synowie nastoletni mieni na lekcjach zarówno elementy programowania moim starcie jakich strat, jakie to chyba tona na swoich koloniach w takich półkoloniach letnich, kiedy też inni właśnie zajęcia informatyczne zmieni oprócz tekst wcześniej wymienionych elementów i jeszcze okulary do wiary zmieni dług wyda oni trochę wszystkiego ślubowali, ale wszystkiego powoli tak dosyć powierzchownej siłę zostawią czy też nie pewien problem tej edukacji, która dziennie to musi być atrakcyjna musi pokazywać dzieciakom to co jest faktycznie takie dla nich bliskie i wciągająca z drugiej strony właśnie ona tak skacze tematu na temat toczy to nie jest tak, że wiemy wiemy właściwie nic o wszystkim, bo to jest Niewiem czy moi synowie nabyli tych kompetencji cyfrowych wystarczająco wiele na tym etapie, żeby właściwie rozumieć tę technologię, bo oni poznali różne aspekty leczenia rozumieją to byłbym bunt sceptyczny po prostu ja chyba obaliła takie myślenie o atrakcyjności edukacji atrakcyjności zajęć jako właśnie skakanie z aktywności aktywność jako różnorodność narzędzi, które musi po prostu dostarczyć mogą, bo faktycznie wtedy siłą rzeczy jesteśmy na powierzchownej płaszczyźnie, które się ślizgamy de facto dotykamy bardzo wielu rzeczy, ale żadnej tak naprawdę w jakim się sensownym głębokim aspekcie i myślę, że to jest istotne, że my zatraciliśmy trochę też taki jest taki społeczny, żeby właśnie mówimy o atrakcyjności zajęć to trochę wymusza na uczniów, żeby on po prostu nie ma rzeczy skakał śpiewał recytował tańczył, a to nie o to chodzi ja jestem świeżo po weekendzie szkoleniowym z nauczycielami z nauczycielami głównie informatyki i toteż taka grupa Strom pracuje staramy się otwierać głowę na nas na to, że oprogramowanie trzeba jeszcze opatrzyć innymi obszarami dziedzinami wiedzy i też umiejętnościami miękkimi, dlatego że wtedy mamy szansę utrzymać te dzieciaki w przy 1 narzędziu sprawić, żeby oni w tym narzędziu rzeczywiście po skierowali szli głębiej i rzeczywiście moglibyśmy tworzyć taki znany dydaktykę, ale też metody nauki programowania w ogóle nauki kompetencji cyfrowych Sejmu part człowiek, który w partii w latach pięćdziesiątych dotykał w ogóle tego tematu jego pierwsza i on w swoim w swoich założeniach mówił o tym, że najtrudniej jest właśnie 6 fanów do od fanów oczywistego takiego prostego poziomu właśnie ściskania się po powierzchni długość jest atrakcyjne i mamy wtedy grupa chętnych dzieciaków, a potem musimy z nimi wejść na poziom trudniejsze, w którym po prostu tracimy no oczywiście dotyczy nie tylko informatyki, ale każdej dziedziny wiedzy, że oczywiście łatwiej nam jest być na tym poziomie panu i mieć chętne dzieciaki są zadowolone z zajęć niż przejść na poziom i chęć dążenia poziom niecierpliwości poziom frustracji, która musi się pojawić muszą się pojawić po prostu procesie edukacyjnym i mam wrażenie, że trochę żeśmy zakładnikami tego rządzić nie mogą zmęczyć nie mogą się trudzić nie mogą się znów rzecz to jest konieczne do tego, żeby rzeczywiście ten poziom głęboki osiągnąć tutaj są oba te kompetencje miękkie w tym momencie ważne, bo musimy się nauczyć się oprogramowanie jest w takim dobrym na to przykładem, bo tamtejsze próbowałem z jeszcze w nocy w latach studenckich nauczyć się tego troskę i pamiętam, jakie to było frustrujące, kiedy siedziałem północną 1 algorytmem, który będzie działał i próbowałem go poprawić funkcję się udało jestem na danym znaleźć ten błąd, który zrobiłem było 700 w fakcie, ale w takiej to była taka nauka pokory także to nie wszystko wychodzi od razu nad pewnymi rzeczami trzeba popracować myślę, że to jest coś co też młodym ludziom podoba się teraz bardzo przydało i trochę boimy się tego uczyć się boimy się ich coś z tym zmierzyć, bo za chwilę ktoś pójdzie do domu i powie mamo było nudno na zajęciach mamo było nie nieciekawie i to jest też taka praca, którą musi wygrać z rodzicami, żeby powiedzieć rzeczywiście proces edukacyjne jak każdy proces ma swoje Górki i dołki one muszą wystąpić, bo rzeczywiście ten efekt był najlepszy jeśli już odwołam do poparta, bo on daje jasno też odpowiedź na to co zrobić, żeby ten Hart Fanta praca ciężka w ogóle była możliwa zakłada z góry, że tak jest faktycznie pracuje z młodymi ludźmi to widać, że w ogóle młodzież lubi ciężką pracę, że trochę mniej, bo nie przygotowujemy przygotowujemy oko do drogowców do gotowych odpowiedzi upraszczamy im życie, ale do zasady oni lubią wyzwania lubię intelektualne ciężkie zadania i warto wykorzystać i to podpowiedź, którą daje właśnie WM IT, które bardzo mocno sieci w tych w tych tematach uczenia młodych kompetencji cyfrowych to mówi róbmy takie rzeczy z nimi programujemy takie rzeczy zajmują się takimi projektami w ogóle projektami, które są bliskie ich doświadczeniom, które są bliskie życiu, które są im bliskie dla nich ważna i które w, których widzą po prostu możliwe do osiągnięcia efekt to jest ważne, że nie uczymy na słuchanie utrzyma czegoś podręcznika tylko staramy się znaleźć taki problem wśród młodych ludzi dotyczy i które możemy się zająć np. właśnie poprzez programowanie, czyli tym lekcję, którą moi chłopcy mieli dotyczące Minecrafta to pewnie był jednak dobry pomysł w sumie, bo to jest coś co jest bliskie lubią około 100 środowisko lubią w nim równe co robić nie rozumiem, że pokazanie można też zaprogramować to jest jakiś punkt wyjścia tylko właśnie pytanie jak potem dojść do tego hard fanów do tego co już jest najwyższym poziomie skomplikowania wydaje się to kwestia tylko czasu skład Majka jest świetnym przykładem tego jak potrafi zaangażować, żeby nie powiedzieć wciągnąć, ale właśnie też jest często stygmatyzowanie i no tak pejoratywnie do niego podchodzimy jako coś co jest mało poważne tak naprawdę właśnie tak jak pan powiedział można w nim uczyć programowania co więcej osadzając młodych ludzi w tym akurat narzędziu zostawiających tam dajemy szansę na to, żeby rzeczywiście realizowali, żeby zdobywali kolejne moce i byli w stanie zrobić więcej i ta motywacja do tego, żeby trochę taka oparta na rywali jacy innym modelu jest bardzo silna, jeżeli damy im czas mamy tutaj doświadczenie w tym właśnie w tym Majka w nowym programowaniu, jeżeli damy im czas damy im więcej więcej tej przestrzeni to się okazuje, że zostają tam zaczynają tworzyć projekty tu ktoś jest oczywiście bardzo ważna jest mu jest ten aspekt ludzki osoby prowadzącej to też musi być ktoś, kto i datę wolność poszerzy możliwości poszerza Horyzonty dużo swobody działania Wołek o tym walczymy żeby, żeby ci młodzi ludzie mieli swobodę działania, żeby kraty niż w myśl Innowacyjna własne rozwiązania to jest kluczowe, jeżeli tu będziemy ich zatrzymywać będziemy tu i blokować Noto odejdą to jest normalne też byśmy uciekali w cudzysłowie składki to jeszcze wróćmy na chwilę do europejskiego tygodnia kodowania Tosia powiedzieliśmy wcześniej 2 tygodni notowania to jest impreza popularyzuje, czyli na, które od relacji z tego rogu ma ograniczony czas trwania zwać nastawiona właśnie na ten van czy jednak już, chyba że na ten Hartmana tym wspominam nie będę ukrywać, że przede wszystkim na fan, bo to staramy się w tym momencie w tej chwili w tym czasie 2 tygodni po prostu jak najwięcej osób zachęcić do tego, żeby rozpoczęły naukę programowania, żeby w ogóle tym zainteresowało, żeby wobec utknęły tego tematu, bo okazuje się, że bardzo wiele osób które, owszem, już słyszała jeszcze nawet nie miał możliwości tego zrobić, a my go też towarzyszy nie robimy taki projekt centrum mistrzostwa informatycznego, czyli projekt, którym przychodzą głównie osoby, które są już mocno zaawansowane są to szkoła informatyczny tam też są osoby, które są matematykami, czyli algorytm Mika godzin myślenie im bardzo bliskie, a nawet programować proklamowały no to taki moment rzeczywiście fani kopanej najważniejsze, ale od od kilku lat też już w Polsce o to walczymy żeby, żeby ten czas właśnie kod Wika wykorzysta dla osób już są zaawansowane, który już coś robiła, czyli staramy się dawać im też takie wydarzenia takie eventy takie spotkania, które są na wyższym poziomie i dotykają bardziej zaawansowanych rzeczy takie też właśnie są w programie chodnika jak rozumiem nie ogranicza się to tylko do oferty dla młodych użytkowników dla dzieci dla młodzieży mogących przyjść osoby w wieku w zasadzie dowolnym zdecydowanie tak i w ogóle taki aspekt nazwijmy go międzypokoleniowe, ale po dotykania też tych targetu ów starszy takich nazwijmy, ale również seniorów no to jest coś co też za ważne i dostaje dużo radości zarówno tym młodszym, którzy z starszymi spotykają, czyli jaką, które wprowadzają rodziców swoich świateł hamowania czy to wnucząt, którzy wprowadzają swoje babcie dziadków świat programowania no to jest taka fajna też inicjatywa społeczna, którą możemy tak możemy nazwać 500 są ważne ważne jest byśmy technologie oswajali ważne, żebyśmy ją rozumieli, dlaczego to rozumienie technologii takie kluczowe jak to wpływa na dobrostan o tym porozmawiamy za moment w drugiej części audycji ponownie Jan Stradowski przy mikrofonie ze mną studio wciąż i Iwona Brzózka złotnicka prezeska stowarzyszenia cyfrowy dialog witam ponownie dzień dobre rozmawiamy w czasie europejskiego tygodnia kodowania, który kończy się 24października, jeżeli będą państwo poszukiwali informacji w internecie na ten temat pewnie z łatwością państwo wiedzą co jest ciekawego w pobliżu jakich jeszcze imprez można skorzystać ze szkoleń kursów, a my wracamy do tematu właściwie poczułam oprogramowanie wcześniej pani powiedziała, żeby zrozumieć technologię tylko pytanie brzmi i to też sobie pytanie też wielu rodziców np. daje w tym skomplikowanym mów świecie, jaki teraz mamy w tym szybko zmieniającym się tego będzie technologicznym to jest w ogóle możliwe, żebyśmy rozumieli jak działa ta technologia, którą coraz częściej traktujemy jak taką magię magiczną skrzynkę, która coś zrobić, aby właściwie wnikamy po co jak bo to by się tym przejmował wydaje się, że musimy ją próbować zrozumieć to nie jest łatwa to też nie jest łatwa dla nas dorosłych nawet dla osób zajmują się tematem zrozumienie tego od tych bardzo skomplikowanych zagadnień jest szalenie trudne, ale nią musimy ten wysiłek podejmować podejmować wysiłek dla siebie samemu próbować się skonfrontować z tą wiedzą posiąść ją trochę ją zgłębić naturę nagle jesteśmy w stanie wszystkiego nie jesteśmy w stanie oczywiście i absolutnie musimy rozmawiać o tym z młodymi ludźmi to jest możliwe oni są tego ciekawi są też oczywiście bombardowani bardzo wieloma informacjami z tego świata cyfrowego dla nas jest bardzo ważna to, żeby rzeczywiście stawiać na taką aktywność w tym w tym świecie cyfrowym, żeby ci ludzie chcieli być twórcami, żeby chcieli być no aktywnymi użytkownikami, a nie tylko biernymi odbiorcami treści mające już tak mocno ogólnie i dużym skrócie myślałem, żeby nie byli tylko królowa oczami tego ekranu tylko faktycznie byli w stanie też aktywnie w tym świecie uczestniczyć to jest bardzo ważne ta aktywność też pozwala im, a lepiej rozumieć to staż dla lat dlatego też uczą programowania jak ktoś dotknie tego i tworzenia od środka od tej kuchni to lepiej rozumie ten światek kwestie bezpieczeństwa są dla niego dużo bardziej zrozumiała zrozumiały i też dużo większą wiedzę na ten temat, więc to też jest bardzo ważne, ale też oczywiście rozmawiamy z młodymi ludźmi trochę żyjemy w takim świecie radykalnych zachowań, jeżeli czegoś nie rozumiem, jeżeli co przeszkadza to po prostu usuwam Niemierza jestem w takim sensie, że w tym ograniczyć nie wiem z minimalizowanie, acz tylko np. po prostu usuwa tak jest np. z nastolatkami, którzy mają kłopot ze aplikacjami w swoich smartfonach, które nie popularne zwane słyszeli dniami, ale nie czasami, które wysyłają miliony powiadomień, które dzisiaj po prostu nie radzą bardzo często taka radykalna decyzja tych młodych ludzi jest usunięcie tych aplikacji na i oczywiście to jest jakieś rozwiązanie nie tylko my wiemy doskonale, że to jest takie rozwiązanie raczej nie uczące tylko o właśnie uczący dobrego nawet tak naprawdę nie, ucząc ograniczenia siebie sama nie uczący się takiej samodyscypliny tego też chcemy chcemy uczyć młodych ludzi w tej sieci w tym internecie, bo jedno aplikacja usuną, ale kolejne na nich czekają i chodzi o to, żeby rzeczywiście mieć świadomość i próbować sam musi je dyscyplinować, tym bardziej że chyba też myślę wszystkim nam niedawne awaria Facebooka udowodniły dosyć znacząco no musimy niekiedy mieć kontakt ze światem było bez tego co już teraz mamy bez komplikacji czasem jest ciężko prowadzić takie standardowe czynności jak nauka jak praca, więc chyba wszyscy się w analizie to jednak trzeba jakoś oswoić, bo bez tego jest trudniej chyba też pandemia nas tego nauczyła rzeczywiście awaria Facebooka była takim takim chwilowym ze stanowieniem, ale no to pandemia z nią bardzo wielu nauczycieli, którzy nie aż tak intensywnie tak to powiem korzystała z narzędzi internetowych wcześniej no podczas pandemii, gdy musiał prowadzić lekcje online nowe narzędzia były potrzebne nagle zobaczyła, że nie ma wyjścia po prostu musi tego nauczyć mówi to opanować muszę z tym z tym coś do moich uczniów, a różnie sobie z tym wszyscy poradzili, ale nie powiem, że jakoś bardzo źle jednak byli też tacy, którzy byli na tyle otwarci, że poprosi tych młodych ludzi o to żeby, żeby w tym wsparli i takie sytuacje, w których rzeczywiście uczciwe wspierali nauczycieli w prowadzeniu dokona nowych akcji też są też są faktem i myślę, że warto o tym pamiętać no wydaje mi się jak pan powiedział no my od tego nie uciekniemy to znaczy to jest nasz świat nie będzie się zmniejsza oparta na obecność cyfrowego w naszym życiu żyjemy w świecie cyfrowym widzą to nie będzie mniej będzie tylko łącznie więcej no, a więc musimy też próbować sobie to życie w tym świecie cyfrowym ułożyć i znać takie swoje ścieżki swoją odpowiedź na pytanie jak w nim funkcjonować i właśnie w związku z pandemią w związku z tym sobie nie uszkodziły też takie przemyślenia trochę niepokojące, bo oczywiście wszyscy byli rzuceni na głęboką wodę wszyscy musieli jakoś oswoić także nauczyciele, ale zabrakło właśnie gdzieś tam poddał tej takiej cyfrowej higieny takiego namysłu nad tym jak teraz, jakie funkcjonują, jakim to ułatwić im wytłumaczyć właśnie z tą technologią cena została tak mocno obecna w jej życiu jak sobie radzić na każdy robił po swojemu oczywiście, ale trochę zabrakło tej, jakiej roli szkoły, która zamiast skupiać się na materiale bieżącym właśnie powinna zrobić krok wstecz i powiedzieć o tej najpierw oswoić, bo swoją medialną wieść o tym jak z tego mogą korzystać zdrową dopiero potem zabieramy się za matematykę biologię historię czy cokolwiek innego mamy taką tendencję do mówienia zawsze od tym, że nie mamy na to czasu aha i no to jest zawsze takie pytanie czy niema czasu na zajęcia z najważniejszymi rzeczami no bo to jest dokładnie dokładnie najważniejsza rzecz zresztą proszę zobaczyć, że ten początek pandemii to było na tyle duże zaskoczenie, że często jeszcze wszyscy myśleli, że za chwilę wrócimy, więc też elekcji najmować na początku nie odbywały potem już wiedzieliśmy, że sytuacja się przez długi czas nie zmieni związku z tym było wielkie hurra i tych lekcji i elekcje było takie mocno ekspansywna i dopiero końcówka końcówka tego roku szkolnego poprzedniego to był taki moment, w którym zaczęliśmy tak bardzo głośno też w mediach mówić o tym, że uczniowie, którzy wrócą one będą potem ani tak emocjonalnej będą pod organizm, a tymczasem psychicznie w związku z tym trzeba się tą ich psychiką tym ich dobrostanem to tym ich samopoczuciem po prostu zająć różnie to było różne metody mamy na to, żeby się zająć właśnie tym stad dobrym samopoczuciem uczniów jedni będą twierdzić, iż to jest właśnie nadrobienie zaległości, bo to im komfort tego, że właśnie z niczym nie zalegają co oczywiście czujemy, że jest, że jest nieprawdą ci młodzi ludzie po po pierwsze, potrzebują odnowić relacje potrzebują kontaktów takich realnych i o tym bardzo głośno mówią też teraz spotykam z młodymi ludźmi, którzy no widać jak bardzo są głodni tego towarzyskiego życia w takim wymiarze pełnym wymiarze na wagę stacjonarnym po tej pandemii to już też taką narrację mamy stacjonarne online nową hybrydową, więc to też dla nich bardzo ważne szkoła rzeczywiście zazwyczaj lubi mówić na to nie ma czasu, bo i tutaj oczywiście wiemy są argumenty posła programować do zrealizowania jest program, ale zawsze inwestycja to znaczy nie da się z programem, jeżeli wiemy, że ktoś nie do końca chyba jest dobrej kondycji psychicznej czas i fizycznej, żeby w ogóle ten program moc przyswoić, żeby móc go odebrać z drugiej strony też się wydaje już dziś powszechne takie podejście tata cyfrowa higiena to jak radzić sobie z tymi aplikacjami ze smartfonami komputerami z połączeniami zdolnymi trochę to co na tych ostatecznych trochę starszych uczniów nastolatków NATO na zasadzie obrońcami tytułu są w stanie ogarnąć by lepiej rozumieją niż my wnosimy coś nie wtrącać to się samo odrobiną po co im dawać jakieś narzędzia do ręki składaniu zasadzie lepiej i dużo się zajmują niż my, więc zostawmy na boku samo deklaruje tak mamy w ogóle tendencji do myślenia o tym, że młodzi ludzie w tym świecie cyfrowym są już teraz coraz mniej tego używać cyfrowymi tubylcami, ale to nie jest prawda oni rzeczywiście są bardzo sprawni technicznie, ale właśnie z tym rozumieniem, które kluczowa no mają spore spore problemy i potrzebują naszych przewodników i nas dorosłych to nie jest tak, że musimy z kolei być technologicznymi tutaj starymi wyjadacza ami tylko potrzebujemy z nimi o tym rozmawiać rozmawiamy to po pierwsze, odniesie dowiadujemy jak oni ten świat rozumieją czym mają kłopoty bardzo wielu dorosłych ludzi tego nie wiem po nie pyta tych młodych ludzi zadowalamy się temu odpowiedział jak było w szkole dobrze jak powie młody uczeń dobrze to zostawiamy go w spokoju WI on też ma taką strategię, że w takim razie to nie narzeka nie będzie mówił coś było nie tak, bo to znaczy, że będzie za chwilę przepytywany na i będzie doczekamy nie zawsze to jest coś co co raduje w związku z tym ta strategia nie mówienia nie rozmawiania dzielenia się tym, a z drugiej strony z nas ze strony nas dorosłych nie pytania nie dopytywanie nie drążenia tematu znów nie nie wchodzenia w głąb no przynosi takie opłakane skutki widzimy, jakie są, jakie są badania, jakie są statystyki jeśli chodzi o stany depresyjne młodych ludzi już nie będę mówić o próbach samobójczych czy samobójstwa, ale też nie bierze z nich warto się bierze właśnie z tego, że gdzieś zatracamy TUE umiejętność rozmawiania rozpoczynania rozmowy kontynuowania rozmowy wracanie do rozmów to jest po prostu kluczowe co, o co ci młodzi ludzie potrzebują i to nie tylko w takich sferze emocjonalnej wypowiedzi o emocjach, ale w każdej sferze w każdej dziedzinie, bo to po prostu jest nasze wspólne życie po prostu funkcjonujemy w tym świecie potrzebuję rozdać wszystkim można tak powiedzieć myślę też część rodziców widzieli taką łatwą pozornie ścieżkę cyfrowa higiena to sposób oznaczenie czasu, które dziecko rozpędza się z elektroniką znaczenie jakiś tam treściowo łączenie filtrów treści niepożądanych jak takie zakazy czy regulacje wprowadzić właściwie już jest wszystko z głowy można w tym nie przyjmować to też nie jest dobre podejście ja prowadzę zajęcia dla rodziców to wyświetla taki slajd, na którym pojawi się znak zapytania i mówi im państwa za chwilę pokaże najlepszą aplikację do kontroli rodzicielskiej do pilnowania uczniów no i pytam czy wiedzą jak to będzie aplikacja no zachwieje pokazuje to jest aplikacja pokazuje symbol mózgu, bo dokładnie o to chodzi, że żadna aplikacja żadna kontrola rodzicielska żadne filtry nie zrobią tyle i nie pomogą nam Che w taki sposób jak rozmowa jak refleksja przemyślenia no jak kontakt relacja z młodym człowiekiem to jest kluczowe i jeżeli sobie z tego nie znamy sprawę będziemy się rzeczywiście posiłkować najprostszymi metodami, które często dużo więcej krzywdy, bo niszczą zaufanie niszczą, a pomiędzy rodzicem, a młodym człowiekiem właśnie niszczą tę więź, która mogła mogłaby tak naprawdę skutkować tym, że młody człowiek będzie miał problem Przyjdź do nas tylko raczej właśnie zadowalać młody człowiek takim chyba takim modelem rozmowy w tłumie powie, że jest dobrze Nikoś nie będzie nic pytał, więc idzie tą stronę, bo to jest po prostu łatwiejsza no to jest no główna droga nie chcemy, żeby te rzeczy jak było dlatego szkolimy rodziców stać z takich tematów mówimy o tym, żeby się, że muszą że, że muszą też przełamać, że muszą też odejść od tych najprostszych modeli i jeżeli już nawet korzystamy z tych narzędzi, które rzeczywiście rynek nam proponuje też ćwiczą stek blokad to róbmy to świadomie powiedzmy o tym dziecku powiedzmy, że taką blokadę zakładamy umówmy się na to, że ona czemuś służy powiedz, czego ona służy niech to będzie umowa z 2 stron wiem, że takie nowoczesne podejście one strony czysto ludzkie ona jest absolutnie partnerskie no traktuje młodego człowieka dziecko jako podmiot i chcemy, żeby tak było w telefonie jest pamiętać o tym, że pewne rzeczy warto robić zabić wspólnie z dzieckiem nawet jeden z początku dają jakieś dziwne niezrozumiałe zaręczam państwu wspólne granie z dzieckiem Minecrafta może być też ciekawą przygodą musi nagle okazuje, jakie ukryte czy też niespodziewane talenty takie dziecko posiada są tego doświadczyłem i państwu czas polecam, bo choćby dlatego byśmy wiedzieli właśnie po tym co te dzieciaki w tych komputerach robią i na czym spędzają tyle czasu i mówimy dzieciakom i mówimy dzieciakom co robimy w tym internecie, bo o samo to, że on myślał, że tata tylko gra marsz przez telefon to jest to pokazuje czas tak właśnie odpowiadają dzieciaki na pytanie co robi tata zrobi ma w internecie to jest taka po po powierzchowne wiedza, która pokazuje jak mało u nas wiedzą przecież my też jesteśmy już mocno zaawansowani tak to technologia pokazujemy im fajny dobry przykład bądź wzorami dla tych naszych młodych młodych obywateli, ale też nie oni będą wzorami dla nas tak jak pan powiedział interakcje podstawą kluczem do tego, żeby to nasza cyfrowa przyszłość była po prostu lepsza mamy wówczas było się Iwona Brzózka złotnicka prezeska stowarzyszenia cyfrowy dialog dziękuję bardzo, dziękuję zapraszamy w sobotę mówił Jan Stradowski do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA