REKLAMA

Czy da się powstrzymać negatywne myśli? O książce "Burza w twojej głowie"

Dobrostan
Data emisji:
2021-10-16 22:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
51:34 min.
Udostępnij:

O książce "Burza w twojej głowie" Davida Clarka wydanej przez wydawnictwo Gwp Profesjonalne oraz o tym czym jest terapia poznawczo-behawioralna i jak radzić sobie z powracającymi negatywnymi myślami mówi Ewa Pragłowska, specjalistka psychologii klinicznej, psychoterapeutka i superwizorka psychoterapii poznawczo behawioralnej, dyrektorka Kliniki Poznawczo-Behawioralnej na Uniwersytecie SWPS.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przy mikrofonie Zuzanna Piechowicz to jest audycja dobrostan, a moim gościem jest dzisiaj dr Ewa Radłowska dobry wieczór pani doktor dobry wieczór pani dobry wieczór państwu specjalistka psychologii klinicznej psychoterapeutka i superwizora psychoterapii poznawczo behawioralnej współ kierownik czka szkoły psychoterapii poznawczo behawioralnej na Uniwersytecie SWPS oraz dyrektorka kliniki terapii poznawczo behawioralnej również na Uniwersytecie SWPS więc, zanim Rozwiń » przejdziemy do naszej dzisiejszej naszego dzisiejszego bohatera z nowel bohaterki, bo będziemy rozmawiać o książce burza w twojej głowie Davida Clarka chciałbym zapytać, bo klinika terapii poznawczo behawioralnej Uniwersytetu SWPS to jest nowy twór tak jest to miejsce które, który ma troszeczkę więcej niż rok powstało z inicjatywy rektora Uniwersytetu SWPS ponieważ, ponieważ chciałby tak odczytuję intencje rektora, aby uczelnia, która kształci psychologów i stwarza możliwość również kształcenia się psychoterapii poznawczo behawioralnej promowała naukowe podejście do metod leczenia opartych na wiedzy psychologicznej tutaj jak pani redaktor słyszeli państwo ja już odeszła od słowa poznawczo behawioralna, ale bardziej używałem słowa metodach psychologicznych, których skuteczność w pomaganiu i leczeniu zaburzeń emocjonalnych została potwierdzona badaniami naukowymi i klinika pod została otwarta można powiedzieć wirtualnie w kwietniu 2019 dziewiętnastego roku roku pandemii i to było przed nami ważne pytanie nie jestem jedyną osobą, która tą kliniką spółki kieruje jest również pani dr Agnieszka popie i pani Dominika Kasperek która, która też sprawuje taką piecze zarządzającą co mamy robić, ale potrzeby zaczęły być znaczne pojawił się wirus to on sprawił, że wiemy osób gorzej radziło sobie w tej sytuacji permanentnego zagrożenia wrogim taki mało identyfikowany i klinika działa od kwietnia działa w zasadzie online co ma pewien plus, dlatego że dostępność terapeutów dla pacjentów, którzy mieszkają maleńkich miastach wsiach Polski zwiększyła się i nazwa tej kliniki mówi o tym, że jest tam prowadzona terapia oparta na 2 na na pewnej metodologii sprawdzonej badawcze i właśnie terapia poznawczo behawioralna jest też dzisiejszą bohaterką David Clark jest czy autor książki jest pani kolegom po fachu, bo też psychoterapeuta poznawczo behawioralny tych nurtów psychoterapii bardzo dużo my często wobec dobra terapia jesteśmy od państwa dostajemy pytania właściwie, jaki nurt psychoterapii wybrać się kierować Psycho dynamiczna mamy psychoanalizę jeszcze w tych nurtach pojawia się jakieś hasła Gestalt pojawia się terapia schematów i tak właściwie moglibyśmy tutaj wymieniać, więc chciałabym, żeby na początku zapytać panią właściwie czymś wyróżnia terapia poznawczo behawioralna czy jest np. jakieś problemy wyzwania życiowe, które są, dla których ta traw jest predestynowana czy np. czy czytaj także z każdym problemem można się zgłosić to właśnie tego typu terapeuty bardzo dziękuję pani redaktor za to pytanie pewnie to jest pytanie na na osobne spotkanie każdy z nurtu, który pani była uprzejma wymienić prawdopodobnie by mówił, że to to jego wydajność jest tą najlepszą ja jestem w podobnej roli, ale stoi za mną pewien argument, kiedy powiem, że wybrałam również tą działalność jako obszar swojej pracy terapeutycznej superwizora ski i i badawczej, dlatego że jest to nurt, który powiem tak być może nie jest najlepszy ze wszystkich nie można powiedzieć, że jest najlepszy i działa w 100% wszystkich osób jego skuteczność takiej tak nie możemy określić, ale możemy powiedzieć, że jest to nurt, który ma najwięcej badań dotyczących weryfikacji czy metody w nim stosowane są skuteczne, jeżeli są skuteczne są włączane do pewnych są włączane do metod metod terapii określonych zaburzeń terapia poznawczo behawioralna, bo może paść takie pytanie to jak nie jest tak bardzo skuteczna to jaka jest, jaka jest skuteczność my szacujemy globalnie globalnie skuteczność tej terapii na około 80% też dali taki szklany sufit, który sprawia, że również zadajemy sobie pytanie w tej terapii co zrobić, aby pomóc w tym 20% terapii, ale też skuteczność, którą charakteryzują inne metody pomagania osobom farmakoterapia myślę, że dziedziny takie jak interna stąd odróżnienie tej modalności od innych cechuje bardzo duże oparcie na empirii czyli, jeżeli zapraszamy osoby do terapii to terapeuta oczekujemy, że ma pewność, że stosuje metodę, która została zweryfikowana empirycznie dopuszcza także na razie powiem tyle z i w ogóle źródło twórca tej tego tego nurtu psychoterapii to był psychiatrą, który właśnie chciał udowodnić swoim kolegom koleżankom lekarzu pewnie wtedy głównie kolegą że, że to jest psychoterapia jest czymś co działo to znaczy próbował to po prostu usystematyzować naukową tak Aaron Beck przypadkowo trafił do do psychiatrii i był wykształcony, bo taka wtedy była obowiązująca teoria funkcjonowania osoby jako psychoanalityczne i on szukał u pacjentów z depresją agresji zwróconej przeciwko sobie tak też wyjaśniano próby samobójcze, które w tej populacji pacjentów są szacunki są jedną z najwyższych no i słuchał uważnie pacjentów i okazało się, że tej agresji i nie słyszał nie znalazł, ale to co odkrył to, że trochę pacjenci depresyjnie powtarzają pewne przekonania dotyczące siebie świata siebie świata ludzi i co najważniejsze przyszłości tych w tej narracji pacjentów o przyszłości z wiadomo jej nie ma ona będzie powtórką z nieudanej przyszłości i na co zwrócił uwagę na to co mówią, jakie przekonania na temat szeroko rozumianego życia, ale przez w przyszłości mają pacjenci dodam, że te badania wiemy już, że osoby, które nim, jakby uważają, że nie ma przyszłości przyszłości dla nich czasie przyszłości i współwystępuje depresja to są szczególne osoby, na które musimy liczyć z tym, że samobójstwa strategii rozwiązania tego problemu może być przez nie brana pod uwagę też to nie proszę pani doktor jeszcze wszystko z Unii my to to jest zasługa stworzenie tego modelu przez pana prof. Aarona Becka i myślę, że ten model on jego założenia były na tyle eleganckie, że jest słowa i na tym my spójne, że model zmienia się ewoluuje, ale jego podstawowe założenia potwierdzone również empirycznie wskazują na to że, że ten model jest tu jest dobrym sposobem konceptualizm racji użyję tego słowa problemów pacjentów z jakimi oni do nas się zwracają bardzo żałuje i środowisko nie tylko w Polsce uważa, że Aaron Beck powinien być wyróżniony dobiega 100 lat nagrodą Nobla, ponieważ jego była aplikacji podobno był składany wniosek trzykrotnie do komitetu Noblowskiego miał uzasadnienie koncepcja, którą stworzył i metoda leczenia metodami psychologicznymi, czyli terapia poznawczo behawioralna pomogła nie zawaham się użyć milionom ludzi na świecie i dlatego myślę, że nagroda Nobla należałaby musi, a mamy niewielu noblistów psychologów mamy Daniela Kane ma na nagroda Nobla w dziedzinie ekonomii tez autor bardzo ciekawej książki pułapki myślenia bardzo państwu książkę poleca drugą no bliską psycholożką jest Olga Tokarczuk w dziedzinie literatury, więc tak powiem prawdę nie ma nie ma wielu no to dość trudno uznać, że literatura też ma coś sobie czasami przez psychologa, więc tego chciał umniejszać, więc niewielu mamy tych psychologicznych noblistów przydałby nam się kolejny pewnie dziedzinie medycyny fizjologii mógłby pan prof. Beck zostać wyróżnione, ale też powiedziała pani od tych w myślach negatywnych myślach, a tym myśleniu o przyszłości właśnie w takich ciemnych barwach ta prowadzi bardzo prosto do do tego, o czym pisze David Clark, bo o swej książce burza twojej głowie jest książka tylko dodam wydana przez gdańskie wydawnictwo psychologiczne, a autorką przekładu na język Polski tej książki Anna Sawicka Krapkowice zawsze będę tutaj mówić o autorach przekładów tłumacza tłumaczkę, bo to dziedzinie możemy po polsku czytać książki to jest bardzo trudna i wymagająca praca on mówi o tym pisze o tym jak poradzić sobie z nawracającymi negatywnymi myślami jak myślę, że mówię nawracające negatywne myśli to część naszych słuchaczy słuchaczek mówi o mnie to będą mówić o siłę pozytywnego myślenia to ja może to nie dla mnie, ale nie do końca chodzi o nie to nie do końca o to chodzi i Aaron Beck skupił się na treści przekonań jak ja myślę o przyszłość to co jest kluczowe w depresji, ale co pani redaktor była też uprzejma zauważyć na wstępie są terapia poznawcza ewoluuje powstają różne bym chciała powiedzieć nurty odmiany, ale też ciągle ten sam pień drzewa to mogliśmy żeście do tego wrócimy i badania wskazują na to, że ja mogę mieć negatywne myśli być takim kłapouchy życiowym źle wiedzieć, że ja wiem jak będzie na pewno nie zdarzy się nic dobrego szczególnie moim własnym życiu, a mimo to nie rozwinąć depresji powstało pytanie co sprawia, że to przekonanie zaczyna tak bardzo ważyć na życiu i cenicie czynić trudny do udźwignięcia przez osoby, które doświadczają depresji i tym procesem jest iluminacja ten proces to jest mówiąc bardzo potocznie rozpamiętywanie tego co było i co sprawiło, że dziś czuje się tak jak się czuje stąd to nie jest sile pozytywnego myślenia, ale o procesie od treści do procesu byśmy powiedzieli terapia poznawcza przeszła skupiła się na tym, że sama zmiana treści przekonania jest niewystarczająca, żeby pomóc pacjentowi z depresją, że to co podtrzymuje nawet jeśli uda nam się zmienić przekonanie na takie, że nie wie jak będzie moje życie może dlatego warto jest żyć, żeby zobaczyć i z jedną z prawdą, że zawsze będą to wydarzenia negatywne, ale to nie zmieni samopoczucia pacjenta, który jest uwikłany w na wracającą myśl o tym dlaczego dlaczego tak było i co ja mam zrobić, żeby tak nie było ale jakby eliminacje oznacza, że moje myślenie jest osadzone w przeszłości tam szukam wyjaśnienia dla teraźniejszości, ale tak naprawdę kieruje się do ku przyszłości co zrobić, żeby moja przyszłość była inna niż całe moje nieudane mojej ocenie życie i powstaje tutaj pytanie pierwsze jak terminacji zatrzymać pkt 2 co sprawić żebym, żebym również trochę przeformułować moje przekonanie ja planować swoje życie, żeby uniknąć w przyszłości błędów pomyłek chcemy terapii wyposażyć pacjenta w umiejętność i przede wszystkim przekonanie o własnej skuteczności, które brzmiało, a życie pełne niewiadomych, ale nawet, jeżeli pojawi się coś trudnego w moim życiu to będę umiał sobie z tym poradzić choćby, prosząc innych o pomoc to bardzo ważny przekonanie, że nie jestem sam świecie są inni, którzy mogą pomóc nawet wtedy, kiedy depresji depresja czy taka czarna samotna wyspa wulkaniczna, której nie ma nic i ogromne poczucie umów osób doświadczają depresji, że sam jestem sobie winien, że ma żyć tak wygląda i nie wyglądałoby tak, gdybym w przyszłości uniknąć błędów, które popełniłem inaczej podjął decyzje życiowe i iluminacja jest proces, który on jest Doda racjonalny on jest brzmi to może paradoksalnie, ale pacjent podejmuje ten proces po to, żeby sobie pomóc uniknąć w przyszłości stąd on on doprowadzony może powiedzieć do perfekcji sprawia, że bardzo trudno pacjentowi go przerwać zacząć przekierować swoją uwagę na trochę inne tory spostrzegania rzeczywistości myślenia o przyszłość to, jeżeli Rubina Asia czy to rozpamiętywanie jest procesem racjonalnym, a psychoterapii chcę się wyspa jest racjonalne ego pani doktor rozumiem, że w tym procesie psychoterapii pani wyciąga swoich pacjentów proces racjonalnego nieracjonalnego bardzo pani redaktor zadała pytanie użyję słowa przewrotnie i chciałabym w takim razie powrócić, że ten proces jest podejmowany przez pacjenta w dobrej wierze i on jest racjonalne wtedy każdy z nas zastanawia się mamy takie momenty, kiedy wracamy do przyszłości przyszłości, aby znaleźć jak najlepszy sposób na to jak będzie nasze życie wyglądało w przyszłość i poświęcamy temu czasem kilka chwil z naszego życia i to jest racjonalne osąd doświadczenia przyszłego i czytam jest coś takiego co możemy pomóc w przyszłości, gdyby ona nie była do końca taka jak ja bym chciała i to jest racjonalne nieracjonalność można powiedzieć albo użyła słowa, bo nieracjonalność było to słowo używane przez Alberta Ellisa innego ojca terapii poznawczo behawioralny nie ustalono, który był pierwszy myślę, że działali jedno czasowo, ale bez powiedziałby adaptacyjny ten proces doprowadzony do perfekcji, a ta strategia poznawcza jak również to, że jakimś momencie bardzo pacjentowi trudno jest ją porzucić jest już nie adaptacyjne, czyli terapii my nie pozbawia pacjenta umiejętności powrotu do przyszłości szukania tam pewnych w tych doświadczeniach wyzwań ku przyszłości, ale chcemy ten proces zatrzymać, żeby pacjent miał nad nim kontrolę, żeby to nie pochłaniały jego energii uwagi i było użyć słowa nie produktywne to jest jałowy bieg silnik pracuje, ale samochód jedzie, kiedy Rubinu jemy jak pani mówi o metaforze samochodowej to ja wykorzystam tutaj metafora stoi pusta mamy haka w audycji dobra terapia on mówi o tym tak jak jedziemy samochodem to otrzyma do tych, żeby wiedzieć co się z nami dzieje czy nas ktoś nie wiedzą czy tam nie płonie pożar albo nie spada coś ciężarówki spada już do tyłu oraz bez czarów przepraszam państwa, ale coś jest ona patrzyła tylne lusterka mamy aż 3, które sprawdzają cóż jest ale, żeby zobaczyć tylko lusterka to jesteśmy w stanie prowadzić tego samochodu bezpiecznie, bo nie widzimy co przed nami przepiękna metafora przepiękna, która dokładnie ilustruje to ocena czy musiałam powiedzieć prawdę mówiąc o nominację, posługując się tą metaforą to jest można powiedzieć luz samochodzie dodawanie gazu coraz więcej więcej i patrzenie tylne lusterko i terapii będziemy pracować nad tym, żeby pacjent zechciał czasem patrzymy, ale krótko co się dzieje w środku samochodu bardzo krótko my chcielibyśmy terapii, aby pacjent zmienił strategię prowadzenia samochodu i patrzą w tym lusterko tylko tyle ile jest to potrzebne dla bezpiecznej jazdy to, o czym mówiłam czasem wyciąga podsumowywał to co do tej pory zrobił również błędami, ale też konstruktywne, ale miał przed sobą przyszłość która, która jest niewiadoma i NATO niema niema psychoterapii znamy przyszłości, ale możemy mieć to, o czym też powiedziałam pewne umiejętności tak jak dobry kierowca, trzymając się tej metafory, że kiedy jadą zobaczymy pierwszego rowerzystę zwierzę, które przebiega nam z lasu drogę będziemy mieli umiejętności, aby poradzić sobie z tą przeszkodą, która pojawiła się nagle jak ktoś robi co proponuje David Clark co pani proponuje swoim pacjentom, żeby właśnie przeszłość była częścią doświadczenia nie całą treścią życia jeśli pani redaktor słuchacze zaakceptują to to powiem, że przede wszystkim odsyłam do tych wspaniałych do tej wspaniałej książki, gdzie gdzie, gdzie nie chciałbym uniknąć streszczenia tego co tam jest napisane bardzo dobrym językiem tutaj ukłony dla tłumaczki bardzo przystępnie jest to książka, która przeprowadzi osoby, które chciałby zobaczyć na czym polega bardzo uważnie i dobrze przez ten proces, ale na pytanie pani redaktor powiem, że w terapii zaczynamy od Poznania przekonań pacjenta następnie pytania pytanie czy tak jak myśli o przyszłości, trzymając się ruch widać misji czy to pomaga czy nie, żeby zechciał się przyjrzeć temu procesowi także są specjalne materiały dużo notujemy dużo piszemy dużo dużo skanujemy terapii poznawczo behawioralnej czy ta strategia, którą podjął jest skuteczna czy zmieniła jego życie na lepsze, bo każdy z nas chce żyć lepiej następnie proponowana jest to dziś od razu trenowane są sposoby nazwijmy je ćwiczenia z monitorowaniem tego czy te ćwiczenia przynoszą pożądany efekt razem z pacjentem opracowujemy jest taka narodu narada sztabowa terapii poznawczej empiryzm oparty na współpracy bardzo współpracujemy z pacjentem i nad tym co co uważa, że pomoc pomogło, a co w jego ocenie nie jest do końca skuteczne pacjent jest ekspertem od siebie nie terapeuta jest ekspertem od pacjenta pacjent jest ekspertem i często są w tej terapii podsumowania planowania pewnych też eksperymentów sprawdzenie czy na świat inny sposób myślenia jest bardziej skuteczny bardziej służy mojemu życiu my również w tej terapii ordynacji, ale nie tylko jest bardzo dużo Psycho edukacji, dlatego że terapia jest metodą, której trapy te można nauczyć i również pacjenta możemy nauczyć metod, które umie terapeuta jest to wiedza ta 1 jest wiedza jest zwykła pacjent może zostać nauczony tych metod, które stosuje terapeuta, dlaczego dlatego, że terapia kiedyś skończy i chcemy, żeby pacjent umiał tak jak dobrze nauczony kierowca, trzymając się tej metafory, kiedy nie ma obok niego instruktora umiał sobie poradzić wtedy, kiedy spadnie w poślizg mimo, że ma ABS w samochodzie, żeby wiedział, że do jakiegoś momentu również on ma wpływ na to, żeby wyprowadzić samochód na prostą nie wiem czy jest odpowiedź na pytania pani redaktor, ale tak by to wyglądało to jeszcze trzymamy się tej metafory samochodowej to, że zostaje nauczony prowadzić samochód to nie znaczy, że będzie dobrym instruktorem czy nie znaczy, że będzie mógł, a taki sposób psychoterapeuty czy później pomoc innej osobie dlatego ważne jest, aby sprawdzać, jaką szkołę skończył psychoterapeuta, do którego wybieramy czyta szkoła ma rekomendacje odpowiedniego Towarzystwa psychoterapeutyczne są różne Towarzystwa z Polski warstwa psychologiczna psychiatryczna polskie Towarzystwo psychologii poznawczej behawioralnej trzeba sprawdzać, jakie przygotowanie do do wykonywania tego zawodu ma osoba, która ma nam pomóc, ponieważ nie mamy żadnych prawnych zabezpieczeń co do tego prostu niema ustawy o zawodzie psychologa psychoterapeuty, a co za tym idzie właściwie każdy może twierdzić, że jest psychoterapeutą, więc to jest to jest coś co ci państwo, którzy regularnie słuchają tych audycji wiedzą, że powtarzają to powtarzam to jest niezwykle ważne dla zdrowia psychicznego osób, które z tego korzystają, ale pani do tych najmniej spróbuje pan wyciągnąć jakiś przykład, jakie to może być uczenie napraw, jakie to może, jakie mogą być działania właśnie w tym w tym w tej naradzie sztabowej które, które mają sprawić, żeby komuś lepiej funkcjonowało, żeby radził sobie z tymi natarczywym myślami albo snu, żeby ich by zadbać o dobro wstąpi osoba w no zaczniemy od tego, że będziemy chciały ich terapeuta będzie chciał poznać na czym polega problem, z którym przyszedł do niego terapeuta i zazwyczaj ci pacjenci mówią, że jeżeli mamy się nominacji może ich życie legło w gruzach, że w zasadzie wycofali się z aktywności żona zmieniła się tutaj oczekujemy od terapeuty będzie bardzo uważnie słuchał tego co mówi pacjent i nie pytał o informacje może to dziewicze słuchaczy, ale tzw. dzieciństwa skupi się na tym co jest tu i teraz jest problemem tego tej osoby i zapyta również o to od kiedy ten pacjent ma problemy od kiedy się pojawiły zazwyczaj wtedy pacjent opowiada o sytuacji np. że był ktoś ważny w jego życiu, że już było planowane życie razem niż, że usłyszał, że w bardzo przykro, ale druga strona wycofuje się z tej relacji zamykają i jeżeli doświadczeniu tej osoby są sytuacje, które były podobne, że coś utraciła, że nie spełniło się coś co było dla niej ważne może aktywować mówimy takie przekonanie, że już zawsze będę sama i pytania dlaczego, dlaczego ja jestem sama, dlaczego ja zawsze musi być sama, dlaczego nigdy się nie udaje być kimś, dlaczego to jest tak, że wszystkie moje przyjaciółki już mają kogoś nawet mają dzieci, a ja ciągle nie ten upływ czasu sprawia, że nigdy nie będę miała szansę być kimś nigdy nie będę mała nigdy nie będę miała rodziny będę samotna samotność jest rzeczą straszną i ich projekt samotny samotny jest skazany na takie życie byle jakie dlaczego, dlaczego ja jestem samotna dlaczego, dlaczego nie mogą mnie się to nie udaje ja chciałbym pokazać to wstęp i terapeuta tego słucha słucha następnie prosi o wypisanie tej sytuacji, która sprawiła była takim czynnikiem wyzwalającym tego myślenia no usłyszałam, że on ze mną nie chce być i UE wtedy pomyślałam, że jestem sama czy czy są inne sytuacje których, które potwierdzają to, że będzie pani sama trzeba wypisać ja wiem jak się mówi o psychoterapii tak od środka to brzmi to dosyć i powiemy nie wiem czy zachęcającą do psychoterapii, ale chcę powiedzieć, że jest to jest to ważne następnie możemy ocenić siłę przekonania, że zawsze będę sama zazwyczaj jest to miasto na skali od zera do 100 możemy zapytać pacjenta co robi, żeby zmniejszyć siłę tych przekonań pacjenta powie wtedy rząd myśli, o czym myśli co coby zmieniło ten stan najpierw szukamy argumentów proszę o wypisanie, dlatego że terapia poznawczo behawioralna jest oparta na uczeniu w związku z tym my zakładamy, że ona, że pacjent może się nauczyć tych metod jest dużo piszemy, bo czasem pisanie utrwala te możliwości, jakie są argumenty przemawiające za tym, że będę zawsze sama, jakie wydarzenia potwierdzają to również co mogło czy mam inne doświadczenia, które mogłyby temu zaprzeczyć również chcemy skrócić czas eliminacji w związku z tym uczymy pacjenta, żeby zauważył i zapisał, kiedy zdarzyło się, że jej ta dolegliwość pojawiała w mniejszym nakaże zazwyczaj pacjenci wymieniają wtedy prosimy, żeby zapisali sytuacje, kiedy skupiali uwagę na czymś innym kiedyś inaczej są nasilone bardzo trudno jest skupić uwagę na czymś innym i możemy zachęcić pacjenta, żeby spróbował spróbował skupić się na czym innym czasem inwestujemy to taki już klasycznym przykładem ćwiczeniem nie myślenia białym niedźwiedziu czy czy o latającym słoniu, żeby pacjent sprawdził też czy jeżeli, o czym nie chcę myśleć dotyczy to też zamartwiania taki to to się udaje również uczymy pacjenta z nominacją tego, żeby sprawdził czy kiedy przekierowuje uwagę na coś innego do terminacji są mniejsze odpowiedź znana są mniejsze ich wtedy, ponieważ pacjent, który osoba, która rujnuje zazwyczaj jest to proces, który towarzyszy obniżone nastrojowi depresji inaczej trochę zaburzeniu rynkowym zachęcamy pacjenta do tego, żeby wypisał czym liczb z listy czynności, które kiedyś sprawiały przyjemność każdy z nas takie ma i w bardzo zachęcamy, żeby sprawdził czy kiedy podejmie to aktywność to czy dominacji będzie mniej czy nie odpowiedź też na terapeuta będzie mniej bardzo też chcemy, żeby pacjent, który dominuje u niego narasta depresja ustaliłyśmy, że stoi w miejscu życie umyka mu, kiedy zwiększymy jego aktywność, koncentrując się na aktywnościach, które sprawiały przyjemność, bo trudno motywować do aktywności, które są nieprzyjemne zakładamy, że również sieczkę pojedzie do przodu zobaczy, że są inni, że zmienia się krajobraz, że samochód ruszył i-li bardzo to wzmacniamy i wtedy pacjenta uczymy zazwyczaj poprawie wzrost aktywności sprawia wzrost samopoczucia wnieś również zmniejszenie dominacji również poświęcamy czas na rozmowy o tym co pacjent chciałby chciałby, aby jak chciał, żeby jego przyszłość wyglądała po temu służą Rubina jest, żeby miała dobrą przyszłość dobre życie, więc uczymy pacjenta na co wpływ na co nie ma wpływu jak również w sytuacjach tej rozstania i ile zależało ode mnie, że usłyszałam, że zupełnie nie nadaje się do życia staże, a ile obecnie nie zależało i analizujemy jeszcze inne sytuacje okazuje się to jest konstatacja no właśnie wczoraj smutna czy nie da niewiele rzeczy w życiu mamy wpływ mamy wpływ na rzeczy, które są tu i teraz na pewno wybory na to nic my układamy plan dnia każdy z państwa ma doświadczenie układamy plan dnia i okazuje się, że wieczorem one nie są tak to był zły dzień w związku z tym i David Clark w tej książce proponuje bardzo wiele strategii, o których ja opowiadam ubranych w kwestionariuszu tabele, które sprawią, że można przyjrzeć się swojemu sposobowi myślenia i sprawdzić, jaką wpływa na moje samopoczucie emocje i na moje zachowanie i czyta wybrana strategia sprzyja temu co jest celem tej nominacji lepszemu życiu uczy też nietolerancji niepewność taka jest prawda ożyciu Rze, że nie możemy go w 100% przewidzieć to jest bardzo ciekawe co powiedział deklaracji pewności, bo też uczy od tolerancji takich różnych emocji, które są częścią życia, czyli np. nie złoszczę się, że się złoszczę niezwrócenia się, że się z mocy, bo to jest taka sama spędza się maszyna to znaczy czuję niepewność wcześniej pewna, że się czynie niepewna, zanim za zaakceptuje poczuje okej czuje nawet czy się pewnie czuje lęk lęk czy taki to jest taka siostra brat strachu tylko kiedy nie ma realnego zagrożenia czuje strach przed czymś i że nie zaakceptujemy, że te od emocji, które często są nazywane negatywne psami lubię tego określała nieprzyjemne, bo one mają bardzo Jasną, a jasna nie tylko wśród, ale też biologiczne zastosowań nam są potrzebne po prostu do funkcjonowania bo, jakbyśmy nie były czasem szkód nie wiedzielibyśmy, że jesteśmy szczęśliwi, bo nie wiedzielibyśmy, że coś było dla nas ważne określić jak byśmy czuli strachu to ludzie, którzy czują strachu to mogą spokojnie skoczyć z Pałacu kultury i uznać, że polecą, mimo że nie mają skrzydeł prawda to jest ja rozważę to trywialnie czuję, ale mogą państwo do codziennych sytuacji, ale chciałbym zapytać, bo terapia psychoterapia często kojarzy się z tym, że no to teraz usiądę przed tym człowiekiem przed tą kobietą psychoterapeuty czy psychoterapeutą i powie co moi rodzice zrobili mi w życiu złego, a pani mówi, że ten nurt psychoterapeutyczne tak bardzo tych rodziców nie stawia przed sądem ja mówię też dobrym znaczeniu tego słowa to znaczy czasami spojrzenie NATO jest też ważne miejsce tego umniejszać, ale rozumiem, że w tym nurcie to nie jest takie kurczą tak to jest nawet jedna z różnic m.in. moralność ami szkła w podejściu psychoanalitycznym co ma duże znaczenie w terapii poznawczo behawioralnej my formujemy jak użyłem słowa konceptualizm racji problemu by to oznacza, że chce zbudować dom pyta jak już drugi raz pani użyła tego słuchać proszę panie wyjaśnia co do konta końca realizacja wyjaśnia pacjentom by osobom, które nas słuchają pacjent dowiaduje się o tym znaczeniu jak powiedział mi bardzo edukacyjna terapia jest stworzenie koncepcji problemu, jakim przyszedł pacjent uwzględniające czynniki, które wpłynęły na powstanie tego problemu wpływają na jego podtrzymanie jak również pewną koncepcję co się stanie, jeżeli pacjent tego nie zmieni, jeżeli raz i pomożemy w zmianie i teraz, jeżeli konceptualne racji problemu okazuje się, kiedy pytamy pacjenta, trzymając się przykładu mówi pani o tym, że dla pani bycie kimś takim szalenie ważne czy pamięta pani, kiedy pomyślała pani pierwszy raz musi być kimś, żeby być szczęśliwa i właśnie czy muszę chcę być kimś, żeby być szczęśliwa to słowa mają znaczenie i pacjentka powie tak oczywiście ja pamiętam mecz to w zasadzie cały całą moją całe liceum przed balem maturalnym mama mówiła też twoja ostatnia szansa, żeby kogoś poznała, bo idziesz na studia i wiesz w pracy są, a czy masz mniejszą szansę poznać kogoś kobieta samotna to w zasadzie kobieta przegrana mama mówiła mama moja była osobą, która stała się moim ojcem mówi pacjentka i zawsze mówiła o tym jak bardzo ciężko ze mną i w życiu, że nie ma w domu mężczyzny, ale o tym nie chcę mówić powiedziałaby pacjentka, dlaczego rozstali się moi rodzice terapeuta poznawczy nie powie nie będzie bardzo nalegał i powie pani myśli czy orzekanie mama tak często o tym mówiła mogły w jaki sposób wpłynąć na orzekanie teraz tak myśli jeśli osoba, która 16 problemem powie no teraz tak sobie myślę, że ma znaczenie to my zajmujemy się tą przeszłością w takim stopniu, że znamy genezy pochodzenia tego przekonania, ale pytamy dalej pacjentkę pytamy czy ona zgadza się z tym przekonaniem trochę o tym mówiliśmy wcześniej żyli my zakładamy, że przy takim problemem to na wieży na 100%, że kobieta bez partnera to, że ruch nasze życie stracone czy zgadza się i tylko tyle zajmujemy się dzieciństwem bierzemy z niego tyle informacji tyle informacji ile potrzeba do wyjaśnienia obecnego problemu nie więcej, czyli powiemy trochę użyję metafory, że jesteśmy takim magnesem, który wyłapuje tylko te opiłki które, które jak pasują znakiem do do problemu pacjenta i czy są terapie poznawcze są zaburzenia, które wymagają dużej analizy przeszłości dzieciństwa tak, nawet jeżeli przyjdzie do nas ktoś, kto się boi pająków to prawdę mówiąc my nawet nie musimy wiedzieć czy jest jedynakiem, jakie miał dzieciństwo, żeby móc skutecznie pomóc sytuacja się zmienia, żeby nie brzmiało to kategorycznie co powiedziałam, kiedy przyjdzie do nas osoba np. z problemem osobowości, a na diagnozowany rozpoznawanym jako osobowość pogranicza wtedy to co działo się w dzieciństwie jest na terapeuty poznawczego bardzo ważne, czyli tam, gdzie problemy są utrwalone, gdzie pacjent mówi nie pamięta momentów w moim życiu, do których mógłbym powiedzieć, że było dobre były takie wakacje tam poznałam taką koleżankę chyba pierwszy raz komuś zaufała, ale oczywiście jak w całym moim życiu, kiedy wyjechała pisałam dzwoniłam, ale ona już przestała dom, w którym momencie się odzywać tak jak w całym moim życiu, kiedy terapeuta słyszy, że to jest w całym moim życiu nigdy zawsze byłam samotna wtedy na pewno zainteresuje się tym co nazywany przeszłością biografią pacjenta i wybierzemy z nich znów to co sprawia, że pacjent teraz ma problemy, czyli dzieciństwo waży w zależności od problemu, jakim przychodzi pacjent, ale nie we wszystkich problemach w terapii poznawczo behawioralny będziemy dokonywać dokładnej analizy dzieciństwa, bo pytanie co mielibyśmy analizować to pacjent jest ekspertem i mówiąc o swoim problemie powie co w tej przyszłości weźmiemy, aby zrozumieć jego teraźniejszość, czyli terapii poznawczo behawioralnej też w dużym takim czynnikiem jest praca z tymi nazwę tak negatywnymi przekonaniami, czyli np. jak z tym, że samotna kobieta oznacza, że coś w życiu przegrała życie straciła ani może być przed wyborem albo nie może być części zarówno w związku, jaki poza nim tak ale, ale nie zajmujemy się tylko treścią przekonań terapie my uczymy pacjenta jak to przekonanie, bo różne przekonania mamy wszyscy ja również, a powiem jak auto diagnozując siebie dziś dziś podkreślam no nie mam depresji mają różne przekonania, które być może nie brzmią pozytywnie co skody to słowo znaczy my chcielibyśmy, aby pacjent popatrzył, że sposób jego filozofii życia nazwijmy to te przekonania wpływają na jego emocje i wpływają na wybór strategii pozna behawioralnych, czyli na jego zachowania również to poprzez emocje wpływają na różne objawy somatyczne, które w, których doświadcza stan przewlekłego napięcia problemy ze snem spadek łaknienia brak aktywności mogą mogą może pacjent popatrzeć w modelu, który rysujemy nazywa się ABC jak to jest ze sobą powiązane i terapii poznawczo behawioralnej mamy strategie, które są celowane na tę część poznawczą, ale również na regulację emocji również na stany somatyczne takie bezpośrednio fizjologię, ale również na ta część behawioralna wybieramy strategie behawioralne możemy zachęcić pacjenta, który myśli o tym, że jest samotny i będzie samotny żeby, kiedy dzwoni przyjaciółka mówi słuchaj urządzam swoje urodziny jubileusz kończy 30 lat będzie masa osób chce, żeby przyszła i ja mam przekonanie to i tak nic nie da zwolni z litości, bo wie, że jestem sama, żeby zastosowała strategie behawioralne trochę wbrew sobie, bo przy takich przekonań nie dziękuję, ale nie mogę przyjść, żeby zastosowała strategię pójdę myśląc nawet, że to nie zmieni mojego życia i wtedy terapeutą będzie omawiane co było nie spodziewamy się jakiś zmiany pt. zapoznałam bardzo ciekawą osobę, ale spodziewamy się nie było źle było inaczej, niż kiedy zostałam w domu w łóżku z kołdrą na głowie było inaczej zakładamy, że będzie inaczej stąd terapia poznawcza nie jest o zmianie przekonań niektórzy tak myślą właśnie myśl pozytywnie ona jest ich modyfikacji o uelastycznieniu i o tym, o czym też pani redaktor powiedziała o przyjęciu emocji jako czegoś naturalnego jak, abym posunęła się do tego, że emocje są dobre, że każda z nich jest dobrą emocją jest tak jak była pani tu jak pani zauważyła pani redaktor ona ona nas, o czym informuje gorzej, jeżeli emocje stają się uzasadnieniem emocjonalnym do wyboru zachowań, które wcale nie służą nam lub wzmacniają myśli, które również na mnie służą np. wieś nie poszła na egzamin zawaliła studia ale dlaczego poszła aż do daj spokój coś jak tylko wyobraziłam już tego naszego wykładowcy siadam przed nim i mam coś mówić to ono rozbolał mnie brzuch całą noc nie pan straszny facet to jest uzasadnienie emocjonalne emocje nie prowadzą ja bym powiedział tak jak pani emocje są informatorem i również terapii również w tej książce, o której rozmawiamy jest pochwała emocji jest pochwała emocji, ale też zachęta do tego, żeby traktować jako informator, a nie skupiać się nań na nich i czynić z nich centralny również obiekt mojego myślenia nie chcę się tak czuć nie chcę być smutna nie chcę czuć lęku co zrobić, żeby nie czuć lęku może zrobić to, żeby nie czuć lęku to nie jest droga drogą jest zaakceptowanie emocji i pozwolę sobie, zachęcając państwa do tej książki powiedzieć się to co przykuło moją uwagę w niej to, że autor pisze o takich emocjach, których nie NIK, o których piszą inne książki mianowicie o radzeniu sobie ze wstydem z upokorzeniem żalem, bo to są takie emocje moralne powiem czasem takie bardziej złożone częściej mówimy o emocjach jakich właśnie pani też zmieniła lęk lęk smutek wstyd złość natomiast dla mnie to, iż bardzo ciekawe i zachęca do uwolnienia się od wstydu upokorzenia i często chowane urazy urazy, których autor definiuje jako niespełnienie tego, czego oczekiwałam zachowania czyjegoś, które było dla mnie bardzo raniące naruszyło moje granice i że rozpamiętywanie tego tworzenie z tego prawdy o sobie jest czymś co utrudnia nam życie i trochę to nie jest o wybaczeniu ujęła tak nie o wybaczeniu może o zrozumieniu zachowania innej osoby nie zawsze nam pomaga w życiu czasem tak, ale nie zawsze natomiast o zamknięciu tego wydarzenia, które miało miejsce i wpływa nami już należy do przeszłości, ale ono dziś jest przeze mnie centralnym punktem punktem mojego życia jak ona mogła to zrobić jak on mógł tak powiedzieć jak ona w ogóle mogła tak się wobec niej zachować jak mogli publicznie mogła zrobić jak i dlaczego ona mi to zrobiła dla, dlaczego mnie, dlaczego tylko mnie terapeuta poświęć czas na przyjrzenie się tej sytuacji, ale myślę, że to są bardzo cenne 3 emocje, o których pisze David Platt tymczasem jak jak po prostu mi sobie radzić, a jeszcze tylko dodam na koniec i to pani doktor na kolejną rozmowę żyć pani zgodzi, że odczuwanie emocji jest czymś innym niż ekspresja emocji znaczy to, że czuje złość to nie znaczy, że mam za sobą zacząć rzucać przedmiotami albo zachować się w jaki sposób czy właśnie podejmować takie pani powiedziała działania są 3 oddzielne rzeczy podejmowanie reakcja nas na płatne złość i podejmowanie działań, kierując się złoszczą to znaczy nie każda informacja jest spójność NATO przykładać dezinformacja ona przez naszych granicach naszych potrzeba, ale je trzeba jeszcze jakoś obrobić o tak powiem, bo inaczej no to nie jest także tutaj ma być dyktat naszych emocji tak samo jak jest test naszych myśli to znaczy to, że coś pomyślałam nie znaczy, że to jest prawdą i toteż bardzo ważną często mamy takie przekonanie właśnie, że pomyślałam o część jest taka, że jesteś taka jest prawda warto też krytycznie patrzeć na to gdzie na stałe myśli prowadzą książka Davida Clarka burza twej głowie to jest na pewno lektura, która w tym pomoże mogą państwo tam doświadczyć czym jak pracuje się w trakcie poznacie behawioralnej, ale książka nie zastąpi terapii książka nie zastąpi terapii i choć świetnie napisana myślę, że autor również podkreśla, że jeżeli jest są słuchacze, którzy sięgną po tę książkę i odczują poprawy swojego nastroju i powiedzą jej trochę trochę rzeczywiście lepiej się żyje to ta książka, która i przez to będzie prowadziła jest jak kończy etap nie trzeba szukać psychoterapeuty, ale jeżeli okaże się, że mam kłopot z tymi ćwiczeniami, że to zupełnie nie działa, mimo że identyfikuje ten problem chciałabym, żeby państwo nie uznali, że ta książka jest do niczego użyję tego zwrotu i że w ogóle znów nic mi pomogło atak się bardzo starałam się raczej zdecydowali się na rozmowę z psychoterapeutą, który być może pomoże im jak tą książką się posługiwać i być może trochę uzupełni terapeuta sposoby to chyba radzenia sobie z tymi problemami bardziej indywidualizują zgodził się jest to podręcznik z racji tego, że jest podręcznikiem auto podręcznikiem trochę odwołuje się do proszę wybaczyć, że wysłał takiego przy przeciętnej osoby z przeciętnym problemem, ale jeżeli ktokolwiek z państwa odkryje, że ten problem, bo ta książka nie działa lub poczuje się zainspirowany tym, że może warto z kimś o tym porozmawiać to jest ten moment zwrócenia się do psychoterapeuty można nawet przyjść z książką jeśli terapeuta nie zna to przeczyta lub pomoże w niektórych strategiach, które są tam niejasne lub jak powiedziałam bardziej jeszcze indywidualizuje proces prowadzący do zmiany nauczy też regulacji emocji zgadzam się, że ekspresja każdej emocji na zewnątrz nie jest tym co byśmy chcieli i wiedząc, że bardzo duże tutaj mówimy o życie, ale też panie redaktorze uwagę na to, że tak jak czuje czy mam przekonania jakieś często zadane przez innych to nie znaczy, że taka jestem na koniec powiem, że noc w terapii akceptacji zaangażowania jest jest do tak taki przykład, że zdarza się, że bardzo przeżywamy, że ktoś powiedział o nas świnia i my nie możemy sobie z tym poradzić, ale pytanie jak rano wstajemy myślimy o tym cały czas, jaką mogła tak powiedzieć tak, ale w ogóle da, dlaczego publicznie tak nie nazwać my żyjemy tą myślą, ale pytanie rano, kiedy przygotowujemy owsianka to w jakim naczyniu ją jemy tak w związku z tym chcę powiedzieć, że dyfuzja między myślami, a działaniem emocjami jest jest bardzo ważna też umiejętnością to są tylko myśli myśli to są myśli one są w naszej głowie i akurat tu w tym obszarze mamy wpływ i kontrole mamy wpływ kontrolę to ostatnia wpłata tej rozmowy chciał być świnią to są bardzo mądre zwierzę ba i chciałam zrobić dobry Pijar właśnie tym zwierzętom rządu, żeby właśnie, bo one uważane są traktowane są są np. dużo głupsi, ale to odsyłam państwa do audycji Karoliny Głowackiej, która zajmuje się nauką u nas w redakcji i właśnie z jej audycji takie różne rzeczy wiem bardzo pani dziękuję rozmawialiśmy o książce burza w mojej głowie Davida Clarka mam dla państwa kilka egzemplarzy tej książki ufundowanych przez gdańskie wydawnictwo psychologiczne, które wydało książkę proszę do nas pisać dla was małpa TOK kropkę FM dla was małpa TOK kropkę FM pali bardzo dziękuję za rozmowę dr Ewa Pawłowska specjalistka psychologii klinicznej psychoterapeutka i superwizora psychoterapii poznawczo behawioralnej współ kierownik szkoły psychoterapii poznawczo behawioralnej na Uniwersytecie SWPS i też dyrektorka kliniki terapii poznawczo behawioralnej na Uniwersytecie ja również bardzo dziękuję pani państwo zatem wspólny czas ja nazywam się Zuzanna Piechowicz teraz czas na informacje Radia TOK SA Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOBROSTAN

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA