REKLAMA

Walter Gropius. Człowiek, który zbudował Bauhaus

OFF Czarek
Data emisji:
2021-10-18 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
35:22 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa moim gościem jest pani prof. Małgorzata Omilanowska z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu gdańskiego była wiceminister kultury i dziedzictwa Narodowego pani profesor witam panią bardzo serdecznie dzień dobry, ale minister też była nie tylko wice z, a jest podział wice myślę, że mi, wydając per panie jakoś pod świat potrzeba jeszcze zatrzymają rozwoju Rozwiń » 150 lat temu także była minister oczywiście pani profesor miesiąc temu ukazała się ciekawa książka nakładem wydawnictwa filtry książka zatytułowana Walter Gropius człowiek, który zbudował Bauhaus ta książka ukazała się w przekładzie Jana Dziewanowskiego autorką jest Fiona Kofi i osoby, które ta postać się i Fiona, ale bardziej Walter Gropius interesuje odsyłam do książki, ale le wiem, że pani profesor zajmowała się m.in. początkami można odpowiedzieć Waltera Gropiusa, bo oczywiście te najgłośniejsze jego realizację w myślę, że znamy albo możemy łatwo odszukać albo szkoły czy nurt, który stworzył rozwiną itd. itd. ale niezwykle interesujące są pierwsze kroki początki kiedy, kiedy twórca nie jest jeszcze twórcom, kiedy poszukuje kiedyś kształtuje, kiedy się inspiruje i tutaj grozę Walter Gropius z racji pewnych rodzinnych koligacji koneksji i jest związany z Pomorzem a owszem, śledzenie początków twórczości drogę dochodzenia do zawodu arch. Waltera Gropiusa i to niesłychanie fascynująca podróż przez rzeczywistość, która absolutnie nie ma się w naszym wyobrażeniu, a ja byłam sama zdumiona, kiedy odkryła w korespondencji przecież, bo zachowanych wspomnieniach korespondencji zapisy, z których jednoznacznie wynikało, że walka grupy tak naprawdę w ogóle nie potrafił rysować dzisiaj to nie jest taki problem dla tak, bo istnieją programy komputerowe, które pozwalają co podpowie wyobraźnia przełożyć na obraz w przy pomocy narzędzi elektronicznych, ale na początku dwudziestego wieku być architektem wiązało się przede wszystkim umiejętnością rysowania no bo każdy projekt musiał zostać narysowany sią być także detale dopracowane nic facet, który kompletnie nie potrafił rysować nigdy zresztą tego nie nauczył u początków dwudziestego wieku naprawdę nie ma czego szukać w zawodzie architekta, a jednak walkę graficznym architektem został w i co więcej mam takie przypuszczenia głębi duszy MO, że tak naprawdę był tak bardzo rewolucyjnym architektem swój projekt właśnie, dlatego że załoga nie musi się nauczyć operowania ołówkiem rysowania tych wszystkich pięknych detali secesyjnych ornamentów, czyli głowic kapitele, które wymaganą przy kształceniu na politechnicznych także Niećko Akademia sztuki, a także polityczni politechnicznym dać, gdyby lepiej rysował prawdopodobnie Bauhaus nigdy nie było tak przypuszcza obecny konflikt oczywiście nie jest w stanie tego dowody natomiast wiemy na pewno rząd nie umiał rysować i pisał o tym do mamusi listach, że ma taki przykład w ręku jak weźmie ołówek co naciśnie tym ołówkiem Kaczyńskiemu ten największy łamie w związku z tym za pieniądze mamusi tatusia studiując architekturę wynajmował za pieniądze pewnie kolegów z roku biedniejszych rysowników, którzy mieli te za niego te rysunki do zdania egzaminu zrobić, ale szczerze powiedziawszy jak dobrze prześwietliła informacje dotyczące jego studiów to on określany studiów architektonicznych nie ukończył potem trochę łączył w swojej biografii jak pisał, że studia w Berlinie Monachium co prawda od tego roku do tego to wszystko nieprawda, bo w obu tych uczelniach czy tylko metry głową i nie był w stanie w ogóle skończyć pierwszego roku na inne studiował rok na drugi 1,5 ale, ale bez kompletnie możliwości nawet zaliczenia pierwszego kursu także on tak naprawdę żaden studiować tektonicznych nigdy nie ukończył my oczywiście z pomocą przychodzi stryj z pomocą przychodzi stroje, które widzi ten i to chyba rodzice, którzy widzieli w nim tą wielką determinację, żeby zostać architektem i załatwili mu przez znajomych taką praktykę architektoniczną filmie firmie berlińskie elektrycznej Zofię Wichłacz i on tam po prostu dochodzi do takich pewnych kompetencji w zakresie projektowania przez praktykę po prostu pracując w golfa Richardsa, ale niekoniecznie, rysując wykonują różne inne prace w zakresie organizacji placu budowy pozyskiwania klientów pozyskiwania zgód 1 słowem tego wszystkiego co się wiąże z organizacją budowy i pierwsze zlecenia architektoniczne których, który się wykazać samodzielnością to były właśnie zlecenia od stryja, który mieszka na Pomorzu się należą w tej części należącej się do do Polski pod Drawskiem pomorskim proszę pamiętać, że przed pierwszą wojną światową, a budynki poniżej pewnej kubatury kosztorysu stawiane przez prywatnego inwestora na prywatnym terenie nie wymagały tak naprawdę posiadania przez projektanta formalnych uprawnień potwierdzonych dyplomami w związku z tym wójt mógł zamówić u czy swojego siostrzeńca projekt i namówić go na narysowanie powiedzmy domu dla robotników albo kuźni albo czegoś takiego, a i ten projekt był realizowany następnie przez zgłoszenie w biurze po prostu miejscowym powiatowym ja sobie zdałam sprawę z tego jak bardzo grupy nie umiało rysować dopiero wtedy, kiedy dzięki Ano Romualdowi ku Piątkowskim nauczycielowi historii Drawska pomorskiego i udało się zobaczyć znalezione przez niego rysunki podpisane przez grupy są zachowane archiwum w Drawsku banku członkowski z nas teczkę budowy jednego z domów w Drawsku i okazało się, że w tej też są rysunki Waltera Gropiusa no i tu dopiero przeżyliśmy wszyscy potężny szok, dlatego że one są tak nieudolne tak okropnie rysowane w, że trochę, jakby dziecko rysowała on chyba naprawdę są własnoręcznie pracował tak Bogusław Sobczuk potwierdza po prostu do niego totalny brak kompetencji kierowniczych w to zresztą stoi dzisiaj całkiem ładnie mówi się ale, ale projekt jest bardzo nieudolne rozwiąże to są takie bardziej one one chyba raz jako ilustrację nadają się dzisiaj powiedzieli już Jerzy rysunki architektoniczne jak się, że to polegało przede wszystkim na tym, że firmy budowlane technicy Budowlani potrafili po prostu budować takie domy bez specjalnie decyzyjnych innych rysunków technicznych, bo kompetencje budowniczy wystarczały, żeby taki jednorodzinny dom po prostu postawić 4 ściany okna drzwi tam nikt specjalnie nie dawał jakiś skomplikowane techniczne obliczenia rysunki które, które dostarczą do takiej zasadzie jak dzisiaj można zbudować stodołę np. jak donoszą miejscowi, którzy wiedzą, kto robi nie potrzebujemy tego projektu architektonicznego i takie firmy budowlane dziewiętnastowiecznym miały taką kompetencję, więc architekcie takim był nie zawsze do końca potrzebny do takich prostych zadań czymś w natomiast Grot jest w tym wszystkim, a po prostu się uczył dzięki tym układom rodzinnym właśnie wujowi i świadczą wuja, bo większość zleceń, którą realizował na Pomorzu to były właśnie takie rodzinne rodzinne przyjacielskie koneksje w no uczucie być architektem i na pewno w pewnych kategoriach to to umiejętność opanował doskonale, ale w innych na pewno nigdy nie w chyba rysować nigdy nie potrafił powrócimy do grupy już za jego początków po informacjach Radia TOK FM państwa mają właściwie pani prof. Małgorzata Omilanowska z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu gdańskiego była minister kultury dziedzictwa Narodowego rozmawiano w Walterze grupie się Walter Gropius człowiek, który zbudował Bauhaus to jest książka, która ukazała się nakładem wydawnictwa filtry autorką jest Fiona akacji, a z angielskiego na Polski przełożył tę książkę pan Jan Dzierzgowski informację o godzinie dziesiątej 20 po informacjach wracamy do programu off czarek w Polsce wcale tak pani prof. Małgorzata Omilanowska z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu gdańskiego była minister kultury dziedzictwa Narodowego opowiada o początkach Waltera Gropiusa na początku tych można Szanowni Państwo szukać w Polsce w Drawsku pomorskim m.in. znajdą państwo pierwszy projekt nie wiem w jakim dzisiaj są w stanie ale, ale także bankowi je tam zdaje się jest ten spichlerz zbożowy i Kuźnia z pralnią także projekt czy dom o to mec era w Drawsku pomorskim w jakim dzisiaj zostanie te obiekty po, gdzie zdjęcia, które pani robiła też było chyba kilkanaście lat temu, więc prawdę powiedziawszy dopiero w ostatnich latach zaczęły się wokół Jankowa dziać coś bardzo dobrego, bo miejscowi, którzy zdali sobie sprawę, jakim skarbem jest posiadanie na swoim terenie budynków tak znamienitego architekta już od jakiegoś czasu podejmowali takie działania o charakterze społecznym właśnie wspomniany przeze mnie nauczyciele roboczych Rządkowski także o to radny w Drawsku organizował takie warsztaty młodzieżowe, ale tam ciągle brakowało środków na to, żeby z ten wpisze się wyremontować i wiem, że w tym roku powstała taka bardzo fajna inicjatywa mianowicie Fundacja z postanowiła zająć się tym budynkiem uzyskała prawo dzierżawy odpisy gminy i robi tam jakieś warsztaty zbiera środki co remontować robić tam taki taki ośrodek kultury podestów pod Drawskiem także o takim sporem zasięgu wiem, że bardzo wiele inicjatyw nam się w tej chwili wokół tego kręci myślę, że ten pisarz w Jankowie ma szansę natomiast oczywiście no z innymi budynkami różnie bywa chyba z tych, które stoją na na ziemi pomorskich do domu od metra w Drawsku i po prostu domem mieszka nadal mieszkają ludzie podobnie jest takim czwórkami w Żołędowie tam też po prostu mieszkają ludzie no to jest takim stanie może nie rewelacyjny, ale zam. najładniejszy obiekt, który zaprojektował na Pomorzu drogi już to Dwór rodziny von Arnim w Miłoszycach to się dużo dalej na wschód z taką szlachetność geografii Pomorskiej i ten Dwór jest podzielony na od kilka rodzin jest po prostu rodzajem takiego Gminnego domu, w którym żyją miejscowi z dosyć trudnych warunkach, bo mają tam podzielone strukturalnie ścianki nie wszyscy mają łazienki, więc te budynki są, jakby cały czas z 1 strony zam. mają okna drzwi preferowane rynny dachy, więc nie nie są w stanie ruiny jak dotarli najmniej grozi, ale no nie są dobrym stanie no, żeby on naprawdę cieszyło oko to ktoś musiałby to wykupić wyremontować znaleźć nowe przeznaczenie, a i to nie jest prosto na takich terenach, które nie są zbyt atrakcyjne turystycznie niestety są wszystko i miejscowość oddalona od morza więc, więc nie ma tam takiego wielkiego potencjału zobaczymy w każdym razie na razie stoją, więc to jest najistotniejsze rzeczy nie są grozi im taka kompletna destrukcja jak co się dzieje z wieloma innymi zabytkami w co druga to też jest ciekawa kwestia, bo mamy tam też w okolicy spichlerz zbożowy mamy wspomniane przez panią czworaki jest wytwórnia słodu dom dla robotników rolnych mojej oczywiście są to przestrzenie są to budynki, które służyły konkretnym celom, kiedy zostały zaprojektowane i budowane tak minęły lata no i teraz pytanie, jakie traktować traktować tak jak nie wiem, jakie ich stan do czego się dziś nadają jednak z racji tego, że były zaprojektowane na początku jednakowoż kariery przez no architekta świat sławy międzynarodowej na to czy należy im się teraz z większą atencją tak czy czy przy spoglądać na nie czy prezydent uczyni z nich jakąś atrakcję turystyczną jednakowo traktować się jedno wciąż jako budynki, które mają przede wszystkim służyć temu, aby w nich mieszkać przechowywać składować w nie jestem przekonana o tym, że za po od za to w jaki sposób są traktowane budynki grupy kiedyś Europa świat rozliczą, dlatego że Walter Gropius był człowiekiem o jedno, a jedna z najbardziej wpływowych architektów dwudziestego wieku, a było takich 3 tak naprawdę taka wielka trójca święta architektury le Corbusier Sandero i Walter Gropius myślę, że z nich wszystkich 3gr Mau miał niewątpliwie największą umiejętność autoreklamy dbania o swoją sławę ma o czym też może jeszcze się porozmawiać terminy Waldek i w związku z tym wszystko co zbudował jest w podręcznikach historii, który te rzeczy, które są w Polsce też kwalifikują się do bycia takimi podręcznikowym kobieta to jest trochę też także my potrafimy docenić wartość architektoniczna, który tworzony przez niemieckich architektów na obecnych ziemiach polskich w nie z tego okresu, bo przypomnę, że bardzo dobre zakończenie dziejów takiego budynku beta haracz, czyli domu pogrzebowego zaprojektowanego przez Ericha Mendelsohna w Olsztynie w tu poprzez wiele lat smętna ruina, która dzięki fundacji poruszyła bardzo wielu w różnym sponsorom także prywatnym i fundacyjnym została przy pięknie odremontowany z siedzibą w Borusii i cieszy oko jest wielką atrakcją kulturalną turystyczną na mapie Olsztyna, dlatego że są też duże miasto tutaj mamy do czynienia z obiektami, które są niestety w małych miejscowościach nie ma takiego potencjału kulturotwórczej, ale w, ale ja myślę że, gdy jesteśmy na dobrej drodze Fundacja, która zajęła się spichlerzem w Janikowie na pewno w Jankowie to też po niemiecku nazywa Janik, a poszukują koło pomorskie poradzi sobie z tym spichlerzem to nie jest dużo obiekt mniejszy ma oczywiście, żeby to było wszystko budynki pięknie odremontowane zadbane, które miały właśnie dziś nowe funkcje w środku powstającej długie życie i które można było zwiedzać, jeżdżąc po Pomorzu szlakiem budynków Waltera Gropiusa bać to jest możliwe pewnie może w następnych dziesięcioleciach tak mu wszystko zmienia świeć w Agro jest jednak w światowej sławy postać no właśnie, ale też człowiek na zapleczu wielu twarzach ta książka, której też przy okazji rozmawiamy ona czy autorka wyszedł z dobrą piłkę prze Kony wała się przez jakiś czas i zaczęło się od Elbląga projektu Gropiusa natomiast w gdzieś tam po drodze, gdyby trafiała na ślad grupy newsy i to grupy psa, który miał różne oblicza w zależności od tego czy czy poznawał go jako trochę nudnego faceta dziś to, jakiego filmu czy jakieś książki więc, gdyby on był on przedstawiony na różne sposoby natomiast, bo był jednak kościółek fascynujący książka wakacje to pokazuje ona przeżywała dosyć intensywnie jego życie osobiste romanse związki na ten burzliwe małżeństwo albo, ale i szło zresztą miał dziecko i takie funkcjonowanie w bardzo ciekawym środowisku, zwłaszcza dawno Austrii Niemiec sprzed pierwszą i to tuż po pierwszej wojny światowej, zanim wyemigrował ze wsi ustatkował ożenił i po raz drugi i wyemigrował z Niemiec, więc daje powyższe nie jest opowieść o ogród już jest niezwykle barwnej pokazuje tak naprawdę taką osobowość krwi kości taką, jaką na pewno Gropius był na to zasługiwał, ale ja czytając książkę miałam poczucie, że Emil z wieloma kasa została kolejno z wielu apologetów Gropiusa, które widziały wszystkiego sukcesy, które widzi ludzi, którzy widzieli jego dokonania i zachwycali się tym jak do tego doszedł natomiast nie dostrzegli tego, że on był obdarzony przede wszystkim wielką dawką umiejętności auto promocyjnych i tak naprawdę, gdyż śledzi od strony historycznej artystycznej jego dokonania i to w jaki sposób one obrastała legendą widać wyraźnie, że przez całe jego życie była budowana legenda Gropiusa twórcy architektury nowoczesnej to, że dzieła na Pomorzu stojące dzisiaj na ziemiach polskich są nieznane na świecie bardzo mało znane wynika m.in. faktorzy grupy się wstydził on uważa, że to takie błędy młodości tę część z tych budynków jest w stylu tzw. maści, czyli takiego stylu rodzimą swojskiego niemieckiego części tak jak w Miłoszycach jest klasycystyczna z takim stylu neoklasycyzmu około 1510, którą zresztą przejął Petera Peresa, który obu pracowni w tym momencie praktykantem i on potem, kiedy został tym niższym prostej formy funkcjonalizmu skrajnego uważam, że to wstyd, że takie rzeczy projektował, więc pozwala np. reprodukować tylko 2 zdjęcia z Pomorza, na których pokazane były budynki tych domów dla robotników w Jankowie sfotografowane tak pod kątem, że wyglądały jak tynki asymetryczna protony są symetryczne, ale w tej symetrii wstydził chyba od zdjęcia, na których one wyglądają nowocześniej niż wyglądały naprawdę i te pozwolą reprodukować w jego takim największym apologetą był no moc coś pisania architekturze modernizmu z Liquid 1 000 000, który w do po prostu pod niebiosa wychwalał, ale projekt za grób USA wskazywał na jego wielki wkład w dyskretnym milczeniem, pokrywając np. fakt, że wszystkich naszych lat grozi już funkcjonował w spółce architektonicznej z Alfredem moje RM 3900 dziesiątym roku założyli duet z tej dwójki to Alfred Meyer miał uprawnienia architektoniczne poprzez grupy nie skończył studia, więc nie było, ale potrzebował do projektowania ważniejsze rzeczy czyjegoś podpisu na projekcie i mają, który był absolwentem szkoły artystycznej na wydziale architektury w Düsseldorfie z z nim współpracowało mu to papiery podpisywał Night dziś trwa dyskusja między fachowcami to właściwie zaprojektował te budynki czy Majerczyk rok czy był większy wkład Meyer jako młody Czech toną i jakby trudno oceniać cały jego dorobek, bo on no czy pozostał w cieniu Gropiusa legendy grupy, ale obawiam się, że protesty trochę zadbał o to, żeby o w owym cieniu skryć wpłat Meyera i wspólne projekty i w i wszystko przypisał sobie no w to Doda złożyła na profesor to zawiesić i Powróćmy do grupy newsy i do jego talentów m.in. talentów auto promocyjnych po informacjach pani prof. Małgorzata Omilanowska z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu gdańskiego była minister kultury dziedzictwa Narodowego państwa moim gościem dzisiaj rozmawiamy, ale też grupy już człowiek, który zbudował Bauhaus informacje o dziesiątej 40 po wcale tak państwa moim gościem pani prof. Małgorzata Omilanowska z Instytutu historii sztuki Uniwersytetu gdańskiego była minister kultury dziedzictwa Narodowego rozmawiano w Walterze grupie się miesiąc temu ukazała się książka zatytułowana Walter Gropius człowiek, który zbudował Bauhaus ta książka ukazała się nakładem wydawnictwa filtry autor jest świadoma kasy, a przełożył książkę pan Jan Dzierzgowski Walter Gropius, zanim zbudował Bauhaus to nie ukończył studiów architektonicznych nie potrafił rysować swoje pierwsze zamówienia dostał po znajomości od stryja no, a jeszcze no właśnie mówiono, bo to chyba, bo jego druga praca w biurze architektonicznym Uberem są tak i tam był przedstawiany jako pierwszy system BSA to się pojawia w jego biografiach, ale okazuje się to też nie była prawda o Boracie był takim chłopcem na posyłki chłopcem do wszystkiego tak właśnie hot Peter Burns opisywał zresztą trudno się dziwić, żeby było inaczej, bo niby jak miało być prawą ręką Petera Berenta skręć nie umiał w Tokio bez tego uczył tak naprawdę natomiast oczywiście doprowadził ręce resetu biały furii wtedy, kiedy po pierwsze, popełni jakiś kardynalny błąd nadzoru budowlanego odpowiadał za budowę jednej z willi Harrym i potem próbował zwalić się na innych niż wyleciał wtedy na tzw. zbity pysk naprawdę uroczy miał to było błędne umiejętności to promocyjny i świadczy o tym nie tylko pierwsza monografia poświęcona jego twórczości napisana przez jego podwładnego Nikolausa testera, ale też książka, którą Wester podbił właściwie wszystkie kraje, bo jest tak naprawdę do dziś wykorzystywano jeszcze czasami przypomina, że mieszkańcy pośredniego jako taki podstawowy podręcznik o architekturze nowoczesnej mianowicie napisał we z taką książkę pionierzy nowoczesności od Williama Morrisa do Waltera Gropiusa i ta książka za moich czasów to był w ogóle obowiązujący podręcznik wiedzy na temat tego co się jak się kształtowała nowoczesność architekturze i dzisiaj mówię we wszystkich językach obcych bez dostępna natomiast jest bardzo sprytnie napisana ona się zaczyna od ruchu akcent krawcy, czyli Waltera Otto od od Williama Morrisa, ale bardzo przebiegle skończy się na wartość grupy newsy Radia grupy dzięki czemu udało się w obecnej robi napisy sternicy korpus, jeżeli się Bandera, czyli 2 największych konkurenta do palmy pierwszeństwa wyczuciem rewolucjonistą architektonicznym światowej, którzy naprawdę sporo jest w tym takiej świadomej konstrukcji, żeby wszyscy uwierzyli jak bardzo grupy ZUS był wielkim architektem zresztą o nim był to co nie ma wątpliwości ja nie chcę umniejszać jego zasług jako architekt tylko jakby odsłonić kulis takiej wielkiej sławy, która otaczała i też tego, że był człowiekiem wielkim talencie do przekłuwania własnych słabości w siłę i tak jak brak umiejętności rysowania detali architektonicznych, których wymagano na początku dziewiętnastego wieku rychło doprowadzi go do projektowania form, które można było łatwo dyktować innym architektowi w Chinach i przy pomocy tzw. korekta architektonicznej doprowadzać do doskonałości w jak potem było też już w okresie amerykański, bo gra już uchodzi za takie go fundamentalnego założyciela systemu pracy w ich współpraca architektów w dużych zespołach i on rzeczywiście w stanach tworzy taką pracownie architekt kolaboracji, gdzie współpracowała ze sobą cały ogromny zespół architektów w dzięki czemu jak też zrewolucjonizował sposób organizacji dużych biur architektonicznych, ale też prawda jest taka, że on potrzebował zespołu właśnie o to, żeby one zrobiły za niego robotę, której sąd nie potrafi wykonać co, więc każda słabość Gropiusa obracała się na jego korzyść tak dowiedziała no ale z drugiej strony szyb windy zostawia się czy te jego, jakby 3 odsłony w karierze, czyli taka kariera niemiecka potem, gdyby kariera angielska w końcu kariera amerykańska czy to czy to dla architekta jest trudniej to jest dla niego łatwiej, bo z 1 strony podąża za nim właśnie sława czy czy wybór w wykreowana przez siebie samego czy też jednak przez akolitów przez osoby, które podziwiają z drugiej strony trochę jesteśmy na nowym rynku tak, gdzie istnieją przecież już zastane pewne sytuacje pod tą może być i wada zaleta to może być, gdyby coś co przyspiesza coś co opóźnia nie wiem jak pani profesor ostrzega tego on bardzo trudnej życiowej sytuacji on bardzo trudnej sytuacji życiowej, bo to co z budową to co było jego wielką miłością set, czyli bał tak mówię zarówno budynku już od SO, który dzisiaj stoi można podziwiać przepiękną realizacją przepiękną w od nas ogromnych wartości architektonicznych i tam można godzinami w cały roczny wykład monograficzny można wokół tylko 1 budynku osób, ale przede wszystkim stworzył tu szkoły oczywiście współtworzył ją z innymi wielkimi artystami, ale on stworzył ten zupełnie na ówczesne czasy nowy sposób holistycznego nauczania, który i w i projektowania form przestrzennych, a to on spełnił swoje marzenia, realizując taki model szkoły i po dojściu Hitlera do władz muszą to wszystko rzucić on, że system wszystkim pożegnał widzisz jak ginie ta szkoła na budynek został ale, ale instytucja przestała istnieć i reszta jego życia była jednak tłumaczką znalazł się w sytuacji emigranta pod przymusem politycznym to niebyła dobrowolna wyjazd z Niemiec w związku z tym na pewno na nim jego życiu zawodowym rodzinnym od wyjazdu z Niemiec zaczyna ciążyć no dramat przymusowego emigranta który, który musi jako Niemiec odnaleźć winnych krajach on wyjechał z Niemiec przed wojną, ale potem wybucha wojna i on jest reprezentantem narodu który, który wywołał wojnę, więc to też nie jest łatwa pozycja żaden emigrant z niemieckimi łatwych pozycji ani Wielkiej Brytanii ani stanowym w i musi od nowa budować swoją karierę od nowa szukać klientów nowa odnajdywać się w rzeczywistości edukacyjny ją tak naprawdę jak architekt chyba dużo, więc bardziej stabilną sytuację życiową miały dzięki tym taką, jakie miał na uczelniach wyższych jako nauczycie niż z pracy struktury tektonicznej, bo tu jak się porównuje liczbę jego realizacji z możliwościami architekt, tak więc tego angielskiego Che czy amerykańskiego to widać wyraźnie, że nie było nie było po osiągnięć on, owszem, sporo zbudował ale, ale myślę, że muszą ostro walczyć o zlecenia i to właśnie raczej praca na uczelniach dawała mu stabilizacji ekonomicznej życiową ją trochę za tymi pracami podążą niejako prostą w, przeprowadzając się z myślą o tym, że ktoś dostał etat profesorski jako wykładowca w nie na pewno nie miał łatwego życia szkód na pewno nasza słuchaczka pani Magda zwraca uwagę, że w Warszawie można byłoby do SARP przy ulicy Foksal obejrzeć wystawy były wystawy dotyczące grupy, ale także Bauhausu nowoczesną to jest naprawdę jedno z najważniejszych wydarzeń architektonicznych dwudziestego wieku nasi architekci to doskonale wiedzą i potrafią w tym zajmować powiem szczerze największym marzeniem zresztą nie tylko moim jest to, żebyśmy mieli w Warszawie muzeum architektury, a my mamy takie wymarzone miejsce, gdzie mogłoby takie muzeum zaistnieć, gdyby tylko odpowiednie okoliczności na to pozwoliły to jest wspaniały budynek, którego idealnie do tego nadawał, ale niestety nie jest do wzięcia jest w tej chwili ich jest własnością Polskiej Akademii Nauk mieścić muzeum ziemi mam na myśli willę Pniewskiego 3 i przy książęcej poniekąd tam z takim dostępem odpadł już, ale jest to genialny budynek wnioski świetnym architektem budynek z każdej strony innego sam w sobie jest już bardzo w realizacji no i myślę, że kiedyś może to marzenie uda się zrealizować zbiory manowski znajdą lepsze miejsce, bo moim marzeniem, jaką ministra kultury było, aby na terenie Cytadeli obok muzeum historii Polski, które tam kończy muzeum wojska polskiego na tych ogromnych powierzchni, który jeszcze sądu zagospodarowania powstało muzeum historii naturalnej są przyrodnicze takie nowoczesne opowiadający o klimacie ekologii, ale też o polskich uczonych polskich drużynach i polskiego Logi i które dopełniały takiej narracji dydaktycznej od decyzji z Cytadeli dotyczący kształcenia młodych ludzi wiedzy o świecie muzeum historii Polski cywilizacja rząd przyrodnicze o o warunkach naturalnych jakich żyjemy w świecie w jakim żyjemy w do wtedy też zbiory fanowskie mogłoby stać częścią takiego muzeum Przyrodniczego wtedy wilanowskiego mogłoby zostać Zamość, który wtedy moglibyśmy z niej zrobić wystawę Waltera Gropiusa z prawdziwego zdarzenia pani profesor, ale w pewnym sensie cała Polska jest takim muzeum architektury w sensie jak nie projektować jak nie budować czyli gdy jesteśmy tą architekturą przeklętą odrzuconą tą, którą o, których chcemy zapomnieć co chyba też jest przydatne no trochę tak trochę nie wie Antoni Duda tak mówi, że wszystko źle ochotę rząd w ostatnich latach nie ostatni zresztą bardzo źle jest jak i jeżeli chodzi o przestrzeń publiczną tak ma pan pracy, jeżeli chodzi o bardzo utalentowanych architektów między projektować wybitny budynki na poziomie światowym co na pewno mamy takich na pewno takie budynki powstają, bo to w takim razie w tym optymistycznym akcentem zakończmy pamiętaj proszę Szanowni Państwo pamiętać, że mamy także liczne budynki także państwo się rozglądają do końca się stanowią cechę dobrze pytanie wszystkich, którzy pojechałem w głowie to proszę pytać mamy też wybitne budynki mamy też nowe budynki tak po prostu bardzo państwu dziękuję za rozmowę pani prof. Małgorzata Omilanowska jest Instytut historii sztuki Uniwersytetu gdańskiego była minister kultury dziedzictwa Narodowego była państwa moim gościem Walter Gropius to jego początki na Pomorzu Szanowni Państwo znajdą państwo np. w Drawsku pomorskim i okolicach te pierwsze projekty Waltera Gropiusa te, o których starał się zapomnieć albo te, które stara się ukrywać, ale nie udało się, ale wciąż istnieją i być może powrócą do dawnej świetności tak można powiedzieć o budynkach, których no miał być użytkowe sporej części choć, choć nie wszystkie nie tylko polecam także książkę Walter Gropius człowiek, który zbudował Bauhaus, który ukazał się nakładem wydawnictwa filtry, a także także rozmawialiśmy z autorką jest świadoma komisji, a przełożył Jan Dzierzgowski informacji już za kilka minut o godzinie jedenasty po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA