REKLAMA

Czy mamy pandemię "niegrzecznych dzieci"? O przyczynach zaburzeń zachowania

Gościnnie w TOK FM: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2021-10-20 10:10
Prowadzący:
Czas trwania:
25:08 min.
Udostępnij:

Zdaniem psychologów nie ma niegrzecznych dzieci. Problem mają rodzice, którzy nie potrafią odpowiednio reagować i nie rozumieją, co dzieje się z ich dzieckiem. Niepokojące zachowanie dziecka może być związane z jego wiekiem rozwojowym. Zasady i reguły pomagają w odkrywaniu świata. Dzieci uczą się przez naśladownictwo i zdobywane doświadczenie. Są dobrymi obserwatorami, zauważającymi relacje przyczynowo-skutkowe. Mają też swoje przekonania oparte na zebranych przez siebie informacjach. Na zachowanie dzieci większy wpływ ma to, czego doświadczają i widzą, niż to, co im się mówi. – Dzieci, które są niegrzeczne, dają nam sygnał, że coś się z nimi dzieje – mówi dr n med. Agata Misera, psychiatra dziecięca, gościni dzisiejszego odcinka. Na podcast zaprasza Margit Kossobudzka. Więcej podcastów na https://wyborcza.pl/podcast

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest sam robi producent suplementów diety to jest ósma 10 podcast gazety wyborczej rozmawiamy o tym czy rzeczywiście mamy w tej chwili pandemia niegrzecznych dzieci i co robić jeśli nasz nastolatek się bardzo ze stresuje ósma 10 podcast gazety wyborczej ja nazywam się Margit Kossobudzka jestem dziennikarką działu nauka zdrowie GazetyWyborczej, a moją gościnią jest dzisiaj doktor nauk medycznych pani Agata Mizera, która jest psychiatrą dziecięcym dzień dobry Rozwiń » pani doktor ja chciałam zapytać o to czy rzeczywiście mamy w tej chwili pandemii niegrzecznych dzieci, ponieważ spotkam się z takim sformułowaniem i była nim trochę zaskoczona muszę powiedzieć, że osobiście bardzo nie lubię stwierdzenia niegrzeczne dziecko, dlatego że jest on dla mnie taką klasyczną nie konstruktywną krytyką i tu jeszcze na dodatek krytyką całego młodego człowieka nie jego zachowania i jeżeli przyjrzymy się temu słowo będzie grzeczne dzieci to bardzo szybko zauważymy, że każda osoba dorosła traktuje różne zachowania akceptowalne czy wymagane i różne zachowania jako zachowania nieakceptowalne, czyli tak kolokwialnie mówiąc niegrzeczne dlatego dzieciom trudno poruszać się jest wśród takich tutaj określeń grzeczne niegrzeczne, bo dla samego dziecka jemu brak jest też takiej konkretnej definicji co to w ogóle znaczy być niegrzecznym i np. bardzo krzywdząca są takie stwierdzenia rodziców np. po wizycie u lekarza akcji gdziekolwiek, którzy mówią dziecka o dzisiaj to było bardzo niegrzeczne, dlatego że po pierwsze dla dziecka taki komunikat jest wielką zagadką, bo dziecko podczas takiej wizyty prezentuje całą paletę najróżniejszych zachowań, czyli w nich są akceptowalne i nieakceptowalne prawda, że ciężko mu się tutaj ustosunkować do tego dobrze, które zachowanie było teraz niegrzeczne, a poza tym to jest takiej niesprawiedliwej krzywdzący na dodatek nie zawiera to wychowanie sobie takiej najważniejszej informacji, czyli tego, jakiego zachowania oczekiwaliby w ogóle dorośli podczas np. takiej wizyty, czyli słowa mają można powiedzieć, że rodzice są niezadowoleni dziecko jest smutne i niezrozumiane nie zapominajmy o tym, że każde zachowanie dziecka jest swego rodzaju takim kodem, które dziecko nam przekazuje, a problem, jaki był taki będzie także można powiedzieć, że dorośli przyjęli sobie, że każde zachowanie dziecka odmienna od ich wyobrażeń to jest zachowanie niegrzeczne i tutaj zapominamy w ostatnich czasach trochę o tym, że jednym z głównych zadań rozwojowych w ogóle dzieci i młodzieży jest rozwój autonomii, czyli nierobienie właśnie wszystkiego tak jak chcą inni jak chcą do gości tylko same też wypróbowanie różnych rzeczy także tej powstaje na taki oczywisty konflikt, który frustruje i dorosłych i dzieci i cała sztuka polega na tym, żeby znaleźć balans pomiędzy tym wymaganym zachowaniem, które jest akceptowalne społeczne, a pomocą w kształtowaniu autonomii u dzieci także to tak ogólnie można podsumować jasne ja się spotkałam po tym okresie pandemii lockdownu, kiedy dziś nie chodził do szkoły mój syn ma 10 lat spotkamy się z taką sytuacją, w której syn wrócił wreszcie do szkoły w zasadzie słyszeliśmy co drugi dzień od nauczycieli, że dziecko jest niegrzeczne dziecko jest niegrzeczne jedno w drugiej części mój syn, ale też inne dzieci, że nagle dzieci zrobiły niegrzeczne, próbując drążyć temat co to znaczy, że dziecko jest niegrzeczne okazało się, że przede wszystkim polega na biegania przepychania się na wzajemne rozumiem te dzieci spragnione kontaktu po prostu z rówieśnikami nie były w stanie się opanować na tyle na ile opanował się wcześniej i teraz chciał właśnie też zapytać, bo rozumiem, że dzieci to co uważamy, że one są niegrzeczne tak z czego wynika teraz szczegół może wynikać, że zachowanie dziecka jest takie, którego my czy nasi bliscy nie akceptują i tutaj też mamy najróżniejsze czynniki, które mogą na to wpływać i teraz mogłaby nawet zaryzykować takie stwierdzenie, że to rodzice czy w ogóle długości są poniekąd przyczyną niegrzecznego zachowania dzieci, dlatego że dorośli wymagają od dzieci pewnych zachowań dostosowanych do różnych sytuacji i jeżeli oczekujemy od dzieci pewnego zachowania, do którego on jeszcze nie są gotowe czy np. od przedszkolaka oczekujemy, że sam się ubierze punktualnie wyjdzie z domu, żeby zdążyć do przedszkola, bo przecież są korki należy wejść określonej godzinie i zmuszamy tego malucha do takiego zachowania będąc samemu zestresowane mu to się dziecko mam udziela on sobie taką sytuacją emocjonalnie absolutnie nie potrafi poradzić i też nie potrafi respektować swojego zachowania, że mama jest zdenerwowana, bo to i to mi się to udziela kredytu są bardzo skomplikowane takie cykle gór refleksji, jeżeli dziecko jest zagubione z tymi swoimi emocjami to może reagować np. wybuchami płaczu buntem wybuchami agresji może się też wycofać i w ogóle nie robić nic i tak samo można znaleźć sytuację dla starszych dzieci także tutaj mamy z 1 strony wymagania dorosłych, jeżeli dzieci przychodzą po bardzo długim czasie tak jak pani wspomniała sytuację szkolną jest taka bardzo klasyczna sytuacja, z którą teraz bardzo wiele dorosłych ma do czynienia czy dzieci bardzo długo były w izolacji spotykają się i tu nakładają się najróżniejsze emocje nauczyciele są zestresowani, bo chcą nadrobić program z 1 strony także potrzebują dzieci, które są zdyscyplinowane będą się uczyły jeszcze szybciej jeszcze efektywnej, a dzieci z kolei są spragnione kontaktów muszą znowu wypróbować granicę muszą zobaczyć jak daleko mogą pójść w swoim zachowaniu także tutaj mamy konflikt na całej linii i do gości, którzy szybko irytują się z zachowaniem dziecka nie drążą nie zastanawiając się nad tym, dlaczego dzieci tak robią właśnie bardzo szybko wysuwają tezę, że dzieci są niegrzeczne i na to nakłada się jeszcze styl życia można tak ogólnie powiedzieć, czyli np. brak odpowiedniej ilości snu brak aktywności fizycznej NATO się nakłada i tutaj tak jak sen np. ta aktywność fizyczna i oczywiście dieta są potrzebne do tego, żeby dzieci mogły się prawidłowo rozwijać, żeby ich mózg mógł się tutaj prawidłowo rozwijać, jeżeli dzieci nie śpią wystarczającej ilości godzin śpiąc telefony pod poduszką, żeby cały czas być na bieżąco co się dzieje w mediach społecznościowych, jeżeli jedzą rzeczy wysoko przetworzone dużo cukrów i fast foodów i do tego jeszcze mało się ruszają, a jeszcze na to wszystko nakłada się taki siedzący przed konsolą, że tak powiem tryb życia lub siedzenie z telefonem na kanapie i jednoczesne jeszcze oglądanie np. serialu czy dzieci są bardzo przebyć mocowane np. z korzystaniem z różnych mediów i te wszystkie czynniki zaburzają tutaj pracę mózgu także takim dzieciom dużo ciężej jeszcze w ogóle skoncentrować i dużo ciężej jest reagować adekwatnie na to co do gości do nich mówią, dlatego że ludzie są istotami społecznymi także ludzie dzieci tutaj chcą naśladować dorosłych i chcą być w cudzysłowie znowu grzeczne, ale jeżeli są przebudowane nie potrafią się skoncentrować bardzo ciężko jest ten cel osiągnąć i tutaj jeszcze chciałabym wspomnieć o tym, że ten styl życia taki nieodpowiedni nie tylko negatywnie wpływa na rozwój mózgu na pracę mózgu, ale też na jelita i na skład mikrobioty jelitowej, czyli na skład mikroorganizmów, które to jelita zamieszkują i teraz bardzo ciekawym faktem jest to, który jest pomijany często, jeżeli mówi się tutaj o zachowaniu grzecznym niegrzecznym ostre się ich reakcji na stres, więc badania naukowe jednoznacznie pokazują, że elitom właśnie za pomocą technik organizmów komunikuje się z mózgiem i ma wpływ nie tylko na jak odczuwamy stres, ale też na kontrolę emocji i na zachowanie ludzi, czyli w tym też dzieci, czyli jeżeli, jakby palnik kobieta i litrowa jest nie dopieszcza ona właśnie np. złym stylem życia czy takim nieprawidłowym stylem życia to ona jest taką kulą u nogi, która przeszkadza w koncentracji i przeszkadza w odpowiednim adekwatnym zachowaniu, jeżeli taką mikrobiom te dopieścić np. przychody dotykamy, czyli takimi bakteriami probiotycznych, które mają korzystny wpływ na komunikację między jelitem mózgi korzystny wpływ na zachowanie i na przetwarzanie emocji to możemy tej kuli u nogi i zrobić taki asy w rękawie, który dzieciom jeszcze dodatkowo pomoże się skoncentrować także z 1 strony godzi ICO i dorośli, którzy powinni zastanowić, dlaczego dzieci zachowują się w ten ani winny sposób i powinni znaleźć tej kompromis jak modelować zachowania dzieci, a z drugiej strony takie tutaj fizyczne różne przyczyny w tym na mikrobiotę jelitową, którą można zadbać, żeby dziecku dać taką dodatkową moc lepszej koncentracji np. mówimy o niegrzecznych dzieciach mówimy o tym, że takie istnieją jak również o tym w jaki sposób, dlaczego dzieci w zasadzie zachowują się tak, że mam to nie odpowiada, jaki jest zestaw tych czynników, które mają na to wpływ, ale chciałam zapytać oprócz tego, że mamy podobno pandemii niegrzecznych dzieci mamy też pandemie dzieci nastolatków zestresowanych i moje w zasadzie pierwsze pytanie jest takie dziecko się stresuję, ponieważ rodzice często wychodzą z takiego założenia zresztą nie tylko rodzice oczywiście świadkowie i inne osoby dorosłe, że często dziecko ma się przejmować no zastosować się może dorosły człowiek tym, że nie straci pracę ma za mało pieniędzy jest chory ma jakieś inne problemy, które wpływają na jego codzienne funkcjonowanie Tent dziecko w takiej normalnie funkcjonującej rodzinie ma co jeść ma się, gdzie położyć spać ma ciepło rodzice kochają no to czynność odnosi może tak stresować bardzo pani dziękuję za to pytanie, dlatego że zgadzam się całkowicie jest tym, że dorośli stresy dziecięce bagatelizują nie traktują poważnie jest to dla dzieci niezwykle duży kłopot dlatego, że jeżeli emocje dzieci nie są traktowane poważnie dzieci nie potrafią żaden sposób ich oswoić nie potrafią sobie z tymi emocjami radzić, a stres jest takim konglomeratem najróżniejszych emocji i teraz stres sam w sobie nie ma konkretnej definicji, ale jeżeli mówimy o stresie to poruszamy się tutaj pomiędzy różnymi koncepcjami i taka wiodąca koncepcja stresu, z którą pracujemy też jako psychiatrzy dziecięcy, ale też gabinetach psychologicznych w ogóle w takim ujęciu psychologiczne mówi, że stres to jest reakcja danej osoby na dany bodziec i że stres jest taką niezwykle indywidualną reakcją subiektywnym odczuciem jest absolutnie niezależny od obiektywnych cech danej sytuacji dlatego zarówno stres dorosłego, że straci pracę to odczuć przez dorosłego jest takie samo jak dziecko, które stresuje się np. tym, że nie dostanie lizaka, dlatego że te obiektywne fakty odczuwanie stresu w ogóle nie grają absolutnie żadnej roli i ważne jest, żeby dorośli w końcu to zrozumieli, że stres dziecka jest dokładnie takim samym stresem jak teraz dorosłego konsekwencję, jakby tego stresu też są dokładnie takie samo, jeżeli dorosły stresuje się chronicznie tym, że w pracy ma jakieś problemy to ten stres prowadzi do tego, że dorosły zaczyna czuć się chory tak samo jest u dziecka, jeżeli dziecko chronicznie przewlekle stresuje się np. tym, że może w szkole będzie kartkówki niezapowiedziana np. trzeciej klasie podstawówki albo czwartej, gdzie dorośli sobie myślę ja ku kartkówki przyszło nic ważnego nie można poprawić można napisać niema takiego wpływu nawet na końcową cenę to, jeżeli jednak dziecko taką kartką przewlekle stresuje to ten stres też może doprowadzić do tego, że dziecko będzie prezentowało objawy somatyczne będzie cierpiało na stresowe bóle brzucha stresowe bóle głowy nawet wymioty nudności i może tutaj powstać szereg najróżniejszych komplikacji z tym związanych, a ja też odnoszę takie wrażenie, że zestresowany rodzic nie dość, że nie zauważa stresu swojego dziecka nawet jeśli zauważy ten stres nie potrafi mu pomóc, bo no niestety trudno też oczekiwać od ludzi, którzy w tej chwili właśnie są takim czasie po pandemicznym, żeby byli zrelaksowani zestresowanych rodziców jest bardzo wielu jak teraz pomóc takiemu dziecku przede wszystkim najpierw dostrzec ten stres dziecka, a później w jaki sposób pomóc mu sobie ze stresem poradzić samemu będąc w stresie ważne jest to, żeby zdawać sobie sprawę z tego, jakim się znajduje stanie czyli, jeżeli chodzi zauważyć, że sam jest bardzo zestresowany i zda sobie z tego sprawę to już jest 1 bardzo ważny krok, który umożliwi mu też bardziej z dystansem spojrzenie na swoją sytuację dzięki temu zauważanie też innych ludzi dookoła siebie dopóki rodzic jest takim kołowrotków jak komik biega prawda nie ma szansy zauważyć problemów ludzi, którzy są dookoła niego ich przeanalizować także, jeżeli zestresowany rodzic chce pomóc swojemu dziecku to najpierw musi pomóc sobie samemu, czyli najpierw zauważyć stres, a takim drugim krokiem jest to, żeby zacząć o tym stresie mówić musimy pamiętać o tym, że dzieci uczą się świata, obserwując dorosłych i integrując dorosłymi i nie mówię tutaj tylko małych dzieciach, ale też starszych dzieciach i o nastolatkach i dzieci w ogóle młodzi ludzie przyglądają się bardzo uważnie krytycznie starszym ludziom w postępowaniu i na podstawie tego co widzą jak zachowania analizują próbują znaleźć dla siebie takie najlepsze możliwości w jaki sposób postępować dlatego, jeżeli my jako dorośli będziemy mówić o tym np. że dzisiaj był dla mnie bardzo stresujący dzień, dlatego że wydarzyło się to tamto i damy dzieciom młodzieży wskazówkę jak my sobie z tym stresem radzimy, czyli np. o dzisiaj jestem bardzo zestresowany pracą i idea szybko się przebiec, jeżeli ktoś lubi np. biegać, bo po bieganiu zawsze czuje się lepiej albo idę teraz pół godziny do gorącej wanny z jakimś nie wiem pięknym kadzidła poczytać książkę, bo wtedy pomaga mi to pokonać stres i dzieci w ten sposób widzą, że rzeczywiście rodzice też stresują, ale potrafią się też w jaki sposób zrelaksować jest dla dzieci niezwykle ważny komunikat przede wszystkim dla tych starszych dzieci nastolatków, którzy takie zachowania mogą później kopiować drugą sprawą jest to, żeby tłumaczyć dzieciom od najmłodszych lat oczywiście odpowiednio dobranymi słowami i bardzo dużo nastolatkami też na temat stresu rozmawiać i podkreślać to, że stres stresowi jest nierówny i nie każdy stres jest zły tylko ten stres w początkowej fazie przede wszystkim motywuje do działania pozwala się lepiej skoncentrować i wprawdzie jest nieprzyjemny odczuwaniu, bo mamy suche usta się nam się dłonie czasem boli nas brzuch tak każdy inaczej reaguje na stres, ale że ten stres jesteś nam potrzebne, żebyśmy mogli prawidłowo funkcjonować także to jesteś taki bardzo ważny punkt my nazywamy Psycho edukacji, czyli rozmowa o tym są nam przeszkadza jak sobie z tym radzić i że nie wszystko jest tylko dobre albo złe to jest drugi ważny punkt kolejnym ważnym punktem jest to, żeby wspólnie zastanowić się dziećmi, a przede wszystkim z młodzieżą nad tym jak w tym takim przewlekłą stresu można by zaradzić możemy wypróbować wspólne ćwiczenia relaksacyjne na początku będzie to na pewno dziwne śmieszne razem z mamą ćwiczyć jogę lub jakieś inne te ćwiczenia relaksacyjne, ale czasem może to wejście w grach i być takim doskonałym sposobem na wyciszenie po końcu dnia i koniecznie trzeba pamiętać też o tym zdrowym trybie życia o tym, żeby wystarczająco dużo spać, żeby zdrowo się odżywiać i tutaj jako dorośli też powinniśmy być przykładem dla naszych dzieci nie zakrzywia rzeczywistość, mówiąc że my nigdy nie wiemy nic słodkiego ani nigdy nie jemy fast foodów, jeżeli jest inaczej tylko tłumaczyć, że powinno to być wszystko zbilansowane i tak ustawione, żebyśmy mieli dużo tych substancji odżywczych i powinniśmy pamiętać jednak o tej mikrobiom, które już wspominałam, którą można wspomagać właśnie psycholodzy kami, dlatego że te dobre bakterie ustabilizują nastrój i pomogą lepiej poradzić sobie nami dzieciom właśnie z tym wszechobecnym stresem także tutaj kilka filarów, na które można spojrzeć i kilka sposobów, które można wykorzystać do tego, żeby sobie z tym stresem lepiej poradzić tak jak pani wspominała stresuje się każdy, gdybyśmy nie odczuwali żadnego stresu to po prostu byśmy mogli funkcjonować, ale są takie dzieci, a później osoby dorosłe, które stresują się wydawałoby się bardziej, czyli są takie dzieci, które dorośli określają i lekarzy jak tzw. dzieci wysoko wrażliwe takie, które przyjmują do siebie nadmierną ilość bodźców i co robić w takiej sytuacji, ponieważ spotkają się też ostatnio taką właśnie mamą, która nie bardzo wiedziała jak sobie poradzić ona w tej sytuacji, kiedy dziecko stresuje się wg niej wszystkim ma dziecko izolować za wszelką cenę tych negatywnych bodźców czy wręcz odwrotnie popychać do tego, żeby stawiało czoła swoim bankom w zasadzie jak najczęściej i tutaj też taki złotym środkiem jest kompromis pomiędzy tymi 2 metodami, bo każda ekstrema jest tak naprawdę zła i nie przyniesie tutaj odpowiednich efektu, że mamy dziecko, które bardzo silnie reaguje na bodźce to z 1 strony rzeczywiście ważne jest, żeby pomóc dziecku, że od tych bodźców odcinać czyli, jeżeli nasze dziecko np. po obejrzeniu filmu później przez 2 godziny jeszcze przeżywa ten film zadaje mnóstwo pytań na jego temat, bo tak właśnie wysoko wrażliwe dzieci np. reagują na część filmu tak to my jako dorośli powinniśmy dobrać odpowiedni moment, kiedy taki film z dzieckiem można obejrzeć taki film można podzielić np. na 23 części, żeby wszystko można było dokładnie wyjaśnić i pomóc dziecku, jakby za rękę przejść przez to przeżywanie tego co w tym filmie się dzieje i tutaj ten film powinien być taką metaforą tak naprawdę wszystkich innych przeżyć, bo to jest film czy to będzie wizyta np. lekarza czy to będzie pójście do nowej szkoły czy zmiana klasy czy wyjazd na wycieczkę właściwie obojętnie, jakiej nowej sytuacji nie weźmiemy to taka nowa sytuacja dla dziecka wysoko wrażliwego będzie niezwykle stresujące jak pani powiedziała tutaj potrzeba taką rzeczywistość oswoić dokładnie przeanalizować uczucia dziecka i przeżycia aktywnie pytać oto np. nie zadowalać się tylko odpowiedzią dziecka, które mówi o tak po to nie stresuje tak oczywiście, ale co konkretnie stresuje dziecko np. w pójściu do lekarza albo wyjeżdża na wycieczkę, bo tutaj może być tych powodów naprawdę mnóstwo do tego potrzebujemy na pewno dużo czasu, jeżeli mamy do czynienia z dzieckiem wrażliwym wysoko wrażliwe bardziej wrażliwe niż inne powinniśmy sami troszkę zwolnić tempo w jakim żyjemy, dlatego że pewne rzeczy, na które inne dzieci nawet nie zwrócą uwagi będą dla naszego wrażliwego dziecka takim punktem zahaczenia, na którym ono będzie bardzo długo zastanawiało, a ponieważ dzieci przede wszystkim te młodsze jeszcze nie mają takiej umiejętności refleksji analizowania poszczególnych punktów danej sytuacji potrzebują tutaj bardzo w tym pomocy dorosłych, jeżeli chodzi o rzucanie dzieci na tzw. głęboką wodę jest to też nieodpowiednia metoda dla dzieci wysoko wrażliwych, dlatego że dzieci, które bardzo przeżywają każdą sytuację, jeżeli wrzucimy na głęboką wodę one oczywiście wypłyną, jeżeli są dobrze przygotowane ale jakby nie nauczą się radzenia sobie z tymi emocjami, które sięgają tylko nauczą się tego, żeby te emocje wyłączać w danej sytuacji tylko w danej sytuacji funkcjonować co na dłuższą metę po prostu nie jest możliwe do wykonania wcześniej czy później ten system musi przestać działać na pewno taka osoba rekompensuje czy to będzie w wieku kilkunastu lat czy 2030 tego nie wiem, ale na pewno lepiej jest nauczyć radzenia sobie własnymi emocjami i przeżywania świadomie niż właśnie zamrażania tych emocji i takiego czystego funkcjonowania, a propos tego co pani mówi, że czasami nie wiemy, jaka sytuacja jest stresująca dla dzieci jak chciała jeszcze tak, podsumowując powiedzieć właśnie, a propos wyjazdu mojego syna na obóz się bardzo denerwował i nie widzieliśmy w zasadzie z czego wynikają takie nerwy jego i my jako dorośli oczywiście założyliśmy, że to, dlatego że będzie z daleka od mamy taty i usiłowaliśmy zrobić wszystko, żeby wytłumaczyć, żeby się tak nie martwi nie denerwował, że będziemy z nim w kontakcie i dopiero później się okazało, że ta nie miało żadnego związku z tym rząd będzie daleka od mamy taty, że będzie z nami tęsknił osie denerwował rząd nie będzie umiał znaleźć swoich rzeczy i rano nie bierze się na czas to było bardzo konkretne i udało się rozwiązać oczywiście, przygotowując odpowiednio na nie zrobiliśmy tego, ponieważ założyliśmy, że na pewno chodzi o tęsknotę za mamą tatą, więc też tak jak teraz pani Suchan sama bije się pierwsi, że popełniam częstych błędów, że nie słuchamy swoich dzieci i zakładamy rzeczy, które nam się wydają, że są przyczyną właśnie takiego stresu, a czasami są to rzecz zupełnie inne, więc powinniśmy widzieć naprawdę słuchać i zatrzymać na chwilę Super pani dzisiaj z nami była dla mnie jako dla matki bardzo ciekawa rozmowa i mam nadzieję, że każdy z nas sobie tam weźmie coś z tego pola i poszukaj siebie, że dziękuję pani doktor serdecznie za rozmowę z nim czy miłego dnia dziękuję bardzo, gazety wyborczej partnerem podcastu jest sam robi producent suplementów diety Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA