REKLAMA

Konkurs Chopinowski - kogo pominęło jury, a kogo wyróżniło? Komentuje Paweł Kowalski

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-10-21 11:40
Audycja:
Czas trwania:
14:54 min.
Udostępnij:

W nocy ze środy na czwartek poznaliśmy zwycięzców XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Pierwsze miejsce zajął Bruce (Xiaoyu) Liu z Kanady. Drugie - ex aequo Alexander Gadjiev reprezentujący Włochy i Słowenię oraz Kyohei Sorita z Japonii. Konkurs podsumowuje dla nas pianista Paweł Kowalski

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska pianista Paweł Kowalski dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie dzień dobry kolejny maraton Chopinowski za panem spędzone w studiu TVP kultura m.in. wczoraj emocje sięgnęły zenitu na mamy zwycięzcę pierwsze miejsce w konkursie Chopinowskim zajął dwudziesto czteroletni Rosario reprezentujący Kanadę i co pan na to czy zwyciężą największy pianista zwycięży na pewno świetny pianista można sobie zadawać pytania Rozwiń » czy wszystko co robił jest zgodne z takim bardzo ortodoksyjnie branym pod uwagę zapisem nut dokonanym 200 lat temu przez Fryderyka Chopina natomiast uznane pianistyczne pod urzędem, jakby efektowności grania był na pewno już od trzeciego etapu faworytem i MII wygrał zgodnie z oczekiwaniami można sobie zadać pytanie czy nie dało czy nie można było dać pierwsze nagrody ex aequo z moim drugim kandydatem byłby wtedy soli ta no tak Solid, który zajął drugie miejsce ex aequo z Aleksandrem godziwym wiele osób zwraca uwagę, że w tym gronie laureatów zabrakło siedemnastoletniej Ewy Geworgian reprezentantki Rosji Armenii zachwycała przez cały konkurs coś takiego wydarzyło nic nie wydarzyło zagrał bardzo dobrze koncertem, więc jeżeli dostała już do finału to ta decyzja w jakim sensie niezrozumiała, tym bardziej że kilka osób w tym finale było dla mnie niespodzianką i imieniem wydaje się, że jeżeli, jeżeli grasz, aby to na pewno jeden z 6 najlepszych koncertów fortepianowych zagranych podczas tych trzydniowych fascynujących finału to mogła mieć nagrodę i i szkoda, że nie ma to, jakie zaskoczenia pana spotkały się pan zobaczył tych najlepszych wybranych przeżyli to ja nie wiem czy najlepszych naprawdę, bo mam pod potężne wątpliwości czy czy czy wybór czy obcięcie mówi językiem potocznym Piotra lex zwyczaj się na ring wpół finale było decyzją właściwą poddaje to w dość mocno wątpliwość uważam, że to 2 najzdolniejszych polskich wykonawców, ale oczywiście w tej chwili już mówię mówię, jakby przy okazji, ponieważ finał odbył się bez udziału tak, ale tutaj może z panem zgodzić Piotr Oleksiewicz mówię to ja nie profesjonalistka był moim faworytem również był niezwykle niezwykle młody niezwykle zdolny młody chłopak rozsądny świetnie grał bardzo, jakby nie umiał nie lubię używać sformułowań w duchu Chopinowskim, ale to było bliskie takiej takiej bardzo klasycznej estetyce zaś Szymon Nehring również nie wydaje się, że chodzą takie słuchy lub formułowane opinia, że grał słabiej niż 2015 roku moim zdaniem w ogóle nie, tym bardziej że potrzeby tego konkursu niezwykle ambitnie wygrawszy wcześniej telewizje, a na konkurs Chopinowski 21 wybrał we wszystkich 4 etapach zupełnie inne utwory nie powtórzył ani 1 utworu, który zagra w 2015 roku, więc szkoda tak wiele osób jednak podkreślał, że ten występ Szymona ring uczestnictwo w konkursie Chopinowskim to było pewnego rodzaju ryzyko oczywiście, że było ryzyko i dalej trudno myślę że, że poradzi sobie świetny muzykę wracając do finału Gadżijew jest dla mnie niespodzianką nie nie umieściłbym go aż tak wysoką częściej Boy, który za szóstą nagrodę zasługiwał na nagrodę wyższą, gdyby nie zagrał dość słabo mówimy w kategoriach oczywiście najwyższej jakości koncertu e-moll Świt zaskoczył bardzo im plus Garcia Garcia z Hiszpanii, który wykonał fenomenalny koncert f-moll bardzo w duchu Józefa Hofmanna słynne nagranie Hofmana z 3006. roku nie flamandzki uczony Barbie roli jestem przekonany, że Garcia Garcia wysłuchał tego koncertu 50×, bo frazy były wręcz skopiowane nie mówię tego pejoratywnie nawet podziały ozdobników prawej ręce w stosunku do lepszej były wręcz identyczne jak największego polskiego pianisty historii, więc słuchało się tak znakomicie finały były na niezwykle wysokim poziomie świetnie, ale podkreślam świetnie akompaniował Andrzej Boreyko mówi to z pełną odpowiedzialnością z orkiestrą Filharmonii narodowej, bo różne akompaniament w ciągu w ciągu słuchać konkursu Chopinowskiego przez przez wiele lat słyszałem bardzo się podobało wspomniał pan Marcin Garcię Garcii, który zajął trzecie miejsce w konkursie, ale został także laureatem nagrody ufundowanej przez filharmonię narodową za najlepsze wykonanie koncertu już wiedzą, że słusznie to było rewelacyjne wykonanie, ale byli tacy, którzy twierdzili, że wersje wersję w finale znaleźć się nie powinny też dziwiłem, ale cieszę się, że się myliłem no dobrze mamy Polaka laureata Jakub Kuś lik laureat czwartej nagrody nagrodzony został również za wykonanie mazurków to bardzo proszę teraz panie Pawle w takim razie powiedzieć, bo moi koledzy z redakcji też na ten temat toczyli dyskusję bardzo chcieli dowiedzieć, jakie pana zdanie na ten temat myślę, że słuchacze również co z tymi mazurkami, gdzie leży problem na czym polega ich poprawne zagranie i co to znaczy źle zagrać Mazurka źle zagrać to wydają się przesadzić, aby przesadzić w estetyce stateczności, czyli zrobić Mazurka karykaturę Mazurek jest forma salonowa 3 polskich tańców ludowych i które Chopin wykonywał w salonach paryskich ani na, a nie na imprezach w Szafarni, gdzie usłyszał, jakby pierwowzór takiej muzyki ale, ale przetransportował ją na bardzo wysublimowaną formę, więc tak, że to Mazur jest przesada ten emeryt między 23 natomiast zarówno Kuświk, który zagrał bardzo dobrze mazurki, ale równie dobrze zagrać ja tego słucha wczoraj w nocy specjalnie, żeby porównać już po ogłoszeniu wyników od drugiej w nocy słuchać mazurków mazurki na rynkach i mazurki Aleksy picia wszyscy grali inne Opus mazurków były były znakomite każdy z nich grał inaczej 1 drugi mówi o zarówno o rynku jak i Oleksiewicz ma dość bajeczny dźwięk, więc po raz drugi wyrażam żal, że nie usłyszałem Fina aha no to jeszcze może słowo o Włoszce Eleonorze Armellini świetnie dziewiąte miejsce średnia to to jest miejsce, które idealnie, jakby odzwierciedla jej wysiłek i przyjazd do Warszawy po 10 latach wydają się, że to to odzwierciedla jakość grania łącznie z bardzo przyzwoitym wykonaniem koncertu e-moll finale gdzie by pięknie pięknie prowadziła, aby fragmenty liryczne i zagrała ten ten koncert dużą z dużą swobodą moje ucho jako jako człowieka, który oba koncerty grał od lat trochę trochę słabo było słychać lewą rękę natomiast gdyby nie było to są pewność powiem co innego jeszcze coś się podoba to nie mówiliśmy zawrzało znakomity chiński pianista dałby mu nagrodę obok efekt organ na pewno jednak osób w moim przekonaniu niesłusznie pominiętych w werdykcie jury w no tak wiele osób rzeczywiście żałuje, że nie było go już na podium, że nie ma go na podium ostatnie jeszcze z laureatek Mikołaja z Japonii postawiłby pan znak równości między nią, a Jakubem głośnikiem ona zagrała dość ja nie mogę słabo nie wolno tak mówić, ale to było sporo błędów nadal ludzi, którzy znają tekstu jest takich jak ja jest po prostu ułatwi to to państwu podpowiedzieć sporo sporo błędów w koncercie e-moll i i stąd nie mogła być na wyższej pozycji trudno trudno stawiać na trudności zawsze to jest sport w gruncie rzeczy są nie to nie jest tylko wrażenie koncertu fortepianowego co czwartego etapu, ale jury miało za zadanie pamiętać o poprzednich 3 etapach, więc należałoby tego wszystkiego jeszcze raz dokładnie posłuchać i pewnie pewnie oboje znaleźliby się na podobnych miejscach rzeczywiście cały czas towarzyszy mi to pytanie myślę, że wielu z państwa również i myślę, że pan panie Pawle już musiał wielokrotnie na to pytanie odpowiadać ale, ale zapytam czy w ogóle jesteśmy w stanie określić, jakie wykonanie muzyki Chopina jest właściwe faktem, iż jesteśmy no zapis nutowy, jaki zostawił jest bardzo precyzyjne była mieliśmy możliwości słuchać jego wykonania po pierwsze po drugie on sam grał przecież zupełnie innych instrumentach, które my dziś nazywamy historycznymi brawo świetne pytanie jeszcze raz mówi się pytanie to, że grał na innych instrumentach, owszem, wszystko gramy na innych instrumentach również 32 Sonatę Beethovena 5 koncertów fortepianowych nie gramy raczej Hammer zawiera z czasów Beethovena wykona współczesnych stancjach i innych nowoczesnych fortepianach koncertowych, więc to jest argument ciekawy, aczkolwiek dotyczący wszelkiej muzyki napisanej jeszcze lat temu, więc pokrótce tak właściwie w dobrze to jesteśmy w stanie to, jakie wykonanie muzyki Chopina jest właściwe ja mam jak ja mam ulubione nagrania nie ma nie te nagrania też ulubione, ale wydanie Ignacego Jana Paderewskiego, który w moim osobistym przekonaniu jest wzorcowe lepsze niż tylko niż wydanie najpierw mówię to jako wolny wniosek niezwiązane z uczelniami tak dalej i ten tekst jest na tyle precyzyjny i mamy fotografie już w tej chwili z dorobkiem 100 lat, gdzie grali tacy mistrzowie Józef Hoffman Artur Rubin Steina, którą Benedykt Emitela, czyli na ulicy policji Marta rycz et Cetera, czyli mamy ustalony kanon pewnej tradycji, czyli to, o co chodziło Jerzemu Żuraw Lechowi, kiedy ten konkurs jest wymyślał 100 lat temu zakłady czy mniejsze jeśli jeszcze nie ma często odbiera takie 2007. rok pierwsza edycja, więc w gruncie rzeczy wiemy jak grać Chopina wiemy też nie grać Chopina może bowiem tylko 1 negatywny przykład tego konkursu w moim przekonaniu wszystko co mówię moim zdaniem ani ogólnym to jest Georgi soki, który grał grał słabiej niż 6 lat temu i grał, jakby wbrew tekstowi również to co wyprawiał Husajna w trzecim etapie są Czechami, kiedy np. grał wszystkie głosy boczne, które są ważne w trzeciej w trzeciej części sonaty h-moll tylko nie było słychać melodii głównej to tak się tak się nie da przejść na konkursie gdzie, jakby rezultat to jest wypadkowa głosów w Syrii, a proszę zdać sprawę, że to są wszystko poza 1 człowiekiem laureaci poprzednich konkursów i pianiści, którzy zajmują się Chopinem cały w gruncie rzeczy jakiś konserwatywny sposób nie było w tym roku Marthy Argerich np. więc granie granie Chopina wbrew zapisowi ludowemu, który Chopina był bardzo bardzo precyzyjny Chopin 4 godziny na osobie improwizować natomiast zapisanie tego samego tekstu później w nutach wydań oddanie wydawcy zajmowało mu np. miesiąc albo dłużej były całe utwory, które przez lata wydawał, bo nie był z nich zadowolone kazał spalić wszystko co znamy od opisu sześćdziesiątego szóstego do siedemdziesiątego czwartego, bo uważał za muzykę niedoskonałą niesłusznie dzięki Julianowi Fontanie mamy wszystkie opisy trzecią tego szóstego, czyli od słynnego fantazję Profic pismo, więc wyciekiem absolutnie samokrytyczny i pisał bardzo precyzyjnie i myślę, że to jest podstawa do do do do wykonania również młodych ludzi dzisiaj startujący w konkursach szczególnie w konkursie Chopinowskim poziom niezwykle wysoki tegorocznego konkursu rekordowe liczby osób przechodzących do kolejnych etapów zna pani odpowiedź na pytanie co się do tego przyczyniło się rzeczywiście niektórzy twierdzą dodatkowy rok przez pandemię dołożone na ćwiczenia i taki, bo dodano przegrać nie przegracie jak mądrze ćwiczy to niema szans przegrał można naprawdę coś może poprawić to jedyne co można powiedzieć in minus w kontekście tego, że ludzie przez ostatnie 2 lata możliwości wykonywania muzyki coś niezwykle istotne czy tzw. ogranie się jak mówimy, czyli możliwość złapania złapania pewnego pewne pewnego dystansu do wykonywanej muzyki i rutyny w najlepszym sensie tego słowa była bardzo ograniczona, ponieważ koncerty publiczne no właściwie nie miały miejsca można było tylko nagrywać grać online, więc szansę np. dla Garcia Garcia wykonywał Sonatę h-moll pierwszy raz w życiu w trzecim etapie wielu ja mam wrażenie, że wielu wielu kilku laureatów grało w finale tak nie będę mówił to, aby grali koncert fortepianowy po raz pierwszy z orkiestrą było widać brak doświadczenia, a tych, którzy byli bardzo wysoko, ale również np. Sarzało który, który nie wygrał nagrodę, ale grał koncert e-moll dlatego tak dobrze, że w jego biogramie zapisane, że już o 17 lat, że już wystąpił z 7 orkiestrami a, czyli przyjechał do Warszawy, spodziewając się za wysoko również ten etap finałowy, czyli koncert fortepianowy miał nauczony znakomicie i co teraz po konkursie syndrom odstawienia pan również będzie towarzyszył tak jak wielu słuchaczom widzom i tak nie z 1 strony to jest jeden z tych nielicznych symboli, który jeszcze jednoczy nas jako naród społeczeństwo konkurs Chopinowski z drugiej strony każdy z nas ma jakieś zadania ja sobie postawiłem zadanie, że mój najbliższy koncert Jerzym Maksymiukiem 6listopada Sinfonia Iuventus, gdzie w Warszawie studio Lutosławskiego gramy koncert Ravela musi być na poziomie konkursu Chopinowskiego mówię poważnie, ponieważ gramy 2 tygodnie po finałach i jeżeli mielibyśmy zagrać gorzej to niema sensu ludziom zawracać głowy, więc zapraszam czystym sumieniem w soboty 6listopada to studio Lutosławskiego koncert Ravela Jerzy Maksymiuk, kiedy w najbliższym czasie usłyszymy Chopina w pana wykonaniu publicznie w myślę, że Rze, że sporo koncerty w tym w tym w tym roku i w ogóle po covidzie rodzą się dużo bardziej spontanicznie niż niż nisz jak planowaliśmy sezony przed pandemią, czyli nie, zapowiadając w tej chwili daty w Warszawie nie znaczy że, że ona nie nastąpi myślę, że w 100% nastąpi w przyszłym roku jak często gram w Warszawie w różnych miejscach również koncerty fortepianowe taką zaprzyjaźnioną orkiestrą Camerata z moim przyjacielem Pawłem Kosem Nowickim, więc na pewno zobaczymy również na estradzie, a nie tylko w studio jako jako komentator konkursu Chopinowskiego na bardzo panu dziękujemy za wszystkie komentarze za dzisiejszą rozmowę również pianista Paweł Kowalski był gościem kultury osobistej rozmawialiśmy o zakończonym właśnie 18 międzynarodowym konkursie Pianistycznym imienia Fryderyka Chopina dziękuję bardzo, dziękuję pani bardzo do usłyszenia do usłyszenia czas na informacje program wydawał Paweł Kierzniewski dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA