REKLAMA

Człowiek 2040: Kupuję

Gościnnie w TOK FM: Człowiek 2040
Data emisji:
2021-10-21 15:00
Prowadzący:
Czas trwania:
43:06 min.
Udostępnij:

W szóstym odcinku serii rozmawiamy o przyszłości handlu oraz zmianach w nawykach konsumenckich Polek i Polaków. Wspólnie z Tomaszem Woźniakiem, założycielem firmy Future Mind zastanawiamy się gdzie, jak i co będziemy kupować w perspektywie najbliższych dwóch dekad oraz jaki wpływ będą miały na to najnowsze technologie. Rozwiń »

Rozmowę prowadzi Andrzej Bobiński.

Podcast jest częścią projektu Człowiek 2040, w którym wspólnie z T-Mobile Polska zastanawiamy się, jak będzie wyglądać przyszłość i jaką rolę odegra w niej technologia. Więcej o projekcie możecie przeczytać na stronie www.politykainsight.pl/czlowiek2040

Możecie się tam zapisać na newsletter, w którym przeczytacie, jak będzie wyglądać życie Polek i Polaków w 2040 r. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
człowiek 2040 to próba zmierzenia się z tym jak będziemy żyć za 20 lat nowym serwisie opisaliśmy hipotetyczne wydarzenia firmy i procesy za pomocą, których pokazujemy jak może wyglądać codzienne życie Polek i Polaków 2040 roku, a w podcaście rozmawiamy o trendach, które będą przyszłość kształtować naszymi gośćmi są ekspertki eksperci zajmujący się stykiem technologii życia społecznego to oni powiedzą nam, które kierunki myślenia są słuszne a gdzie Rozwiń » przestrzeliliśmy i o czym nie pomyśleliśmy naszym partnerem w podróży w przyszłości z T-Mobile Polska, które właśnie obchodzi dwudziestopięciolecie obecności w Polsce i wspólnie z nami chce zastanowić nad bliższą dalszą przyszłością, a także postawić pytanie o rolę technologii w życiu człowieka ja nazywam się Andrzej Bobiński i zapraszam na wirtualną wyprawę w przyszłość w dzisiejszym odcinku rozumiem z Tomaszem Woźniakiem założycielem partnerem istnieją firmy mają firmy technologicznej doradczej, która wspiera klientów w zakresie inicjatyw cyfrowych i tworzy innowacyjne oprogramowanie mobilne, a ja z Tomkiem rozmawiam o tym jak z czasem będą zmieniały się sposoby w jaki będziemy nabywać produkty usługi pracujące przynoszą mieszka mieliśmy poczucie, że mamy do czynienia z najbardziej konserwatywnym najmniej podatnym na zmianę obszarem z kolei pracująca kupuję mieliśmy wrażenie, że tempo zachodzących zmian ściga się z granicami naszej wyobraźni dziś zapytam tam, gdzie jak i zużyciem, których technologii cyfrowych będziemy kupować zapraszam na rozmowę Tomku zaczął od przestrzeni handlowej moje pytanie tak naprawdę brzmi, gdzie będziemy kupowali to znaczy ile ty dajesz lat nie wiem z jednej z centrum handlowym z Louisem supermarketem budynkom sklepom typu convenience to bardzo różne byty nawet jednak są nadal fizyczne przestrzenie, w których my dokonujemy zakupów czy te placówki handlowe zniknął 3 przy po twarzy coś innego i owca każdy z tych formatów sklepowych czeka zmiana i nie da się chyba stworzyć jakieś uniwersalnej recepty na zmianę centra handlowe różnią się bucików i to widać gołym okiem to co moim zdaniem jest istotne to, żeby podzielić na potrzeby odpowiedzi na te pytania te przestrzenie i jeżeli chodzi o galerię, bo to jest chyba coś co najbardziej interesuje konsumentów w tym momencie ja uważam, że to będzie wynikało bardziej chyba zmiany wynikające z urbanizacji, czyli to co widzimy już gołym okiem większych miastach centrum handlowe wrastające czy powstające centrum określonej dzielnice staje się takim miejscem, do którego ta dzielnica przychodzi po wiele różnego rodzaju usług i ta zmiana, która postępować będzie w mojej opinii to będzie zmiana proporcji tego co jest powierzchnią handlową, na której robimy zakupy versus 100 c powierzchnia, na której spędzamy czas i to jest pierwszy wniosek, czyli zmniejszy się ilość sklepów ich powierzchni i tutaj myślę, że możemy spokojnie celować w to, że to będą formaty przypominające dzisiejsze sklepy na szkodę obuwia, gdzie zmienia się powierzchnia sklepowa, której się poruszamy versus powierzchnia magazynowa, w której są dostarczane produkty, które wybieramy na tablecie i też na pewno zmieni, więc te przestrzenie wielkoformatowa staną się takimi magazynami w zależności od modelu zaangażowania albo będą takim rumem albo właśnie wręcz mikro magazynem dla lokalnych dostaw, bo wiemy, że straż dostała za godzinę, tak więc dlaczego to centrum handlowe, które z centrum miałem Wilanowa nie może być takim magazynem, który rozprowadza po danym osiedlu czy podane dzielnice w kontekście spędzania czasu na pewno udział powierzchni wspólnych takich jak korty czy w ogóle te miejsca spędzania czasu z dziećmi czy do kina kina w ogóle osobnym tematem tak ale jakby czytał właśnie miejsca bawialnia jakieś takie miejsca, gdzie można usiąść jest też na pewno sposób tej rewolucji ja myślę też centra handlowe trochę przespałem miały swoją szansę w witali się zaczął transferować stosunkowo niedawno tak cyfrowo, a centra miały taką możliwość, żeby pasować, jakby swoich najemców jakoś tego nie uczyniły dopiero widziałem ostatnio chyba SLD wprowadził Warka taki model, gdzie możesz odbierać punkty za zakupy prawie w każdym sklepie jak też powinno wydarzyć dużo wcześniej tak też nie wydarzyło związku z tym można będzie teraz centra próbują nadgonić miały swój czas nie do końca z niej skorzystał jeszcze 1 etapem ewolucji moim zdaniem będzie specjalizacja centrów handlowych czy będziemy mieli do czynienia z tzw. centrami dzielnicowymi, o których wspomniałem, które będą takim miejscem załatwiania codziennych potrzeb podstawowych zakupów plus właśnie spędzania wspólnie czasu w tym też otoczenie np. wokół galerii na Wilanowie bardzo dobrze pokazuje jak może się to rozwinąć, a z drugiej strony mamy pracowni, które się zamyka, mimo że mógłby odpowiadać takim potrzeba, więc trudno jest tutaj rozsądzić nimi jednak centra dzielnicowe moim zdaniem jedna z tych specjalizacji druga specjalizacja docenta centra typowo rekreacyjno le stalowe tarcze mówimy tutaj formatach typu koszyki Norblin czy tzw. Mercator największych miastach, gdzie raczej przychodzi się już takim określonym celu zakupy są przy okazji bardziej są zakupy takie właśnie butikowe nawet często tzw. rzeczy niepotrzebnych niekoniecznie pierwszej potrzeby na pewno będą też galerie, które w pewien sposób staną się takimi i markowymi sią Romami galeria, który będzie tylko w waszym albo będzie galeria, która będzie spadała potrzebom DIY, czyli leroymerlin albo gaz i wokół tego sieć sklepów, które wypełniają potrzeba więcej to tak widzę także specjalizacja i centra dzielnicowe takie bardziej szalone wizje w sensie szkodził tam powstaną mieszkania i kościoły szpitale, aby w ogóle, że to centra handlowe Ursus stracą swoją przydatność jest przekonany, że jednak one będą przetwarzały nie zamykały na pewno część zamknięto nawet wynika z badań w pandemii badano w stanach ten aspekt i wg tego badania, które miał okazję przeczytać 25% centrum będzie podlegało, jakby zamknięciu spora część tej powierzchni będzie musiała być albo zamknięta albo przemieniona coś zupełnie innego w 1 pamiętam w warszawskim centrum handlowym Niemcy to zła Wola park powstał tor kartingowy i sieć sprzedaży samochodu czy Fort Wola przepraszam Wola park szło transformacji ze względu na metro nie myślę, że na pewno ta część związana z centrum dzielnicy ona będzie po prostu się zmienia będzie miejscem, które ludzie chodzili tak jak zimnem do parku na plac zabaw położony będzie zamknięte pod dachem będzie dostarczało komplet potrzeb od potrzeb poszczególnych osób typu Beauty i fryzjer tak dalej tak to sobie wyobraża, bo zakupy e-commerce zmienią też sposób wykorzystania tych centrów to będą po prostu miejsca, które będziemy chodzili, żeby odebrać zakupy, które zamówiliśmy w internecie albo wymienić nie do końca wierzę w to, że one znikną natomiast spora część będzie musiała zmienić przeznaczenie ze względu na ich gromadzenie, bo jest im całkiem sporo jak Warszawa osiemnastego dobry przykład supermarkety to jest ciekawa kategoria, bo ich rośnie też bardzo dużo ostatnio Dino podało informację o swoich wynikach ba 300 sklepów otwiera w kwartale coś takiego nie pamiętam w tym okresie poraziła mnie ta liczba supermarkety będą musiały troszeczkę zmienić sposób korzystania z bardzo takie oczywiste dzisiaj procesy zakupowe jak właśnie zamówi odbierz dużo będzie zależał od rozwoju e-grocery supermarkety dzisiaj są miejscem, które odwiedzamy głównie ze względu na potrzebę zakupów spożywczych, jeżeli rynek e-grocery będzie się rozwijał to sklepy będą musiały uznać wyższość Grosser to co może na pewno mieć pretekst ja już obserwujemy w przypadku sieci convenience takich, z którymi mam okazję pracować, że generowanie pretekstu, żeby się udać do sklepu będzie wyzwaniem, bo jeżeli Rosja stanie się codziennością i będzie realizowało większość naszych potrzeb to dlaczego mielibyśmy go supermarketu się udać dzisiaj mamy cykl tygodniowy nawet znana sieć reklamuje, że właśnie w sobotę trzeba przyjść zrobić zakupy, bo akurat wtedy najlepiej, a w momencie, w którym zakupy będą nam dostarczone na to co będziemy też supermarkety mieli odwiedzać, więc to znowu będzie trochę taka przemiana w kierunku magazynów tak to będą magazyny, w których będziemy w trakcie zwracania z pracy odbierać zakupy, które zostaną już nam wcześniej zebrane zresztą ta kategoria tzw. głos spikera to jest osoba, która premierowi za siebie to zakupy w różnych modelach tego może być w modelu takim jak działa Glovo może być to w modelu dostarczone przez daną sieć supermarketów może być to w ogóle usługa taka, ale konserw tak jak supermarket np. tam będzie też pewnie sporo technologii autonomicznych, które dzisiaj w sieciach convenience czy sklepach autonomicznych są pokazywane tam też to zmieni to będzie trochę zmienia sposób robienia zakupów czy Jurek z pieniędzy to będzie klucz do tego, żeby zmienić format takiego sklepu, a nie to sobie siedzi wymyśli, żeby ściągać klientów, bo to są chyba 2 różne podejścia to nie jest także jedno przeważy nad drugim co jedno to jest właśnie ta wygoda tych zakupów często przy poszerzaniu się sklepów magazyny, o którym mówi się drugi syn jest doświadczenie to też trochę mówi się tym kontekście tych centrów handlowych znaczy jest sensei wyobrazić, że idę do supermarketu, które jest taką świątynią jedzenia i to jest jakiś kucharz, który mnie natchnie co chciałbym gotować, bo ktoś coś pokaże albo ktoś mi doradzić co powinienem się, że właśnie takie doświadczenie obcowania z jedzeniem będzie istotniejsza niż same zakupy oto chodzi to są te 2 drogi tak jednak, że po prostu powierza odbiera, bo jest szybciej łatwiej i potrzebuje, a druga taka, że chce spędzić czas, wybierając zastanawiając się, przygotowując się do gotowania biorąc takie rzeczy też delikatesowe wydają się to są te 2 drogi podział musi mieć pretekst do dzisiaj tym pretekstem jestem od paczkomatów jak się okazuje badania, które realizujemy jednym z powodów, dla którego ktoś tam ma się udać do takiego sklepu do innego jest to, że a no bo muszą odebrać paczkę paczkomat pytanie czy paczkomaty to jest to status quo jeśli chodzi o ostatnią Mila, bo jeżeli mielibyśmy założyć, że ten Kurier jest uniwersalnym kurierem, który nam dostarcza zakupy do domu dzisiaj albo dostarczona paczka i za 5 lat za 10 lat jest naszym takim właśnie personal shopper takim koncernom, które załatwia sprawy związane właśnie czy to z odbiorem ze zwrotem produktu, ale też dostarcza te najpotrzebniejsze rzeczy i oni tak naszym substytutem tej fizycznej placówki sklepowej nagle się może okazać, że wszystkie usługi one będą gdzieś tam na tej ostatniej mili kończyły zawsze powtarzam, że ta ostatnia Mila ze względu na swój koszt na mnogość skomplikowania procesu dostawy też to co się dzieje w miastach także ograniczenie możliwości poruszania się większych samochodów limity związane z ekologią tak dzisiaj paczkomaty są takim pomostem pomiędzy tą finalną wersję ostatniej mili z punktu widzenia ułatwienia i komfortu jednak to dostawa Kuriera wydaje się być wygodniejsze z drugiej strony jednak paczkomat daje tę wolność polegającą na tym, że w każdym momencie naszego dnia możemy z tego paczkomatów skorzystać to co powiedziałeś o tych supermarketach, które przemieniają taki i jedzeniowe pałac w tym wchodzimy sobie czy to gotujemy nawet czy patrzymy na inspirację czy zabieramy tam rodzinę przy okazji jemy obiad z bardzo fajna koncepcja natomiast pamiętajmy o tym, że dzisiaj dyskonty nami trochę rządzą one są za całym rynkiem patrząc na największe sieci i jakby miał dzisiaj mówić o perspektywy 510 lat to wystarczająco dużo mają do zrobienia takich bardzo oczywistych obszarach, żeby nie próbować zmieniać tego w jaki sposób dzisiaj świadczące o swoich klientów centra handlowe mam wrażenie, że one już sobie zdawać sprawę z tego, że ona też wiedzą, że muszą wejść globalnie, stawiając swój własny e-commerce próbują sprzedawać trochę inne doświadczenia w ogóle butiki są też ciekawym przykładem kierunku, który znamy z usług biznesowych, czyli tego kampanie marketingu także butiki dzisiaj muszą przedstawić na to, że mają klienta, który został w roku o nich tyle ile pieniędzy i muszą pracować nad tym, żeby ten klient do nich wraca regularnie, bo konkurencja jest duża, szczególnie że zostały nam chyba przeszkadzać rzeczy jak np. Długosz dostawy, a co znali Express 13 na darze wasze tam są terminy często kilkanaście dni na dostawę sobie jakoś z tym radzimy, więc takim budynkowi w ujęciu taki jak pan marketing, którym mamy przez cały czas kontakt z jakim Shoper naszym koncernom państw, które nam dobiera rzeczy się też będzie działo w Digital to się będzie działo właśnie za pomocą komunikatorów za pomocą video link, który teraz wchodzi mocno dziś właśnie możliwość połączenia się wideo i w domu sobie możesz oglądać modela, który tam się przebrał to co ty byś chciał kupić tak was to jest dzisiaj absolutna normalność codzienność, żeby nie powiedzieć teraz pytanie, kiedy te trendy przyjdą do Polski my trochę piszemy w tym naszym oznacza, że człowiek 2040 o 3 potężnych mocy diet pudełkowych o tym, że wyobrażamy sobie, że wszyscy będą przedziwne diety pudełkowe, ale to się Sejm się odwrotności tego w kontekście naszej rozmowy o supermarketach e-grocery myślę sobie o tym, że i nie wiem czy to jest obecny, ale wydaje się dosyć wojny był szczególnie w sieci, które będziemy więcej czasu będziemy zostawia się czas spożytkować, żeby dostawać zakupy pod konkretne dania tak dla ludzi, którzy lubią gotować my będziemy wybierać np. jadłospis cały tydzień i ktoś inny za nas czy to będzie algorytm czy to będzie człowiek będzie nam dostarczył po prostu konkretnej ilości z przepisami dieta pudełkowa w podejściu dzieło ojca wydają się mogło być fajnie sklejone z całym konceptem tego miejsca, gdzie ma przyjść obejrzeć zobaczyć potem zamówić dostać i że to wchodzi w ten cały taki szerszy już eks pijąc przygotowanie jedzenia nie tylko kupowanie jedzenia ja jestem mentorem Butta CHZS tak jak generator i tam pojawią się takie właśnie pomysły, które mają tworzyć to lista zakupowa to właśnie listy produktów, które mają optymalny sposób pozwolić ugotować, a z drugiej strony to co 20 latach podatkowych jest jak najbardziej prawdą, bo ta kategoria produktów przygotowanych do spożycia, które wystarczy podać one zaliczają olbrzymi wzrost ten rynek on się zaczyna przenikać tak mówimy o o dietach pudełkowych mówimy o ścieżką więc, które mają gotowe dania ilość gotowych dań rośnie z miesiąca na miesiąc produktów jest więcej wkładem jest Żabka, która sporo zrobiła, jeżeli chodzi o swoje marki własne i zaczyna po prostu tworzyć taki koncept, który można było porównać do sklepu z tymi latami podatkowymi są jednak moich znajomych była właścicielka ślimaka czy firmy naukowej swego czasu miała taki pomysł, żeby otworzyć taki sklep w centrum Warszawy, żeby można było sobie wejść i zabrać te produkty gotowe w takiej właśnie Formula i to jest pewna koncepcja natomiast trochę z nią nie wierzę uważam, że Święty Graal w postaci inteligentnej lodówki, która się gdzieś kiedyś pojawi każdy o nim mówi żona musi pojawić tylko, która będzie wykrywać te produkty pod kątem czy to daty przydatności czy to w ogóle braku ona może tutaj dużo namieszać na pytanie, kto ją pierwszy stworzy, jakie technologia będzie wykorzystywała, bo dzisiaj tą barierą jest w dużej mierze brak możliwości weryfikacji tych produktów, czyli takiej reformy są za drogie, żeby nakleić na jogurt, a z drugiej strony kody paskowe nie pokazują przydatności to musi tam zmienić w tej formie, ale jedziemy tam jako powiedzmy inteligentnej lodówce jak do tego Świętego Graala dla mnie to jest Święty Graal, bo tego wszystko zaczyna tak dzisiaj nie problem tworzenia algorytmu, który przez widzisz, że pomiędzy dostawą do domu produktu świeżego datą przydatności, która na etapie kompletowania zamówień została zapewne sprawdzona przez spikera w łatwo policzyć, że ten produkt ma nie wiem tydzień przydatności, nawet jeżeli chodzi o produkty pakowane typu daniem cięta wędlina można policzyć natomiast to, czego jesteśmy w stanie sprawdzić ani też myślę, że Irek Piast ludzkie nie będzie ich sposób działało jak zjemy jogurt to osoby oznacza aplikacyjnego zjadłem, bo to, żeby mi ktoś zamówił kolejne sam musi coś wydarzyć taki albo będzie na poziomie 2 technologii Troja rozważa jako te, które rozwiązują ten problem pierwszy to wspomniana reforma i też nadanie produktowi jakiegoś identyfikatora na bazie produkcji, które będzie działał trochę do stycznia także będzie w łańcuchu dostaw działał będzie działał w lodówce tej właśnie inteligentnej będzie 1 słowem komunikował się, że przez bank, a druga technologia to jest jednak komputer wirze przetwarzania obrazu miał ostatnio okazję obejrzeć technologii, która działa co prawda w segmencie anty fraudów, jakby próby identyfikowania wyłudzeń mówiąc brzydko projekt nie rozpoznać zarówno wagę, jaki rodzaj warzywa bądź też owocach, które jest kładziony na wagę w hipermarkecie to jest o tyle ciekawe, że też olbrzymia przestrzeń do nadużyć, bo ktoś sobie bierze jako bio, które 3× droższe kładzie ją za miastem woreczek potem skanuje wybiera z listy na uwadze jako najtańsze sieci próbują cały czas walczy z tematem, ale sobie tak wyobrażam, że ta inteligentna lodówka ona ma te spółki, które dzisiaj w sklepach autonomicznych na matę kamery, które są dziś w sklepach autonomicznych i ona trochę za nas myśli i pod kątem tego co jemy przekazuje informacje są Amazon ma swój standard audi, które próbuje z dużymi producentami sprzętów agenda łączyć i tutaj patrząc na ich strategie staje się takim pierwszym podejrzewam podmiotem, który mógłby taką lodówka faktycznie wykona tak, szczególnie że świat wykonuje inne sprzęty tak jak mikrofalówka, który za pomocą interfejsu głosowego komunikują się z użytkownikiem, gdybyśmy mieli pójść ograniczenia to ta lodówka jest dla mnie już taką ostatnią ostatnią Milą Nowak ostatnio minąć się dostawa oddam za zasłoną tego naszego mieszkania tam się troszeczkę kończy widoczność na to co się z tymi produktami idzie jeszcze bliżej mówi o produktach świeżych, bo w takich normalnych modelach przewidywania to już się powoli dzieje tak, bo choćby niedawno miałem okazję odchodzi do tematu np. predykcji zakupowych odnosi szkieł kontaktowych jakiś takich rzeczy jak karma dla zwierząt to nie jest jakiś świeższy Rocket science, żeby stworzyć prosty algorytm, który na bazie iluś tam podejść do zamówień wyliczyć, kiedy komuś coś kończy tak nie wiem czy miałeś okazje, ale już Japan raz dostałam e-mail ze sklepu kosmetycznego informacja o tym, że ten produkt, który kupiłam być może już się kończyć nie chcę mówić nowego, więc już miast oraz pytanie czy będzie jeszcze więcej czy faktycznie ktoś będzie w stanie przekazać jakaś technologia będzie w stanie przekazać do tego dostawcy, że nam się ten projekt fizycznie skończył i to moim zdaniem będzie rozwiązanie tego problemu ja w ogóle taką szczerą nadzieję to też w dużej mierze jest moim zdaniem zagrożenia to jest jakby motywacja tych producentów do tego, żeby jednak musi ograniczyć konsumpcję i żeby konsumpcja była bardziej przemyślana, żeby ona była bardziej świadoma bo, gdybyśmy założyli, że ta lodówka istnieje ona faktycznie powinna zadbać o to, żebyśmy tego jogurtu nie wyrzucili po terminie wręcz patrząc na to co jest w lodówce mogłaby nam zaproponować przepis co możemy zrobić tzw. ostatki zawsze rozmawiając o tym w tej serii, kto przybędzie wyglądają też dostałem się ktoś powinien współpracować bo kto kogo powinien kupić, żeby przyspieszyć procesy wyobrażam sobie, że tak naprawdę niem jak dużo jest takich kolaboracji czy wręcz akwizycji w wyobrażam sobie, że tak naprawdę to przykładowo Biedronka powinna kupić przykładowego Samsunga albo na odwrót i że to bardzo przyspieszyło znaczy połączenie sprzętu ze sprzedawcą ewentualnie z wytwórcą jedzenia czy taki konglomerat miałby olbrzymią premię nagrodę za to, żeby wprowadzić taką technologię trudno będzie mi tutaj podać inny przykład ten, który podałem także najbardziej predysponowane do tego jest jednak wszystko Amazon, który jak swoim dana ma handel, więc pytam się zaczyna potrzeba zakupowa i tam jest praca cały czas ciągła ich na optymalizację łańcucha dostaw tam się mówi innowacji w logistyce tam się mówi o tych nieszczęsnych drona, które mają nam tam dowozić jedzenia dla mnie najbardziej oczywistym łączeniem kropek jest koncernu MTG pamiętasz jest taka infografika, która pokazuje 5 tych największych Marek, które odpowiadają za produkcję to Niewiem kolejnego 1002 tysięcy wraz z nią wszystkie znamienia weźmy sobie teraz taką grafikę i zobaczyć sobie co te koncerny produkują one oprócz świeżych produktów takich wież na wagę typu warzywa owoce mięso tego spożycie spada to one produkują Niemcy 80% Grosser tego, które jest potrzebne wchodząc tam jeszcze środki czystości pieluchy tego typu rzecz dla mnie jest oczywista jak mamy fabrykę pampersa pewne na Targówku tam jest system, które odpada za produkcję i tras, jaki jest kłopot, żeby Amazon połączył się z tym systemem i zarządzał tą produkcją na podstawie tego, jaki jest zapotrzebowanie jakaś potrzeba rynkowa jak sobie tak wyobraża wracamy do poprzedniego wątku czyli kto potem raportuje, że dopiero się skończyły część pewnie algorytm no bo to będzie wynikało, jakby z uczenia maszynowego w czasie i do jakiegoś momentu ten algorytm będzie niedokładne, ale w pewnym momencie przy odpowiedniej ilości danych stanie się na tyle dokładnie będzie przewidywał część sytuacji jak najbardziej blisko mam poczucie jest pomiędzy producentem właśnie towarów szybkozbywalnych jakimś takim partnerem technologicznym, który rozpoznaje potrzeby stanie wymienia się tym z nami, bo ta wymiana musi być dwustronną i wtedy to może zadziałać co oznacza z kolei dla sieci handlowych pewne ryzyko teraz jest pytanie jak się to ryzyko rozłoży w czasie, bo dla części tych produktów można zostać zastosowany model subskrypcyjny zresztą były takie testy im akurat pan zrobił, ale były takie testy właśnie próbowano konstrukcja robi, więc część tych produktów kategorii subskrypcyjne ona jakby naturalnie mogłyby być bezpośrednio wydawana Kurierowi centrum logistycznego, które dzisiaj rozprowadza to po centrach logistycznych sieci handlowych czemu właśnie ciebie zapytaj czy ten model subskrypcyjny i wydaje, że to jest jedna z ścieżek do przyszłości nie ma to tak pójdzie, ale wyobrażam sobie, że to jasne proszę znaczy rodzimy się dziecko kupuje model subskrypcyjny kupuje subskrypcję na baby 1 taki na cały rok dostaje i pampersy i ubrania jedzenie zmienia się to mleko modyfikowane wydaje się to być niesamowicie proste co więcej wyobrażam sobie, że to musi być producent to musi być także niemym producent pampers ani musimy koniecznie mówić, kto pampersy wytwarza skupuje też producentów mleka modyfikowanego ubrań wystarczy integrator, który zbiera wszystkie rzeczy dostarczamy to, czego potrzebuje przez pierwszego dziecka ja ogólnie nie musi się na tym zestawy co więcej nie musi dużo wiedzieć, bo na autopilocie trochę dostaje kolejne etapy czy jedzenie czy słoiczków i tak, ale nie musi drawskiego rozumiecie na tym, że to może GE szpital czy prywatna opieka medyczna zaproponować to nie w ogóle śmieszna, bo moim zdaniem za jakiś czas zobaczymy taki produkt, który będzie zaczynał się gdzieś nawet na etapie jakoś przecież starania się czy będzie pobierał jakoś tam, więc aplikacja takiego właśnie takiego integratora trzeci będzie ten cały proces rodzenia dziecka i wykonywania obsługiwał ja bardzo był podejrzewam myślę, że wielu rodziców byłoby szczęśliwych, że mają ten problem z głowy to miasto staje się taką codziennością, że z nami w digitalu się w dobrach cyfrowych, że aż też dziwna jest, że nasze nie przynosi tak bardzo handlu i moim zdaniem to znowu jest kwestia świadomości wielu sieci tysięcy podmiotów i różnorodności tych podmiotów podziału choćby właśnie nawet w branży spożywczej także są informatyką wnioski są dyskonty są supermarkety wielkoformatowe nadal jednak już są i każdy ma podobną gama tych podstawowych produktów mówi się takich 2000 jednostek, które powiedzmy odpadają zatem podstawą pierwszej potrzeby część tych produktów taki podział kwalifikuje, ale trochę nie jest oczywista to jest trochę tak jak subaru, że mieliśmy taką sytuację każdy chciał przenieść model Ubera na swój biznes tak, bo jak długo Bóg szukało przełamania, bo jak model kupowania usługi płatne w salonie piękności z user Experience tzw. Customer Journey, które ten klient branży Beauty przechodzi starali inne niż model Ubera tak nazwać chce przejąć z punktu ADO punktu nie da się każdego produktu czy każdej kategorii usług skrypt czynić bo jakby musi tutaj przyjść potrzeba i ten użytkownik musi być na gotowej myślę, że dużo barier i samych klientach, że oni potrzebują zmienić swoje nawyki oczywiście wiele raportów po pandemii pokazuje, że ten e-commerce czy w ogóle tendencja do zamawiania towarów spożywczych wzrosła aż rynek się wręcz podwoje przed pandemią słuchałam 180 000 000 z tego znaczna, więc stanowiło blisko teraz już mówić o znacznie szerszej grupie podmiotów, które chcą 120 chwilę otwierają nowe usługi, niemniej jednak ci klienci muszą się nauczyć musi być regularność, bo też pamiętajmy ile porażek gros zaliczyło do momentu pandemii tak wiele firm próbowało ten problem rozwiązać ile sił próbował odpalić swoje usługi dostawy jak dużo się z tego wycofało zmiana nawykowo, a polegająca na przestawieniu się na zakupy spożywcze, a potem w kolejności wybranie tych zakupów spożywczych przez algorytm tych, które mogą być subskrypcji może być całkiem fajnym rozwiązaniem również w kontekście nawet czy klubów zakupowych czy w ogóle też walki z rosnącymi cenami, bo producent mając gwarantowaną subskrypcja na 12 miesięcy na te wspomniana rzeczy dla dziecka jest w stanie pełnia podejść do tego jakoś bardziej racjonalnie, żeby ta cena była lepsza niż za przeproszeniem właśnie w typowej Żabce dzieli też impulsowe Drohobycz zabrakło nieco więcej czy wyobrażam sobie, że jeżeli ten integrator nie był związany z producentem to, żeby było organizować patrząc budżet domowy trochę, jakby schodziłem z przykładowo jakości pieluszek tak w sensie może być po prostu dostosowywać produkty do sumy pieniędzy, które chcemy coś wydać wtedy sobie to dostosowuje też z dniem miesiąca miesiąc kwartału na kwartał do tego ile pieniędzy co w danym momencie przeznaczyć na tą kategorię zakupów ja myślę, że marki własna sieci dyskontowych to jest pierwsza ma rzeczywiście majaczenie kategoria produktów, które będą kwalifikowały do subskrypcji głównie ze względu właśnie cena i gdybym miał dzisiaj doradzić tym trochę zaległym tak powiem sieciom dyskontowym w kontekście zmiany cyfrowej tobym powiedział szukajmy tam 2 rzeczy także szukajmy lepszego dopasowania produktów tak, żeby tych klientów bardziej zrealizować, żeby to była właśnie realizacja w całym łańcuchu tych naszych potrzeb, a druga to właśnie szuka produktów, które kwalifikują ze względu na cenę czy też właśnie na przyzwyczajenia do subskrypcji w wielu przypadkach ta subskrypcja ma sens pozostaje pytanie, kiedy my jako użytkownicy czy klienci przejdziemy tego modelu naszych planach jest oczywistością, że jakieś inne streaming aut jest oczywistością płacimy za niego miesięcznie czy woda mineralna tak jak dzisiaj mamy w biurach subskrypcji mogą być wodą mineralną, którą mamy subskrypcji w domu samo dotyczy tych wszystkich rzeczy takich jak karma czy kostki do zmywarki środki czystości i dzisiaj technologicznie pralka podłączona do internetu przekazuje tak olbrzymią ilość informacji do centrali producenta na podstawie tego potem producent planuje produkcja i rozwój produktu czy inżynierem kupujemy pracę na 20 programów często żona jest podłączona do internetu producent gwiazd tych programów użytkownik korzysta czy my używamy płynu używamy kostki jak często pierzemy, jaki program bierzemy 3 części białej części kolorowe wszystkie dane, jeżeli one trafiły do pełnią świadomego dostawcy i gdyby np. właśnie producenci sprzętu hardware znowu wyszli trochę dalej poza nawiasem nie tylko robili wiesz promocje na pralkę i komplet kapsułek do prania popełnia to inaczej wyglądało w mojej ocenie to jest też kwestia standardów ciężko się dzisiaj rozmawia o standardach, jeżeli mówimy o charakterze, bo każdy ciągnie Ania swoim kierunku tutaj tak jak wspomniałem Amazon próbuje swój standard pająki wdrożyć producentów natomiast też producenci cały czas nie wiem czy to z pewności siebie czy jakich pobudek, jakby jednak się hermetyzacji nie ma takiego dialogu, który był moją opinię wystandaryzowane pewne rzeczy chciałbym przejść do tzw. czarnej legendy internetu, bo mam wrażenie, że to, o czym rozmawialiśmy z dużymi, żeby ta biała legenda o tym jak wszystko może być prostsze przyjemniejsze wygodniejszych zajmować czasu, ale jest też druga strona tego medalu, ale rozumiem, że to przekłada na to, że tak jak mówiłeś ten stenogram informacji którymi siedzieli my i tak naprawdę trochę nie wiemy kim, dlaczego po co z drugiej strony jest kwestia tego też mam wrażenie, że w tym modelu subskrypcyjnym w tym takim świecie, które widza, które jest ciekawy to łączenie wszystkiego ze wszystkim wydaje się być wygodne i potrzebne, żeby do przodu technologicznie z drugiej strony jest jak kosztem niebezpieczne, dlatego że bardzo duża władza jest skupiona w jednych rękach i wycina dużo graczy na rynku to jest jakby to trochę druk sejmowy o tym, że jeżeli ten kupił tamtego tam kupił jeszcze tego no to wtedy wszystko byłoby prostsze może być bardzo dokonać dużego skoku technologicznego, ale jeżeli tak by było no to by mieli coraz mniej podmiotów, które będą miały coraz większy wpływ na nasze życie czy toczenie martwi jak na to patrzeć chyba nie potrafię rozsądzić w kategorii martwi nie martwi tak bo jakby na co dzień pracuje z technologami na co dzień pracuje z dużymi firmami, więc trudno mi było być tutaj jakimś ciekiem, który patrzy na to czy tej dynamice tak szerokim kontekście go rysuje też próbują jak dokumentować to jest istotna dzisiejszych czasach na co wszyscy pani zwracać uwaga to jest przede wszystkim regularne badanie potrzeb klienta i ten klient podczas tego badania on powoli zaczyna komunikować, że jest skłonny podzielić się danymi, jeżeli będziemy dostarczali klientowi wartościowym spersonalizowane produkty, jeżeli ta oferta będzie dopasowana do jego potrzeb tego skłonność do dzielenia się danymi i akceptacja faktu i mówić o tych połączeniach, które pytasz bardziej mówi z perspektywy konsumenta dzisiaj konsument może być przerażony faktem, że aplikacja Nike wysyłam mu po przebiegnięciu 10 000 kroków już czas wymienić podeszwa starła wiemy to jest taki druha łapał się tam śledzie mają lokalizacja, ale to się za chwilę zmieni się dzisiaj pokolenia młoda to już w ogóle nie ma z tym problemu i za chwilę pokolenie osiągnie swoją taką dojrzały zakupową pełną dla nich to będzie oczywiste, że oni w ramach podzielenia się swoją lokalizację czy podzielenia się swoimi preferencjami czy wejście strefy prywatności przez Marka będą z tym UKE i nie widzę tutaj już większego zagrożenia co więcej chyba tak powinno być, że jak nie jem mięsa to nie powinien dostawać reklam mięsa ale, żeby ktoś dowiedział, że nie miasta to muszę to jakoś przekazać i mogą oczywiście zrobić w aplikacji, klikając nie chcę więcej takich reklam, ale to powinien być szerszy proces jeśli tylko firmy, która coś nam sprzedają będą w stanie przetworzyć naszą ścieżka w odpowiedni sposób przebadać ją i ścieżka ona będzie tak jak wiele osób mówi się unikała wszystkie kanały ta fizyczna, który poznaliśmy na początku cyfrowa tej Komar Sowa, jeżeli na koniec dnia będzie pytania o to personalizację, którą się trasy taka walka, że mapy próbuje wymusić na użytkownikach, żeby od kilka liczb chcą personalizacji nie są personalizacji wielka awantura, a tam Facebook się buntuje ja uważam, że za chwilę jak przyjął panią propozycja wartości dlatego konsumenta to każdy powie dobra jestem w tym kraju tak samo jak opisuje swoje mejle mam wrażenie, że potem wyświetlamy reklamy nawiązujące do tego co pisałem w treści maila zgoda, ale rozumiem, że się druga strona tego w skardze, że kryzys zaufania do tego biznesu z 1 strony wzrost przejrzystości tych procesów tych algorytmów tak coraz więcej się o tym mówi wydaje, że to jest ciekawe tylko z drugiej strony problem taki, że nikt nie ma czasu i poza tymi ludźmi, którzy o tym mówię to nie wydaje się, żeby konsumenci byli bardzo tym zainteresowani na tym etapie, żebyśmy wiedzieli, bo jeżeli tak jak mówi znaczy, jeżeli się godzę na coś, jeżeli świadomie oddaje to dane, jeżeli ja wiem co one służą i procesu wykorzystywane to dla mnie Polska jest mniej więcej okej natomiast problem taki, że bardzo często albo w 99,9% przypadków tak naprawdę nie wiemy co się dzieje, gdzie na, jakim etapie tylko po prostu już widzimy ten efekt końcowy, więc pytanie czy możemy stworzyć świat, w którym ten przejdą będzie czysty etyczny i rzeczywiście służył czy zawsze to będzie taka walka i takie przyciąganie win to jest chyba problem nawet nie tych firm tylko bardziej problem legislacji, jakby też pewniak świadomości szeroko pojętych rządzących i to mówią w ujęciu globalnym sobie obejrzysz z przesłuchania z kongresem prezesów największych być dachów to nagle masz poczucie, że tam piąte przez dziesiąte wielu z tych polityków ogarnia Gula co się dzieje się nie dziwię, że Mark ZC z kamienną twarzą odpowiada napytania taki sposób w sumie co ma powiedzieć skoro po pewnie z tych rzeczy, gdyby wszedł głębiej byłaby kompletnie nieczytelna dla tych polityków nic tutaj olbrzymie wyzwania na poziomie, a prywatności i legislacji tego ja mam wrażenie, że w ogóle przez to, że je sobie Unia stanę Fine to są takie osobne miejsca, gdzie się do tego tematu inaczej podchodzi, że nie ma chyba tego sensowny sposób ogarnąć nie wiem, kto musiał się za to zabrać im ONZ czy kto ale podstawowa karta praw cyfrowych powinna powstać w ujęciu globalnym i te podstawowe zasady muszą być definiowane, bo jeżeli one nie będą zdefiniowane któryś z tych podmiotów w pewnym momencie podejdzie do tego w sposób stricte komercyjny zacznie to monetyzować taki jest model biznesowy także to monetyzować jak sobie patrzy na e-commerce to się wiele osób o tym mówi w kategoriach, że to jest szansa tak dla Witaj to jest szansa, bo pandemia, bo w ogóle tak, ale z drugiej strony nikt nie mówi o tym, że za 34 lata koszt kilka płatnego ma rosnąć 400% dla wielu biznesów e-commerce owych może być jakiś taki element kosztu, który uderza mocno marże powiedz więcej w jaki sposób wzruszy mamy było Poli Facebook Google tak w stanach mamy tam 80% rynku reklamy mobilnej należy do Facebooka do bubla ta reklama mobilna dzisiaj stanowi grą tego w jaki sposób planuje się kampanie reklamowe Amazon przekroczył 10% w ogóle mam 1112, który jak naturalnie związane z handlem jak gracz na rynku reklamy, więc mamy 3 podmioty na świecie, które decydują o tym ile kosztuje wyświetlenie reklamy dużym uproszczeniu oczywiście, ale trochę tak jest tam apel próbuje przez swoje regulacje dzisiaj chyba czytałem rano taki artykuł, że trzykrotnie zwiększy udział w reklamie mobilnej głównie ze względu właśnie na to, że w ramach ograniczenia prywatności personalizację w Facebooku to morze jest 4 graczy na koniec dnia i teraz pomysł by wyprowadzić Klatt i ma marże tam kilka procent i nagle się okazuje, że działa w segmencie, w którym jesteśmy mega konkurencyjny, ale z drugiej strony ta marża nie pozwalać jakoś specjalnie dużo wydawać ten marketing nagle za 3 lata się okazuje, że ten koszt tego kliknięcia, które sprowadza swego klienta na swoją stronę i czasami skutkuje zakupem jest 400% droższe tańsze płacisz niem dolara czy złotówka za 3 lata będzie płacił 4, kto może się okazać za nie będzie w stanie świadczyć tego biznesu komórkowego taki co wtedy od pewnie najprostszym sposobem jest gromadzenie tych informacji to jest wyzwanie, że w tym starciu z bitami, które powiedzmy gdzieś tam na jakim etapie zostaną uregulowane mam taką nadzieję, że się wydarzy musi sobie dziś na pytanie czy też z nimi robić biznes czy system robi ze strony własnych warunkach, jakie klub na własnych warunkach to musi zacząć gromadzić zbierać dane przetwarzać także trochę nawiązuje do swojego pierwszego pytania czy jest w stanie nad tym zapanować ja pewnie łatwiej jest w stanie oddać swoje dane do Żabki do Lidla, a mniej pewnie do Google, a i Amazona tak biorąc pod uwagę ich model biznesowy, bo tam mam bardzo prosty właściciel licencji tak polegający na tym, że wymieniam się za spersonalizowaną oferta za lojalność, która jest premiowana nie wydaje mi się, że możemy budować dzisiaj biznes w internecie sprzedaż w internecie, bazując na reklamie wyłącznie na tym świat dzisiaj stoi za 5 lat za 10 będzie stał metodami komunikacji między tymi powoli ten płatny zaś to jest moim zdaniem olbrzymie wyzwanie dla tych podmiotów, które nie transformuje bo, bo one dzisiaj był Adam wejście w komisji prosty postawię sobie Klatt weźmy film od formy marketingu, która tego ruchu goni do tego sklepu jakoś tam będzie natomiast tego się okaże, że ten koszt będzie większy co wtedy to jest moim zdaniem największe wyzwanie dzisiaj właśnie jakiś sposób tymi danymi zarządzić ja sobie wyobrażam jak mówimy o jakiś futurystycznych scenariusza wyobrażam sobie, że jednak ten blok cień gdzieś na koniec dnia jakaś inna forma cyfrowego łańcucha, który nam będzie pozwalał zarządzać własną tożsamością będzie takim naszym sposobem na komunikację czy to zmniejszą marką to z tym dużym graczem za kilka lat konfigurowanie telefonu z nowego smartfona będzie wyglądało w ten sposób, że tak jak dzisiaj definiuje zgadzasz się na to, żeby przesyłać do placu do Androida informacja o tym czytam, że aplikacja wykluczyła cienia, a za chwilę będzie ten proces instalacji telefonu wygląda w ten sposób będziesz sobie tam przechodził przez polityki prywatności Facebooka WhatsAppa będzie definiował, jakie produkty chce też, jakie reklamy już oglądać i ile dostaniesz to też ciekawe czy też podłączyć swoją bankowość powstała w ramach PSD 2 czy chcesz podłączyć swoje transakcje kartowe, żeby lepiej organizować to gdzie co jak kupujesz i tak będzie budowało taką trochę nową tożsamość cyfrową, która w dużej mierze będzie moim własnym marketplace tak myśleć tak wystawiał siebie na sprzedaż i w zależności od tego kto ciebie będzie chciał kupić te dane po może być też trzeba później będzie to definiował i z każdym z tych podmiotów bez względu na łańcuch jak i dystrybucji czy to będzie dostawać będzie sprawa to ministerstwo będzie centrum handlowe będzie wymieniał się tymi danymi na zasadzie właśnie oddałem miejsce mojej lokalizacji, ale dzięki temu będę miał tam 10% pani kupuje tu wizytom, które ono przeraża, bo jak sobie w obrazem i przypominam za każdym razem, kiedy byłem jakimś wielkim targowisku, szczególnie że niekoniecznie były bardzo biegły w języku, który tam było obowiązującym terminem za każdym razem poczucie, że ktoś miał szukał wyszedłem, płacąc dużo więcej za dużo mniej, niżby chciał, więc myślę, że to jest dobra wiadomość na ludzi, którzy będą tzw. wyrzuconej będą potrafili się bardzo dobrze porusza tym świecie podejrzewam, że będzie to bardzo trudne dla ludzi, którzy będą nie mieli czasu umiejętności albo chęci, żeby wejść głębiej i niech pani wrażenia pamięta o tym, że czeka nas jeszcze miano interfejsu dzisiaj intercyzy u nas jest tak by ekranem tam kilku salowe, a choćby patrząc na to, który najbardziej marżowych produkt dla planu dzisiaj wchodzi na rynek na sen słuchawki oraz interfejs głosowy dojdzie do tego jakiś tam wyścig pomiędzy Facebookiem ma plan w kontekście czy to wiary czy JAR-u czy w ogóle mistrali i są zmiany, o których możemy mówić w kontekście nie 5 najbliższych lat tylko 15 no bo to one będą definiowały te punkty styku z markami takimi sieciami handlowymi czy w ogóle z preferencjami zakupowymi dzisiaj jak zapytasz Amazona słuchawki przez Aleksa to w niej podać produkt własny tak jak będzie chciał kupić markowe słuchawki innego znanego brandu odeśle na stronę, więc pomóc sobie taki sposób działa już dziś Ania przejściówkę albo chcą ładowarka telefonu mówi to daleko donosił i to by Amazon jak Marka własna jak i jakąś inną firma produkuje ładowarki to nie licz na stronę nie jest jakby oni też dbają o to, żeby kupił w tym kanale głosowym za chwilę jak będzie właśnie Mixed reality tak czy Facebook będzie próbował budować swego zbiorowego Facebooka czy Apple wypuści swoje okulary, które mają być już w przyszłym roku no to będzie postęp pytanie jak te nowe kanały ten sposób komunikowania się on płynie trochę na to interakcja i od nich będzie dużo zależało dzisiaj oglądasz film na Amazon branżach zastępuje to się pojawiają awatary aktorów, którzy występują w danej stanie, bo myśmy sobie, jakby to mogą pójść dalej oglądasz z nowego Jamesa Bonda, który właśnie 5 produkcji elementów jest samochód jest taki zegarek jest jakiś hotel, który potem staje się modne te oglądasz my wiemy, że oglądasz operator ja wiem potem co widziałeś jest w stanie ci potem na podstawie tego co obejrzał 6 zarekomendować ten hotel zarekomendować ten zegarek dokładnie ile czasu poświęciłeś nie musi się komunikować z Agory wjeżdża się po prostu zapoznały z daną treścią tej treści określone rzeczy z tymi miały wizualny kontakt no i potem pisze na okularach czy na jakimś innym interfejsie wyświetlane sklep z tym zegarkiem czy ten salon samochodowy to grozi dziękuję bardzo, dziękuję serdecznie na dziś to wszystko na kolejną wyprawę zapraszam w przyszłym tygodniu Poznajcie również naszych pozostałych audycji, które znajdziecie na najważniejszych platformach podcastów link do serwisu News Letter człowiek 2040 znajdziecie w opisie odcień serwis serię spotkań z sobą tworzymy wspólnie z T-Mobile Polska, czyli operatorem sieci komórkowej, który obchodzi swoje dwudzieste piąte urodziny i chce wykorzystać ten moment zostawienie ważnych pytań o przyszłość kraju i technologii Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: CZŁOWIEK 2040

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA