jest z nami dr Artur Bartoszewicz katedra polityki publicznej SGH dzień dobry panie doktorze dzień dobry witam serdecznie kłaniam się ich izba gmin opublikowała w ubiegłym tygodniu raport podsumowujący roczny śledztwo w sprawie działań rządu brytyjskiego walca z pandemią bardzo ostro rozliczono się m.in. z opóźnieniem decyzji o wprowadzeniu pierwszego lockdownu czy z brakiem rozbudowanego systemu testowania na początku pandemii tak sobie pomyślałam, śledząc te doniesienia,
Rozwiń »
że to jest klucz sprawnego zarządzania państwem tak w sytuacji kryzysowej władza się przyglądają wychwytują błędy wyciągają wnioski, a u nas tego nie ma rząd jakoś nie funduje sobie żadnej weryfikacji żadnej ewaluacji, ale pan razem z dwojgiem innych autorów pospieszyli z pomocą jak przygotować polską ochronę zdrowia na kolejne epidemie to raport Instytutu Jagiellońskiego pan dr Grażyna Katarzyna Borkowska i prof. Grzegorz Gielerak są autorami tegoż raportu tak generalnie co wynika z tego przyjrzenia się państwa temu co już za nami w trakcie, czego wciąż jeszcze niestety jesteśmy tak ogromną przyjemność pracować się ze wspaniałymi ludźmi specjalistami w dziedzinach, które po połączeniu z moją ekonomiczną i dały okazję do tego, żeby przyjrzeć się temu co się działo od marca zeszłego roku i spróbować potwierdzić co zaobserwowano w tym okresie pani doktor powiedziała o Wielkiej Brytanii tam rzeczywiście dokonano oceny oceny, która miała charakter komisji śledczej tam okazało się, że część doradców przyznała się do tego, że nigdy nie powinni pełnić takiej roli, że nie mieli kompetencji mieli doświadczeń, a nie zrobili nic w życiu takiego co uprawniało ich do pełnienia tych funkcji w Polsce rzeczywistości nie mamy do czynienia z sytuacją, w której nie do końca potrafimy nie przyznać się do tego, że popełniliśmy błąd albo byliśmy nieprzygotowani odbieramy niestety każdy tego typu raport jako na uderzenie w personalne tak dobra odbiera pan minister zdrowia i niepotrzebnie, dlatego że wyraźnie w raporcie piszemy to jest ocena nie tylko obecnego rządu, ale wszystkich rządów do tej pory, które sprawowały władzę, bo wszystkie są tak samo odpowiedzialny za zaniechanie zaniechanie przygotowania systemu ratownictwa medycznego obrony cywilnej zaniechanie w obszarze tworzenia polityki lekowej rezerw w tym zakresie zaniechanie w obszarze tworzenia systemu zarządzania kryzysowego to co się robiło Hok w listopadzie zeszłego roku podkreślam w listopadzie zeszłego roku, kiedy powstała rada medyczna przy premierze, a oczywiście twierdzi się cały czas rzecz, że pracował cały czas zespół zarządzania kryzysowego, ale wielokrotnie w mediach wypowiadałem wówczas o konieczności tworzenia interdyscyplinarnego zespołu właśnie takiego jak powstał przy budowie tego raportu do tego byśmy podejmowali decyzję biorąc pod uwagę nie tylko opiekę medyczną, ale szereg innych optyk społeczną gospodarczą, ale też kwestia psychologii psychiatrii to komunikacji społecznej w ogóle języka, bo to chyba jest też jeden z najważniejszych aspektów raportu zwraca uwagę na to, że uniknie był przygotowany do dzisiaj nie jest nie umie komunikować ze społeczeństwem, a przekazy, które dostajemy są sprzeczne bardzo często niespójne i to powoduje, że wprowadzanie szliśmy, bo my bazowaliśmy na doświadczeniu i Australii nowej Zelandii tam budowano ogromne systemy wsparcia bazujące na społeczeństwie na umiejętności budowanie kapitału społecznego tam rząd wprowadza mechanizmy wsparcia aktywności inicjatywy własnej społecznej przypomnijmy marzec kwiecień maj zeszłego roku społeczeństwo się świetnie organizowało było gotowe bardzo mgły szeroko rezygnować z przywilejów wchodziło ograniczenia apotem buczy usłyszało komunikat, że to państwo wszystko dobrze organizuje to rząd świetnie zabezpieczeń zaczęło rezygnować z odpowiedzialności, którą wewnątrz budowało organizacje pozarządowe to okazało, że Polska nie potrafi radzić sobie z inicjatywą własną obywateli, a z inicjatywą organizacji społecznych, a to co właśnie w Australii nowej Zelandii fundament ktoś powie bardzo daleko, o czym mówicie nie to są rozwiąże to kraje, które stale są narażone sytuacje kryzysowe i to co staramy się opowiedzieć raportem to nie to tylko, że czekają na nas kolejne pandemie dodał w okresie, ale tego wieku możemy się spodziewać takich zjawisk, ale w ogóle zwróć uwagę co się dzieje na granicy białoruskiej to jest kwestia wojny hybrydowej to są zagrożenia terroryzmu to są w ogóle zagrozić zagrożenia wojny hybrydowej, a które dotknęły krajów naszych sąsiadów Litwa Łotwa Estonia i kwestia cyberzagrożenia to jest kwestia infrastruktury krytycznej, która musi być zabezpieczona któremuś musi być rozwijana to są kompetentni ludzie, którzy muszą być zweryfikowani muszą tworzyć system rozwiązanie, które broni nas daje nadaje nam odporność to nie jest tak, że mamy teraz przygotować oraz rozwiązania i sprzątać po wylaniu się lekko tylko musimy doprowadzić do sytuacji, w której nie będzie bolało społeczeństwa tak jak bolało dziś można powiedzieć tylko jedno o obecnej pandemii jedynego, czego się na ojca chyba utraciliśmy połączenie z panem dr. Bartoszewicza rozmawiamy o raporcie, który podsumowuje to co wydarzyło się my złego w trakcie pandemii w tym państwo sobie nie poradziło albo poradziło sobie nie tak jak powinno no oczywiście co zrobić, żeby w tej sytuacji, kiedy pandemie mogą się powtarzać albo w ogóle mogą występować jakieś inne sytuacje kryzysowe polskie państwo reagowało bardziej adekwatnie autorzy tego raportu piszą, że pandemia, jaką mamy obecnie do czynienia z formą takiego ekstremalnego wydarzenia, które podobnie jak konflikt zbrojny ujawnia wszelkie mankamenty wszelkie niedoskonałości związane z planowaniem organizacją czy wykonanie zadań rutynowo ujmowanych w planach zarządzania kryzysowego i że gotowość na takie zjawiska nie można wypracować w krótkim okresie to oczywiście są działania długofalowe dr Artur Bartoszewicz 30 ponownie z nami czy słyszymy panie doktorze zrasza nocnik przecież zerwało z nami jasne nakreślił pan Anne warunki powstawania tego raportu cele, jakie ten raport przed sobą postawił ja bym chciała porozmawiać o tych wytycznych, czyli wiemy, że polskie państwo nie sprostało tak jak powinno sprostać temu wydarzeniu pandemiczne mu akurat mówi pan także innych kryzysach, które w każdej chwili mogą się pojawić mówimy generalnie o zarządzaniu kryzysowym ale gdyby mógł pan teraz streścić mnie naszym słuchaczom słuchaczką te wytyczne, które należałoby podjąć bez przyszłości pandemia nie była tak dotkliwa jak dotkliwa była jest pandemia koronawirusa już już już tłumaczeń po pierwsze, chciałem powiedzieć jeszcze 1 rzecz przed tym, zanim rozpoczniemy ogławianie wytycznych orska miała ogromne doświadczenie jednak była w marcu kwietniu maju zeszłego roku wtedy, kiedy wysłaliśmy specjalnie lekarzy do Lombardii, a organizował to właśnie współautor tego raportu profesor gier Gellera i to było niesamowite, że mając taką wiedzę myślę, więc korzystaliśmy okazuje się, że nie potrafiliśmy jej za implementację chcieliśmy implementować za to Amerykanie czy też Brytyjczycy nie skorzystali z naszej wiedzy doświadczeń i my takiej wiedzy tam udzieliliśmy to pokazuje, że nawet, jeżeli mamy okazję zdobywać wiedzę to nie potrafimy implementować tych rozwiązań raport to przede wszystkim budowa pamięci instytucjonalnej, a my byśmy wina, że panie doktorze, jakbyśmy przez lata zeszłego roku zapomnieli tak i jesienią odnowa od niej pani rektor gorzej zrobiliśmy tam były wytyczne konkretne z tego raportu pobytu w lombardzie mówiono czy szpitalach modułowych, które nigdy nie zostały w Polsce w pełni zaimplementowane były pomysły szpitale tymczasowe, które zostały zrealizowane np. stadionie Narodowym to jest odwrócenie logiki nieskorzystanie z tego wszystkiego zostało wypracowane w Lombardii i słuchanie ludzi nie zaproszenie ludzi właśnie pokroju prof. Grzelaka do kształtowania systemu zarządzania kryzysowego est upolitycznienie procesu decyzyjnego szkoda, a po z tego pójść jak najszybciej wyjść powiesił się uczyć gromadzenia kompetencji to jest właśnie jedna z wytycznych kompetencjach gromadzenie kompetencji to jest budowanie stałych zespołów zarządzania kryzysowego to jest budowanie stałych zespołów związanych z wraz z medycznym Toure i osoby przez przewodniczących zespołów natychmiast w momencie, kiedy pojawia się ryzyko kryzysu ujawniony w ustawach siły koordynatorami tych obszarów o ustawę stawać wicepremier Rami dotyczy wicepremierem do spraw zarządzania kryzysowego mówimy wytycznych konieczności przeglądu zasobów, które posiadamy określenia realnie zarówno zasobów ludzkich, jaki zasobów infrastrukturalnych, które mogło być np. użyte do budowy rozwiązań tymczasowych to jest kwestia przestrzeni infrastruktury, którą trzeba z weryfikować trzeba określić warunki trzeba wiedzieć, jakie szpitale, kiedy wchodzą do systemu ochrony trzeba przeszkolić rozszerzyć kwestię badań naukowych w Polsce technologiczny, który tam niezbędny do tego, żeby publikować takie technologie są nam potrzebna by walczyć z kryzysami to jest kwestia całej serii działań wobec sektora lekowego magazyny związane z produkcją API, czyli takich substancji, dzięki którym możemy produkować leki w kraju bądź zerwania łańcuchów dostaw dostaw co się stało, a grą grą tego jest produkowany w Chinach staliśmy się bezradni nie mówimy o kwestii tylko wyłącznie produkcji szczepionek mówimy o wszystkich lekach pani redaktor, które dotyczą zwykłych chorób, ale stały się dla nas zagrożeniem ogromnym, dlatego że taka tych tego typu zdarzenie ono generuje ryzyka innych obszarach, które do tej pory traktowaliśmy jako bezpieczne i normalne to mówimy o całym zapleczu związanym z systemu ratownictwa medycznego wytycznych, które powinny powstać właśnie na czas takich zdarzeń nadzwyczajnych mówimy o działaniach sanitarnych o tym, że należy dostosować wymagania sanitarne dla funkcjonowania wszystkich sektorów to co powtarzane było przez wiele miesięcy w ostatnich w ostatnim roku, że nie sztuką jest zamykać dany sektor gospodarki sztuką jest dostosować ten sektor wymiarze działań sanitarnych opinii i wymagań sanitarnych zarówno dla przedsiębiorców jak i samych klientów np. danych danego sektora to są wymagania, które zostały postawione wytycznymi, ale też na 2 rzeczy chcę zwrócić uwagę to są mechanizmy związane ze współpracą międzynarodową stałe podnoszenie kompetencji całego zespołu związanego z zarządzaniem kryzysowym i opieką i doradztwo medycznym też skorzystanie z wiedzy kompetencji Olza Ross przypomnieć sobie jak w Polsce żonglował no, że wiedza naukowa oparta na jakimś artykule wnętrze i to jest podstawa podejmowania decyzji to dzisiaj jakieś dywagacje, które słyszę rady rady medycznej przy premierze, który zastanawia się na temat tego czy dokonywać trzeciej szczepionki trzeciego etapu szczepienia w sytuacji, kiedy cały świat już normalnie na podstawie badań podejmują u nas dywagacje i eksperci tak zasilają oni są blisko podjęcia decyzji jest naszą decyzję powinny się automatycznie podejmować, bazując na realnej wiedzy to, więc zacząć gromadzić dlatego mówiliśmy jest jeszcze 1 problem panie doktorze w tej sytuacji są tylko rekomendacje rady medycznej decyzje tak podejmuje czasem politycznie Polski rząd płynnych, że powinny być zespoły zadaniowe, które realnie mówimy zaś w zarządzaniu kryzysowym i powiedzieliśmy premier wicepremierzy, który w tym momencie zajmuje się tą sytuacją to nie mogło być rekomendacje my możemy rekomendacja eksperci dzisiaj dać do tego ile pracy przed całym rządem całą strukturą jest do wykonania, żeby Polska była bezpieczniejsza, a my obywatele byli odporniejsze jako społecznie na tego typu zagrożenie na marginesie trzecia dawka została już przez radę medyczną zarekomendowana dr Artur Artur Bartoszewicz katedra polityki publicznej SGH współautor raportu Instytutu Jagiellońskiego jak przygotować polską ochronę zdrowia na kolejne epidemie panie doktorze bardzo dziękuję rozmowa dziękuję serdecznie zobaczyli informację
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POLITYCZNY
-
14:48 W studio: prof. Andrzej Friszke
-
11:47 W studio: prof. Marek Konopczyński
-
14:00 W studio: Krzysztof Kwiatkowski
-
13:58 W studio: Edwin Bendyk
-
13:19 W studio: Michał Danielewski
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
27.05.2023 18:00 Szkoda czasu na złe seriale36:31
-
-
27.05.2023 08:00 Weekendowy Poranek Radia TOK FM08:55 W studio: Joanna Sawicka-Skibińska
-
27.05.2023 11:00 Godzina Filozofów41:46 W studio: Paulina Wilk
-
27.05.2023 08:40 Weekendowy Poranek Radia TOK FM14:00 W studio: Justyna Nakielska
-
-
-
27.05.2023 10:00 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”10:22 W studio: Marianna Zydek
-
27.05.2023 10:40 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”16:28 W studio: Artur Zaborski
-
27.05.2023 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński40:51 W studio: dr Paweł Boguszewski
-
27.05.2023 10:20 Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”14:33 W studio: Aniela Gabryel
-
-
27.05.2023 13:40 Homo Science25:54 W studio: dr inż. Anna Wierzbicka
-
27.05.2023 14:20 Człowiek 2.028:09 W studio: dr Bianka Siwińska , Michał Dżoga
-
27.05.2023 15:20 Twój Problem - Moja Sprawa27:14 W studio: Małgorzata Rabczewska
-
-
27.05.2023 17:00 Poczytalni42:25 W studio: Sasha Iwaniuk
-
27.05.2023 16:00 U TOKtora44:18 W studio: Ryszard Piotrowicz
-
27.05.2023 19:00 Godzina Kultury38:58 W studio: dr Kamila Łabno-Hajduk
-
27.05.2023 20:00 Między Słowami
-
27.05.2023 21:00 Weekend Radia TOK FM51:09 W studio: prof. Jan Popczyk , Radosław Gawlik
-
27.05.2023 22:00 Weekend Radia TOK FM51:25 W studio: Małgorzata Szadkowska , dr hab. Paulina Kramarz
-
27.05.2023 23:00 Weekend Radia TOK FM54:42 W studio: Anna Olej-Kobus
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL