REKLAMA

KultOFFe: "Wniebowstąpienie", reż. Łarisa Szepitko

OFF Czarek
Data emisji:
2021-10-22 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w państwa moim gościem jest pani Diana Dąbrowska film znawczyni dzień dobry witam panią bardzo serdecznie dzień dobre dzisiaj film z 1977 roku dobrze myślę tak tak Wniebowstąpienie Łarisy Rzepisko film przepięknie sfotografowany czarno-biały z takim powiedziałbym przesłaniem PIP gliny może nawet ewangelicznym bardzo podniosła atmosfera się rzeczywiście zrobiła bardzo ważnym pan redaktor sektor ujął ja bardzo dziękuję, że możemy porozmawiać właśnie o tym filmie Rozwiń » dzisiaj rzeczywiście stów, który z 1 strony jest bardzo surowy oszczędny realistyczne w swojej formie, a z drugiej strony, a pewnego rodzaju metafory czy też symbole, które tam się pojawiają nawet uciekają w stronę jakiegoś świata metafizycznego tego tytułowego Wniebowstąpienia, a czy to przesłanie biblijne tak, ale też wydaje się, że mocno zakorzenione w pewnej refleksji intelektualnej, które w ogóle jest czy była urósł o rosyjskich pisarzy przez całe dekady także ja nie czytam niestety pierwowzoru, który był dla Aris szybko punktem wyjścia do stworzenia tej historii wiem, że to jest udało mi się na tyle sprawdzić czy raczej biernie przeniesione, ale wydaje się, że jeśli ktoś państwa będzie oglądał uczy, a może oglądał to jest tam dużo z tego co ja przy klubie u Dostojewskiego rzeczywiście te ważkie kwestie moralne, a dotyczące sumienia jak postąpić to jest tam dla mnie fascynujące nie zestarzało się tak duże Otóż, żeby wprowadzić naszych słuchaczy słuchaczki na całą historię oto mamy oddział partyzancki, który przebija się przez las jest zima to co też jest ważne, bo mówimy od tej czerni bieli, więc mamy właściwie śnieg klas, więc czerń Biel szarość i oto 2 partyzantów zostaje wydelegowany, żeby do najbliższego Huta już wybrali i zdobyli jedzenie za jakąś żywność zapasy powietrznych w tym sensie no ja nie są dość różnie od siebie, bo mamy nauczyciela, czyli człowieka wykształconego w pewnym sensie tak można by ująć, a po drugiej stronie Odry drugim partyzantem jest taki prosty to może nie jest dobre słowo tak, ale może z zupełnie innego środowiska po pochodzący człowiek, więc mamy też, gdyby zdarzenie różnych klas zderzenie społecznych zderzenie różnych podejść no i teraz nasza dwójka wpada w ręce wroga co tam też ciekawe bo, bo pojawia się wątek współpracujących z okupantem, ale obywateli radzieckich tak mamy rok 1977 są też jest ciekawe że, że taki wątek pojawia się w filmie jest co ciekawe z punktu widzenia historycznego ówczesnego, ale rzeczywiście nie sposób nie zauważyć, że reżyserka mruga okiem, a bawi się z cenzurą i tak naprawdę w tej historii, a Hutnikowi, bo też tak nazywa się główny bohater, który z jego perspektywy też się to skupienie na opowiadaniu, a nasila wykonane przy pamiętam jego winie, ale do tej strony zbyt takie podwójne ostrze tutaj dotyka nie tylko tych powiedziałbym Kola Bury kolaborujących, ale też tych, którzy mają w sobie coś takich urokliwych i takich dziś powiedzielibyśmy zafascynowanych tymi kwestiami sumienia Święty, żeby taka krytyka czy też refleksja krytyczna, która dotyka wszystkich światu to czyni też Wniebowstąpienie tytułowe powiedziałabym no takim wielowymiarowym przejściem, dlatego że z jestem przekonana, że tutaj szybko nie zależy na takich prostych relacjach, żeby tylko wznieśli tych, którzy mają właśnie te czyste sumienia, które też bardzo często powraca jak już w dialogach tych ego, że nie tylko chodzi tylko, żeby pokazać świat, w którym tak naprawdę w pewnym momencie mamy po prostu ludzie ludzi skrajnie wytartych egzystencjalnie zmęczonych, a psychologicznie i wyższy stan, który oczywiście niż historyczne, gdyby przenieść tak to, a latem, które skarżyła się pico też jak on czy też mąż LM Klima musieli walczyć z cenzurą też ewidentnie ten temat wojenny był czymś co ich twórczości był to istotne Ławica szybko niestety bardzo szybko pożegnała się zrobienie filmu przez wszyscy przedwczesną śmierć, ale wiemy wydaje się też pan na ten film mimo zrobił w osiemdziesiątym piątym i patrz, które się z takim, a dziełem kina wojennego czy też antywojennego to wszystko oczywiście antywojennym przesłaniu także co mnie zafascynował, kiedy oglądam ten film oprócz tego, że ta kwestia przerzucania się tymi moralnymi dylematami jest naprawdę świetnie pokazane na wciągająca to przede wszystkim kasztan właśnie takiego przemęczenia takiego przez tą atmosferę Biel ten śnieg mróz, który też wyczuwalne średnie to ujął Werner Hercog swoje tak bardzo krótkiej recenzji, że prawdziwym bohaterem tego filmu jest mróz jest śnieg jest to taka rozpacz, której zawarta po prostu niemym krzyku tych ludzi, którzy już nawet nie mają siły krzyczeć także to wydaje się, że jakby z 1 strony oczywiście to czysty, a kluczem tego zestawienia tych 2 bohaterów, czyli rybaka, który kocha życie jak najdłużej żyć i nawet pod za wszelką cenę za wszelką cenę tak, żeby za dużo nie zrażać potem Borys chodników, które właśnie po tej stronie wręcz taki szaleńczy powiedziałbym wręcz czystości sumienia to wszystko tak złożone, że nie ma tak naprawdę jest jakby tej bieli czerni, która jest obrazie, a 30 bardzo świadomy wybór może Witko ona nie idzie w stronę takiej bieli czerni w tym świecie, którym mówimy, że naprawdę ich bardzo trudno być po 1 albo tylko drugiej stronie tak czytam to znaczy chciałabym się zbić poza tym poziom, że to nie tylko opowieść o świętym, który decyduje się na czystość, ale on ze sobą też wciąga poprzez swoją decyzję wybrania się z tym drugim partyzantem, bo świetnie się PiS pokazuje, kiedy się wybiera szuka się tego, który ma pójść rybakiem i lotników idzie pomimo tego, że jest słabszy i właściwie już w pewnym momencie świadomie ściąga uwagę ściąga też potencjalne kłopoty tak powiem i przez niego też mógł świetnie Rybak mówi tak naprawdę nie tylko on tutaj idzie na skazanie na śmierć tak tak właśnie to jest bardzo interesujący wątek, który pani inny poruszyła, bo ja rozpoczęło tego porównać z ważnych w różnych opisach czy decyzjach związanych z tym firmy pojawia się ten wątek czy to kuszenia Jezusa czy to też spotkania Jezusa z Piłatem tutaj niektórzy przypisują takie właśnie ewangeliczne role postacią tego filmu, że oto ten z powodu może bardziej wyglądu też jakich decyzji to to byłby Jezusem ten Bóg Piłat tamten ten byłby Judaszem tak dalej tak dalej natomiast natomiast, jeżeli inny wrócimy do tej historii z Ewangelii to właściwie tam decyzje to są decyzje dotyczące samego siebie przede wszystkim tak czy uratuj siebie albo albo nie ratuje siebie podejmie jakąś decyzję od jak pani słusznie podkreśliła każda decyzja jest decyzją, która dotyczy także innych osób, czyli czujemy to brzemię odpowiedzialności na barkach bohaterów to to nie jest tylko powiedzenie to ja wybieram to i proszę bardzo, i tylko ja sam będę odpowiedzialny za tę decyzję przed sobą tylko mnie ona dotyczy tutaj te decyzje są skomplikowane, dlatego że dotyczą losu innych osób powrócimy, jeżeli pani pozwoli do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM dzisiaj rozmawiamy o filmie w niebo wstąpienie w reżyserii ład PiS się pico to jest film 1977 roku myślę, że można go odnaleźć w tam, gdzie odnajduje filmy i obejrzeć naprawdę wyjątkowy film i niewiele traci myślę sobie, bo trwa dzisiaj, gdy się film Diuna wchodzi do kin nie udało się go obejrzeć na pokazie przedpremierowym i myślałem sobie od tej czerni bieli i tej no nie może ferii barw ale, ale jednak inny kolor nowe technologie i jednakowoż Wniebowstąpienie broni się doskonale, chociaż się to inny gatunek inny film inny czas ale, ale film, który świetnie się broni, który pozostaje aktualny powrócimy do naszej rozmowy po informacjach informacje o godzinie 1120 państwa, bo gościmy pani Diana Dąbrowska film znawczyni państwa moim gościem jest pani Diana Dąbrowska film znawczyni dzisiaj rozmawiamy o filmie o ład się Bitka 1977 roku Wniebowstąpienie Vasa jedynie to jest tytuł oryginału i też możemy od razu oczywiście do już do muzyki, ale muzyka też wyjątkowa świetnie oddająca ten cały klimat filmu autorem muzyki jest Alfred nitkę też postać interesująca jak najbardziej zresztą po przedwczesnej odkryte mówiliśmy to wcześniejsze niestety ta kariera szybko jest przełamana ten ostatni film pożegnanie dokończył Musze LM Klimowski też powstał taki krótki metraż Łagisza, a którym też groźby innym taka muzyka stała się właściwie takim był opowieścią trochę duszy szybko stała się trochę ilustracją do tego wszystkiego trzeba przyznać, że ten film ze swoją opowieścią o warunkach ekstremalnych rozumianych egzystencjalnie, a dosłownie też geograficznie nam dzisiaj znajdujemy tę historycznie patrząc na kontekst tak moglibyśmy różne płaszczyzny różnić no to on łapie takie takie momenty powiedziałbym wręcz takiego liryzmu dzięki każdej muzyce czujemy niepokój i przyznam szczerze, że wręcz czuję jak scenie egzekucji, a nasz bohater, o którym mówiliśmy, że no, gdyby takie porównanie go do Chrystusa jest gdzieś się w pierwszym skojarzeniu bardzo trafne zresztą szybko zależało przy castingu, żeby wybierać aktorów wszyscy, którzy no może z wyjątkiem genialnego Anatolija sojusznicy, na które jest sektorem twórczości Tarkowskiego ścieżki Andriej Rublow częściowych ze stalkera ze zwierciadła to byli były twarze mniej znane i choć bardziej, żeby ten casting też pisał, jakby te kwestie interpretacji i kiedy mamy egzekucję między naszym głównym bohaterem, który przygląda się takiemu wysoki młody chłopczyk naszych przepraszam za to patologie i chłopcy, którzy się patrzy młody człowiek nie i następuje taka wręcz wymiana doświadczeń takich, jakby dziwnych spojrzeń takie by wreszcie dusza, która ratuje dziś naznaczyła tego chłopca i to kiedyś połączone właśnie z tym aspektem muzycznym to tworzy jest tak precyzyjny wrażenie wyspy tak niesamowita MO wręcz wrażenie, jakby LM Klimow gdzieś zabrał ten element ten odprysk duszy piwko i swoją największą partię, czyli w przypadku zaczyna się od historii przecież chłopka, który był świadkiem brutalności, a związanej z tamtymi czasami mamy czterdziesty trzeci, a 1943 UE Klima tutaj uśpić kota 401000 czterdziesty drugi, ale no jest to powiązanie między tymi filmami na różnych poziomach wydaje się najbardziej trafne, że dziś wręcz wszystko jest dziś zabrane do tego filmu i patrzy i tu oczywiście no, że mogę się tylko zgodzić jak ten aspekt AmE muzyki montażu realny, bo operator, skąd na to wszystko by tworzyć wspólnie taki obraz powtórzę wydaje się, że to gdzieś tam jest, bo moja intuicja tutaj być dziś sprawdziła, że pewna surowość formy i były one tutaj punktem wyjścia do tego, żeby ten realizm przekuć takimi scenami a gdzie właśnie muzyka takie ujęcia w stronę nieba w stronę przyrody pokazywały przede wszystkim nasz główny bohater Borys minę właśnie ten, który ma aparycję chrystusową on właściwie taką figurą nominalną od samego początku roztapia się z tym otoczeniem nie boi się śmierci nie boi się kar, które zostaną wymierzone były, jakby staje się taką częścią tej przestrzeni i są przepiękne takie ujęcia nazywa się tylko w końcu bił fachowo protektorki ujęcia z perspektywy bohatera i właściwie wszystko na co on patrzy to właściwie jest nie tylko takie przywitanie tego wzrokiem, ale od razu czujemy, że to jest pożegnanie prostujemy sytuacje, które jesteśmy dzięki szybko i przez przepisy, bo jesteśmy i powiedzieć współwinnym, ale że jesteśmy tutaj zakładnikami świadkami bardzo brutalny zjawiska psychologicznie w tych rozmowy jest ogromna brutalność ta cała sytuacja do tego przemoc dosłownie pokazywana że, gdy to jest dla mnie bardzo przyjmującej to jest na pewno film, który broni się po latach to mało powiedziane, ale cieszy się też wreszcie udaje się szybko, a miejsce zasłużone jakoś wszystkie wydawnictwa blu-ray DVD największa kwit kryterium lepszą czy jakiś różne prostu wreszcie publikują filmy i z dostępnej do takiej jakości też miło się, jakby się świetnie się oglądać w detalu też tak, że to nie jest jakaś tam kopia HS, która przez lata krążyła, bo ktoś widział w telewizji tylko en myślę, że panu chodzi naprawdę jest jak oglądać chwytać każdy detal nie tak myśli także, który broni się bo, bo przekaz filmu, gdyby żyli wyjdziemy na chwilę z tej historii, która oczyści dzieje się w miejscu w konkretnym miejscu czasie to właśnie mamy pytania o moralność mamy pytania decyzję mamy pytania wartości tak jak i jak wybierać co wybierać tak jak w co jest ważne czy ważne jest tu i teraz ważna jest przyszłość, jakie za co warto poświęcić życia za co nie warto tak niektóre rzeczy, których część broni do końca i i i co później z tymi naszymi wyborami tak bo, bo mamy takie sytuacje, że wiemy, że jakichkolwiek wyborów jedynie nie podejmiemy to one w fabryce zdają ocenione i rozliczone w przyszłości i teraz co robić myślą także o tym od test wydają się, że tutaj temat na taką w ogóle ciekawą debatę rozmowę z konta różnych wizytacji historycznych to znaczy z 1 strony na takim meta poziomie też nieobecność PIT w takim dyskursie głównym filmowym świadczy o tym kto pisze prawda historia duszy takiego filmowo bardzo ciekawe potem na takim poziomie właśnie sumień, a i całej tej relacji tutaj między bohaterami to tak naprawdę widzieć tego bohatera, który jako zdrajca i ta płynność tak naprawdę wymienność pewnych kwestii no jest fascynująca w tym filmie, kiedy np. postać gospodarza o wszystkim niegdyś ujęły, ale w trakcie tej nocy, bo wszystko, gdzie to misterium powiedziałbym wręcz jakiś takiej wiary prawdy to wtedy coś takiego magicznego dzieje się w trakcie 1 nocy, kiedy ci wszyscy, którzy najprawdopodobniej pójdą nona na śmierć mówi najprawdopodobniej bo, chociaż już zrobiliśmy jednak uda się z tego z tego po prostu wymknąć to ten gospodarz w pewnym momencie mówi takie słowa, że umożliwi taki obraz spokojne przestał się buntować i wypowiada takie słowa, że właśnie teraz umiera człowiek nie jak ścierwo śmiech, bo używają takiego słowa czy jakoś tak to ujął, że właśnie, w którym momencie gdzieś się ta sama śmierć samo pójście może dla kogoś być takim momentem gdzieś tam ocalenia tej duszy później to, że zostajemy z 1 bohaterem, który zrozumiał, że popełnił może błąd czy na pewno zrozumiał że, że w tej jego metodzie też, jakby życie, które zostało ocalone w pewnym momencie te zostały sprzedane i stał się więźniem tej sytuacji tak naprawdę stracił wolność, gdyż tak gęste i tak niełatwe właśnie w tej w tej ocenie, bo tam nie ma właściwie może z wyjątkiem tego głównego bohatera, który musi przypisuje też względu na raka aparycję czystość i chrystusową wręcz do tak naprawdę też się wydaje być jak powiedziałabym delikatnie takich skazanych przez to, że nie widzi jak też zabrał część tych osób ze sobą na śmierć to bardziej bardziej złożone i jestem pierwszym filmem przyznam zachwycona będę na pewno na szukać też innych filmów szybko na razie udało mi się tylko dostać taki film skrzydła i z tego co w ogóle dowiadywałam się o niej i miałem też takie poczucie szczególnie, kiedy ona polega na zbliżeniach, że w wieku 40 widziałem historyk kina coś co mi świta i zrobiłam taki list wrócił sprawdziłam, że w trakcie pobytu czy w ogóle całej edukacji na najstarszej uczelni filmowej Glik w Moskwie jest takim wykładowcą, który się nią zaopiekował, którym najlepiej się też ze względu na ukraińskiej pochodzenia w kontekście prawda tego całego bloku jednak takiego wyszukania głos z kogoś kim kim odnalazła takie zaplecze kulturowe językowe to był to ziarnko no mistrz kina niemego przyszłego filmu matka Arsenał tony budowały podwaliny nawet potem teoretyczne pod SN szkoły montażu czy w ogóle to taki też reżyser, którego bardzo cenie i cieszyłam się właśnie tak jak zgłasza mówi kurczę rzeczywiście jakoś nawet on dziś odprysk jego twórczości nawet odnaleziono go w tym niebo wstąpieniu także może też temat na jakąś inną audycję filmy obrzęki a, ale są też arcydzieło tak to film film na pewno jest filmem wyjątkowym myślę że, że swoją drogą też to jest fascynujące, że tak dobrze się ogląda tak oszczędne w środkach kino prawda i kolorystycznie i gdyby cała akcja ona po prostu zostaje bardzo szybko skumulowana w takiej przestrzeni dość ciasnej pomimo tego, że właściwie cały czas by poruszamy się w takiej bez kresu kości w otwartych przestrzeniach tu nagle to wszystko się tak jak powiedział zagęszcza i czujemy się pojmani pewną taką ma tnie etyczną moralną ja mam wrażenie i to nie jest chyba jakaś taka nie sądzę, żeby to była obraza myślę, że tutaj prawo Pawlikowski nie powinien się obrazić te słowa, ale ewidentnie też być może na listę tych różnych inspiracji, które przypisuje się czy to dzieci zimnej wojnie patrząc na charakterystyczny format kadru na wykorzystanie radni mieli myślę, że tutaj też szybko jak najbardziej mogłoby też dojść prawda do chwili, gdy mówisz o Tarkowskim, że wybrzmiewa w zakończeniu zimnej wojny, a ja myślę sobie, że ta pierwsza cała 10 minutowa oko może 8 sekwencja, w której nasi bohaterowie zimnej wojnie grany przez kota Kulesza i Borysa Szyca początkowo są we trójkę jeże szukają, bo prawdziwych elementów ziemi śpiewu opowieści no to dla mnie to jest wypisz wymaluj wzięta od 33 piwko, więc o tym mówi to nie jest kwestia, kto kogo żyć na takowym dość ładnie, ale myślę, że też warto po prostu zobaczyć dzisiaj może kino, które uznajemy za artystyczne doceniono też na festiwalach też czerpie no chociażby tutaj może czerpać twórczości ulicy Sitko która, choć uboga tytuły po ostatecznie na istniał udało się zrealizować dużo patrząc na ówczesne możliwości produkcyjne i ten kontakt w ogóle się, że Witko z cenzurą, ale też w ogóle niestety problemy zdrowotne, którą miała noty jakościowo to jest potencjał na na ogromne badania i odkrywania bardzo pani dziękuję pani Diana Dąbrowska film znawczyni była państwa moim gościem dzisiaj w cyklu kultowe Wniebowstąpienie Łarisy Rzepisko film koniecznie do obejrzenia do zobaczenia film 1977 roku informacja Radia TOK FM już kilka minut o godzinie jedenastej 40 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA