REKLAMA

Co pokaże najmłodsze muzeum sztuki współczesnej w Polsce?

Gościnnie: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2021-10-25 10:10
Prowadzący:
Czas trwania:
17:41 min.
Udostępnij:

W zeszłym tygodniu po raz pierwszy drzwi dla zwiedzających otwarł NOMUS, najnowsze muzeum sztuki współczesnej i filia Muzeum Narodowego. Na odwiedzających czeka wiele ciekawych wystaw, ale NOMUS to także miejsce spotkań i wielu nadchodzących wydarzeń kulturalnych. Nie bez znaczenia jest też lokalizacja siedziby muzeum, którego budynek znajduje się na terenie dawnej Stoczni Gdańskiej. Czy specyfika Gdańska znajduje swoje odzwierciedlenie w NOMUS-ie? Oraz w jaki sposób wystawy, które czekają na nas w muzeum, zabierają głos w toczącej się obecnie w Polsce dyskusji na temat uchodźców i ich praw? Z kuratorką Anetą Szyłak rozmawia dziennikarka Emilia Dłużewska. Więcej o NOMUS-ie przeczytasz tutaj: https://wyborcza.pl/7,112588,27701811,nowe-muzeum-sztuki.html

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest właściciel serwisu Canal plus online z polskimi i zagranicznymi serialami oraz filmami z 2 Canal plus to jest ósma 10 podcast gazety wyborczej dziś rozmawiamy o najmłodszym muzeum sztuki współczesnej w Polsce, czyli na Musie, który w ten weekend zaczął działać w Gdańsku ósma 10 podcast gazety wyborczej jeśli nazywam Emilia Dłużewska jestem dziennikarką gazety wyborczej mają gościnę jest Aneta Szyłak kuratorka kierowniczka i myślę, że można też Rozwiń » powiedzieć matka Musa, czyli Fili muzeum Narodowego w Gdańsku, który będzie zajmował się sztuką współczesną i które można oglądać od piątku dzień dobry dzień dobre tak od razu panią mianowała matką, ale dlatego, że wiem że, chociaż oficjalnie przygotowania do otwarcia nosa trwały od 2015 roku to pani miała taką koncepcję już dużo wcześniej prawda to wyglądało tak, że prezydent Adamowicz od mniej więcej 2012 roku rozmawia ze mną na temat tego czy podjąłbym się misji stworzenia muzeum sztuki współczesnej w Gdańsku i zaproponował to mniej się długo zastanawiałam pan marszałek województwa pomorskiego zaproponował, że temu gniazdem, w którym się chaos narodzi będzie trwać będzie muzeum narodowe w Gdańsku i właśnie w ramach tego muzeum jako pełnomocniczka dyrektora tworzą anty muzeum przez ostatnie 7 lat mam nadzieję, że jest pani zadowolona jestem zadowolony się wspaniale jest widzieć jak coś na tym się długo pracowało po prostu nabiera ciała i pracuje przy tym tyle osób jest takie ogromne za angażowanie całe instytucje muzeum Narodowego z bardzo długo byłam tak naprawdę sama z tym projektem i po prostu teraz już jesteśmy rozpędzeni i wygląda to bardzo dobrze się na dobrze to jest takie pytanie, na które już na pewno pani musiała dawno temu odpowiedzieć, ale nie jest zatem na potrzeby słuchacza co Gdańskowi muzeum sztuki współczesnej takie muzeum jest potrzebne właściwie każdej większej metropolii Gdańsk należy do związku miast metropolitalnych nie było do tej pory muzeum sztuki współczesnej takiego wyspecjalizowanego na północy Polski, a jest bardzo ciekawa scena artystyczna i po prostu sztuka od lat osiemdziesiątych, gdzie nastąpił taki można powiedzieć przełom Neo awangardowe tutaj na północy Polski to nie było możliwości z jak kolekcjonowania sztuki i teraz ta możliwość, że utworzyła, czyli my chcemy wprowadzić historii sztuki z Gdańska, która magmy jak to podszewka też wszystkich wydarzeń ważnych historycznych politycznych, które tutaj miały miejsce w Teo powiedzmy głównego nurtu sztuki w Polsce i za granicą, więc przed nami wielkie zadania nie tylko takie wobec publiczności, ale także badania naukowe i promocyjna z mojego doświadczenia jako osoby, która zrobiła tutaj 3 instytucje, czyli wcześniej centrum sztuki współczesnej właśnie później Instytut sztuki wyspa, jaką obserwowałam jak dużo jest też gości zagranicznych na tego typu wystaw akcji myślę też potwierdza moje koleżanki koledzy prowadzący inne instytucje kultury, że ten turysta zagraniczny czasami, jakby specjalnie wybiera się do galerii sztuki czy muzeum sztuki i też taką to rolę spełnia jak chcemy powiększyć tę ofertę kulturalną Gdańska Pomorza i też po to, nam jest tam muzeum, tak więc ona ma różne zadania zadania naukowe zadania takie wspólnotowe, bo jednak staramy się też stworzyć na Musie pewien rodzaj narracji jak wyobrażenia na ile sztuka jest właśnie takim miejscem szczególnym, w którym wszyscy możemy się spotkać bez tych różnic, które w Polskim społeczeństwie tak bardzo się manifestują ja miałem okazję być musi, więc wiem, że na dole zaraz przy wejściu widzów wita taki neon, gdzie jest napisane znajomi znad morza techno ani Witkowski jeśli dobrze pamiętam im zastanawiam się nad tym czy jest coś takiego specyficznego w Gdańsku i w tej gdańskiej lokalnej tożsamości coś jakoś przekłada na sztukę na to w jaki sposób muzeum mogłoby funkcjonować, jakby ten neon ani wprowadza pewien rodzaj pomysłu na wspólnoty, która nie jest obciążona ideologicznie jest po prostu wspólnotą ludzi, którzy spotkali się nad morzem ona także jedno uwzględnia tych, którzy przyjadą nad morze efekt, ale też są to artyści jest scena artystyczna i nasi sąsiedzi mieszkańcy Gdańska czy mieszkańcy całego Trójmiasta, więc jest taka propozycja trochę taki manifest bycia razem mimo wszystko to bycie razem jeszcze się nie będzie opierać na jakiś takich rzeczach, które dzielą to może się opierać na jakieś jak rozumiem wspólnocie doświadczeń tak tak, ale też chciałabym też zaznaczyć, że jakby no kierujemy się takimi podstawowymi wartościami humanizmu i praw człowieka tak to nie jest obszar ideologiczne to jest po prostu obszaru uprawnień każdej osoby, która mieszka w Polsce i czuje się tutaj u siebie to jest dobry moment, żeby spytać o drugą wystawę, którą można oglądać muszę jednak wystawa to jest wystawa z kolekcji muzeum, która tam będzie przez rok druga wystawa sztuki współczesnej irackich Kurdów, dlaczego właśnie ta wystawa jest otwierającą wystawą Musze ona otwiera się niedokładnie u nas budynku jako Zielonej bramie, czyli innym oddziale muzeum Narodowego, ale jest częścią naszego programu to jest wystawa, którą wcześniej zrobiłam dla galerii Arsenał w Białymstoku, która też bardzo mocno interesuje się sprawami szeroko rozumianego Wschodu i można powiedzieć, że te 2 wystawy wystawa kolekcji i wystawa sztuki współczesnej z Kurdystanu nosi w sobie przeglądają, bo ten wątek praw człowieka, której u nas bardzo widoczne w wystawie kolekcji jak pokazuje jego przyczynę tego w jaki sposób powstaje zło takie jak np. przemysł zbrojeniowy jego potrzeby otwierania nowych rynków kwestie rabunkowego zawłaszczania złóż naturalnych w innych krajach itd. ręce z tego powstaje przemoc tego przepisu staje się śmierć tego powstaje gwałt i przyczyny ucieczki ludzi przed tymi strasznymi doświadczeniami, czyli też co jest czym się mierzymy tak naprawdę teraz jesteśmy chyba w takim momencie, że do Polski dotarły takie problemy, które długo nam się udawało wypychać ktoś poza horyzont tak zawsze nam się wydawało, że to jest sprawa kogoś innego przecież chodzi o dobro drugiego człowieka mówić to jest taki sprawdzian tego na ile my jesteśmy człowiek czy w tym stosunku do innych ludzi i jak bardzo nie należy mylić powiedzmy oficjalnej polityki z ludzką przyzwoitością, a więc myślę, że ta wystawa, która się nazywanie poprzedzać Płomień jest wystawą, która mówi rzeczywiście o tym na czym polega trudność funkcjonowania choćby w takim miejscu w tej chwili najwięcej irackich Kurdów jest właśnie na granicy polskiej wielu z nich to jest dziś, czyli osoby, które nawet nie są muzułmanami, których się tak demonizuje i osoby, które cierpią i myślę, że bardzo chciała, żeby na moc takim miejscem, w którym upomni my się od dobra przyzwoitość troskliwość Solidarność jesteśmy ostrzy europejskim centrum Solidarności na terenie stoczni z po prostu pamiętajmy o tym, że kiedyś my byliśmy potrzebujący bardzo teraz ktoś inny potrzebuje naszej pomocy i po prostu tym przebudzeniem tego co nas dobre chcielibyśmy się zajmować to jest właśnie, o czym już pani wspomniała też chyba dobre miejsce lokalizacyjne właśnie, bo stocznia poza oczywistymi momentami historycznymi takimi jak narodziny Solidarności jak strajki i to jest też stocznia, która została założona przez Niemca i wysokie jeszcze kolejna warstwa chyba tej gdańskiej tożsamości, która wydaje się, że się wiąże z tym, o czym już rozmawiamy, czyli jakąś wspólnotę doświadczeń przemieszczania się uchodźstwa bycia przez wojnę gdzieś tam wrzucone w zupełnie inne miejsce tak i także ekonomia to powoduje prawda ten powolny upadek stoczni to, że nagle już nie jest także prawie każdy gdańszczanin gdańszczanka mają Stoczniowca w rodzinie też bardzo wielu wybitnych fachowców w naszej stoczni wyjechało do pracy za granicą i np. są w Norwegii czy innym kraju skandynawskim i tam budują statki, a nasz statki budują już Ukraińcy czy Koreańczycy, więc ta podróż za pracą dotyczy wszystkich ludzi te przyczyny są bardzo złożona bardzo czasu jest także po prostu coś upada w danym kraju się jakiś przyczyn ekonomicznych czy politycznych i po prostu wszystko się przy organizował je i myślę, że tak powinniśmy też patrzeć osa kwestiami tzw. nielegalnych, a przecież ten człowiek nie jest nielegalny przez mamy prawo do życia i dobrostanu i tylko w ogóle prawa człowieka do przemieszczania się tak to jest część naszego życia jako człowiek wynalazł koło się też przebierz ta woda nie byłoby rozwoju cywilizacyjnego bez przemieszczania się ludzi bez przekazywania sobie wiedzy i o tym też opowiada część wystawy, którą można zobaczyć na Musie prawda jest m.in. rydwan Joanny Rajkowskiej tak jak na bardzo mocno podkreśla to, że to jest przecież 2 kółkach tak najstarszy typ pojazdu poza chyba taczką chcę i występuje w wielu kulturach i w miał różne funkcje on bardzo często jest traktowany właśnie jako machina wojenna albo jakiś taki spektakularne narzędzie do jakich wyścigów prawda jak to pamiętamy film Ben-Hur np. tak, bo to jak hollywoodzkie produkcje gdzieś tam w masowej wyobraźni osadziła rysowane w ale myślę, że tu przede wszystkim chodzi o to, że rydwany jest tym takim symbolicznym pokazaniem tego, że w naturze człowieka leży przemieszczanie się i bez względu, jakie są IKE są tego przyczyny to przemieszczanie się jest naszym prawem i daje nam możliwości rozwoju i nie bardzo często zapominamy, że to właśnie bliskiego Wschodu przyszła wiedza, którą w tej chwili posługujemy astronomiczna matematyczna nie tak dawno tak podstawowym poziomie liczby przecież ich liczby tak właśnie, więc zapominamy o tym, że kiedyś Europa z instytucją analizowała wiedzę, która przyszła skądinąd przeszła z północnej Afryki przyszła z bliskiego Wschodu przyszła z tego czym są dzisiejsze Indie musimy pamiętać, że my jesteśmy za pożyczenie w tamtych kulturach i napadało czasami coś oddać za to dobrze, czyli jak będę miała podsumować takie najważniejsze wątki, na których się chce skupiać na mózg to jest z 1 strony wspólnota, która sięga gdzieś poza tylko lokalne narodowościowe rzeczy z drugiej strony lokalności Gdańsk kość czy jest coś jeszcze takiego co jest ważne no myślę, że ważne jest to, że to jest w ogóle właśnie to miejsce wspólnego przebywania, która będzie bardzo żywego tutaj planujemy bardzo dużo wydarzeń towarzyszących wystawom, więc myślę, że warto podkreślać to, że ten aspekt badawczy, który jest taką bardzo często nie dostrzeganą rolą muzeów już widz, który przechodzi do muzeum nie do końca wie jak bardzo długotrwałe procesy pozyskiwania zbiorów opracowywania ich nie miały miejsce, zanim doszło do wystawy i będziemy chcieli też pokazywać właśnie ten proces na moście otwiera w takim momencie, który jest dla sztuki współczesnej w Polsce raczej trudne mamy warszawskie CW, w którym na pokazywane są prace dość mam wrażenie przeciwne do tego co pani mówić raczej takie prace dzielące bardzo konfliktujące wykluczające wiemy, że minister Gliński szykuje się też do przyjęcia zachęty wiemy, że są naciski na zmiany dyrektorów galerii w Białymstoku Lublinie czy pani ma nadzieję, że Gdańsk będzie jakoś zrekompensowało stratę no pamiętajmy też mniej jesteśmy odrębną instytucją jesteśmy tak naprawdę niewielką komórką w olbrzymim organizmie, jakim jest muzeum narodowe w Gdańsku, który ma 7 podejść oddziałów, a więc chce to nie jest ten typ wydaje mi się widzialność ci, którym mają inne instytucje i wydaje mi się, że to jest kwestia też tego w jaki sposób chcielibyśmy tutaj działalność prowadzi oczywiście nie mogę przewidzieć co się wydarzy w przyszłości wydaje się, że wyczerpała się w ogóle formuła konfrontacji, a że bardzo długo w latach dziewięćdziesiątych, zwłaszcza kiedy, jakby ta Polska demokracja się próbowała w jaki sposób sformułować była to taka tendencja i sama zresztą też pani praw w tym udział także to jest jedno z takich pól demokracji, w którym konfrontacja jest istotna tak, ponieważ jest to pewien rodzaj sporu ideologicznego w mocno to było podkreślane zna Ukah prof. Piotra Piotrowskiego, który stworzył ideę muzeum krytycznego oczywiście nie jest przeciwna krytyczną ości zawsze była mocno związana z tym, że jakby my artyści kuratorzy to są po prostu też uczestnicy publicznej debaty ją się wypowiadają na te same tematy, na które się wypowiadają inne osoby, ale wydaje mi się, że mamy potrzebę zmiany Formuły pracy z tymi treściami, które pan bywają używane do OOM antagonizowania, bo pamiętajmy, że to, jakby nie sztuka antagonizuje tylko ci, którzy ją zawłaszczają do swoich celów politycznych czy ideologicznych, więc ja bym tutaj apelowała pewien rodzaj spokoju i mądrości też, jakby wzajemnego zaufania i wydaje mi się, że tak róg czasem trafostacji sztuki często właśnie mówi jak otwiera wystawy czy państwo mądrego odbioru, a więc ja też chciałbym tu porwać zdanie od Stanisława róg się, bo myślę, że to jest bardzo przenikliwe nie dajmy się zwariować dajmy się zmanipulować rozmawiajmy tak myślę, że jest dobre zakończenie też chciałbym państwu życzyć mam tylko odbiorą nie tylko na Musie, ale też we wszystkich innych instytucjach kultury i bardzo zapraszam do Gdańska do usłyszenia Emilia Dłużewska gazety wyborczej partnerem podcastu jest właściciel serwisu Canal plus online z polskimi i zagranicznymi serialami oraz filmami z 2 Canal plus Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA