REKLAMA

Miasto 2.0

Gościnnie w TOK FM: Puls Biznesu do słuchania
Data emisji:
2021-11-26 18:40
Czas trwania:
51:52 min.
Udostępnij:

Trudno zdefiniować nowoczesne miasto. Mimo to podejmiemy próbę udowodnienia, że Wiedeń jest nowocześniejszy od Dubaju. Rozwiń »
0:00. Marcin Bołtryk - wstęp
00:50 Leszek Wiśniewski o definicji nowoczesności
13:05. Michał Olszewski o warszawskiej metamorfozie
22:48 Jacek Drabik o miejskich technologiach
31:49. Maciej Mazur o elektromobilności i współdzieleniu
50:49. Marcin Bołtryk - Zakończenie Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry ja nazywam się Marcin Borek to jest Puls biznesu do słuchania nowoczesne miasto czy nową sprawę, jakie podobne pytanie zostawiam panią plastyki jeszcze w podstawówce pracę domową zadała w sumie nic trudnego trzeba było ratować miasto przyszłości większość członków w tym ten mój to miało wysokie budynki latające samochody czy chodniki wysoko nad ziemią do tego szerokiej jezdni między tak wyglądać Dubaj albo Tokio, ale to jest nowoczesne miasto okazuje się, Rozwiń » że niekoniecznie istnieje wiele definicji miejskiej nowoczesności beton szkło to składowa tylko jednej z nich zapraszam na podcast miasto dla 0 jak definiować nowoczesność miesza pytam o to Leszka Wiśniewskiego architekta urbanistę z wydziału architektury Politechniki warszawskiej współpracującego Stowarzyszenie miasto jest nasza i klubem Jagiellońskim, a przede wszystkim najważniejsze pytanie co rozumie przez nowoczesność tak mamy wizerunek nowoczesności i taki wizerunek ma Dubai, ale on de facto nie odpowiada na wiele wyzwań przyszłości natomiast ja bym powiedział, że nowoczesne miasto prędzej znajdziemy Europie i może być np. taki wizerunkowo bym powiedział bardzo staromodny Wiedeń, który ma bardzo ciekawą politykę mieszkaniową też o to, że do tego, żeby mieszkańcy przemieszczali się głównie piechotą na rowerze transportem publicznym, więc no to jest rzecz, którą tak trudno wprost definiować może właśnie koncentrujemy na tym luksus życia mieszkańców czy jakości życia w tym mieście to rozumiem, że bardziej Europa odpowiada temu wizerunkowi nowoczesności tak zdecydowanie może mieć miasto, które latem taki wizerunek blichtr nowoczesności, ale często są to miasto dla bogatych mówiąc krótko natomiast, jeżeli chcemy szukać takie miasta, gdzie temu przeciętnemu człowiekowi, że jest to dobrze to raczej właśnie będą to miasta europejskie tutaj właśnie chociażby wspomniany Wiedeń miasta Niderlandów miasto w Skandynawii tam, gdzie de facto do tego blichtr nowoczesności ze szklanych wieżowców tak dalej raczej nie znajdziemy aż żyjesz tamtym Kowalskim dobrze, dlatego że przede wszystkim dlatego, że to życie jest powiedział łatwe taką jest nastawione na to, żeby chociażby dostęp do takich podstawowych rzeczy jak sklep szkoła w miarę blisko, żeby właśnie żyć zdrowo to jest jednak bardzo ważne tutaj mówię w Polsce o transporcie na rowerach piechotą w kontekście zanieczyszczenia powietrza czy emisji dwutlenku węgla natomiast bardzo ważnym elementem na wkład miasta skandynawskie podkreślają to chodzi o to, żeby zapewnić ludziom ruch na co dzień mamy jako mieszkańcy tych państw wysokorozwiniętych po prostu na co dzień za mało ruszamy rozumiem, że polskie miasta, żeby nadążyć za tą czołówką, która zrozumie znajduje się w Europie powinny zapewniać zachęcać swoich mieszkańców do używania nóg do przemieszczania się Ania samochodów ja nie zachęca z tego mamy ten problem z takim trochę Piero owym podejściem, bo dobrze zaprojektowane takie miasto przyjazne do życia ono nie tyle to nie jest kwestia dziś kampanii czy jakiegokolwiek działania papierowego to jest kwestia taka, że te wybory, które są dla nas naszego zdrowia czy ogólnie dla dobrej koegzystencji społecznej dobra, że one są tymi wyborami najbardziej oczywistym i że nie trzeba się jako wysilać poświęca, żeby żyć właśnie taki sposób przed nagraniem rozmawialiśmy kilka przez telefon i wspomniał pan, że miasto takie nowoczesne czy może zamiast nowoczesna lepiej mu przyjazna swoim mieszkańcom to nie tylko odpowiednie zarządzanie ruchem to tylko jezdnie chodniki ścieżki rowerowe czy różne systemy sharingu rowerów np. ale równie zarządzania energią przypomniał pan przykład danie nam się mylę serwerowni tam znajdują tego cały problem tego naszego cyfrowego świata, w którym coraz bardziej szkodzi resztą miasta co przestępcy surowy świat zmienia chociażby taki sposób, że pojawia się nam e-handel, który do pewien sposób wprowadzić zmiany naszych zachowań także w przestrzeni pojawia się aplikacja, które ułatwiają przemieszczanie się po mieście pozwalają lepiej planować chociażby podręcznym transport zbiorowy to jest paradoksalnie z największych innowacji, jeżeli chodzi o transport w mieście w ostatnich latach aplikacja coś niezwykle prostego myto mamy jakby w telefonie nie wracamy za bardzo uwagi na to pudełko ze szkiełkiem, ale wszystkie dane na dzień muszą fizycznie być obrabiane tak rzeczywiście potrzeba na to dużo energii wiadomo, że to energia niestety działamy na niekorzyść naszego środowiska, jeżeli produkujemy ją z paliw kopalnych dlatego warto jest, zanim zaczniemy w ogóle myśleć o zmianie tego jak i energii używamy przede wszystkim jak najmniej marnować tym przykładem mogą być właśnie miasta skandynawskie, gdzie właśnie starają się każdą tą energię, która już jest wytwarzana w tym wypadku energię cieplną z centrum baz danych wykorzystać do ogrzewania po to, po prostu, żeby nie produkować energii 2×, bo to trochę nie ma sensu oś, a wracając do rozwiązań urbanistycznych polskie miasta są, jakie są jak można działać, jakimi zabiegami można zmieniać nawyki mieszkańców, ale też ułatwiać życie urbanistyka jest bardzo kontekstu walnąć dziedziną tutaj nie ma bardzo prostych odpowiedzi na pewno, jeżeli chodzi o to ułatwienie życia to taką podstawową rzeczą powinno być dążenie do zapewniania możliwości realizacji tych podstawowych potrzeb jak najbliżej miejsca zamieszkania, czyli ten trend, który w tej chwili nazywa się miastem piętnastominutowym on jest w tej chwili tak nazywane de facto powrót do idei, która w urbanistyce się od ponad 100 lat tak np. zaprojektowany warszawski Żoliborz czy dzielnice na Ursynowie i niektórych miast niektóre części miasta nie trzeba wręcz zmieniać wystarczy po prostu trochę dopracować to co było natomiast w innych częściach miasta no trzeba pomyśleć nad tym, czego brakuje w tym najbliższym otoczeniu no właśnie, żebyśmy nie musieli do sklepu z dniem na plac zabaw czy do szkoły jeździ samochodem dla mnie w ogóle takie tłumaczenie, że dziecko trzeba odwieźć samochodem do szkoły tutaj jest źle postawiony problem to problem jest fakt, że szkoła tak daleko, że chce oddychać do niej samochodem, a nie toczy się do pod nią, jakim nawet, żeby elektryczne samochód nadal problemem jest to, że ta szkoła jest po prostu za daleko, więc to jest podstawa musimy myśleć o tych odległościach, które nie są wyznaczane trochę przez naszą fizjologię wiadomo, że człowiek tak przez te jak mam 15 minut to człowiek przez ten czas przechodzi mnie, więc nieco ponad kilometr my po prostu, żeby ludzie chcieli pokonywać takie odległości piechotą to one muszą odpowiadać temu jak my jako ludzie wybieramy decydujemy na takie podróże pan ocenia polskie miasta na drodze do tej właśnie nowoczesności, którą przed chwilą zdefiniowaliśmy jako przyjazność użycza też właśnie dużo zależy paradoks polega na tym, że myśmy mimo wszystko mieli całkiem niezłe planowanie przestrzenne PRL ono miało też swoje minusy np. modernizm ten ruch, który bardzo mocno wpływał na planowanie PR-u dzieli miasto takie strefy mieszkamy tam pracujemy tak dalej dziś wiemy, że to nie był dobry pomysł, że przez miasto, gdzie te funkcje się w jaki sposób mieszają, więc to jest taki element, który musimy uzupełnić względem tego panowania w PRL-u natomiast największym wyzwaniem są te nowe części miast, bo przynajmniej tak jak się patrzy na badania z Warszawy to najgorzej, jeżeli chodzi o to miasto piętnastominutowe to mają mieszkańcy np. Białołęki, która powstawała praktycznie 100% w trzeciej Rzeczypospolitej, więc tak naprawdę nie musimy wymyślać zupełnie miasta odnowa musimy zastanowić się nad tym, które elementy z tego co było dobre w przeszłości tak jak podawała przykłady trzeba uważać Ursynowa, które elementy wdrażać nowych założeniach, które elementy uzupełniać będą tego co było wtedy np. właśnie to, że niestety mamy miejsca pracy bardzo skoncentrowane tutaj też Warszawy znany przykład Służewiec no nie jest dzisiaj czymś pozytywnym inaczej myśli o kształtowanie miejsc pracy niż jeszcze 20 lat temu właśnie ta dzielnica biurowa nazywana krainą z powieści Tolkiena no jest, jaka jest została zbudowana tam, gdzie stoi biurowiec na biurowcu w jaki sposób na sytuację można w tej chwili naprawić to w ogóle się da naprawić z biurowcami paradoksalnie jeszcze stosunkowo łatwo biurowce mają 1 właściciela zresztą ostatnio daliśmy przykład wykorzystania lex deweloper, aby część tych biurowców starszych zastąpić mieszkaniami z ewentualnymi funkcjami towarzyszącymi dla mnie największym wyzwaniem, jeżeli chodzi o miasta to jest źle zaprojektowana struktura to nie tylko chodzi o to, jakie są budynki, bo budynki funkcje mogą zmieniać tylko to jak są zaprojektowane kwartały np. na rzeczonym Mordorze na Służewcu przemysłowym są po prostu za dużo kwartały, które uniemożliwiają chodzenie na piechotę po prostu trzeba naokoło obchodzić te wszystkie płoty szlabany tak dalej w tej sytuacji to co mówiła wcześniej, czyli to miasto piętnastominutowe nam się nie uda, nawet jeżeli mamy stosunkowo krótkie odległości, bo właśnie ta krótka odległość jest torem przeszkód, a ona powinna wręcz prowadzić ta przestrzeń powinna nas wręcz prowadzić za rękę przez ten dystans, więc założenia są różne do różnych miejscach inaczej będziemy też mówili o centrum miasta, gdzie mamy też oprócz mieszkańców, którzy mieszkają w danym rejonie ona jest takim obszarem spotkania mieszkańców z różnych stron miasta inaczej będzie mówi o osiedlach bardziej peryferyjnych, gdzie pewnie tych mieszkańców jak spoza jest trochę mniej to nastawienie będzie różna trochę na siebie zaprojektowali przestrzenie publiczne myślę, że to jest też 1 bardzo ważna zmiana, która nas w Polsce czeka, żeby przestać myśleć o ulicach stąd często zwraca uwagę, że nie możemy mówić o zwężeniu ulic bo to by oznaczało przesuwania budynku do siebie mówimy o zwężeniu jezdni jezdnia jest część ulicy, a ulica to jest przestrzeń publiczna, toteż właśnie ten element, który nam mentalności musi trochę zmienić się ulice są miejscem do życia, a nie tylko miejscem transportu to trochę dzieje w Warszawie, bo ten plac 5 rogów teraz ma być tam ruch samochodowy znacznie ograniczone po remoncie mają tam wrócić ludzie mają się pojawić jakieś przestrzenie publiczne trwają prace na rondzie Dmowskiego, które też mają to skrzyżowania z ronda zamiast skrzyżowania ruch ma być puszczony górą jest chyba dobry kierunek taki to władza PiS jest to powrót do przeszłości po rondo Dmowskiego przecież kiedyś było skrzyżowaniem, więc tak w tej mierze chodzi o Warszawę to dużym problemem jest to, że same ulice nie wszystko jeszcze musimy, jeżeli mówimy o urbanistyce zawsze musimy patrzeć na ścianę w przestrzeni publicznych np. Warszawa zwykle bardzo dziurawy miast i tak dziura włości czy to placu Defilad różnych innych miejsce np. teraz niedawno pisało się o okolicach Zielonej Marszałkowskiej tam też wielka dziura, która wprost nie pełni żadnej funkcji tak grała z miasta bardzo zniechęca do chodzenia po mieście, ale musimy też mieć po co chodzić muszą być tam jakieś restauracje kawiarnie przestrzeni muszą być po prostu przyjemne chodzenie dla samego chodzenia to, bo nie wiem no bo park Polesie natomiast centrum miasta musi mieć atrakcyjną ofertę, więc łatwo jest wtedy, kiedy mamy właśnie np. taki czas 5 roku, gdzie ta oferta już jest de facto tylko urządzamy tam przez inny sposób natomiast są części miasta akcję oprócz samego urządzenia przestrzeni trzeba myśleć o wprowadzeniu oferty konkretnej, czyli tak już na zakończenie, podsumowując pana zdaniem nowoczesne miasto to miasto, w którym po prostu przyjemnie się żyje tak przyjemnie i przede wszystkim zdrowo, bo tej myśmy trochę poruszyli ten temat wcześniej, ale takim elementem, który często zapominamy jest to, że my ten styl życia, który mamy w tej chwili, trzymając 3040 lat on wpływa na to jak będziemy żyli będąc potem emerytami każdy z nas kiedyś emerytem będzie, jeżeli my nie troszczymy się od zdrowia w tej chwili to potem możemy z nim problem, a miasta współczesne mówimy o nowoczesności czy miałaś kojarzy właśnie ze zmianą nowoczesności tak dalej musi mieć świadomość, że w miastach będziemy coraz starsi i te elementy myślenia o mieście przyjazności nie tylko od strony przestrzeni czy zdrowia, a także przyjazności takiej społecznej one są właśnie po to, żeby przez te wszystkie dekady naszego życia móc wygodnie i satysfakcjonujący sposób mieście mieszkać, czego sobie pan życia bardzo dziękuję za rozmowę gościem Pulsu biznesu słuchania był Leszek Wiśniewski architekt urbanista dziękuję również Warszawa się zmienia miejscami wraca do urbanistyczne rozwiązań sprzed kilku dekad czasami pecha mieszkania między euro w celu sadzić drzewa na środku skrzyżowań szczegóły pytam Michała Olszewskiego wiceprezydenta Warszawy warto też powiedzieć o innym bardziej spektakularne obiekty rondo czterdziestolatka miało estakady dzisiaj to jest taka funkcjonuje generalnie jest coś w tym, że ta myśl taka urbanistyczna, która towarzyszyła nam w latach siedemdziesiątych ona podyktowana pod zupełnie innym od miasta, jakim dziś żyjemy to miasto, które było miastem złożonym z wielu Mono funkcyjnych jednostek, czyli w 1 miejscu spaliśmy w innym miejscu pracowaliśmy jeszcze innym miejscu robiliśmy zakupy dzisiejsze miasta i tak zawsze wykonały statusu miasta, które są miastami, których obozy z 15 minut w sensie wszystkie rzeczy musi załatwić lepiej 15 minut od swojego miejsca zamieszkania i oczywiście do takiego miasta może my będziemy dążyli nie wiadomo czy dojdziemy, bo każde miasto ma taki kierunek, ale na pewno chcemy, żeby Warszawa przestała być miastem Mono funkcyjnym tak by wszyscy narzekamy na słynne osiedle biurowców na warszawskim Mokotowie, nazywając je zresztą bardzo hasłowo nazwą, którym w ratuszu nie używamy i jakby jest to zmora wynika nie tylko z tego, że jest Zagłębie właśnie poświęcona 1 funkcji, czyli pracy teraz w trybie bardzo dużo wysiłku, żeby tamten rejon wprowadzać więcej zabudowy mieszkaniowej po to, żeby zapewnić możliwość miksu Miejskiego szereg bardzo ładnie nazywa, bo tę stronę idą się nowoczesne miasta i chodzi o poruszanie się to chodzenie jeżdżenie na rowerze jest najbardziej ekologiczną formą poruszania się w sensie pamiętajmy o tym, że większość podróży, które mogliśmy odbywać to są duże ktoś się odbywać też aktywizujące sequelem siebie samego ruchowo i tak wyglądały zawsze miasta i nie tylko w średniowieczu renesansie, ale potem 19 wieku dopiero stworzenie środków poruszają się dla każdego z nas samochodów sprawiło, że zaczęliśmy pokonywać coraz większe dystanse porzuciliśmy chodzenie większość naukowców czy lekarzy wprost mówi, że to nie jest do końca na zdrowe i to co dziś zaleca to zrobienie co najmniej w ciągu dnia 10 000 kroków nikt z nas oświetlenie robi tak średnio w sensie pamiętamy w Warszawie, więc chcemy ułatwiać poruszanie się pieszym o wiele trudniej jest coś podziemie i wyjść potem na drugą stronę ulicy niż przejść przez przejście dla pieszych, czego dowodem są dokładnie wszystkie rozdać wszystkie skrzyżowania, których myśmy wyprowadzali mieszkańców pieszych właśnie spod ziemi na powierzchni terenu to piesi będą umieli zdrowiej będą mogli więcej chodzić łatwiej chodzić, ale kierowca znał narzekać, bo część ulic Warszawy dawno temu Świętokrzyska teraz plac 5 rogów jest trochę oddawana pieszym, a trochę zawierana tym zmotoryzowanym dzięki tym samochodem jeździmy dużo dalej, ale też na krótsze odległości jeździmy dramat przy część z nas by samochód i ta część bardzo narzeka zrzuca winę na to, że są korki właśnie na te zdarzenia ulic czy jezdni czy właśnie zabierania takich plac 5 rogów, które w tej chwili trwa przebudowa i co pan powie tym zmotoryzowanym wiem, że to jest być może semantyka, ale absolutnie nie ma mowy u nas o zmierzaniu ulic rzeczywiście mówimy o tym, żeby zoptymalizować też dostosować ulice do tego w jaki sposób są wykorzystywane przez mieszkańców i liczby są bezlitosne myśmy Alej Jerozolimskich Alejami rosyjskimi dziennie przejeżdża 26 000 pasażerów w samochodach indywidualnych transportem miejskim przejeżdża, ale Jerozolimskie łączy wszystkimi środkami około 100 000 pasażerów dziennie pieszych mamy około 70 000 dziennie i rozpatrzmy sobie ile mamy pasów dla tych 26 000 należy rzymskich ile mamy do transportu Miejskiego Ilony dla pieszych to są nieporównywalne przestrzenie, więc pamiętajmy o tym, że to jest jeden z podstawowych problemów w rozumieniu nowoczesnych systemów transportowych nie da się ulic poszerzać w nieskończoność one zawsze będą się zapełniały, dlatego że o przepustowości ulicy nie decyduje wcale szerokość, ale płynność ruchu to, że są przeciwnego kierunki, które mają światła są wzywane do tego, żeby wpuszczać tam przez środki transportu publicznego i ulica Świętokrzyska zacytowana przez pana redaktora jest bardzo dobrym przykładem nauczy Świętokrzyskie dzisiaj prędkość poruszania się po tej ulicy jest od 30% wyższa niż na Alejach Jerozolimskich na tę ulicę, która ma przekrój jedno dniowy de facto są 2 pasy w 2 kierunkach w tym samym czasie Alejami niskimi, które mają 3 pasy miejscami jedzie się 30% wolniej to są badania, które robiliśmy dokładniejsze przed covidem 19 roku panie Michale czy są sposoby urbanistyczne planistyczne, które mają zniechęcić mieszkańców do wybierania samochodu na krótko Chin szczególnie w centrum Warszawy żadne władze miasta nie chcę mówić o tym, że kogoś czegoś zniechęcają bardziej chodzi o to, żeby dawać alternatywę i zachęcać do korzystania z innych środków są korzystniejsze łatwiejsza przede wszystkim szybsze i zdrowsze system Veturilo po to, został stworzony, żeby podróże najkrótszy można było odbywać przed tym środkiem transportu pojawienie się na rynku systemu wypożyczalni krótkoterminowych samochodowych też odpowiedział na taką potrzebę, żeby poruszać się na krótkie odcinki właśnie tym środki transportu stworzenie systemu płatnego parkowania też ma zwiększyć regulacje parkingowych po to, żeby samochody stały dniami tygodniami w innym miejscu tylko, żeby każdy mógł jeśli musi rzeczywiście skorzysta z miejsca parkingowego w centrum mógł łatwo znaleźć coś się dzieje tak się nie jest duży problem naprawdę znalezienie miejsca parkingowego strefa płatnego parkowania najczęściej kolejną rzeczą, która jest niezwykle istotna całej układance to jest budowanie odpowiedniej taryfy biletowej tak pamiętajmy o tym, że dzisiaj koszt biletu autobusowego jest tańszy niż litr benzyny naprawdę, jakby powinni o tym sami namawiamy do zbiornika swojego samochodu za o wiele mniejszą kwotę byliśmy w stanie przejechać autobusem też środkiem takim jak metro tramwaj o wiele szybciej łatwiej na koniec dnia też specjalnie utrzymujemy bardzo atrakcyjną cenę biletu miesięcznego po to, żeby de facto w cenie połowy tankowania samochodu móc przez cały miesiąc korzystać bez problemu ze środków transportu i nawet kierowców, którzy mają swój samochód do tego zachęcamy, żeby posiadali ten bilet się czasami potrafi spłacić o wiele szybciej się wydaje mówiąc o przyszłości miasta przyszłości trudno nie wspomnieć o elektromobilności, która się rozwijaj zdobywa kolejne przyczółki, a w tym kontekście i kontekście miasta trzeba wspomnieć o strefach czystego transportu jak pan widzi przyszłość tego rozwiązania to dobre rozwiązanie dla miast, gdzie jesteśmy w tej chwili na pewno wszystkie miasta polskie czeka to samo co robią 10 miast europejskiej, czyli wprowadzanie ograniczeń jeśli chodzi o poruszanie się samochodami, które emitują spaliny jeszcze norma euro 4EUR 3 tezami o zgrozo niestety euro 0 również nam się zdarza takie pojazdy mieć 4 strony w Warszawie oczywiście nikt nie broni ich posiadania natomiast tego typu pojazdy nie powinny wiedzieć do określonych stref, które są właśnie strefami czystego powietrza i dla takich stref też będą przygotowane pewne rozwiązania w Warszawie czekaliśmy na zmianę przepisów, która weszła w życie dosłownie kilka tygodni temu teraz będziemy prowadzi badania, które mają nam pomóc takie rozwiązanie dostosować do potrzeb też warszawiaków pamiętajmy o tym, że strefy czystego powietrza czy strefy płatnego parkowania najczęściej bardzo cieszą tych, którzy mieszkają w tych strefach, bo dla nich jest to duża ulga wchodzi uporządkowanie i przestrzeni uporządkowanie parkowania, ale też jest bardzo ważne bardzo mocno działają na jakość powietrza i w tym wypadku głównym uzasadnieniem są przekroczenia norm tlenków azotu wiadomo, że tlenki azotu to jest głównie emisje pojazdów samochodowych spinając klamrą nowoczesna Warszawa Warszawa lat 1015 to, jakie miasto na pewno dzisiaj trudno jest pokazać obrazek, że to będą Alej Jerozolimskich, które mną określa sposób wyglądały natomiast na pewno będą miasta, które będą o wiele bardziej Zielona niż dzisiaj i zieleni nie oznacza tylko łącznie sposobu poruszania po mieście, ale również zieleni co się drzew, które się do tych miast coraz chętniej wprowadza je i umieszcza dosłownie za parę dni sadzimy drzewa na rondzie Dmowskiego będzie to wydarzenie podobnie jak postawienie palmy, które zakład sztucznym drzewem też ludzie sztuki tak naprawdę w tym wypadku na tym rondzie Dmowskiego, który kiedyś nie było rondem zostaną posadzone drzewa będzie wydarzeniem bez precedensu na pewno, bo ciężko sobie dzisiaj wyobrazić, którą idą z tymi drzewami one elektryczną pojawią na pewno Warszawa jak każde inne miasto będzie miastem o wiele bardziej przyjaznym poruszają się po prostu, ale musimy mieć świadomość, że nie możemy być nigdy związani przywiązani do innego środka transportu po to miasto buduje bogatą ofertę środków transportu różnych o to, żeby każdy wybór oczywiście nikt nikogo nie zmusza do tego, żeby jeździł samochodem, ale po prostu innym środkami transportu jest lepiej zdrowiej taniej, tym bardziej tych środków transportu jest już całkiem sporo i będzie na pewno coraz więcej chociażby elektryczne hulajnogi to co się pojawił jako młoda kilka lat temu też dowodem na to, że nawet sam rynek odpowiada na coraz większe zapotrzebowanie mieszkańców pamiętajmy o tym, że często to jest trochę także myślimy swoimi kategoriami tu pan redaktor z podobnego pokolenia co ja myślimy też kategoriami nas młodych ludzi, którzy dziś też dojrzewali w pewnych nawyków dzisiaj młodzi ludzie nie mają samochodów nie mają samochodu w ogóle się co dla nas dla mojego pokolenia wydawało się wręcz niemożliwe więc, jakby pamiętajmy o tym, że to te młode pokolenia będą budowały nowoczesne miasta one już dzisiaj narzucają nowe trendy chodzi o poruszanie się pani, ale bardzo dziękuję za rozmowę i do usłyszenia do zobaczenia w tej nowej części Warszawy np. na rondzie Dmowskiego z drzewami naszym gościem był Michał Olszewski wiceprezydent Warszawy raport mniejszości film z 2002 roku Sejm większa okazuje się, że dziś wiele pokazywanych w nim rozwiązań działań miasta również w Polsce od czego są wykorzystywane oraz czy nie grozi nam realizacja scenariusza innego filmu Terminatora pytam Jacka Drabika prezesa Motorola Solutions nie ja szczerze mówiąc zawsze zastanawiam się jak pana hasło nowoczesne miasta co tak naprawdę znaczy co tak naprawdę znaczy dla mnie jako również człowieka, który żyje w mieście to dużym mieście i zamiar definicja bardzo klarowna jest miastem tym po prostu fajnie żyje miasto, które daje możliwości nie tylko zapewnienia sobie po prostu bytu, czyli pracy, która jest znana z zadowoleniem, ale również daje możliwość spędzania czy to rodzinie w jakimkolwiek towarzystwie czasu po pracy w sposób zrównoważony różnego rodzaju możliwości czy kulturalne czy fizyczne czy jakiekolwiek inne, które chcemy wykonywać taki balans pomiędzy właśnie tą pracą życiem poza pracą jeśli miasto daje to to jest dla mnie fajne miasto oczy się, że w mieście konkretnie w Krakowie i takież powiedział Krakowie, że jest to miasto wystarczająco duże również wystarczająco małe w tym samym czasie, ponieważ duże z uwagi na to możliwości właśnie korzystania z różnego rodzaju rzeczy, które przychodzą na głowy, które chcielibyśmy skorzystać również na tyle małe, żeby nie poczuć się w tym mieście zakupionym i takim wyizolowane jest to zabieg nie definicja nowoczesnego miasta i na pewno tej definicji fajnego miasta technologie grają rolę, ponieważ one dają nam dodatkowe możliwości, których możemy korzystać nie tylko takie technologie, które wykorzystujemy bezpośrednio w domu, który później wnosimy analizy, które są po prostu mobilne, a również takie technologie spotykamy gdzieś w mieście, które oferuje nam sama instancja miasta przez publiczne, jakie możliwości czy też prywatnej wystarczą przyznaje różnego rodzaju firm, gdzie dzisiaj rola dla tych technologii w tym mieście nowoczesnym wg tej definicji, którą pan przed chwilą przedstawił ja skupię się na czymś są często jest poruszany nieczęsto się nad tym zastanawiają, zwłaszcza mieszkańcy miast zastanawiają się to znaczy nad nad jednym z aspektów bycia fajnym miastem, czyli bezpieczeństwo to, że możemy pójść do kina teatru do restauracji spotka się znajomymi zagrać w piłkę pobiegać wykonać jakąkolwiek aktywność wmieście łączy się nierozerwalnie wg mnie takim poczuciem bezpieczeństwa mogą wejść mogą spędzić w sposób bezpieczny ten czas i cieszyć się radościami i tutaj technologie zaczynał grać coraz większą Ole ja mogę powiedzieć, że istnieje w tej chwili świadczenie tak jak dziele przed covidowej i post covidowej synkowi oprócz negatywnych wszystkich aspektów naszej liście przyniósł jednak jest ogromny pozytyw to znaczy strasznie przyspieszony rozwój technologii między nimi aspektach takiego bezpieczeństwa taką rolę właśnie technologie mogą grać mogą umożliwić nam znacznie bezpieczniejsze rzecz co ciekawe odłączy tutaj do filmu, którego widziałem 20 lat temu prawie dokładnie 20 lat temu, czyli raport mniejszości jak oglądałem go prawie 20 lat temu wydawało mi się, że wszystko to jest film to absolutne science-fiction no po 20 lat tak jak oglądam go jeszcze raz to mogę powiedzieć, że zdecydowana większość rzeczy tam był prezentowany jako science fiction jest już wykorzystywany jest już zaimplementowana dwudziestego korzystają, a dużo z nich jest realizowana jest przykładów tego filmu to jest przewidywanie tego co może się wydarzyć w przyszłości tam oczywiście jest posunięta do granic typu science fiction, ale my tego oczekujemy jako mieszkańcy miasta znacie nie tylko chcielibyśmy czuć bezpiecznie jeśli coś wydarzy ktoś nam pomoże w sposób szybki zdecydowany i efektywne również chcielibyśmy być chronieni i ostrzeganie przed tym co się może dać tutaj technologie grają coraz większą rolę właśnie przewidywanie tego co złe może się wydarzyć ostrzega nas ostrzeganie służb, żeby się wzrostu aktywności, które prowadzimy mogli prowadzić w sposób bezpieczny to jest taki ciekawy aspekt jak szybko technologia w ostatnich latach się posiadane środki poczucie bezpieczeństwa jest istotne dla każdego tylko w mieście, ale skoro pan przywołał wątek filmowy, bo każda technologia rozwój sztucznej inteligencji niesie za sobą duże szanse dla nas na to zagrożenie jej skoro mówimy o filmach chciałem przypomnieć panu taki film wystarczy 20 lat nazywa się Terminator też pełna science-fiction, gdzie technologia czy sztuczna inteligencja przejmuje kontrolę nad człowiekiem uczył się do tego nie dojdzie jeśli dojdzie zapewnia, że bardzo odległej przyszłości natomiast dzisiaj zagrożenia niesie za sobą technologia w mieście tak ja również ten film oglądałem bardzo dobrze pan poruszył ten banalny dla nas wszystkim bardzo ważny to znaczy jak daleko powinniśmy się posunąć oddawaniu kontroli nad tym światem zewnętrznym technologii tak jak dokładnie było ofert termin na torze, czyli chodzi grę pojęcie sztucznej inteligencji jak daleko możemy się w tym posadzić i przemoc wykonywaliśmy jako jednostek tego typu badania jak ludzie jak mieszkańcy miast są otwarci na wykorzystanie sztucznej inteligencji w otaczającym na świecie korzysta w naszym życiu te bliższe badania ostatnio ponad 12 000 mieszkańców ponad 10 krajach i co ciekawe mieszkańcy miast w ogóle ludzie są bardzo otwarci na 80% ludzi wyraża przekonanie, że sztuczna inteligencja przy niej są otwarci NATO nad sztuczną inteligencję natomiast pokrytymi Oronka to znaczy 300 inteligencja powinna nam pomagać ułatwiać podsyłać, gdy dodatkowe informacje, a dyrygować informację odpowiadać, ale ludzie chcą mieć nadal pełną kontrolę nad tym co dokładnie technologia będzie za nic do znaczeń nie chcemy oddawać tych kontroli technologii chcemy oddawać kontroli sztucznej inteligencji jesteśmy otwarci, ale nadal musimy pamiętać, że to człowiek powinien wiedzieć co się dzieje człowiek powinien mieć kontrolę i to człowiek powinien podejmować finalnie decyzje w tym co sztuczna inteligencja nam to ja, więc tak Terminator, ale jednak z focusem na człowieka na decyzyjność pozostało w naszej Chinka poniosła dziś dzisiejszych miast w dzisiejszym Krakowie spacerując po ulicach pewnie nie zdajemy sobie sprawę, że za część decyzji czy nasz ruchem czy ta, którą stronę idziemy czy to kiedy idziemy już decyduje technologia, gdzie ona już dzisiaj funkcjonuje i czym rządzi w miastach myślę, że każdy z nas, obserwując kazał np. po Krakowie jakimkolwiek mieście, że są technologie, które kierują naszą logistyki, które umożliwiają nam poruszanie się po mieście czy zarządzają przepustowością nasze ulice regulują światłami do skrzyżowania czy informują nas o tym w jaki sposób poruszają się autobusy tramwaje to jeszcze podpowiadają, kiedy należy przejść na przystanek czy należy się spieszyć na razie spokojny proponuje do niego podążać widzimy dookoła siebie nie jesteśmy nawet do końca świadomi tego, ale ilość rozwiązań wideo dookoła nas, czyli kamer to jakby dostrzega cel jest ogromne ilości rozwiązań wideo dokona wzrośnie w sposób naprawdę geometrycznej, ale dla nas jest to tylko łącznie kamera oko, które zawiera jakąś soczewkę, która zresztą obserwuję natomiast zdajemy sprawę, że do końca, że z tyłu za tą kamerą za tym rozwiązaniem idea stoi analityk analiz, które nas widziano również analizuje to co dokłada się dzieje, czyli analizuje np. sytuacje niebezpieczne porównuje, że jeśli w danym miejscu zazwyczaj nie ma dużej ilości ludzi pewnego dnia pojawia się ogromna ilość to coś znaczy coś być może się powiedzie należy się temu przyjrzeć i takie technologie również w mieście Krakowie istnieją jesteśmy cały czas gdzieś tam obserwowani ktoś zwraca uwagę na nasze bezpieczeństwo myślę, że takie technologie czysto komercyjny jak nawiąże do raportu mniejszości jak pamięta ktoś wchodzi tam sklepu do domu towarowego od razu zwraca się do niego dzień dobry panie Jacku czy możemy panu służyć wiemy, że ostatnio kupował on nas to i to może pan tym zainteresowane technologii również w Krakowie istnieją też w tym sieci komercyjnych wszyscy chodzimy legary wszyscy chodzimy z tego wszyscy wykonujemy zakupy te technologie już tam są one nas jak otaczają nie tylko obserwują, ale również podpowiadają później to co lubimy nawet wracając do domu otwieramy przeglądarkę nagle dziwimy się, że pojawiają się reklamy rzeczami, które ostatnio dyskutowaliśmy o 150 daliśmy to są technologie, które po prostu nas otaczają i nie należy się wg mnie tego bać wydaje się, że nadal mamy w Krakowie też instruktorzy po naszej kontroli nad tym co się dokładnie dzień i obyśmy tę kontrolę utrzymali jak najdłużej gościem Pulsu biznesu słuchania był Jacek Drabik prezes Motorola Solutions bardzo panu dziękuję za rozmowę do usłyszenia dziękuję bardzo, elektryczne autobusy podczas jazdy nie emituje szkodliwych substancji czy ta cecha elektromobilności może wpłynąć na wygląd naszych miast kilka kilkanaście lat opowiada o tym Maciej Mazur dyrektor zarządzający w Polskim stowarzyszeniu paliw alternatywnych autobus elektryczny rzeczywiście staje się takim przykładem tego jak może się rozwijać się mobilność się na przestrzeni kolejnych lat wczoraj rzeczywiście już się to elektryczna mobilność zbiorową możemy dotknąć jej spróbować się ponad 30 polskich miastach, więc widzimy, że ten rozwój to nie jest tylko rozwój na slajdach pięknie opisane w teorii tylko oni się dzieje ponad 600 autobusów elektrycznych w polskich miastach funkcjonuje i ta liczba będzie dynamicznie wzrastała mamy wyzwania przed sobą bardzo duże łącznie park 12 000 autobusów natomiast zmieniać autobus elektryczny łączy w sobie takie cechy, które myślę, że z perspektywy zmieniającego miasta są bardzo ważna my myślę, że od dłuższego czasu toczymy dyskusje dla kogo tak naprawdę ma być miasto przez bardzo wiele lat te miasta były projektowane dla samochodów trwa szerokie ulice arteria przechodząca przez centra miast, ale teraz widzimy, że zmienia się podejście miasto powinno być projektowane dla mieszkańca to on jest w centrum ma tego miasta i powinien on mieć możliwość spełnienia swoich oczekiwań, jakie oczekiwania SA po pierwsze, są takie, żeby on mógł poruszać się po tym, mieście bezproblemowo tutaj komunikacja zbiorowa zawsze będzie na pierwszym miejscu po drugie, by chciał, żeby ten środek transportu, który ma się porusza nie wpływały negatywnie na jego samopoczucie, czyli nie wpływa negatywnie na środowisko, ale także nie był dla niego problemem pod kątem choćby tego, jaki dźwięk wydaje dany pojazd i tu elektromobilność zeroemisyjny transport staje się takim rozwiązaniem, które z 1 strony wspiera rozwiązania związane ze dobrze funkcjonująca efektywną komunikacją zbiorową z drugiej strony jest rzeczywiście takim pojazdem, który jest preferowane miasta, dlatego że te dźwięki ma zdecydowanie niższe niż konwencjonalne pojazdy bardzo dobrze się dzieje rzeczywiście ten rozwój tak dynamicznie postępuje jednak mówiącą miastach przyszłości pewnym jesteśmy w stanie sobie wyobrazić nawet ten krok dalej, czyli pojazdy nie tylko elektryczne, ale autonomicznej pewne to będzie ten docelowy stan, do którego za kilka lat będziemy dochodzić już będziemy zauważać na ulicach polskich miast pamiętajmy że, gdybyśmy się cofnęli 10 lat nie znaleźli się z powrotem w 2000 jedenastym roku nie było elektromobilności nie byłoby ładowarek nie byłoby autobusów elektrycznych ba często były nawet o nich nikt nie wspominała mamy teraz rok 20002001. tak jak już powiedzieliśmy autobusów mamy kilkaset przed udziałem pojazdów elektrycznych rejestrację w Europie zbliża się do 20% wśród nowych pojazdów zatem mamy zupełnie inną sytuację jak ten rynek będzie wyglądał za 10 lat trudno przewidzieć, ale wydaje się, że te trendy, które są teraz widoczna one zostaną jeszcze wzmocnionej dojdą kolejne wynikające z tego jak technologia się zmienia i co myślę, że bardzo istotne zmieniające się technologia jest technologią, która odpowiada na potrzeby mieszkańców ta elektromobilność czy rozmawiamy autonomia, której pan wspomniał pewnie w przyszłości oczywiście mówimy o dniu dzisiejszym ma zapewnić mieszkańcom dużych miast tą samą skalę mobilności jak mamy dzisiaj przygotować własne samoloty indywidualnych, ale właśnie przed rezygnacją z tych samochodów swoich prywatnych czy mamy taką samą skuteczność przemieszczania się rozumiem, że krok za tym pójdzie rozwój elektromobilności mniejsze cieniem taksówki czy może nawet samochody prywatne NATO będzie przybywać, ale tutaj przed miastami i na środku miasta też rząd naszego państwa kolejne wyzwania te samochody muszą być ładowane, o ile obserwujemy rozwój sieci publicznych ładowarek trochę nie wyobrażam sobie ładowania takich samochodów w wielkich sypialniach naszych Warszawy Ursynów czy domową jak to może zostać rozwiązana wyzwań na pewno przed tym rynkiem jest bardzo duża, ale też technologia bardzo dynamicznie zmieniająca daje nam bardzo często odpowiedzi, które jeszcze kilka lat temu byłyby całkowicie dla nas niedostępne i my patrzymy na miasta przyszłości to rzeczywiście będą miasta, w których ruch kołowy będzie ograniczone, ale to ograniczenie tak jak pan redaktor zauważył nie może absolutnie iść w kierunku takim, żeby myśmy mieli większy problem z poruszaniem się po mieście musi być wręcz odwrotnie, czyli trzeba połączyć 3 ogień woda ma mniej samochodów w mieście być powinno, a jednocześnie możliwości komunikacyjne powinny być też jak to zrobić zrobić to można rzeczywiście w oparciu o technologie przyszłości jedno z takich technologii jest atomizacja, która pozwala wykorzystać na pojazd nie w tych kilku procentach jak to obecne jest standardem samochód głównie stoi, zwłaszcza samochód osobowe samochód autonomiczny pracuje pracuje cały czas, bo nie potrzebuje kierowcy ale, żebyśmy też nie byli posądzeni, że my wychodzimy za bardzo na przyszłość jesteśmy turystami pamiętajmy, że ta automatyzacja już teraz pomaga już teraz ona wspiera choćby rozwiązania związane z bezpieczeństwa na drodze zatem już teraz przedsmak tej kanonizacji mamy w kontekście komunikacji zbiorowej to nie są tylko mechanizmy, które wspierają kierowcę w tym, żeby zauważeni zostali użytkownicy dróg inni, zwłaszcza pieszych niż tylko duże pojazdy te, ale także to nominacja jest obecna choćby na zajezdniach, żeby tam wspierać ruch pojazdów i to jest 1 strona druga strona jest oczywiście to jak będzie wyglądała tkanka Infrastrukturalna, która będzie nam pozwalała samochód ładować ale gdy idziemy w kierunku miast przyszłości i to też możemy spojrzeć w kierunku tego co samochody elektryczne mogą tej infrastrukturze dawać tu dochodzimy do akronimu wehikuł granicę, czyli akronimu które, rozkładając go na czynniki pierwsze oznacza samochód, który jest magazynem energii i daje to energia wtedy, kiedy sieć tego potrzebuje nie tylko tą energię elektryczną odbiera zatem możemy sobie wyobrazić, że te mechanizmy nie będą tylko wyłącznie oparte o rozwój ogólnodostępnej stacji ładowania, które znamy dziś się z ulicy czy to polskich czy europejskich miast czy tylko możemy sobie wyobrazić jako element wsparcia systemu elektroenergetycznego, który będzie pozwalał nam także ograniczać się zapotrzebowanie na moc wtedy, kiedy mecz tej energii najwięcej potrzebujemy rozwoju elektromobilności będzie oczywiście postępował skokowo widzimy, że te liczby zmieniają się dynamicznie, jakie jeszcze kilka lat temu liczba samochodów była liczona w setkach tysiącach teraz powolutku zbliżamy się do dziesiątek tysięcy, a w perspektywie 2 tysiące 2005. roku będziemy mogli mówić o rynku kilkuset tysięcy pojazdów te pojazdy mają swoje potrzeby one mają swoje potrzeby te potrzeby mogą zostać się zrealizowane choćby w oparciu o infrastrukturę prywatną i tutaj legislacja także będzie wspierała rozwój miast przyszłości choćby w kontekście nowych budynków będą już niedługo obowiązujące przepisy, które będą nakazywałyby miejsca parkingowe były wyposażane w kanały w tych kanałach, żeby mogły zostać w przyszłości położone kable wtedy, kiedy będzie potrzeba już ładowania samochodu elektrycznego mamy już obowiązujące przepisy związane z mocą, która powinna być zagwarantowana na rzecz ładowania pojazdów fach w budynkach czy to mieszkalnych użyteczności publicznej budynki, które się mają zmieniać w kierunku elektromobilności, czyli budynki już istniejące też będą miały taką możliwość użytkownicy będą mieli możliwość, żeby instalować punkty ładowania w związku ze zmianami, które będą pozwalały na mocy ekspertyzy takie punkty ładowania budować instalować zatem ten rynek będzie się bardzo dynamicznie zmieniał, ale stacje ładowania także oczywiście potrzebujemy poza to będą one prywatną potrzebujemy jak to będzie publiczna stacja ogólnodostępna, a my patrząc na nasze szacunki widzimy potężny wzrost tego obszaru ze 3300 ogólnodostępnych punktów ładowania jest konieczne, żebyśmy poszli w kierunku ponad 40 000 punktów ogólnodostępnych w tym na przestrzeni kolejnych 4 najwyżej 5 lat zatem ten rynek będzie się zmieniał ale gdy spojrzymy o kolejne 5 lat do przodu, czyli znajdziemy się w roku 263001. to wierzę, że będziemy także mówili o ekosystemie współistniejących ze sobą mapę obszaru FAO, czyli infrastruktury ładowania motoryzacji i energetyki wracamy jeszcze momencik do wehikułu granice, czyli instalacji, które już teraz pozwalają pilotażowo napędzać się energetycznie kolokwialnie rzecz mające czy to nasze domy czy to klastry, a w przyszłości także będą mogły stabilizować sieć samych realizowane to bardzo liczne projekty na całym świecie, które choćby dają możliwości stabilizowania tej sieci w przypadku lotnisk mężne jedziemy samochodem elektrycznym na lotnisko zostawiamy tam samochód, godząc się na to, że nasz samochód będzie takim mobilnym magazynem energii będzie wspierał system elektroenergetyczny lotniska informujemy, kiedy wracamy na jakim poziomie energia powinniśmy samochód stać się, ale w trakcie naszej nieobecności samochód funkcjonuje jako magazyn energii taki projekt już teraz co realizowane są one będą także miasta przyszłości wspierały tych obszarów zresztą mam będzie bardzo wiele się, że też się infrastruktura, którą znamy dziś będzie infrastrukturą zupełnie inaczej wyglądającą za kilka lat już teraz mamy różne modele ładowarek, które nie wchodzą OFE to tkankę miejską, czyli nie są tak widoczne czy to rozwiązania zintegrowane z lampami oświetleniowymi czy stacje, które chowają się, że chodnikach tak, żeby nie były wizualnie żadnym dla nas problemem na stację wreszcie mogą także przyjmować formę indukcyjną, czyli możemy sobie wyobrazić przyszłości, że nie tylko to będzie taki słupek, które znane już teraz z polskich miast, ale to będą także różne inne formy ładowania, które za 10 lat mogą być standardem pamiętajmy że, gdybyśmy mieli spojrzeć w 2000 jedenastym roku na to jak będzie rynek wygląda ucieszy dwudziestym pierwszy to myślę, że nie było eksperta, który nakreślił taki obrazek, jaki teraz widzimy na ulice europejskich czy polskich miast tak samo musimy myśleć przyznacie sami przed sobą, że bardzo ciężko nam będzie zweryfikować i ocenić jak miasta naszego oglądałem dwutysięcznych trzydziesty pierwszym roku na pewno infrastruktura będzie dawała nam dużo więcej, czyli ona nie będzie jedynie jednokierunkowa, więc się, że tutaj bardzo wiele do zrobienia w obszarze integracji pojazdu czy tych setek tysięcy pojazdów ze systemem elektroenergetycznym, bo to jest tak naprawdę ta prawdziwa rewolucja, którą widzimy synergii motoryzacji energetyki cofnęliśmy się w naszej rozmowie o 10 lat zabiegaliśmy o 10 lat do przodu 10 lat temu nie było w Warszawie ani żadnym innym mieście w Polsce tak bogatej oferty różnych innych form mobilności alternatywnym samochodu nie mogę tylko o komunikacji miejskiej, ale o hulajnogach rowerach miejskich systemach ringowych to wszystko też gdzieś wpisuje się z tą ideologią oczyszczania miasta prawda, gdybyśmy mieli pewnie teraz wrócić do naszych początków początków polskiego stowarzyszenia paliw alternatywnych to byśmy nazwali nasze Stowarzyszenie stowarzyszeniem nowej mobilności, dlatego że tak naprawdę wszystko się w tej nowej mobilności w mieście i miasta przyszłości będą oparte o nową mobilność właśnie ta mobilność ona będzie elektryczna tylko to jest już truizm ma w zasadzie mówienie żona będzie elektryczna to już wiemy perspektywa 262001. roku jesteśmy o tym absolutnie przekonani, że nie ma tutaj żadnej dyskusji co będzie dominowało boję się ten napęd elektryczny potwierdził cały czas potwierdza, że będzie na przestrzeni kolejnych lat tylko coraz większe znaczenie odgrywał, ale bardzo duża zmian czeka nas rzeczywiście w obszarach pozostałych, które mieszczą się zagadnieniu nowa mobilność, czyli wymienione już przez nas autonomii Alzacji, która jest prawdziwą rewolucją, która mobilności nadejdzie także powiązana bardzo mocno auto nominacja ma współdzielenie pojazdów przecież, gdy wrócimy panie redaktorze nasze rozmowy, która ma mieliśmy, a propos Tesli amerykańskiego to pamiętajmy, że Elon Musk nie widzi przyszłości motoryzacji jako pojazdy osobowe indywidualne tylko widzi tam przyszłość mobilności jako projekt, który określa mianem robot Taxi, czyli pojazdy autonomiczne pojazdy oczywiście elektryczne, ale pojazdy po pierwsze, współdzielone tedy te pojazdy mogą pracować 90% swojego czasu funkcjonowania i mogą realizować bardzo szeroką paletę różnego rodzaju działań od przewożenia osób aż do przewożenia rzeczy czy to jest coś co się nie wydarzy to jest coś co już się dzieje dajmy przykład choćby firmy zajmą, która już teraz takie realizacje ma w swoim portfolio, czyli zarówno od dostaw towaru trwa aż do transportu osocze i to jest przykład tego jak ten świat się zmienia choćby w obszarze logistyki wydaje się, że zmiany będą miały bardzo bardzo duże znaczenie dla rozwoju miast jako taki katalog styka ostatni mieli też będzie oczywiście oparto pojazdy elektryczne to już się dzieje to także w Polsce firm sektora logistycznego elektryfikacji na potęgę, ale myślę, że będziemy także świadkami w najbliższych latach do korzystania czy to dronów do dostaw last mail czy realizacji tych dostaw zupełnie inny sposób niż ma miejscowe łącznie co także będzie wpływało na to, że nam jako mieszkańcom miasta będzie się żyło po prostu lepiej, bo pojazdu elektrycznego nie słyszymy, a pojazd typu drona i Odrą na dodatek oczywiście autonomiczne jest już w ogóle mniej zajmujący miejsce niż jakikolwiek pojazd kołowy zatem bardzo dużo ciekawych rzeczy nas czeka się, że Polski miasto co na to otwarte my współpracujemy z Unią metropolii Polski podpisaliśmy umowę strategiczną współpracę i widzimy to wielką otwartość po stronie samorządów otwartość na innowacje otwartość na to, żeby stawiać centrum ma zainteresowania właśnie mieszkańca wokół mieszkańca tak naprawdę rozwijać się tkankę miejską choćby, realizując takie projekty strefy czystego transportu, które innymi słowy są strefami ograniczonego ruchu ograniczonego ruchu kołowego, czyli mamy mniej samochodów osobowych, a więcej nowej mobilności czy to ruchu rowerowego czy hulajnóg czy to współdzielenia czy to efektywnej komunikacji zbiorowej, a pojazdy osobowe są czy Piera tutaj wyparcie też powinno być realizowane w taki sposób, żebyśmy my jako mieszkańcy chcieli oddać ten samochód osobowy, do którego jesteśmy bardzo przywiązani sobie nie wyobrażamy jak można posiadać samochodu ale gdy będzie alternatywa w postaci doskonale funkcjonującej komunikacji publicznej rozwiniętej nowej mobilności współdzielenie hulajnóg rowerów to będziemy chcieli zostawić ten samochód pod domem i wybrać inną formę mobilności wtedy będziemy kontry była ważna rzecz tego, żeby miasto się rzeczywiście zmieniały i będzie nam się de facto żyło w tych miastach lepiej zresztą widać po przykładach europejskich miast, które stają się coraz cichsze coraz spokojniejsze coraz rzadziej korki w centrach miast są zauważalne właśnie, dlatego że mieszkańcy także stają się ambasadorami tej zmiany chcą, żeby ta zmiana ich miastach miała miejsce panie macie już tak na koniec chciałbym zaapelować mam nadzieję wspólnie z panem, że pomimo tego, że oferta alternatywnych środków transportu będzie się rozszerzać on do tego żona będzie najprawdopodobniej napędzana energią elektryczną nie zapominajmy o tym, że najskuteczniejszym najbardziej ekologicznym najzdrowszym sposobem przemieszczania się w mieście jak wiele głosi są nasze własne nogi się po tym, 100% podpisuję ale, żeby nam się chciało po tych miastach spacerować to musimy też sprawić, żeby te miasta były właśnie dla mieszkańców projektowana wtedy będziemy bardzo chętnie czy to spacerować czy rowerem jeździć będziemy po prostu z tego miasta korzystać dziękuję państwu moim gościem był Maciej Mazur z polskiego stowarzyszenia paliw alternatywnych prawdziwym luksusem jest dziś przestrzeń życiowa i nadużycia w miastach powinni oni nią zadbać włodarze i urbaniści to jest oczywiste mniej oczywiste, ale równie konieczne jest jednak to, że my sami musimy o tym czasem dbać m.in. rezygnując z przyzwyczajeń czy zmienią nawyki jezdni nasze poszerzać w nieskończoność każda nawet 8 pasma skończy się wypełni słowem miasto przyszłości to miasto świadomych ludzi żyjących w myśl zasady termin świat zacznie od siebie innego wyjścia nie ma za tydzień Karolina Wysota będzie musiał hipoteka, starając się odpowiedź na pytanie czy stała stopa oprocentowania tych, że to hit czy kit serdecznie zapraszam tymczasem bardzo dziękuję za poświęcony czas obu Puls biznesu do słuchania Marcin Bołtryk do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: PULS BIZNESU DO SŁUCHANIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA