REKLAMA

UE chce jawności: kto płaci za reklamy polityczne, ile, i które to są reklamy

TOK360
Data emisji:
2021-11-26 18:50
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
05:41 min.
Udostępnij:

KE przedstawiła wniosek ws. przejrzystości i targetowania reklam politycznych. Co ten wniosek dokładnie zawiera i czy jest wystarczającym działaniem?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
TOK 360 razem z nami teraz Karolina Iwańska Fundacja Panoptykon dobry wieczór dobry wieczór komisja europejska chce, aby reklamy polityczne, aby targetu wania reklamy politycznej właściwie w internecie stało się jawne to może zacznijmy od tego czym właściwie statek Target owa reklama polityczna, bo jak mamy wtedy w internecie również jakieś takie reklamy wyborcze one są podpisane, że są finansowane z kawy z funduszy komitetu wyborczego, a tutaj zdaje się chodzi o coś się Rozwiń » innego bardziej wyspecjalizowanego takiej nie znaczy teraz już teraz reklama polityczna w internecie jest traktowana zazwyczaj atak gotowana do ludzi do nas w oparciu o wnioski wynikające z naszej aktywności w sieci nasze cechy demograficzne zainteresowania czy ta reklama polityczna jest nie wystosowanego do kontekstu np. strony, którą oglądamy, ale tego kim jesteśmy kim jest użytkownik strony ogląda i komisja ma dość szeroką definicję Recza politycznej to znaczy to będzie reklama, która oczywiście uwzględnia najbardziej intuicyjne definicję reklamy wyborcze, które zamieszka zamieszczona w imieniu aktora politycznego, czyli właśnie partii politycznej komitetu wyborczego czy kandydatach wydatki konkretnych wyborach, ale to będzie też taki komunikat, który dotyczy istotnych kwestii społecznych i może wpłynąć na na wynik wyborów lub nawet na konkretny proces legislacyjny niezależnie od tego kto taką reklamę zamieści, czyli również firma np. która drugi wpłynąć na na jakiś proces legislacyjny sprzeciwi się jakimś rozwiązaniu i będzie publikował reklamy na ten temat również będzie objęta definicją Panie Pośle, chodzenie do głowy 1 rzecz była taka kampania kilka lat temu niech zostanie tak jak było kampania sprawiedliwe sądy tak się nazywała stała za tym Fundacja narodowa i jakby to był lobbing polityczny chyba można określić jako taki lobbing polityczny czy mowa o takim przykładzie myślę, że tak myślę, że właśnie tego typu kwestie chodzi to prawo co prawda to nie jest już bardzo dobrze sprecyzowane propozycji komisji jest na pewno będzie nas czekać duże długi proces docierania tej definicji, ale tego typu inicjatywy mają wpłynąć w ogóle na debatę publiczną tak myślę z kraju jest zostało, jakby za założeniem komisji europejskiej było to, aby właśnie przejrzystość i kontrolę nad tego typu reklamami również zwiększyć nie tylko AED te reklamy, które są prezentowane przez partie polityczne Otóż bardzo często właśnie debatę polityczną czy na wynik wyborów mogą wpływać podmioty, które formalnie w wyborach startują w albo mogą być zależne w Fort w jakiś sposób formalny albo nie partiami politycznymi właśnie jak to miało w praktyce wyglądać to znaczy pod jakąś taką reklamą, która albo w oczywisty sposób jest reklamą polityczną, bo zachęca do głosowania jakiś komitet albo w jakby nakłania nas to jakiś do dokonywania innych wyborów do promu jakiś światopogląd, że pod tą reklamą pojawi się podpis, kto za to zapłacić ile dokładnie komisja stawia bardzo mocno na zwiększenie przejrzystości reklamy politycznej każda reklama, która spełnia definicję chodzi o definicję ma być jasno oznaczone jako polityczna, żeby ludzie wiedzieli, że mają do czynienia ze sponsorowanym komunikatem wyborczym czy właśnie wpływającym na debatę publiczną ma być informacja o tym kto te reklamy zapłacił na czyje zlecenie ona jest prezentowane też mieliśmy w przeszłości takie przypadki, że np. zamiast konkretnego komitetu wyborczego była opisywana agencja reklamowa, która wykupiła reklamę oczywiście nie daje nam jakoś wglądu w sztok to faktycznie za to reklamującym komunikatem stoi oczywiście kwota, która została wydana na reklamy, ale także dla wyjaśnienie, dlaczego jako użytkownicy widzimy reklamy, jakie nasze cechy zdecydowały o tym, że taka reklama jest nam prezentowana w jakiej kategorii osób chciał dotrzeć reklamodawca i co więcej domyślnie zakazane zgodnie z propozycją komisji będzie wykorzystywanie danych wrażliwych do tego, aby tego typu reklamy Target chować, czyli danych wrażliwych, czyli informacji np. na naszych poglądach politycznych takich wyrażonych wprost, ale też religii zdrowia czy orientacji seksualnych tego typu informacje nie będą mogą być wykorzystywane do traktowania reklam politycznych bez naszej zgody i co nam Doda czy to będzie sposób na zabezpieczenie nas przed wpływem na nasze poglądy, które może nie być świadomi mojej ocenie niekoniecznie, dlatego że jak bardzo ubolewam nad tym, że komisja europejska proponuje dalej idących ograniczeń dla rzesz przede wszystkim chodzi o śledzenie naszej aktywności na potrzeby reklamy i politycznej pan konie są przekonani, że reklamy reklamodawcy politycznej powinien w ogóle móc przygotować swoich reklam w oparciu o wnioski na nasz temat czy informacje, których my samodzielnie podaliśmy np. jestem kobietą mieszkającą w Warszawie i to jest dla mnie okej, żeby tego typu informacje wykorzystywać na świat nie chce już, żeby algorytmy wielkich zasobów Facebooka czy Googlea wnioskowały z mojego przeglądania internetu czy nasz interesuje, a partie polityczne potem mogły swoje komunikaty dostosowywać do tego czy nasze interesuje co widzieliśmy właśnie wy no głośnym skandalu z udziałem Facebooka i kobiet analityki, gdzie zobaczyliśmy jak wysokie stawki mogą potencjalnie łączniczką tego typu IS tego typu informacja bardzo dziękuję Karolina Iwańska z fundacji Panoptykon była razem z nami to 360 już za chwilę najnowsza informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA