REKLAMA

80 maili dziennie i "wszyscy święci" w CC. Czy tak powinna wyglądać komunikacja wewnętrzna?

Strefa Szefa
Data emisji:
2021-11-28 14:10
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
28:52 min.
Udostępnij:

Komunikacja w firmach, zarówno małych, jak i większych, często polega na wysyłaniu setek maili, dodawaniu na kopię - na wszelki wypadek - kogo się da. W związku z tym tracimy kilka godzin dziennie na odszukanie i odzyskanie informacji. Jak poprawić komunikację w firmie? Dlaczego warto zapoznać się z systemem kanban? Rozwiń »
O tym w rozmowie z Marzeną Mazur mówi Kaja Prystupa-Rządca, badaczka i trenerka komunikacji, wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego.
Partnerem podcastu jest firma Komunikacja Plus. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
szefa audycja strefa szefa przy mikrofonie Marzena Mazur witam państwa bardzo serdecznie o komunikacji już wiele razy mówiłam w strefie szefa, ale jak się okazuje po państwa mailach państwa w informacjach zawsze nie dość i dzisiaj specjalnie o komunikacji wewnętrznej o tym jak ta komunikacja wewnętrzna jest rozgrywana w firmie o złych przykładach i o dobrych przykładach i o tym jak to powinno wyglądać, dlaczego warto się skupić w ogóle na komunikacji wewnętrznej państwa Rozwiń » moim gościem jest pani Kaja Prystupa-Rządca badaczka trenerka w obszarze komunikacji Akademii Leona Koźmińskiego dzień dobry dzień dobra no właśnie powiedzmy sobie czym jest komunikacja wewnętrzna, bo tak na pierwszy rzut ucha tak radzą chyba trzeba powiedzieć jest to coś co jest komunikowane przez zarząd w dół i ale chyba coś zjeść i nie tylko przez zarząd w dół, ale też istotą jest to te informacje, które wideo z dołu do góry czy mamy w góry dodał z dołu do góry, a także komunikację wewnętrzną jest też to co dzieje się też na poziomie każdego zespołu czy na poziomie między pracownikami i bardzo ważny jest, żeby wnosić kultura tego jak będzie między sobą się komunikować w jaki sposób będziemy się też do siebie zwracać i tu bardzo istotnym elementem jest to, że bardzo często zapominamy, że my jesteśmy bardzo różnorodni i to, że często, bo nie może mówił w 1 języku to ten nie można bardzo na wiele sposobów interpretować powiedziała pani o kulturze organizacyjnej co jest przyczyną jest skutkiem to jest także określona kultura organizacyjna jednak wytycza jakiś sposób komunikacji wewnętrznej czy też ta komunikacja wewnętrzna buduje kulturę organizacyjną uchodzi im potem jest są wartości kulturowe często, jeżeli mówimy o przedsiębiorstwach PAK czyli gdzie mam przez zespół założycielski, który pracuje w danej organizacji to oni dają ten import tak dają pewne wartości i oni dają pewien początkowo grę z komunikacji wewnętrznej, ale to właśnie normy i wartości dają nam możliwości zrozumienia co ja mogę komunikować, czego nie mogę komunikować, jakie mam to komunikować tak bardzo taki tradycyjny przykład do tego czy mogą mówić po imieniu do mojego szefa czy potrzebuje mówić panie dyrektorze, toteż należy do komunikacji wewnętrznej po wydawałoby się autora raczej normy tak, ale to, jaką normę ja w tym zakresie mam odnośnie komunikacji wewnętrznej to będzie bardzo duże rzutowało na to co ja wieki, jakie mam przyzwolenie do komunikowania tak im większy my odczuwamy dystans do siebie tym komunikacja wewnętrzna nie będzie bezpośrednio nie będzie pewności nie będzie szybkości tak będzie wybierany drogi w komunikacji wewnętrznej, które będą oficjalne służbowe często takie drogi nie są efektywne w momencie, kiedy my potrzebujemy reagować w sytuacjach kryzysu no ja rozumiem, ale w sytuacjach poza kryzysem no to wydaje się, że wszystko jest jak najbardziej w porządku, jeżeli wybieramy takie drogi właśnie oficjalne nie działa na skróty, więc rząd co za problem ta komunikacja naprawdę musi być taka szybka sprawna chyba lepiej, żeby ona była przemyślana oficjalna zredagowana pozbawiona np. słów, które mogłyby budzić wątpliwości nowych jak najbardziej zgodzę się z tym, że każdy komunikat, który projektujemy powinniśmy przemyśleć ze względu na to, że jeżeli weźmiemy pod uwagę jeszcze ten aspekt pani tej mówi pewnego języka pisanego to mamy jeszcze większą przestrzeń do nadinterpretacji, tak więc jak najbardziej zgadzam się z tym, żeby budować przemyślane komunikaty i jednocześnie w obecnych czasach trudno nam powiedzieć, że my działamy na działam w czasach spokojny bez kryzysu to kryzysem on często są nawet drobne tak no drobne trudne sytuacje, które wymagają reakcji im bardziej należymy do biznesu, które jest zmienne, w którym w, którym dzieją się nie przewidywane rzeczy, tym bardziej ta komunikacja wewnętrzna te drogi komunikacji powinny być proste i efektywne szybkie dam przykład, a ja swoje badania do doktoratu robiłam w branży gier w obszarze firm niedużych firm zorientowanych właśnie na produkcję gier m.in. mobilnych jak tam charakter komunikacji wewnętrznej tam była bardzo krótkie by powiedział szybkiej ścieżki decyzyjne każdy co było ważne ze względu na to, że ten rynek jest bardzo dynamicznie zmieniający co to znaczy dynamicznie zmieniający się, że raport, który ma 5 miesięcy nie ma żadnej wartości rynkowe tak i z tej perspektywy każdy pracownik tej organizacji był osobą wnoszącą wiec do organizacji tak i z tej perspektywy ma wyobraźmy sobie 40 osób co nie jest dużo perspektywę możliwości organizacyjne, ale jeżeli musi mieć bardzo poukładane nasze procesy komunikacji wewnętrznej i przy tym właśnie też normy wartości, które dają nam to otwartość, żeby ludzie między sobą przekazywali informację, żeby móc tworzyć produkty dostosowane do potrzeb ciągle zmieniającego się rok, ale jak tworzyć w takim razie komunikację to co pani mówi to przypomina mi z kolei jedna z najgorszych czasów pracowania właśnie na dużej firmie, gdzie wszystkie rzeczy załatwiało się praktycznie wspólnie i to były łańcuszki maili z c, bo absolutnie każdego i wychodziło na to, że ja, dostając Niewiem około 80 my maili dziennie 12 może 15 dotyczyło pracy, którą mam wykonać, a cała reszta w noc w tym momencie komunikacja wewnętrzna, która była po prostu ogromnym szumem to wydaje się, że to nie jest najlepsza droga nie ja jestem zwolennikiem wykorzystywania, jeżeli mówimy właśnie o różnych formach komunikacji nie bezpośrednie wdrożenia Platformy tzw. kanban nowych Kamp to jeszcze bo, choć wywodzi się po pierwsze, znaną metodę japońskich chodzi o to, żeby obrazować proces realizacji różnych działań m.in. projektu i co daje nam praca na kampanie daje nam możliwość tego, że opisujemy z Intel projekt w danym miejscu miejscu dane nawet pod punkt projektu i tam prowadzimy całą komunikację, więc zamiast pisać maile na temat różnych aspektów i z różnymi osobami danego projektu do konwersacji dzieje się w 1 miejscu, gdzie mamy do tego podpięte wszystkie dokumenty te de dla deadline kalendarze wszystkie te elementy i tworzymy środowisko szeroko kontekst prawa i tu to co pani opisać to zdarza się bardzo często osobom właśnie mając 80 nawet 120140 maili dziennie i wszystkie są w tych długich łańcuszka ach, tzw. re dwukrotne tak już w pewnym momencie nawet nie wiadomo, kto kogo co wysłał statystyki ze Stanów zjednoczonych pokazują, że tracimy tygodniowo 4 godziny dziennie na odszukanie informacji, które gdzieś wcześniej dostaliśmy albo odtwarzanie dokumenty z tym związane jest gigantyczny dla nas problem no ale nawet ta Platforma, którą pani proponuje, aby Platforma wywodząca się z filozofii Kam mam to ja rozumiem, że musi być oddzielna Platforma do każdego projektu no bo rząd wychyla to czy da się tak stworzyć, bo każdy z nas znaczy zakładam, że są takie firmy, gdzie każdy z nas jest jednocześnie w kilku projektach, ale oprócz tego jest też taka ogólna komunikacja firma, czyli np. nie wiem owocowe czwartki wprowadzamy albo wręcz przeciwnie zamykamy, że będą szczepienia firmowe za chwilę właśnie nie wiem kapitały pracownik itd. tak dalej są takie ogólne komunikacja z Wood to jak zrobić ja podam przykład jak jak my rozwiązaliśmy to w naszej firmie mianowicie zaczyna się taki projekt ja mówi, że metafora drzewka tak zaczynamy od tego, że mamy tak tzw. obszary grupy tzw. kartek kartkę później będzie to cały 1 duży projekt mam pewne grupy kartek mamy u nas firmie mamy tzw. sprawy ogólne, które właśnie to będą też owoce te owocowe czwartki choinka i tak różne sprawy i później wchodzimy na różne podział na różne działy i każdy z tych działów będzie miał szereg swoich projektów, które będą wchodziły wtedy takie mniejsze kartki, które będzie dany proces będzie do tego poprowadzone kalendarz tam będą działy się poszczególne dyskusja no i w radiu mamy intranet i wszystkie ważne informacje są w tym internecie zamieszczone można sobie je wyszukać, ale i tak mimo wszystko chodzą mejle tzw. zwierząt kończyli coś co się na bieżąco dzieje, więc co wygląda na bardzo skomplikowany jednak system w praktyce to co jest skomplikowane to rzeczywiście warto skorzystać wsparcie ze wsparcia w momencie, kiedy przenosimy się na taki system tak ze względu na to, ponieważ trzeba naszą pracę w przemyśle całkowicie na nowo i jest jedną z firm polskich które, które proponują tego typu rozwiązanie, bo te firmy sporo jest właśnie tam, bo jesteś bardzo znane międzynarodowe Trelą tak pewien firma dała mi przykład odnośnie tego jak wprowadzono pro proces do jednego z nich Międzynarodowego dużego klienta jest sobie pani wyobrazi, że poproszono klient nie był w stanie właśnie wyobrazić sobie jak to wszystko ma być zrobione w szczególności, że tamtej firmy zdecydowano, że zabiorą im telefony, żeby oni musieli nauczyć się korzystać tylko Platformy, więc w momencie, kiedy firma przeprowadziła proces ich wyszła od celów strategicznych celów strategicznych zaczęli plan nawet całą Platformę jak dokonali rewizji wszystkich procesów organizacji i okazało się, że jedynie 30% procesów i działań, które ludzie robili w organizacji, bo związane z celami czy pozostałe 70 było pewnych przyzwyczajeń i organizacyjnym, które było innymi słowy, bo mnóstwo raportów analiz zrobionych do szuflady i to wyszło właśnie w momencie projektowania komunikacji wewnętrznej dokładnie dokładnie ręce i chciałam jeszcze podpytać o język i mam wspaniały przykład co prawda jest to przykład ze szkoły, kiedy moja najstarsza córka poszła do podstawówki trafiła do klasy bardzo młodą panią wychowawczynią, która co było dla mnie bardzo miła komunikowała się bardzo często z rodzicami właściwie codziennie wysyłała raport co się działo, ale te raporty były pisane językiem naprawdę kuriozalnym z punktu widzenia takiej jednak małe społeczności, bo te raporty brzmiały mniej więcej tak w dniu dzisiejszym klasa udała się na pobliskie tereny zielone, żeby zagospodarować runo uprasza się o wsparcie dzieci w realizacji projektu zielnik owego zupełnie nie wiedział, o co chodzi począć dziecko przychodzi do domu mówi, że poszli do parku zbierali liście mam pomoc urzędników ich IS, a tak myślę, że to była bardzo dobry projekt dobra intencja do komunikacji też ciężko zarzucić, bo była napisana poprawnym językiem, ale zupełnie nietrafiona, bo myśmy się w gronie rodziców trochę patrzmy pod śmiech przepraszam to jest błąd tras głupio, ale trochę śmieliśmy się z tej nauczycielki nie potrafi napisać po prostu dzisiaj z dziećmi poszła do parku zbieraliśmy liścia, skąd wynika takie właśnie taka komunikat ja bym zwróciła się tutaj do elementu pierwszego, czyli intencji tak nauczycielka chciała dostosować komunikaty to państwa i też chciała wywrzeć określone wrażenie stąd też zbudowała tak skomplikowany i wyszukane komunikat i też warto na to zwrócić uwagę, bo tutaj podaje pani ten przykład ze szkoły, ale jak często zdarza się w organizacji, że zarząd, chcąc napisać właśnie doniosły tonie do pracowników to co będzie się działo też używa takich takiej zwrotu, a ludzie patrząc też swoje własne wcześniejsze doświadczenie i mając sobie już zakorzenioną kulturę organizacyjną czytają się jeszcze właśnie podsumowują drodzy pracownicy chcą wzbudzić wasze zaangażowanie i w trosce o lepsze emocje naszych klientów itd. itd. czyli używano tej korpus nowego zamiast napisać po prostu zależy nam chcecie znaczy chcemy, żeby wam zależało czy jest jakiś własny prosty przepis na taką komunikację, żeby ona z 1 strony była poprawna i no w miarę oficjalna, ale z drugiej by co będzie, gdyby tutaj bardzo często znowu nawiązujemy do tego element kulturowego tak też trzeba mieć świadomość do kogo my piszemy tutaj moim zdaniem wiele organizacji, które teraz na u siebie ma 3 pokolenia firmie może zmagać naprawdę bardzo dużym wyzwaniem, bo łatwo jest jak mamy młody zespół i sami jesteśmy w podobnym wieku budować te komunikaty tak, żeby one były dobrze odebrany, ale w momencie bardzo mamy większą różnorodność więcej uwagi trzeba poświęcić na to jaki jaki język jest odpowiedni dla naszej firmy jak ja też odpowiednie jest gdzieś tam na dla naszej branży i stąd też tak jak mówię ten element dystansu społecznego, które mimo wszystko wielu polskich przedsiębiorstwach nadal istnieje ten dystans powoduje, że właśnie sięgamy po takie bardzo wyszukane formy biorąc pod uwagę wiele międzynarodowych korporacji one tam stawiają na dużą prostota języka i tam też stawiany jest ten element mówienia sobie na te i podkreślania tych w takiej sytuacji okej przeć my przecież, jeżeli i dawania sobie też możliwości, że jeżeli ktoś coś powie powiedzmy nie odpowiednim językiem tworzą przestrzeń Doda i dzielenie informacji zwrotnej prowadzenie wyszli na przyszły raz inaczej napisz komunikacja wewnętrzna z góry nad czy jest możliwa również z dołu, bo góry jest moim zdaniem obecnych czasach jest bardzo istotna to co możemy się dowiedzieć od naszych pracowników na temat kontaktu z klientem na temat tego co klienci myślą o naszych produktach od pierwszej nimi na froncie to jest bardzo całą tak jeszcze biorąc pod uwagę co jeszcze innego możemy się dowiedzieć możemy się m.in. dowiedzieć o potrzebach jacy, jakie mają nasi pracownicy tak teraz w dobie rynku pracownika rzeczywiście warto zwrócić uwagę na potrzeby pracowników na to co oni jak chcą, żeby wyglądała ich praca tak i TSUE jest dużo też zwolennikiem tego, żebyśmy patrzyli też na motywację człowieka niejako to, że mamy ludzi i wszystkim damy podobne benefity tak różni ludzie mają różne potrzeby i warto budować zindywidualizowane profile ich motywacyjne i do z nimi oraz zrezygnować, tak więc potrzeba nam w tej komunikacji wewnętrznej elementu na dialog między pracownikami, którzy są gdzieś na niższy szczebla w tym pracownikami na wyższe, żeby też rozumieć po pierwsze, co jedni makiem potrzeba, a z drugiej strony z perspektywy szefów, a którzy przekazują nam, jakie są cele organizacji tak w tym momencie, budując spójność między potrzebami pracownika celami organizacji takiej organizacji najwięcej zyskują jak to praktycznie ma wyglądać ta komunikacja drugą stronę, bo raczej nie wyobrażam sobie odpowiedzi na maila, który został wysłany do wszystkich odpowiadam znowu odpowiedzi do wszystkich chyba i się tworzy właśnie taki ogólno ogólna firmowy łańcuszek, a drugi pomysł, jakim przychodzi do głowy to z ta osławiona skrzynka, która miała kiedyś przedsiębiorstwa do wrzucania swoich pomysłów mówi tak sobie myślę, że zarówno 1 taki drugi sposób, bo raczej nie są zbyt efektywne, więc jak to zaprojektować, żeby to było bardziej działająca pytanie jest co mamy wyjściowe jak element, jaki typ kultury mamy kim mam w związku z tym na ile ludzie są otwarte są w stanie otwarcie komunikować się na temat sytuacji w państwie najprostszym rozwiązaniem oczywiście robienie nawet prostych ankiet, które zbierają na pewien sposób informacje w roku część organizacji wprowadza w na rozmowach okresowych wprowadza takie przestrzeń, że to pracownik mówi o tym co on uważa organizacji co było dobre co było niedobre pan, a ja uwielbiam taką o książkę teraz całkiem nową regułą jest brak reguł on jest ona Switcha i tam m.in. są opisane bardzo szczegółowo różne praktyki, które są m.in. związane z komunikacją wewnętrzną jedną z tych praktyk, a która jest opisywana mówi się o tym, że to szef ma pierwszy zebrać feedback przyniesie nam daje Fibak tylko on najpierw zbiera Fitbit całego zespołu co było dobrze co powinien dobrze co warto byłoby zrobić na przyszłość i w ten sposób, a więc tak komórki te też zbieranie informacji nie musi być, że ta organizacja wszystkich pisze do wszystkich wykonawców możemy w tych mniejszych jednostkach i budować nasza budować do wymiany zbieranych informacji później przenoszenie wyżej na kolejne szczeble, a czy komunikacja wewnętrzna w dzisiejszych czasach, czyli wtedy, kiedy pracujemy zdalnie Lolita komunikację tak istnieje, bo ona jest związana z obowiązkami, które wykonujemy to być może to już przestaje mieć rację bytu skoro koszt jest po prostu komunikacja wewnątrz firmowa inne to tu i jest największe wyzwanie obecnych czasów to właśnie to, że cała komunikacja wewnętrzna zostaje nam tylko na maila albo też system ma coraz mniejsze widzimy twarzą twarz i to co jest istotne z perspektywy mechanicy naszego procesu komunikacyjnego w 1 stronę, jeżeli widzimy się twarzą twarz to my przekazujemy nie tylko informację, ale przekazujemy cały nasz kontekst emocjonalny nastawieni do pracy znacznie łatwiej ludziom, którzy widzą się twarzą twarz i zrozumieć, jaka intencja komunikatu i cały ten szeroki kontekst, jeżeli my tego nie mamy znacznie łatwiej jest nam różnie nieporozumienia stąd zawsze mówię im pracujecie całkowicie w Omanie okej, jeżeli macie spotkania to wybierajcie te spotkania także by mieć przestrzeń na włączoną kamer włączona kamera ona nie daje nam tyle co bezpośredni kontakt, bo m.in. nie możemy przekazywać tzw. mikro ekspresji, czyli to są spontaniczne emocjonalne komunikaty tak tego nie mamy do tego dostępu, ale mamy mimo wszystko widzimy siebie i wykorzystujemy to czym ludzki mózg jest najlepszy w analizowaniu szerszego kontekstu sytuacji, a nie tylko zbieranie właśnie komunikatów ze słów, które przekazujemy, ale to jest w takim razie sugeruje pan, żeby np. prezes, który wysyła informację do całej firmy, żeby jednak lepiej nagrał filmik, bo wtedy zostanie lepiej zrozumiane przez firmach jak najbardziej tak znacznie lepiej znacznie więcej dowiemy się nawet najkrótszego filmiku niż zmiana to badania pokazują też, że w zależności od naszego stylu myślenia my skupimy się w mailu na zupełnie innych informacja o mieście co jest istotne i z tej perspektywy jak ma pan dane komunikat nie widzimy właśnie drugiej osoby bardzo często zostajemy w naszym własnym stanie emocjonalne da sobie wyobrazić pani, że jest pan już zburzono już, że ta sytuacja ze szkoły panią zdenerwowała otwiera pani maila od szefa i czyta pani tak powiedzmy trochę pułapkach, bo zauważmy to, że przed tym celu Majda, gdzie nie ma rzadko czytam maile szybko w tym momencie dzieje się tak, że już pani irytuje tym co napisał szef dobrze, że zazwyczaj większość z nas zostawia sobie to przestrzeń, że jeszcze odpowiem za chwilę, bo dopiero po czasie jak zajrzymy drugi raz trzeci raz przeczytamy tego maila możemy się zorientować, żebyśmy zrobili gigantyczne popa stąd też lepiej nagrywać nawet krótkie filmiki, w których komunikujemy jest też i zje jedną z takich alternatyw jest wręcz nawet zrobienie krótkiego spotkania z prezesem tak, żeby prezes mógł przedstawić sytuację i dać przestrzeń na kilka pytań to buduje otwartość komunikacji to buduje zaufanie pracowników do tego, że oni rzeczywiście są istotni dla organizacji, a co się dzieje z firmami, w których organizacja wewnętrzna nie działa organizacja komunikacji przeprawa komunikacja wewnętrzna nie działa albo jest właśnie taka szczątkowa nią umożliwiająca przepływu również informacji drugą stronę w takich organizacjach po pierwsze nie ma dzielenia się wiedzą i to bardzo duży problem, jeżeli budujemy w takich organizacjach poczucie, że wiedza to jest władza tak czy tym bardziej zamykamy się w silosach tracimy wiele szans rynkowych, które gdzieś mogą się pojawić, jeżeli się nie komunikujemy to też budzi biorąc pod uwagę na zmieniające się pole kolejni na rynku pracy, które jest na uczone otwartości i chętnie chce się komunikować jak ci młodzi ludzie widzą, że nie mogą się komunikować to po prostu szukają innego miejsca pracy, gdzie będą usłyszy ani gdzie z IW głos i pomysły zostaną wzięte pod uwagę ostatnie mała ostatnie zalecenie dla organizacji w sprawie wewnętrznej komunikacji od czego zacząć, a jak już mamy to, czego pilnować, jaki jest sygnał, że coś zaczyna śledzia acz, więc zacznę może sygnał, jeżeli widzimy, że wysyłamy komunikaty jest cisza totalny to jest to o sygnał, że co 10 oka, kiedy widzimy drugą stronę, że ja kosza zaczynam dostawać coraz więcej komunikatów, gdzie jestem do wiadomości i gdzieś widzę, że wspinają się moje pracownice to też nie jest dobry sygnał o tym, że prawdopodobnie pojawi się za jakiś konflikt na poziomie komunikacyjnym i o ile ten konflikt będzie związany z zadaniami bez okej, ale jeżeli my jako szef w tym momencie za organ nie zareagujemy to przejdzie to w konflikt personalny, czyli innymi słowy ja tej osoby nie lubi nie chce pracować i biorąc pod uwagę, że większość nastaw pracuje w Omanie bardzo łatwo siebie unikać wręcz nie robić pewne rzeczy i łatwe to elementy umykają, a więc to od czego od, czego zacząć najlepiej zacząć od pracy w poszczególnych zespołach tak nie oczekiwać, że zmiana dzień, jeżeli cały czas komunikacja była tylko z góry do dołu rzek zrobimy ankietę tornister pisała wszyscy się pobudza każdy będzie wypełniał i będzie z chęcią dzieli się swoimi doświadczeniami może nimi w ogóle do nas zaufania, że my to czynimy, ale nawet, wprowadzając na etapie tych rozmów okresowych tę przestrzeń powietrzną co widzisz co moglibyśmy zmienić co moglibyśmy ulepszyć i później co ważne robienie tego tak czy wybranie kilku takich rejsów za aplikowanie do organizacji i pokazanie zobaczcie to było na rozmowach wyszło pracownicze i to zrobiliśmy czy robienie przez dowody, a nie tylko mówienie o bardzo dziękuję za udział w audycji państwa moim gościem była pani Kaja Prystupa-Rządca badaczka trenerka w obszarze komunikacji wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego bardzo dziękuję dziękuję bardzo, ja nazywam się Marzena Mazur zapraszam na kolejną audycję strefa szefa już za tydzień do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: STREFA SZEFA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA