REKLAMA

Pliki cookies a ochrona danych osobowych

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2021-11-28 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
11:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w niedzielny magazyn Radia TOK FM minęło południe Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo kolejnym naszym gościem jest Tomasz Izydorczyk ekspert ochrony danych osobowych wyższa szkoła bankowa w Warszawie dzień dobry kłaniam się panu dzień dobry dzień dobry państwu temat naszej rozmowy dotyczy plików cookies i pytania czy to zawsze dane osobowe, bo musi pan przyznać, że większość, bo znakomita większość z nas, korzystając z internetu bezrefleksyjnie klika akceptację Rozwiń » dla tego typu plików nie do końca zagłębiając się, o co w tym tak naprawdę chodzi nie wiem kilka lat temu, kiedy było to nowością jeszcze usiłowaliśmy to w jaki sposób zgłębić teraz każdy Puszcza to mimo oczu tak to zgody na prostym stwierdzeniem, że nie do końca każdy czyta, ale chyba powinniśmy wiedzieć, że większość z nas nie czyta tych ryb wyskakujących banerów w szczególności treści tych polityk, który kryje się pod nimi, chyba że ktoś zainteresowany tym tematem i czy, ale na to stwierdzenie czy to są dane osobowe czy pliki cookies to są dane osobowe no to to też niestety odpowiedź nie jest prosta to zależy od wielu czynników może zdaniem, gdyby dalej tą TomTom to myślę, ale na stwierdzenie czy zawsze są dane osobowe nie nie zawsze to nie zawsze są dane osobowe, a żeby nie wiem przeciętny użytkownik internetu jest w stanie to odróżnić, kiedy są, kiedy nie są i w tym momencie powinien poczuć zagrożony pan co myślę, że może przeciętny użytkownik internetu będzie jednak chcą traktować jako dane osobowe, bo każdy z nas chciałby, żeby prywatność chroniona, więc jeżeli ja czy pan czy ktokolwiek z rady słuchaczy chciałby powiedzieć czy chciałby się poskarżyć tą będzie zawsze twierdzi, że to jego dane osobowe, bo to są informacje o nim o tym, jaka korzysta z internetu, gdzie był co widział co kupował z jakiego sprzętu korzysta, ale od strony tych serwisów internetowych, czyli tych przecież głównie przedsiębiorców, którzy mam swoje serwisy to oni chcą podejść do tego, że to są nie zawsze dane osobowe, więc to też zależy od tego kto na to patrzy, a regulatorzy, czyli organy ochrony danych będą patrzeć też w zależności od konkretnej sprawy w niektórych przypadkach będą dla nas chłodzenie, które nie będą od kuli w tej znacie ja stoję na stanowisku, że bezpieczniej będzie dla wszystkich, jeżeli potraktujemy pliki cookies jako dane osobowe tego z tym, że te pliki można te właściwe informacje, które są zapisane czy, które noszą ze sobą te pliki w jaki sposób można przyporządkować do ludzi do osób fizycznych to nas do internautów do użytkowników internetu co już chyba nie podlega żadnej wątpliwości, że to są nasze dane osobowe to informacje, które w, jaki sposób nas dotyczą czy naszą szczególną wrażliwość powinno budzić to, jakie strony odwiedzamy, jakim profilu nie instytucje bankowe np. i tutaj nasza czujność powinna być wzmożona to absolutnie nie ma nie ma znaczenia jeśli ktoś ma to wykorzystać to wykorzysta taki sam sposób niezależnie od tego jaki biznes internetowy reprezentuje, gdy to jest bardzo bardzo bardzo fajne pytania, dlatego że faktycznie także pewnie większe zaufanie będziemy mieć takich instytucji jak bank jak zakład ubezpieczeń z tego funduszu są dość silnie regulowane i one będą mniej bardziej przestrzegały wszystkich regulacji, ale rywale to działa, bo świetnie z drugiej strony też będziemy domniemywać, że instytucje te wykorzystują wykorzystają nasze dane w celu w celach komercyjnych, czyli krótko będą nas werbować nakłaniać do różnego rodzaju programów ubezpieczeń tak jak pan powiedział też tak nie wiemy para narzędzi bankowych przepraszam za to nazewnictwo jasne na czym trochę może się zgodzić one będą bardzo chciały Alone też bardziej regulowane one bardziej stoją na terytorium, bo bardziej boją oni też były Car, który za to mogą stać ja bym się bardziej jako użytkownik Onetu bał takich mniejszych średnich przedsiębiorców, którzy nie do końca zdają sprawę z tego w ogóle coś takiego istnieje oni kupują gotowe rozwiązania kupuję gotowe subskrypcja różnego rodzaju portali internetowych nawet nie wiedzą tam jest w środku nie wiedzą, kto zbierać jakieś 23 dostawca nie ma dostępu do tych informacji jednak duże podmioty robił to bardziej świadomy oczywiście, jeżeli jakiś duży podmiot, którzy instytucja finansowa robi to świadomie i łamie prawo to no to no to no to gdzieś tam stół może taki użytkownik mieczy takie dziwne uczucia, ale ja bym jak użytkownik bardziej szykuje mniejszych przedsiębiorców niż tych dużych, bo jeżeli ten duży robi mi z tej prywatności klientów nie do końca zdaje sprawę, że ta prywatność istotna to musi dzielić tym, że 5 skarżyć, że użytkownicy takich portali będą się skarżyć do różnych organów także pozywać do sądów, a czy raz zapisane nasze dane już trwale są w bazie instytucji bądź też nie wiem prowadzących strony internetowe test pań to takie takie powiedzenie mamy w naszym świecie, że raz zapisane dane w internecie nigdy nie zginą biorąc pod uwagę stąd często się bierze moje pytania tak o, o ile my mamy prawo oczekiwać, że te instytucje będą prędzej czy później usuwać dane pustyni tak jak retencja danych i powinno odbyć w parlamencie usunięte to jednak biorąc pod uwagę ilość urządzeń nośników taniość tych nośników dysku różnego rodzaju mam taką obawę, że jednak one nie są do końca usuwane, a jeżeli chodzi o pliki cookies tutaj troszeczkę inaczej z tego względu, że w przypadku plików cookies to one są niestety na naszych urządzeniach czy to w naszych komputerach naszych telefonach naszych przeglądarkach informacje są zapisywane, a my tak naprawdę świadomie się nimi dzielimy w momencie, kiedy wchodzimy różnego rodzaju portale te portale po prostu pewnym, więc tak kolokwialnie przeczesują naszą przeglądarkę nasze urządzenia i szuka informacji na temat nas samych, więc nawet, jeżeli informacje te instytucje to ci przedsiębiorcy nie przechowują to i tak one mogą mi łatwo zdobyć, bo niestety nasze urządzenia w naszej prawda mówi się bardzo duże ilości informacji na temat nazw użytkowników sieci co jeszcze powinniśmy wiedzieć jeśli chodzi o te popularne ciasteczka czy jesteśmy w stanie zabezpieczyć się wyłączając dobrze albo inaczej, włączając jakąś opcję nawet nie musi pan sobie wyobrażać ma pan do czynienia z ignorantami informatycznym, więc może proszę jestem nie wiem potencjalnie człowiekiem, któremu należy to wytłumaczyć był bardzo państwu pan użył ignorant to ja, bo do tego od razu powiedział takie drugie słowo INKU czyni to jest taki tryb nazywany kuchni to nazywany trybem prywatnym w różnych przeglądarkach każdy, który człowiek każdy użytkownik internetu, jeżeli chciałby, chociaż troszeczkę zadbać, więc swoją o swoją prywatność to, jeżeli przegląda strony internetowe przegląda różnego rodzaju serwisy szczegóły takie co, do których odwiedza pierwsza albo albo boi się właśnie o to, że coś tam się może wydarzyć to lepiej to robić w trybie kup i to w trybie prywatnym i wtedy po zamknięciu takiej przeglądarki w większości tych plików one usuwane i nie są zachowane w pamięci naszych urządzeń no właśnie 1 mankament takiego ruchu jest taki, że nie będziemy mogli wrócić na tę stronę np. Odry zapisany na pasku prawda tak tak to czy na pasku władzy przez jakiś skrót, który możemy przypisać sobie z niego skorzystać, ale jak będziecie je przejrzeć historię to jest powinno być, jeżeli będą chcieli zobaczyć nie wprowadzaliśmy do formularza swoje dane i będzie musieli ponownie uzupełnić, ponieważ one się nie powinny zapisać takim w takim urządzeniu w takiej przeglądarce, jeżeli tam formularz trzeba podać adresy różnego rodzaju informacji tych w tych formularzach to faktycznie do tego będzie bardzo ciężko wrócić na, toteż tam wydaje nam gwarancję, że inne inny dostawca takiej czy inny podmiot, który prowadzi stronę Tryton nie będzie wiedział, gdzie my byliśmy, gdzie serwowaliśmy, cośmy oglądali co kupowaliśmy, skąd przyszliśmy to są informacje, które są naprawdę drogo cenne dla takich przedsiębiorców w szczególności, jeżeli chodzi o ten co obraża i Kongresową bezpieczeństwo to jedno, ale jest też są też regulacje prawne, na których powinniśmy się oprzeć, a na pewno powinni przestrzegać powinny tego przestrzegać podmioty, które dostarczają nam treści jak to się do przeciętnego użytkownika jak RODO reguluje sprawę ciasteczek no właśnie to jest trudne pytanie jest, bo RODO wprost nie reguluje ciasteczek jako takich jak i technologii jako jako pewnego rodzaju takiego zjawiska technicznego RODO mówi ogólnych zasadach i na pewno mam pewnego rodzaju połączenie pomiędzy ciasteczka z danymi osobowymi i że jest to rodzaj ciasteczka bardzo często są zapisywane identyfikatory nas użytkowników, a i, więc można już powiedzieć to są dane osobowe, bo w, jaki sposób identyfikują konkretną osobę albo dają taką możliwość identyfikowania, więc tutaj przy przy przechowywaniu takich informacji przy zapisywaniu takiej formacji przetwarzanych informacji te podmioty będą musiały spełnić te ogólne zasady, które wnikają ZROT, ale i jest jeszcze niestety stety, bo niestety druga regulacja to prawo telekomunikacyjne, które w tej chwili się zmienia ale, ale prawo telekomunikacyjne ni to on reguły tak naprawdę ciasteczka tak i bardziej bardziej szczegółowo i tutaj mamy trochę problem moment do końca nie wiemy, który organ, który regulator powinien nam pomagać takim zwykłym użytkownikom obywatelom nie do końca jest to jest ustalone nie do końca wiemy i oczywiście każdy z nas automatycznie pewnie, jeżeli nie będzie chciał będziesz się poskarżyć to napisze skargę do prezesa urzędu ochrony danych osobowych pytanie czy to jest właściwy organ może prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej czymże jest taki inny organ, bo tutaj te przepisy nie do końca jasna, ale też zmieniają trzeba też też podkreślić, aczkolwiek wydaje się, że TEN-T recytuje to się wyklaruje i tata my zwykli przeciętni użytkownicy internetu będziemy będziemy wiedzieć, gdzie będzie mógł też skargi swojsko składać będziemy się, bo obawiali o o przetwarzanie danych osobowych w z pomocą tych ciasteczek tylko chciałem dodać to może powinni odpowiedzieć na samym początku, że dla tych danych administrator do tych przedsiębiorców bardzo często to nie nasze imię nazwisko jest istotna albo albo nasz wiek istotne są bardzo właśnie te informacje dodatkowe, które są przypisywane nam, czyli takich telefonów korzystamy z jakich komputerów w jakiej miejscowości jest duża miejscowość tak można u nas jest osób walczy jesteśmy lepszym klientem może mniej zasobnym finansowo klientem czy jesteśmy bardziej podatni na dane treści 3 cechy czy nie czy kupujemy określone marki określone produkty usługi, bo to jest wartość trumnę ci przedsiębiorcy będą chcieli wykorzystywać przy profilowaniu traktowani na Aster profilowania, czyli wrzucanie takiego się córka Porta klientów, którzy chętnie lub mniej chętniej nadano reklamę odpowiedzą dziękuję panu bardzo rozmowę Tomasz Izydorczyk ekspert ochrony danych osobowych wyższa szkoła bankowa w Warszawie naszym gościom kłaniam się panu do usłyszenia dziękuję bardzo, naszych słuchaczy zapraszam teraz na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA