REKLAMA

Wpływ korzystania z social mediów na postrzeganie swojego ciała przez nastolatki/ków

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2021-11-28 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:46 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jak z dzieckiem niedzielnym magazynie Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo są z nami pani Ewa Dziemidowicz psychoterapeutka trenerka ekspertka do spraw bezpieczeństwa dzieci młodzieży w internecie dzień dobry kłaniam się dzień dobry państwu jest z nami także pan Łukasz Wojtasik ekspert do spraw bezpieczeństwa dzieci młodzieży w internecie fundacji dajemy dzieciom siłę zresztą tę samą fundację reprezentuje pani pani Ewa jest pan panie Łukaszu również Rozwiń » autorem kampanii społecznych między nim mama tata tablet uważni rodzice itd. a my dziś będziemy mówić o wpływie wzorców urody na dzieci młodzież, a także o ciało neutralnym wychowaniu może wpierw wyjaśnimy ten termin co oznaczało neutralne wychowanie zacznie latanie, kiedy tłumaczą naturalnym wychowaniu to zależy nam na tym żeby, żeby rodzice nie stawiali wyglądu w centrum natomiast uczyli dzieci, że to co jest ważne to co mogą osiągnąć dzięki dzięki swoim ciałem ja np. ruch np. np. czyściła mniejsi, żeby zwracać uwagę na to co na możliwości, które daje daje ciało, ale też co jest ważne, żeby w ogóle wygląd i ciało nie były w samym centrum nie był w samym centrum tylko, żeby skupiać się na innych rzeczach żeby, żeby nie było takiej presji na to, że musimy kochać siebie, że musimy tak dużo uwagi przy przywiązywać do tego jak wyglądamy en tylko, żeby wspierać dzieci w tym żeby, żeby doceniały siebie w różnych innych obszarach, czyli różne miały takie poczucie osiągnięcia czy w szkole czy w zajęciach dodatkowych czy różnych takich rzeczach, które dzieją się oni w życiu, ale nie był skupiony tylko na wyglądzie panią Kasią tak to faktycznie bardzo istotne wobec tego, że faktycznie temu wyglądowi przypisuje się bardzo duże znaczenie i to głównie płynie z mediów społecznościowych, gdzie młodzi ludzie są bardzo aktywnie, gdzie te wzorce urody są bardzo wyraźny wyraźne są wnoszone można i przez influencerów, ale też przez rówieśników młodych ludzi, tak więc to wygląda w określony sposób jest warunkiem uznania w sieci popularności w sieci i to ciało pozytywne czy działo neutralne wychowanie właśnie ma jakąś pokazywać, że nie ma 1 wzorca urody, że różnimy się między sobą żyć cała się różnią z 1 strony terror rodziców, ale też rola szkoły, bo to są adresaci też, że w kampanii, którą właśnie rozpoczynamy ciało nie określa właśnie, żeby do wnosić, żeby pokazywali młodym ludziom, żeby pokazywali jak alternatywne też sposób nie poprzez urodzenie poprzez prezentowanie się jakiś sposób no właśnie też funkcjonować w sieci, ale musi poza nią ale, żeby unikać też tych frustracji, które wiąże się z tym, że młodzi ludzie cały czas się porównują, że cały czas właśnie, uznając ten jakiś wzorzec urody naprawdę czują się z tym źle, potwierdzając nasze badania, które pokazują, że praktycznie wszyscy młodzi ludzie funkcjonują jak w społecznościach internetowych i 27% deklaruje, że czują presję zmiany wyglądu presję wygląda nie jakiś sposób owe zresztą się poddają też mówią 13 mówi młodych ludzi chciałaby wyglądać tak jak osoby, które śledzą, które obserwują serwisach społecznościowych, ale czy nie sądzicie państwo, że nieco późno by próbować taki sposób myślenia dziś surfować rodzicom, a co za tym idzie też podawać dzieciom bo kiedy spojrzymy na przekaz medialny co jest w cenie nie wiem instytucję influencerów, którzy właśnie punkt przy pomocy swojego ciała zyskują popularność rozgłos pieniądze to no to właściwie mamy przekaz jednoznaczny w ogóle nie jest spójne z tym co państwo przed chwilą powiedzieli jak nie do końca w tym zgodę hasło naszej kampanii jest moja wartość nie zależy od mojej od tego jak wyglądam i ja jestem przekonana, że to jest możliwe, bo 8 jest wielu influencerów, którzy budują swoje zasięgi no dokładnie na tym jak wyglądają jest też wielu innych, które możemy pokazywać dzieciom, które o, których możemy z nimi rozmawiać, którzy w, których zasięg budowane są zupełnie czym innym na tym co robią na tym w jaki sposób działają, jakie kwestie społeczne poruszają jakich zmian próbują dokonać rzeczywiście to jest wyzwanie, bo to jest zmiana systemowa, bo ten temat dotyczący chciała podejścia do ciała wpływ wzorców medialnych na to jak się ze sobą czujemy on tutaj potrzebujemy go podejmować szkole potrzebujemy edukować młodych ludzi na ten temat, więc potrzebna jest zmiana systemowa potrzebna zmiana społeczna, bo też w tym jak patrzymy na inne osoby jak my dorośli też, jaką wartość przypisujemy właśnie na podstawie tego jak wyglądają w jaki sposób komunikujemy en i też, a oto zmiana zaczyna się od takiej zmiany wewnętrznej, czyli od tego jak my podchodzimy do naszych do naszego ciała nagle odczytujemy jako potrzebę na ile rodzic wstydzi się tego jak wygląda nie chcę, żeby zdjęła dziecko zrobią zdjęcie, bo np. brzydko układają się włosy albo dzisiaj wygląda grubo, więc też my motywujemy pewien sposób podejścia do do siebie model wiemy co jest ważne pokazujemy, jakie są wartości i to możemy zmienić mamy bardzo dużo możemy zrobić bardzo dużo też jest także coraz młodsze dzieci korzystający z serwisów społecznościowych na dużą część dzieci na początku tej drogi, tak więc to nie jest także, że wszystkie dzieci przesiąkł tak tymi wzorcami tutaj w dalszym ciągu oczywiście można warto działać, ale też apelujemy do rodziców tych dzieci, które zaczynają ten świat głównie świat sieci obserwować, czyli z 1 strony, gdy opanujemy zwracamy uwagę na to, że serwisy społecznościowe są przeznaczone dla osób powyżej trzynastego roku życia korzystają z nich dzieci i 89 dziesięcioletnie no siłą rzeczy są narażone na te wszystkie wzorce na szereg innych też zagrożeń natomiast to jest czas, kiedy na pewno, że warto zaczynać rozmawiać na ten temat czy warto rozmawiać na ten temat dużo wcześniej w ogóle, kiedy można się kontaktować komunikować z dzieckiem, ale w kontekście mediów społecznościowych tych wzorców to jest odpowiedni czas biorąc pod uwagę jak wiele dzieciaków nastolatków korzysta z mediów społecznościowych jest niezwykle istotnym ten przekaz podawany przez ludzi użytkowników jest prawdziwy salon jest zafałszowany muszą państwo przyznać bardzo często do zdecydowanie taki też to ciekawa, chociaż być może nie zaskakujące to, że wielu młodych ludzi którzy, którzy korzystają z mediów społecznościowych zdają sobie sprawę z tego, że to co widzą niekoniecznie prawdziwe, ale mimo wszystko i tak porównują się z tym co widzę, czyli widzę perfekcyjną cerę, która na, którym widać żadnych oporów i wiem, że to jest zdjęcie zostało poddane ratuszowi, ale i tak chce mieć taką cerę i tak to co widzę w lustrze nie w związku z tym nie zadowala, bo tak daleko odbiega od tego od tego co jest co jest w sieci i kolejna taka rzecz, która też jest istota dużym nie tylko porównujemy się z innymi, ale też porównujemy się sami ze sobą, bo to nie tylko w USA, że poddają się czy inne osoby, podając swoje zdjęcia filtra czy ratusz, ale robią to też młodzi ludzie, więc oni wielu z nich chce też wyglądać na co dzień tak jak wyglądają na tych zdjęciach, które zostały poddane różnym filtrom tak mówi 2037% młodych ludzi jest znowu przywołam badania są świeże badania oczywiście od wczoraj biuro nie mówimy i faktycznie coś co trzeci nastolatek stosuje filtry zdecydowanie częściej są 2043% 22% chłopców jest dwukrotnie częściej, ale faktycznie dochodzi do takiej sytuacji, że nie deklarują, że chcieliby na co dzień wyglądać tak jak na wyglądają na zdjęciach, które publikują w sieci czy te, więc to na pewno daje domyślenia, ale system kierunkiem właśnie na rozumu, żeby pokazywać, że oczywiście można się bawić tą formą, gdyż konwencjonalne, żeby nie było no w kierunku właśnie zagospodarowywania tej presji oglądania tak nie inaczej, gdybyśmy teraz objaśnić naszym słuchaczom na czym będzie polegać ta kampania w praktyce oprócz nowej warstwy uświadamiające te może z znaczne uzupełnić jest także przygotowaliśmy historia opowiadamy historię dziewczyny, która mierzy się z hejtem związanym z tym jak wygląda mierzy się tym hejtem w sieci początkowe 7 poddaje, a później podejmuje taką inicjatywę również w sieci właśnie skarga chciał prezydent nasze życia neutralności, gdzie otwiera grupę i tam też spotyka się z wieloma innymi osobami kontaktuje się z wieloma innymi osobami, które też mają problem związany z tym, że wyglądają te ani inaczej to jest historia opowiadana ciekawy sposób podatnik tego na Instagramie czy układa w Polsce jest historią układają się takiego mini Serie, a dzień, gdzie docieramy do ludzi z tym przekazem tam młodych ludzi tam gdzie, gdzie przebywają Ney najdłużej, ale też ma to wątek adresowane do szkoły do rodziców Widzewa jeszcze oddać głos no ważnym elementem tej kampanii jest to, że chcemy dotrzeć również do dorosłych i tutaj minął Gracja kampanii, która odbyła się w czwartek inauguracja była debata, podczas której ze spadkami ekspertami przyglądaliśmy się temu jak wygląda ten problem oraz co dorośli możemy zrobić jak możemy zbudować ciąg neutralną szkołę czy jak jako rodzice możemy tworzyć się neutralne dział neutralny dom to początek działań będziemy dalej prowadzić udostępnimy też szkołą scenariusze, które w oparciu o historię będą mogły w oparciu o tę historię, która będzie tu element scenariusze będą mogli też nauczyciele prowadzić z uczniami ważne jest też w tych badaniach młodzi ludzie przyznają, że brakuje edukacji dotyczącej dotyczącej i takiego hejtu ze względu na wygląd i takiego podejścia do ciała i wpływu wzorców medialnych z kolei badanie nie nasze wykazują, że wcześniej o edukację zaczynamy tym większe prawdopodobieństwo, że wykształcimy modę młodych ludzi takie krytyczne podejście do tego co co widzą w sieci w związku z tym też taką umiejętność chronienia się przed wpływem i stawiania granicy czy poziom tego zagrożenia i wpływu mediów społecznościowych, ale generalnie środków przekazu na kształtowanie tej ciało neutralności naszych dzieci też nastolatków jest na takim samym poziomie jak rówieśników w innych krajach czy też jest to zróżnicowane w zależności od kręgu kulturowego badania prowadzimy uczestniczą w wielu projektach duże realizujemy w Polsce projekt SAFER internet projekt komisji europejskiej realizowany we wszystkich krajach unijnych porównujemy często badania bierzemy też udział w takich przekrojowe badania europejskiej i one pokazują że, że te trendy i te problemy ich skala i specyfika są bardzo zbliżone na dobrą sprawę w we wszystkich krajach, bo no, bo wszędzie młodzi ludzie intensywnie korzystają ze społeczności często te wzorce są nawet wzorca, jeżeli Medyk najpopularniejszych influencerek to zresztą można powiedzieć międzynarodowej uniwersalne oczywiście też przekładają się na to jak na intuicję, że w poszczególnych krajach miecze prezentują, jaki mają też wpływ na młodych ludzie mówią do uniwersalnych problemach też nie ta nasza akcja wpisuje się w zasadzie takie działania, które są w ostatnim czasie podejmowane w wielu krajach właśnie tej w związku z tą no zauważano potrzebuje dziś od czarowania tego tego wszystkiego co niosą ze sobą społeczności wzorce urody zdecydowanie wzorce są uniwersalne, bo tak jak Kalisz ONR wyglądać chciałaby nie tylko nastolatka z Wałbrzycha, ale też nastolatki z innych krajów szła i to punkt odniesienia czy osoby, które nie są popularne wśród młodych ludzi to one są z tego naszego kręgu alem nie są unik by nie są koniecznie osoby z Polski właśnie z różnych krajów jak są popularne na całym świecie i zostać wpływają na na osoby w różnych krajach można też powiedzieć także w zasadzie tych już czasu obserwujemy to jakaś demaskuje te mechanizmy związane wcześniej to był świat reklamy czy rząd biznesu i właśnie mówiło się tym jak czuję jak jaki udział ma od męża, gdy wszystkich zdjęciach modowy reklamowych mówiliśmy, że tak nie wygląda faktycznie ciało tak wyglądają ludzie natomiast teraz, gdy to dotyczy internetu dotyczy takiego na powszechnej sytuacji, gdyż nie mówimy o reklamie biznesie tylko mówimy o milionach zdjęć, które codziennie młodzi ludzie publikują też te narzędzia do zmiany tego wizerunku to już nie jest to, że czytanie tak zaawansowane programy tylko za aplikację bardzo łatwe w obsłudze audio Fest euro, czyli takie tematy to zmienianie twarzy zmienianie wyglądu nie jest jest bardzo powszechnie dostępnej stosowane dziękuję państwu bardzo za te rozmowy byli z nami pani Ewa Dziemidowicz psychoterapeutka trenerka ekspertka do spraw bezpieczeństwa dzieci młodzieży w internecie także pan Łukasz Wojtasik ekspert do spraw bezpieczeństwa dzieci młodzieży w internecie fundacji dajemy dzieciom siłę zresztą tę fundację reprezentuje także panie dziękuję państwu bardzo dziękuję bardzo, w naszych słuchaczy zapraszam na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA