REKLAMA

Tęskno gra poezję Ginczanki

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-11-29 11:40
Audycja:
Czas trwania:
12:00 min.
Udostępnij:

Tęskno, czyli projekt Joanny Longić, powraca z trzecią długogrającą płytą. Patronką albumu jest wybitna poetka doby dwudziestolecia międzywojennego, Zuzanna Ginczanka

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
tylko życie mi w życiu zostaje by o śmierci zapomnieć na śmierć w dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska to był utwór ucieczka z najnowszej płyty tęskno stojąca całą sobą zatem jednoosobowym projektem analogicznie jest dzisiaj gościnią kultury osobistej Witaj serdecznie czy dobra powraca z kolejną długą grającą płytą Ginczanka tęskno gra poezję czemu tęskno gra poezję, dlatego że muzyka tutaj też jest bardzo ważna nie chciała po prostu było Rozwiń » śpiewa też na płycie znajdą państwo utwory instrumentalne oczywiście nadal zainspirowane konkretnymi wierszami Zuzanny Ginczanki, ale chciałem podkreślić właśnie rolę też muzyki instrumentalistów twórczość Zuzanny Ginczanki poetki międzywojnia pochodzenia żydowskiego związanej ze skamandrytów ami zamordowanych w czasie wojny wraca do naszej świadomości w ostatnich latach szczególnie dzięki profesor i Izoldzie Kiec, która jest autorką biografii poetki także czuwała nad jej antologią i podobno była zresztą swoją profesor na kulturę nawet tak zajęcia z literaturoznawstwa prowadziła to był drugi stopień, czyli studia magisterskie co prawda nie przypominam sobie politycznie taka tematyka była zajęć w krótkim czasie wyjątkowo się nie pojawiła myślę, że pani profesor musiała bardzo się powstrzymywać bowiem jak bardzo kocha Ginczanka i inne pewna jest na niej postać niezwykle ważna, ale tak tak było właśnie, więc miałem miałem okazję się poznać panią profesor, który spotka się z panią profesor, a czy już wtedy znałem twórczość Zuzanny Ginczanki kwestia ostatnich miesięcy piękno znałam, ponieważ moja przyjaciółka z gimnazjum kiedyśmy pokazała tomik centaura, czyli 1, który za życia Zuzanny Ginczanki wyszedł na światło dzienne i jakby wtedy już już te słowa do mnie przemówiła to jest dosłownie kilka wierszy myślę, że wtedy też byłem trochę za młode i innymi sprawami zajmowała jeszcze wtedy grana skrzypcach nie pisałam muzyki dopiero zaczynam śpiewać także te były one długo przed tęskno i jakoś tak na początku pandemii i chwilę po zakończeniu po premierze poprzedniej płyty tęskno tak tak wróciło do mnie ta dzięki internetowi były prezes zaczął grywać wiersze o tęsknotach o tęsknocie i okazało się, że Zuzanna Ginczanka bardzo duża w tym temacie pisała wypowiadała się i tak się zacięło i tak potem pierwszy od wiersza też właśnie była wtedy opracowanym przez panią prof. Izoldy Kiec po poezje zebrane i tam dużo więcej tylko wiersze niż w tym tomiku skromnym, które wcześniej wspominałam, więc też było spore pole manewru mogłem sobie wybierać przebierać i i myślę, że dlatego też tę płytę jest tak różnorodna w no właśnie wyborcze chciałam zapytać na płycie twoje ulubione wiersze Ginczanki czy może jakiś inny klub stoi za twoim albumem i tym właśnie innym układem utworów w zaczęła się od tych tęsknot, czyli to był wiersz miłość, którego aż 2 piosenki napisała, bo woda i ogień to są 2 części tego od dłuższego wiersza potem chciałam trochę znaleźć taki ilu spodobała mi się też inne neologizmy takie gry słów powtarzalność słów, czyli głównie coś co widzimy na początku twórczości Zuzanny Ginczanki w tym w tym pierwszym okresie, kiedy miała dosłownie kilkanaście lat i dobrym przykładem tutaj są myśli za Jane jest ten tytuł wyjątkowe skróciłem do Rio taki ten wzór też znajdziemy na płycie powiedz czym jest dla ciebie Anno poezja Zuzanny Ginczanki jak blisko jakich punktach najlepiej rezonuje z tym co myślisz o świecie ożyciu o emocjach o uczuciach właśnie czytając i wybierając te pierwsze konkretne też było także wszystkie wiersze, które zaczynała rozpisywać muzycznie kończyła, więc żaden nie został porzucony z tego się bardzo ciesze i dlatego też cała płyta powstała, bo oczywiście ja bym powiedziała to innymi słowami może odrobinkę inaczej patrzy na świat jednak też minęło kilkadziesiąt lat, ale jednak myślę, że na tyle też wcześniejsza twórczość moja tęsknota była nie dzisiejsza trochę innej planety trochę tak idąca własnym torem też, cytując Zuzannę ginczankę w poprzek wpław czyli, czyli nie idąc za trendami po prostu robi swoje i to też nie znalazłam na pewno nie ma takiego nadęcia taka naturalność jest bardzo dużo odniesień do natury ucieczkach, który przed chwilą słuchaliśmy świetnym tego przykładem jak ją czy też odczytuje również na potrzeby płyty przez pryzmat krótkiego życia jej osobowości niezwyczajnej jej tragicznej śmierci w wieku niecałych 30 lat czy ten kontekst faktograficzne starała się pracując nad płytą odrzucić zapomnieć ani jak najbardziej staramy się zapomnieć właściwie biografia Ginczanki zacząłem bardziej się odgryzać już kończąc płyty wiedząc, że właśnie płytę IT i wypadałoby coś biorę mądrego na temat tej płyty na temat postaci Zuzanny Ginczanki powiedzieć wtedy się dowiedziałem o tym, że była wychowana przez babcie, że polskiego nauczyła się sama co jest niesamowite później przyjaźniła się z Tuwimem ostatnio też dowiedziałam się, że miała szansę uciec z Polski, ale zdecydowała się jednak zostać tutaj nie jest sprawa odkryta być może chodziło o bliską osobę, której po prostu nie chciała tutaj zostawiać wierzyła, że się uda tak jest to dramatyczne, ale fascynująca historia myślę, że dzięki twojej płycie także wiele osób być może odkryje poezję Zuzanny Ginczanki powiedz, a propos odkryć czy jakieś nowe muzyczne pokłady przy pracy nad tym albumem odkryła jak ta muzyka w ogóle powstawała z jakich czerpać pokładu, żeby skomponować dźwięki dosłownie ciarki przechodziły mozolnie czy wprost przeciwnie bardzo proste też szło dzięki tym słowom dzięki właśnie powtarzalności dzięki temu, jakie ustawiała układała wersach, więc same melodie po prostu dosłownie od razu usłyszałam je w głowie tylko trzeba było szybko po 2 do komputera i zacząć zapisywać, więc tak też robiłem żeby, żeby nie stracić tych pomysł, żeby setem impulsem coś jeszcze chciałem powiedzieć, ale uciekł, a w porównaniu z poprzednią płytą czujesz in od tych nowościach, że jak właśnie muzycznego zaginięcie nastąpiło, bo są przecież instrumenty, których większość używała wcześniej w większości były już tylko, że one pojawiały się chodzi o to, że można wiele sposobów potem w postprodukcji bardziej traktować jako tło pewne brzmienia pewne instrumenty albo partie mogą właśnie wieś tutaj prym i i górować nad resztą, bo harfa i flet poprzeczny były obecne na poprzedniej płycie, ale podobnie jak tutaj 23 utworach tylko smaczki oczywiście są podstawą od zawsze tak samo fortepian dużo syntezatorów analogowych, które już osobno nagrywał w domu właśnie znowu na tym samym komputerze, który już ledwo zipie bardzo ważną zmianą dla mnie, chociaż nie wiem czy odczuwalną dla słuchaczy jest to, że instrumenty perkusyjne pojawiło się tylko znowu to nie są takie popowe czy jazzowe po prostu zestawy perkusyjne takie, które znamy z różnych koncertów tylko to są symfoniczne instrumenty czy były wielkie kotły, które specjalnie czerwone stroje Gran CASA takie ogromne bębny basowe też w utworze woda słyszymy werble i talerze to już takie trochę bardziej zwyczajne, ale tylko tłem myślę, że rzadko się zdarza w już trochę teraz Reasumując, pytam się ciebie na początku swój osobisty stosunek do poezji czanki jak myślisz co ma nam przede wszystkim co może mieć przede wszystkim do powiedzenia Ginczanka dziś co warto najmocniej wysłuchać z jej poezji śpiewanej granej przez siebie ja tek odbiera ją odbiera całą twórczość Rze, że szukała tych przyjemności szukał piękna dobra tego co jest cenne niezależnie od tego co się dzieje wokół i też na ucieczkę to, że opisuje ten ogród taki Wyśnione wyimaginowane, w którym w teledysku zrobiliśmy animowaną wersję tam różowy podczas diety dosłownie podnosi ręce i zacznę front jest do nieba i myślę, że pięknie to dało to, że naprawi te wierzby nas jest siła i możemy ją znaleźć tylko tylko trzeba cały czas nad tym pracować i na pewno też tego co cenne Ginczanka się nauczyłem mierzyła się również z wykluczeniem to też jest ważny temat jej wierzy także Ameryka jest jest takim przykładem, że one pisze tam, że wykrzykuje, że jestem twój jestem twój jestem twoja, ale nie ma możliwości połączenia się z tym światem myślę, że świat rozumie jako jako ludzi wokół jako społeczeństwo też, dlatego że nie ma możliwości, bo od chwili Narodzenia po prostu ten naskórek oddzielił od wszystkiego wszystkich chcę co jest wokół, więc myślę, że Rze, że mogła czuć się bardzo samotna bardzo inna w słuchamy dziś proszę państwa w najnowszej płyty tęskno Ginczanka tęskno gra poezję, a moje pytanie do ciebie ostatnie jest takie zatem teraz po pracy nad poezją Ginczanki tęskni tęskno w mam nadzieję, że mogę powiedzieć czy w pełni wszystko mogę powiedzieć, ale ja jestem bardzo związana z Białowieża od lata temu opowiada też po marzenie moi dziadkowie tam mieszkają chciał którąś mający do nich dołączyć, więc teraz z obecną sytuacją straszną karygodną, która panuje na granicy m.in. w Białowieży to tęskno jest do tego, żeby Białowieża z tego stanu wyjątkowego powróciła do stanu normalnego, czyli bywasz tam często tak tak dosłownie byłam w zeszłym tygodniu i to co tam widziałam zostanie na pewno ze mną zawsze dlatego też tak myślę o tej normalności nie wiem czy jeszcze jest możliwość w ogóle powrotu do tej normalności, ale na pewno słuchanie muzyki i i i czytanie też poezję może w tym pomoc, żeby to piękno znaleźć pomimo wszystko prezydent Chang i prezes Wissy z wieloma przesłania mi tak naprawdę Yanna Logi, czyli tęskno była gościnią kultury osobistej bardzo dziękuję dziękuję rozmawiałyśmy o tęskne najnowszym albumie, czyli Ginczanka tęskno gra poezję polecam państwu bardzo wstępnym Zinczenko obcowanie Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia wydawcą programu był Paweł Kierzniewski czas na informacje w TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA