REKLAMA

UOKiK walczy z kryptoreklamą - sprawdzi, czy influencerzy oznaczają materiały sponsorowane

TOK360
Data emisji:
2021-11-29 19:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
07:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
TOK 360 urząd ochrony konkurencji konsumentów sprawdzi czy influencerzy promują tzw. ska Wojciech Sosnowski adwokat kancelarii w Sosnowcu ekspert w dziedzinie prawa autorskiego i praw pokrewnych jest gościem TOK 360 dobry wieczór dobry wieczór panie redaktorze dobry wieczór państwu ska, czyli oszustwo, czyli naciągać stworzą jak to w praktyce wygląda w przypadku mediów społecznościowych i właśnie tzw. influencerów no cóż ten tzw. ska przybiera naprawdę różne postacie to Rozwiń » nie są tylko tradycyjne oszusta do oszustwa związane z wyłudzeniem pieniędzy, ale także przedstawianie np. produktów, które influencerzy no w gruncie rzeczy reklamują w takim świetle, które można powiedzieć z po to, znaczy te produkty spełniają bardziej wygórowane warunki niż w istocie influencerzy twierdzą ego, ale czasem przebiega granica pomiędzy zwykłą reklamą oszustwem, bo tak sobie wyobrażam, że jeżeli reklamujemy w telewizji np. pasty do zębów no to też przekonujemy żona jest bardzo dobra najlepsza lepsza od wszystkich innych przede wszystkim granica przebiega w oznaczeniu zacznijmy może od tego tematu kiedy w telewizji pojawia się rock blok reklamowy czy w radiu i od razu widzimy słyszymy, że jest on oznaczony jako reklama podczas sytuacji, gdy Air influencerzy niektórzy influencerzy zupełnie nie informują konsumenta o tym, że jest on w tym momencie poddany przekazowi reklamowe Emu, że to jest pierwsza granica druga natomiast granica jest zarysowana w ustawie o czynach o zwalczaniu czynów nieuczciwej konkurencji i tam właśnie jest opisana jako czyn nieuczciwej konkurencji podawanie właściwości produktu, których ten produkt w zasadzie nie posiada np. twierdzenie, że produkt jest w stanie uleczyć nieuleczalną chorobę dosyć ostatnio temat gorący jak sądzę tak za sprawą wiceministra sportu Łukasza Mejza, który wprawdzie nie jest chyba influencerem miejmy nadzieję, że nigdy nie będzie, ale istotnie wg ustaleń dziennikarzy wirtualnej Polski naciągał rodziców nieuleczalnie chorych dzieci czuje, w którym miejscu jest ta granica zastanawiam się natomiast nad tym co pan powiedział na temat oznaczenia reklam, bo biorę teraz ręki mój telefon włączam aplikację i nie muszę daleko szukać, bo np. mam znaną osobę, która reklamuje olejki CBD i nawet oferuje kod zniżkowy, ale wydajniej nie jestem senny to jest reklama no tak tutaj można powiedzieć, że jest taki najbardziej skrajne najbardziej wyraźny przykład tego co nazywamy krypto reklamą, czyli taki przekaz medialny, który udaje przekaz neutralny bądź spontaniczny, ale w istocie stoi za nim właśnie jakiegoś rodzaju umowa o promowanie tego produktu i to, o czym pan powiedzieć w zasadzie to jest taki pewnego rodzaju problem, który prezes UOKIK-u moje ocenia bardzo trafnie zdiagnozował w wielu innych krajach już organy odpowiedzialne również za ochronę konkurencji konsumentów podjęły bardzo podobne działania i stworzyły wytyczne dla influencerów dzięki czemu influencerzy też wiedzą na czym stoją i jak prawo jest interpretowane jakich sytuacjach prezes danego urzędu może uznać, że reklama jest reklamą ukrytą, a to nie jest sprawa zero-jedynkowa, bo nie wydawał się tutaj powinny być napisane post sponsorowany olejki takie to takcie to znaczy możemy podzielić te praktyki w zasadzie na 3 grupy na grupę, która jest sytuacje, których sytuacja jasna, czyli właśnie tak jak pan redaktor wspomina, że jest oznaczenie, że dany post jest reklamą wprost albo, że powstał we współpracy albo, że jest jakiś sposób opłacany, że np. toteż warto podkreślić, że otrzymywanie produktów w barterze, czyli po prostu to testowania również powinno być ujawniane nie tylko wymiana pieniężna jest traktowana jako czy opłacenie reklamy natomiast drugą grupą jest tzw. praktyka bym powiedział Siara, czyli tam, gdzie są używane np. skróty typu a gdy od angielskiego słowa 2 smart, czyli reklama czy np. właśnie ukrywanie, gdzie wśród dziesiątek innych sztabów faktycznie odpisu, że jest to reklama na ostatnie tak jak pan redaktor tutaj właśnie wskazał ostatnio grupa tych zachowań, o których mówimy, że trudno wprost kryptoreklamy to są właśnie zachowania polegające na zupełnym braku oznaczenia i więc to nie jest sprawa do końca 01 Kowa i powiem krótko wyznacznikiem tego, o czym to, czego nie dożył tych podejrzewam prezes UOKIK-u będzie po prostu przyzwoitość zwykła przyzwoitość, czyli poinformowanie konsumenta tak, aby miało wiedzę o tym, że jest i że przekaz, którego czele z reklamą podejrzewam, że przyzwoitość może być jednak bardzo różnie definiowana dlatego zastanawiam się czy nie powinien powstać w takim razie tego rodzaju kodeks dobrych praktyk, jaki jest sam pan o tym powiedział, ale powstał w innych krajach tak ja myślę, że docelowo o działaniu warto tutaj podkreślić, że obecnie prezes UOKIK-u nie tyle działa w konkretnej sprawie nie tyle nakłada kary w przypadku konkretnych influencerów co na razie działa w celu rozeznania rynku to znaczy prowadzi badania sprawdza, jakie są popularne praktyki, jakie są używane oznaczenia, w jakich sytuacjach tym podobne i jak sądzę prezes będzie dążył do tego, aby takie wytyczne zostały stworzone opieram to po prostu na doświadczeniach zagranicznych przede wszystkim właśnie z Wielkiej Brytanii Francji Niemiec, gdzie tego typu wytyczne dla influencerów już jakiś czas temu powstały, choć padło kilka nazwisk i jest mowa o nałożeniu kar, ale nie są to kary za np. brak odpowiednich oznaczeń tak jak mówiliśmy są kary za brak współpracy i są dopiero postępowania w sprawie nałożenia kary bardzo dziękuję Wojciech Sosnowski adwokat kancelarii znawcy ekspert w dziedzinie prawa autorskiego i praw pokrewnych był z nami UOKiK przygląda się temu jak influencerzy znów duży cudzysłów reklamują produkty w internecie i jak to jak to zrobić nie powinni jak może w przyszłości będą to robić, jeżeli UOKiK trochę bardziej dobierze im się do skóry Paweł Sulik za chwilę do mnie dołączy mikrofon TOK FM tuż po godzinie dwudziestej będzie dziś o pandemii obostrzeniach Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA