partnerem podcastu jest współorganizator konkursu dla artystów sztuk wizualnych Allegro Prize tokfm PL poleca audycja internetowa portalu Radia TOK FM, ale obraz jest to międzynarodowy konkurs dla artystów sztuk wizualnych jego inicjatorem jest Alego największa Platforma e-commerce w Polsce, która od 2018 roku prowadzi również strefa kolekcjonera skupiającą antyki oraz sztukę współczesną oferowane na sprzedaż przez artystów galeria sztuki domy aukcyjne konkurs razem, ale
Rozwiń »
współorganizuje Contemporary, więc jest to międzynarodowy niezależny magazyn poświęcony kulturze sztuce oraz kolekcjonowania celem konkursu jest wsparcie promocja sztuki współczesnych artystów i wyłonienia nowych talentów w tym roku odbyła się druga edycja tego konkursu łączna pula nagród wyniosła 50 000zł podobnie jak w roku ubiegłym konkurs skierowany był artystą sztuk wizualnych będących studentami absolwentami Akademii sztuk pięknych uczelni artystycznych, ale również do twórców, którzy nie ukończyli kierunkowych studiów nad mają udokumentowaną działalność artystyczną wzięli konkursu zasiedli przedstawiciele świata sztuki Natalia Sielewicz Valeria Napoleone Andrzej Chyra Rafał Milach oraz Jacek zachęca Alego i Dobromiła Błaszczyk oraz kasa, skąd były większe spośród ponad 1006 zgłoszeń nadesłanych od czerwca do września 90 krajów, żeby konkursowe wybrało 30 finalistów spośród nich wyłoniony zostanie główny zwycięzca drugie trzecie miejsca ogłoszony zostanie również 10 wyróżnień wszystkim zwycięzców poznamy już 7grudnia, a w tegorocznej edycji konkursu, ale Okraj rozmawiam z Karoliną Miszczak Alego oraz jedną z jurorów konkursu fotografem Michałem Jachem dzień dobry państwu dzień wedle panika rolnikom czy tegoroczna edycja konkursu jako kraj różniła się od ubiegłorocznej jeśli chodzi o liczbę zgłoszeń kraj pochodzenia tematyka wszystkich nadesłanych prac możemy mówić o jakich nowych trendach, które się pojawiła liczba zgłoszeń była mniej więcej podobna do ubiegłorocznej natomiast, jeżeli miałabym wskazywać takie statystyczne różnice to zaskoczyło nas troszeczkę zasięg internacjonalizacja tego konkursu, ponieważ ścian, a jeśli chodzi o liczbę krajów, do których dotarliśmy, a z, których napłynęły do nas zgłoszenia ona niemal się podwoiła w tym roku, więc to jest istotna zmiana, która bardzo nas cieszy wydaje mi się, że w ten sposób możemy już przy tej drugiej edycji mówić o tym, że w pewnym sensie, ale kropla zaczyna wypełniać taką, a luka w pejzażu konkursów artystycznych organizowanych w Polsce, ponieważ do tej pory, a konkursu na taką skalę tak międzynarodową, który miałby Polski rodowód, a jeszcze nie mieliśmy, więc to jeśli chodzi o zmiany, które zachodzą w obszarze takim właśnie, który nazwałabym statystycznym czy mamy jakieś zmiany jeśli chodzi o trendy w sztuce to oczywiście jakiś sposób jest pan upraszczanie wypowiedzi artystów, ale rozumiem, że na potrzeby tej rozmowy możemy troszeczkę właśnie, a gdzieś tam mówić o jakichś trendach czy jakiś dominujących tendencjach czy wątkach, które w wypowiedziach artystów się pojawiają, a pan powiedziałabym, że wśród trendów, które obserwowaliśmy w ubiegłym roku 1 jest utrzymane to jest taki dość istotny wątek, który w ostatnich latach w sztuce był intensywnie eksploatowane a, czyli wątek ekologiczny wątek katastrofy klimatycznej, który przejawia się, a kolejny rok zlecać takich artystów z grona finalistów jak jak Ewa Pilawska jak Carol Garcia czy jak Gaja linii, a tam natomiast to co wybrzmiało w tym roku chyba jeszcze intensywniej przynajmniej w moim odbiorze niż ta katastrofa klimatyczna ten dotychczas SM dominujący wątek ekologiczne to są prawa kobiet i prawa kobiet ujmowane w takich kategoriach dość intensywnie politycznych, które w tym roku, a wybrzmiewają zarówno autorek polskich jak Małgorzata Metz czy kolektyw łaski składający się 3 artystek polskiego pochodzenia jak i artystek zagranicznych i powiedziałem, że to jest mocny głos jest pewnym Novum tegorocznej edycji, czyli jak rozumiem ta sztuka zaangażowana, a rozwija się, jakby stronę właśnie, a w stronę takich 2 kręgów czyli jakby te tematy ekologiczne oraz prawa kobiet podobnie jak w Polsce jak rozumiem są też w tym randa sztuce na całym świecie, a kolejni na liście przedmiotów broniła się przed nazywaniem poruszenia wątku praw kobiet trendem natomiast gdy jednak pojawienie się tego wątku w tak intensywny sposób w tym roku odbieram jako, a po prostu pojawienie się tego wątku w ogóle w debacie publicznej jako niezwykle istotnego, a mimo to bardzo fajnie jak przeglądałam prace finalistów widziałam m.in. naprawdę piękną piękna praca chociażby artystki z Afganistanu, a która zdecydowanie porusza się własnego prawie w ogóle tematu kobiecości praw kobiet i w ogóle obecności kobiet kobiet świecia i co z pewnością bardzo Czesia, że też, że też takie tematy coraz mocniej mocniej dystansie w sztuce pojawiają panie Rafale ma tu do pana właśnie pytaniem jest pan w jakby w grupie, a w grupie osób które, które decydowały o o wyborze finalistów oraz będą też rozumiem i wybierać te osoby, które wydają finalnie tegoroczną edycję konkursu proszę powiedzieć czy wybór był bardzo trudne jak przebiegał proces selekcji i ile państwo to zajęło noc muszą od razu skorygować tę informację, ponieważ nie uczestniczyłem w wyborze tym, do którego się dostało 3030 osób 30 artystów artystek, które znalazły się naszej liście mój udział dopiero zaczynasz teraz tak naprawdę, kiedy ta lista została nam przedstawiono, więc taka dynamika tego tego konkursu wyboru prac, a więc ciężko mi tej ustosunkować do tych prac, które zostały odrzucone tych ponad 1000 zgłoszenia widziałem stanu zaprezentowane jedynie tych 3030 wybranych postaw twórczych, ale rozumiem, kiedy państwo zarządu w takim razie nad wyborem a jakby lat na tym ostatecznym wyborem no każdy z członków członkini żyli jest obecnie w procesie przeglądania prac i zgłaszania swoich kandydatek bądź kandydatów do nagród wyróżnień także to jest proces, który w dok dosłownie teraz w tych dniach bądź wcześniej nieco wcześniej się im się odbywał pan czy pan będzie się zajmował oceną merytoryczną pracę jedynie fotograficznych wszystkich jak wygląda właśnie państwo będą siedzieć całą grupą oceniać wszystkich 30 prac czy czy każdy się zajmie, jakby swoją specjalizacją absolutnie będziemy przyglądać wszystkim praca wszyscy członkowie członkiń, jeżeli mają dostęp do do wszystkich to do pracy wszystkich artystek artystów są to bardzo różne różne strategie artystyczne różne języki różne media to ja akurat jestem fotografem albo fotografia jest główną dziedziną wciąż zajmuje no nie oznacza tego, że będą jedynie ocenia prace, które uwzględniają fotografie swojej strukturze, więc wy tutaj jak najbardziej z dużą przyjemnością przyglądałem pracy, które właśnie niekoniecznie wiążą się z dyscypliną, którą sam uprawiam natomiast już poruszałem ten temat tego zabiegu w wywiadzie czy wtyki w komentarzach w komentarzach na temat nocna konkursowe tutaj ten język i język, czyli i strona wizualna strategiczne takie wizualne, które podejmują artystki artyści dla mnie osobiście ma dosyć drugoplanowe znaczenie w tym czym na co zwracałem uwagę przede wszystkim właśnie były pewne problemy, które poruszają artystki artyści, próbując komentować konfrontować właśnie z tą dosyć złożoną i coraz bardziej mroczną rzeczywistością polityczną społeczną, której żyjemy może pan więcej o tym o tym jakie ma pan refleksy właśnie na mocy tych 30 finalistów ich prac no tak jak pani Karolina już wspomniał otoczenia nie ma porównania z tym co się działo w zeszłym roku nim już na pewno nie z tym szerokim wyborem czystą długą listą czy sukcesami zgłoszeniami pamiętam oczywiście niektóre prace z finałowej trzydziestki zeszłorocznej natomiast by wszyscy w tym wyborze który, który został nam przedstawione rzeczywiście można wyodrębnić kilka bardzo takich wyraźnych wyraźnych postaw artystek głównie artystek szczerze mówiąc z tego co pamiętam, ale też artystów, którzy zajmują się nie tylko prawami kobiet, ale z prawami człowieka szeroko pojętymi i jest taki obszar, który też względu na charakter mojej pracy jest mi jest szczególnie bliski dlatego z dużą stoi z dużą uwagę i i taki no i przywiązaniem tematycznym obserwowałem właśnie te komentarze artystek artystów odnoszące się właśnie do i do tego do tego do tego problemów, ponieważ nasza rzeczywistość jest naprawdę bardzo złożona i chwali się na grunt pod nogami tak wielu polach od katastrofy klimatycznej czy łamania praw człowieka Witek dyskryminacji kryzysu migracyjnego, który jest związany właśnie z tymi z tymi obszarami, o których wspomniałem więc, gdy tego typu tego typu prace np. mają szkoły mają wagę i im poświęconym poświęci też na 1 więcej najwięcej miejsca stoi w przestrzeni ocenę no jak sobie samobója, a rynek młodej sztuki szczególnie tej polskiej, a właśnie możemy mówić, jakby takich 2 stronach tego rynku, a z 1 strony na akcję sztuki pojawia się dużo bardzo dużo sztuki mocno dekoracyjnej, która odwołuje się bardziej do realizmu magicznego niż do aktualnej rzeczywistości, a z drugiej strony mamy cała rzesza artystów mocno zaangażowanych, których pracę może tak dobrze sprzedają się na aukcjach sztuki maliny mają swoją własną wartość dodaną, ponieważ one one są bardzo osadzone w rzeczywistości po prostu, w której które są tworzone i też pokazują jak artyści reagują na rzeczywistość czy państwo jakość i 80 składów też nacisk właśnie na ma jakby osądzenie tej tej sztuki aktualnej rzeczywistości właśnie to zaangażowania i społeczne czy też będą dla państwa również dużą wartość ma po prostu sztuka która, która jest bardzo atrakcyjna wizualnie no tak powiedział wcześniej no to, o czym to pani mówi oto o wykonanie realizacja i sztuki zaangażowany jest ta jest taki dosyć problematyczne obszary jak ja zdecydowanie wartość tej sztuki upatruje zupełnie innych obszarach niż niż ten komercyjny czy przed właśnie takim Argentynę i jest na tyle, aby bieżące skomplikowane trudne dotyczące też nas na samych, jeżeli nie niebezpośrednio to to pośrednie ciężko tutaj to zdarzyć właśnie z tym rynkiem z właśnie z rynkiem w ogóle, bo tutaj rozmawiamy pewnego rodzaju wartościach i problemach raczej niż o wymiarze w wymiarze finansowym więc, jakby z z oczywistych powodów wydaje się, że tego typu sztuka no zawsze była chyba będzie trudniejsza do skomercjalizowania niż niż sztuka, która gdzieś tam proszę się w obrębie jakiś takich formalnych czasami bardzo ciekawych rozwiązań no ale właśnie przesunięta jest gdzieś w tym obszarze dekoracyjności czy jakich zagadnień estetycznych formalnych niż treści, które za tą sztuką inwencja zdecydowanie szukam takich postaw, które jednak konfrontują się z tą rzeczywistością są zaangażowane i odpowiadają komentują to co się wokół nas dzieje i patrzyłem nie tylko na to co znalazło się w portfolio otwór twórcy bądź twórczyni, ale też na to w jakim kontekście te prace powstawały i 500 wzrósł też uwagę na sytuację osobistą twórców twórczyń no na ten na ten też na kontekst, w którym polityk polityczny społeczny, w którym w, którym pracują są umieszczone państwo zmuszone funkcjonować w biegu ciężko mi było odseparować wszystkie czynniki od już bezpośredni twórczości zresztą te wszystkie wektory gdzieś tam w tej w tej w tej pracy przynajmniej tych artystów artystek, które ja zwracam uwagę manifestowały więcej to są na pewno ciężko po prostu odkleić te 2 obszary od siebie, więc zdecydowanie to tło było dla mnie też bardzo ważna dziękuję bardzo, wyczerpującą odpowiedz, a mam jeszcze do pani Karolina, a takie pytania pani Karoliną wiem, że też poza poza nakładami finansowymi dla osób, które zwyciężą w konkursie Allegro Prize państwo też ogólnie mają taką misję wspierania tych artystów chciał zapytać właśnie taki sposób wspierają państwo dalej tych artystów, którzy zwyciężą zostaną wyróżnieni w tegorocznej edycji, a słusznie Allegro Prize jest faktycznie powodowane przede wszystkim chęć wsparcia artystów właśnie troszeczkę z tych powodów, o których wspominał pan Rafał, czyli taką gęstniała atmosfera wokół sztuki, która opiera się rynkowi i która część jest lokowana w instytucjach kultury sztuki niższy niż na rynku, która przez to, a jest zagrożona i która wymaga wymaga tego wsparcia, więc w ramach Allegro plan jest ten ten wymiar wsparcia, które a, który pani wspomniała, czyli ten najbardziej prozaiczne bezpośredni i finansowe, a które w całej swojej publiczności jednak wierzymy, że jest istotne, ponieważ pozwala artystom w tych trudnych czasach otwieranych zamykanych czy przejmowanych instytucji kultury pozwala na możliwie maksymalnym skupieniu się na swojej twórczości i przetrwaniu tego czasu tak mówiąc najbardziej wprost ten wątek jest uzupełniony, a m.in. o takie obszary wsparcia symbolicznego, które się dla artystów, a ja przecież istotne w sytuacjach, w których Joan w ubiegłym roku, kiedy zaczynaliśmy w ogóle Allegro Prize instytucje były co rusz otwierane lub zamykane pod wpływem pandemii na widoczność poza instytucjonalna symboliczna, a generowana poprzez nasze działania takie komunikacyjne jak choćby, a właśnie wypowiedzi naszych jurorów w mediach strona internetowa media społecznościowe, a gala finałowa która, która przejdzie za tydzień, a czytasz artykuły publikowane przez naszego partnera magazynu Contemporary większy, a które dla wielu z finalistów będą taką, a pierwszą publikacją, a papierową poświęconą ich twórczości, a sformułowaną przez eksperta NATO są też właśnie te dodatkowe obszary którymi pan wspieramy widoczność artystów, a to jest to co dzieje się w tym roku oczywiście myślimy o edycji przyszłorocznej konkursu i tym w jaki sposób na obszary wsparcia mogą być jeszcze szersze z roku na rok i w tym roku mając na względzie pewien kryzys konkursów artystycznych, z którym spotykamy się nie tylko w Polsce, ale i na świecie jak np. w gremiach skupionych wokół organizacji słynnej ten plan jest w Czechach wokół nagrody innych wobec jego, a mając na względzie to, że konkursy artystyczne być może w takim kształcie, który kształtuje hierarsze, który wskazuje na pierwszą drugą trzecią nagrodę być może już powoli staje się pieśnią przeszłości, a kierujemy się z takim zapytaniem do artystów oto czy i w jaki sposób moglibyśmy Allegro państwo rozwijać i faktycznie, jakie obszary wsparcia są oczekiwane, a pierwszym takim krokiem, który wykonaliśmy było, a była organizacja kilku webinarów, które miały miejsce w czerwcu podczas których, a i tak bardzo bezpośrednio na tyle na ile pandemia nam pozwalała, czyli na zoomie w formie w formie umowy webinaria rozmawialiśmy z artystami na temat tego czy faktycznie taka formuła 1 realizująca jest adekwatna i żeby przypadkiem w przyszłym roku nie nie nie zmienić tej Formuły nie przekształcić, ale grupa jest czegoś na kształt stypendium, którego pula beneficjentów będzie szersza być może nagrody będą niższe, ale będą bardziej równy sposób Ross dystrybucja Mané to był taki obszar wsparcia dla środka szerszej grupy niż tylko pierwsza trójka, a zebraliśmy pierwsze Fibak pierwsze opinie też przekształciliśmy ankietę, którą w tej chwili dystrybuuje właśnie magazyn Contemporary link, który zbierze te opinie środowiska i na tej podstawie będziemy w stanie w kolejnym roku, a te 2 podstawowe obszary wsparcia, czyli finansowe i symboliczne, a jeszcze poszerzyć właśnie wg oczekiwań samych artystów, którzy dla, których ten konkurs jest, którzy są nocne głównymi beneficjentami tego przedsięwzięcia widzę, że zdecydowanie chcą się państwo rozwijać właśnie w kierunku wspierania artystów właśnie chciałam też podpytać o Unię działalność, ale właśnie w sferze sferze sztuki, ponieważ państwo też od kilku lat prowadzą strefa kolekcjonera, która ewidentnie rozwija się i jest to widoczne, a chciałam zapytać, jaką rolę państwa jako Alego chcą odegrać w świecie sztuki m.in. poprzez organizację konkursu danego kraju, ale także poprzez rozbudowę strefy kolekcjonera, a sztuka, ale obecna jest zawsze tak naprawdę od korzeni tkwiących przed 20 laty w mitycznym poznańskim garażu w te oferty tak naprawdę stanowiły zalążek serwisu i procesie jego wzrostu jego przekształcania się dziś tak naprawdę stanowią niewielką mniejsze, a która uzupełnia rynek rynek sztuki, a te, które znane z wielkich domów aukcyjnych rekordów Allegro aktualnie, a reprezentuje spektrum cen z powiedzmy mniej rekordowych bardziej prace, które są kupowane właśnie przez przez Jackowi czuł przez osoby, które gdzieś tam w tym rynku debiutują zarówno dla kupujących jak i sprzedających, a więc nasze ambicje gdzież tam lokują się bardziej na na tym polu właśnie demokratyzacji upowszechniania i oferty sztuki, a tej dostępnej bardziej niż tej bijącej rekordy, a istotnie takim polem, które troszeczkę się wyróżnia na tym tle jest strefa kolekcjonera, która zbiera oferty pochodzące ze sprzedających, którzy mają już pewną renomę na rynku prowadzą znane galerie sztuki domy aukcyjne antykwariaty czy gabinet Numizmatyczny, których cechą charakterystyczną jest właśnie, a oryginalność obiektów, więc tutaj potwierdzam, że naszą ambicją jest jest dalsze rozszerzanie tego pola do tej pory ona się rozszerza głównie w obszarze sztuki dawnej, a czy Allegro i będzie miała jakiś wpływ na rozszerzenie obszaru sztuki współczesnej myślę, że to jest do obserwacji tak naprawdę rozpatrywała jednak działalność, a taką stricte biznesową komercyjną Allegro w polu sztuki jako jako osobną od Allegro plan jest Allegro Prize jest inaczej naszym projektem właśnie projekty pomocowe niezwiązane ze z ambicjami na polu biznesowym nawet w świecie sztuki rozumiem dziękuję państwu bardzo za rozmowę dziękuję bardzo, dziękuję tokfm PL poleca audycja internetowa portalu Radia TOK FM
Zwiń «