REKLAMA

Czy język jest ważny w muzyce tradycyjnej? [białoruski punkt widzenia]

Los Polandos
Data emisji:
2021-11-30 22:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
37:43 min.
Udostępnij:

Zawsze z muzyką jako celem i fascynacją, ale nie zawsze z przekonaniem, że trzeba perfekcyjnie odtworzyć zamysł jakiegoś kompozytora. Czy język jest ważny w muzyce tradycyjnej? Co robić kiedy ktoś mówi, że to co robisz to Cepelia? Czy muzyką można leczyć? O tym wszystkim opowiada Daria Butskaya, skrzypaczka, wokalistka, miłośniczka muzyki świata oraz muzyki improwizowanej

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
los Polandos w radiu TOK FM słuchamy Radia TOK FM wieczór Radia TOK FM jeszcze raz dobry wieczór mówi Paweł Sulik przyszedł czas na program los Polandos, czyli niepolski punkt widzenia dziś naszym gościem jest pani Daria Łucka AJA skrzypaczka wokalistka członkini takich zespołów jak okrzyk Rara szyk czarny Kruk Hajda banda laureatka nagrody specjalnej dla najlepszego instrumentalisty złote gęśle na festiwalu nowa tradycja w 2021 roku mógłbym tak wymieniać w nieskończoność Rozwiń » dobry wieczór pani to dobry wieczór w za witam każdy zawsze w programie los Polandos na początku pada jedno i tą samą pytanie, gdzie się pani urodziła rozłoży się w Mińsku na Białorusi spędziłam tam też 18 lat życia i LO później zaczęłam wędrować troszkę poświęca różne miejsca czy w szkole podstawowej w Mińsku pani zajęła się muzyką tak muzyka przez zainteresowane dość wcześnie jeszcze przed podstawówką tak naprawdę tak naprawdę ty ta fascynacja muzyką taką zgraną i na zabawę na potańcówce taką muzyką tradycyjną kwestą tą muzyką mnie zachęciła do UE by zająć się w ogóle muzyką no i wszystkim gra na skrzypcach też, ale czy pani chodziła do klasycznej szkoły go najpierw ognisko muzyczne później szkoła średnia jest ludziom o skrzypce zaczęła normalnie w szkole muzycznej mając wiślacy później kontynuowała mowy o takim całym muzycznym przy Akademii muzycznej w Mińsku później trafią do Moskwy na 2 lata taki staż przy konserwatorium no, a później wylądował w Polsce na studiach w w Krakowie Akademii muzycznej czy kiedy pani była jeszcze w szkole podstawowej to jeśli chodzi o muzykę, ale taką klasyczną to i skąd pani czerpała źródła, gdzie pani tego słuchała, gdzie pani widziała jeździłam bardzo dążymy do polskiej towarzyszący czasami też mamy rząd i po prostu ta muzyka tradycyjna przede wszystkim Polska zawsze gdzieś towarzyszyła podczas tych pojazdów jest to, że podmiot zainteresowany tą muzyką i też chęć zrozumienia jak to rozegrać w jaki sposób pani wtedy myślała o tym, że to jest, jaki rodzaj muzyki co jaki rodzaj emocji, bo z 1 strony chodziła pani do szkoły uczyła się w takim trybie no powiedziałbym klasycznym, a z drugiej pani jeździła słuchać ludzi, którzy czasami być może nie mieli żadnego formalnego wykształcenia tak zawsze miałam dylemat pomiędzy tym, że właśnie uczyłem się klasycznie, ale zawsze człon, żeby ta muzyka taka z myślą, że to najbardziej w tym fascynowała też muzyka grana tutaj zostać tłumaczy muzyka, że bardziej taka dla mnie żywa ona się dzieje tu i teraz po prostu, czyli powiedzmy, że muzykanci grają sobie na imprezę tak i widać to muzyka jest do czego stawiana jest tańsza jest po to, żeby ludziom jak umieli bardziej wieczór, żeby właśnie ta energia muzyki wniosła trzeba być bardzo zachęcić tego tańca, a więc myślę, że to jest taka rzecz, która najbardziej mnie chyba w tym wszystkim przyciąga w związku z tym też zrobiłam taki wybór już wiadomo, że po prostu chce bardziej się, żeby to muzyka etniczna tradycyjna już klasyczną a w jaki sposób na Białorusi pani taką działa takie miejsca to owi, gdzie jak w jaki sposób ta muzyka była wykonywana w małych miejscowościach na wsiach czy może w domach kultury proszę opisać mówi pan o muzyce tak etniczny tak taniej tak no właśnie to się było bardzo nawet na Białorusi tylko w Polsce moja mama pracowała i nadal zresztą pracuje w tacie Schola Węgajty i po prostu musiałam zostałam sama w domu, więc miesiąc mało jest PiS, a więc najczęściej nie Białoruś tylko akurat w Polsce ta muzyka mnie gdzieś tam spotykała, a proszę powiedzieć czemu na Białoruś pani jest przecież dwumilionowego miasta Mińsk za olbrzymi wielkim miastem siecią metra z tłumem ludzi na ulicach to jak wytłumaczyć to, że pani spodobało się już jak rozumiem w dzieciństwie to torze, gdyż gra muzykę do tańca tradycyjną zastanawia się pani dlaczego, dlaczego tak minister to było jeszcze ten nieświadomy po prostu było coś w muzyce, że ona, jakby przysięgała co powodowało, że w ogóle chciało się granic także w ogóle chciała by na skrzypcach i słyszę, że dopiero teraz dopiero teraz mogę do tego powolutku dochodzić, dlaczego tak jest natomiast na pewno niebędący w dzieciństwie tak to było za wcześnie, żeby zrozumieć Wiesław, a teraz pani się zastanawia, że jeśli pani bierze skrzypce i występuje nie wiem chociażby jako solistka albo ktoś po prostu w Operze kameralnej i też przychodzą ludzie słuchają no dobrze nie tańczą, ale słuchają są skupieni, gdzie jest ta różnica pomiędzy graniem komuś do tańca muzyki tradycyjnej czy też muzyki folkowej, a graniem w Filharmonii np. dla mnie w tym muzycy tak można ująć jako klasyczną oczywiście to jest były też uproszczenie zmienia zbyt duże, ale w tej muzyce poważnej zmiany bardziej dla mnie tam po prostu jest mało miejsca na taką większą swobodę na improwizację na to, żeby jak do tej muzyki dodać coś więcej od siebie muzyce tradycyjnej mam właśnie takie poczucie że, aby tej przestrzeni tej tego miejsca na wyrażenie samego siebie trochę więcej równocześnie ten fakt, że gram dzieło nie skomponowane przez kogoś tylko gra muzykę po prostu, które przynosi przez przez ZUS i tak dojdzie do ludzi z po prostu mamy większą swobodę i większą taką większy komfort grania tak nie mam takiej odpowiedzialności, że gram tutaj działo lub kompozytora, więc muszę bardzo uważać, żeby zagrać tak chciał kompozytor i właśnie myślę, że to jest tak to jest taki moment, który bardzo się bardzo bym zaczął przeszkadzać szyby wykonawcy muzyki klasycznej, a czy pani rozmawiała z koleżankami kolegami przez szkoły muzycznej na ten temat czy wszyscy wspierali panią zainteresowania muzyką tradycyjną czy raczej były też takie komentarze no jak pani nie chce ćwiczyć to niech pan się na gra Polki Polki oberki w UE to znaczy myślę, że zaczęłam od Terra o tym mówi sok z wyboru studia Cracovia no właśnie uczestniczyłam tak trochę, jakby nie powinnam powinna nigdy temu wykaz uczelni klasycznie natomiast już będąc na studiach w Polsce uległ zrozumiałam po prostu podoba mi się to dlaczego pominąć tego, aby to, czego powinnam tego wstydzić faktem muzykiem, więc myślę, że to było tak taki etap na początku, ale później już mogą spokojnie porozmawiać i ważne nawet się nawet z kimś podzielić może kogoś zainteresować tą muzyką również w jaki sposób to się wydarzyło, że pani przyjechała na studia do Krakowa właśnie to było taka sytuacja, że rynek już wspomniałam wcześniej skończą najpierw w Mińsku wyruszy ulica muzycznej, po którym się zdecydowałam na kontynuację przygody muzycznej w Moskwie, a po 2 latach Moskwę po prostu zrozumiałam też bym chyba tamten kraj też nie jest nie jest dla mnie i przepraszam z jakiego powodu państwa Moskwa nie dla pań krzyż to jest olbrzymi miasto jest arcyciekawe rzeczy tam się wydarzają pani czemu decyzję wybór akurat proszę powiedzieć oczywiście to jest bardzo bardzo duże miasto odbyłem możliwościami natomiast miałam wtedy akurat taki moment, że czułam jakby, że jest stamtąd i że po prostu musiał mocno się by sam sama się zmieni PiS, żeby tam zostać ale by z uważam, że skorzystałam bardzo dużo z tego pobytu dwuletniego Moskwy i po prostu dalej też w taki moment, że nie chciałam wracać do Mińska, ale też czułam, że Rosja też jest miejsce dla mnie, a Polska to zawsze od dziecka był taki, jakby był zaś drugi dom dla mnie dlatego wybrałam zabrać do Polski i wtedy akurat zabawa w Krokowej Warszawy również na skarbowe tak się fajnie złożyło trafią do profesora kwaśnego stawy poznałem wcześniej kursach i zwiał to jest to, że zamiast pani mówi, że Polska od dzieciństwa była pani drugim domem proszę o tym opowiedzieć, dlaczego no właśnie dzięki tym gwiazdą mamo tutaj współpracy z solą teatru Węgajty i właśnie jest takie Stowarzyszenie i słuchania muzyki granej na żywo tańca też jest po prostu bardzo dużo czasami nawet czy rząd, lecz tutaj na miesiąc na 2 z dlatego, jakby po prostu czasu spędzałam więc, jakby tak zacząć w parlamencie to jest takie miejsce dobrze czuję, że dużo ludzi, którzy znam, które znamy i tak się zaczęło rozkręcać tak zostało, ale czy ja dobrze zrozumiałem pani, że jeśli chodzi o Białoruś to miejscu i ludzi związanych z muzyką tradycyjną muzyką folkową stosunkowo niewiele to nie jest rozwinięte Białorusi proszę powiedzieć to znaczy to jest także to się zaczęło rozwija jest jakiś czas temu coraz coraz bardziej natomiast teraz też obserwujemy taki ruch szeregu już wiadomo sytuacja polityczna do tego zmusza ich, że dużo ludzi ze środowiska muzyki tradycyjnej się przyjąć tak udało się m.in. do Warszawy, więc jak też tutaj przy okazji zaczynamy tworzyć taką, jakby naszą białoruską społeczność, ale już tutaj Alta, czyli pani mieszka w Warszawie teraz tek tak tak tak po po studiach w Krakowie nie chciał pan zostać w Krakowie mieszka w Krakowie została 2 lata mieszkałam jeszcze po studiach w Krakowie natomiast na później stwierdziłam, że potrzebuje zmiany i ten system posiada co wg pani w Polsce ludzie co czuję albo co chcą poczuć, kiedy słuchają muzyki tradycyjnej muzyki folkowej wg pani to ten rodzaj tęsknoty za czymś co jest właśnie tak jak pani powiedziała trochę bardziej serca niekoniecznie przez kogoś skomponowane, gdzie to jest taki największy magnes dla ludzi jak pani jak pani rozmawia z ludźmi tego rodzaju muzyce w Polsce, jakie powodują ją lubią kochają chcą słuchać chcą grać to jest bardzo dobre pytanie nie wiem, czego radny miejski noc wydaje się, że w tym, że to jest coś takiego, ale się też morzem jest, że tak, czyli możemy wziąć jakieś nagrania z byle z archiwalne nagrania sny powiedzmy początku dwudziestego wieku posłuchać sobie albo śpiewów albo nawet muzyki instrumentalnej wydaje się, że ta muzyka na jego cały czas jest aktualne tak czy role się po prostu nie sądzę czasu nie jest to, że nie jest to, czego bardzo głębokiego co powoduje, że właśnie ten czas jakoś to muzyka wpływa tak mi się wydaje, czyli to dalej nie mamy odpowiedzi na pytanie czemu w Białorusi nie ma przecież to jest to, o czym pani mówi to jest uniwersalna potrzeba człowieka kontaktów z czymś co jest niezmienne co za tydzień mnie się nie zdezaktualizuje czemu w Białorusi oto jest jak rozumie trudną trudniej to znaczy ona jest nam powiedział, że nie ma ona jest tylko akurat może przyznać, że wyjechałam tak jakby sporo czasu temu akurat na stałe z Białorusi, więc akurat wyjeżdżałam jeszcze na pewno nie nie było aż tak bardzo rozkręcony, jakie teraz bez muzyki jest cały czas tego, że jakby ja szczerze nie nie nie zdążyła z innego jednak zaczęto nas będą jeszcze tam Białorusi i ale teraz grać tak tyle ile mogę to właśnie spędza czas jeszcze nie udało się np. na wyjazdach na Podlasiu i współpracując tam też ze 100 z opadami z naruszeniem mojej ojczyzny stosowanych także starać się to na pewno rady teraz federalnym w tym czy zastanawiała się pani, dlaczego większa część osób wykonujących muzykę tradycyjną albo muzykę folkową szczególnie przez ostatnie lata to są osoby, które nie nie pochodzą ze wsi tak jakby nie wychowały się w tej muzyce, ale to są osoby bardzo często z dużych miast ze środowiska Miejskiego, gdzie naturalnie muzyka nie występowała co pani o tym sądzi tak to jest czeka bardzo zjawisko wydaje się, że to wynika właśnie takie może tęsknoty za czymś co było dawniej za to takim pięknym naturalnym tak teraz trochę taka moda wszystko co jest naturalne wydaje się, że to jest też też troszeczkę w tym kierunku, czyli tym czy miasta czują coś tęsknię za czymś możliwość nawet nie wiedzą sami na czym i właśnie duży rozwój dużo młodych ludzi też majątek np. najgorsze w tym odnajduje tak pieśniach muzyce do tańca z lęku szukają i mają co zawsze NIK czy zauważyła pani jakieś podobieństwa różnice pomiędzy muzykami wykonującymi taką muzykę np. Białorusi Rosji i muzykami, którzy taką muzykę grają śpiewają z Polski to są bardzo podobne rzeczy, gdzie są te największe różnice znaczy mówi teraz pan o tak już muzycznej, że czasu teraz za tak tak oto, żebym zapytał tak to znaczy myślę, że pomiędzy by to białoruską muzyką polską jest bardzo do wspólnego szczególnie w muzyce instrumentalnej tak jednak ta muzyka okala, żeby trochę się różnią różnią się też wszystkim tym, że jednak przeważnie w Polsce mamy jedno głosować jeśli niema tylko, ale jednak jest więcej natomiast już na Białorusi mamy do czynienia bardziej z dyngusem, ale instrumentalna muzyka Polska białoruska jest moim zdaniem bardzo podobna z o podobnej stylistyce tak samo jest grana z podobną energią jeśli chodzi o Rosję to znam ją bardziej ze strony szpiegów poznałam i wydaje się, że losy ważne jest, aby tutaj też pewne rzeczy są po prostu jest więcej niż muzyki granej przez Watykan instrumentalne, ale też wiemy też mocno oczywiście różnią tego typu głosy jest jeszcze więcej czasami te są nawet 7 głosów oraz także wydaje się, że to jest chyba najważniejsze czym różni to jest niesamowite jeśli może być nawet 7 głosów naraz, ale ktoś, słuchając pani może pomyśleć tak do wykonywania muzyki klasycznej potrzebna jest potrzebne wykształcenie trening po prostu trzeba się skupić na tym poświęcić temu całe życie, żeby dojść do mistrzowskich technik wykonawczych, a czy pani by się zgodziła z tym, że do muzyki ta tradycyjnej nie potrzeba całej tej pracy czy też mylę się też jest także to chodzi o zupełnie inne rzeczy nikt nie rozlicza już pani z tego czy to jest perfekcyjne wykonanie techniczne wydaje się, że są w tym tradycyjnej po prostu inne jak to powiedzieć na specjalne są teraz inne są priorytety, o ile są priorytety i wydaje się, że np. no myśmy jako przykład sam dźwięk tak, gdy ktoś wykonuje muzykę tradycyjną moim zdaniem jak nie powinien aż tak bardzo kierować, żeby ten był taki ładny pięknej, żeby było zagrać bardzo czysto intencyjne tak do miast jeśli porównamy z muzyką klasyczną na to oczywiście tak to jest podstawa to musi być zagrana czysto i nie możemy sfałszować możemy zagrać brzydkim dźwiękiem, więc wydaje się, że to są po prostu różne priorytety tak i poza tradycyjny kierujemy się bardzo jednak nie tylko efektywnie jak to brzmi tylko tym co chcemy przekazać tak przez muzyka właśnie tą głębią, więc proces pytanie wydaje się, że jak wykształcenie muzyczne przy wyborach z tej muzyki tradycyjnej nie ma takiego znaczenia oczywiście jest łatwiej, w które niektóre rzeczy dojść jeśli ma wykształcenie, ale wcale nie musi być i jest z nami, że ludzie dużo przykładów którzy, którzy świadomie zaczynają to zaproszę interesować już dorośli grają biorą sobie instrument skrzypce i sobie z tym radzą i wydaje mi się do nie ma takiej jak reguły to musi być przekształcenie konieczna i zawsze zastanawiam myślę, że słuchacze słuchaczki też zastanawiają czy ktoś, kto wykonuje muzykę tradycyjną, a czy ten ktoś nawet jeśli pochodzi z dużego miasta czy w pewnym momencie zaczyna myśleć o tym, że ideałem dla niego byłoby przeniesienie się nawieźć zamieszkanie bardziej w przyrodzie nie w środowisku miejskim czy pani miała takie myśli, bo przecież czasami słowa tych piosenek bez pośle, bezpośrednio odwołują dożycia wiejskiego w rzeczywistości wiejskiej czy zauważyła pani siebie coś takiego, że chciałaby pani przed mieszkać na wsi trochę tak jak by żyć w świecie bohaterów, o których czasami pani śpiewa oczywiście zdarzy się takie romantyczne wydarzenie natomiast no to co się okaże ja myślę, że to jest do zrobienia może kredyt teraz czy później w ale myśli pani, że taka wieś byłaby czymś takim idylliczny spokojnym czy właśnie czymś, gdzie buzuje i w ogóle rozwija się taka muzyka taka twórczość kompani prawie 9 właśnie bardzo bardzo widzę jako takie miejsce tak bardzo miejscem teraz tak czytam złożą się zdążyć z tam przebywać właśnie szedł tą muzyką zajmować tak trudno w tym miejscu natomiast nie wiem czy tak otrzymała skończyli myślę, że mogą także zajmą się natomiast później pewnie pocztowa też wyjechać jednak miasta a jakim chcę zapytać też z drugiej strony na jakim największym problemem dla pani było przeniesienie się do innego kraju czy pani nie wiem dzięki temu, że pani odwiedza Polskę to przyjazd do Krakowa później do Warszawy to było coś tak naturalnego, że nawet nie zrobiła pani większego wrażenia czy nie pojawiły się jakieś takie próby problemy nie wiem czy czy to wszystko bezboleśnie przebiegało jak wyglądał próbuje przypomnieć, kto typuje się też czas temu leczy pamiętam to także oczywiście nie było tak tak nie bez jest zauważenia mojej strony to była duża zmiana duża zmiana oczywiście inna kultura i język, które były zresztą trochę znałam już wtedy, ale jednak mimo wszystko totalnej sytuacja inna mentalność ludzi inne zachowania oczywiście wszystko miało znaczenia to dniem, ale inna mentalność się jak pani z Moskwy do Krakowa przeniosła miała pani wrażenie, że ludzie jakoś inaczej się zachowują tak jak najbardziej innym, ale proszę prawnicy tak mówić tak wydawało mi wtedy, że właśnie to jest jakoś tak bardziej i a wtedy w Krakowie teraz w Warszawie właśnie są ludzie bardziej chyba otwarcie jednak tendencja jest tego ciepła pomiędzy ludźmi może też przez to, że to miasto było trochę mniejsze jednego z Moskwy to też z innym, bo relacje pomiędzy po prostu takie ludzkie także regionalne przez przez pierwszy rok myślę, że tak odpoczywała generalnie od po przyjeździe ze i bardzo dobrze czułam zresztą wtedy z, a przeniesienie z Krakowa do Warszawy czy były jakąś dużą zmianą tego akurat się szczepienia czułam jak duże zmiany umie się też nałożyło, ponieważ jak jest przed przerwą przeprowadziło się z Krakowa do Warszawy i od razu rozpoczęłam też swój projekt, który właśnie zakończyłam Gaude Polonia z akt projekt się, jakby trakcja z miał dużo wyjazdów akurat na Podlasie, bo wydawał muzykę tradycyjną z pogranicza polsko białoruskiego z PiS też nie dotyczy teraz odczułem to przeprowadzka tak szczerze, ponieważ wnoszenia sąsiad musiał bardzo, że jest PiS przez pierwsze kura powiedz z no tak zobaczymy, ale na razie nie odczuwa zmiany naszego, proszę bardzo, duża, a w ramach tego programu Gaude Polonia, kiedy pani odwiedzała różne miejscowości spotykała różnych ludzi czy pani miała wrażenie, że są takie miejsca w Polsce, które zrobiły na pani ze względu na swój stosunek do muzyki tradycyjnej wyjątkowo duże wrażenie miała pani takie takie myśli, że to jest miejsce, gdzie się lepiej czuje gorzej lepiej mi się śpiewa gra gorzej to znaczy jak Janusz bardzo Podlasie, tak więc na to, żeby jeździć i chyba mogę powiedzieć, że tam takie wrażenie miałam tak może przez to, że to już jesteś pyta część Polski, które bardzo blisko z Białorusią może przez to jest trochę trochę bardziej w bardzo bliska natomiast staram się też, żeby tak, żeby wszędzie było dobrze tak, żeby nie było jakieś przywiązanie do 1 miejsca tylko, żeby postarać się jednak pewną wszędzie mnie samego siebie, kiedy pani patrzy na na swoje życie miasta tak jak Mińsk Moskwa Kraków Warszawa to czasami myśli pani o tym że, gdyby się pewne rzeczy wydarzyły to pani chciała przed wrócić na Białoruś czy pani ma takie myśli czasami myślę, że teraz w tym momencie już już chyba nie, ponieważ nowość z dość sporo czasu już minęło i no w tym momencie jednak przewagę dużej znajomych, którzy są jednak w Polsce niż niczego się oczywiście znajomość również są moi znajomi bliscy natomiast w tym momencie nie czują się nie czuję takiej potrzeby, żeby tam wrócić co pani myślała w ubiegłym roku, jakie uczucia pani towarzyszyły, kiedy pani się wydarzy w z sfałszowano wybory prezydenckie ludzie zaczęli protestować spotkały się to z brutalną odpowiedzią władz co pani wtedy myślała poczuła bardzo duży strach i ile wtedy Komenda i dziękuję równocześnie na taki brak brak możliwości zrobienia czegokolwiek tak, bo mając jednak tam znajomych i część część bliskich nie było łatwo dobrać do przyjęcia tak jasno nie było na pewno przyjemny moment wciąż nie jest no tak, ale kontaktuje się pani ze znajomymi z bliskimi i jak pani widzi to znaczy teraz pani myśli o tym, że co w zasadzie jak pani opisuje sobie w głowie to co teraz się dzieje na na Białorusi to sytuacji, że co to jest, w którym kierunku pójdzie wg pani no znaczy szczerze tego wywiadu na ten temat nie wypowiadać, ponieważ testów na temat ich w lotach wolałbym po prostu tak to pytanie opuści systemowa oczywiście to jest oczywiście program, w którym pani prawo odpowiadać albo nie na pytania zalewam przygotowany jeszcze trudniejsza, a mianowicie tak czy przez tanie przez cały ciąg pani kariery spektakularnej wspaniałej nie zdarzyło się także ktoś zarzucił pani, że pani mając wykształcenie klasyczne, że nie do końca rozumie muzykę tradycyjną, że właśnie trzeba by urodzić się na wsi, a od dzieciństwa wyrastać w tej muzyce, a jeśli ktoś z dużego miasta, a nam z tak olbrzymiego jak Mińsk dajmy na to no to nigdy nie będzie w pełni rozumiał tych emocji, które towarzyszą muzyce tradycyjnej pewnie nie wie czy pani spotkała takimi zarzutami jak pani nie odpowiada szczerze to akurat nie pamiętam, żeby tak osobiście ktoś to mieć taki sposób przemawiał, ale pamiętam moment, że że tak jakby trochę tak czuła, że jeszcze będą na studiach, stosując muzykę klasyczną i już mocno jak wszyscy angażują się w raju z tradycyjnej tak właśnie dających poczucie, że takie wątpliwości bardziej czy powinnam móc teraz los ten moment przeszedł i po prostu zrozumiałem że, dlaczego dnia i wręczeniu nie będę tej, jakby techniczne możliwości, które poznałam uczą się klasyki nie uważam, że nie powinnam tego też wykorzystywać w graniu muzyki tradycyjnej, więc to był taki moment przez całe usta i jest pewne, że każdy muzyk klasyczny wykonujących muzykę tradycyjną, kiedy kobieta miał bardzo minęło, a czy spotkała się pani w Polsce takim określeniem no negatywnym określeniem Cepelia, czyli coś co na siłę jest robione ma być ludowy, ale wszyscy wiedzą, że ludowe nie jest, ale no powinno być Cepelia czy takie określenie Szampanii oczywiście tak od daty co wg pani Cepelia i znaczenia uważam, że to co jeszcze nieźle się z tym po prostu nie zgadza i uważam, że jakby każdy ma prawo do grania tego czy coś czego, czego dusza serce pragnę, jakby o udzielenie też ludzie na leczenie wykonują tak zjawisko różne czarne białe, jakby nigdy nie doprowadza do do czegoś dobrego również jeden z krajów sąsiadujących z polską Białorusią Rosją, a mianowicie w Ukrainie nawet do czynienia z trwającym od kilku lat niesamowitym fenomenem Otóż elementy muzyki ludowej, a przenikają do muzyki i AM popularnej do tego stopnia, że nawet niektórzy wykonawcy hiphopowej rap owi do tych elementów muzyki ludowej sięgają czy pani coś podobnego widzi w Polsce, że cała pani powiedziała też swoista moda, a na muzykę ludową muzykę tradycyjną czy ona wg pani się przebija do muzyki rozrywkowej muzyki takiej, którą słyszymy w radiu czy pani coś takiego widzi tylko w Polsce wg pani się nie dzieje, dlaczego moje obserwacje do niezbyt na razie tego nie widać zresztą bardzo, ale możemy się zmieni w przyszłości niedalekiej, ale czy wg pani to znaczy, że ta muzyka jednak dla większości przez młodych ludzi nieatrakcyjna, dlaczego tak się dzieje, choć wydaje się, że to cały czas chyba jest takie korzenie tej muzyki ludowej nie było np. z zespołem pieśni tańce tak postępują z cepelią właśnie z cepelią tak na wykładnię, więc może to są jakieś takie skojarzenie po prostu tak w przyszłości, ale myślę, że to się powolutku już 5, a na pewno będzie będzie jeszcze związanej, ale czy państwo tak tylko czy pani chciałaby mieć udział w takiej zmianie jeśli po dzisiejszym programie zadzwoni do pani przez jakiś Polski artysta hiphopowy albo rockowy albo nawet nie wiem bankowy czy jakikolwiek inny to pierwsza pani odruchem będzie no nie no nie można muzyki tradycyjnej próbować mieszać istnieje z hip-hopem czy z muzyką disco czy też pierwszym ani odruchem będzie to ciekawe może być spróbowała jak pani zareaguje ja myślę, że to druga obcy generalne no, dlaczego nie, dlaczego nie i właśnie przez to, że właśnie jest np. przed przystankiem miksowanie w 1 gatunku z drugiej często się też inne przydatne rzeczy tak możemy dotrzeć z tą muzyką tradycyjną wydało większego grona g od dawców co uważam, że jest pan chyba no to wspaniale to będziemy czekać być może ktoś jak i bez jej będziemy mieli z tym do czynienia chciałem zapytać panią czy mając takie doświadczenia, jakie pani ma czy pani wierzy w taką teorię, że są niektóre języki, które lepiej w przypadku muzyki tradycyjnej muzyki ludowej oddają emocje są takie języki, gdzie tych emocji nie da oddać i takim klasycznym przykładem jest to, że duża część muzyków wykonujących muzykę tradycyjną twierdzi, że te same piosenki, ale śpiewane po niemiecku kompletnie nie miały być by tych emocji co pani sądzi czy język jest ważny oczywiście myślę, że jak najbardziej akurat miałam bardzo do czynienia z gry jeśli chodzi o śpiewanie z językiem rosyjskim białoruskim również w wydaje się także to ma znaczenie przecież każdy język ma swój lego swoje brzmienie na swój styl i jakby w momencie ich brzmienie języka się dokłada jeszcze z malarią na to też albo włącza się nie łączy, bo albo pomaga albo dnia między najbardziej zgadzam się z tych języków, których najbardziej bliski pani myślę, że rosyjski jednak Rosena na ten moment na romans tak, a czy jeśli chodzi o muzykę tradycyjną ludową wykonywaną w języku białoruskim czy gdyby po naszej rozmowie ktoś chciał sięgnąć po to, szukać to mamy do czynienia z dużą ilością takich artystów czy raczej zdominowany to jest przez język właśnie rosyjski akurat obecnie jest jest bardzo duże teraz bardzo, że ruch także, więc było też bardzo jak czy pani patrząc w przyszłość myśli o tym, że te projekty, które w, których pani bierze udział zespoły, które wymieniłem na początku naszej rozmowy czy one będą dalej funkcjonować czy pani raczej myśli o tym, żeby tworzyć nowe formacje nie wiem jakoś próbować zamiast osiąść w tym co pani ma to jednak szukać jakichś nowych przestrzeni, gdzie te przestrzenie miałyby być tak czy odpowie także, dlaczego nie, dlaczego nie wszystko naraz proszę tego jest chyba jeszcze na wszystko jest czas oczywiście myślę, że te projekty aktualne są jak bardzo by bardzo są bliskie i chciałbym dalej kontynuować natomiast też ostatnio jestem bardzo bardzo ciekawa, jakby tego kierunku połączenia tej muzyki tradycyjnej część jak taką bardziej muzyką trafią też że, żeby jak przez muzykę też pomagać ludziom przeżyła stawia też takie mniejsze emocje uczucia z miast to jest taki kierunek, który jest dla mnie teraz by zaczyna być bardziej coraz bardziej interesujący zobaczymy to jest ciekawe to, o czym pani mówić dobrze się domyślam, że to głównie dotyczy śpiewu śpiewu białego, który taką terapeutyczną funkcję może mieć też, ale też muzyka instrumentalna również czy w jaki sposób to jest realizowane są ciekawe czy chodzi o to, żeby ludzie, którzy dotychczas nie śpiewali grali tym zajęli czy mają słuchać jak to wygląda w praktyce zobaczymy te węże wszystko wyczaruje na razie jestem takim etapie, że jakiś czas temu zaczęłam komponować też własne rzeczy z inspektorów są bardzo bardzo mocno inspirowane muzyką tradycyjną no jednak są moje takim samym przeze mnie i każdy z tych utworów mamy jesteśmy nazwę, która będzie jakoś łączyć z jakąś emocją uczuciem no właśnie zamysł pomoc jest takie, żeby jak przez wstrzymanie się to muzyka przez grania czynne są po prostu przesłuchanie, żeby to po prostu pomagał ludziom i w jakim świecie w sposób znaczy, że tych emocji jeśli właśnie mówimy już prace artystyczne to czy pani ma wrażenie, że w Polsce państwo poprzez swoje agendy instytucje wspiera tego rodzaju muzykę szczególnie pani chciałem zapytać, która pani pani stypendystką programu Gaude Polonia też program Narodowego centrum kultury i czy pani ma wrażenie, że rzeczywiście państwo jest zainteresowany tym, żeby tego rodzaju muzykę wspierać tak oczywiście jest bardzo dużo właśnie wspomniany program od południa poza tym jest też jest cały czas są jakieś wnioski prawda na dofinansowania na złożenie projektów własnych o podobnej tematyce, więc ja ja widzę to także cały czas zainteresowania myślę, że też wzrost jest jeszcze bardziej trzyma panie i znajomych z Białorusi, którzy zdecydowali się przyjechać do Polski tu kontynuować tego typu muzyczne zainteresowania tak oczywiście mam znajomych, którzy albo przy hali z własnym wyborem albo musieli i chyba by kontynuować tak działamy czasem też razem to jest ciekawe czy zastanawiała się pani czy to jest takie trochę wzbogacenie polskiej kultury, ale też właśnie czy wzbogacenie czy może zmieni, bo każdy też wnosi swój, jakby swoje dziedzictwo swój na swoją osobowość artystyczną prawda czy jak pani to dzisiaj Polska kultura może zmienić będzie więcej takich elementów przez białoruskich rosyjskich ukraińskich wydaje się, że to to może poszłaby ze strony tak albo zmienić albo właśnie no właśnie drugie czy zmieni się i serbską kasy tak by jednak wydaje się, że jednak taki, który z nami białoruska Polska są bardzo bardzo bliskie te muzyczne kultury, więc wydaje się, że może być z bardzo wobec cenie niż tak jak taka zmiana, że nie będzie tego, który później rozpoznać notek w bardzo chciałem pani podziękować za dzisiejszą rozmowę podziękować, że poświęciła nam pani swój czas naszym gościem była Daria Łucka skrzypaczka wokalistka miłośniczka muzyki świata oraz muzyki improwizowanej bardzo chciałem podziękować za to, że pani poświęciła swój czas dziękuję jej dziękuję również do usłyszenia do usłyszenia jeśli państwo chcą coś zapytać skomentować albo coś zaproponować serdecznie zapraszam do korespondencji nasz adres to los Polandos małpa TOK kropkę FM los Polandos małpa TOK kropkę FM, a kolejny program los Polandos, czyli niepolski punkt widzenia już za tydzień jak zwykle we wtorek po godzinie dwudziestej drugiej do usłyszenia mówi Paweł Sulik Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: LOS POLANDOS

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA