REKLAMA

Jak teatr reaguje na wszechobecne napięcia w naszym kraju, czyli festiwal "Boska Komedia" w Krakowie

Kultura Osobista
Data emisji:
2021-12-01 11:40
Audycja:
Czas trwania:
15:11 min.
Udostępnij:

Ponad 30 spektakli zobaczymy podczas 14 edycji Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia. W trakcie festiwalu, który potrwa od 3 do 12 grudnia, widzowie będą mogli obejrzeć spektakle na żywo oraz online. Tegoroczna edycja odbędzie się pod hasłem POST TENEBRAS LUX – światło po ciemności. Program wydarzenia przybliża dyrektor artystyczny festiwalu Bartosz Szydłowski

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska już w najbliższy piątek 3grudnia w Krakowie rozpoczyna się czternasta edycja Międzynarodowego festiwalu Boska komedia w tym roku na żywo zobaczymy ponad 30 spektakli w tym 3 przedstawienia premierowe festiwal będzie miał również swoją odsłonę online dyrektor festiwalu Bartosz Szydłowski jest moim państwa gościem Witaj serdecznie czy dobra, a jako, że od dziś wchodzą nowe limity i obostrzenia dotyczące również teatrów Rozwiń » to musi być na początek zapytać o to czy limit 50% dla niezaszczepionych wprowadzone przez rząd coś zmienia jeśli chodzi o boską i organizacji spektakli wydaje się, że jesteśmy w trakcie w tej chwili precyzyjnego ustalenia stanowiska zgodnego z wszystkim nic regulacjami prawnymi, ale nie jest taka nadzieja, że większość naszych widzów, którzy wykupili już bilet jest zaszczepiony będzie mu po prostu w związku z tym nie będziemy zmuszeni do żadnego masowego zbierania biletu z tak dalej do tego najbardziej pan się obawialiśmy się nagle okaże się, że po prostu część widowni będzie musiał zrezygnować z Lechem zakup biletów, więc to w tej chwili ogólne zweryfikować oby tak nie było zobaczymy co przed nami no w każdym razie łatwo Niejestem ten mijający rok też był bardzo trudne dla dla kultury w ogóle szczególnie dla teatru, ale Boska komedia patrzy w przeszłości i nadzieją ogłasza, że post ten obraz Lux, czyli bardzo ciemno światło jest trochę ironii nowo oczywiście tego wprost nie da się zadeklarować pan nic raczej raczej traktuję to ciemności świat jako 2 przeciwstawne figury, które nieustające sobą walczą, wierząc oczywiście to, że tak ta ciemność treści, które już momencie stanie się taką bardziej bezradna wobec światła, które dzieci ze sceny czy bardziej oświeconych umysłów, a przede wszystkim z tej przestrzeni wartości humanistycznych, które z no, odkąd się pojawiły to zawsze z tą działalnością walczą, więc przyświeca nam tam nadzieja, że w tym procesie pracy artystycznej my dokonujemy po prostu pewnego aktu oczyszczenia świata różnych złogów z różnych badań klinicznych i po prostu głupie pogłębiamy tym samym refleksja eMAG człowieka jego tożsamości sposobu właściwie też życie działania w czasach, które są niesamowicie skomplikowane tylko przez pandemię, ale przez napięcia polityczne i czyste globalne przesunięcia różnych jej sił no to jest coś co co również za kilkadziesiąt lat będzie opisywana jako moment zwrotny sensu sens historii ludzkości taki się wydaje, że rzecz, że dane nam żyć w takich takim w takim napięciu tak ważne czasem Boskiej komediant w tym roku świeci na zielono bardzo symbolicznie nota oddają się że, jakkolwiek nieustająco wzywam nieco do tekstów publicystycznych czy gestów raczej o takiej, na którego pogłębionej refleksji poszukiwania źródeł i innych mechanizmów, które rządzą to wydaje się, że też nie możemy się jak mówił pozbawić jakiegoś gestu Solidarności z tymi, którzy zgodnie warunkach dają nadzieję wskazujące kierunek o pomocy dla tych, którzy dziś zagubieni w lesie, więc na granicy polsko-białoruskiej się znajdują to oczywiste odwołanie do zielonych świateł lekturze ludzie chcą pomóc zagubionym ludziom przekraczającym granice, zapalając zielone światło w oknach z, okazując miejsca, w których zawsze pomoc dla drugiego człowieka jest przygotowana jak myślisz czy czy teatr jest rzeczywiście tu i teraz szybko reaguje na to co ważne co istotne co też trudne do zaakceptowania krzyczące rzeczywistości czy program Boskiej komedii w tym roku, jakkolwiek właśnie odzwierciedla to, o czym powiedziałem ja cały czas mamy nadzieję, że to tu i teraz Niżnik deprecjonując, bo nie chodzi o tempo rokowań chodzi o pewien rodzaj namysłu, który wynika z reakcji artysty na rzeczywistość oznacza, że ona nie może następować tylko komentatorskiej tylko łączną czasami oczywiście w formie krzyku niezgody emocji mamy spektakl myślę, że głosy na Białorusi w spektaklu Łukasza są Kosa ale, ale chodzi też o to, żeby raczej opracowywać i i jakby przyznać się też, że będzie ma w sobie pewnie gotowości nazwania rzeczywistości zdiagnozowanie podążamy za pewną sytuacjami szukamy i źródła napięć, które się pojawiają pułapki, które znane zastawiona przez świat tak mocno politycznie spolaryzowane to, żeby właśnie tego głosu nie potrafimy do końca wydobyć się, że to świadectwo jest niesamowicie ciekawe z AMG to nawet nawet, przywołując czary, które tak rozgrzał opinię publiczną i zostały tak jasnego wskazania, że być albo przeciw albo za rzeczywiście zabija sztukę są co rynek spektaklem, który pokazuje jak głęboko ten nasz Arce gra Matt uwikłany jest dzisiejsza rzeczywistość samo się degraduje równocześnie, że słowa Mickiewicza, który kiedyś, aby nie ma poświęca na naszą tradycją jest jakoś nic nie mogą być wypowiadane przez ludzi dzisiejszych czasach czasu na świętość nad zwłokami w końcu zrobić wciągnięto złoto nieustającego stoliku strasznie skomplikowane świat, ale towarzysz sią artystą pewnej postawie postawić tu jest postawą niezłomnego zadawania pytań i wcale nie lęku przed tym, że ich odpowiedzi nie potrafił udzielić odpowiedzi udzielają ci, którzy najczęściej nie ma, a wiele głowy myśl tych, którzy nieustająco gotować można wszystko wszystko jasne jest to najczęściej jest absolutnie powierzchowne na pewno cyniczne wciąż służy każde pytanie jest po prostu wiele bardziej skomplikowanym procesem, żeby danie wiarygodnie odpowiedzieć czasie poddać się zaryzykować, gdzie artyści którzy, ryzykując własne statystyki ma tam myślę, że spektakle pokazywane w konkursowej sekcji Inferno 9 przedstawień zrealizowanych w mijającym sezonie to jest z pewnością ważna i mocne teatralne odpowiedź na współczesne czasy ich tak możemy prześledzić tematy różnych poszczególnych spektakli z w każdym z nich odbijać rodzaj napięcia i interes różny sposób strategie stosują artyści jedni próbują wzrost napięcia społeczne tu się w Polsce bywa zarzucić ma wymiar bardziej nic nie wie jak i kultury egzotycznej pozornie, wzmacniając w ten sposób, więc w rodzaju powiązany z figur, które w sieci przeciwstawiają sobie świat Szeherezada 10011979 Wojtka drugi start Słowackiego aspekt, który zderza prawda fundamentalistyczny widzenie świata w dziedzinach ze światem wartości europejskich pokazuje klinczu fundusze znajdujących się rzeczywistości to się ścierają podobnie zupełnie innej perspektywy mówią spektakle, które mają sobie taki rodzaj intymnego spojrzenia na siebie wglądu w oparciu o własne doświadczenie mówi Małgorzacie Słowik ze spektaklem wstyd czy pani inne mamy też bazujący na jakiś autor diagnozy nowotworowej Anka z klubu on to prawda warunki Szczawiński obaj przetwarzają i doświadczenie osobiste starcie równocześnie głosem wiele szerzej mówiąc no problem z ciekawością przeglądamy intymne historie, które zostają historiami nas samych liczb publiczności, więc duchowych strategii tak specyficzna strategia jak zaplanowanego czasu i oczywiście takim czasie realizuje się w spektaklach opartych o Czechowa, który jest i były bardzo forsowaną Rosji górą takiego czasu pandemicznego bądź też bohaterowie Czechowa wstydzimy w prowincji daleki odcięcia świata zamknięci w kręgu rodzinnym projekcie jak przez ostatnie 1,5 roku o odizolowaniu od rzeczywistości naszych małych mieszkaniach często dzieci na głowie tak dalej jak możemy przyglądać się sami sobie o wiele bardziej wnikliwie rata jest rzecz ze świata poza naszym zasięgiem, ale dzięki temu bliżej nam jakieś retrospekcje sprawnie naszych relacji, a więc to wszystko jest jakimś odbiciem tych doświadczeń które, które zdominowały nasze nasze życie i myślę, że miast takich ostatnich miesięcy myślę, że on po prostu znowu wielowarstwowość opowieści różnorodność projekt strategii i potrafi się publiczności odnaleźć w sposób bardzo pełne z takim namysłem też nad naszą kondycję przede wszystkim chodzi o afirmację namysłu naprawdę powtarzam to po raz kolejny z każdej z festiwalu coraz mocniej coraz bardziej i wydaje się, że okrzyk na pustyni obóz ten festiwal z przyczyn ludzie zatrzymamy się zaczęliśmy myśleć i dlaczego upatrzył sobie oczy słuchajmy się wzajemnie i wręcz kończy się festiwal znowu zacznie się nasze piekło to tylko się zatrzymuje się festiwalu nakazem jest jakby moment pogłębiania relacji i refleksji nad naszą sytuację powiedział w piekle to teraz wstąp na chwilę do nieba konkursowe będzie przegląd spektakli młodych twórców, czyli parady Zorro, o czym trochę, nawiązując do tego co mówiłeś krzyczą dzisiaj młodzi twórcy w teatrze cało na różne głosy tchnie niewątpliwie tak to wygląda, ale przewijają się sprawy Lecha z Zachodem takiej części figuracji kobiety, które jest zamknięta jakiś pozycji dziwi mówimy o licencję ramy Kawczyński która, aby rozbraja po prostu ten wizerunek ligi operowej zamkniętej jakiś takich obrażeniach odda męskich jest zupełnie czymś innym jest serce Wiktora Bagińskiego spektakl TR Warszawa, które wspaniale też opowiadał o świadczeniach czy ma, z którego Polaka, który musi odnaleźć w naszej rzeczywistości instancji go atakującej za odmienność kompletnie innym zarówno w kontekście być pewni skali obrazu z tak orzekł, że świat ja rencista studia, ale Warszawy i na podstawie Echa dramatu okazji drogim klimatycznej z graj po to, z kolei taka z co formalna po prostu większa szeroki krajobraz na wzrost spraw dotyczących klimatu i jak już apokaliptycznego pisarza, jakim się znaleźliśmy przez niefrasobliwość ostatnich no może kilkudziesięciu lat mamy również Emmę ze spektaklem to każdy działa bezpieczne miejsce bardzo kameralne, które w zeszłym roku był rejestrowany w tym roku mamy swoją osłoną w Tatrach odsłonę teatralną jest również ten i tak jak dyszel maszyna oparty na jeden z opowiadań krakowskich przyjeżdża z Bydgoszczy także bardzo różnorodne są te światy i dopełnione są też wszystkie spektakle pokazy starych dyplomów szkół teatralnych w tym wyróżnieniem na taki głos właśnie bardzo anachroniczną emancypacyjne, czyli klub w tym pomogła wyreżyserować Weronika Szczawińska dziewczyny znowu sprawa się kobiecych o zmianach tacy jakiś nad sytuacją presji Nieustającej sprawdzam molestowaniu mówimy, gdy ich wspólnym głosem zespołu, który trochę ten spektakl zrobił takową, zwłaszcza inicjatywę to bardzo ciekawe, że się zebrało się czym jest za taki mocny głos, więc anten są 2 spektakle z akademiczkami z Krakowa se Akademii teatralnej Białymstoku chodzi o to, żeby dać szansę pokazania młodym aktorom być może też wyróżnić kilka mocnych osobowości artystycznych naprawdę ten konkurs dla młodych zrealizowałam w duchu takiego wsparcia, bo chyba to jest pokolenie, które najbardziej poszkodowane jest czasem pandemii w momencie, kiedy wchodzisz życie zawodowe one zatrzymane wszystkie marzenia ten napęd jest zatrzymany przez sztuczną jest niezwykle MZD destrukcyjne dla młodych artystów, więc myślę, że chcę trochę Boska komedia może pomóc to efekt tysięcy to odciążyć jakoś może tak też trochę ram mocy innym zwrócenia uwagi jeszcze sprzeciwić i młodych artystów powiedzmy jeszcze na koniec o myślę, że jednym z większych wydarzeń online nowej odsłony festiwalu, bo to z całą pewnością Austerlitz w reżyserii Krystiana Lupy z teatru w Wilnie no i też lub jego rodzeństwo obecny spektakl będzie w sekcji Furga Toreya spektaklu rodzeństwo, który obchodzi właśnie 25 lat i od razu się uśmiecha się myślę, że jest kolejna edycja festiwalu jest po raz kolejny Krystian LUPA i chęć zakreślił przyzwyczają się dlatego nie muszę wspomnieć, że Krakowska publiczność szczególnie, ale w tym wypadku będziemy mogli zaspokoić ciekawość publiczności z całej Polski oczywiście to co otwarcie festiwalu 2grudnia o godzinie osiemnastej okazujemy Austrii spektaklu system status mniejszego młodego wyznawcy Wilnie spektakl na podstawie SM banda niesamowicie intensywna taka medytacja nad kondycją duchową człowieka, za którą cały czas podąża ten cień jakiś grzech pierworodny kulturowych precz został dziś naprawdę przepracowany myślę, że z to jest jakaś odpowiedź Krystiana Lupy jakiś duchowy bezwład nasze społeczeństwo na początku 2001. Piekut znakomite aktorstwo, które Śledź nie straci bardzo wiele uczy forma miała nowe ziemie każe oglądać inspektor na dialogu we Wrocławiu trwającą tyle mieści się tak, że mieli szansę zobaczenia spektaklu na żywo i tam w związku z covidem i na sektory mogą przyjechać cały Ant pokazany na ekranie muszę powiedzieć, że faktycznie bardzo podobał wspaniały aktor bardzo głębokiej w jaki sposób niezwykle naturalny więc, gdy wspaniałe otwarcie, ale jednocześnie w tym naj młodsze kilka spektakli z Warszawy Katowic też zakończenia kolejna odsłona spektaklu litewskiego reżysera Polski, czyli Agata Duda-Gracz system tak okazać się między nogami plany swoiste spektakle zrealizowane w czasie składać także no za staram się maksymalne spektrum zbudować różnych maszyn chwilę zacząć działania artystyczne nie tylko w Polsce, ale też się na całym świecie w tym wypadku w tym roku nawet no cóż cała Polska w takim razie muszę dopowiedzieć zazdrości krakowianom zazdrości Krakowowi czternasta edycja Międzynarodowego festiwalu Boska komedia od trzeciego do 12grudnia w tym roku pod hasłem post ten obraz Lux radio TOK FM jest patronem medialnym tego wydarzenia Bartosz Szydłowski dyrektor festiwalu był gościem kultury osobistej bardzo dziękuję dziękuję bardzo, Paweł Kierzniewski program wydawał Marta Perchuć Burzyńska do usłyszenia czas na informacje w TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA