REKLAMA

Pozorowana gra polityczna Zjednoczonej Prawicy

Wywiad Polityczny
Data emisji:
2021-12-01 17:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:20 min.
Udostępnij:

Z Michałem Sutowskim z Krytyki Politycznej rozmawiamy o dwóch narracjach jakie prowadzi obóz Zjednoczonej Prawicy. Z jednej strony mamy narrację skierowaną do zagranicznych partnerów, z drugiej strony PiS i koalicjanci mają przekaż dla polskich obywateli.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Michał Sutowski z krytyki politycznej jest z nami dzień dobry panie redaktorze dzień dobry panie redaktorze dobry państwo rząd usiłuje przekuć na swoją korzyść to co dzieje się wokół i ma taktykę na zewnątrz oraz taktykę do wewnątrz zacznijmy od tej zewnętrznej, czyli wykorzystać kryzys na granicy kryzys geopolityczny wokół Rosji Ukrainy by wymóc na Unii Europejskiej zaniechania zajmowania się sprawami praworządności w Polsce jasno komunikuje to premier Morawiecki, Rozwiń » twierdząc że w sytuacji takiego zewnętrznego zagrożenia komisja powinna zapomnieć o mniej ważnych sporach w rodzinie jak to ujął szef polskiego rządu skoro wróg wali taranem do drzwi powtarza od wielu dni także Ryszard Terlecki miał powiedzieć na tym poniedziałkowym spotkaniu premiera z opozycją skoro Polska walczy o Unię to Unia powinna odpuścić Polsce czyta strategia taktyka plan ma szansę powodzenia no moim zdaniem szanse niewielkie jeśli chodzi o no powód to widziałbym go w tym przede wszystkim, że te turbulencje geopolityczne, czyli zagrożenie agresją rosyjską na Ukrainę, która agresji oczywiście może przebiec przebiega w różnych formach od od jakiej presji energetycznej po no to po prostu eskalacji konfliktu już na poziomie wojskowym to jest zagrożenie, które dość naturalnie jest większa bardziej problematyczne bardziej kłopotliwe i groźniejsza dla nas niż dla Unii jako całości znaczy wszystko na to wskazuje, że zarówno elity unijne, jaki władze znaczy w 2 państw Sojuszu Północnoatlantyckiego dostrzegają to zagrożenie próbują przeciwdziałać no ale tutaj nie ma mowy o takiej sytuacji, w której to Unii Europejskiej bardziej zależało na rozwiązaniu tego konfliktu niż nam to znaczy jest dość oczywista, że to my jesteśmy pierwszymi, które mają interes w tym, żeby Unia działała zgodnie, żeby działało skutecznie jest to oczywiste także dla dla dla elit unijnych związku z tym trudno potraktować jako kartę przetargową znaczy to my zasadniczo mamy w interesie, aby Unia przeznaczyła na większe zasoby, jakimi środki dyplomatyczne gospodarcze polityczne być może militarne po to, żeby ten ten kryzys zażegnać, a nie odwrotnie, choć krótko mówiąc to my bardziej potrzebujemy Unii Europejskiej w tym konflikcie niż Unia europejska nas to dotyczy tego układu czytaj też w tej sytuacji rosyjsko rosyjsko-ukraiński natomiast jeśli chodzi o Białoruś i konkretne granice to tu sytuacja wygląda jeszcze inaczej, ponieważ Unia europejska wszystko na to wskazuje będzie gotowa na pewne ustępstwa wobec polskiego rządu, ale te ustępstwa nie będą dotyczyły będą pakietowe na czele nie będą dotyczyły kwestii praworządności one będą dotyczyły tego, że w Unia prawdopodobnie na tyle zmieni reguły przyznawania prawa azylowego mówił komisji europejskiej, że te rozwiązania, które są przyjmowane obecnie w Polsce będą, bo generalnie jakoś spóźniać zbieżne z prawem europejskim znaczy w tej sprawie, w której interes Unii czy tak jak definiuje komisja europejska interes Polski tak jak definiuje Prawo i Sprawiedliwość są w dużej mierze zbieżne no to tutaj rzeczywiście prawo sprawdzić może liczyć na to że, że nie będzie krytykowane za swoje działania za granicą wręcz przeciwnie, bo wiemy, że jestem projekt komisji, który zakłada dopuszczenie wydłużenia czasu rejestracji wniosków wydłużania czasu rozpatrywania wniosków o azyl wprowadzenie tzw. procedury granicznej itd. to jest niewątpliwie pomyśli Prawa i Sprawiedliwości, ale to nie jest rozwiązanie, które przekładało się tłumaczył na również na czele czy rozciągał również kwestię praworządności przypomnę, że wcześniej już 2020 roku PiS liczą na to, że pandemia tak bardzo pochłania uwagę komisji europejskiej, że na reformy Zbigniewa Ziobry już starczy czasu też się przeliczą ono trochę sobie myślę jeszcze w tym wątku przepisy wciąż nie docenia wagi tego sporu, jaki masy Unią europejską, bo to nie jest przecież spór o pietruszkę ma charakter fundamentalny Unia jest imperium prawa jeśli jej członkowie nie będą przestrzegać tego prawa, które imperium się po prostu zawali, że Deutsche Zeitung w październiku tego roku ładnie ujął pisząc, że Polska wpędza Unię europejską kryzys egzystencjalny, jeżeli faktycznie to kryzys egzystencjalny to Unia europejska nie może przymykać na to oczu nasz oczywiście pytanie czy teza głoszona przez bardzo wpływowy opiniotwórczy centrolewicowy dziennik niemiecki jest tezą podzielana przez przez decydentów np. komisji europejskiej czy wszystkich przywódców najważniejszych państw Unii, niemniej dodam jeszcze może ono trzymano wydaje się, że tak panie redaktorze, bo o tym właściwie wprost mówiła szefowa komisji europejskiej, jeżeli jedno państwo Polska nie będzie przestrzegać wyroku Trybunału sprawiedliwości Unii Europejskiej z w obszarze sądownictwa to inne państwo Niemca albo Francja albo Hiszpania za chwilę nie będzie przestrzegać tych wyroków jakieś innej sprawie za chwilę to wszystko nie będzie się trzymać kupy i zgoda z punktu widzenia komisji europejskiej oczywiście grozi eskalacja tego rodzaju zachowań czy tego rodzaju zimy niesubordynacji z punktu widzenia elit państw narodowych z tej zachodniej północnej części Unii Europejskiej z kolei sytuacja czy zachowanie polskiego rządu jest o tyle na chodniku pokiwała pod tym względem wygodna dla dla rządów tych państw wszystko Holandii tak to znaczy myślę o elitach kraju, które próbują rozgrywać rozmaite sprawy Unii Europejskiej na swoją korzyść wobec wobec lokalnych wyborców no i w momencie, kiedy istnieje, bo cały czas jest jako żywe na krajach zachodnich stereotyp to mniejszym stopniu dotyczy Niemiec ale, ale w Holandii Francji już bardziej jednak stereotyp taki oto, że no kraj Europy Środkowej przyjęto do Unii Europejskiej nieco na wyrost jako takiego jeszcze niezbyt może dorastająca cywilizacyjnego standardów Zachodu no to postępowanie rządu Prawa i Sprawiedliwości no bo oczywiście będą na młyn tego rodzaju nastroju tego rodzaju argumentów, które są mogą być używane przez przez polityków krajowych na holenderskich czy francuskich i jednocześnie dają się łatwo powiązać z argumentami finansowymi, bo przecież chodzi też o dystrybucję środków w ramach tej wspólnoty w tym oczywiście w sensie niezależnie od tego czy Polska grozi Unii czy nie kryzysowego socjalny albo jest jego źródła, bo ja jestem rolnikiem tezę, że Unię trawią kryzysy no i głębsza przyczyna niż tylko zachowanie polskiego rządu no, niemniej rzeczywiście ta polityka może prowadzić do tego, że zaczną powstawać nie tylko koalicje tak jak sobie takich jak sobie prawo sprawiedliwość zaczęło, czyli koalicja tych partii eurosceptycznych ponad różnymi podziałami, ale także koalicję tych partii zachodnich europejskich, które będą chciały zbudować sobie Europę no zacieśniają integrację, ale dużo bardziej granicznym gronie to teraz taktyka rządu do wewnątrz, czyli podzielić odpowiedzialnością z opozycją za te kryzysy, z którymi prawo sprawiedliwość sobie nie radzi znowu kryzys graniczny i przede wszystkim pandemia Elżbieta Witek panie redaktorze zaprosiła opozycję do współpracy przy uchwalaniu niepopularnych obostrzeń związanych z czwartą falą zakażeń covid-19 na razie nic z tego nie wyszło to znaczy nie ma żadnych efektów tych rozmów tego spotkania, a dzisiaj była w sejmie informacja wiceministra zdrowia na temat pandemii padały pytania posłów i pan momencie wyszła na mównicę i Józefa Szczurek-Żelazko zresztą była wiceminister zdrowia, która mówiła tak mieliśmy nadzieję na poważną debatę tymczasem ta sytuacja jest wykorzystywana przez opozycję do ataków politycznych, czyli nic się nie zmieniło z 1 strony prawo sprawiedliwość chciałoby, żeby opozycja mu żerował różne niepopularne decyzje rozwiązania z drugiej oczywiście nieustannie zmaga opozycję krytyka histeryczna infantylna, że nie poważna, że nie merytoryczna no bo prawo sprawiedliwość na taką ofertę dla opozycji, którą dałoby się min sfor z zdefiniować jako opodatkowanie bez reprezentacji to znaczy krótko mówiąc chce domaga się podzielenia się odpowiedzialnością wizerunkową bez realnego wpływu na to jaka polityka realnie będzie prowadzona zresztą ja mam coraz coraz częściej wrażenia, że nawet te działania to otwarcie na opozycję w dużej mierze pozorowane z tego prostego powodu, że przy tak bardzo kruchej większości parlamentarnej prawa czy zjednoczonej prawicy oparty na bardzo niewielkiej przewadze posłów jakiekolwiek działania, które łączyłyby partia opozycyjna nie znaczy do do potrzeby większości na rzecz takich obostrzeń nowe wołają dla zjednoczonej prawicy skutek uboczny w postaci utraty bardzo konkretnych głosów, a pamiętajmy, że w obrębie zjednoczonej prawicy znajdują się formacji, które już wyraźnie budują swój wizerunek na przyszły układ polityczny być może taki układ polityczny, w którym zjednoczona prawica nie będzie władze, ale układ polityczny budowany zmyślą o tym, żeby do tej władzy powrócić np. w roku 21000 nie 2007. myślę tutaj oczywiście o środowiskach skupionych wokół czy to ministra Zbigniewa Ziobry czy to Janusza Kowalskiego, czyli takie, które będą twardo budować swój wizerunek opozycji wobec sanitariusz mu obostrzeń naruszania wolności segregacji i tym podobnych dlatego trudno sobie wyobrazić, żeby realne porozumienia na rzecz jakiś dalej idących obostrzeń niż niż takie, które mamy dzisiaj do czynienia no było możliwe z punktu widzenia właśnie organizacji większość autobusów, które mamy generalnie panie redaktorze rzecz ujmując, bo też jeszcze 1 ciekawy wątek czy opozycja ma dobre wyjście z takiej sytuacji, jakiej stawiają prawo sprawiedliwość, którą pan przed chwilą wyrysowane np. Leszek Miller dzisiaj w poranku był o to pytany przez Macieja głogowskiego bo gdyby opozycja nie pojawiła się na tym spotkaniu marszałek Elżbiety Witek to oczywiście PiS zaczął ją oskarżać, że nie jest zainteresowana ważną dyskusją o zdrowiu życiu obywateli i Miller mówił rano tak pójść poprosić na wstępie rządowy projekt, kiedy rząd niczego by na stół nie położył to podziękować za dobrą herbatę i wejść no to znaczy ja mam wrażenie, że problemem nie jest to, że pozycja się tam pojawiła, bo zgoda, że tak czy inaczej ten atak wizerunkowy by nastąpił staje z tej bądź innej strony i oczywiście w sytuacjach kryzysowych należy rozmawiać zapewnia, że pryncypialnie góry odnawiać dyskusji zresztą co ciekawe są Donald Tusk taką ofertę w zasadzie złożył kilka tygodnie temu mówiąc o możliwości współpracy ponad podziałami w kwestiach skutek pandemii Maria stosu opozycja mogłaby zrobić to oczywiście wiąże się to z pewnym ryzykiem wizerunkowym ryzykiem sondażowym to jest przedstawienie spójnego spójnej propozycji wprowadzenia konkretnych obostrzeń tak oczekuje spójnego pakietu polityki zarządzania kryzysem pandemicznym opartej na dowodach naukowych którą, której należałoby właśnie bronić jako rozwiązania racjonalnego rozwiązania, które ratuje życie i w tym sensie próbować przejąć inicjatywę i zmusić rząd do tego, żeby odniósł się do projektu opozycji, a nie tylko liczyć na to, że rząd jakąś propozycję spójną złożona w przypadku braku zrobić tak jak pan premier Miller polecił Michał Sutowski krytyka polityczna dziękuję panie redaktorze rozmowa dziękuję bardzo, Tomasz Krzemiński wywiad polityczny wydawała Szymon waluta go zrealizował TOK 360 już za moment na naszej antenie Adam Ozga zapraszam państwa na ten program, a ja polecam oczywiście czwartkowy poranek Radia TOK FM słyszymy się już jutro tuż po siódmej dobrego wieczoru do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POLITYCZNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA