REKLAMA

Nie widząc, nie słysząc. Dimitrova i Stawiszyński o zaprzeczeniu i negacjonizmie

Nasze wewnętrzne konflikty
Data emisji:
2021-12-01 19:00
Czas trwania:
30:49 min.
Udostępnij:

W najnowszym odcinku „Naszych wewnętrznych konfliktów” rozmawiamy o jednym z najbardziej powszechnych mechanizmów obronnych, a mianowicie zaprzeczeniu. Zwłaszcza w kontekście pandemii - ale nie tylko - ten specyficzny stan mentalny polegający na nieprzyjmowaniu do wiadomości tego, co rzeczywiste, wydaje się godny uwagi. Także media społecznościowe i – szerzej – internet w ogóle wydają się wręcz sprzyjać takiemu od-realnieniu. Ale zaprzeczenie ma również swoje pozytywne strony, wszak ewolucja nieprzypadkowo wyposażyła nas w mechanizmy obronne. Rozwiń »

Możesz do nas pisać: naszewewnetrznekonflikty@gmail.com Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry sweter Dimitrowa i Tomasz Stawiszyński dzień dobry albo dobry wieczór o wzmożonych różnych próbach radzenia sobie z rzeczywistością będziemy dzisiaj rozmawiać, a dokładniej o mechanizmie zaprzeczania i ja myślę, że to jest sam raz temat na sytuację pandemiczną, ale pojawił się jeszcze z w grze tzw. gej część dziur zrobiła mogę cięcia, że wczoraj kwadrans filozofa zresztą polecam w razie czego no to jeszcze mocniej jakoś wydaje mi się korespondować z Rozwiń » kwestią zaprzeczenia cięć, czyli niejaki o mikrofon brzmi tak jakiś potwór science-fiction takiego horroru pomieszania science-fiction horroru o mikrofon a kast psychoterapeutyczne filozoficzne no cóż wybór tematu wydaje się dosyć oczywiste z uwagi na to, że przy niemal 30 000 zachorowań dziennie nie ma dalej żadnych obostrzeń w Polsce, ale one już są na myśmy się zbierali do tego, żeby o zaprzeczeniu porozmawiać właśnie z uwagi na to, że tych obostrzeń żadnych nie było, ale oto ogłoszono minister Niedzielski ogłosił, że będą obostrzenia w związku z tym mikrofonem nieszczęsnym, który jakoś tak zbudził wydaje się elitę rządzącą specyficznego stanu zaprzeczenia, który popadła w odniesieniu do pandemii te w ogóle jest niezwykle ciekawe zjawisko można by oczywiście też od strony politycznej analizować nie biorąc np. pod uwagę to, że wiąże się to z pewnymi benefitami politycznymi, że się nie rusza pewnych kwestii w tym przypadku właśnie się nie wprowadza obostrzeń nawet nie egzekwuje takich prostych rzeczy jak noszenie maseczki ni morza no sytuacja pandemiczna jest, jaka jest no ale pojawił się nowy wart jest wariant nagle wszyscy się obudzili i teraz natychmiast zaczęli zwoływać jakieś zebrania sztaby kryzysowe wprowadzać obostrzenia no itd. to właśnie można tutaj się zastanawiać czy z mechanizmem zaprzeczenia mamy do czynienia czy bardziej już chodząc, że kontekst polityczny pewnego rodzaju grą a, ale nie będziemy wnikać stany mentalne osób nami rządzących, ale może zastanowimy się nad tym właściwie jak to jest, że w gruncie rzeczy doświadczamy tego mechanizmu na bardzo wielu poziomach to znaczy nie tylko w kontekście tej nowej odmiany wirusa, które są mniej Cron jest prosta nazwa, ale na pewno będzie groźny bardzo przepraszam, ale tak od razu myślę, że nie będzie dobrze, kto się nazwa Micro to co nie będzie dobrze no widzę, że ktoś próbuje sobie z tym radzić, ale to, że jakiś innych mechanizmach to może nam dziś, ale w ogóle, że mamy do czynienia z takim zaprzeczeniem wydaje mi się, że w skali społecznej oczywiście mogę się tutaj mylić bardzo bardzo wielu poziomach to znaczy ze stosunku też oczywiście w zależności od grupy społecznej, ale też w stosunku do pandemii do skali zagrożenia, a już trochę odchodząc odpady od pandemii to w ogóle jest to wdzięczny mechanizm do opisywania różnych innych, czyli zaprzeczania ten mechanizm tak można już różnych innych fenomenów np. zaprzeczenie kryzysowi klimatycznemu czy zaprzeczenie różnym faktom historycznym, które miały miejsca, które są udokumentowane zaprzeczanie holokaustowi rzezi Ormian albo np. też zaprzeczanie istnieniu wirusa Heath przykłady można mnożyć no przyznam, że to są zjawiska, które mnie od lat fascynują mówi o tych różnych odmianach negacjonizmu, bo to, że tak fachowo nazywa te różne koncepcje odmawiająca istnienia, jakim zjawiskom albo Bytom albo wydarzeniom i akurat AIDS negacjonizmu chyba najbardziej pasjonujący powiedziałbym z tego wszystkiego także dlatego, że ma bezpośrednie drastyczna konsekwencja, a pomimo tego, że te konsekwencje są takie bezpośrednie i drastyczna nie zmienia w żadnym sensie nic w umysłowości osób, które o negacji oni wyznają wspominałem te nazwiska już tutaj przy jakiejś okazji myślę, że się pojawiły Betardu Berg David raz znikł oraz nasz krajan z Polski wywodzący hard way w dziale to takie 3 postacie, która są można powiedzieć głównymi ideologami AIDS negacjonizmu Dunbar jest królem oczywiście największym, ale ci 2 to też jego bliscy asystenci ongiś dzisiaj na już ludzie też z wieku emerytalnym, ale wciąż jeszcze aktywni jeśli chodzi o propagowanie tych osobliwych przekonań Kazimierze no właśnie nie będziemy tutaj chyba za długo zajmować charakteryzował Niemców negacjonistów dokładny, bo to należałoby osobno zrobić audycję o każdym z nich, bo to przebogata zjawiska i przebogata literatura też dotyczącą negacjonizmu istnieje też historycznych negacjonizmu dynamiki strój np. bardzo dobra książka polecam wszystkim, którzy się tym interesują to tych negacji z historycznych z kolei tylko właśnie może ty powiedz jak to wygląda z tej perspektywy twojej psychoterapeuty ręcznej i z perspektywy różnych koncepcji terapeutycznych którymi się zajmujesz no co jest mechanizm polegający na tym, że coś jest jako widza i mam wszelkie przesłanki, żeby uznawać istnienie tego często to są rzeczy, które po prostu nie bezpośrednio spotykają są istotną treścią mojego doświadczenia, a zarazem ja nie uznaje ich istnienia potrafię kompletnie się od nich odwrócić uznać, że ich nie ma w ogóle ich nie zauważać co się dzieje w takim myślę może należałoby zacząć od tego, że z takiej banalnej, ale też przerażającej konstatacji, że rzeczywistość jest nieznośne to jest tak to prawda i że te z kolei być może czasem za rzadko stosuje ten mechanizm możliwe, ponieważ oczywiście mechanizm zaprzeczenia jest czymś co też bardzo intensywnie występuje w kontekście właśnie mierzenie się ze śmiercią w ogóle takimi katastrofalnymi wydarzeniami, czyli właśnie takim wtargnięciem tej przerażającej rzeczywistości do naszych umysłów, a umysł na różne sposoby w ogóle próbuje sobie sobie z rzeczywistością radzić się z rzeczywistością układa i zazwyczaj nie wychodzi oczywiście nic no wychodzi lepiej lub gorzej właśnie tak wychodzi, że się zaprzecza neguje, że wymaże wymyśla jakieś niesamowite rzeczy no faktycznie inaczej by się nie dało no mechanizmy obronne czemu służą oczywiście one mogą mieć też różne korzystne aspekty nie zapominajmy o tym, bo myślimy o tym, że jak korzystamy z mechanizmów obronnych to znaczy, że także, że nic nie wiem jakimś aspekcie sobie nie radzimy mechanizmy obronne właśnie są też funkcji radzenia sobie, aczkolwiek należy przyznać, że zaprzeczenie uchodzi za mechanizm taki dosyć podstawowy pierwotny prymitywne znaczy mało zaawansowany w sensie rozwojowym oczywiście wszyscy z niego korzystamy na różnych etapach życia w różnych sytuacjach w różnych kontekstach, ale twoje pytanie dotyczy oczywiście funkcji to znaczy po co dziś chcę Paco, a co nie nie konfrontujemy się jakimś sensie to jest oczywiście też operację, która odbywa się na poziomie świadomym oczywiście dalej toczą się te wszystkie zdarzenia, które mają na celu utrzymanie nas w tym poczuciu właśnie na pewnej spójności rzeczywistości to znaczy, jeżeli zaprzeczam jakimś faktem to musimy, więc w, jaki sposób spójną rzeczywistość, która jest dookoła nas, czyli nie wiem znajdować też rozmaite uzasadnienia racjonalizacji tak dalej po to, żeby podtrzymywać cały ten swój system wierzeń na ile zaprzeczenie daj znać, a najkrócej mówiąc pozwala nam czynić coś co jest bardzo nieprzyjemne przyjemnym znośnym, a przyjemny mnie, aczkolwiek z krótko krótko falował może to być jako coś takiego doświadczane no bo czego, w jakich sytuacjach ten mechanizm występuje intensywnie znaczy to nie jest tak to jakoś skorelowane z takimi Stanami Mania karnymi czy kilkoma lokalnymi byśmy powiedzieli, kiedy człowiek przez zaprzecza bardzo podstawowym swoim potrzebom snu tak, że ma jakieś ograniczenia to może choruje itd. itd. doprowadzając do pewnego stanu wyczerpania, które w efekcie to znaczy w efekcie tak solidnie działających mechanizmów właśnie zaprzeczenia doprowadza do stanu depresyjnego dawne czy, który jest takim rewersem tego stanu złożenia, ale rzeczy w sytuacji katastrofalnej dramatycznej, kiedy dzieje się coś no właśnie z taką inwazją to to ten mechanizm zaprzeczenia służy też pewnego rodzaju mobilizację to znaczy można w tym momencie wyłączyć własne ograniczenia można wyłączyć ten rodzaj strachu lęku, który może działać paraliżująco o to, żeby właśnie no i zadziałać być aktywnym w takiej sytuacji co może być no go chronić, ale też myślę, że dużą część to znaczy my korzystamy z tego mechanizmu w obliczu świadomości własnej śmierci znać jesteśmy tego świadomi oczywiście ale kiedy np. dowiadujemy się o dramatycznej chorobie chorobie, która jest np. nieuleczalna bardzo wielu ludzi korzysta z tego mechanizmu, ponieważ jest to pewna rzeczywistość, którą nie sposób puścić swojego umysłu strony gasi rzecz jest książka od razu przypomniała słynna z lat siedemdziesiątych, którą też chyba tutaj już wspominałem którejś z naszych audycji, czyli wynajął oddać artysta Beckera takiego antropologa bardzo ciekawego zresztą młodo zmarłego skądinąd dosyć o ironio, który w ogóle twierdzi, że zaprzeczenie Faktowi śmiertelności własnej jest na czymś powiedziałbym najbardziej powszechnym to znaczy my nie bylibyśmy w stanie jego zdaniem w ogóle funkcjonować na co dzień mając świadomość realną tego, że umrzemy i wszyscy umrą, których znamy i ich, że już niedługo nas w ogóle nie będzie jacyś inni ludzie tutaj będą chodzić sobie załatwiać swoje sprawy i oni też umrą i że to w ogóle by było niemożliwe wszyscy byśmy popadli w obłęd albo zaprzestali jakichkolwiek starań męża to, że my w ogóle podejmujemy jakieś wysiłki mające na celu realizowanie jakichś własnych celów projektujemy sobie swoje życie w przyszłość zakładając, że to będzie trwało no to jest po prostu absolutnie podstawowy warunek funkcjonowania w ogóle, więc wydaje się że, że ważne jest to, że mówi dużo koszty o tych elementach adaptacyjnych mechanizmów obronnych to ma swoją funkcję to czemu służy to przynosi właśnie określone benefity o no tak, ale może minister dramatycznego okrada ważne tutaj poruszamy się na bardzo cienkiej granicy, bo pytanie temu liczba np. jesteśmy zagrożeni jakimś stanem chorobowym, czyli takie tkwienie w nic na pewnego rodzaju iluzji, że coś nas nie dotyczy może nas konsekwentnie odwodzić od myśli, że należy się zbadać chociażby albo zaprzeczenie temu już widzimy, że jest rzucić palenie np. tak duże widzimy już jakiś objaw, czyli jakieś sygnały docierają i nie uznajemy w pewnym sensie tego, że co się dzieje albo sytuacje, w których np. jesteśmy jesteśmy może ktoś może być ofiarą przemocy, których osoba, która nie widzi to gorsza w pewnym sensie, że doświadcza przemocy zaprzecza jej albo umniejsza to tutaj jak są różne stopnie gradacji, ale coś z tą wiedzą robi tak, żeby w pewnym sensie nie dok i nie dopuścić do swojego umysłu albo chociażby z uzależnieniem od różnych substancji też tak jest to znaczy, że zaprzeczam temu, jakie do jakich konsekwencji to może prowadzić, bo jak już ma konsekwencje i to oczywiście może mieć dramatyczne skutki, ale w pewnym sensie pozwala podtrzymać jakiś iluzoryczne poczucie bezpieczeństwa myślę o tym jak bardzo w tym momencie rozpowszechniona jest potrzeba ani jednak, że ona jest taki powiedzmy, że na zbiorowym poziomie wchodzimy w jakiś Poznania każdy stan oczywiście też dużo bardziej zniuansowany traktuje te opisy bardziej jako metaforę niż realny opis rzeczywistości nie mam nie mam nie mam do tego dostępu, ale rzeczywiście wszystkie zjawiska związane z tą system taki negacja Izmael mówić czy ten dynamizm, które dotyczą coraz większej liczby zjawisk i różnych aspektów funkcjonowania rzeczywistości jest coś, z czym sobie nie radzimy coś co jest zbyt przytłaczające zbyt nieznośna to znaczy być może potrzebujemy w wrzucać w jakiś taki Quazi ma nie każdy stan, żeby przetrwać myślę o tym, że rzeczywiście może bardziej na to wyczulona, ale liczba jest tych zjawisk jest zatrważająca i że teraz jakoś bardzo bezpośrednio możemy obserwować przy okazji pandemii, bo też przyglądamy się swoim znajomym tym temu jak różni ludzie reagują na pewne informacje i coraz bardziej tak ja doświadczam takiego poczucia, że należy, że zaczynamy funkcjonować niektórzy z nas sex alternatywne rzeczywistościach i coś nas od siebie czy, że nie ma pewnego konsensusu co do w tej wspólnej rzeczywistości, że nie ma jakiegoś takiego podstawowej umowy co do tego co z tą rzeczywistością jest i pogrążamy się coraz bardziej swój umysł właśnie, żeby podtrzymać tę spójność ze ciekawe, bo to pokazuje, że wskazuje na jakiś taki rodzaj jakiś proces dezintegracji właśnie właśnie ten musi to być coś bardzo właśnie pierwotnego i wczesnego skoro sięgamy po tak pierwotnej wczesne mechanizmy, które w dorosłym życiu oczywiście są potrzebne bywają potrzebne właśnie w takich Stanach też ekstremalnych itd. ale które jako pewien model funkcjonowania, a być może to jest to co np. toczy się wśród wyznawców różnych właśnie teorii spiskowych no to jest jednak funkcjonowanie pewnym zaburzeniu nie chodzi mi teraz znowu nie posługuje się tym samym koszt jedno stycznia, ale pokazuje w próbuję jakoś pokazać, że coś takiego się dzieje, że się usuwamy jakiś takich Niewiem niższych poziomów funkcjonowania jakoś koresponduje z otaczającą rzeczywistością tak to rzeczywiście tak jest teraz mamy tego wokół siebie bardzo dużo i media społecznościowe internet jakoś wzmacniają chyba tego typu mechanizmy no bo wytwarzają też uwagi po prostu na pewno możliwości technologiczna doskonałe symulacje rzeczywistości zawsze mieliśmy różne symulacje rzeczywistości, ale tutaj do złudzenia rzeczywistości już zaczynają imitować im brak tego konsensusu co do tego co jest realne, a co nierealne też się wydaje istotny przy oczywiście zarazem niebywale jak nigdy dotąd rozwiniętych narzędziach pozwalających ten konsensus zbudować nie myślę tutaj o metodzie naukowej o o racjonalności o logice takich właśnie instrumentach, która nie służą temu, żeby rzeczywistość adekwatnie opisywać i żeby właśnie pozyskiwać taki jej obraz, które nie jest zależny od naszych pragnień fantazji tylko tylko od ma odpowiadać maksymalnie temu jak jak świat, którym funkcjonujemy i my sami wygląda ale, ale właśnie bardzo łatwo dzisiaj jest mieć swoją własną rzeczywistość to skądinąd jest hasło, którym Mark Zuckerberg promuje swój nowy projekt meta eros na, czyli właśnie jakąś taką rzeczywistość wirtualną, w której już nie będzie trzeba mieć żadnych urządzeń żadnych takich rzeczy tylko będziemy po prostu doświadczali świata wirtualnego tak jak byłby zupełnie realnym no, więc celem też tego tak nawiązując, chociaż może to jest już krok dalej, ale celem takiej formy organizacji rzeczywistości np. zaprzeczenia pewnym ograniczeniom itd. itd. jest, jaki rodzaj ukojenia jakiś rodzaj funkcjonowania w świecie, który jest pozbawiony bólu, który pozbawiony jakiegoś rodzaju cierpienia no i mimo tego, że mówi, że takimi metodzie naukowej o racjonalności itd. to rzeczywistość psychiczne rządzi się zgoła innymi prawami oczywiście oczywiście i właściwie pewnym niebywałym wysiłkiem jest tak, żeby dotrzeć do tego punktu, w którym właśnie tę rzeczywistość on negocjuje za pośrednictwem różnych instrumentów, o których mówisz tak no oczywiście to 5 nasza psychika wytwarza rozmaite znaczy, że po pierwsze, psychika jest rzeczywistością mi się wydaje też bardzo istotna to jest ta słynna teza Carla Gustava Junga, na które to pojęcie rzeczywistości psychicznej wprowadził go używał bardzo chętnie, a miał na myśli właśnie to, że świat indywidualnej psyche jest tak samo realne jak wszystko inne doświadczeniu, że on po prostu człowiek przeżywa dokładnie tak jak na wszystko inne, bo też wszystko inne za pośrednictwem psychiki do nas dociera i w psychice ca na się odzwierciedla ujawnia i obecnie zatem ta okoliczność, że światy, których doświadczamy nie wiem w marzeniach sennych czasami albo jaki właśnie fantazja albo obawach lękach jawią się nam jako rzeczywiste NATO to jest prawda banalna i oczywista właśnie zresztą każdy, kto ma np. pewne skłonności lękowe paranoidalne i cechuje go nadmiarowa skłonność do konstruowania np. katastroficznych scenariuszy różnych zdarzeń w życiu, które mogą się tak ani inaczej poukładać no, więc każdy, kto ma taką tendencję i jest np. w sytuacji, w której obawia się o to co się wydarzy i to się wszystko przejawia w głowie w psychice właśnie jako absolutnie oczywista realna jak najbardziej możliwość i później okazuje się, że to jednak nie wydarzyło ono każdy, kto ma takie przeżycie podobnego dysonansu no właśnie może w tym zobaczyć jak niezwykle realistyczne są wewnętrzne światy jak niezwykle realistyczne są te procesy myślowe obrażenia, które kompletnie nie muszą rzeczywistością korelować, ale nam się wydaje, że one są rzeczywistość no tutaj dotykamy zbliżamy się różne sposoby krążymy wokół bardzo fundamentalnego i problematycznego pojęcie prawdy z po pierwsze, jeżeli chodzi jego status po drugie to drugie, jeżeli chodzi o drogi dojścia do tejże, ale wydaje się, że w czy umysłu za swój sposób prawdę się domaga z 1 strony, że to jest taki no kamień węgielny zdrowia psychicznego z 1 strony z drugiej strony, że jednak można się zastanawiać też, gdzie gdzie, gdzie przychodzą te, gdzie gdzie, gdzie są te przejścia pomiędzy taką prawdą emocjonalną właśnie tym co jest w naszych Stanach mentalnych, a tym co dzieje się toczy się w rzeczywistości, gdzie właściwie następują te połączenia to jest temat niezwykle ciekawe też niezwykle złożony ze znacznej, że tak naprawdę do tej rzeczywistości mamy dostęp jasne i też, gdzie to on brak dostępu właśnie usuwane z w kierunku znowu metaforycznie, ale choroby psychicznej tak, bo przy przy wszystkich oczywiście niezwykle interesujących dysputach filozoficznych dotyczących pojęcia prawdy polecam zresztą książka Bogdana Adamczyka spór o naturę prawdy znakomita książka tam kilka takich zasadniczych stanowisk co do tego czym jest prawda jest wyłożonych, ale przy wszystkich tych różnych zastrzeżeniach i no w ogóle historia pojęcia prawdy w tradycji filozoficznej ciekawa, bo ona w pewnym momencie została bardzo mocno na ławie oskarżonych postawiona w co prawda jest właśnie narzędziem opresji, że jest produkowana jest przez władze, że władza prawda produkuję produkuje wiedza coś co przedstawia jako jako prawdziwe właśnie z tego zarazem sama czerpie autoryzację swoich działań niezależnie od tego, bo tu można długo mówić także spustoszenia, jakie to koncepcje poczyniły i o tym, że się przyczyniły do wyniesienia prawicowego populi sum na na ciało polityczna, ale no gdzieś na pewnym poziomie nie sposób po prostu funkcjonować bez tej kategorii nie sposób być epidemiologicznym relatywizm z tą całkowitym nie sposób nie operować jakimś rozróżnienie pomiędzy tym co jest jak co ciek jakoś tam adekwatnie rozpoznaje, a właśnie jakąś iluzją, w której jest pogrążony i robi sobie w ten sposób często innym krzywda no bo się obija oraz realnego no Chodzieży płynie, a nie wie wcale, że ona tam są udaje, że ich nie ma tutaj ta figura kogoś kto, kto pod wpływem środków halucynogennych wychodzi czy szybszy przekracza granice parapetu no bo widzi schody, które prowadzą gdzieś tam w przestrzeni, a następnie spada i się zabija, bo tych schodów nie było ono jest taką właśnie paradygmaty ręczną figurą, bo ostatecznie bez tego kategorii prawdy bez tego w ogóle rozumienia rzeczywistość jednak jest to dla mnie niezależna, że ja żyję ja jej nie kontroluje nie tworzą Jerzy Zając spotykam wobec tego no jesteśmy w dużym niebezpieczeństwie ma los tragiczne narażeni tak jak właśnie w tym w tym przykładzie, o którym w, którym powiedział no właśnie to jest w pewnym sensie kierunek w jakim zbiorowo żwiru bardziej, ale jako społeczeństwa zmierza mu ni nie chcę powiedzieć, że skazani jesteśmy na tragiczne w wykazie jedno jeszcze straszą, że wejdę ci słowo, ale myślę że, że ci ci nieszczęśni ludzie, którzy wiedzeni przez albo cynicznych manipulatorów albo albo cynicznych propagatorów teorii spiskowych albo po prostu przez osoby, które nie mają żadnych kompetencji, żeby na tematy medyczne się wypowiadać, a uważają, że mają kompetencje do wypowiadania się na każdy temat no, więc ci ludzie, którzy nie szczepili się nie zachowywali środków ostrożności w pandemii i są bardzo ciężkim stanie albo umierają na na koronawirusa Ano nowej dokładnie przykład właśnie takie, którym mówimy to znaczy jest poziom zaprzeczenia, które powiedzmy bardzo wielu sytuacjach życia codziennego w takich interakcjach z innymi w ramach pewnej Ekonomiki wewnętrznej to na to ludzie są bardzo wielu różnych my tak samo mechanizmach obronnych nie sposób tego uniknąć można być nawiasem mówiąc daleko idących zaprzeczenia i funkcjonować to znaczy jak się niekiedy okazuje co niektórzy ludzie naprawdę myślą o świecie, a mimo to żyją funkcjonują wg spełniają swoje role społeczne, a obraz świata jest po prostu absolutnie kosmiczne ja się zetknąłem z takimi sytuacjami, kiedy ktoś nagle mówić zaczął o tym co naprawdę myśli o świecie i były to rzeczy rzekłbym fantazyjna z no więc, więc można sobie przy funkcjonować tak bardzo długo to znaczy ta ten kontakt z rzeczywistością też trochę przereklamowane w tym sensie można sobie świetnie radzić w życiu nie mając prawie w ogóle go z rzeczywistością w tym sensie, którym mówimy natomiast względami można też lepiej, że jest pan do lekarza kwestii w czerwonej niebieskiej pigułki tak tak absolutnie to jest dokładnie ta kwestia natomiast przypadkach takich jak ta pandemia nieszczęsna ten i ten wirus no to właśnie mamy dokładnie rodzaj takiego brutalnego weryfikator to znaczy rodzaj takiej właśnie w takiego jakiegoś brutalnego przypomnienia rzeczywistości która, która chce dać znać, że jednak ona tutaj jest z dnia i to niestety bywa właśnie dramatyczne czasami właśnie temat jest bardzo złożony trudny i też na tej dzięki granicy wszyscy mniej lub bardziej w różnych momentach życia indywidualnie czy zbiorowo się poruszam no tak no tak oczywiście owego tematu będziemy myślę wracać bo, bo te kwestie związane z mechanizmami obronnymi w ogóle są bliskie naszemu sercu i nie lubimy tutaj od czasu do czasu jakoś w tym kierunku rozmowę poprowadzić, a rzeczywistość niestety będzie nam dostarczała jak sądzę w najbliższym czasie również natura wok no Real no właśnie Gołaś to jest dobre pytanie na nic to każdy niech teraz pogrąży się we własnej wobec tego no nie całkiem nie całkiem jednak odradzam taksa jest wspólna też do usłyszenia za tydzień program dodawał Bartosz Dąbrowski można pisać do nas na nasze wewnętrzne konflikty małpa winnych com bez polskich znaków to usłyszenia do usłyszenia dziękuję bardzo, podcast psychoterapeutyczno filozoficzny Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NASZE WEWNĘTRZNE KONFLIKTY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA