REKLAMA

Wielka Loża Pandemiczna: Kulas, Hintz, Dyczek

OFF Czarek
Data emisji:
2021-12-02 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
58:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejszy program zatytułowany Owczarek czwartek, a więc wielka loża pandemiczna i dzisiejsi goście pan dr hab. Piotr Kulas socjolog historyk idei wydział artes liberales dzień do Uniwersytetu Warszawskiego oczywiście dzień dobry witam serdecznie dzień dobry panu dzień dobry państwo pan prof. Piotr Dyczek wydział archeologii Uniwersytetu Warszawskiego ośrodek badań nad antykiem Europy południowo-wschodniej witam panie Rozwiń » profesorze witam pana państwa i biskup prof. Marcin Hinc proboszcz parafii ewangelickiej w Sopocie biskup diecezji pomorsko-wielkopolskiej wykładowca chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie Szczęść Boże dzień dobry Szczęść Boże panie redaktorze witam państwa bardzo serdecznie panie mężczyźni dzisiaj, a kościół Anglicy tak niedawno pokazał, że może być równouprawnienie mężczyzn kobiet na ile to zajęło o debacie, kiedy będzie 1,51000 Larry loży 2000 lat nowością stawiamy sobie kalendarzyk opisuje tematem dzisiejszej rozmowy jest hasło śmierć frajerom, a może chwała nam naszym kolegom, bo myślę tak sobie od czasu do czasu Szanowni Państwo zbyt często, ale to zdarza się i pomyślałem sobie, że one niepokoi mnie pewna obserwacja Otóż różnych państwach demokratycznych zwykle, ale nie tylko jest jakaś jest jakieś takie dążenie do tego, aby być porządnym obywatelem oczywiście to oznacza różne rzeczy w w różnych państwach, ale myślę sobie pewnie możemy się zgodzić na jakieś takie cechy jak nie wiem płacenie podatków albo przestrzeganie prawa jakaś uczciwość dbanie o o innych 2 współobywateli dbanie o jakiś jakoś przez przestrzeń wspólną, a tymczasem w coś dziwnego się dzieje w naszym pięknym kraju, bo wydaje się, że promowany jest coś zupełnie innego weźmy sobie pandemie oto ci, którzy nie chcą się szczepić mówią no dobrze czują się nie szczepie to jest moja sprawa tymczasem to nie jest sprawa osoby trasie nie szczepi nowo teraz osoby, które się szczepią z troski o swoje zdrowie zdrowie swoich bliskich pojawiają się w miejscach, gdzie są np. ograniczenia istnieją idą do kina się da sobie koło niezaszczepione osoby ci, którzy nie wiemy płacą podatki kupują nieruchomości, gdy uczciwie i do potem spłacają się, ale premiowani są ci, którzy jakiś podejrzanych w dieslach zdobywają nieruchomości tak albo zamieniają jakiś roszczenia albo kupują zbyt tanio działki niż wynikałoby to sceny rynkowej i po prostu lista jest długa okazuje się, że bycie trwania okiem to jest dzisiaj jakiś model obywatelski, a śmierć frajerom to jest takie hasło dla reszty z nas i zostaje się czy to tylko mniejsze przyśniło czy panowie także widzę podobne tendencje pan prof. Piotr Kulas tak widzę panie redaktorze bardzo podobną tendencję od dłuższego czasu, a nawet jak rzucić okiem historia jeśli można tak powiedzieć to ta tendencja jest częścią takiego wyposażenia biurowego tego narodu, którego jesteśmy członkami, więc można to wyjaśnić historycznie trochę do pewnego stopnia co znaczy państwo zawsze jest drogi opresyjna nie nasza, a tylko to jest państwo tamtych, nawet jeżeli czytam to są akurat członkowie naszego narodu i tam i myślę, że ten aspekt jest jako istotny on jest jakość podświadomości czy tego społeczeństwa natomiast to, o czym pan mówi to są oczywiście sprawy z różnych z różnych bajek z różnych półek one mają konkluduje znaleźć do tego jakiś wspólny mianownik ja myślę, że składa się na to oczywiście wiele różnych czynników, ale 2 są moim zdaniem najważniejsza znaczy 1 to jest taka moralność życia zbiorowego to znaczy tak bardzo zindywidualizowana jest nastawione na siebie właśnie jestem panem swojego świata to czy narażam innych albo co inni na ten temat sądzą, że z rzeczy rzecz inna jestem rad jak realizuje swoją wolę jestem wolny w swojej w swoim decydowanie o swoim własnym życiu o tym co mi wolno itd. nie zważa na to co przeczy to szkodzi innym się mieszkać i myślę, że taka postawa jest z 1 strony jakieś przyzwolenie społeczne na tę postawę to jest jakieś części jest gen wolności w tym tak już takiej anarchii powiedziałbym, bo to jest wolność trochę źle rozumiana i ona rzeczywiście jest sprzedawana przedstawiana jako wolność nawet przez niektóre ugrupowania również takie, które mają wolność, nawet jeżeli nie w tytule swojej partii to na sztandarach czy w swoich programach, a druga rzecz jest jest trochę bardziej skomplikowana to znaczy myślę, że polskie państwo w dużej części nie wykształciło takiego instytucjonalnego porządku oczywiście związane z pierwszym, które musiałoby jednak zachowania zgodne z prawem i dla nie przedstawiał z 1 strony organizm, zmuszając tych, którzy działają w tych różnych, bo pan rzeczywiście podał wiele różnych przykładów do tego, żeby zachowywali się działali zgodnie z przepisami prawa, czyli to wystarczyłoby nie jest oczywiście tak proste, ale jednak wystarczyłoby stworzyć przejrzyste przepisy jednoznaczne przepisy prawa, które w nocy z zobowiązują do tego, żeby działać właśnie zgodnie z, a nie zostawia żadnych Furtek prawnych możliwości działania adwokatom tak dalej doradcą prawnym doradcom księgowym i czemu tam jeszcze myślę, że te dziedziny są jakoś ze sobą bardzo mocno sprzęgnięte oczywiście ich udział w tych poszczególnych przykładach, które pan powiedział jest różne natomiast myślę, że myślę, że one są odgrywają taką podstawową podstawową rolę, czyli to jest zakodowane w naszej historii to nie jest nic co się pojawiło ostatnio tylko właściwie, ale to jest w takim sprawa Polska czy to jest jakiś szerszenie wiem słowiańskie środkowoeuropejskie i dywan są to oczywiście mówienie tłumaczenie trudności z historycznymi uwarunkowaniami jest zawsze pewną pułapką w takim myśleniu historycznymi też socjologicznym natomiast myślę, że jednak, że historia Polski, w której państwo przez wiele lat nie było państwo tych obywateli, bo oni w ogóle nie czuli się Polakami to po pierwsze, potem był ten krótki albo wsi, którzy czuli się Polakami to było państwo jednak zaborcze czy państwa zaborcze, których nie czuli się do końca obywatelami myśleli jednak dużym stopniu o tym, żeby ten krótki okres między wojenne też dosyć skomplikowany jak wiemy, lecz potem państwo znowu nie było nasze, a jak było trochę nasze to mieliśmy jako Polacy mówię mieliśmy dosyć dużą dezynwolturą wobec przepisów prawa tego państwa, bo uważaliśmy, że ona na tym, więc by wykształcił się trochę taki modus czy taki sposób życia, który premiował zresztą nawet nie można było inaczej, jeżeli chciał jakoś żyć, na który wykształcił trochę taką taką postawę, żeby załatwiać, więc nie tłumaczyłbym tego wszystkiego podałem ten argument jako taki często się podaje, które uważam, że my jako znaczenia, ale w gruncie rzeczy, bo trudno trudno oczywiście ten natomiast pan co odszedł, bo jak mówią różne przykłady są z różnych półek, jeżeli chodzi o protesty antyszczepionkowców czy protesty tych, którzy nie chcą nosić maseczek i w ogóle cała pandemia sprawa o to nie jest tylko Polska sprawa, bo pamiętajmy, że Austria wprowadziła obostrzenia to za chwilę pojawił się bardzo poważny proces kilkudziesięciu protest kilkudziesięciu tysięcy obywateli, którzy nie byli zadowoleni z tego z tego z tego z tego posunięcia, więc to też kwestia powiedziałbym nieco bardziej subtelna pewnej wrażliwości na dobro innego nie tylko na swoje własne dobro tego nie da tak łatwo wytłumaczyć ani historycznie ani jakimś takim pan jakąś taką substancją moralną tych poszczególnych społeczeństw wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM pan dr hab. Piotr Kulas pan prof. Piotr Dyczek biskup prof. Marcin Hinc, czyli wielka loża pandemiczna wracamy po informacjach w krajach jak wielka loża pandemiczna dr hab. Piotr Kulas pan prof. Piotr Dyczek biskup prof. Marcin Hinc śmierć frajerom my ci, którzy są uczciwi płacą podatki przestrzegają prawa szczepią się nie oszukują to dziś frajerzy kiedyś to był taki model, do którego kierowaliśmy dzisiaj zdaje się część cwaniaków się śmieje z tej grupy skąd, dlaczego to jest przypadłość Polska czy to było zawsze to jest coś co pojawiło się w związku ze zmianą władzy może w związku z pandemią może w ogóle bez związku biskup prof. Marcin Hinc tak jak na początku ksiądz biskup stwierdziły kościół już wiele wiele lat nie tylko luterańskiej nie tylko ewangelickiej, ale ogólnie no i wydawałoby się, że organizacja, która próbuje modelować ludzi tak, żeby byli dobrymi ludźmi po 2000 lat być może czas powiedział ponieśliśmy klęskę to co chcieliśmy zrobić nie udało się rozwiązuje kościół, albowiem nic z tego nie wyszło pan powiedział, że kościół w 2000 lat rzeczywiście tak jest i czy w tym okresie były same klęski kryzysy bez wątpienia przez wiele lat na kościół kształtował i wielu obszarach kształtuje pewne postawy i na pewno nie jest czas, żeby rozwiązywać kościół, żeby wziąć się solidnie do roboty budować system wartości specyficzny etos ja chcę oglądać do nawet pan prof. Piotr Kulas o tym okresie rozbiorów w Polsce i kształtowania się pewnego etosu mi się wydaje, że nie tyle tutaj rozbiory muszą kluczowe ile brak budowania przez długi czas w Polsce takiej solidnej klasy średniej takiego mieszczaństwa Max Weber w słynnej w swojej książce etyka protestancka duch kapitalizmu postawił przed 100 laty taką tezę, że tam, gdzie protestanci stanowili większą siłę napędową społeczeństwa wypracowano odpowiedni etos, który spowodował właśnie rozwój pewnych postaw pro kapitalistyczne prorynkowe i dzięki to i Bóg kształtowane nie przez 30 lat 20 lat międzywojnia, ale można być przez setki lat już i tego etapu rozwoju naszego społeczeństwa bardzo chyba dzisiaj brakuje przez 30 lat staramy się budować społeczeństwo oparte na społecznej gospodarce rynkowej na pewnych wartościach, a rzeczywiście ostatnio uczciwy nasza często frajer właśnie, a nie ktoś kogo mamy naśladować, a ten, kto jest cwaniakiem nazywanie sprytnym albo inteligentnym tym, który racjonalnie wykorzystuje luki w systemie prawie jak wykorzystać się relacje z innymi i w ten sposób w takiej dość mętnej wodzie dobrze sobie pływa i co warto powiedzieć w tym miejscu tam zrzucił winę w budżecie na kościół Zatorze czy kościoły, że tak się to sytuacja nie tylko pytanie musimy na szerzej na elitę ja bardzo zmartwiony, że właśnie nasze elity szczególnie polityczne podchodzą bardzo niefrasobliwie do swoich błędów do tego, że komuś brakuje już mieszkań w deklaracji może ktoś tą prawie 60 na godzinę na szybko jechał uśmiecha się i tutaj chcę wyraźnie powiedzieć, że nie chodzi o 1 konkretnie parki czy inną partię generalnie wszyscy politycy i nie potrafię powiedzieć popełniłem błąd przepraszam jest niewłaściwe brakuje mi takich osobowościach prof. Bartoszewski Władysław Bartoszewski, który był bez wątpienia wielkim człowiekiem wielkiego etosu ogromnej skromności i może warto w tym kontekście przywołać jego słynne stwierdzenie, że warto być uczciwym, choć się nie opłaca nie warto być oszustem, mimo że się opłacą troszkę inaczej powiedział tutaj jak w tej wersji to okazać, że opłacalność wartości podmiotowość ludzkiego życia zupełnie inaczej jest postrzegana dobrze co to znaczy, że się nie opłaca być nieuczciwym się opłaca być uczciwym to poszukamy takich wzory tak warto szukać jakichś wzorców szukamy sytuacji, w której jakaś część społeczeństwa mogłaby powiedzieć, proszę bardzo, ta osoba była uczciwa i zdobyła przewagę ciężką pracą albo zdobyła przewagę uczciwością albo została nie wiem dyrektorką lub dyrektorem instytucji z powodów merytorycznych albo stanęła na czele innej organizacji z powodów merytorycznych, a więc to się opłaca wzbogaciła się to się opłaca nam niestety jesteśmy w takim momencie rzeczywiście pewnego kryzysu społecznego konkursy wygrywają niekoniecznie osoby ktoś kompetentny, jakie konkursy szarż konkursu i na lekką teoretycznie konkurs no teoretycznie bank i to jest chyba wynik tego, że przez 30 lat nie potrafiliśmy właśnie takiego etosu solidności przedsiębiorczości zbudować właśnie w oparciu o to, że i działam długofalową to jest typowe myślenie naszego społeczeństwa by bardzo szybko się wzbogacić by szukać Sure w tym systemie, bo i nie jesteśmy pewni przyszłości też chyba też charakter dla rosyjskiego społeczeństwa, które tak wydaje niesamowicie szybko pieniądze szybko zarobione, bo jak się nie wymaga to oświadczenie, że nie wiadomo co będzie jutro nie wiedząc czy będą w stanie dalej prowadzić swoje badania interesy biznesy i chyba te wschodnie myślenie czy słowiańska, którym pan wspomniał no coś zaczyna być nam bardziej bliskie, że coraz bardziej patrzymy nękanie na wschód niż na zachód no to jest coś to nowe bardzo martwi, że generalnie nie potrafimy jako te elity naukowe kulturalne polityczne pokazać, że naszym życiem, że naprawdę warto długofalowo pracować nad swoją pozycją statusem, a nie szybko się nachapać byśmy stania, który wykorzystuje luki wprawie, a jednak patrząc wstecz czyli, posiłkując się historią historią co, o czym wspominał pan prof. Piotr Kulas przecież te np. nierówności właśnie to zaniedbywanie budowania wspólnoty zawsze się źle kończyło historycznie, więc takie trochę grania na siebie takie trochę dzielenie by tworzenie z wielu dużego rozwarstwienia zawsze kończy się katastrofą historycznie, więc jest jakaś głupota w tym egoizm mieście jest bez wątpienia wielka głupota w takim egoizmem, bo jeżeli myślimy o tym, żeby nasze dzieci również, że na odpowiednim poziomie, bo panią te drukowane mogły zwiedzać świat no to nie możemy tylko myśleć o sobie, a niestety czas jaki jest pandemia bez wątpienia w tym wszystkim pomaga powoduje, że oddalamy się od siebie, że te relacje, jakie były wcześniej i nie są możliwe i wirtualna rzeczywistość wielu doskwiera i zamykamy się w takich bankach i nie wiem, kiedy to będzie możliwe, żeby oczywiście powrócić na jakich permanentnej edukacji społecznej do budowania tego społeczeństwa obywatelskiego wspólnoty komunikacji muszę, że użyjemy taki już filozoficznych pojęcia nie tylko indywidualizmu pewnego solidaryzmu koncentracji na sobie mam nadzieję, że też jakaś faza przejściowa może trzeba oczywiście jakiegoś krachu przełomu, żeby uświadomić sobie, że poszliśmy nie ochroni daleko, ale o wiele kroków za daleko i ksiądz biskup uważa, że kościół nie poniósł klęski, prowadząc działalność w 2000 lat właściwie, jeżeli spojrzymy na rezultaty to afera goni aferę, jeżeli nie nadużycia finansowe to gwałty i molestowanie i to to nie jest jakiś obraz tego, że jednak może ta organizacja nie działa skutecznie inaczej kościół katolicki jest przedmiotem tych afer jasnymi przeminął, żeby w kościele ewangelickim jakaś mienie mawiają szarą te szeroko, ale sposób na nasz świat szeroko to w wielu miejscach kościół działa bardzo pozytywnie i jednak jak nie wrócą wszystkich 1 worka z właściwym raczej czy kościół katolicki poniósł klęskę dobrze rozumiem myślę, że w tym momencie nie tylko wizerunkowa, ale w wielu obszarach Europy szczególnie ma wielki problem też tożsamością z przesłaniem z ochrony ludności tego co powinno być zgłoszone co się dzieje bez wątpienia tak no tak słyszymy o ubóstwie natomiast ubóstwa rozumie dla owieczek, a dla hierarchów kasa inności angielski nigdy nie mówił, że ubóstwo mówi o katolickim wartością bez wątpienia tutaj jest Rosja w tej sytuacji u nas jest raczej mówienie, że chce, aby wszystkim dobrze się działo i żebyśmy wszyscy żyli na odpowiednim poziomie oczywiście ci, którzy więcej pracują powinni więcej zarabiać i 3 uczciwą rzetelną pracą powinni być dumni z tego, że osiągnęli sukces zawodowy kulturalnych społecznych również materialne najlepiej, żeby po 16 pracowali największy sukces podobno można osiągnąć poprzednim razem rozmawiali na temat tezy prof. Matczaka on ma do tego też prawo, jeżeli chce pracować 16 godzin pozwólmy mu tylko nie my również szacunek dla tych, którzy chcą zarobić mniej chcą pracować i mamy do tego prawo osiągnąć no właśnie prawo zdaje się też coś dopowiedzenia na temat pracy po 16 w więzieniach, ale nie może nic innego jak tak jak ktoś jest samodzielnym przedsiębiorcą naukowcem to ma też od czasu do czasu prawo pracować kilkanaście godzin dziennie jak też pisze artykuł czy nad czymś koncentruje już projektem wieś pracuje tyle godzin, ale nie mogę tego narzucić innym oczywiście oni prawo do tego by po 8 godzinach i móc wypocząć i to jest święto w roku pan prof. Piotr Kulas pan poseł Piotr Dyczek biskup profesor macie chęć, czyli wielka loża pandemiczna wracamy po informacjach informacje o dziesiąty 40 wcale tak dr hab. Piotr Kulas biskup prof. Marcin Hinc pan prof. Piotr Dyczek panie profesorze jesteśmy frajerami, kto jest frajerem jak to czy dzisiaj bycie przestrzegający prawa patriotą oznacza bycie frajerem czy jak to jest tymi modelami no panie ja byłbym sobą gminie nawiązywał organ Cuba Hamburg to jest tra ten ogródek, który uprawia, których znam dobrze oczywiście, żyjąc w społeczeństwie 2001. wieku z naturalnych powodów porównuje to co widzimy teraz się u nas dzieje z tym jak to funkcjonowało starożytności przez ten problem frajerstwo, a jeśli tak można określić generalnie występował także artykuł o pytanie, które sobie zadawali twórcy różnych struktur państwowych czy topoli czy później imperium rzymskiego to polegało na tym, jaka jest powinność obywatela wobec własnego państwa, czyli to obywatel powinien robić czasu było w pewnym sensie zderzenie z pojęciem wolności, który na początku niekoniecznie miało całkiem pozytywny oddźwięk petenta pojęcie wolności zmieniała się w czasie nie wiedziała, że te 2 elementy są połączone no rzeczywiście w jaki sposób połączyć wolność człowieka i wolność rozumianą nie tylko w sensie takim, że nie może być karany za rzeczy, których nie popełnił cie, że musi być wolno jakich stereotypów, które swoim wybiegu wewnętrzną strukturą tradycji, z którymi związane z nową tradycję trzeba przestrzegać, a z drugiej strony, ponieważ wszystkie te struktury państwowe, które powstawały jak Napoli grecka później imperium rzymskiego przecież były mozaiką różnych ludów różnych tradycji jak spowodować, żeby ta wolność osobista czeka nie była sprzeczna z interesem wspólnoty ten interes wspólnoty też nie narodził się tak szybko, bo jeszcze Habera 1 000 000 000 od dzisiaj to wygląda całkiem inaczej tamte cnoty obywatelskie są związane głównie pochodzenia, ale Platana przede wszystkim Arystoteles podkreślają społeczny charakter nie potrafili rozwiązać inaczej rzutują na społeczeństwo, czyli na zbiorowość ludzką, jako że zorganizowana, bo państwo do czego służy państwo, gdyby nie było potrzebne to w ogóle by powstało na każdy z nas osobno może zrobić różne rzeczy, ale są rzeczy czy przedsięwzięcia, które musimy wspólnie dla wspólnego dobra oznacza częściowe poświęcenie czy to swojego czasu to swoich umiejętności czy różnych innych rzeczy, które na nas otaczają potem, żeby wspólnocie było się dobrze jak pewnie no panowie na pewno państwo wyprzedzający nas także o tym wiedzą gra Arystoteles sformował się na twierdzenie takie, że jesteśmy jednak zwierzęciem społecznym bez społeczeństwa nie możemy funkcjonować jeśli zatem państwo ma funkcjonować dobrze to musi coś obywatelom dawać ono zabezpiecza bezpieczeństwo ono zabezpiecza rozwój ekonomiczny oraz zabezpieczeń np. edukację zdrowie tak jak to jest ochrony zdrowia tak jak to jest nasze społeczeństwa miały w praktyce mamy do czynienia z sytuacjami, z którymi często jest to sprzeczne i jeśli chodzi o antyk to oni sformułowali takie 2 pojęcia, które wydaje się u nas już przestały funkcjonować, kiedy też takie pojęcie pochodzące z okresu w zasadzie artystycznego generalnie jest to pojęcie greckie, czyli Aga TOZ Agatha to był człowiek, który musi być pożyteczne on może być pożyteczny dla społeczeństwa, ponieważ społeczeństwo ma przewagę nad jednostką my musimy na pierwszym miejscu stawiać naszą wspólnotę, bo jeśli nie będziemy strzegli poświęcania się dla nich różnym stopniu zależnie od umiejętności talentów taka wspólnota nie będzie nam zabezpieczała tego, czego chce udzielić bezpieczeństwa szerokim tego pojęcia pojęcie o szerokim rozumieniu tego słowa o zmianie wymyślili coś takiego jak cecha grani kas związana z ciężarem można by ponieść ciężar gatunkowy człowieka, który jest więcej niż godnością to jest przewaga jest powaga to jest spokój to jest trwałość pragmatyzm, a zatem, rozstrzygając problem dotyczący wolności osobistej trochę takich elbląskiej wolność wolność do, bo tutaj się to przemija i łącząc to ze społeczeństwem dochodzimy do wniosku, że są sytuacje, których wolność osobista rozumiana jako całkowita wolność musi zostać ograniczona w imię dobra ogółu, bo jeśli wszyscy członkowie tej wspólnoty tak postąpią to wspólnota się rozsypie, a bez tej wspólnoty jesteśmy bezradni nie możemy funkcjonować co prawda na początku nam się wydaje, że jeśli nie byłoby rządu nie byłoby państwo funkcjonowałoby nam się lepiej, ale praktyka historyczka uczy nas, że tak się dzieje to znaczy te państwa się rozpadają my budować my do tego klubu jak wiele związanego z naszą sytuacją Otóż państwo polskie niestety i jest państwem bardzo słabym słabość państwa przejawia się w tym, że mamy władzę, która nie jest nastawiona na dobre ość będą na dobrostan, bo u, ale na wygrywanie wyborów, a skoro wy grywać chcemy wybory to musimy działać przeciwko wszelkim zasadom, które jednoczą państwo, bo używamy demagogią używamy przekupstwa tymczasem tego państwo robić nie można wszyscy filozofowie antyczni obojętnie my współcześni podkreślają jednak jedyną rzecz, że trzeba edukować trzeba mieć wiedzę, a tak działa nam służyć do tego, żeby działać dla wspólnoty jeśli edukacja szwankuje na koniec dziś myślę, że wspólna sprawa, ale szwankuje nie następuje autoryzacja społeczeństwa ta atomizacja jak coś właśnie państwo państwo nie jest w stanie stworzyć dobrego prawa więcej nawet jak prawo stworzyć nie jest w stanie go egzekwować to prowadzi do demobilizacji społeczeństwa tutaj właśnie pana koledzy zwrócili uwagę na elity proszę zwrócić uwagę, że elity zaczynają działać sposób, a historyczne zamiast wyciągać wnioski z historii my tłumaczymy historię swoje niedociągnięcia swoje różne klęski jak rozumiem oczywiście w ramach tradycji w ramach takich zakodowany różnych zasadach funkcjonuje, ale naszym obowiązkiem jako obywateli nie patrzyć wstecz, ale do przodu na jest znana sprawa jeśli będziemy będzie maszerować mają złamane rzuconą w tył no to prędzej czy późniejszego wrócimy i to się dokładnie dzieje, a do tego dochodzi właśnie tam sposób, w którym funkcjonują elity politycznej nawet trudno nazwać elitami politycznymi dlatego jeśli mówimy o elitarności to przede wszystkim na my mówimy o mądrości ludzi mam dreszcze ludzi tym, że oni nie poprzez prawo, ale ktoś właśnie przykład dają nam wytyczne czy wskazują na drogę mamy postępować, a to oznacza tylko przede wszystkim politycy powinni się poświęcać dla dobra ogółu, ponieważ oni sami dobrowolnie nie, licząc tego, że pewnie niektórzy są tylko robić karierę, ale to oni powinni działać dla dobra wspólnego ja wiem, że to ja mówię w tej chwili to brzmi troszkę jak utopia, ale niestety jeśli patrzymy na funkcjonowanie wszelkich państw od momentu bielone powstałe gdzieś tam na bliskim Wschodzie suma, że wszędzie ten sam problem się pojawia państwo zaczyna się rozpadać wtedy, kiedy elity polityczne nie są w stanie dać przykładu społeczeństwu jak należy postępować i niekonsekwentna w postępowaniu nie nadal możemy je wymyślili takie powiedzenie dura lex sed lex ciężkie prawa prawo, bo rzeczywiście stworzyć idealne prawo jest niesłychanie trudne nie wiem czy w ogóle możliwe, ale jeśli decydujemy, jaką większość na przyjęcie pewnych zasad prawnych pewnych regulacji dotyczących funkcjonowania naszego społeczeństwa na to musimy konsekwentnie przestrzegać ja muszę powiedzieć, że straszny rodzin wewnętrzne rozdarcie, kiedy patrzymy postawy moi współobywatele współobywateli przy okazji pandemii, ale z drugiej strony się dzieje, dlatego że pandemia jest dobrym przykładem słabości niekonsekwencji państwa nie wyciągania wniosków rzeczy, które wydarzyły się, że jesteśmy w kolejnej fali zachowujemy się tak, aby to była fala pierwsza, ale profesor lat zwrócić uwagę co robią taki przykład dają nam ci, którzy nami rządzą naszego zresztą wyboru ani z nami postępuje jak metalowym prętem to jest oryginalny jednak drugą stronę efekt tego taki, że prędzej później pęka no bo z 1 strony jesteśmy zamknięci jak obniżenie przez miesiąc na mamy lockdown czytam paruset zachorowania również źle, bo to się kończy zaczynają się wybory okazuje się, że wirusy nie znoszą się opalać na słońcu w związku z tym pandemia znika, kiedy znowu ona wybucha NATO mówił minięcie nie stanie dzieci mogą pójść do szkoły potem okazuje się, że ta decyzja pociąga za sobą kolejną pandemię tak dalej jak dostajemy sygnał od rządzących ATA to co się dzieje teraz rzecz w ogóle kwintesencją tego wszystkiego że, że po prostu nie mamy przykładu, że mamy sprzeczne informacje raz dowiadujemy się znamy przestrzega wszystkich zasad innym razem dowiadujemy siedzenia są nieobowiązujące, że to w ogóle nie dotyczy tak jak to jest ten problem dużo bardziej skomplikowana myślę że, gdyby Grecy Rzymianie patrzyli na to co się dzieje ani były na nich, żeby w ogóle nie ma państwa dlatego, że to jest zaprzeczenie wszelkich zasad, które miały się kierować ustrój demokratyczny jak powiedział tam operę leśną zacytuję pamięci to w zasadzie ukrytą stworzono, aby staje by wykazywać wyrozumiałość w życiu prywatnym ludzi, ale jednocześnie, żeby szanować prawa w życiu publicznym to jest to połączenie wody z ogniem, czyli naszej wolności osobistej z obowiązkiem naszym wobec społeczeństwa my te cechy które, które powinny obywatela normalnego nie są specjalnie trudne dlatego zasady wiary świętej zasady wiary kochaj bliźniego jakże trudno to realizować tak samo te cechy obywatelskie, czyli odpowiedzialność wiedza o wyrozumiałość poświęcenie dla drugiej co niesłychanie trudne w realizacji, chociaż wydają się tak proste i tak oczywiste zresztą zabawne, że początkowo sądzono też nam że, choć na razie takie właśnie nie można modelować dopiero w latach nareszcie tyle doszli do wniosku, że skoro można się nauczyć czytać pisać skoro można się nauczyć funkcjonować w rodzinie równie dobrze można się uczyć funkcjonować w społeczeństwie, ale do tego potrzeba wiedzy edukacji unikania narodu na, a my tworzymy państwo dokładnie zaprzeczające wszystkim zasadą jest nie zdziwiłbym się, gdyby właśnie jakieś tam Ziemianin czy jakiś tam obywatel polis patrząc na to co się u nas dzieje powiedział nam za by w zasadzie jesteście proszę państwa dopiero tworzyć jakąś strukturę kraty może doprowadzić do tego, że to państwo będzie skrupulatnie funkcjonowało i będzie wypełniał wzajemnie swoje obowiązki i obywateli wobec wspólnoty wspólnoty wobec obywateli tak tak to wygląda mniej więcej inżynierze tak to można pani żali się historycznie panie profesorze ale gdyby się ta edukacja z skończyła ona w ogóle się nigdy nie pojawiła należy zatem edukacja, bo działa wiecie pan ona się pojawiała częściowo też w ogóle Polska nie jest dobrym przykładem tak samo nie można tego zwalać, bo to jest takie dość niebezpieczne za to wszyscy Słowianie, bo mamy różne słowiańskie narody one są bardzo dobrze Radom tutaj nie chodzi o pochodzenie etniczne genetycznej itd. jest kwestia rzeczywiście wyciągania wniosków z własnej historii państwo polskie w sposób specyficzny kształtowało mieć naprawdę narzekamy, że nasze zdrowie rośnie tragiczny jeśli popatrzymy na morderczej wojny, które odbywały się w innych państwach to i tak jesteśmy stosunkowo stosunkowo dobrej sytuacji jest historycznie, że my jak gdyby te wszystkie nasze klęski, które często są zawinione przez nas samych celebrujemy one staną się starać się dla nas cnotami obywatelskimi tymczasem nie powinny być myśli klasy powinniśmy wyciągać wnioski, a niestety tego po prostu nie robimy i tt innym ja nie wiem jak to w ogóle pan jak to się stało dlatego, że kiedy zmienialiśmy system no to przecież rzeczywista Solidarność nie udawana i nie deklarowano tylko rzeczywista Solidarność nazwijmy to w Rzeszowie miłość bliźniego funkcjonowała, ale ten były warunki do tego aby, wyciągając wnioski z tego wszystkiego co się już wydarzyło co państwo naprawdę modelowe, choć oczywiście jasne, że się popełnić błędu życia wprowadzać poprawki należy wszystkie siły polityczne, bo to w zasadzie dotyczy wszystkich sił politycznych dokładnie popełniały te same błędy obiecywały złote góry, po czym przychodziła do czego okazywało się, że interes partii ważniejsza interesu ogólnego, że tutaj społeczeństwo traktuje jak sprawę za przeproszeniem Baran, który można wcisnąć każdą ciemnotę znany cytat zresztą odzwierciedlających rzeczywiste i ten się na jej oczywiście kupowanie społeczeństwa, a społeczeństwo bardzo jak projekt mamy dzieci, kiedy pan wychowuje dziecko najpierw obserwuje rodziców ich naśladuje rodzica, kiedy się zorientują dziecko nie może wszystkiego robić narzucają pewne ramy dyscyplinarne no dla jego bezpieczeństwa dlatego, żeby ta mogła funkcjonować jeśli teraz łamiemy przesuwana, bo ich nie ustawiamy na dziecko będzie renomy, dlaczego się zatem wiemy, że tak wychowywany społeczeństwo w tej masie, bo tu nie chodzi o mądrość zbiorową tak lub pojęcie, które w zasadzie nie wie nikt nie funkcjonuje nie zniknie dziś myślę, że jeśli tak dajemy przykład na to automatycznie takie mamy rezultaty edukacja jeszcze raz edukacja wiedza to wszyscy powtarzali cały czas od antyku przede wszystkim wieża no bo tu chodziło o to czy elity mają być tylko wykształcone oczywiście nie, bo społeczeństwo musi rozumieć to kierownik, a jeśli rozumieć to jedynym językiem, którym można się porozumieć jest szerokim pojęciu uznał w Bratysławie język nauki czy język faktów język wyciągania wniosków przyczyna skutek coś zrobili i czym się skończył drugi raz tego nie zrobimy nie będziemy dotykać gołym palcem żywego ognia no bo wiemy, że się dla nas skończyć źle, a my niestety z uporem maniaka każde pokolenie zaczyna od nowa zaczyna robić same eksperymenty, ale w ten sposób społeczeństwo się rozwija się stosu mamy co mamy oczywiście proszę nie sądzi jako tej krytyki tylko nasz kraj, dlatego że te procesy widzimy szerokim zakresie także inne państwa w tym, że inne państwa jednak trzymają bardzo mocne fundamenty swojego prawa ani fundamentów nie naruszają ze względu na faktora, kto rządzi, ale widać i te identyczne jak w Polsce procesy erozyjne rozszczelnienia się całego systemu widać po destrukcja partii widać to pan instrukcjach ideologii wszelkich pozytywnym tego słowa znaczeniu, które mają budować kościec moralny każdego z tych państw czy ten proces szerszy wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM, że wielka loża pandemiczna biskup prof. Marcin Hinc warte są przez wyciek prof. Piotr Kulas informację o godzinie jedenastej po informacjach wracamy tą wielka loża pandemiczna pan dr hab. Piotr Kulas socjolog historyk idei laboratorium analiz transformacji elit i inteligencji Uniwersytetu Warszawskiego oraz wydział artes liberales Uniwersytetu Warszawskiego pan prof. Piotr Dyczek wydział archeologii Uniwersytetu Warszawskiego ośrodek badań nad antykiem Europy południowo-wschodniej i biskup prof. Marcin Hinc wykładowca szczecińskiej Akademii Teologicznej w Warszawie proboszcz parafii ewangelickiej w Sopocie biskup diecezji pomorsko-wielkopolskiej, a co panu leży na sercu co zwróciło panów uwagę tych mijających dniach co panów zirytowało rozbawiło wkurzyło zastanowiło to transmitowany Piotr Kulas, zanim powiem co leży na sercu chciałem trochę tak to chciałem chciałem odnieść do tego co powiedziano wcześniej do tego, zwłaszcza co mówił profesor do czego tuszem, a moim zdaniem w tym to była bardzo ładna odpowiedź bardzo ładna narracja o postępie moralnym społeczeństw państw, a zwłaszcza pań, które przechowują pewną taką moralną mądrość kolejnych wcześniejszych pokoleń próbują za pomocą różnych instytucji między nim pedagogiki, ale również prawa uformować lepszego obywatela Otóż to wszystko jest bardzo ładne natomiast wydaje mi się, że nie bierze pod uwagę jednej z 1 momentu to, że ludzkość rozwija się moralnie, ale tylko do pewnego stopnia znaczny postęp jest możliwe w technologii nauce może też prawie natomiast moralności w mniejszym stopniu to znaczy w tym sensie ja nie wierzę w to, że kolejne pokolenia będą albo nie będą tak, że tak dużym stopniu mądrzejsze moralnie bardziej wrażliwe moralnie wcześniejszych pokoleń różne zawijasy historii to dobrze do dosyć dobrze pokazał w związku z tym daje taką przestrzeń różnego rodzaju populistom, którzy wykorzystują emocje ludzi, żeby to, żeby mieć dziś po prostu tutaj zgoda oczywiście pełna robią to takiej krótkiej perspektywie nie myśląc o dobro kolejnych pokoleń natomiast jeszcze 1 uwagę zgłosił do tej naszej dyskusji o tym czy są polskie społeczeństwo społeczeństwem frajerów i a z drugiej strony naiwniaków myślę, że jest bardzo dużo wiele ludzi dobrej woli również wśród zwykłych obywateli, którzy dobrze rozumieją to znaczy za tym kryje się jakaś wielka postawa moralna, że to trzeba być uczciwym płacić podatki dobrym rzetelnym itd. to nie jest artykułowane w takim sensie powiedziałbym explicite to znaczy tak w takim takim bardzo wyraźnym, ale jest takie poczucia, że lepiej jednakże, kiedy uzyska zadbam o siebie mogę wymagać by ktoś inny również zadba o to naszą wspólną przestrzeń, bo nam się będzie lepiej żyło ci ludzie z tego co ja widzę obserwują oni są mniej więcej co też pokazują badania socjologiczne tam społeczne oni są były dosyć równe rozłożenie po różnych partiach pomijające być może wyborców Konfederacji, bo tutaj wolności jakoś tak bardzo istotna to jest wolność rozumiana moim zdaniem nie do końca, ale zostawmy, więc bym to, gdyby politycy zechcieli to znaleźliby na myślenie w dłuższej perspektywie to znaleźliby również wśród swoich wyborców takich, którzy myślą tak jak to co staraliśmy się tutaj w czasie tej audycji artykułować natomiast wracając, więc by, ale wolą rozgrywać emocjami to znaczy te emocje tak krótka perspektywa grania na uczuciach i próba dostosowania jest ważniejsza niż to niższe niż ta racjonalność moralność wzajemna niechęć zobowiązania czy bycie czy być właśnie odpowiedzialnym obywatelem wobec innych tak dał natomiast co do tego co mnie boli to jest sprawa dosyć co zależy na sercu to jest sprawa dosyć powiedziałbym abstrakcyjną łóżek i to słowo tutaj padało również go używałem Otóż to jest kwestia wolności mam poczucie nie wiem to związane z pandemią rzeczywiście tak czy to jest związane z tym, że społeczeństwo generalnie w tym również polskie społeczeństwo zamykają się stają się takim operowych znaczeniu taki filozof polityki społeczeństwa coraz bardziej zamkniętymi, ale ja obserwuję to obserwuję powiedziałbym dosyć dużo niepokojem coraz większą również tylko w takim sensie społecznym, ale się też legislacyjnym czy prawnym zamykanie społeczeństwa na wolność wypowiedzi to, że Polsce, że sfera publiczna to jest jeden z pokoleniem czy panowie profesorowie pan redaktorzy się zgodzicie jest odbiega od czasów prof. Bartoszewskiego, chociaż jemu zdarzało się używać dosadnych sformułowań co pamiętamy to jednak była przestrzenią pewnej debaty dosyć racjonalnej i powiedziałbym inteligentny nie wzrost o znaczeniu takim, że duże, że ubytek ratowali tylko ci agenci, ale argumenty miały trochę inną wagę i były poważniejsze, że ludzie trochę poważniej traktowali natomiast dzisiaj debata publiczna przypomina i to na różnych poziomach znacznie tylko na poziomie politycznym, ale również na poziomie elit szeroko rozumiany przypomina pyskówka i to jest to jest przerażające, że tak się dzieje i z tym jest jako związany jeszcze Niewiem jak było domyśleć kwestia wolności słowa, bo z 1 strony mamy oczywiście pan szybą w sensie takim jak bardzo złą debatę publiczną, gdzie te argumenty są nowym nie najbardziej wyszukane czasem po prostu jako niż jakiegokolwiek poziomu, ale z drugiej strony mamy też zamykanie sfery publicznej na debatę, kto i, które są zastępu, która jest zastępowana procesami sądowymi i to obserwujemy i po aktywistach, którzy są pozywane do sądów, ale za to, że zdarzyło się coś powiedzieć i po dziennikarzach którzy, którzy użyli, którym użyło się bez których, którzy użyli pewnego pewnej nie wiem czy insynuacje, a może po prostu zasugerowali czasem nie, podając zresztą nazwisk w innych sferach, więc zastępowanie debaty i takiego namysłu czasem ostrego również jak zgodzę się tym, że ona jest przekierowana do do instytucji sądownictwa tam właściwie ludzie dochodzą swoich racji jest czymś jakość w ostatnim momencie bardzo mnie niepokoi myślę, że to jest oczywiście też podtrzymywane przez noc przez widać podziały polityczne tutaj odgrywają swoją swoją rolę, ale to jest tylko kwestia podziału politycznych, ale kwestia w ogóle jakąś ogólną społeczna tutaj te nierówności szedłby do oznaczają bardzo wyraźnie, bo ci, którzy mają pieniądze do tak bardzo często ono mogą pozwolić sobie na cały zastęp adwokatów prawników, którzy będą reprezentować nas zamiast argumentować sferze publicznej pozywają właśnie tych, którzy w, którym zdarzyło się niekorzystnie skrytykować właśnie to osoby pozywają ich przez wymiar sprawiedliwości to jest kwestia którą, który wydaje się mało się ostatnio mówi w takim ogólniejszym sensie, bo szczegółowo oczywiście sprawę przedstawione, ale w ogólniejszym sensie zdaje się, że doprowadzi nas jako społeczeństwo otwarte na stronę społeczeństwa zamkniętego no oczywiście szansę kończy, czyli że nie podoba się to co druga strona mówi to natychmiast wzywam do bojkotu wyrzucenia takie osoby ze społecznej ma rację tak ma pan rację, że to jest jakiś odprysk czy jakaś jakaś wersja właśnie tego co mówiłam nie wiem, która jest ważniejsza, ale obie są niebezpieczne pełna zgoda to bardzo ciekawe myślę sobie, bo TDT trochę tak jest, że taka kultura rozmowy debaty, ale też wymiany argumentów i rozumiem, że wtedy nie spieramy się co do wymiany argumentów tylko coraz to inne rzeczy nazywamy argumentami zdaje się czasami myśmy zimy fakty opinie tak albo mylimy to co mnie się wydaje z tym co sądzi większość przedstawiamy się jako reprezentanci różnych grup zupełnie bez legitymacji do do takiej reprezentacji dobrze prawda to znaczy to bardzo bardzo bardzo trafna uwaga ja myślę, że taka rozmowa o debacie publicznej co kiedyś miało miejsce znaczy takie rozmowy, że debata jest czymś ważnym, że to umiera i to na różnych na różnych różnych poziomach ma pan rację, że to należałoby bardzo mocno przez szerszą dyskutować biorąc pod uwagę również te le szkła, które pan powiedział powrócimy do naszej rozmowy po informacjach informacje o 1120 dr hab. Piotr Kulas pan prof. Piotr Dyczek pan pan biskup, bo blisko prof. Marcin Fic informację o informację wraca dr hab. Piotr Kulas prof. Piotr Dyczek blisko profesor bacznie się, czyli wielka loża pandemiczna ksiądz biskup teraz, proszę bardzo, tak co leży na sercu w minioną niedzielę rozpoczęliśmy adwent to w Chile anglisty początek nowego roku kościelnego, ale zarazem rozpoczęcie dzieła biblijnego dzieła pomocy dzieciom to jest ekumeniczne dzieło, którego symbolem świeca i wspólne dzieło jako ewangelickiej prawosławnego Caritas i katolickiego katolickiego Caritasu prawosławnego Eleos i gdy tak oglądam różnego rodzaju informacje telewizji radio już, że to jest tylko akcja katolickiego Caritasu, że nie ma nigdzie mowy o tym, że jest to akcja wspólnie prowadzona przez 3 tradycje chrześcijańskie angielską prawosławną katolicką i właśnie by tym świętom temu czasowi adwentu nadać taki szczególny wymiar, którego symbolem świecą chodzi tak naprawdę budowanie wrażliwości budowanie empatii w tym okresie ciemności ma być symbolicznie przez tą świętą cywilnego dział pomocy dzieciom rozświetla PN i gdy dzisiaj rano piąty na pociąg, gdy padał deszcz w UE tak zimno to poczułem takie taką myślę o tej świece od tej empatii tych ludziach pomyślałem, którzy są teraz na granicy białorusko polskiej i którzy są takich samych warunkach, które miałbym przez te kilka minut i odczułem duży dyskomfort potem mogę się jego ciepłego pociągu, a oni spędzają tak dni noce tygodnie już i w naszym społeczeństwie jest odczułem zarazem tak mało właśnie wrażliwości empatii i to takie było poranne w uczucie taka myśl, że co możemy zrobić, aby budować w obywatelach tego państwa w ludziach nie tylko w czasie adwentu, ale w ogóle wrażliwość na cierpienie drugiego człowieka bez względu na to możecie zrobić wciąż znajduje, jakie są pomysły po 2000 lat to jest pomysł po 2000 lat każda sytuacja jest inna na pewno ewangelicka Diakonia prowadzi szeroką zbiórkę darów w każdej parafii roślinnych w karze, jeżeli mówimy o potrzebie budowania tej empatii zbieramy dary przekazujemy uchodźcą, który tam są na tej granicy z taką pomoc, jaką możemy, ale wszystkim chciał, żeby zmieniło się podejście, żebyśmy zobaczyli tam ludzi, a i to jest coś co rzeczywiście możemy zrobić, a nie tylko widzieć interes państwa szczelność granic i tego typu retorykę ech, żeby pozwolić ludziom pomagać wizji parę dni temu ten z drugiej strony skargi, jakiego Breivika, który więzieniu ma pretensje o rzecz i standard życia, że już został osadzony i żyję w tak ciężkich warunkach jak jaki to paradoks, że w 1 kraju ktoś, kto siedzi w więzieniu w kilku pokojach ma siłownię telewizor do ich dyspozycji po zbrodni, którą zrobił ma czelność składać takie roszczenie, a my o tym dyskutujemy europejskiej przestrzeni, a nie potrafimy pomóc ludziom, którzy naprawdę znali się szczególnie ciężkiej sytuacji sytuacji tak naprawdę dla nich bez wyjścia, bo gdzieś tam się nie pchali nie chcą tam spędzać czasu, a my mówimy o adwencie o świętach i szykujemy się na 12 potraw na tą miejsce dla wędrowca symboliczne to bardzo Polska tradycja zresztą nieznana w innych krajach i i ten szok kulturowy z drugiej strony, że taką jednak dysponują odnosimy się do tych ludzi, którzy tam znaleźć na tej białoruska polskiej granicy jeśli takie przemyślenia pierwszego dnia dziękuję pan prof. Piotr Dyczek na jej będzie to bardzo oryginalna, ale to co rzeczywiście nic nie tak dawno nie zmusza zbulwersowała sprawa jednego z wiceministrów co dla mnie kwintesencją wręcz personifikacją zgnilizny moralnej, która w zasadzie tak, że wybuchnęła poprosił życia politycznego Probierzem jakości moralnej wszystkim całe klasy politycznej tylko partie solowe pan pochodzi będzie to jak zostanie rozwiązany, ale chciałbym na koniec 1 rzecz powiedzieć, która wydarzyła się szóstym wieku przed naszą erą może jako rodzaj podsumowania Otóż wtedy świątynia Apollina w Delfach zebrało się 77 osób, które uznawane za mędrców Huty znanych nazwisk takie jak talerz czy czy czy solonych ani posiedzieli posiedzieli musieli pana 140 sentencji, które mają być pożyteczne w życiu człowieka są 13 z kolei różnych rozważań filozoficznych wiedzieli bowiem, że ludzie nie będą czytali traktatów filozoficznych jest zbyt skomplikowane trzeba dać proste zasady przyjęły się do tego stopnia rzeczywistego wieku przed naszą erą aż po koniec Bizancjum, czyli po 15 wiek naszej ery był to jak przedmiot obowiązkowy w szkole być może niektórzy nauczyciele mogliby zamiast Włosi opowiadać o zawiłościach systemu partyjnych jednoczy wiele poświęcić tym sentencją, żeby podsumować to w jaki sposób chciałbym przytoczyć chwila dla wszystkich niektóre z nich, bo być może spowodują zastanowienia, a także być może pozwoli lepiej zrozumieć nasze powinności jako obywateli wobec całości no takie sentencje np. o rzecz złą przestrzegać dyscypliny rób co powinieneś wiedząc czym rozważa co słyszysz bani społeczny kochają rozsądek jest jeszcze ponad 140 nielegalnych zajrzeć być może nasze życie byłoby lepsze, bo niektóre z nich zmusiłyby nas do refleksji być może lekkiej korekty, a ponieważ obawiamy się wielu elementów mozaiki społecznej jeśli każda kosteczka tej mozaiki będzie bardziej popularna ile będzie pasowała do całego obrazu tej samo zaś będzie wyglądała pięknie nieobecnym takie małe podsumowanie no dobrze, ale myślę, że jeżeli chodzi o sentencję panie profesorze akurat jesteśmy mocarstwem proszę zerknąć na media społecznościowe właściwie oprócz kotków pojawiają się tam zasiłki sentencję tylko, że dobrze zamieścić sentencję, ale pewnie trudniej jest tę sentencję wprowadzić w życie to zawsze z wszystkimi takimi rzeczami, które wydają się nad jeziorkiem mówi trudno wprowadzić w życie natomiast aby o nich pamięta, dlatego że one są rodzajem no już za dużo powiedziane przykazań, ale w każdym razie na w sposób jasny i węzłowato określają naszą pozycję w społeczeństwie sport euro wobec innych obywateli i być może, kiedy robimy coś, czego nie powinnyśmy jak powinniśmy robić wobec społeczeństwa tymczasem część zamknięcie na głowie i przynajmniej będziemy mieli wyrzuty sumienia już tak będzie dość dużym postępem, a w nawiązaniu do tego ciała mówiły ksiądz profesor jest, więc rzeczywiście ten okres, który w tej chwili znajdujemy niezależnie od tego czy jest wierzący niewierzący to jest takim okresem, który powinien pobudzić nas do jakiejś refleksji, tym bardziej że wkrótce będzie przełamanie, czyli przesilenie zimowe i zacznie się w gruncie rzeczy nowy rok jak wiadomo z nowym rokiem za jakieś postanowienia sobie nakładamy być może, chociaż jedno z tych postanowień ani w odniesieniu do społeczeństwa naszego własnego kraju naszej ojczyzny nabędzie uda nam się zrealizować to przez radę przede wszystkim czasie politycznie, ale czy to dużo mówić także na ludzi, którzy nauczyliśmy się i powinniśmy też naszą jest refleksja przekazywać propagować, a przede wszystkim sami dawać przykład jak postępować, ale jak wiadomo jest trudne, a pan panie profesorze jest optymistą ja także natury jestem optymistą by kiedy patrzę na ciąg historyczny tutaj jego kolega Kulas no chyba pojawiał, że ta moralność ona się zmienia tak to jest oczywiście powiada możemy rozwijamy się jako cywilizacja cyklicznie co mamy określeniu znoszenia potem okresy tzw. ciemne znowu budowania proszę spojrzeć patrzymy na to z perspektywy historycznej paru tysięcy lat działam źródła pisane są weryfikowalne, bo tam archeologicznych trudno mówić to wina, że za każdym razem rzeczywiście te kolejne, czyli raczej osiągający swoje apogeum mamy są trochę na innym poziomie oczywiście one definiują różne pojęcia, ale ludzie rzeczy kierunek jest 1, bo ma też jednak związane z tym, że jesteśmy ludźmi myślimy wedle na po ludzku po prostu, uwzględniając to, że nie jesteśmy sami na świecie także z tego punktu widzenia optymista należy punktowo z punktu widzenia życia długość życia ludzkiego na to oczywiście sprawa wygląda tak musiało na życie jest krótki, a procesy historyczne są długie można tylko nadzieję, że nasze dzieci wnuki nawet nawiązują takiego świata, który będzie lepiej zorganizowany tylko, żeby to było jak dzisiaj niestety edukować, a to jest niestety Pięta achillesowa nasza przez całe 30 lat Zobacz co się dzieje w edukacji nauce częściowo także ta teraz będą przedmioty panie profesorze, które będą nie tylko patrzyły styczne historii, ale też na teraźniejszość, ale wie pan wszystko pięknie wygląda teoria ważne jest, jaka będzie praktyka nauczyciele sami mówią jest namnażanie przedmiotów nie ma najmniejszego znaczenia jak pan doskonale wie czy antyki nie uczono się mnóstwa przedmiotów osiągano wyniki także w technice ówczesnej, które teraz mają dodatkowo wspaniałe urządzenia nie jesteśmy w stanie osiągnąć także to nie jest równoznaczne dostarczy starali się zasadę, że ilość powinna być jakość akurat już w życiu społecznym i edukacji dzielna Hania się już prawka, ale nie mnóstwa ludzi z tytułami profesorskimi co całkiem oznacza, że będziemy wielką potęgą, ale nie naukową, a może mi po prostu dobrych doktorów dobrych ministrów i dobry profesor oczywiście także i będziemy osiągać lepsze rezultaty, kiedy patrzy się na różne dziedziny chociażby moja choruje tak to takie firmy zależne od rankingu nasze szkoły to jako dziedziny nauki my już w tym światowym wyścigu całkiem skutecznie uczestniczymy, ale ostatecznie archeologia no jest popularna, ale nie jest finansowym oczkiem w Uhowie zarówno rządzących jak niektórzy dają nam pieniądze także z tego punktu widzenia jest optymistą moja profesja mi daje taki dystans takie raczej dlatego lubię mieć na wykopaliskach, bo wtedy zmienia sposób swojego myślenia rzeczy mi okropnie denerwuje tu w Polsce stają się nie aż tak istotne, bo ulokowane w procesie historycznym wyglądają całkiem inaczej bardzo dziękuję panie profesorze bardzo panu dziękuje dzisiejsza wielka loża pandemiczna dr hab. Piotr Kulas socjolog historyk idei laboratorium analiz transformacji elit i inteligencji Uniwersytetu Warszawskiego tam dziękuję bardzo, rozumie, że tam badacze dziękujemy posłanie trafna nazwa, bo naród to z tego wynikało, że tam w tym laboratorium badacze transformację elit oraz inteligencję Uniwersytet ważnej rocznicy w areszcie widział pan po to, pan to pan wie pani te panie redaktorze, ale też mniejsza z tym następnym razem sobie wszystko wyjaśni dobrze, ale jeszcze wyżej warto też tak ją wydział artes liberales Uniwersytetu Warszawskiego pan prezes wyjazdy czy ośrodek badań nad antykiem Europy południowo-wschodniej wydział archeologii Uniwersytetu Warszawskiego i biskup prof. Marcin Hinc proboszcz parafii ewangelickiej w obrocie biskup diecezji pomorsko-wielkopolskiej wykładowca chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie bardzo panu dziękuję dziękuję bardzo, dobrego czasu adwentu dobrego przygotowania do świąt właśnie od chyba raczej kojarzy z tymi takimi kalendarzami, czyli chodzi o to, żeby zjada czekoladki dolnych to było znak oczekiwania też adwentowy wieniec adwentowy przygotowanie budowanie empatii inaczej przede wszystkim chyba o to chodzi bardziej coś się zastanawiałem, dlaczego te kalendarze adwentowe nie składają się 365 lub 6, jaki jest wtedy może kiedyś ci panami profesorami umówimy tak dla pana specjalnie przygotujemy dla redaktora łosicki 365 klatek na każdy dzień ja mam rozstępy jeszcze 60 oszusta w bardzo dziękuję dziękuję mający szyby sytuację, że najpewniej pan redaktor jest łatwo łasuchem, więc będziemy razem może urzędować Mattel czy również drugi kalendarz mamy zamówienie na drugi kalendarz pani Radecka taka jak zaczynam czekolady spędzić dziękuję bardzo, i informacji Radia TOK FM już kilka minut o godzinie 1140 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara nad jakością naszych połączeń czuwał Kamil Wróblewski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA