REKLAMA

"Kto napisze historię łez" – artystki o prawach kobiet w MSN

Światopodgląd
Data emisji:
2021-12-02 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:55 min.
Udostępnij:

W warszawskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej trwa wystawa "Kto napisze historię łez". Fragmenty oprowadzania kuratorów wystawy Magdy Lipskiej, Sebastiana Cichockiego i Łukasza Rondudy.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
PAP świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz tak jak państwo słyszeliście w informacjach Sejm odrzucił obywatelski projekt stop aborcji ten, który właśnie zrównywać aborcję z zabójstwem i możecie sobie państwo wyobrazić konsekwencje takiej koncepcji natomiast nie odrzucił Sejm pomysł projektu powołania tzw. taka jest oficjalna nazwa projektu polskiego Instytutu rodziny demografii ten pomysł projekt został skierowany do sejmowej komisji też słyszymy trwają prace nad rząd Rozwiń » pracuje nad jakimś rodzajem ewidencji wciąż w, więc walka trwa politycy kalkulują walką władzy i kontrolę z różnym natężeniem trwa ona też na ulicy, więc w związku z tym, że to INSEE intensywność politycznych prac w ostatnim czasie znów się zwiększyła warto pewnie wpaść szczególnie teraz, choć nie tylko teraz do warszawskiej muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie, gdzie wystawa, która odnosi się uzupełnia komentuje pomp poszerza rozumienie tej walki, która się toczy to jest tytuł tej wystawy, kto napisze historię US w teraz światopoglądzie chcę państwu zaprezentować fragment podkreślę tylko to jest fragment wycinek oprowadzania kuratorów po tej wystawie to jest mój montaż mój wybór z tego prowadzenia, na którym byłam i bardzo ciekawej wystawie opowiadali zaraz państwo usłyszycie kuratorzy Magda Lipska Sebastian Cichocki i Łukasz Ronduda pierwsza część po informacjach druga podkreślę tylko fragmenty tego prowadzenia Magda Lipska jestem kuratorką muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie tytuł wystawy, kto napisze historię USA zaczerpnięty z pracy w Barbary Kruger nestorki sztuki konceptualnej artystki amerykańskiej, która po osiemdziesiątym siódmym roku właśnie stworzyła prace o tym tytule to jest wystawa, na którą zaczynaliśmy pracować zaczęliśmy pracować tak naprawdę wymyślaliśmy ją w 2017 roku w ramach takiego projektu badawczego skupionego na lata dziewięćdziesiąte, w którym uczestniczymy razem z innymi muzeami w Europie Rejno Sofią MAK, bo one na muzeum jest Imoco jeszcze 3 innymi także kierująca w tej wystawie przyglądamy się walce kobiet o prawa reprodukcyjne szczególnie interesuje nas prawo do aborcji przyglądamy się kilku miejscom na świecie Irlandii Argentynie Portugalii Stanom Zjednoczonym i oczywiście w Polsce i to co nas interesuje jest w kwestii to jest perspektywa kobiet to znaczy ciekawi nas w jaki sposób kobiety relacjonują to doświadczenie, jakiego słownika wizualnego i werbalne go używają, a i to co nas bardzo zaskoczyło, a w przygotowaniu tej im w przygotowaniu tej wystawy to fakt, że prace, które państwo tutaj zobaczą, a są bardzo poetyckie to znaczy jest bliżej do poezji niż do tak publicystyki i to bardzo różni charakter tych prac od od charakteru debaty publicznej, która się na ten temat to, która bardzo często jest agresywna spolaryzowane, na który nie ma miejsca na wątpliwość na refleksje te prace dostarczają właśnie tego wszystkiego, czego wydaje nam się w debacie publicznej brakuje to znaczy pokazują jednostkową perspektywę pokazują też, jakby całą taką symbolikę, że Imaginarium te kwestie praca nas wzięła tytuł z pracy amerykańskiej artystki Barbary Kruger, kto napisze historię UE to jest praca z osiemdziesiątego siódmego roku i to co ten tytuł podkreśla co też pokazało nam badania czy po czy jakby to przyglądanie się różnym kontekst to czy różnym miejscom, w których debata na temat praw reprodukcyjnych stała się kwestią szeroko dyskutowaną często prowadzącą do masowych protestów to fakt, że ta walka nigdy nie jest prosta oznaczona nie dzieje ta zmiana nie dzieje się z dnia na dzień bardzo często zajmuje po pochłania by pokolenia czy energia pokoleń kobiet, które walczą o to by móc decydować o swojej o swoim ciele swoim życiu i Łukasz może powiesz parę słów jeszcze o filmie, który bardzo zachęcamy państwa do obejrzenia przed państwem idąc na wystawę Łukasz Ronduda kurator muzeum sztuki nowoczesnej warszawian wyjść na wystawę po prawej stronie państwo zauważyć firm takich dwudziesto minutowy film, który jest wynikiem też naszych badań związanych z początkiem polskiej transformacji i z z tym kwestia aborcji stała się kwestią kluczową właśnie w samych początków polskiej młodej demokracji osiemdziesiątym dziewiątym roku na jak wiemy te wydarzenia z 1003. roku uchwalenie tej ustawy zakazującej aborcji w Polsce było takim takim poświęceniem powiedzmy praw kobiet na ołtarzu bez tej młodej polskiej demokracji oddanie oddanie tych praw wiązało się nas z informowaniem pewnego pewnego status quo, które dopiero teraz w Polskiej demokracji zostaje zachwiany podważone i wielu frontach negocjowana również część w ramach wystawy prezentujemy prace, które wynikają z naszego serca jak ten motyw aborcji był obecny w Polskiej sztuce polskiej w pracach polskich artystek i wyniki tych badań mogą stosować w kilku salach mamy prasę z lat sześćdziesiątych siedemdziesiątych osiemdziesiątych właśnie na dziewięćdziesiąte czy można przedstawić jak taki monograficzny nawet jak tematy był obecny na tej wystawie jest bardzo silnie eksponowany wątek Polski irlandzkiej on się wziął stąd, że naszym bezpośrednim partnerem mówi o projekcie badawczym, którym wspominałam był naszym zlokalizowali dawniej nie i rozmawiając na temat tego projektu bardzo szybko jak zorientowaliśmy się, że lata dziewięćdziesiąte zarówno bilans, jaki w Polsce były naznaczone restrykcyjnymi ustawami to znaczy w Irlandii to jest rok dziewięćdziesiąty drugi to jest pierwsze referendum, które próbuje znieść ósmą poprawkę poprawkę wprowadzono 10 lat wcześniej do konstytucji, która zrujnowała życie zarodka z życiem kobiety w Polsce jest, jaka zaostrzenie możliwości przerywania ciąży i to był tak tak naprawdę nasz pacjent może opowieść o pierwszych dni Sebastian Cichocki kurator muzeum sztuki nowoczesnej wyższej kojące informacja jest taka, że znajdujemy się wystawie zaprojektowanej od strony architektonicznej przez przez Hannę Meyer arch. Ks Berlina, które z nami kilkakrotnie współpracowała, która odnosi się dosyć luźne nawiązanie, ale do projektu efektu wystawy dom kobiet z 1002. roku, które musi sam teraz jest to jedna z pierwszych takich wystaw feministycznych, które się zostały przebadane archiwizowane opowiedzianych prowadzoną przez cały historia sztuki, więc może zaczniemy od tej pierwszej pracy to jest praca argentyńskiej artystki Marii kasacji miał interesuje historia koloru jak kolor działa na emocje ludzi jak za pomocą koloru można również na ulice prowadzić gry wizualne prowadzić też spory polityczne spory dotyczące istotnych kwestii takich kwestiach np. prawo do przerywania ciąży ta praca największa praca wykazują Jacka taki SK słowa myślę, że to jest dobry punkt wejścia na tę wystawę jest hołdem dla wszystkich ruchów kobiecych na całym świecie w takich miejscach Irlandia jak Polska stany Zjednoczone, które w ostatnich latach wyszły na ulice, które to prowadziły też spór o sporcie dostarczyła swoje prawa, posługując się różnego rodzaju narzędziami, które przynależą do świata sztuki też, czyli malarstwo czy państwo użycia różnego rodzaju kolor Argentynie jest bardzo widoczne argentyński ruch za wyborem zaprawę do przerywania ciąży posługuje się bardzo specyficznym odcieniem zielonego kryzys tej górze jest dokładnie ten panteon ale, ale mniej więcej podobne grupy bardziej konserwatywne, które stają na straży zostały na straży nie rozluźniania tego jest bardzo restrykcyjnego prawa gwałci kolorem niebieskim, tak więc można wejść rzeczywiście w Ameryce Łacińskiej świat kolorów, które używane w sporach politycznych, które dla nas zostaje jakimś takim kodem bardzo trudnym do do zrozumienia to są przyjaciółki zasadzie reprezentacji przyjaciółek Mariańska fakty, które były obecne na ulicach w Argentynie do wywalczenia prawa do przerywania ciąży do dwunastego tygodnia na żądanie co nastąpiło w styczniu 2021 roku w tym to fragment oprowadzenia kuratorskiego po wystawie, kto napisze historię USC muzeum sztuki nowoczesnej informacje, a po informacjach słyszeli państwo drugą część opowieści kuratorów, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz zapraszam teraz państwa na drugą część skrótu, który przygotowałam oprowadzenia kuratorskiego po wystawie, kto napisze historię US muzeum sztuki nowoczesnej z oprowadza po wystawie wpadłam dla państwa tych, którzy są spoza Warszawy trudno będzie przyjechać dla tych, których może to zachęcić, więc oprowadzają Magda Lipska Sebastian Cichocki Łukasz Ronduda, czyli kuratorzy wystawy część druga fragmentów z tego oprowadzania cały się na ten zmieściły zachęcam do słuchania w tym niewielkim pomieszczeniu zestawiliśmy 3 prace w klasyce i artystki młodego pokolenia, ale ten diety nieżyjącej artystki uznawanej za klasyka sztuki feministycznej, ale też sztuki się odnoszące się często do kobiecego doświadczenia przemocy domowej są mroczne jak paradoksem tej historii to, że sama, a nawet dieta zginęła najprawdopodobniej w wyniku właśnie przemocy wypchnięta przez swoje organy przez swojego partnera elekta chętni artystka młodego pokolenia wrastają w zajmuje się myślę, że to jest wspólne też właśnie dla tych artystek prezent pokazujemy zbiera też sztuka dział i mogliśmy zamienić ten tytuł najlepszej historii własne może zmienić w efekcie tego tego pomieszczenia tak to napisze historię mocy o prace wykona specjalnie jako jako hołd dla dla kolejnych pokoleń kobiet w Polsce, które walczą o swoje prawa i z użyciem całego takiego zbioru różnego rodzaju postaci szyb, które się pojawiają pracę w pracach w pracach Elektry egzaminy fizycznych gai wojowniczek, które może wezwać na pomoc, które mają wodę w sypialni w ocenie prasę, która dla nas jesteś bardzo ważna jest cykl czy fragment cyklu aborcji aurę, ale tego jest jest nie najbardziej znaną żyjącą portugalską artystką malarką mamy do czynienia z paszportem techniczny Warty to są prace, które pokazują podobnie jak Łukasz opowiadał o pracy Teresy Jakubowskiej o tej właśnie chałupniczą wykonywanych za kilka czy przyjmowaniu tabletek poronnych i w jaki wynajmowanych na godziny skórnych hotelikach w tym właśnie chcą podziemną temu właśnie poświęcony jest Secus ten cykl zdobył sobie wielką popularność bardzo często reprodukowany często ilustrował tekst na temat praw reprodukcyjnych Portugali gazetach codziennych wyszedł z tej artystycznej Pańki stał się częścią tak jakby żeby takiego Narodowego Imaginarium na temat tego co się dzieje właśnie tak naprawdę dzieje kiedy, kiedy prawa kobiet są ograniczane dzięki temu to jest film brazylijskiej tkliwość prawdę Martin, która zajmuje się, a badanie jak praw reprodukcyjnych, ale zupełnie innym kontekście niż ta decyzja co do tej pory oglądaliśmy oznacza ona patrzy na to w jaki sposób prawa reprodukcyjne jak jak ja jak prawa reprodukcyjne były negowane w czasach kolonialnych w Brazylii intencji jest właśnie o tym opowiada historię by takiej rośliny szeroko oraz na bardzo często spotykany w Brazylii, która nazywa się kraju, która kobieta z ludów rdzennych Brazylii traktowały jako środek porządne takie rośliny istniały we wszystkich miejscach pewnie na świecie również tutaj w Europie dlatego też kobiety palono na stosie jako stąd też by stały się one w obiektami instytucji w tym silnie Eliza odnosi się specyficznie czasów kolonialnych razem, kiedy kobiety używały tych roślin jako pewnego rodzaju narzędzia sprzeciwu wobec kolonizatorów znaczy odmawiały rodzenia kolejnego pokolenia niewolników z tego też powodu ta roślina była zakazana oznaczenia jej propagował rozpraw rozpowszechnianie było było zakazane używanie było zakazane oczywiście kobiety, które przeżyły to wiedza była również klimatyzowane i często też jest zabijane w tamtym czasie pragnienie nie umknęło państwa uwadze, że minęliśmy jedno pomieszczenie nie będziemy wchodzić już, ale tak to wejście do sali bardzo pięknie kontruje duży wybór takiej grupy artystycznej guerilla gen k Fleger występują zawsze ma skargę do Gorlic nie wiadomo kim są używają używają nazwisk wielkich artystek w komunikacji lekarz zbudowaliśmy skład i okolic z chwilą halą wydobyły dla nas właśnie tą pracę, które mocno najważniejsze kwestie władzy właśnie wynoszono na ulice kupując ten wątek dotyczy to przez lata zdjęli flagę u nas sens Elektron wyliczyli artysty, które używają narzędzi jak właśnie tkanina artystyczna jak malarstwo jak o reformę systemu choreografia do KE tym celu, żeby zamiast naśladowania rzeczywistości opis kraju to rzeczywistość kształtować zmieniać co chciałbym być może na południe w pogłębionej kontakty z Finlandią był bardzo, że kwestia niemiecka jak Aziz macher, której ten spektakularny głos oglądaliśmy na początku jak Cecilia Rena to są artystki, które założyły organizację na pasie artystyczne kampania na rzecz zniesienia ósmej poprawki ósma poprawka ten zapis Konstytucyjny, który rzeczywiście te cementowe wał bardzo restrykcyjną ustawę, zrównując życie kobiety z życiem zarodka co doprowadziło do wielu też tragedii w jego śmierci niepotrzebnej śmierci to co jest ciekawe przypadki tej kampanii kampania raz jeszcze pobić jest też historia moc mocy siłę sprawczą tak jak jest jak rajd falą czy rozmachem stwierdziły, że walka o prawa prawa reprodukcyjne musi się wiązać też takim Emma nacjami siły też podtrzymywanie radu czy optymistyczne, że tak naprawdę bardzo agresywne też kampanie anty coś z ruchu lub ruchu ante to jest właśnie drastyczne zdjęcia którymi oklejane są dziś autobusy jeżdżące po miejscu itd. a import też gotujące tego typu obrazami mogą zostać wyznał realizowane przez kampanię miłości Solidarności i artystki nic z tej grupy te postanowiły włączyć się w kampanię wizualną prostotą przecie referendum trzecie trzecie referendum na temat zniesienia ósmej poprawki 200 pięćdziesiątym drugim później 2002 pierwsza 2008 roku, które w, którym bardzo ważną rolę odgrywały właśnie te artystyczne akcje by przyniosło dosyć też spektakularne zwycięstwo procentem 63 do 37% artystki używały używały wielu bardzo wyrafinowane wizualnie, bo w strategii protestowania, organizując tego rodzaju procesy zaopatrzyć na nas NATO w tym zapisie wideo, używając proporce, używając różnego rodzaju flag sztandarów, które nawiązywały też takiej monografii średniowiecznej rycerzem walczącym ze smokami jak jeszcze by Święty męczennik nic, ale też bardzo ważną rolę pełniły na tych na tych na tych protestach fartuchy tutaj mamy fartuchy stworzone przez rajcę falą te po bokach 3 po okresie krajowej po lewej stronie są oryginalne faktury, które mi zwać się w tej firmie wzór używane, który był używany nawet nazwą to jest właśnie ta scena jak działają, którzy nie są od razu fartucha, które w razie czego przepisy zawrzeć i za to fartuchem mocy właśnie prawdziwe dochody i działań tej tak jak państwo też możecie zobaczyć się zostawiamy zestawiamy te ślady pozostałości tych właśnie marsz procesji demonstracji i Irlandii i z śladami całkiem niedawnych manifestacji demonstracji naszych drogach stało się w Polsce też z punktu widzenia historii sztuki muzealnictwa, pamiętając o tym, że dzisiejszy protest może być jutrzejszym jest dziełem sztuki muzeum poprzez właśnie archiwizację realizację działań różnych ruchów społecznych też muzea obecnie piszą historię czy też oto historie dbają jako rodzaj anegdoty też mogę też powiedzieć, że nam np. nie udało się sprowadzić dziękuję panu rów sztandarów z Irlandii, żeby pokazać państwu mamy tylko rysunki, które pod szkice do do, które służyły ich projektowaniu nie mogliśmy przywieźć do Polski, ponieważ one są częścią tej chwili kolekcji narodowych muzeów galerii są częścią dziedzictwa Narodowego i po prostu mają tak wysokie wymagania konserwatorskie, których miasto nie mogliśmy w stanie spełnić więc, ale się na duchu tak czy inaczej oddane założycielki założycielki tej kampanii, ale Lis sesyjny grał dla nas też święte taka idea pocztówka tutaj specjalnie dla nas specjalnie dla państwa wyjaśniają jak działały w sposób, jaka była taktyka taktyka miłość taka Solidarności taktyka też nie wykluczania rozmawiania z osobami, które mają inne poglądy od nas i też używania narzędzi artystycznych po to, żeby móc porozumieć by móc czegoś jak jakąś Platformę do dialogu to były fragmenty oprowadzenia kuratorskiego po wystawie, kto napisze historię US w warszawskim muzeum sztuki nowoczesnej jeszcze tylko słowo mówiłam państwu, że trwają dalsze prace będą trwały w sejmie nad Instytutem takim nowym pomysłem rządzących rodziny jak piszą teraz dziennikarze zabrakło 1 głosu opozycji by te prace zostały przedstawi informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA